eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
932 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
158 ویدیو
333 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
. در سال ۱۳۶۳ به دستور حضرت امام خمینی (قدس سره)، مرکز جامعی در قم برای تربیت بانوانی مهذّب، بصیر، اندیشمند و اسلام‌شناس، تاسیس و به نام مبارکِ جامعه‌الزهراء سلام‌الله‌علیها مزین شد. ‌‌‌‌‌‌ ‌┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ @jz_news | کانال رسمی جامعة الزهرا
📍بعد از ۴۴سال از انقلاب اسلامی ما هنوز انجمن زنانه حمایت از کالای ایرانی نداریم در حالی که زنان مشروطه پیشگام اجرای اقتصاد مقاومتی بوده اند 📎تاسیس انجمن عفاف انجمن عفاف زنانه اولین انجمن زنان در ایران پس از برقراری مشروطه بود. این انجمن را همسر میرزا حسن رشدیه در 1326هـ . ق در محل ساختمان مدرسه پرورش دختران که در خانه استیجاری محسن خان نطنزی ملقب به معاون دیوان بود، مجاور سقاخانه نوروزخان، تاسیس کرد. 📎اهداف انجمن عفاف اهداف ذکرشده برای انجمن، پرورش دختران دبستانی و ایجاد زمینه برای مشارکت بیشتر زنان در امور اجتماعی و سیاسی بوده و در این زمینه، فعالیتهایی چون، ایجاد مدرسه دخترانه، ترویج استفاده از البسه وطنی، تحریم کالاهای خارجی به منظور مقابله با نفوذ بیگانگان در ایران و تبلیغ مشروطیت.... را سرلوحه کارهای خود قرار می ‏داد. 📎اهتمام به اقتصاد مقاومتی بانوان فعال سیاسی انجمن عفاف همانند انجمن علیا مخدره خرید کالای ایرانی ،تحریم استفاده از کالای خارجی برای مقابله با استعمار را جزو اهداف مهم تشکیلاتی خود می‌دانستند. متاسفانه انجمن عفاف بعد ها به خاطر فاصله گرفتن از اهداف خود توسط ماموران دولتی منحل گردید. منابع : سایت موسسه مطالعات تاریخ معاصر، نشریه الکترونیکی زنان ، شماره ۴ تنظیم: عالیه سادات -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
📣فراخوان سفرنامه نویسی اربعین همراه با آموزش ⏪توسط استاد: محمد جوادفر (مدیر تارنمای تخصصی مرکز مطالعات سفرنامه ) ✅لینک آموزش قسمت دوم 👇 https://B2n.ir/x34994 ✅کانال سفرنامه نویسی👇 https://eitaa.com/safarname40 ❇️ ┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄ 🆔 @jz_mft
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نامه آیت الله كاشانی به مصدق در 27 مرداد 32 +سند آیت الله كاشانی در قسمتی از نامه خود به مصدق در 27 مرداد 32، به اعتماد بی جای مصدق به آمریكا اشاره كرد و نتیجه این اعتماد را چیزی جز غارت نفت ایران توسط غرب ندانست و خطاب به مصدق نوشت: «همانطور كه در آخرین ملاقاتم در دزاشیب به شما گفتم و به هندرسن هم گوشزد كردم كه آمریكا ما را در گرفتن نفت از انگلیسی‌ها كمك كرد و حالا به صورت ملی و دنیاپسندی می‌خواهد به دست جنابعالی این ثروت ما را به چنگ آورد.» پس از آنكه كودتای 25 مرداد 1332 علیه دولت مصدق شكل گرفت، همچنان احتمال طرح‌ریزی یك كودتای دیگر و با ابعاد وسیع‌تر محتمل به نظر می‌رسید. از همین‌رو آیت‌الله كاشانی كه در مبارزات ملی شدن صنعت نفت در صف اول حضور داشت، ضمن نگارش نامه‌ای به مصدق در روز 27 مرداد 1332، علاوه بر هشدار به او درمورد وقوع كودتای احتمالی، نكاتی را به وی متذكر شد و اشتباهات گذشته مصدق را به وی یادآوری كرد. با این حال پاسخ مصدق به نامه آیت‌الله كاشانی، سرشار از غرور بود. * متن نامه آیت‌الله كاشانی به مصدق* متن نامه آیت‌الله كاشانی به مصدق در روز 27 مرداد 32، درست یك روز قبل از كودتای 28 مرداد به این شرح است: «حضرت‌ نخست‌ وزیر معظم‌ جناب‌ آقای‌ دكتر مصدق‌ دام‌ اقباله‌ عرض می‌شود، اگر چه امكاناتی برای عرایضم نمانده ولی صلاح دین و ملت برای این خادم اسلام بالاتر از احساسات شخصی است و علی‌رغم غرض‌ورزی‌ها و بوق و كرنای تبلیغات شما، خودتان بهتر از هر كس می‌دانید كه همِّ و غم در نگهداری دولت جنابعالی است، كه خودتان به بقاء آن مایل نیستید. از تجربیات روی كار آمدن قوام و لجبازی‌های اخیر بر من مسلم است كه می‌خواهید مانند سی‌ام تیر كذایی یك بار دیگر ملت را تنها گذاشته و قهرمانانه بروید. حرف این جانب را در خصوص اصرارم در عدم اجرای رفراندوم نشنیدید و مرا لكه‌ حیض كردید. خانه‌ام را سنگباران و یاران و فرزندانم را زندانی فرمودید و مجلس را كه ترس داشتید شما را ببرد بستید و حالا نه مجلسی است و نه تكیه‌گاهی برای این ملت گذاشته‌اید. زاهدی را كه من با زحمت در مجلس تحت‌نظر و قابل كنترل نگاه داشته بودم با لطایف‌الحیل خارج كردید و حالا همانطور كه واضح بوده درصدد به اصطلاح كودتا است. اگر نقشه شما نیست كه مانند سی‌ام تیر عقب‌نشینی كنید و به ظاهر قهرمان زمان بمانید، و اگر حدس و نظر من صحیح نیست كه همانطور كه در آخرین ملاقاتم در دزاشیب به شما گفتم و به هندرسن هم گوشزد كردم كه آمریكا ما را در گرفتن نفت از انگلیسی‌ها كمك كرد و حالا به صورت ملی و دنیاپسندی می‌خواهد به دست جنابعالی این ثروت ما را به چنگ آورد. و اگر واقعاً با دیپلماسی نمی‌خواهید كنار بروید، این نامه من سندی در تاریخ ملت ایران خواهد بود، كه من شما را با وجود همه بدی های خصوصی‌تان نسبت به خودم از وقوع حتمی یك كودتا به وسیله زاهدی كه مطابق با نقشه خود شماست آگاه كردم، كه فردا جای هیچ‌گونه عذر موجهی نباشد. اگر به راستی در این فكر اشتباه می‌كنم با اظهار تمایل شما، سیدمصطفی و ناصرخان قشقایی را برای مذاكره خدمت می‌فرستم، خدا به همه رحم بفرماید. ایام به كام باد. سیدابوالقاسم‌ كاشانی/ 27 مرداد 1332» نامه آیت الله كاشانی به مصدق و پاسخ مصدق به آن *پاسخ مغرورانه مصدق به نامه آیت‌الله كاشانی* مصدق‌ در پاسخ‌ نامه‌ آیت‌‌الله‌ كاشانی‌ نوشت: 27 مرداد ماه‌ مرقومة‌ حضرت‌ آقا توسط‌ آقای‌ حسن‌ سالمی‌ زیارت‌ شد "اینجانب‌ مستظهر به‌ پشتیبانی‌ ملت‌ ایران‌ هستم." والسلام. دكتر محمد مصدق -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا فرمان عزل قانونی بود؟ در طول سالیان اخیر، بسیاری از زوایای پنهان آشکار شده است. از نقش پر رنگ انگلیس و آمریکا گرفته تا اشغال خانه مصدق به وسیله‌ی افرادی همچون و دار و دسته‌اش. آنچه در این بین از سوی بسیاری از کارشناسان و صاحبان اندیشه، کماکان محل بحث و نظر است، شرایط عزل دکتر مصدق و قانونی بودن یا نبودن آن است. موضوع مهم دیگر، نحوه واکنش مصدق نسبت به کودتا است. البته باید مد نظر داشت که منظور ما در این خصوص به اتفاقات پس از کودتا محدود نمی‌شود بلکه نوع رفتار مصدق در دوران نخست‌وزیری وی را نیز دربر می‌گیرد. بسیاری بر این باورند که عزل مصدق از سوی یک عمل قانونی بوده و شخص شاه بر اساس قانون این امکان را داشته است که دستور عزل نخست‌وزیر را صادر نماید. بخشی دیگر خلاف این نظر را دارند و معتقدند بر اساس اصل بیست و ششم متمم قانون اساسی مشروطه، هر قدرتی در کشور باید مطیع نظر و انتخاب مردم باشد و از این رو، عزل مصدق به معنای بی‌اعتبار کردن نظر مردم و خلاف قانون اساسی مشروطه است. متن کامل یادداشت را در این لینک بخوانید. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اَبناء، یا بنوالاحرار، یا ابناء فارس‌ اَبناء، یا بنوالاحرار، یا ابناء فارس‌، نام‌ فرزندان‌ گروهى‌ از ایرانیان‌ که‌ به‌ دوران‌ پادشاهى‌ خسرو انوشیروان‌ به‌ یاری‌ سیف‌ بن‌ ذی‌ یزین‌ گسیل‌ شدند و یمن‌ را گشودند و از آن‌ پس‌ در این‌ سرزمین‌ ماندگار شدند. نام‌ و خاستگاه‌: نام‌ ابناء (پسران‌) درباره فرزندان‌ِ این‌ ایرانیان‌ از آن‌ رو به‌ کار رفت‌ که‌ پدران‌ و مادران‌ آنان‌ هم‌ نژاد نبودند. اما نام‌ دیگر، «بنو الاحرار»، پیشینه‌ای‌ کهن‌تر دارد و ویژة ایشان‌ نیست‌، زیرا عربها تمامى‌ ایرانیان‌ را از دیرباز «احرار» و «بنو الاحرا» مى‌خواندند. در شعرهای‌ ابودؤاد ایادی‌، لقیط بن‌ مَعْمَر (یا یعمر)، عدی‌ بن‌ زید حیری‌ از شاعران‌ جاهلى‌ (ابن‌ هشام‌، 1/69، 70؛ مسعودی‌، التنبیه‌ و الاشراف‌، 205؛ ابن‌ قتیبه‌، الشعر و الشعراء، 1/129، 130) و شعرهای‌ اَعْشَى‌ (ص‌86)، بکیر بن‌ اَصَم‌ّ و اعشى‌ بنى‌ ربیعه‌ پیرامون‌ نبرد ذوقار (طبری‌، 1/1035-1037؛ ابوالفرج‌، 24/78)، و شعر اُمَیّه‌ بن‌ ابى‌ الصَلّت‌ در ستایش‌ سیف‌ بن‌ ذی‌ یزن‌ (وهب‌ بن‌ منبّه‌، 317، 318)، نیز در شعرهای‌ شاعران‌ عرب‌ پس‌ از السلام‌ مانند بحتری‌ (2/919) و شاعران‌ ایرانى‌ نژاد همچون‌ بشّار بن‌ برد (2/304؛ ابوالفرج‌، 3/166)، ابونواس‌ (127، 193؛ ابن‌ عبدربه‌، 3/409)، اسحاق‌ موصلى‌ موسیقى‌دان‌ و شاعر ایرانى‌نژاد (ابوالفرج‌، 5/278) و مهیار دیلمى‌ (1/406) شواهدی‌ دراین‌باره‌ مى‌توان‌ یافت‌ (نیز نک: همدانى‌، الاکلیل‌، 8/180؛ وهب‌ بن‌ منبّه‌، 317؛ مسعودی‌، مروج‌، 2/63). بخش اول -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا