eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
950 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
157 ویدیو
332 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام و عرض ادب و احترام 📚📚📚📚📚 این هفته باتوجه به مناسبت های پیش رو ⭕️ جمعیت و خانواده ⭕️ورود حضرت مسلم به کوفه ⭕️ مظلومیت مسلمانان غزه ⭕روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی مقالات انتخاب شده حول محور این موضوعات انتخاب شده است. از حسن توجه شما ممنونیم. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
کاوشی در نخستین محل سکونت مسلم بن عقیل در کوفه نویسنده: حسین قاضی خانی منبع: تاریخ اسلام سال بیست و یکم بهار ۱۳۹۹ شماره ۱ (پیاپی ۸۱) 39 - 66 📚📚📚📚📚 آگاهی از رویدادهای بازه زمانی حضور مسلم بن عقیل در کوفه به عنوان سفیر امام حسین(ع)، نقشی مهم در فهم چرایی عدم همراهی کوفیان با امام حسین(ع) دارد. موضوع سکونت مسلم در منزل مختار ثقفی با وجود شهرتی که دارد و در آثار گوناگون بازتاب یافته است با ابهام روبه رو است. مقاله پیش رو با روش استقرا و خوانش دوباره داده های تاریخی منابع کهن ، چهار گزارش سکونت مسلم در منزل مختار، منزل هانی بن عروه، منزل شریک بن اعور و منزل مسلم بن عوسجه را شناسایی کرده است و سپس بر اساس ارزیابی میزان هم راستایی آنها با دیگر اطلاعات تاریخی و سازگاری با فضای کالبدی شهر کوفه به اعتبارسنجی آنها پرداخته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که برخلاف رأی مشهور، اقامت مسلم بن عقیل در منزل مسلم بن عوسجه پذیرفتنی تر است https://b2n.ir/s25822 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بحران غزه در ترازوی دکترین مسئولیت حمایت 📚📚📚📚 نویسنده: سید قاسم زمانی وحید نوری منبع: روابط خارجی سال چهارم پاییز ۱۳۹۱ شماره ۳ ☘☘☘☘☘ بحران غزه که از سال 2007 میلادی آغاز شد، مورد مناسبی برای آزمون قابلیت های این دکترین محسوب می شود. بنابراین پرسش اصلی این مقاله آن است که آیا به لحاظ نظری، دکترین «مسئولیت حمایت» می تواند مبنای حقوقی مناسبی برای واکنش بین المللی در حمایت از ساکنان غیرنظامی نوار غزه و علیه اقدامات رژیم صهیونیستی باشد؟ پاسخ موقت ما به عنوان فرضیه آن است که با توجه به موارد گسترده و فاحش نقض حقوق بشر و بشردوستانه بین المللی درنتیجه محاصره غزه و تحمیل جنگ 22، زمینه حقوقی لازم برای کاربست دکترین مسئولیت حمایت از ساکنان نوار غزه وجود دارد. پرسش فرعی این مقاله نیز به ارزیابی عملکرد مراجع ذی صلاح پیش بینی شده در دکترین مسئولیت حمایت، در جریان بحران غزه، می پردازد. https://b2n.ir/y19012 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مطالعه سیر تاریخی قانون جدید ازدواج در ایران معاصر 📚📚📚📚📚📚 نویسنده: زهرا حاتمی منبع: تاریخ نامه ایران بعد از اسلام سال یازدهم پاییز ۱۳۹۹ شماره ۲۴ 1 - 18 تصویب قانون جدید ازدواج در ایران در سال 1310 ش. نقطه عطفی در تحول و تجدد امر ازدواج در ایران بود. این پژوهش در پی آن است تا سیر تاریخی تصویب این قانون و تأثیر آن بر زندگی دختران، زنان و خانواده های ایرانی را بررسی کند. فرضیه تحقیق حاضر آن است که آنچه در سال 1310 ش. به اجبار و با دخالت دولت رخ داد، بر پایه تغییر ذهنیت عمومی از دوره قاجاریه به این سوی استوار بود که در آن دو مفهوم مهم و بنیادین کودکی و ازدواج تغییر کرده و میزان تأثیر سبک و شیوه زندگی کودک و زن ایرانی بر سرنوشت وطن مورد توجه قرار گرفته بود. این قانون گرچه بنیان شرعی ازدواج را تغییر نداد اما تغییراتی اساسی در روند زندگی روزمره خانواده ایرانی ایجاد کرد. افزایش مدت زمان کودکی برای دختران که زمینه ساز فرصت بیشتر برای آموزش آنان بود، حفظ سلامت و تندرستی کودک و مادر ایرانی و افزایش جمعیت متعاقب آن در کنار امکان حضور فعال زنان در اجتماع و اقتصاد ازجمله پیامدهای ملموس این قانون بود. با این حال اعمال سخت گیرانه قانون جدید، امر ازدواج را به محلی برای نزاع نابرابر میان دستگاه قضایی به نمایندگی از حکومت و خانواده های ایرانی تبدیل کرد. https://b2n.ir/j88604 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
تأثیر پذیری فردوسی از کلینی.pdf
221.9K
تاثیر پذیری فردوسی از کلینی به مناسبت ۲۵ اردیبهشت، سالروز بزرگداشت شاعر بزرگ شیعه حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی 🖋 دکتر مهدی دشتی، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی، مقاله ای با عنوان «تأثیر پذیری فردوسی از کلینی»، نوشته‌ اند که در مجلهٔ «متن شناسی ادب فارسی دانشگاه اصفهان»، سال چهل و نهم، شماره یک، بهار 1392، صص 1-12 چاپ شده است. پ‌.ن:نویسنده در این مقاله به مقایسهٔ مقدمهٔ دو کتاب «کافی»، نوشته محمد بن یعقوب کلینی، و «شاهنامه» سروده فردوسی پرداخته است. تنظیم:سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 27 اردیبهشت
1400
خورشیدی برابر با 5 شوال
1442
هجری و 17 می
2021
میلادی میباشد. ۱_ورود مسلم بن عقيل نماينده‏ی امام حسين(علیه السلام) به كوفه به روایتی.(60 قمری) ۲_ زادروز خواجوی كرمانی شاعر و اديب شهير ایرانی.(679 قمری) ۳_ درگذشت سيدمحمد بن سيد صفدر اسد آبادی معروف به سيدجمال، انديشمند انقلابی، سخنور و از رهبران ضداستعماری ملل اسلامی.(
1314
قمری) ۴_ ورود امام خمينی(ره) به جماران و اقامت در آنجا. (
1359
شمسی) ۵_ پايان استراتژی دفاع متحرك عراق در جريان جنگ تحمیلی با عملیات کربلای یک. (
1365
شمسی) ۶_ حمله مشکوک هواپیماهای عراق به ناو آمريكايی استارك. (
1366
شمسی) ۷_ آغاز عمليات بيت‏المقدس 6 در استان ماووت عراق توسط سپاه. (
1367
شمسی) ۸_ درگذشت آیت الله العظمی محمد تقی بهجت ملقب به العبد و فاضل گیلانی از مراجع تقلید و عارف و استاد و مؤلف وسیلة النجاة و بهجة الفقه.(
1388شمسی
) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
چیستی نقد تاریخی 📚📚📚📚📚📚 سنجش و آزمايش، لازمة ترقي و پيشرفت هر علم و فني است. دانشمندان به فراخور رشته خود، اصولي براي نقد برشمرده و بركاربست آنها در نقدهاي علمي تأكيد كرده اند. اما آيا به راستي در باب نقد تاريخي هم چنين است؟ آيا نقد تاريخي، علمي و اطمينان بخش است؟ اينها پرسش هايي است كه ذهن هر پژوهشگر و ناقد تاريخي را به خود مشغول مي كند. بايد اعتراف كرد كه علم تاريخ دچار ضعف مفرط در حوزة نقد تاريخي و ادبيات آن بيمارگون است. هنوز درعرصة نقادي و اصول و موازين نقد و شناخت الگوها و معيارهاي آن در آغاز راهيم. بنابراين، هر پژوهشي در اين باره، خود پرتوي به اين راه پرمخاطره و ناهموار است. اين مقاله، برآن است تا در باب نقد تاريخي پرسش گري كند و درصدد پاسخ به پرسش هاي مذكور برآيد. آنچه در اين مقال در خصوص موازين و اصول نقد گفته مي شود، نه سخن آخر و تام، بلكه دانسته ها و پيشنهادهاي نگارنده است تا شايد بابي گشوده شود و فروغي بر پهنة نقد تاريخي بتابد. كليدواژه ها :چيستي و چرايي نقد، نقد تاريخي، نقد بيروني ودروني، الگوها و عناصر. http://pajohesh.nashriyat.ir/node/53 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ مصادیق سنت های تاریخی درقرآن ازدیدگاه حضرت آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله تعالی: بخش چهارم سرکار خانم خدیجه سادات حسین پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹🔸۱۱) ايمان و تقوا سبب نزول برکات آسمان و زمین(عمران و آبادی) (سوره اعراف / آیه 96 ) «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأرضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوافَأَخَذْناهُمْ بِماكانُوا یَكْسِبُونَ.» "اگر مردمى كه در این آبادیها و نقاط دیگر روى زمین زندگى داشته و دارند، به جاى طغیان و سركشى و تكذیب آیات پروردگار و ظلم و فساد، ايمان مى آوردند، و در پرتو آن تقوا و پرهیزكارى پیشه مى كردند، نه تنها مورد خشم پروردگار ومجازات الهى واقع نمى شدند، بلكه درهاى بركات آسمان و زمین را به روى آنها مى گشوديم" ولى متأسفانه آنها صراط مستقیم كه راه سعادت و خوشبختى و رفاه و امنیت بود رها ساختند،" و پیامبران خدا را تكذیب كردند، و برنامه هاى اصلاحى آنها را زیر پا گذاشتند، ما هم به جرم اعمالشان، آنها را كیفر داديم" (تفسیر نمونه، ج 6، ص 265،267) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹🔸۱۲)سلب توفیق هدایت از متکبران و تکذیب کنندگان آیات الهی (سوره اعراف / آیات 146- 14) «سأصرِفُ عن آیاتیَ الَّذِینَ یتََكَبَّرُونَ فِی الأَْْرْضِ بِغَیْرِ الَْْحقِّ وَ إِنْ یرََوْا كُلَّ آیَةٍ لا یؤُْمِنُوا بِها وَ إِنْ یَرَوْا سَبِیلَ الرُّشْدِ لا یتََّخِذُوهُ سَبِیلاً وَ إِنْ یرََوْا سَبِیلَ الغَيِّ یتََّخِذُوهُ سَبِیلاً ذلِكَ بِأَنهَُّمْ كَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ كانُوا عَنْهاغافِلِینَ. وَ الَّذِینَ كَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ لِقاءِ الْْآخِرَةِ حَبِطَتْ أَعْمالهُمُْ هَلْ يَُْزَوْنَ إِلاَّ ما كانُوا یعَْمَلُونَ.» «به زودى كسانى را كه در روى زمین به ناحق تكبر مى ورزند از ايمان به آیات خود منصرف مى سازيم (بطورى كه)اگر هر آیه و نشانه اى را ببینند به آن ايمان نمى آورند و اگر راه هدایت را ببینند راه خود انتخاب نمى كنند و اگر طریق گمراهى را ببینند راه خود انتخاب مى كنند (همه اینها) به خاطر آن است كه آیات ما را تكذیب كردند و از آن غافل بودند. و كسانى كه آیات ما و لقاى رستاخیز را تكذیب (و انكار) كنند اعمالشان نابود مى گردد آیا جز آنچه را عمل كرده اند پاداش داده مى شوند؟» 📝 بحثى كه در این دو آیه آمده است در حقیقت یك نوع نتیجه گیرى از آیات گذشته در زمینه سرنوشت فرعون و فرعونیان و سركشان بنى اسرائیل است، خداوند در این آیات این حقیقت را بیان مى كند كه اگر فرعونیان و یا سركشان بنى اسرائیل با مشاهده آن همه معجزات و شنیدن آن همه آیات الهى به راه نیامدند به خاطر آن است كه ما افراد متكبر و خودخواه راكه در برابر حق جبهه گیرى مى كنند- به جرم اعمالشان- از قبول حق باز مى داريم و به تعبیر دیگر اصرار و ادامه به سركشى و تكذیب آیات الهى آن چنان در فكر و روح انسان اثر مى گذارد كه به صورت موج انعطاف ناپذیر و غیرقابل نفوذ در برابر حق درمى آید.لذا نخست مى فرماید:" بزودى كسانى را كه در زمین، به غیر حق تكبر ورزیدند از آیات خود، منصرف مىد سازيم." «سَأَصْرِفُ عَن آیاتیَ الَّذِینَ یتََكَبَّرُونَ فِی الأَْْرْضِ بِغَیْرِ الَْْحق.» ِ و از اینجا روشن مى شود كه آیه فوق، هیچگونه منافاتى با دلائل عقلى ندارد كه براى توجیه آن، همانند بسیارى از مفسران، مرتكب خلاف ظاهر شويم، این یك سنت الهى است كه نسبت به آنها كه لجاجت و سركشى را به آخرین حد مى رسانند، توفیق هر گونه هدایت و راهیابى راسلب مى كند، و به تعبیر دیگر: این خاصیت اعمال زشت خود آنها است كه با توجه به انتساب همه اسباب به خدا كه مسبب الاسباب نهايى است به او نسبت داده شده است. (تفسیر نمونه، ج 6، ص367) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹🔸۱۳) ریشه کن کردن توطئه گران با یک حمله عمومی (سوره أحزاب:آیات 59 تا 62) «یا أَیهَُّا النَّبیُِِّ قُلْ لأَِْزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابِیبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ یعُْرَفْنَ فَلا یؤُْذَیْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً . لَئِنْ لمَْ ینَْتَهِ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فیِِ الْمَدِینَةِلَنُغْرِیَنَّكَ بِهِمْ ثمَُُّ لا يَُجاوِ رُونَكَ فِیها إِلاَّ قَلِیلاً . مَلْعُونِینَ أَیْنَما ثُقِفُوا أُخِذُ وا وَ قُتِّلُوا تَقْتِیلاً .سُنَّةَ اللَّهِ فِی الَّذِ ینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَ لَن تََِجدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِیلاً.» «اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلبابها (روسرى هاى بلند)خود را بر خویش فرو افكنند، این كاربراى اینكه (از كنیزان و آلودگان)شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است و(اگر تا كنون خطا و كوتاهى از آنها سر زده)خداوند همواره غفور و رحیم است.اگر منافقین و آنها كه در دلهایشان بیمارى است، و (همچنین)آنها كه اخبار دروغ و شایعات بى اساس در مدینه پخش مى كنند دست از كار خود بر ندارند تو را بر ضد آنان مى شورانیم سپس جز مدت كوتاهى نمى توانند در كنار تو در این شهر بمِانند،و از همه جا طرد مى شوند، و هر جا یافته شوند گرفته خواهند شد و به قتل خواهند رسید.این سنت خداوند در اقوام پیشین است و براى سنت الهى هیچگونه تغییرى نخواهى یافت.» 📝در این آیات به مصادیقی از ایذاء پیامبر(ص)اشاره شده و نخست به زنان با ايمان دستور مى دهد كه هر گونه بهانه ومستمسكى را از دست مفسده جویان بگیرند، سپس به بعد دیگر این مسأله یعنى فعالیتهاى موذیانه اراذل و اوباش پرداخته مى گوید:«اگر منافقان و كسانى كه در قلبشان بیمارى است و نیز كسانى كه اخبار دروغ در مدینه پخش مى كنند دست از كارشان بر ندارند ما تو را بر ضد آنان مى شورانیم، و بر آنها مسلط خواهیم ساخت، سپس جز مدت كوتاهى نمى تواننددر كنار تو در این شهر بمِانند.» از لْحن آیه چنین استفاده مى شود كه سه گروه در مدینه مشغول خرابكارى بودند، هر كدام به نحوى اغراض شوم خود راپیاده مى كردند، و این به صورت یك برنامه و جریان در آمده بود و جنبه شخصى و فردى نداشت. نخست" منافقین" بودند كه با توطئه هاى ضد اسلامى براى براندازى اسلام مى كوشیدند. دوم اراذل و اوباش كه قرآن از آنها تعبیر به بیماردلان كرده ؛ گروه سوم كسانى بودند كه پخش شایعات در مدینه مخصوصا به هنگامى كه پیامبر (ص)و ارتش اسلام به غزوات مى رفتندبه تضعیف روحیه بازماندگان مى پرداختند، و خبرهاى دروغین از شكست پیامبر (ص)و مؤمنین مى دادند، و به گفته بعضى از مفسران این گروه همان یهود بودند. و به این ترتیب هر سه گروه را قرآن مورد تهدید شدید قرار داده است و مى گوید: اگر اینها به اعمال زشت و ننگین خودادامه دهند دستور حمله عمومى و یورش به آنها را صادر خواهیم كرد، تا با یك حركت مردمى مؤمنان، همه را از مدینه ریشه كن سازيم، و آنها نتوانند دیگر در این شهر بمِانند.و هنگامى كه از این شهر رانده شدند و از تحت حمایت حكومت اسلامى طرد گشتند هر كجا یافته شوند گرفته خواهند شد و به قتل خواهند رسید. سپس در آخرین آیه مورد بحث مى افزاید این دستور تازه اى نیست،"این سنتى است الهى و همیشگى كه در اقوام پیشین بوده است كه هر گاه گروههاى خرابكار بیشرمى و توطئه را از حد بگذرانند فرمان حمله عمومى به آنها صاد رمى شود و چون این حكم یك سنت الهى است هرگز دگرگون نخواهد شد چرا كه براى سنت خداوند تبدیل و تغییرى نمى یابى. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 28 اردیبهشت
1400
خورشیدی برابر با 6 شوال
1442
هجری و 18 می
2021
میلادی میباشد. ۱_ درگذشت عمادالدين اسماعيل بن محمد بَعلَبكی معروف به ابن بَردس، شاعر و محدث مسلمان.(786 قمری) ۲_ امضای معاهده ‏ سوم ابريشم بين ايران و عثمانی در آذربايجان.(
1027
قمری) ۳_ درگذشت ميرزا مهدی آيت ‏اللَّه زاده خراسانی فرزند آخوند ملا محمدكاظم خراسانی.(
1324
شمسی) ۴_ سقوط منطقه مهران توسط رژيم بعث عراق در جريان جنگ تحمیلی. (
1365
شمسی) ۵_ روز بزرگداشت ابوالفتوح عمر بن ابراهیم معروف به عمرخيام نيشابوری، منجم، پزشک، ریاضیدان، نویسنده، مؤلف کتاب جبر و مقابله و مؤسس رصد خانه. ۶_ روز جهانی گنجینه و میراث فرهنگی(روز جهانی موزه) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
هفته جمعيت 👧👦🧒👶👶👶👧🧑 جامعه دوستدار فرزند من نشست ارزش فرزند و فرزندآوری امروز ساعت 17 استاد:خانم دکتر اردبيلي شرکت در جلسه: live.24on.ir -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
به مناسبت نزدیک شدن به ۸ شوال (سالروز تخریب قبور ائمه اطهار علیهم السلام ) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
دغدغه های میراث تشیع برنامه آماج سه شنبه ۲۸ اردیبهشت در اولین دفتر خود، احیای حرم بقیع را به گفتگو می گذارد. این برنامه که تا جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت، در نخستین قسمت حجت الاسلام سید علی نماینده رهبری در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی از سالهای ۱۳۸۸ تا ۹۸ و آدام بوبک محقق و پژوهشگر ارشد آمریکایی الاصل از دانشگاه لایپزیک آلمان را میزبانی می کند. همچنین سید علی پژوهشگر مطالعات تاریخی و سیاسی و کاشف عکس حرم ویران شده بقیع و دکترای معماری اسلامی از دانشگاه قاهره و پژوهنده تاریخ معماری حرم بقیع دیگر میهمانان "آماج" فطرس مدیا هستند. سعید طاووسی میزبان جلسات فعال تاریخ تشیع است و این برنامه هر شب ساعت ۲۳ در حساب های کاربری اینستاگرام، یوتیوب و آپارات فطرس مدیا پخش خواهد شد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام 6 🔷به نقل از کتب اهل سنت: رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم فرمودند: «علی أولى الناس بکم بعدی؛ علی علیه السلام سزاوارترین مردم به شما بعد از من است.» 📚منابع: 📘المعجم الکبیر الطبرانی،ج 22 ص135 «وهب بن حمزه گفت: با (حضرت)علی (علیه السلام) از مدینه تا مکه همراه شدم ، پس ، از ایشان چیزهای ناخوشایندی دیدم و با خود گفتم: اگر به نزد رسول خدا صلی الله علیه (وآله) برگردم ، به ایشان شکایت می کنم ، پس هنگامی که به دیدار رسول خدا صلی الله علیه (وآله) آمدم ، گفتم: از (حضرت)علی علیه السلام چنین و چنان دیدم . پس ایشان فرمودند: این چنین حرف نزن؛ چرا که او بعد از من، سزاوارترین مردم به شماست.»⤵️1⃣ 📘مجمع الزوائد ج9 ص109 نور الدین هیثمی بعد از نقل این روایت گفته است که در سند ان دکین وجود دارد که ابن ابی حاتم از او یاد کرده و تضعیفش نکرده است و بقیه ی رجالش توثیق شده اند.⤵️2⃣ 📘معرفه الصحابه ج 5 ش 2723 ح6501 ابو نعیم اصفهانی هم این حدیث را با همین سند نقل کرده، اما به جای دکین، رکین نوشته، که البته او هم ثقه است. 📚معرفی اجمالی چند منبع دیگر که به ذکر این روایت پرداختند : 📘فیض القدیر شرح الجامع الصغیر ،تالیف مناوی 📘جامع الاحادیث (الجامع الصغیر و زوائده و الجامع الکبیر) تالیف سیوطی 📘کنزالعمال فی سنن اقوال و افعال تالیف متقی هندی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
: 🔹در خطبه ی 118 نهج البلاغه نیز چنین آمده است: «شما یاران حق و برادران دینى هستید. در روز نبرد چون سپر نگهبان یکدیگرید. شما رازداران منید نه مردم دیگر. به نیروى شما کسانى را که روى بر مى تابند مى زنم و از آنان که روى مى آورند، امید طاعت دارم. پس مرا به نیکخواهى و اندرزهاى خود یارى دهید. اندرزهایى عارى از هر نابکارى و در امان از هر ریب و ریا. به خدا سوگند، من اولاى به مردم از خود مردم هستم.»(شرح نهج البلاغه لابن ابی ابی الحدید ج 7 ص 166)⬅️ أَنْتُمُ الْأَنْصَارُ عَلَى الْحَقِّ وَ الْإِخْوَانُ فِی الدِّینِ وَ الْجُنَنُ یوْمَ الْبَأْسِ وَ الْبِطَانَةُ دُونَ النَّاسِ، بِکمْ أَضْرِبُ الْمُدْبِرَ وَ أَرْجُو طَاعَةَ الْمُقْبِلِ، فَأَعِینُونِی بِمُنَاصَحَةٍ خَلِیةٍ مِنَ الْغِشِّ سَلِیمَةٍ مِنَ الرَّیبِ، فَوَاللَّهِ إِنِّی لَأَوْلَى النَّاسِ بِالنَّاسِ. عبد الرحمن بن عبد الله الجمیعان وهابی این قسمت از نهج البلاغه را در کتاب «قراءة راشدة لکتاب نهج البلاغة ، المبحث الثانی «العصمة» ، ص 26» آورده است. او در این کتاب قسمت های صحیح نهج البلاغه از نظر وهابیت را آورده و گفته است : «یکبار دیگر نهج البلاغه را خواندم و مطالبی از آن را یادداشت نمودم و با برخی افراد پیرامون مسایل زیادی بحث و مناقشه کردم تا به قرائت درست از نهج البلاغه رسیدم و اینک امروز آن را تقدیم می کنم.»( قراءة راشدة لکتاب نهج البلاغة ، ص 12 ثم قرأت تارة أخری ، وأدون ما أقرؤه حتی کتبت بعض مقالات فی «النهج» ، وناقشت بعض الأشخاص فی کثیر من المسائل ، ولم تهدأ نفسی إلی شیء ، حتی کانت القراءة التی استبان لی وجه صحتها ، وهی هذه التی أنقلها الیوم أو بعضها) 🔹در سایت نوار اسلام، متعلق به وهابیت، نیز در جواب استفتائی چنین آمده است: «اهل سنت کتابی بنام "نهج البلاغه را دوباره بخوانیم" را که نوشته "عبد الرحمن بن عبد الله الجمیعان" را تألیف کرده اند که به فارسی ترجمه شده است و اقوال صحیح را از سقیم تشخیص داده اند.»(شماره فتوى 48 ، تاریخ اضافه 2009-11-04) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j