eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
949 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
157 ویدیو
332 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
اهل_ سنت _امام _ علی علیه السلام صحابه⬆️⬆️ تنظیم:سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
سرکار خانم نجمه صالحی زید عزها (دبیر انجمن علمی پژوهشی تاریخ ) پیام تسلیت همکاران مرکزتخصصی «ادبیات عربی، تاریخ، تبلیغ، مطالعات اسلامی زنان» را پذیرا باشید. مرکز تخصصی تاریخ جامعةالزهرا سلام الله علیها -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 انتشار یک کتاب سودمند در باره تاریخ تشیع چند روز پیش کتاب "مناسبات شیعیان و اهل سنت در شامات از عصر سلاجقه شام تا پایان ممالیک (۴۸۷ ـ ۹۲۳ ق.)" نوشته سرکار خانم شهناز کریم‌زاده سورشجانی از سوی انتشارات دانشگاه باقر العلوم علیه السلام منتشر شد. این کتاب که در اصل پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد نویسنده است، یکی از چند پایان‌نامه ارزشمند گروه تاریخ این دانشگاه است که در سیاه‌بازار شرم‌آور خرید و فروش مقاله و رساله و پایان‌نامه، بر پایه اصالت و نوآوری‌های خود، به شایستگی جامه نشر پوشیده است. سرکار خانم کریم‌زاده که هم‌اکنون مشغول نگارش رساله دکتری خود در همین دانشگاه است از جمله بانوان سخت‌کوش، با اخلاق، دانش‌دوست و خوش‌آینده است که اگر روزی وی و همگنانش در انجمنی گرد هم‌آیند، ظرفیت نهفته خود برای درانداختن طرحی نو برای تاریخ‌نگاری زنان را آشکار خواهند ساخت. خدایش توفیق دهاد. در بخش‌هایی از مقدمه کتاب چنین آمده است: " در وضعیت کنونی جهان اسلام که منطقه شام قدیم، بستر تحولات اساسی و تأثیرگذار در نوع مناسبات دو گفتمان شیعه وسنی است و اندیشه سلفی در این منطقه، در قالب گروه‌های تندرو مدعی میراث‌داری اهل سنت است؛ ریشه‌یابی زمینه‌های اختلاف و بازخوانی گذشته تاریخی این منطقه می‌تواند تجارب آزموده‌ای برای برداشتن گام‌های مؤثر در راستای وحدت جهان اسلام در اختیار قرار دهد و به نتایج فاجعه‌آمیز شکاف و افتراق حاصل از تعصبات بی مورد توجه دهد. پژوهش حاضر به طور مشخص به چهار دوره از تاریخ این سرزمین که به ترتیب حاکمان بخش‌هایی از آن سلاجقه شام، اتابکان زنگی، ایوبیان و در نهایت ممالیک بوده اند؛ پرداخته است و محور بحث را بر شناخت فضای سیاسی اجتماعی و فرهنگی منطقه برای ترسیم بهتر مناسبات شیعیان و اهل سنت بنا نهاده است. نوشتار حاضر به طور مشخص به دنبال پاسخ به دو سؤال است: ـ آیا مناسبات یا روابط دو سویه هدفمند دو فرقه شیعه واهل سنت در محدوده زمانی قرون ۵ تا ۱۰ هجری سمت و سوی تقابلی و واگرایانه و یا تعاملی و همگرایانه داشته است؟ ـ عوامل مؤثر بر این مناسبات چیست؟ و این مناسبات موجب چه پیامدهائی در منطقه شده است؟ " کتاب پس از بخش‌های مقدماتی سخن دانشگاه، مقدمه و پیشینه پژوهش در چهار بخش اصلی و هر بخش در دو فصل سامان یافته است. بخش‌های اول تا سوم کتاب با عنوان "موقعیت طبیعی، جغرافیایی و پیشینه تاریخی شامات"، "پراکندگی جغرافیایی مذاهب در شام و اختلافات و اشتراکات عقیدتی شیعی ـ سنی" و "وضعیت سیاسی و فرهنگی منطقه شام از سلاجقه شام تا پایان ممالیک" زمینه‌ساز بخش چهارم با عنوان "گونه‌شناسی مناسبات شیعه و اهل سنت در شام و پیامدهای آن" است که بیشترین نوآوری کتاب را بازتاب داده است. فصل اول این بخش به گونه‌شناسی مناسبات تعاملی و تقابلی شیعه و اهل سنت در دو محور حکومت و عالمان اختصاص یافته است و فصل دوم آن نیز، عوامل مؤثر بر مناسبات شیعه و اهل سنت را در دو دسته عوامل داخلی (شامل: سیاست مذهبی حکومت‌ها، تضاد منافع حکومت‌ها با گرایش سیاسی شیعیان، افراط نظری و عملی برخی از فرق شیعه و عملکرد علما) و عوامل خارجی (تأثیر تهاجم صلیبیان و حمله مغولان) بررسیده است و سپس پیامد این مناسبات برای شیعیان در پنج محور (تقیه، تغییر مذهب، هجرت به مناطق دور از دسترس، شکل‌گیری جوامع جدید شیعی، گرایش‌های صوفیانه) و برای اهل سنت در سه محور (تغییر موازنه جمعیت، اتحاد عالمان و حاکمان، و تقویت مذهب سنت وجماعت) برشمرده شده است. بخش پایانی کتاب پس از نتیجه‌گیری و منابع و مآخذ به ضمائم (متون، تصاویر، جدول‌ها و نقشه‌ها) اختصاص یافته است. ۲۰ تیر ۱۴۰۰ @MohsenAlviri -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
مربوط به یادداشت بالا روی جلد کتاب "مناسبات شیعیان و اهل سنت در شامات از عصر سلاجقه شام تا پایان ممالیک (۴۸۷ ـ ۹۲۳ ق.)" @MohsenAlviri -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منار جنبان 🔷منارجنبان یکی از آثار تاریخی اصفهان است. این بنا در سال ۷۱۶ قمری ساخته شده و عارفی به نام «عمو عبدالله کارلادانی» در آن به خاک سپرده شده‌است. کارلادان یکی از روستاهای معروف منطقه ماربین باستان است. نکته قابل توجه دربارهٔ این بنای تاریخی این است که با حرکت دادن یک مناره، مناره دیگر نیز به حرکت و جنب و جوش می‌آید و لازم است ذکر شود هر مناره دارای پهنای نه متری و بلندای هفده متری می‌باشد. تاریخی که بر فراز سنگ عمو عبدالله نوشته شده‌است سال ۷۱۶ هجری را نشان می‌دهد که در دوره سلطان محمد خدابنده الجایتو ایلخان مسلمان است. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
منار جنبان ها 🔷در ایران برخی مناره‌ها قابلیت تکان خوردن را دارند که به اصطلاح به آن‌ها منارجُنبان می‌گویند. از معروفترین منارجنبان‌های ایران یکی در اصفهان و دیگری در شهرستان اردکان و در بخش خرانق( یزد )واقع شده‌اند تاریخی که بر فراز سنگ عمو عبدالله نوشته شده‌است سال ۷۱۶ هجری را نشان می‌دهد که در دوره سلطان محمد خدابنده الجایتو ایلخان مسلمان است.مسجد جامع نیشابور (شهر کهن) نیز منارهای جنبان داشته‌است. ابوعبدالله حاکم دربارهٔ منارهای جنبان مسجد جامع نیشابور (شهر کهن) نوشته‌است: خمار تکین… مناری رفع کرد و صیتِ آن دو منار [پیشینِ ساختهٔ عبدالله طاهر] را دفع کرد، چنانچ در دنیا ارفع از آن و اعجب و آراسته‌تر و پیراسته‌تر و دایرتر منار در هیج دیار هیچ نجّار ندید. از فوق عالیِ بامِ جامع تا سرِ منار نود و چار ذراع بود؛ و اجرت استادان بی‌مزدور خرجِ عمارت دوهزار مثقال طلا مقرر کرده بودند و به هندسه چنان ترتیب کرده بودند که چون باد آمد فراخورد قوّهٔ باد آن منار حرکت کردی اما نیفتادی و هیچ خشتی و جزئی از آن وی فاسد نشدی.(حاکم نیشابوری، ابوعبدالله (۱۳۷۵)، تاریخ النیسابوریین، ترجمهٔ محمدحسین خلیفه نیشابوری، تهران، انتشارات آگه، ص ۲۱۷–۸.) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
ویژگی‌های بنا 🔷نمای نزدیک یکی از مناره‌ها ارتفاع ایوان مقبره عمو عبدالله از سطح زمین بقعه ۱۰ متر و ارتفاع هر یک از دو مناره ۷/۵ متر است. در این ایوان مزار عمو عبدالله قرار دارد و راه صعود به بام و مناره‌ها نیز به وسیله درگاه کوچکی است، که با پلکانی مارپیچ به بام مربوط می‌شود. اما چیزی که این بنای کوچک با عرض نه متر و طول هر مناره؛ هفده متر را معروف کرده، تکان خوردن آن است. یعنی با تکان دادن یکی از مناره‌ها مناره دیگر و کل ساختمان نیز تکان می‌خورد. ایوان منارجنبان یکی از آثار تک ایوانی دوران ایلخانی است که به سبک مغول ساخته شده؛ ولی شکل مناره‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها را اواخر دوره صفویه به ایوان اضافه کرده‌اند. دلیل حرکت این بنا مدت هاست برای دانشمندان سؤال بوده و بسیاری هنوز هم می‌گویند هیچ دلیل منطقی ای برای این حرکت وجود ندارد. اما نکته مهم این است که؛ منارجنبان در دنیا تنها بنایی نیست که این به این صورت حرکت می‌کند. در عراق و عربستان هم چنین بناهایی یافت می‌شود. به هر حال منطقی‌ترین علتی که برای تکان خوردن مناره‌ها می‌تواند وجود داشته باشد، پدیده فیزیکی تشدید یا اثر دوپلر است. چون مناره‌ها سبک و کاملاً مشابه هستند، تکان خوردن یکی روی دیگری اثر می‌گذارد. جهانگردانی که به نقاط مختلف دنیا سفر کرده‌اند در مشاهدات خود مناره هائی را معرفی کرده‌اند که در نقاط دیگر جهان همین خصوصیت را داشته‌اند. اما قدر مسلم اینکه منارجنبان اصفهان وجه تمایزی با سایر مناره‌های متحرک دارد و آن این است که گذشته از حرکت مناره‌ها سایر قسمت‌های بنا نیز حرکت می‌کند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔷عکسی از منار جنبان از ارنست هولتسر ۱۸۷۳
عکس قدیمی از بنا تنظیم:سرکار خانم مریم صفری -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📣📣📣📣📣 🔴پذیرش دانشجو دانشکده هدی ویژه خواهران طلبه 🏢دانشکده هدی از طریق آزمون اختصاصی در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد. 📆زمان ثبت نام :۱۱تیرماه لغایت ۲۵ مرداد ماه ✍زمان آزمون :جمعه ۵شهریور 🌐ثبت نام از طریق درگاه Enlist.jz.ac.ir 🕹تخفیفات شهریه : 🛑رشته های معارفی ⬅️ ۵۰٪ درصد 🔰رشته علوم قرآن و معارف اسلامی 🔰شیعه شناسی با گرایش کلام ، 🔰رشته فلسفه و کلام اسلامی می‌باشد. 🛑برای سایر رشته ها ⬅️ ۲۰٪ درصد 🔰روانشناسی اسلامی (مثبت گرا) 🔰روانشناسی عمومی 🔰فقه و حقوق خانواده 🔰حقوق خصوصی 🔰حقوق جزا و جرم شناسی 🔰مدیریت آموزشی می باشد تلفن تماس : 02532925104📞 📞 09916691190 ♦️آن دسته از طلاب در حال تحصیل که دارای مدرک دانشگاهی هستند با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل حوزوی امکان شرکت برای آزمون را دارا می باشند . ♦️پذیرش دانشجویان بین الملل از طریق مصاحبه و بدون آزمون می باشد . ♦️جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سایت دانشکده بخش پذیرش ، به نشانی زیر مراجعه فرمایید. Hu.jz.ac.ir🌐 🆔 @hudauniversity
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
افشاریه بنیان گذار سلسله پادشاهی ، قلی از طایفه افشار است. این طایفه از قبایل  بودند که در روی کار آوردن  نقش داشتند. گروهی از ایل افشار را  اسماعیل صفوی ( ۹۰۷-۹۳۰ق.) به منطقه و در شمالی کوچاند.   نادر در به خدمت حاکم آن شهر علی بیگ پیوست و با شجاعت و کاردانی، اعتماد وی را به دست آورد و دختر او را به همسری گرفت.  و پس از مرگ پدر همسرش در سال ۱۱۳۶ق. جانشین وی شد.   در این هنگام، اصفهان به دست افغان‌ها سقوط کرده و شاه تهماسب دوم صفوی ( ۱۱۳۵-۱۱۴۵ق.) برای دستیابی به قدرت و با همراهی طایفه قاجار، عازم مشهد شده بود تا پس از سرکوب ملک محمود سیستانی، قصد اصفهان کند. شاه تهماسب با دیدن شجاعت‌های نادر، با اعطای حکم حکمرانی ابیورد به وی موافقت کرد.  سپس او به عنوان سپهسالار تهماسب کارهایی کرد که شهرت بسزا به دست آورد و توانست سلسله‌ای جدید تاسیس کند. شکست محمود سیستانی و تصرف مشهد در سال ۱۱۳۹ق.  و شکست دادن افغان‌ها در هرات در همان سال و نیز چیره شدن بر نیروهای اشرف افغان در سه نبرد دوست دامغان، خوار در کوه‌های البرز و خورت و تصرف به سال ۱۱۴۲ق.  تهماسب را بر تخت سلطنت نشاند.   این اقدامات در کنار پیروزی بر عثمانی و بازپس گیری زمین‌های اشغال شده،  شهرت و محبوبیت فراوان نادر را همراه داشت. نادر که در پی بهانه‌ای برای برکناری بود، شکست سخت او از عثمانی و واگذاری زمین‌های آزاده شده به آن‌ها را دستاویزی برای برکناری وی ساخت. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
اوضاع ایران در دوره برآمدن امیدهایی فراوان برای  همراه داشت. تلاش‌های نادر رهاوردهایی چون کوتاه کردن دست از ایران، تثبیت مرزها و عقب راندن همسایگان متجاوز، بهبود اوضاع اقتصادی، و نجات کشور از هرج و مرج برآمده از انحطاط را در بر داشت و آینده‌ای روشن برای ایران ترسیم کرد. افزون بر تلاش‌های سیاسی ـ نظامی، نادر در زمینه مذهبی نیز تکاپوهایی داشت. فعالیت‌های مذهبی وی تا پیش از سلطنت با باورهای بیشینه جامعه شیعی ایران همخوانی داشت.  مزار امامان شیعه و اهدای نذری‌های فراوان به مکان‌های مذهبی .  پرداخت هزینه فراوان برای تعمیر و توسعه  علوی و# عتبات عالیات  نسبت دادن فتوحات و پیروزی‌ها به عنایات ائمه  و اختصاص نقش مهرها به شعارهای خاص    را می‌توان از سیاست‌های مذهبی وی برشمرد. اما با توجه به عواملی چون میل به حکومت بر همه اقوام ساکن در قلمرو خود، همسایگی ایران با کشورهای  مذهب مانند و افغان‌ها، بیم از بازگشت به عرصه قدرت،   نقش ویرانگر اختلاف‌های مذهبی در جامعه،   بهره گیری عثمانی‌ها از اختلاف‌های مذهبی برای انگیزش نیروها بر ضد ایران  و ضرورت دلجویی از جمعیت سنی مذهب وفادار به در سپاه  وی از همان اوان سلطنت، سیاست مذهبی دیگری را در پیش گرفت. نادر تلاش‌های مذهبی جدید خویش را در دو جهت متمرکز کرد. از یک سو کوشید با محدود کردن بخش فقهی  تشیع و ممنوع ساختن مانند برگزاری مراسم  امام  علیه‌السلام،  # سب و لعن مخالفان از جانب شیعیان   که به زعم وی اختلاف برانگیز و از بدعت‌های اسماعیل صفوی بود   و اجباری کردن اعتقاد به  راشدین،   نظر  سنت را به خود جلب کند. از سوی دیگر تلاش کرد تا عثمانی‌ها را وا دارد که  جعفری را کنار  چهارگانه اهل سنت به رسمیت بشناسد. نادر تلاش برای دستیابی به این اهداف را از همان لحظه تدوین عهدنامه مغان آغاز کرد و تا واپسین لحظات عمر پی گرفت. اما هیچ گاه نتوانست به آرزوهای خود جامه عمل بپوشاند. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
تلاش‌های افشاریه درباره حج  اوضاع حج و حاجیان تسلط دولت عثمانی بر حجاز و رقابت با صفویه، وضعیتی بس دشوار را برای حاجیان ایرانی رقم زده بود و این مشکلات به ویژه در دوره ضعف و فترت حکومت، نمودی بیشتر می‌یافت. با توجه به اهمیت ویژه جنبه سیاسی حج، دولت عثمانی نهایت سعی خود را در بی اعتبار کردن کاروان‌های حاجیان ایران به کار می‌برد. مشکلاتی فراوان برای حاجیان پدید می‌آورد؛ از تعیین  الحاج خاص ایرانی و ایجاد تشکیلات منظم جلوگیری می‌کرد؛ از ایرانیان مالیات‌ها و باج‌های گوناگون می‌گرفت؛ و برای تامین امنیت راه‌های مکه همکاری نمی‌کرد. حاجیان ایرانی در دوره افشاریه سه راه برای رسیدن به  پیش رو داشتند: نخست راه دریا که از مسیر بندرهای جنوب ایران به  جده پیموده می‌شد. دو راه دیگر که در عراق قرار داشتند، عبارت بودند از: راه زبیده که از  آغاز می‌شد و به فرمان زبیده، همسر  الرشید عباسی، آباد شده بود و نزدیک‌ترین راه زمینی به مکه به شمار می‌رفت. دیگری به  شام معروف بود که از بغداد آغاز می‌شد و بسیار دورتر از راه زبیده بود. راه زبیده متروک بود؛ زیرا در ریگزار قرار داشت و در مسیر آن، میان قبایل بادیه نشین ستیز جریان داشت و حاکمان عثمانی برای تامین امنیت آن همکاری نمی‌کردند. از این رو، حاجیان مجبور بودند راه شام و منازل هفتاد و شش گانه آن را بپیمایند که آن نیز به علت دوری مسافت و هجوم راهزنان و اعراب بادیه نشین، خطرهای بسیار داشت. نادر با درک صحیح از جایگاه  نزد  و با عنایت به نقش تبلیغی فرا منطقه‌ای آن، از همان آغاز حکومت برای سامان دادن به این اوضاع کوشید. در همایش مغان آن گاه که بر محدود ساختن آیین  تاکید کرد، در برابر تعهد نمود تا دو نکته را به تایید حکومت عثمانی برساند. بر مبنای یکی از این تعهدها، باید در  کنار مقامات چهارگانه که از دوران  به پیروان هر یک از# فرقه‌های اهل سنت برای خواندن نماز به روش خود اختصاص داده شده بود،   مقامی نیز به پیروان  جعفری واگذار می‌شد. بر پایه تعهد دیگر، حاجیان ایرانی باید هر ساله از راه شام رهسپار مکه می‌شدند و گماشتگان دولت عثمانی باید با ایشان مانند  مصر و شام رفتار کرده،   از گرفتن مالیات‌ها و باج‌های غیر معمول مانند «دورمه» خودداری می‌کردند.  دولت عثمانی به بهانه قدمت مقامات چهارگانه برای فرقه‌های اهل سنت و ایجاد مشکل در صورت رفت و آمد حاجیان ایرانی از راه شام، دو خواسته نادر را نپذیرفت و پیشنهاد کرد که حاجیان ایرانی از راه نجف و به ریاست امیر الحاج ایرانی رهسپار حج شوند. نادر این پیشنهاد را به شرط تامین  و لوازم  پذیرفت.   پس از این رویداد،  مخصوص نادر به سال ۱۱۵۴ق. همراه کاروانی از راه  راهی  معظمه شد.   نادر در نامه‌ای که از برای عثمانی فرستاد، درخواست کرد تا راه زبیده که ویران و متروک شده بود، برای عبور حاجیان ایرانی آماده شود و عثمانی امنیت آن را تامین کند و به  جماعت ایرانی اجازه دهد تا در مقام  به نام نادر خطبه بخواند.  -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 شـهادټـــ جـانسـوز نـهـاݪ گـلشـن دیـن، نـور دیـده زهـرا، سپـهـر دانـش و بینـش، امـام محمـد بـاقـر ‌«عݪیـہ‌اݪسـلام» ټسلیـټ بـاد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طرح انديشه مهدويت از سوي امام باقر (ع)  نویسنده:  غنوي امير  چکیده:   اين نوشتار در ادامه مقالات گذشته و تاملي در چگونگي طرح آموزه هاي مهدويت از سوي امام باقر(ع) و کيفيت ارائه معارف مهدوي از سوي ايشان است؛ بياناتي که با توجه به اهداف کلي دعوت ديني، فرصت ويژه صادقين در آموزش معارف ديني، نيازهاي عصر سقوط امويان و ظهور عباسيان شکل گرفته است. بررسي محورهاي مورد تاکيد در اين بيانات و تامل در نسبت آن ها با اهداف کلي و نيازهاي هر عصر مي تواند از يک سو طرح کلاني را نشان دهد که در اين شکل از تعليم و تربيت تعقيب شده است و از سوي ديگر، تاثير تربيتي و اخلاقي هر يک از آموزه هاي مهدوي را نمايان تر کند. اين پژوهش بر تحليل محتوايي روايات صادره از امام باقر(ع) تکيه دارد و مي کوشد با توجه به شرايط عصر صدور، آثار آموزه هاي مهدوي بر شيعيان را معلوم نمايد؛ از اين رو با تعيين محورهاي مورد تاکيد در سخنان آن امام، همراه با ارائه نمونه اي از آن و تامل در نسبت اين سخنان با شرايط مخاطبان، تلاش دارد به حکمت و جهت طرح هر يک از آموزه ها دست يابد. ارائه نمونه از سخنان امام باقر (ع) در اين نوشتار با توجه به توضيحات مقالات پيشين، محدودتر بوده و کثرت روايات آن حضرت ما را ناچار از گزارش کليات و پرهيز از ذکر جزئيات کرده است. از پيش فرض ها و روش هاي اين مجموعه مقالات، پيش تر در نوشتاري ديگر گفت وگو کرده ايم. مقاله حاضر، روشنگر اين سخن است که تعليم آموزه هاي مهدوي در اين برهه از تاريخ ائمه (ع) افزون بر ارائه معارف مهدوي و آخرالزماني به نکاتي مهم در تربيت مخاطبان توجه دارد و نوعي زمينه سازي براي جلوگيري از آفات بحث مهدويت و جلوگيري از انحرافات را متناسب با عصر ائمه نخستين دنبال مي کند. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=216269 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j  
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاثیر امام محمد باقر (علیه السلام) بر حدیث شیعه نویسنده: نوروز امینی چکیده: از دانش های اختصاصی اسلام است که توسط مسلمانان ابداع شد و سامان یافت. نقش ائمه شیعه، به ویژه صادقین، در بالندگی آن، بسیار مهم است. این نوشتار، تلاش های امام باقر را در این حوزه بررسی کرده است که با فعالیت های فرهنگی ایشان، تحولی عظیم در فرهنگ شیعه به وجود آمد؛ شاگردان ائمه و احادیث منقول از ایشان فزونی و فرهنگ پرسشگری و مراجعه به اهل بیت رواج یافت و اصحاب ائمه از نظر علمی و فرهنگی ارتقا یافتند. اقدامات میدانی امام باقر در حوزه حدیث چشمگیر و زمینه ساز جهش عظیم حدیث در دوران امام صادق شد؛ اقداماتی نظیر نشر حدیث پیامبر، عرضه حدیث، ترغیب به حدیث پژوهی، تربیت محدثان زبده ای چون گروه اول اصحاب اجماع، تاثیرگذاری بر محدثان اهل سنت و معرفی غالیان از مهم ترین آن هاست. ایشان با تبیین مسائلی چون حجیت کلام اهل بیت، لزوم دقت در سماع، پرهیز از اعتماد به روات ضعیف و لزوم مراجعه به ثقات، ابداع مشیخه نویسی، تبیین اصول نقد متن حدیث و پرهیز از انکار شتاب زده حدیث، زمینه مساعدی را برای برجای نهادن میراث حدیثی بی نظیر در حوزه های تفسیر، عقاید، فقه، اصول، اخلاق و سیره فراهم ساختند. کلیدواژگان: امام باقر ، حدیث شیعه ، علوم حدیث ، قواعد حدیث ، راویان حدیث -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا