منار جنبان ها
🔷در ایران برخی منارهها قابلیت تکان خوردن را دارند که به اصطلاح به آنها منارجُنبان میگویند. از معروفترین منارجنبانهای ایران یکی در اصفهان و دیگری در شهرستان اردکان و در بخش خرانق( یزد )واقع شدهاند تاریخی که بر فراز سنگ عمو عبدالله نوشته شدهاست سال ۷۱۶ هجری را نشان میدهد که در دوره سلطان محمد خدابنده الجایتو ایلخان مسلمان است.مسجد جامع نیشابور (شهر کهن) نیز منارهای جنبان داشتهاست.
ابوعبدالله حاکم دربارهٔ منارهای جنبان مسجد جامع نیشابور (شهر کهن) نوشتهاست:
خمار تکین… مناری رفع کرد و صیتِ آن دو منار [پیشینِ ساختهٔ عبدالله طاهر] را دفع کرد، چنانچ در دنیا ارفع از آن و اعجب و آراستهتر و پیراستهتر و دایرتر منار در هیج دیار هیچ نجّار ندید. از فوق عالیِ بامِ جامع تا سرِ منار نود و چار ذراع بود؛ و اجرت استادان بیمزدور خرجِ عمارت دوهزار مثقال طلا مقرر کرده بودند و به هندسه چنان ترتیب کرده بودند که چون باد آمد فراخورد قوّهٔ باد آن منار حرکت کردی اما نیفتادی و هیچ خشتی و جزئی از آن وی فاسد نشدی.(حاکم نیشابوری، ابوعبدالله (۱۳۷۵)، تاریخ النیسابوریین، ترجمهٔ محمدحسین خلیفه نیشابوری، تهران، انتشارات آگه، ص ۲۱۷–۸.)
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
ویژگیهای بنا
🔷نمای نزدیک یکی از منارهها
ارتفاع ایوان مقبره عمو عبدالله از سطح زمین بقعه ۱۰ متر و ارتفاع هر یک از دو مناره ۷/۵ متر است. در این ایوان مزار عمو عبدالله قرار دارد و راه صعود به بام و منارهها نیز به وسیله درگاه کوچکی است، که با پلکانی مارپیچ به بام مربوط میشود. اما چیزی که این بنای کوچک با عرض نه متر و طول هر مناره؛ هفده متر را معروف کرده، تکان خوردن آن است. یعنی با تکان دادن یکی از منارهها مناره دیگر و کل ساختمان نیز تکان میخورد. ایوان منارجنبان یکی از آثار تک ایوانی دوران ایلخانی است که به سبک مغول ساخته شده؛ ولی شکل منارهها نشان میدهد که آنها را اواخر دوره صفویه به ایوان اضافه کردهاند. دلیل حرکت این بنا مدت هاست برای دانشمندان سؤال بوده و بسیاری هنوز هم میگویند هیچ دلیل منطقی ای برای این حرکت وجود ندارد. اما نکته مهم این است که؛ منارجنبان در دنیا تنها بنایی نیست که این به این صورت حرکت میکند. در عراق و عربستان هم چنین بناهایی یافت میشود. به هر حال منطقیترین علتی که برای تکان خوردن منارهها میتواند وجود داشته باشد، پدیده فیزیکی تشدید یا اثر دوپلر است. چون منارهها سبک و کاملاً مشابه هستند، تکان خوردن یکی روی دیگری اثر میگذارد. جهانگردانی که به نقاط مختلف دنیا سفر کردهاند در مشاهدات خود مناره هائی را معرفی کردهاند که در نقاط دیگر جهان همین خصوصیت را داشتهاند. اما قدر مسلم اینکه منارجنبان اصفهان وجه تمایزی با سایر منارههای متحرک دارد و آن این است که گذشته از حرکت منارهها سایر قسمتهای بنا نیز حرکت میکند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
عکس قدیمی از بنا
تنظیم:سرکار خانم مریم صفری
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#آغاز_ثبت_نام_آزمون_اختصاصی
#کارشناسی_ارشد
#ویژه_خواهران_طلبه
📣📣📣📣📣
🔴پذیرش دانشجو دانشکده هدی ویژه خواهران طلبه
🏢دانشکده هدی از طریق آزمون اختصاصی در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد.
📆زمان ثبت نام :۱۱تیرماه لغایت ۲۵ مرداد ماه
✍زمان آزمون :جمعه ۵شهریور
🌐ثبت نام از طریق درگاه
Enlist.jz.ac.ir
🕹تخفیفات شهریه :
🛑رشته های معارفی ⬅️ ۵۰٪ درصد
🔰رشته علوم قرآن و معارف اسلامی
🔰شیعه شناسی با گرایش کلام ،
🔰رشته فلسفه و کلام اسلامی میباشد.
🛑برای سایر رشته ها ⬅️ ۲۰٪ درصد
🔰روانشناسی اسلامی (مثبت گرا)
🔰روانشناسی عمومی
🔰فقه و حقوق خانواده
🔰حقوق خصوصی
🔰حقوق جزا و جرم شناسی
🔰مدیریت آموزشی می باشد
تلفن تماس : 02532925104📞
📞 09916691190
♦️آن دسته از طلاب در حال تحصیل که دارای مدرک دانشگاهی هستند با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل حوزوی امکان شرکت برای آزمون را دارا می باشند .
♦️پذیرش دانشجویان بین الملل از طریق مصاحبه و بدون آزمون می باشد .
♦️جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سایت دانشکده بخش پذیرش ، به نشانی زیر مراجعه فرمایید. Hu.jz.ac.ir🌐
🆔 @hudauniversity
#تاریخچه افشاریه
بنیان گذار سلسله پادشاهی #افشاریه، #نادر قلی از طایفه #قرقلوی افشار است. این طایفه از قبایل #قزلباش بودند که در روی کار آوردن #صفویه نقش داشتند. گروهی از ایل افشار را #شاه اسماعیل صفوی ( ۹۰۷-۹۳۰ق.) به منطقه #ابیورد و #نساء در #خراسان شمالی کوچاند.
نادر در #ابیورد به خدمت حاکم آن شهر #بابا علی بیگ پیوست و با شجاعت و کاردانی، اعتماد وی را به دست آورد و دختر او را به همسری گرفت.
و پس از مرگ پدر همسرش در سال ۱۱۳۶ق. جانشین وی شد.
در این هنگام، اصفهان به دست افغانها سقوط کرده و شاه تهماسب دوم صفوی ( ۱۱۳۵-۱۱۴۵ق.) برای دستیابی به قدرت و با همراهی طایفه قاجار، عازم مشهد شده بود تا پس از سرکوب ملک محمود سیستانی، قصد اصفهان کند.
شاه تهماسب با دیدن شجاعتهای نادر، با اعطای حکم حکمرانی ابیورد به وی موافقت کرد.
سپس او به عنوان سپهسالار تهماسب کارهایی کرد که شهرت بسزا به دست آورد و توانست سلسلهای جدید تاسیس کند. شکست #ملک محمود سیستانی و تصرف مشهد در سال ۱۱۳۹ق.
و شکست دادن افغانها در هرات در همان سال و نیز چیره شدن بر نیروهای اشرف افغان در سه نبرد #مهمان دوست دامغان، #سردره خوار در کوههای البرز و #مورچه خورت و تصرف #اصفهان به سال ۱۱۴۲ق.
تهماسب را بر تخت سلطنت نشاند.
این اقدامات در کنار پیروزی بر عثمانی و بازپس گیری زمینهای اشغال شده،
شهرت و محبوبیت فراوان نادر را همراه داشت.
نادر که در پی بهانهای برای برکناری #تهماسب بود، شکست سخت او از عثمانی و واگذاری زمینهای آزاده شده به آنها را دستاویزی برای برکناری وی ساخت.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
اوضاع ایران در دوره #افشاریه
برآمدن #افشاریه امیدهایی فراوان برای #ایرانیان همراه داشت. تلاشهای نادر رهاوردهایی چون کوتاه کردن دست #افغانها از ایران، تثبیت مرزها و عقب راندن همسایگان متجاوز، بهبود اوضاع اقتصادی، و نجات کشور از هرج و مرج برآمده از انحطاط #صفوی را در بر داشت و آیندهای روشن برای ایران ترسیم کرد.
افزون بر تلاشهای سیاسی ـ نظامی، نادر در زمینه مذهبی نیز تکاپوهایی داشت. فعالیتهای مذهبی وی تا پیش از سلطنت با باورهای بیشینه جامعه شیعی ایران همخوانی داشت. #زیارت مزار امامان شیعه و اهدای نذریهای فراوان به مکانهای مذهبی .
پرداخت هزینه فراوان برای تعمیر و توسعه #حرم علوی و# عتبات عالیات
نسبت دادن فتوحات و پیروزیها به عنایات ائمه
و اختصاص نقش مهرها به شعارهای خاص #شیعیان
را میتوان از سیاستهای مذهبی وی برشمرد. اما با توجه به عواملی چون میل به حکومت بر همه اقوام ساکن در قلمرو خود، همسایگی ایران با کشورهای #سنی مذهب مانند #عثمانی و افغانها، بیم از بازگشت #صفویان به عرصه قدرت،
نقش ویرانگر اختلافهای مذهبی در جامعه،
بهره گیری عثمانیها از اختلافهای مذهبی برای انگیزش نیروها بر ضد ایران
و ضرورت دلجویی از جمعیت سنی مذهب وفادار به #نادر در سپاه
وی از همان اوان سلطنت، سیاست مذهبی دیگری را در پیش گرفت.
نادر تلاشهای مذهبی جدید خویش را در دو جهت متمرکز کرد. از یک سو کوشید با محدود کردن بخش فقهی #آیین تشیع و ممنوع ساختن #شعائری مانند برگزاری مراسم #عزاداری امام #حسین علیهالسلام،
# سب و لعن مخالفان از جانب شیعیان
که به زعم وی اختلاف برانگیز و از بدعتهای #شاه اسماعیل صفوی بود
و اجباری کردن اعتقاد به #خلفای راشدین،
نظر #اهل سنت را به خود جلب کند. از سوی دیگر تلاش کرد تا عثمانیها را وا دارد که #فقه جعفری را کنار #مذاهب چهارگانه اهل سنت به رسمیت بشناسد.
نادر تلاش برای دستیابی به این اهداف را از همان لحظه تدوین عهدنامه #شورای مغان آغاز کرد و تا واپسین لحظات عمر پی گرفت. اما هیچ گاه نتوانست به آرزوهای خود جامه عمل بپوشاند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
تلاشهای افشاریه درباره حج
اوضاع حج و حاجیان
تسلط دولت عثمانی بر حجاز و رقابت با صفویه، وضعیتی بس دشوار را برای حاجیان ایرانی رقم زده بود و این مشکلات به ویژه در دوره ضعف و فترت حکومت، نمودی بیشتر مییافت. با توجه به اهمیت ویژه جنبه سیاسی حج، دولت عثمانی نهایت سعی خود را در بی اعتبار کردن کاروانهای حاجیان ایران به کار میبرد. مشکلاتی فراوان برای حاجیان پدید میآورد؛ از تعیین #امیر الحاج خاص ایرانی و ایجاد تشکیلات منظم جلوگیری میکرد؛ از ایرانیان مالیاتها و باجهای گوناگون میگرفت؛ و برای تامین امنیت راههای مکه همکاری نمیکرد.
حاجیان ایرانی در دوره افشاریه سه راه برای رسیدن به #حرمین پیش رو داشتند: نخست راه دریا که از مسیر بندرهای جنوب ایران به #بندر جده پیموده میشد. دو راه دیگر که در عراق قرار داشتند، عبارت بودند از: راه زبیده که از #نجف آغاز میشد و به فرمان زبیده، همسر #هارون الرشید عباسی، آباد شده بود و نزدیکترین راه زمینی به مکه به شمار میرفت. دیگری به #راه شام معروف بود که از بغداد آغاز میشد و بسیار دورتر از راه زبیده بود. راه زبیده متروک بود؛ زیرا در ریگزار قرار داشت و در مسیر آن، میان قبایل بادیه نشین ستیز جریان داشت و حاکمان عثمانی برای تامین امنیت آن همکاری نمیکردند. از این رو، حاجیان مجبور بودند راه شام و منازل هفتاد و شش گانه آن را بپیمایند که آن نیز به علت دوری مسافت و هجوم راهزنان و اعراب بادیه نشین، خطرهای بسیار داشت.
نادر با درک صحیح از جایگاه #حج نزد #مسلمانان و با عنایت به نقش تبلیغی فرا منطقهای آن، از همان آغاز حکومت برای سامان دادن به این اوضاع کوشید. در همایش مغان آن گاه که بر محدود ساختن آیین #شیعه تاکید کرد، در برابر تعهد نمود تا دو نکته را به تایید حکومت عثمانی برساند. بر مبنای یکی از این تعهدها، باید در #مسجدالحرام کنار مقامات چهارگانه که از دوران #عباسیان به پیروان هر یک از# فرقههای اهل سنت برای خواندن نماز به روش خود اختصاص داده شده بود،
مقامی نیز به پیروان #مذهب جعفری واگذار میشد. بر پایه تعهد دیگر، حاجیان ایرانی باید هر ساله از راه شام رهسپار مکه میشدند و گماشتگان دولت عثمانی باید با ایشان مانند #حاجیان مصر و شام رفتار کرده،
از گرفتن مالیاتها و باجهای غیر معمول مانند «دورمه» خودداری میکردند.
دولت عثمانی به بهانه قدمت مقامات چهارگانه برای فرقههای اهل سنت و ایجاد مشکل در صورت رفت و آمد حاجیان ایرانی از راه شام، دو خواسته نادر را نپذیرفت و پیشنهاد کرد که حاجیان ایرانی از راه نجف و به ریاست امیر الحاج ایرانی رهسپار حج شوند. نادر این پیشنهاد را به شرط تامین #امنیت و لوازم #سفر پذیرفت.
پس از این رویداد، #حکیم مخصوص نادر به سال ۱۱۵۴ق. همراه کاروانی از راه #بغداد راهی #مکه معظمه شد.
نادر در نامهای که از #کابل برای #سلطان عثمانی فرستاد، درخواست کرد تا راه زبیده که ویران و متروک شده بود، برای عبور حاجیان ایرانی آماده شود و عثمانی امنیت آن را تامین کند و به #امام جماعت ایرانی اجازه دهد تا در مقام #شافعی به نام نادر خطبه بخواند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔷 شـهادټـــ جـانسـوز نـهـاݪ گـلشـن دیـن، نـور دیـده زهـرا، سپـهـر دانـش و بینـش،
امـام محمـد بـاقـر «عݪیـہاݪسـلام»
ټسلیـټ بـاد.
#شهادت
#امام_محمدباقر_علیهالسّلام