#معرفی_کتاب
روایتی غریب و سوزناک از وقایع بعد از شهادت شیخ فضل الله نوری (۹ مرداد ۱۲۸۸)، کیفیت غسل و کفن و دفن ...
در اثر تلاطم و طوفان یک مرتبه طناب از گردن آقا پاره شد و نعش به زمین افتاد
جنازه را آوردند توی حیاط نظمیه مقابل در حیاط روی یک نیمکت گذاشتند جمعیت کثیری ریخت توی حیاط محشری برپا شد مثل مور و ملخ از سر و کول هم بالا می رفتند همه می خواستند خود را به جنازه برسانند دور نعش را گرفتند و آنقدر با قنداق تفنگ و لگد به نعش زدند که خونابه از سر و صورت و دماغ و دهانش روی گونه ها و محاسنش سرازیر شد . هر که هر چه در دست داشت میزد آنهایی هم که دستشون به نعش نمیرسید تف می انداختند.
به همه مقدسات قسم که در این ساعت گودال قتلگاه را به چشم خودم دیدم یک مرتبه دیدم یک نفر از سران مجاهدین مرد تنومند و چهارشانه بود وارد حیاط نظمیه شد غریبه بود جلو آمد بالای جنازه ایستاد جلوی همه دکمه های شلوارش را باز کرد و روبروی اینهمه چشم شُر شُر به سر و صورت آقا .....
تحویل جنازه
عده ای از صاحب نفوذها یپرم ارمنی را از عواقب سوزاندن نعش شیخ و تحویل ندادن می ترسانند . یپرم راضی میشود و می گوید : بسیار خوب ... به نظمیه تلفون کنید که لاشه را به صاحبانش رد کنند. سه نفر از بستگان شیخ شهید و سه نفر از نوکر هایش توی آن تاریکی توپخانه در گوشهای با یک تابوت منتظر تحویل جنازه بودند. آقا لخت و عور آن گوشه همینطور افتاده بود لا اله الا الله جنازه را در تابوت گذاشتیم و با دو مجاهد ما را راهی کردند.
جنازه را وارد حیاط خلوت خانه شیخ کردند. شیخ ابراهیم نوری از شاگردان شیخ جنازه را غسل داد.
بعد کفن کردیم و بردیم در اطاق پنج دری میان دو حیاط کوچک پنهان کردیم.
سر مجاهد ها را گرم کردیم. بعد تابوت را با سنگ و کلوخ و پوشال و پوشاک پر و سنگین کردیم.
یک لحاف هم تا کرده روی آن کشیدیم تابوت قلابی را با آن دو نگهبان سر قبر آقا فرستادیم. متولی قبرستان که در جریان بود مثلاً نعش را دفن کردو آن دو نگهبان با تابوت به نظمیه برگشتند.
صبح اوستا اکبر معمار آمد و درهای اطاق پنج دری را تیغه کردیم و رویش را گچکاری کردیم.
دو ماه بعد از شهادت شیخ در اتاق پنج دری را شکافتیم جنازه در آن هوای گرم همانطور تر و تازه مانده بود. جنازه را از آنجا برداشتیم و به اتاقی دیگر آن سوی حیاط منتقل کردیم و دوباره تیغه کردیم.
🏴 کم کم مردم فهمیدند که نعش شیخ نوری در خانه است می آمدند پشتدیوار فاتحه می خواندند و می رفتند. از گوشه و کنار پیغام میدادند امامزاده درست کردید؟! ۱۸ ماه از شهادت شیخ گذشته بود. بازاری ها بخیال میافتند دیوار را بشکافند و جنازه را برداشته دورشهر بیفتند و وااسلاما و واحسینا راه بیندازند. پیراهن عثمان برای مقصد خودشان.
🕌حاج میرزا عبدالله سبوحی واعظ میگوید یک روز زمستانی خانم شیخ مرا خواست. دیدم زار زار گریه میکند گفت دیشب مرحوم آقا رو خواب دیدم که خیلی خوش و خندان بود ولی من گریه میکردم آقا به من گفت گریه نکن همان بلاهایی را که سر سیدالشهدا آوردند ، سر من هم آوردند. اینها می خواهند نعش مرا در بیاورند زود آن را به قم بفرست.
همان شب تیغه را شکافتیم و نعش را در آوردیم. با اینکه دو تابستان از آن گذشته بود و جایش هم نمناک بود اما جسد پس از ۱۸ ماه همانطور تر و تازه مانده بود فقط کفن کمی زرد شده بود به دستور خانم دوباره کفن کردیم و نمد پیچ نمودیم به مسجد یونس خان بردیم و صبح به اسم یک طلبه که مرده آنرا با درشکه به امامزاده عبدالله بردیم و صبح جنازه را با دلیجان به طرف حضرت معصومه حرکت دادیم.
شیخ شهید در زمان حیات خود در صحن مطهر برای خودش مقبرهای تهیه کرده بود و به سید موسی متولی آن گفته بود این زمین نکره یک روز معرفه خواهد شد
نزدیک قم کاغذ به متولی نوشتیم که زنی از خاندان شیخ فوت کرده می خواهیم در مقبره شیخ دفنش کنیم و به هادی پسر شیخ سپردیم در هنگام دفن جلو نیاید تا فکر کنند واقعا میت زن است و قضیه لو نرود. شب جنازه در مقبره ماند صبح خیلی سریع قبری به حد نصاب شرعی کندیم و با مهر تربتی که خانم داده بود جنازه را درون قبر گذاشتیم نعش پس از ۱۸ ماه کمترین بوی عفونتی نداشت.
و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.
این آیه ای است که روی قبر شهید حاج شیخ فضل الله نوری نوشته شده است .
📗کتاب سرّ دار به قلم تندرکیا نوه شیخ شهید& نشر صبح ۱۳۸۹/ چاپ سوم - ص ۵۲
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
این اثر در گردنه پاتاق بر سر راه کرمانشاه به سرپل ذهاب و در ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در کنار راه باستانی سنگفرشی بنا شده که فلات ایران را به بینالنهرین ارتباط میدادهاست. به علت تغییر مسیر، این راه و بنای تاق گرا اکنون در شیبهای پائین جاده آسفالته قرار گرفتهاست.
#طاق_گرا
#ایران
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
در مورد زمان ساخت این بنا اختلاف نظرهایی وجود دارد برخی آن را به دوره اشکانی و برخی دیگر آن را به دوره ساسانی نسبت میدهند. اما آنطور که از مدارک باستانشناسی به دست آمده ظاهراً این بنا در اواخر دوره ساسانی و احتمالاً زمان حکومت خسرو دوم (۶۲۸–۵۹۰م) ساخته شدهاست. اگرچه تاکنون کارکرد واقعی این بنا مشخص نشده، اما برای آن کارکردهای متفاوتی از جمله «یادگار احداث راه کاروانرو»، «توقف گاه موکب شاهی»، «اریکه سلطنتی»، «پاسگاه مرزی» و «بنای یادبودی از پیروزی» ذکر کردهاند.
#ایران
#کرمانشاه
#طاق_گرا
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
✅دیدگاه علمای بزرگ #اهل_سنت کرد نسبت به مکتب #امام_حسین علیه السلام
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔷پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها، برگزار می کند:
💠 سلسله نشست های مداخل وابسته به دانشنامه زن مسلمان
🔹نشست چهارم:
«بررسی فقهی حقوقی استیذان زوجه در خروج از منزل (مدخل خروج زوجه از منزل)»
🎙ارائه دهنده:
سرکار خانم دکتر زهرا سرکشیکیان
⏰ سه شنبه ۱۷ مردادماه، ساعت ۹-۱۰
🏢 قم، بلوار بوعلی سینا، جامعه الزهرا سلام الله علیها، ساختمان پژوهشگاه مطالعات اسلامی، طبقه همکف، سالن جلسات.
🖥لینک ورود به جلسه مجازی:
http://online.jz.ac.ir/pajoheshgah
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
🔰 انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهراء (سلاماللهعلیها) برگزار میکند.
🔆نشست تخصصی:
«اندیشه سیاسی کوفیان در عصر امام حسین علیه السلام در کربلا»
❇️ استاد محترم: جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر اکبر روستائی
🕕 زمان: چهارشنبه 18 مرداد ماه ۱۴۰۲، ساعت ۹:۳۰ الی ۱۱
🏬مکان: جامعه الزهرا سلام الله علیها، معاونت پژوهش، طبقه سوم، سالن نشستهای علمی
📌لینک ثبت نام
http://forms.jz.ac.ir/f_58/
🌐 لینک حضور مجازی:
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅
📌کانالانجمندانشجوییعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
▫️وابستهبهدانشکدهیتاریخدانشگاهادیانومذاهب
🔸موضوعاتی که در این کانال مطرح پرداخته میشود:
1⃣معرفی #اساتید_دانشکدهی_تاریخ
2⃣معرفی #کتابهای_اساتید_دانشکدهی_تاریخ
3⃣معرفی #مقالات_اساتید_دانشکدهی_تاریخ
4⃣معرفی#کانالهای_مرتبط_با_تاریخ_اسلام_و_تشیع
5⃣بیان#نکات_ویرایشی و #مقاله_نویسی
6⃣معرفی #اماکن_تاریخی_جهان_اسلام
7⃣اطلاعرسانی برنامههای دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب
8⃣اطلاعرسانی کرسیها، نشستها و کارگاههای علمی پژوهشی همسو با تاریخ که در مراکز علمی پژوهشی برگزار میشود.
🔅تاریخپژوهان گرامی شما نیز رسانهی انجمن بوده و کانال انجمن را به تاریخپژوهان و دوستداران تاریخ معرفی نمایید.
#معرفی_کانال
#دانشکدهی_تاریخ
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety
#در_حال_برگزاری
🔰 انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهراء (سلاماللهعلیها) برگزار میکند.
🔆نشست تخصصی:
«اندیشه سیاسی کوفیان در عصر امام حسین علیه السلام در کربلا»
❇️ استاد محترم: جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر اکبر روستائی
🌐 لینک حضور مجازی:
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
هدایت شده از انجمنعلمیدانشجوییتاریختشیع
HIQ_Volume 6_Issue شماره 3 - پاییز - مسلسل 23_Pages 49-78.pdf
504.1K
🔹عنوان مقاله:
واقفیه
✍🏻نویسنده:
دکتر حسن حسینزاده شانهچی
📌چکیده:
پیدایش فرقههاى مختلف در بین مسلمانان و شکلگیرى عقاید آنها، تحت تأثیر عوامل مختلف مذهبى و غیر مذهبى بوده است. یکى از آموزههاى دینى که در شکلگیرى عقایدِ شمار قابل توجهى از فرق اسلامى و به خصوص شیعى تأثیر داشته است، عقیده مهدویت است. اندیشه مهدویت در قالب شیعى آن با مسئلهی غیبت و رجعت کاملاً به هم پیوسته است و همین دستمایهاى شد براى برخى پیشوایان و پیروان فرق اسلامى تا عقاید خود را بر پایه آن بنا نهند که یکى از این فرقهها واقفیه است. واقفىگرى که یکى از ارکان اساسى آن اعتقاد به غیبت و رجعت مهدى است، در معناى عام آن، سابقهاى دیرین در تاریخ اسلام دارد و شمار قابل توجهى از فرق اسلامى با تمسک به عقیده مهدویت قایل به وقف شدهاند. واقفیه در معناى خاصّ به وقف کنندگان بر امام هفتم اطلاق مىگردد که عقیده به مهدى موعود و غیبت و رجعت او را، بر امام هفتم تطبیق دادند. در مقاله حاضر ضمن معرفى واقفیه و عقایدشان علل و عوامل پیدایش این جریان را مورد بررسى قرار مىدهیم.
#معرفی_مقاله
#واقفیه
#فرق_تشیع
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
زخم_زبانها_و_اهانتها_به_اهل_بیت.pdf
5.42M
نام کتاب: زخم زبانها و اهانتها به #اهل_بیت (علیهم السلام) در وقایع کربلا
نویسنده: ابوذر کریمی طالقانی
#امام_حسین
https://eitaa.com/joinchat/3119448110Cf3bfc871c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوباره آه
دوباره شاهچراغ....😭😭
دوباره چادری که به خون نشسته...
#شاهچراغ
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔹درمحکومیت حمله ی تروریستی به حرم مقدس شاهچراغ🔹
بسم الله الرحمن الرحیم
مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعاً
ضمن عرض تسلیت به ساحت امام زمان(عج) و رهبر معظم انقلاب(مدظله) ،حمله تروریستی و غمانگیز به حرم احمدبنموسی علیهالسلام بار دیگر عمق دشمنی جریان تکفیر و کوردلان علیه مقدسات و جمهوری اسلامی را نشان داد.
ضمن عرض تسلیت به محضر رهبر معظم انقلاب(مدظلهالعالی)، خانواده محترم خادم شهید حرم حضرت احمد بن موسی(علیهماالسلام) و ملت شریف و صبور ایران، از درگاه خداوند متعال شفای عاجل مجروحین، مسئلت داریم.
انجمن علمی تاریخ اسلام جامعه الزهرا سلام الله علیها
کانال گذرگاه
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j