🔸وی از سرسختترین دشمنان امام علی (ع) و اهل بیت(ع) بود.
🔸اصالت وی به قبیله کنْدَه(از قبایل عرب یمانی) میرسد.
📜در زمان حضرت رسول اکرم(ص) :
🔸مسعودی حُصین بن نمیر را از صحابی پیامبر(ص) و در فهرست کاتبان وحی آورده است.
📜در زمان خلافت ابوبکر :
🔸در سال ۱۱ قمری در روزگار خلافت ابوبکر، از حُصین بن نمیر در جنگهای ردّه یاد شده است.
🔸هنگامی که ابوبکر، زیاد بن لَبید را برای جمع آوری زکات بنی عَمرو بن معاویه گسیل کرد و آنان حاضر به پرداخت زکات نشدند، زیاد، حصین بن نمیر را مأمور سرکوبی آنان کرد.
📜در زمان خلافت عمر :
🔸در زمان خلافت عمر بن خطّاب، هنگام فتح قادسیه در سال ۱۴ هجرت، لشکری ۴۰۰۰ نفری به فرماندهی سعدبن ابی وَقّاص برای فتح عراق فرستاده شد که حُصین بن نمیر و گروهی از قبیله سَکون نیز در آن بودند.
📜در زمان خلافت امام علی(ع) :
🔸نصر بن مزاحم نام او را به عنوان یکی از سرداران معاویه در جنگ صفین یاد کرده است، ولی در شرح جنگ صفّین از او نامی نبرده است.
ظاهراً حصین بن نمیر در زمان جنگ صفّین در مصر بوده است.
📜در زمان امام حسین(ع) :
🔸حُصین یکی از رؤسای اهل شام بود که در سال ۵۶ قمری معاویه را تشویق کرد که یزید را به ولیعهدی برگزیند.
🔸برخی مورخین از جمله طبری حصین بن نمیر را به عنوان صاحب شُرطه (رئیس پلیس) عبیداللّه بن زیاد در سال ۶۰ قمری و در شمار سرداران لشکر عبیدالله(ع) و واقعه کربلا، نام بردهاند.
🔷فرماندهی دو جنگ :
♦️واقعه خونین حرّه و مکه :
🔸در واقعه حَرّه (اواخر سال ۶۳قمری)، حصین بن نمیر از سرداران همراه مسلم بن عُقبه بود، که از دمشق روانه مدینه شد.
🔸حصین فرماندهی اهل حِمْص را برعهده داشت.
🔸در آخر محرّم سال ۶۴قمری مسلم بن عقبه پس از سرکوب قیام مردم مدینه، در حالی که برای سرکوب شورش عبدالله بن زبیر روانه مکه بود، درگذشت و بنابر سفارش یزید، حصین بن نمیر فرماندهی سپاه را برعهده گرفت.
🔸آن زمان مردم در مکه با ابن زبیر بیعت کرده بودند و حصین بن نمیر در ۲۵ یا ۲۶محرّم ۶۴۴ قمری وارد مکه شد و ابن زبیر را محاصره کرد.
ابن زبیر و همراهانش به مسجدالحرام پناه بردند.
🔸در سوم ربیع الاول سال ۶۴ قمری، حصین بن نمیر و شامیان، در کوههای اطراف کعبه، منجنیقها را به کار انداختند و با سنگ و آتش به شهر مکه و کعبه حمله کردند که کعبه ویران شد و جامه و چوبهای آن سوخت.
🔸در اوج جنگ بین شامیان و مکیان، خبر مرگ یزید (۱۴ ربیع الاول ۶۴ قمری) به ابن زبیر رسید.
🔸حصین، ابن زبیر را ترغیب میکرد تا خلافت را در دست گیرد و همراه حصین و لشکر وی به شام برود، تا از شامیان برایش بیعت بگیرند، اما ابن زبیر پیشنهاد او را نپذیرفت و حصین با لشکر خود سوی شام بازگشت.
🔸پس از خلافت کوتاه معاویه بن یزید و مرگ او در سال ۶۴ قمری، حصین برای به خلافت رساندن مروان بن حَکم کوشید.
♦️عین الورده :
در سال ۶۵قمری، در آغاز خلافت عبدالملک بن مروان، حصین جزو فرماندهان شام بود که قیام توابین، به رهبری سلیمان بن صُرَد، را در عین الورده سرکوب کرد.
📜در زمان حکومت مختار :
هنگامی که مختار به خون خواهی امام حسین(ع) قیام کرد، به فرمانده سپاهش، ابراهیم بن اشتر، سفارش کرد که عبیداللّه بن زیاد و حصین بن نمیر را به قتل برساند.
در سال ۶۶ یا ۶۷قمری میان لشکر ابن زیاد و سپاه مختار به فرماندهی ابراهیم بن مالک اشتر در موصل جنگی رخ داد.
در این جنگ بسیاری از عاملان واقعه کربلاو همچنین حصین بن نمیر به هلاکت رسیدند.
ابراهیم سرِ حصین و دیگر کشتگان لشکر شام را برای مختار به کوفه فرستاد. مختار سر حصین و عدهای دیگر از کشتگان را نزد محمد بن حنفیه به مکه فرستاد و سر بقیه را در کوفه آویزان کرد.
📚منابع :
۱)مروج الذهب مسعودی، ج۳، ص۲۸۱
۲)الکامل ابن اثیر، ج۲، ص۳۸۰
۳)وقعه صفین نصر بن مزاحم، ص ۴۷
۴)ابن اعثم کوفی، ج۴، ص۳۳۴
۵)تاریخ طبری، ج۵، ص۲۴۶
۶)تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۵۱
#امام_حسین
#عاشورا
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
🔷از "تبرّک" به قطرات آب وضوی پیامبر(ص) تا "تقرّب الی الله" با ریختن خون امام حسین(ع) :👇
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅محمد بن اسماعیل بخاری در صحیح خود نقل می کند که وقتی حضرت رسول اکرم(ص) در سرزمین ابطح بود و برای آن حضرت(ص) خیمه ای سرپا کرده بودند، در این حال بلال اذان نماز گفت و حضرت(ص) مشغول وضو شد، و اصحاب به سمت حضرت(ص) هجوم می آوردند و دست خود را دراز می کردند و به قطراتی که از دست مبارک ایشان سرازیر می شد، تبرّک می جستند.(۱)
❓سوال اینجاست که؛
از زمان رحلت حضرت رسول اکرم(ص)[سال ۱۱ ه قمری] تا واقعه کربلا [سال ۶۱ ه قمری] دقیقا پنجاه سال طول کشیده است.
در طی این نیم قرن، چه شد که آن امت پیغمبر(ص) و کسانی که قطرات آب وضوی پیغمبر(ص) رو برای تبرّک می بردند، همانها یا اولاد آنها، قطرات خون امام حسین(ع) که جگر گوشه همین پیغمبر(ص) بود را برای تقرّب زمین ریختند؟!!
📜پس به مناسبت این موضوع، عوامل و انگیزه های قاتلین امام حسین(ع) را بازگو کنیم و اینکه قاتلین امام حسین(ع) پنج دسته بودند.
📚منبع :
صحیح بخاری، ج۶، ص۵۶۷
" #امام_حسین(ع)
#محرم
#کربلا
#تاریخ
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅بعد از کشته شدن عثمان، امام علی(ع) با توجه به اقبال عمومی و اتمام حجت، ناچار خلافت را پذیرفت.
معاویه در تقابل با امام(ع) جنگ جمل را را غیر مستقیم و جنگ صفین را مستقیما به راه انداخت.
با وقوع جنگ جمل، و کشته شدن صحابی پیامبر(ص) از جمله طلحه و زبیر و شروع جنگ صفین، معاویه توانست از خستگی و راحت طلبی سپاه امام(ع)، ضعف بنیه اعتقادی و سست عهدی کوفیان، و از طرفی طولانی شدن مدت جنگ صفین، همه دست به دست هم داد تا خدعه ی حکمیت تحقق یافته و صلح بر امام علی(ع) تحمیل گردد.
پس از تحمیل حکمیت نگاه مردم کوفه به امام(ع) تغییر کرد، معاویه از این فرصت نیز بهره جسته و با معرفی کردن علی(ع) به عنوان قاتل عثمان که قبلتر فقط زمزمه اش بود، سبب پیدایش دو تفکّر دین علی(ع) و دین عثمان شد.
تا جایی که به علی(ع) خلیفه آشوب طلب و فتنه گر نام نهادند و ایشان را متهم به قتل عثمان و سایر صحابه و هتّاک به عایشه معرفی کردند.
معاویه در عموم، علی(ع) را قاتل عثمان معرفی کرد و این ادعا پیروانی پیدا کرد و عثمان همچون قدیسی مظلوم خون پیروان خود را به جوشش و غلیان در می آورد.
و مردم هم با معاویه یک صدا شده بودند که علی(ع) باید خون عثمان را گردن بگیرد.
این غائله ادامه داشت تا جایی که در کربلا بیشتر بروز کرد.
طبری می نویسد :
هنگامی که نافع بن هلال در کربلا از یاران امام حسین(ع) پا به میدان نهاد، در حالی که رجز می خواند، می گفت :
《انا عَلی دین عَلیِّ(ع)》 و در مقابل او شخصی از سپاه ابن زیاد به نام مزاحم بن حدیث رجز می خواند و می گفت : 《اَنا عَلَی دینِ عُثمانَ》
بنی امیه که خود را داغدار عثمان معرفی کرده بودند، حال با حضور حسین(ع) در صحرای کربلا موقعیت خوبی را برای انتقام می دانستند.
و آنان در ذهن مردم این گونه فضاسازی کرده بودند که علی قاتل عثمان است و باید از حسین(ع) انتقام عثمان را بگیریم.
پیش تر یزید در نامه ی خود به ولید نوشته بود :
《انَّ اللهَ تَعالی مُنتَقِمُ لِلمَظلُومِ عُثمانَ بنَ عَفَّانِ مِن آلِ اَبی تُرابِ بِآلِ سُفیانِ》
خداوند انتقام عثمان مظلوم را به وسیله آل سفیان، از آل ابی تراب خواهد ستاند.
در روز هفتم محرم، بر اساس فرمانى که عبیدالله فرستاد، قرار شد تا میان سپاه امام حسین(ع) و آب فرات فاصله انداخته شود.
یعنى آنها حق استفاده از آب را نداشته باشند.
نامه ابن زیاد به عمر بن سعد این بود :
《حُلْ بَینَ حُسَینِ(ع) و أصحابِه و بینَ المَاءِ فَلایَذُوقُوا مِنهُ قَطرَةً، کَما صُنِع بِالتَّقِىِّ الزَّکىِّ المَظلُوُم》
حسین(ع) و یارانش را از آب فاصله بیانداز!
نباید یك جرعه آب بنوشد، هم چنان كه این كار را نسبت به عثمان بن عفان پرهیزكار انجام دادند.
و در نقل شیخ مفید آمده است :
《و حُلْ بَینَ المَاءِ و بَینَه کَما حیلَ بَینَ عُثمانَ و بَین المَاءِ یَومَ الدارِ》
همان طور که اجازه استفاده از آب به عثمان داده نشد، اجازه استفاده از آب را به حسین(ع) و یارانش نده.
نقل است که وقتی اسرای کربلا بعد از شام وارد مدینه شدند و بنی هاشم شیون و ناله سر دادند و به عزاداری پرداختند.
والی مدینه عمرو بن سعید با دیدن آن صحنه خندید و شعری را در دشمنی با اهل بیت (ع) خواند و بعد از آن گفت :
《هذه واعیه بِواعیه عَثمانَ بن عَفَّان》
این شیون ها در مقابل شیونهایی که برای عثمان بن عفان بود.
📚منابع :
۱)المغازی واقدی، ج۱، ص۵۳
۲)تاریخ طبرى، ج۷، ص۳۰۱
۳)الکامل فی التاریخ، ج۸، ص۱۹۹
۴)اعلام الوری طبرسی، ص۲۳۵
۵)اخبار الطوال دینوری، ص۲۵۵
۶)تاریخ طبری، ج۴، ص۳۵۷
۷)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۴۵
#امام_حسین
#عاشورا
#کربلا
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅وقتی تمام یاران امام حسین(ع) به شهادت رسیدند و حضرت(ع) قبل از اینکه برای جنگ آهنگ دشمن کند، برای آخرین بار برای اتمام حجت خطاب به آنان فرمود :
《لِمَ تَسْتَحِلُّونَ دَمِی؟
یا وَیْلَکُمْ اَتَقْتُلُونِی عَلى سُنَّه بَدَّلْتُها؟
اَمْ عَلى شَریعَه غَیَّرْتُها؟
اَمْ عَلى جُرْم فَعَلْتُهُ؟
اَمْ عَلى حَقٍّ تَرَکْتُهُ؟》
🔺چرا ریختن خون مرا مباح می دانید؟
واى بر شما! چرا با من مى جنگید؟
آیا سنّتى را تغییر داده ام؟
یا شریعتى را دگرگون ساخته ام؟
یا جرمى مرتکب شده ام؟
و یا حقّى را ترک کرده ام؟!
اما دشمن لجوج و کینه ای با کمال وقاحت خطاب به امام(ع) گفتند :
«اِنّا نَقْتُلُکَ (نُحَارِبُکَ) بُغْضاً مِنَّا لاَِبِیکَ»
🔺ما به خاطر کینه اى که از پدرت علی(ع) به دل داریم، با تو مى جنگیم و تو را مى کشیم.
📚منبع :
ينابيع المودّة،ج۳،ص۸۰
#امام_حسین
#کربلا
#عاشورا
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
بروشور ویژه اربعین سال ۱۳۹۷👆
تهیه و تنظیم: انجمن علمی پژوهشی تاریخ
#اربعین
#صفر
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
بروشور ویژه اربعین سال ۱۳۹۷👆
تهیه و تنظیم : انجمن علمی پژوهشی تاریخ
#اربعین
#صفر
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
☀️مقام معظم رهبری(حفظه الله):☀️
تاریخ، نه سیاست است، نه فرهنگ؛ تاریخ، تاریخ است. تاریخ، یعنی آنچه که از حوادث و وقایع ثبت شده است. البته در این حوادث و وقایع، سیاست هم هست، فرهنگ هم هست، هنر هم هست، عشق هم هست، مصیبت هم هست، درد هم هست، بغض هم هست، کینه هم هست. همه اینها وقتی با همدیگر ثبت شد، می شود تاریخ .
(بیانات در دیدار اعضای گروه تاریخ صدای جمهوری اسلامی ایران)
#تاریخ
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f601370/11/8
☀️راهبردهای استمرار فرهنگ اربعین در تحقق تمدن اسلامی☀️
✍🏻به گزارش روابط عمومی و بینالملل، نشست علمی-پژوهشی «راهبردهای استمرار فرهنگ اربعین در تحقق تمدن اسلامی» از سوی معاونت پژوهش جامعهالزهرا علیهاالسلام در پژوهشگاه حضرت معصومه علیهاالسلام برگزار شد.
نظم معنوی حاکم بر مناسک اربعین حسینی
✍🏻در این نشست، حجتالاسلاموالمسلمین دکتر احمد رهدار با اشاره به رصد ویژگی های اربعین در تحقق تمدن نوین اسلامی و تعمیم این ویژگی ها، گفت: ویژگی اول اربعین حسینی این است که در این منسک، نظم معنوی حاکم است که با نظم مدنی تفاوت دارد و تفاوت آن در نتایج و کارکردها است.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: در نظم معنوی بداخلاقی، رذیله اخلاقی،گناه، دزدی و مانند آن وجود ندارد و منحصر به جریانات دینی است اما نظم مدنی با دنیای مادی سروکار دار،د مثلا با رعایت نظم مدنی، تصادف کم میشود، شهر کثیف نیست و غیره.
حجتالاسلاموالمسلمین رهدار اضافه کرد: خروجی نظم معنوی آرامش است، هر چند که شاید آسایش نباشد، حال آنکه خروجی نظم مدنی آسایش است. حال تا چه حد این دو نظم مذکور، در تحقق تمدن تاثیرگذارند باید دقت شود، اگر شاخصههای نظم معنوی نباشد محقق خواهد شد؟.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: با توجه به منسک اربعین در مییابیم که شاخصههای نظم مدنی در اربعین کم اما شاخصههای نظم معنوی به تمامه موجود است.
وی با بیان اینکه ویژگی اربعین، «نظم معنوی» آن است، عنوان کرد: بر خلاف آنچه که در بعضی موارد به نظر میرسد شاید نظم دقیقی رعایت نشده باشد، مثلاً در مقولهی بهداشت، اما وقتی به صورت کیفیتر تأمل میکنیم، متوجه میشویم که، در اینجا نوعی نظم حاکم است که باعث میشود میلیونها نفر در یک زمان و جغرافیای محدودی بتوانند حوائج عادی زندگی خودشان را تأمین کنند و در عین حال، احساس سلوک در یک طریق معنوی داشته باشند.
منسک اربعین حسینی در واقع یک نوع اعتکاف جمعی سیار است
حجتالاسلاموالمسلمین رهدار در ادامه به ویژگی دوم اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: ویژگی دوم توسعه معنایی برخی مفاهیم است. کنش ها نیز توسعه کمی مییابند و ما به نوعی شاهد معنویتی متفاوت از جنس معنویتهای دیگر در اسلام هستیم.
وی ادامه داد: معنویتهایی مثل نماز ، روزه و دیگر مناسک معنوی در اسلام معمولاً یک مکان خاص و یک ثبات و تمرکزی دارد، اما منسک اربعین حسینی علیهالسلام گویا یک اعتکاف سیار است.بر خلاف اعتکافهای پیشینی که مثلاً به مسجد یا مکان مقدس دیگری میرویم و چند روز آنجا خود را محصور میکنیم و به صورت فردی یا متمرکز و ثابت به عبادت میپردازیم، این منسک اما از این ویژگی برخوردار است که عبادتش از جنس عبادت در حال حرکت است.
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: منسک اربعین حسینی در واقع یک نوع اعتکاف جمعی سیار است که در آن هر اقدامی که انجام میدهیم، اقداماتی از جنس زندگیِ عادی مثل خوردن، حرف زدن، خوابیدن، نماز و هر کاری از این جنس کنشها، خودش مصداقی از این عبادت و این اعتکاف سیّار است و در اینجا مفهوم «اعتکاف» توسعه مییابد.
برهم زدن مقیاسهای عددی و آماری در اربعین حسینی
حجتالاسلاموالمسلمین رهدار با بیان اینکه سومین ویژگی اربعین حسینی، برهم زدن مقیاسهای عددی و آماری و توسعه آن است، گفت: نکته قابل توجه این است که در جوامع امروزی نهایت اطعام یک وعده غذایی عظیم، چهار و نیم میلیون نفر با کمک ۶۴ کشور ذیل هدایت صلیب سرخ به زلزله زدگان بوده است، حال آنکه در اربعین حسینی مردم نقش دارند و عهدهدار چند وعده غذایی برای افرادی بیش از این تعدادند.
#اربعین
#صفر
#تمدن
.http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✍🏻وی در ادامه افزود: بالاترین تجربههای معنوی با جمعیتهای میلیونی پس ازحج تمتع با جمعیتی حدود سه و نیم میلیون نفر، تجمع جمعیت صوفیان در مراسم مریدیه سنگال یا در داکای بنگلادش با جمعیتی بالغ بر پنج میلیون نفر بوده است و تجربههای جهانی مثل بازیهای المپیک حدود پنج میلیون نفر، شاید به طور میانگین در تجربههای جمعیتی دینی و غیردینی نهایت حدود پنج میلیون نفر اجتماع کنند، حال آنکه اربعین حدود ۲۵ میلیون نفر اجتماع میکنند چیزی حدود پنج برابر که این مقیاس یک برهم زدن عادی نیست و میتوان از این برهم زدن مقیاس، درسی برای تحقق تمدن نوین اسلامی گرفت.
روحیه معنوی حاکم بر منسک اربعین حسینی باید در همه امور حاکم شود
استاد حوزه و دانشگاه، شرح صدر در عبادت را چهارمین ویژگی حاکم بر این منسک دانست و افزود: روحیه معنوی حاکم بر این منسک اگر در همه امور حاکم شود دیگر کار در ادارات، فردی،کسل کننده و حداقلی نخواهد بود. به عنوان مثال در اردوهای جهادی، با وجود دو برابر ساعت کاری اداری، خسته نیستند.
حجتالاسلاموالمسلمین رهدار تصریح کرد: اقتضای تمدن اسلامی این است که بازیگران و افرادش با روحیه جهادی و حتی فراتر از آن باشند. به طور مثال اگر فردی که ۶۰ سال عمر دارد مانند چند روز پیادهروی اربعین زندگی کند و خسته و دلزده نشود و این شیوه رفتاری، سبک زندگیش شود، تمدن اسلامی تحقق می یابد.
وی یادآور شد: شاید تصور شود که برای تمام عمر اینگونه بودن قابل تحمل نیست اما تجربه زیستی افرادی که در کشورهای افریقایی با شرایط سخت زندگی کرده اند، ثابت میکند که ساختار وجودی بدن انسان به گونهای خلق شده که میتواند به آن سبک زندگی کند. بدن انسان به وضعیتهای مختلف عادت میکند. به طورمثال فرزند آیتالله بهجت در مورد ایشان میگوید که آیتالله بهجت ۱۲ ساعت عبادت میکردند، بنابراین حلم تاریخی برای تحقق تمدن اسلامی لازم است.
اربعین حسینی هرسال در حال نوشدن، تغییر و تکمیل است
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شتاب، رشد و تکمیل اربعین حسینی در راستای تحقق تمدن اسلامی، گفت: اربعین پدیدهای در حال «نو شدن» و «تثبیت» است و تا زمانی که یک رویداد تثبیت نشود، قابل ارزیابی نخواهد بود.
حجتالاسلاموالمسلمین رهدار ادامه داد: اربعین حسینی هرسال در حال نوشدن، تغییر و تکمیل است؛ منسک اربعین هر سال جمعیتی بیش از سالهای گذشته را بهسمت خودش دعوت میکند که در واقع این ویژگیِ حرکت اربعین با یک شیب به آن، استعداد جهانی شدن میدهد و ما در همین دهه اخیر نرخ رشد و شتاب این شیب را بهوضوح دیدهایم.
وی یادآور شد: گاه یک نظریه موجب به وجود آوردن امکاناتی میشود که به تحقق هدف کمک خواهد کرد هرچند نظریه خوبی نباشد، در زمان ضیاء الحق رییس جمهور پاکستان نظریهای از جانب وی ارائه شد که هرچند قوی نبود اما به دلیل مقام بالای دولتی وی، مؤسسات، دانشگاهها و مراکز علمی در راستای آن نظریه تاسیس شد.
تأثیر اربعین حسینی بر تحقق تمدن نوین اسلامی
استاد حوزه و دانشگاه با تصریح بر اینکه اربعین پدیدهای است که نیاز به بررسی و توجه دارد، تأکید کرد: علما، نخبگان نظری، جامعهشناسان و هنرمندان و غیره نتوانستهاند آن را توصیف و قضاوت کنند وتنها زمانی که به استقرار برسد، قابل ارزیابی خواهد شد.
حجتالاسلاموالمسلمین رهدار در پایان بیان داشت: نکته آخر اینکه باید توجه داشت که اربعین ظرفیت تکمیل و تغییر دارد و همین نو شدن هرساله نشانی از تحول بالای آن است و در تحقق تمدن نوین اسلامی تاثیرگذار است.
در پایان جلسه به سوال حضار نیز پاسخ داده شد.
#اربعین
#صفر
#تمدن
#نشست
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
معرفی برخی منابع تمدنی:👇
✍🏻⭕️چهره های تمدن
فرنان برودل، کاظم فیروزمند (مترجم)
ناشر: نسل آفتاب - 1396
⭕️ملالت های تمدن
زیگموند فروید
ناشر: جامی، مصدق - 1396
⭕️در ستایش تمدن اسلامی - مسیحی
ریچارددبلیو بولت
ناشر: کویر - 01 اردیبهشت، 1394
⭕️تمدن اسلام و عرب
گوستاو لوبون
ناشر: بدرقه جاویدان، جاویدان - بهمن، 1397
⭕️تاریخ تمدن اسلام
جرجی زیدان، زین العابدین کاظمی خلخالی (مترجم)
ناشر: دنیای کتاب - 01 اردیبهشت، 1394
⭕️تکوین عقل عربی: پژوهشی ساختارگرا در شکل گیری عقلانیت کلاسیک عرب
محمدعابد جابری
ناشر: نسل آفتاب - 23 اسفند، 1393
⭕️انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی (موج چهارم بیداری اسلامی)
موسی نجفی
ناشر: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران - آذر، 1395
⭕️نظریه تمدن جدید اسلامی: فلسفه تکامل تمدن اسلامی و جوهر افول یابنده ی تمدن غرب
موسی نجفی
ناشر: آرما - 04 آبان، 1393
⭕️کاوش های نظری در الهیات و تمدن
حبیب الله بابایی
ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 23 شهریور، 1393
⭕️کندوکاوی در تاریخ و تمدن اندلس
عبدالواحد ذنون طه، حجت رسولی (مترجم)
ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی - 24 بهمن، 1391
⭕️تاریخ علم در تمدن اسلامی
محمدعلی چلونگر، محمدباقر خزائیلی
ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه - آذر، 1397
⭕️گستره تمدن اسلامی در قرون میانی
محمدمونس احمد عوض، عبدالله ناصری طاهری (مترجم)، سمیه سادات طباطبایی (مترجم)
ناشر: اطلاعات - 09 مهر، 1393
⭕️فرهنگ ایرانی و اندیشه یونانی: آثاری از پل کراوس، فرانتس روزنتال، عبدالرحمن بدوی، دیمیتری گوتاس و ...
سیدمهدی حسینی اسفیدواجانی (مترجم)
ناشر: علم - 03 اردیبهشت، 1391
⭕️تمدن رضوی: مولفه های تمدن ساز در مکتب سیاسی امام رضا (ع)
موسی نجفی
ناشر: آرما - شهریور، 1397
⭕️سنت و تجدد یا ثابت و متحول (پژوهشی در نوآوری و سنت عرب)
ادونیس، حبیب الله عباسی (مترجم)
ناشر: سخن - 07 آبان، 1392
⭕️تاریخ تمدن و ملک مهدوی
محمدهادی همایون
ناشر: دانشگاه امام صادق (ع) - شهریور، 1397
⭕️تلاقی تمدن ها
امانوئل تود، یوسف کورباج
ناشر: خرسندی - مرداد، 1395
⭕️ملاقات تمدن ها
یوسف کورباژ، امانوئل تد، مرتضی کتبی (مترجم)
ناشر: نشر ثالث - 21 اردیبهشت، 1389
⭕️کارنامه اسلام
عبدالحسین زرین کوب
ناشر: موسسه انتشارات امیرکبیر - بهمن، 1397
⭕️دیدارگاه تمدن ها
یوسف کورباژ، امانوئل تد، عبدالوهاب احمدی (مترجم)، محمد نبوی (ویراستار)
ناشر: آگه - 16 اردیبهشت، 1388
⭕️علم و تمدن در اسلام
سیدحسین نصر
ناشر: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی - مرداد، 1394
⭕️بیت الحکمه: راز تحول در تمدن غربی
جاناتان لیونز، بهرام نوازنی (مترجم)، پروانه بیات (ویراستار)، مرضیه حکمتی (ویراستار)
ناشر: سروش - 04 خرداد، 1393
⭕️نقش پیامبران ابراهیمی در تمدن سازی
اصغر منتظرالقائم، زهرا سلیمانی
ناشر: دفتر نشر معارف (وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها) - مرداد، 1394
⭕️دانش سیاسی عقلی در تمدن اسلامی
محمد پزشکی
ناشر: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اسفند، 1395
⭕️بازمانده هایی از فرهنگ دوران جاهلی در تمدن اسلامی
ادوراد وسترمارک، علی بلوکباشی (مترجم)
ناشر: فرهنگ جاوید - فروردین، 1397
⭕️هزار و یک اختراع میراث مسلمانان در جهان ما
سلیم حسنی، الیزابت وودکوک
ناشر: دانشگاه تهران، موسسه انتشارات - بهمن، 1394
⭕️سیر تمدن اسلامی
شکرالله خاکرند
ناشر: بوستان کتاب قم - 03 مهر، 1392
⭕️سیر آرای تربیتی در تمدن اسلامی
ماجد عرسان کیلانی
ناشر: مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه - آذر، 1394
⭕️مسلمانان و تمدن غرب
ابوالاعلی مودودی
ناشر: موسسه بوستان کتاب - مهر، 1396
⭕️بررسی تاریخ تمدن: خلاصه دوره دوازده جلدی
آرنولد توین بی، محمدحسین آریا (مترجم)
ناشر: امیرکبیر - 1393
⭕️اسلام و تمدن اسلامی - جلد اول
هانری لوران، آندره میکل
ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی - 14 مهر، 1393
⭕️اسلام و تمدن اسلامی
هانری لوران، آندره میکل، حسن فروغی (مترجم)
ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) - 1381
⭕️تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بررسی نسبت میان دین اسلام و توسعه
حمزه نوذری
ناشر: الگوی پیشرفت، وابسته به مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت - بهمن، 1395
⭕️عصر زرین فرهنگ ایران
ریچارددن فرای
ناشر: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش) - 26 اسفند، 1393
⭕️درآمدی بر منظومه تمدنی شیعه
علیرضا حسین زاده دیلمی
ناشر: دفتر نشر معارف (وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها) - 29 بهمن - 1392
#تاریخ
#معرفی_کتاب
#تمدن @salehi6
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60