eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
934 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
158 ویدیو
333 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امروز چهارشنبه 19خرداد 1400شمسی و 28 شوال1442قمری ؛مصادف با 2021/6/9میلادی ۱_وفات "ابوالحسن عامری" فيلسوف ايرانی(381 ق) ۲_شورش مردم تبريز عليه خودكامگی "محمدعلی شاه قاجار" (1287 ش) ۳_استيضاح دولت "مستوفی الممالك" از سوی آيت‏ اللَّه "سيدحسن مدرس" (1302ش) ۴_رحلت آيت ‏اللَّه "سيد محمدحسن الهی طباطبايی" فقيه (1347ش) ۵_پايان كار كنگره تاريخی ويِن پس از سقوط ناپلئون بناپارت (1815م) ۶_ لغو قانون برده‏داری در امريكا توسط "آبراهام لينكُلْن" (1862م) ۷_ آتش‏سوزی بزرگ دانشگاه الجزيره و نابودی 500 هزار جلد كتاب نفيس (1962م) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سفرنامه بیان واقع، نوشته عبدالکریم بن عاقبت محمود بن خواجه محمد بلاقی است که از‌ اندک سفرنامه‌های  دوره  به شمار می‌رود و تنها بخشی از کتاب، گزارشی از سفر نویسنده به حج را در بر می‌گیرد. این کتاب دارای پنج باب و یک مقدمه‌ است که باب سوم آن مختص به گزارشات سفر حج است و نویسند سعی کرده آنچه را که دیده به تصویر بکشد و گزارش کاملی از راه‌های حاجیان، شهرهای در مسیر ، آداب و رسوم حج‌گزاران و غیره ارائه دهد. این کتاب با تحقیقات و تصحیح در  و ایران چاپ شده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درباره نویسنده کتاب ☘☘☘☘☘☘ آگاهی‌های ما درباره نویسنده محدود به مطالبی است که در تنها اثر شناخته شده خویش یعنی همین کتاب ارائه داده است. او خود را خواجه عبدالکریم بن عاقبت محمود بن خواجه محمد بلاقی معرفی کرده است. نویسنده در کشمیر زاده شد و در روزگار حمله نادر شاه به هند در شاه جهان‌ آباد (دهلی) حضور داشت. به یاری اکبر داروغه‌‌باشی، وزیر اعظم نادر، به دربار او راه یافت و در مسیر بازگشت به ایران به سال 1152ق. لشکر وی را همراهی کرد. خوی مسامحه‌گرای هندی باعث شد تا بزرگان مذاهب گوناگون را به احترام و عظمت یاد کند و همین امر تشخیص دقیق مذهب وی را با مشکل روبه‌رو می‌سازد؛ هر چند برخی نشانه‌ها سنی بودن او را تایید می‌کند. از دیگر کوشش‌های علمی او آگاهی‌هایی در دست نیست و «عبرت نما» به او از جانب برخی، مورد تایید نسخه‌شناسان متخصص قرار نگرفته است. راهیابی عبدالکریم به دربار نادر و سفر حج به همراه حکیم ویژه  و اشتیاق دوستان برای آگاهی از چند و چون این رخدادها، از انگیزه­‌های نگارش این کتاب پس از پایان سفر حج و به سال 1156ق. یاد شده است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سبک کتاب 📚📚📚📚📚📚📚 استفاده مکرر از آیات  و امثال و حکم و اشعار شاعران بزرگ ایرانی و هندی در جای جای این کتاب، در تناسب با موضوعات، ملاحت ویژه به آن بخشیده و نشان از تسلط نویسنده بر ادبیات دارد. تنها حدود یک پنجم حضور نویسنده در متن رویدادهای حمله نادر شاه به هند و ارائه تحلیل‌های ویژه مانند دلیل‌های شکست هند از نادر و نیز جزئیاتی که عبدالکریم درباره بازگشت نادر از هند و حمله به بخارا و  ارائه داده و در نوشته‌های معاصر وی یافت نمی‌شود، بر اهمیت کتاب از لحاظ تاریخی افزوده است. مقایسه و تطبیق واحدهای‌ اندازه‌گیری مسافت که در آن عهد مرسوم بوده‌اند (ساعت، کروه، فرسخ) از ابتکارات مصنف است که میزان دقت آمار ارائه شده را افزوده است. ارائه فاصله دقیق منازل 76‌ گانه مسیر بغداد به مکه که راه حاجیان ایرانی در دوران افشاریه بوده، با استفاده از روش یاد شده، از ویژگی‌های این کتاب است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
گزارش نامه نادر به سلطان عثمانی درباره راه حج 📚📚📚📚📚📚 نامه نادر در ایام اقامت در کابل به حکومت عثمانی که در آن از دولت  خواسته است راه زبیده (راهی از کوفه به مکه که به دستور زبیده همسر‌  الرشید عباسی آباد شده بود) را برای تردد حاجیان ایرانی آماده سازد، از آگاهی‌هایی است که تنها در این اثر آمده است. این راه در روزگار نادر به دست اعراب ویران و سخت ناامن شده بود. نادر در این نامه تاکید کرده است که اگر حکومت عثمانی قادر به تامین امنیت حاجیان ایران و توران نیست، وی لشکر را مامور این کار سازد. از دیگر درخواست‌ها در این نامه آن است که امیر الحاج کاروان ایران به دست نادر انتخاب شود و چون امامان جماعت اهل سنت در چهار مقام به نام شاه سلیمان عثمانی خطبه می‌خوانند، از این پس در مقام شافعی به نام نادر خطبه خوانده شود. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j