پیاده روی اربعین به مثابه اسطوره ای برای بازآفرینی هویت فرهنگی (تحلیل اسطوره شناختی پیاده روی اربعین حسینی)
🔹️🔹️🔹️🔹️🔹️
نویسندگان: سید خدایار مرتضوی حسین صولتی فرشته داداش زاده
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال پنجم زمستان 1399 شماره 2
بستر شکل گیری هویت فرهنگی، زندگی جمعی است و اسطوره یک مقوله فرهنگی است که می تواند افکار و شیوه زندگی ما را هدایت و جهت دهد. اسطوره ها کارکردهای گوناگونی دارند که ساحت عرفانی و دینی آن در ایجاد و تقویت هویت فرهنگی مؤثر است. در همین راستا آفرینش پیاده روی اربعین به مثابه اسطوره برای جلوگیری از سرگشتگی جامعه توده ای نقش آفرین بوده و امکان عمل و فرصت در حوزه عمومی را فراهم می آورد. این مقاله با تحلیل اسطوره شناختیِ برگرفته از مؤلفه های اسطوره ای جوزف کمبل، درصدد بررسی معناداری تجربه زیسته زائران پیاده روی اربعین با آزمون t تک نمونه ای برآمده است تا ضمن پیکربندی اربعین با مؤلفه های اسطوره، به تبیین هویت فرهنگی بپردازد. از آن جایی که جایگاه واقعه عاشورا در ذهن و ضمیر شیعیان، دارای اعتبار و حجیت بوده و هم مبنای رفتار و کنش سیاسی و اجتماعی است یافته های پژوهش نشان می دهد پیاده روی اربعین در حیات بخشیدن به هویت فرهنگی و اجتماعی مؤثر بوده است.
https://b2n.ir/p49488
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📕 #کتابچه | بازخوانی ابعاد گوناگون «حماسه #اربعین» در بیانات حضرت آیتالله خامنهای
🏷️ #از_تبیین_تا_قیام
📥 دریافت و مطالعه👇
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/48479/arbaeen.pdf
هدایت شده از KHAMENEI.IR
-1196220671_226268402.pdf
479.7K
🚩#أنا_من_حسین
❇️ موکبهای مرتبط با حوزه مادر و کودک
💠جامعه فعالان مردمی اربعین
💠 جامعه ایمانی مشعر
✅ @www1542org
آرامگاه شهداء کربلا (72 تن)
تمامى شهيدان كربلا، به جز حضرت ابوالفضل، حربن يزيد رياحى و حبيب بن مظاهر، در نزديكى قبر حضرت امام حسين عليه السلام به خاك سپرده شدهاند و قبرهاى آنان در سمت جنوب شرقى ضريح امام حسين عليه السلام، به فاصله چند مترى آن قرار دارد.
اكنون اين قبرها، كه در داخل يك اتاقك دوازده مترى و حاوى صندوق خاتم است، پنجرهاى از نقره به طول پنج متر دارد و آرامگاه را مشخص مىكند. بر بالاى اين پنجره، اسامى حدود 120 تن از شهيدان كربلا، همراه با زيارت نامه مخصوص بر روى كتيبهاى از كاشىهاى آبى نقش بسته است.
قبل از توسعه جديد حرم، يعنى تا 1213 ق، اين قبرها بقعهاى جداگانه داشت و از حرم امام حسين عليه السلام مستقل و مجزا بود به گونهاى كه طواف پيرامون آن ميسر بود. سخن ابو حمزه ثمالى اين مطلب را تأييد مىكند: «سپس از حرم مطهر خارج شو و در مقابل قبور شهدا بايست». كسانى كه قبل از توسعه آن را ديدهاند توصيف شان به همين گونه است.
در 1213 ق، عمليات توسعه جديد آغاز شد و به دليل زياد بودن زائران و تنگىِ مكان زيارت، سيد على طباطبايى و آيت اللَّه شهرستانى براى تأمين رفاه زائران ديوار آن بقعه را برداشتند و راهروى درِ ورودى رواق جنوبى به مزار شهيدان را بستند و در قسمت شمالى آن، ضريحى از چوب ساج قرار دادند سپس ديوار حائل را برداشتند و آن را به حرم متصل كردند. با اين كار امكان طواف پيرامون مزار شهيدان از بين رفت اما فضاى زيارتى مناسبى ايجاد شد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
واحد، نریمانی، اومدم کمی قدم بزنم.mp3
14.45M
🔈 #نوای_هیأت
📀 #گزیده_نواهای_اربعینی
🔷 اومدم کمی قدم بزنم
🎤#سید_رضا_نریمانی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j