eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
950 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
157 ویدیو
332 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
علیهاالسلام 🔹دلتنگ مادر🔹 نگاهم مملو از آیینه شد، لبریز باور شد دو چشم محو در آیینه‌هایت، ناگهان تر شد سقوط اشک‌هایم بار بغضم را سبک‌تر کرد دلم بر سنگ‌فرش صحن تو افتاد و پرپر شد درخشیدی تو در آیینۀ اشکم، دلم لرزید نگاهم کردی و روح زمین‌گیرم کبوتر شد به یُمن چند قطره اشک عشقت در دلم گل کرد مشامم پر شد از بویت، نفس‌هایم معطر شد دلم بی نور تو تاریک، چون زندان هارون بود ولی حالا حریم دختر موسی بن جعفر شد مجال خواستن را هم گرفته لطفت از سائل زبان شکوه را نگشوده حالم با تو بهتر شد چه از شأن تو گویم ای که سر تا پای تو زهراست همانا وصف تو تفسیری از آیات کوثر شد پدر، جان را فدایت کرد دیگر من چه بنویسم چه در شأن تو گویم مادحت وقتی برادر شد به اشک چشم تو این خاک شوریده نمک‌گیر است و از شب‌زنده‌داری‌های تو قم بنده‌پرور شد به اعجاز نگاهت از محبانت بلا برگشت به دستان کریمت روزی عالم مُقَدّر شد ضریحت التیام زخم بی‌تسکین هر شیعه‌ست پناهش می‌شوی هر عاشقی دلتنگ مادر شد چه رؤیایی‌ست طوف آخرم دور ضریح تو خدا را شکر عمرم در صفای این حرم سر شد 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴ماجرای‌هجرت به قم : ✍در سال ۲۰۰ هجری قمری در پى اصرار «مأمون عباسی» به سفر تبعيد گونه از مدینه به خراسان، سال بعد، حضرت معصومه(سلام الله علیها) به امام رضا(علیه السلام) و به شوق ديدار برادر به همراه کاروانی که عده اى از برادران و برادرزادگان در بین آنها بودند، به طرف خراسان حركت كردند. ◀️وقتی كاروان حضرت به شهر «» رسيد، عده‌اى از و دشمنان (ع) راه را سدّ كردند و با همراهان (سلام الله علیها) وارد جنگ شدند. در نتيجه تقريبا اكثر كاروان به شهادت رسيدند و عده‌ای مجروح شدند و خود حضرت(س) نیز بیمار و رنجور گشت. ◀️وقتی حضرت معصومه(س) دیدند، ادامه مسیر به سمت ، برای کاروان میسر نیست، ایشان قصد شهر کردند و از همراهان پرسیدند : چقدر راه است بين ساوه و قم؟ گفتند : ده فرسخ سپس ایشان فرمود : وقتی این خبر به اهالی قم رسید، اشراف و بزرگان قم به نمایندگی موسی بن خزرج به استقبال حضرت فاطمه معصومه(س) رفتند. موسی پس از دیدار حضرت(س)، افسار ناقه ایشان را گرفت و به سمت قم و به منزل خویش آورد. بحارالانوار،ج۵۷،ص۲۱۹ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🏴شهادت (سلام الله علیها) 🍃درباره شهادت حضرت همانند بسیاری از مسائل تاریخی هست و مشهور قائل به شهادت ایشان هستند. شاید حضرت(س) در اثر غم و اندوه از دست دادن خود و دیدن بدن‌های پاره پاره برادران و برادرزادگان خویش را که ۲۳ نفر بودند باشد که به شدت غمگین شدند و در اثر آن بیمار گشتند. 🍂اما مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی مورخ نامی شیعه درباره علت حضرت می نویسد : گفته شده است که در حق حضرت(س) دسیسه کردند و او را در ساوه خوراندند و به خاطر همین از آن پس مدت زیادی در قید حیات نبودند و سپس در قم به شهادت رسیدند.(۱) ◀️طبق نقلی حضرت معصومه(س) روز در قم اقامت کردند و سپس از دنیا رفتند.(۲) 📚منابع : ۱)الحياة السياسية للامام الرضا(ع)، ص۴۲۸ ۲)تاریخ قم، حسن بن محمد قمی، ص۲۱۳ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📌تغسیل و تدفین (سلام الله علیها) ✍در مورد تغسیل و تدفین حضرت معصومه(س) نقل شده است که وقتی حضرت فاطمه(س) وفات یافت بعد از و تکفین او را به مقبره بردند و در کنار سردابی گذاشتند. آل سعد (اشعری) با یکدیگر اختلاف کردند در این باب چه کسی سزاوار است در رود و فاطمه(س) را بر بگذارد وبه خاک سپارد؟ سرانجام اتفاق کردند که پرهیزکار و پیرمردی پارسا که به نام معروف بود وارد سرداب شود و آن گوهر پاک را دفن کند. وقتی به سراغ آن پیرمرد رفتند، در این هنگام از جانب ریگستان سوار که جلو دهان خود را بسته بودند به آن جا آمدند، و وقتی به جنازه حضرت فاطمه(س) رسیدند، از اسب پیاده شدند و بر او گزارده و در سرداب رفتند و جسد مطهر او را دفن کردند و از سرداب خارج شدند و با کسی هم سخنی نگفتند و بر هیچ کس معلوم نشد که آن دو سوار چه کسانی بودند.(۱) ◀️در منابع و روایی نوشته نشده که این دو نفر چه کسانی بودند، اما طبق ائمه اطهار(ع) ظاهرا این دو نفر وجود مقدس امام (ع) و امام (ع) باشند كه برای شركت در مراسم كفن و دفن حضرت معصومه(س) به اعجاز امامت از خراسان و مدینه به سرزمین قم آمدند. 📚منبع : ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۸، ص۲۹۰ تنظیم: سرکار خانم لیلا همايون‌فر -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام ◾️ تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
علیه السلام ۱۹ 🏴🏴🏴 با تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه ی معصومه سلام الله علیها دختر امام هفتم شیعیان علیه السلام و به همین مناسبت ،پست این هفته تنها به یک روایت تصویری◾️ از # فضایل- حضرت -امیرالمؤمنين عليه السلام در کتاب های اهل سنت اختصاص دارد. اما اشتراک گذاری گفت و گوی جوانی از اهل تسنن که با مشاهده ی روایاتی که گاه از دیدگاه تاریخی در این بخش مورد توجه قرار می گیرد، جالب توجه است..... مهم تر آن جاست که در ادامه ی این ماجرا عنایت ها و کرامت های # حضرت_ معصومه سلام الله علیها چون معجزه ای جلوه ای از خورشید تشیع را بر ایشان پدیدار می کند..... -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖📖 سفرنامه‌های ونیزیان در ایران ترجمه منوچهر امیری است که به زبان فارسی در سال ۱۳۴۹ ه. ش نوشته است. این کتاب مشتمل بر شش سفرنامه است که پنج تای آن را چهار تن از سفیران ونیزی و یکی را بازرگانی گمنام، از همان دیار نوشته است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📝📚 معرفی اجمالی هر یک از این نمایندگان سیاسی در طی اقامت خود در ایران ، فرصت یافتند تا به سیر و سیاحت در شهرهای ایران پرداخته و گزارش‌های سودمندی از اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این سرزمین گردآورند، و پس از بازگشت به موطن خویش در اروپا ، یادداشت‌های شخصی خود را تحت عنوان «سفرنامه» چاپ و منتشر سازند. این سفرنامه‌ها در شکل دادن به مکتب «ایران شناسی» در غرب کمک شایانی نمود. سه سفرنامه اول این کتاب (باربارو، زنو، کنتارینی) درباره اوزون حسن و وقایع دوران حیات او اختصاص دارند. کنتارینی و باربارو شرح ماجراهای سفر خویش را در سال‌های ۸۸۱/ ۱۴۷۶ و ۸۸۲/ ۱۴۷۷ به پایان می‌برند و سفرنامه زنو با بازگشت او به ونیز در سال ۸۷۸ ه. ق خاتمه می‌یابد. نویسندگان سفرنامه‌های ونیزیان در فاصله سال‌های حکومت اوزون حسن آق قوینلو (۸۸۲- ۸۵۶ ه. ق) تا سال‌های سلطنت شاه طهماسب صفوی (۹۸۴- ۹۳۰ ه. ق) به ایران آمده‌اند. انگیزه اصلی مسافرت آنها به جز آجلوللو و بازرگان ونیزی، دلیل سیاسی بود. تا بر اثر اتحاد با ایران، امپراتوری عثمانی را تحت فشار قرار داده و از توسعه و بسط قدرت عثمانیان جلوگیری کنند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🗒🗒 سفرنامه کاترینوزنو در سفرنامه زنو، شرح مطالب جغرافیایی نسبت به سفرنامه‌های دیگران صراحت کمتری دارد. با این که روایت زنو از نظر تاریخی مقدم بر دیگر روایان است. اما بعد از سفرنامه‌های باربارو و کنتارینی قرار گرفته است. این در حالی است که باربارو و کنتارینی، جانشینان زنو بوده‌اند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
💭🗯💬 انگیزه زنو انگیزه زنو از این سفرنامه را می‌توان انگیزه سیاسی و وطن پرستی دانست تا انگیزه عشق به دین مسیحیت . کارترینو ضمن تشریح قیام اغورلو محمد، پسر اوزون حسن که علیه پدر عصیان کرده بود، انگیزه آن قیام را قدرت خواهی و جاه طلبی عنوان می‌کند. زنو معتقد است که اگر رشته عمر اغورلو محمد دراز بود، می‌توانست جانشین لایقی برای اوزون حسن باشد. وی نقل می‌کند که دولت آق قوینلو و کشور ایران می‌توانستند بواسطه حکومت اغورلو محمد صاحب جاه و مقام گردند. زنو به آن بابت از مرگ اغورلو محمد اظهار تاسف می‌کند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🗓🗒 سفرنامه جیووان ماریاآنجوللو آنجوللو که توسط سپاهیان عثمانی به اسارت درآمده بود، مجبور شد در زمره سپاه عثمانی درآید و علیه ایران وارد جنگ شود. بنابراین بیشتر حوادث تاریخی را از دیدگاه عثمانی‌ها شرح داده است. چون آنجوللو در متن وقایع قرار داشت و شاهد عینی بود، کتاب وی از اهمیت بسیاری برخوردار است. قسمت عمده کتاب آنجوللو در مسائل مربوط به تاریخ ایران، به دوران شاه اسماعیل صفوی اختصاص دارد. این اثر به ندرت به وصف مردم شهرها می‌پردازد. به آن علت اثر آنجوللو بیش از آن که یک سفرنامه باشد، به یک کتاب تاریخ شباهت دارد. در این سفرنامه، وی روی کار آمدن اوزون حسن را به اختصار بیان می‌کند و از حملات ترکان و جزئیات جنگی آنان به تفصیل سخن می‌گوید. گفته‌های او آشفتگی سیاسی ایران در دوران پس از مرگ اوزون حسن و سلطان یعقوب آق قوینلو را به ذهن متبادر می‌کند. دلیل آن آشفتگی جنگ‌های داخلی بین اعضای خاندان آق قوینلو بود. انجوللو پس از شکست شاه اسماعیل صفوی از سلطان سلیم عثمانی در جنگ چالدران ، نگارش درباره تاریخ ایران را ادامه نمی‌دهد، بلکه به شرح مفصل جنگ سلطان سلیم با مصریان می‌پردازد. توصیف لشکر سلطان محمد فاتح و ارائه گزارش دقیق از اوضاع داخلی آن سپاه، یکی از نقاط قوت سفرنامه آنجلوللو است. وی در مورد وقایع سیاسی ایران از زمان اوزوم حسن تا اوایل حکومت صفویان اطلاعات ارزنده‌ای ارائه می‌کند. همچنین در سفرنامه او به روابط ایران و عثمانی نیز اشاره شده است. تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسین‌پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅بسیج از منظر امام خامنه ای: 🌸بسیج سیاسی است اما سیاست زده نیست سیاسی کار نیست جناحی نیست. 🌸 بسیج مجاهد است اما بی انظباط نیست افراطی نیست. 🌸 بسیج عمیقا متدین و متعبد است اما متحجر نیست خرافی نیست. 🌸بسیج با بصیرت است اما از خود راضی نیست. 🌸بسیج اهل جذب است گفته ایم جذب حداکثری اما اهل تسامح در اصول نیست. 🌸 بسیج طرفدار علم است اما علم زده نیست. 🌸 بسیج در کار اباد کردن دنیاست اما خود اهل دنیا نیست. 🌸 بسیج متعلق به اخلاق اسلامی است اما ریا کار نیست. 🌸بسیج غیور است پاسدار خطوط فاصل است. ۱۳۹۰/۹/۶ تنظیم: سرکار خانم مریم صفری 🌷🌷🌷 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مبانی فکری اصل گرایان اسلامی ایران معاصر (مطالعه موردی: جمعیت فدائیان اسلام)نویسنده: فردین قریشی هادی داوودی زواره منبع: سیاست دوره ۴۶ بهار ۱۳۹۵ شماره ۱ 211 - 228 تجزیه وتحلیل مبانی مذکور با تکیه بر آرا، عقاید و اندیشه های فداییان اسلام به عنوان یکی از برجسته ترین و رادیکال ترین مصادیق اصل گرایی اسلامی در ایران معاصر وضوح بیشتری به منطق این نوع اندیشه ورزی بخشیده است. روش تحقیق مورد استفاده نیز عبارت است از روش توصیف نظری و تفسیر متون مرتبط با موضوع از طریق مراجعه به سخنان، نوشته ها و مواضع و اعلامیه های جمعیت فداییان اسلام. https://b2n.ir/g97990 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبیین تاریخی پیدایش بسیج در ایران با تأکید بر نقش بسیج در انقلاب کبیر اسلامی ایراننویسنده: محمدشتا بدرا منبع: پژوهش های راهبردی انقلاب اسلامی سال اول زمستان ۱۳۹۷ شماره ۴ بسیج عمومی مردم اشاره به گردهم آمدن مجموعه ای از انسان ها حول محور و هدفی خاص است، که در هر کشوری و با هر آیین و مسلکی می تواند مشاهده شود. بسیج در تاریخ کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، به این معنا که در تمام ادوار تاریخی وجود داشته است؛ اما در دوره انقلاب کبیر اسلامی به شکلی بسط یافته و ماهوی، شکل پیدا کرد. بدیهی است که به واسطه درگیری نوع حرکت بسیج مردمی بر مدار تفکر رهبران انقلابی، در انقلاب کبیر اسلامی شکل حرکت توده مردم از نضج و اتقان لازم برخوردار شد، و به طور کلی هر انقلابی لازمه اش بهره گیری از بسیج مردمی است؛ آرمانی که بسیاری در رسیدن به آن سطح از همدلی و همراهی تا رسیدن به خواسته تحقق یافته آن، ناتوان ماندند. تاریخ این سرزمین متمدن، از شیخ فضل الله نوری، میرزا کوچک خان جنگلی و رئیسعلی دلواری تنها به عنوان معدود کسانی که در راه بسیج همگانی توده مردم- در عصر معاصر- علیه استبداد طبقه حاکمه به پا خواستند، نام می برد. گروهی که در عین ایستادگی های فراوان خود، به تحقق آرمان اصلی نرسیدند، و البته زمینه سازان بزرگ آینده ای روشن بودند. https://b2n.ir/w68530 تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔰 تمدید مهلت ارسال آثار به سومین همایش ملی کتاب سال بانوان تا 30 آذر 💠 ویژه همه بانوان پژوهشگر عرصه علوم انسانی اسلامی و پژوهشگران آقا و بانو در حوزه زن و خانواده. 📚 پذیرش آثار منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی اسلامی اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح. 💻 ارسال آثار به نشانی: www.ketabebanovan.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا