آیا فرمان عزل #مصدق قانونی بود؟
#مقاله
#چکیده
در طول سالیان اخیر، بسیاری از زوایای پنهان #کودتای_28_مرداد_1332 آشکار شده است. از نقش پر رنگ انگلیس و آمریکا گرفته تا اشغال خانه مصدق به وسیلهی افرادی همچون #شعبان_جعفری و دار و دستهاش. آنچه در این بین از سوی بسیاری از کارشناسان و صاحبان اندیشه، کماکان محل بحث و نظر است، شرایط عزل دکتر مصدق و قانونی بودن یا نبودن آن است.
موضوع مهم دیگر، نحوه واکنش مصدق نسبت به کودتا است.
البته باید مد نظر داشت که منظور ما در این خصوص به اتفاقات پس از کودتا محدود نمیشود بلکه نوع رفتار مصدق در دوران نخستوزیری وی را نیز دربر میگیرد. بسیاری بر این باورند که عزل مصدق از سوی #محمدرضاشاه یک عمل قانونی بوده و شخص شاه بر اساس قانون این امکان را داشته است که دستور عزل نخستوزیر را صادر نماید. بخشی دیگر خلاف این نظر را دارند و معتقدند بر اساس اصل بیست و ششم متمم قانون اساسی مشروطه، هر قدرتی در کشور باید مطیع نظر و انتخاب مردم باشد و از این رو، عزل مصدق به معنای بیاعتبار کردن نظر مردم و خلاف قانون اساسی مشروطه است.
متن کامل یادداشت را در این لینک بخوانید.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#یمن_شناسی
اَبناء، یا بنوالاحرار، یا ابناء فارس
اَبناء، یا بنوالاحرار، یا ابناء فارس، نام فرزندان گروهى از ایرانیان که به دوران پادشاهى خسرو انوشیروان به یاری سیف بن ذی یزین گسیل شدند و یمن را گشودند و از آن پس در این سرزمین ماندگار شدند.
نام و خاستگاه: نام ابناء (پسران) درباره فرزندانِ این ایرانیان از آن رو به کار رفت که پدران و مادران آنان هم نژاد نبودند. اما نام دیگر، «بنو الاحرار»، پیشینهای کهنتر دارد و ویژة ایشان نیست، زیرا عربها تمامى ایرانیان را از دیرباز «احرار» و «بنو الاحرا» مىخواندند. در شعرهای ابودؤاد ایادی، لقیط بن مَعْمَر (یا یعمر)، عدی بن زید حیری از شاعران جاهلى (ابن هشام، 1/69، 70؛ مسعودی، التنبیه و الاشراف، 205؛ ابن قتیبه، الشعر و الشعراء، 1/129، 130) و شعرهای اَعْشَى (ص86)، بکیر بن اَصَمّ و اعشى بنى ربیعه پیرامون نبرد ذوقار (طبری، 1/1035-1037؛ ابوالفرج، 24/78)، و شعر اُمَیّه بن ابى الصَلّت در ستایش سیف بن ذی یزن (وهب بن منبّه، 317، 318)، نیز در شعرهای شاعران عرب پس از السلام مانند بحتری (2/919) و شاعران ایرانى نژاد همچون بشّار بن برد (2/304؛ ابوالفرج، 3/166)، ابونواس (127، 193؛ ابن عبدربه، 3/409)، اسحاق موصلى موسیقىدان و شاعر ایرانىنژاد (ابوالفرج، 5/278) و مهیار دیلمى (1/406) شواهدی دراینباره مىتوان یافت (نیز نک: همدانى، الاکلیل، 8/180؛ وهب بن منبّه، 317؛ مسعودی، مروج، 2/63).
#یمن_شناسی
بخش اول
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
درباره تبار و خاستگاه ابناء سخن گونهگون گفتهاند. تقریباً همه مآخذ (بجز ابن قتیبه، المعارف، 638، 664) نوشتهاند که خسرو انوشیروان زندانیان مرگ ارزانى را به فرماندهى وهرز به یمن گسیل داشت. شعر کمابیش کهنى که مسعودی ( مروج، 2/56، 57) آورده است، آنان را از خاندانهای ساسان و مهران (مهرسن) بر شمرده، و حمزة اصفهانى (ص 46) اغلب ایشان را فرزندان ساسان و بهمن پسر اسفندیار دانسته است.
شاید بتوان پذیرفت که شماری و حتى بسیاری از آنان این تبارنامه اشرافى را پس از گشودن یمن و برخورداری از عزت و حرمت برخود بسته باشند (نک: نولدکه، 395)، زیرا اگر سخن ثعالبى (ص 617) را باور داریم، گذشته از زندانیان، گروهى از مردمان ترک و دیلم نیز همراه با وهرز به یمن رهسپار شدند (کریستن سن، 393)، اما به هر روی، زندانى بودن گروهى از بزرگزادگان ایرانى نیز پذیرفتنى تواند بود، زیرا رقابتِ خویشاوندان خاندان شاهى و حتى دودمانهای بزرگ ایرانى با پادشاهان ساسانى بارها گزارش شده است، به مثل بر پایة نوشتة دینوری (ص 102، 103) فرزندان بهمن پسر اسفندیار خود را بیش از فرزندان ساسان شایستة پادشاهى مىدیدند و هم از این رو در این خاندان زمینة قیامهایى مانند قیام بستام فراهم بود (کولسنیکف، 165)، همچنین در دودمان بزرگ مهران نیز مخالفان برجستهای مانند بهرام چوبین پرورش یافتند (کریستن سن، 464). با اینهمه دلیل زندانى شدن این گروه روشن نیست.
#یمن_شناسی
بخش دوم
تنظیم: سرکار خانم فاطمه میریطایفهفرد
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔰 انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهراء (سلاماللهعلیها) برگزار میکند.
🔆نشست تخصصی:
«نقش های زنان از غدیر تا عاشورا»
❇️ استاد محترم: سرکار خانم دکتر ناهید طیبی (پژوهشگر و مدیر دانشنامه زن مسلمان جامعه الزهرا سلام الله علیها)
🕕 زمان: یکشنبه ۵ شهریورماه ۱۴۰۲، ساعت ۹:۳۰ الی ۱۱
(برگزاری به صورت مجازی)
🌐 لینک حضور مجازی:
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
سلام، با عرض پوزش به استحضار می رساند به دلیل کسالت استاد ، نشست " نقش های زنان از غدیر تا عاشورا" برگزار نمی شود.
🔹 ارائه بحثی با عنوان "جایگاه حدیث در تاریخ"
مدرسه تابستانه حدیث با محوریت "جایگاه حدیث در علوم اسلامی" از سوی پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام در مدرسه علوم دینی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مشهد در دو روز برگزار شد.
روز یکشنبه ۲۹ امرداد ۱۴۰۲، در دومین روز برگزاری این مدرسه، بحثی با عنوان "جایگاه حدیث در تاریخ" در دو جلسه ارائه شد.
در این بحث، برای پاسخ به این پرسش که "احادیث چه آوردههایی برای دانش تاریخ میتواند داشته باشد؟" نخست ساحتهای چهارگانه تاریخ و محورهای فرعی هر یک از آنها به این شرح برشمرده و به کوتاهی توضیح داده شد:
مباحث نظری تاریخ (فلسفه نظری تاریخ، فلسفه انتقادی تاریخ، فلسفه علم تاریخ)؛ تاریخورزی (پژوهش، نگارش و آموزش تاریخ)؛ تاریخ نقلی ( بیان رویدادهای تاریخی در دورههای گوناگون)؛ و شاخههای جدید تاریخ مضاف (تاریخ اجتماعی، تاریخ فرهنگی، تاریخ سیاسی و ...). سپس اجزای چهارگانه یک نمونه کامل حدیث به این ترتیب از یکدیگر متمایز شد: سلسله سند (راویان حدیث)؛ ترسیم فضای صدور روایت؛ حالات راوی و امام در حین گفتوگو؛ و سخن معصوم علیه السلام.
آن گاه مضامین و دلالتهای هر یک از اجزای چهارگانه حدیث برای ساحتهای مختلف تاریخ همراه با ذکر چند مثال توضیح داده شد.
پاسخ به پرسشهای حاضران، بخش پایانی این ارائه را تشکیل میداد.
۶ شهریور ۱۴۰۲
@MohsenAlviri
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j