.
بانوی با بصیرت
او خوب میدانست مال دنيا ماندنی نيست و سايهای زودگذر است. همسفر زندگیاش را خودش انتخاب کرد و پیشنهاد ازدواج را به عموی همسرش گفت و این پیوند نیک را کارِخدا* میدانست.
هنگام صحبت پیش از ازدواج، به مرد زندگیاش، گفت:" ای محمد من تو را به همسری خود برگزيدهام و مهريه را هم خود به عهده میگيرم*..."
عدهای سخن او ـ که مهريه را در مال خود قرار داده بود ـ به تمسخر گرفته و با شگفتی گفتند: چگونه زنان مهريه را متعهد میشوند؟! سخنان یاوه این جماعت، عموی همسرش، حضرت ابوطالب علیهالسلام، را آزرد؛ خشمگين شده و برخاست ـ و اين در حالی بود که مردان قريش از خشم او میترسيدند و کراهت داشتند که او غضبناک شود ـ و فرمود:" اگر مردی همانند برادر زادهام باشد، او را با بيشترين مهر خواستار میشوند؛ اما اگر مردی همانند شماها باشد، طبيعی است که بايد برای ازدواج، مهر سنگينی بپردازد..*."
خطبه عقدشان را، عمو جانِ نبی صلی الله علیه و آله، قرائت کرد و چنین شد که این بانوی شریف، در روزگاری که اسلام در حال طلوع بود، یکی از مهمترین حامیان همسرش یعنی رسول خداصلی الله علیه و آله گردید و از بذل مال فراوانش نیز دریغ نورزید. او بود که خدا و ملک مقربش بر او سلام فرستادند.
در شب معراج پیامبر به جبرئیل فرمود: "حاجتی داری" و او گفت:"حاجت من این است که سلام خدا و سلام مرا به خدیجه سلام الله علیها برسانی." رسول خاتم صلی الله علیه و آله هنگامی که به زمین رسید، سلام خدا و جبرئیل را به همسرش، ابلاغ کرد، خدیجه سلام الله علیها گفت:"ان الله هو السلام، و منه السلام، و الیه السلام، و علی جبرئیل السلام"* و این جملات بیانگر اوج #بصیرت و درک عمیق حضرت خدیجه سلام الله علیها نسبت به معبود و فرستاده اوست.
اینچنین بود که او، بهعنوان نخستین بانوی مسلمان، نه تنها برای دخترش فاطمه سیده نساءالعالمین سلام الله علیها الگوی صبر و مقاومت و الگوی دفاع و حمایت از ولایت، بود بلکه برای جامعه #زنان_مسلمان نیز الگویی بی بدیل گردید.
با رفتن #خدیجه سلام الله علیها یک روز و یک هفته و یک ماه، عزا اعلام نشد! یکسال برای رفتنش اندوهگین بودند و نبی خاتم در سوگ فقدانش، سال رفتنش را ، #عام #الحزن*، سال غم و اندوه، نامید.
■■اَلسَّلامُ عَلَیْک یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاْعْداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَک بِما أَوْلاک اللهُ مِنْ فَضْل، وَالسَّلامُ عَلَیْک وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ.■■
🥀دهم رمضان، سالروز رحلت حضرت خدیجه سلام الله علیها تسلیت🥀
متن: سرکار خانم نجمه صالحی
➖➖➖➖
*صنع الله/الحلبی، السیرة الحلبیة، ج1، ص226.
*اسد الغابة، ج7، ص91؛ البداية و النهاية، ج2، ص 358، باب: تزويجه عليه الصلاة والسلام خديجة بنت خويلد.
*الکافی، ج5، ص 374 – 375، باب: خطب النکاح، ح9.
*بحارالأنوار، ج16، ص8، به نقل از مسند احمد بن حنبل.
*مقریزی، إمتاع الأسماع، ۱۴۲۰ق، ج۱، ص۴۵
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
موعود گرایی
اعتقاد به ظهور منجی که به عنوان نجات دهنده یا رهایی بخش مردم خواهد آمد. امری است که از دیرباز ادیان و مکاتب مختلف به آن اهتمام ورزیدهاند. لکن از یک سو تعدد ادیان و مکاتب بررسی همۀ زوایای مربوط به آنرا ناممکن میسازد. از سوی دیگر، تحریفات بیشمار و عدم امکان دسترسی به نسخههای اولیۀ کتب آسمانی ادیان(به جز اسلام) باعث شده تا نتوان سخنی کامل و متقن از دیدگاه این ادیان بیان نمود.
تعدادی از ادیان بر این باورند که سرانجام مردی ظهور خواهد کرد که با مأموریت الهی و برای زمین و ساکنان آن، انسان ها را از تاریکی، ظلم، گمراهی و گناه نجات داده، نیکبختی وبهروزی می آورد.
ادیان ابراهیمی وادیان #زرتشتی، #هندو و بودیسم وجود منجی را صراحتاً یا کنایه آمیز ذکر کردهاند و منجی در میان آنها بهویژه در ادیان ابراهیمی دارای اشتراکات و تفاوتهای فراوانی دارد.
حضور او در تعالیم ادیان، نویدی است که جهان سرانجام به سعادت و آسایش روی خواهد آورد، که این منجی در اسلام به مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف، در زرتشت به #سوشیانس و در #مسیحیت به عنوان پسر انسان، و در یهودیت به عنوان مسیح (ماشیح) از او یاد شده است.
شباهتها و تفاوتهای موعود در ادیان
شباهتها
1. تمام ادیان و مکاتب منتظر ظهور منجیاند، منتظر روزگاری سرشار از عدالت و مهر و دور از ظلم و جورند، اما چنانچه در تفاوتها ذکرخواهد شد، پیروان غالب ادیان به غیر از اسلام به بیراهه رفته و در مورد عظمت وجودی، هویت و شخصیت منجی موعود و همچنین وظایف خود در دوران #غیبت و قبل از ظهور موعود، دچار غفلت و گمراهی شدهاند.
2. در تمام ادیان شخصیت منجی موعود در جایگاهی ممتاز واقع شده، اما اسلام در رأس این #ادیان ویژگیهای فوق العادهای برای حضرت مهدی عجالله تعالی فرجه الشریف در نظر گرفته است.
3. بیشتر ادیان بزرگ، حکومت منجی را حکومتی فراگیر و جهانگستر دانستهاند، به طوری که همگی ملل، ادیان و فرهنگها زیر لوای یک پرچم و با خوشی و رضایتمندی اجتماع خواهند کرد.
تفاوت ها
برای رعایت اختصار تنها به دو نکته از اساسیترین تفاوتها بین مکاتب و ادیان بیان می گردد.
هویت منجی
در اسلام منجی موعود را حضرت مهدی(عج) میدانند؛ شیعه او را آخرین امام معصوم علیه السلام که هماکنون زنده و از دیدهها پنهان است.اما بیشتراهل سنت او از نسل پیامبرصلی الله علیه و آله دانسته، وهنوز به دنیا نیامده است. در آینده متولد شده و ناجی بشریت خواهد شد. نام غالب منجی موعود در آیین یهود «ماشیح» است. مسیحیان نیز منتظر ظهور « پسر انسان» هستند. زرتشت او را سوشیانس نامیده است. و در آیین هندو «کالکی» موعود است. و موعود مورد انتظار در آیین بودا، «بـوداى پـنـجـم»است.
تنظیم: سرکار خانم زهرا سعیدی
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
✅ سيزدهبدر واقعی
🎤 شهید مطهری رحمة الله علیه:
💠 سيزده بدر واقعى ما اين است كه از خودمان بيرون بياييم، از خانههاى تنگ و تاريك افكار خرافى خودمان به صحراى دانش و بينش خارج شويم.
💠 از ملكات پست خودمان خارج شويم، از اعمال زشت خودمان كه مانند تار عنكبوت دور ما تنيده است خارج شويم.
📚 یادداشتهای استاد مطهری، ج۶، ص۱۳۱
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
8.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب:
کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است، خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند اگر بدانند پشت کار آنها چه سیاستی است قطعاً این کار را نمیکنند دشمن با برنامه وارد شده ما هم باید با برنامه وارد شویم، کارهای بیقاعده نباید انجام بگیرد...
#انجمن_تاریخ_جامعه_الزهرا
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📩 متن بیانات امروز رهبر انقلاب دربارهی کشف حجاب برخی افراد:
👈 کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است / خیلی از اینها اهل دیناند / دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم؛ کارهای بیقاعده نباید انجام بگیرد
🔻 رهبر انقلاب، امروز در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام: در مسئلهی پوشش، خب مسئلهی حجاب محدودیت شرعی و قانونی است. محدودیت دولتی نیست. قانونی است و شرعی است. کشف حجاب حرام شرعی است، حرام سیاسی است؛ هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است.
🔹 خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند نمیدانند این را؛ اگر بدانند، بدانند که پشت این کاری که اینها دارند میکنند چه کسانی هستند، قطعاً نمیکنند.
🔹 من میدانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دیناند، اهل تضرعاند، اهل ماه رمضاناند، اهل گریه و دعا هستند؛ توجه ندارند که چه کسی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است. جاسوسهای دشمن، دستگاههای جاسوسی دشمن دنبال این قضیه است. اگر بدانند حتماً نمیکنند. به هر حال این مسئله قطعاً حل خواهد شد. امام در اولین هفتههای انقلاب، مسئلهی حجاب را الزاماً و قاطعاً بیان کردند. جزو کارهای اوائل امام راحل (رضواناللهعلیه) این بود. حالا هم حل خواهد شد انشاءالله.
🔹 منتها خب همه توجه داشته باشند دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم. بدون برنامه و اینها، کارهای بیقاعده نباید انجام بگیرد؛ با برنامه، مسئولین برنامه داشته باشند و دارند، انشاءالله این کار دنبال بشود. ۱۴۰۲/۱/۱۵
🏷 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir