20150606130229-9893-89.pdf
440.2K
#امام_حسن
#مقاله حدیث صلح #امام_حسن علیه السلام
(بررسی و تحلیل پیشگویی رسول خدا صل الله علیه و آله از #صلح میان دو گروه بزرگ مسلمان
نویسنده: منصور داداش نژاد، روح الله توحیدی نیا
در میان روایات، دستهای از روایات یافت میشود که شامل صلح #امام_حسن(ع) از زبان پیامبر است که در مجموعههای روایی #اهل_سنت به صورت گسترده انعکاس یافته است. براساس این روایات، رسول خدا(ص) از صلح میان دو گروه بزرگ از مسلمانان بهوسیله #امام_حسن(ع) خبر داده است و این پیشگویی در سال ۴۱ هجری که به «سال جماعت» شهره شد، به وقوع پیوسته است. در این مقاله با هدف دستیابی به میزان صحت و سقم این روایت، ابتدا اسناد حدیث و مسیر نقل آن پیگیری شده و سرنخ و منشأ حدیث را در مجامع اهلسنت و راوی اصلی آن را حسن بصری (م. ۱۱۰ ق) شناسایی کرده است. آنگاه با به کارگیری معیارهای نقد متون، متن حدیث مذکور، نقادی شده و آن را موافق اندیشهها و ایدههای صلحگرا و صوفیانه حسن بصری یافته و به این نتیجه رسیده است که حدیث یادشده افزایش و توسعه یافته و بخشهایی از آن مخدوش است.
#امام_حسن(ع)
#تاریخ
#صلح
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
2196.pdf
1.69M
1563693510-10056-41-3.pdf
231K
مقاله اجتماع #سقیفه بنی ساعده و مشروعیت خلافت #ابوبکر با تاکید بر ارای اندیشمندان غربی
نویسنده: فاطمه متوسلی
آنچه در سقیفه بنی ساعده به گاه وفات حضرت محمد رخ داد، محتوای مناظرات حاضرین، بر خواسته از تفاوت در جنبه های مختلف زندگی اعراب و تنوع زیستی قومیت های گونا گون با آمیزه ای از طرز تفکر های #سیاسی و #مذهبی متأثر از عصبیت های قومی و نژادی دوران جاهلیت بود که سرانجام منجر به جدایی میان مسلمانان در طول #تاریخ و بروز و ظهور مکاتب و نحله های مختلف مذهبی، فکری و فرهنگی شد. نظر به اهمیت مسأله جانشینی حضرت محمد و بازتاب آن در اندیشه های مسلمانان، و به تبع اسلام شناسان و #خاورشناسان، پژوهش پیش رو قصد دارد به مدد امکانات کتابخانه ای و مراجعه به منابع کهن تاریخی، ضمن شرح اجمالی و مجدد رویدادهایی که منجر به پذیرش خلافت ابوبکر شد، چگونگی بیعت، همچنین ذکر علت عدم حضور تعداد زیادی از بزرگان مهاجر و بنی هاشم در جلسه تصمیم گیری برای تعیین جانشین #پیامبر، ادله مستشرقان متأثر از دیدگاه اهل سنت مبنی بر مشروعیت خلافت ابوبکر را، با رویکردی سیاسی- اجتماعی و با بهره گیری از نظریات مشروعیت مطرح شده توسط اندیشمندان غربی به ویژه ماکس وبر به آزمون بگذارد. از این رو مسأله پژوهش این است که چگونه دلایل مطرح مبنی بر مشروعیت خلافت ابوبکر می تواند با مولفه های مشروعیت ارائه شده توسط نظریه پردازان غربی مطابقت داشته باشد.
#پیامبر
#تاریخ
#تاریخ_اسلام
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
بسم الله الرّحمن الرّحیم
#معرفی پایگاه جامع #تاریخ
«https://tarikh.inoor.ir»
با هدف پوشش اطلاعاتی تمامی وقایع و رخدادهای مهم #تاریخ_اسلام و تسهیل در دسترسی کاربران به پژوهشهای انجام گرفته در این حوزه در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، ارائه گردیده است. این پایگاه بر محور زمان سامان یافته و تلاش دارد تمامی وقایع مهم #تاریخدار -که حداقل سال وقوع آن مشخص باشد- در بازه زمانی اندکی پیش از تولد #پیامبر خدا(ص) تا نیمهی قرن چهاردهم هجری قمری را پوشش دهد. قلمروی جغرافیایی رویدادها و زمانهای بررسی شده در پایگاه شامل مناطق مختلف سرزمینهای اسلامی میشود.
اکنون در نخستین عرضهی این پایگاه، بخش رویدادها، قابل بهرهبرداری است و میتوان آنها را بر اساس موارد زیر بازیابی نمود:
تعیین محدودهی زمان وقوع رخداد.
نوع رویداد(ولادت، وفات، اجتماعی، سیاسی، نظامی، دینی، طبیعی، قضایی، اقتصادی، فرهنگی، تمدنی، معجزات).
دوره زمانی(نبوت، امامت، خلافت، حکومتها).
واژههای مستخرج از نمایهی رویدادها در دو بخش «نامها»، شامل: (قبائل، گروهها، اشخاص، اماکن، اشیاء، اعضای بدن، حیوانات، غذاها و نوشیدنیها، گیاهان و درختان، میوهها) و «مفاهیم»، شامل: (اجتماعی، سیاسی، تمدنی، فرهنگی، دینی، قضایی، نظامی، اقتصادی، طبیعی).
و منابع استفاده شده در پایگاه.
همچنین این امکان فراهم است که از نمایش اطلاعات رویدادها به صورتهای مختلفی چون بر اساس: تاریخ وقوع، تعداد گزارش، حروف الفبا، رویدادهای مرتبط و نمای ابری حاصل از آن، نمای نقشه در صورت وجود و نیز نمایش بر اساس گاهشمار (Timeline)، بهره برد. علاوه بر این پایگاه، از قابلیت جستجو ساده و پیشرفته بر اساس محتوای رویدادها برخوردار است.
#تاریخ
#تاریخ_اسلام
#تشیع
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
12.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️📽▶️⏹⏸📽▶️⏹⏸📽♦️
✳️سکانسی جانسوز از شرح غربت #امام_حسن مجتبی(ع) توسط سعید بن مسعود ثقفی عموی #مختار، در قسمتی از فیلم #مختارنامه ساخته جناب میرباقری:
#امام_حسن ع
#مختارنامه
#کلیپ
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
▪️پیام تسلیت #رهبری برای درگذشت مورخ بزرگ عالم تشیع:👇
▪️حضرت آیت الله خامنهای حفظه الله تعالی روز دوشنبه در پیامی درگذشت عالم خدمتگزار و پرتلاش حجةالاسلام والمسلمین آقای سیدجعفر مرتضی عاملی را تسلیت گفتند.
متن پیام #رهبر_انقلاب_اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
خبر درگذشت عالم خدمتگزار و پر تلاش جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای #سید_جعفر_مرتضی در لبنان را با تأسف دریافت کردم. این عالم بزرگوار با تألیفات وزین و پر حجم و محققانه خود در #تاریخ صدر اسلام که از نگارشی شیوا و قلمی قدرتمند برخوردار است، خدمت بزرگی به دنیای اسلام تقدیم کرده و نیاز فرهنگی مهمّی را برآورده ساخته است. اینجانب به خاندان مکرّم و بازماندگان ایشان و به جامعهی علمی لبنان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی و حشر با اجداد طاهرین را برای وی مسألت مینمایم.
#سیّد_علی_خامنهای
۵ آبان ماه ۱۳۹۸ مصادف با ۲۸ صفر ۱۴۴۱
#رهبری
#تاریخ
#تسلیت
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
بیوگرافی از زندگی #امام_رضا ع 👇👇
🔹کنیه ایشان #ابوالحسن است.
🔹زاد روز: ۱۱ ذی القعده سال ۱۴۸ قمری
🔹زادگاه: مدینه
🔹مدت امامت:
۲۰سال (از سال ۱۸۳ تا ۲۰۳) قمری
🔹شهادت: ۳۰ صفر سال ۲۰۳ هجری قمری در سن ۵۵ سالگی
🔹مدفن: مشهد(ایران)
🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷
🔹امام #على_بن_موسى_الرضا(ع) هشتمين پيشواى شيعيان می باشد.
🔹مادر ایشان حضرت #نجمه_خاتون می باشد.
🔹به این منظور که با پدر گرامیشان #امام_موسی_کاظم(ع) که ابوالحسن اول خوانده می شد، اشتباه نشود، کنیه ی ایشان ابوالحسن ثانی است.
🔹همسر #امام_رضا(ع)#سبیکه نام داشت، که گفته شده از خاندان ماریه قبطیه همسر #پیامبر(ص) بوده است.
🔹در برخی از منابع تاریخی آمده است که #مأمون به #امام_رضا(ع) پیشنهاد داد، که با دخترش «ام حبیبه» ازدواج کند و امام نیز پذیرفت.
🔹درباره تعداد و اسامی فرزندان امام رضا(ع) اختلاف است.
برخی فرزندان ایشان را پنج پسر و یک دختر نوشتهاند.
🔹امام(ع) با سه خلیفه عباسی هم عصر بود:
۱)هارون الرشید(۱۷۰–۱۹۳)
۲)امین عباسی(۱۹۳ - ۱۹۸)
۳)مامون عباسی(۱۹۶–۲۱۸)
🔹لقبی که ایشان بدان مشهور است، همان«رضا» است.
در باب این نام گذاری روایتی از #امام_جواد(ع) چنین گفته اند که؛ مقصود از رضا کسی است که خدا و #پیامبر(ص) و امامان شیعه از او راضی و خشنودند و دشمنان و دوستان نیز به وی راضی بودند.
🔹در سیره علمی #امام_رضا(ع) نوشته اند:
وقتی ایشان در #مدینه حضور داشت در روضه نبوی مینشست و دانشمندانی که از پاسخ سوالات درمیماندند، از امام یاری میخواستند.
پس از حضور در #مرو نیز از رهگذر مناظراتی که برپا میشد، به بسیاری از شبهات و سوالات پاسخ میگفت.
افزون بر آن امام(ع) در منزل خود و در مسجد مرو، حوزه علمی تشکیل داد.
🔹برخی از نویسندگان ۳۶۷ نفر را در زمره اصحاب و راویان حدیث امام رضا(ع) ذکر میکنند.
برخی از اصحاب حضرت(ع) عبارتند از :
یونس بن عبدالرحمن، علی بن مهزیار اهوازی، صفوان بن یحیی، محمد بن سنان، علی بن اسماعیل میثمی، زکریا بن آدم، ریان بن صلت، دعبل بن علی و..
🔹گروهی از اصحاب #امام_کاظم(ع) بعد از شهادت حضرت(ع) بنا به دلایلی، از اعتراف به امامت #امام_رضا(ع) سرباز زده و در امامت حضرت موسی بن جعفر(ع) توقف کردند، که به اینان واقفیه می گفتند.
🔹#امام_رضا(ع) در سال ۲۰۰ هجری با درخواست مامون از مدینه به سمت مرو رفت.
🔹حدیث#سلسله_الذهب از زبان مبارک ایشان در این سفر در نیشابور روایت شده است.
🔹سرانجام سه سال بعد #مأمون در سفر به #بغداد، وقتی با همراهانشان به سرخس رسیدند، وزیر مامون ترور شد و دو روز بعد وقتی به توس رسیدند، امام رضا(ع) #مسموم شد و به #شهادت رسید.
🔹ابن حِبّان از محدثان و رجال شناسان قرن چهارم هجری مینویسد :
#علی_بن_موسی_الرضا(ع) به وسیله سمی که مأمون به وی خوراند، به شهادت رسید.
🔹مأمون دستور داد، ایشان را در کنار مقبره پدرش هارون الرشید دفن کنند.
🔹حضرت #رسول_اکرم(ص) در فضیلت #زیارت امام رضا(ع) می فرماید :
《سَتَدفنُ بَضعَةُ مِنِّي بِأرضِ خُراسان ما زارَها مَکروب الا نفسُ الله کربتَه و لا مُذنب الا غَفَرَ اللهُ ذُنُوبَه》
پاره ای از تن من در سرزمين #خراسان دفن مي شود که هيچ گرفتاری او را زيارت نمي کند، جز اين که خداوند پريشانی را از او مي زدايد و هيچ گنه کاري به زيارت او نائل نمي شود، مگر آن که خداوند گناهانش را می آمرزد.
📚منابع:
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۲۶۱
۲)عیون اخبار الرضا(ع) شیخ صدوق، ج۱، ص۱۳
۳)اعیان الشیعه امین ،ج۱، ص۵۴۵
۴)وسائل الشیعه عاملی، ج۱۰، ص۴۳۷
۵)سیره پیشوایان پیشوایی، ص۷۵۲
#گاهشمار
#امام_رضا
#شهادت
#تاریخ
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
ثواب #زیارت_امام_رضا علیه السلام
✅حضرت #رسول_اکرم(ص) می فرماید :
🔷《سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَا يَزُورُهَا مُؤْمِنُ الَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَيَّ النَّارِ [مَا زَارَهَا مَکرُوبُ الَّا نَفَّسَ اللَّهُ کُربتَه وَ لَا مُذْنِبُ الَّا غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ.]
♦️به زودي پاره ی تن من در سرزمين #خراسان دفن مي شود که هيچ مؤمني او را زيارت نمي کند، مگر اين که خداوند بهشت را بر او واجب ساخته و پيکرش را بر (آتش) دوزخ حرام می سازد.(۱)
[هيچ گرفتاري او را زيارت نمي کند، جز اين که خداوند پريشاني را از او مي زدايد و هيچ گنه کاري به زيارت او نائل نمي شود، مگر آن که خداوند گناهانش را ميآمرزد.(۲)]
✅#امام_رضا(علیه السلام) می فرماید :
🔷《مَنْ زَارَنِي عَلَى بُعْدِ دَارِي أَتَيْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي ثَلَاثِ مَوَاطِنَ حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا:
إِذَا تَطَايَرَتِ الْكُتُبُ يَمِيناً وَ شِمَالًا
وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ
وَ عِنْدَ الْمِيزَانِ》
♦️هر كس مرا در غربت زيارت كند روز قيامت در سه جا نزد او خواهم آمد تا از ترس هاى آن جا نجاتش دهم :
۱)هنگامى كه نامه هاى اعمال مردم از راست و چپ به پرواز درآيد.(و به صاحبان خود تعلّق گیرد)
۲)نزد پل صراط!
۳)نزد ميزان(دادگاه عدل الهی)!(۳)
📚منابع :
۱)الوافی فیض کاشانی ج۱۴، ص۱۵۵۱
۲)وسائل الشیعه حرّ عاملی، ج۱۰، ص۴۳۷
۳)الخصال شیخ صدوق، ج۱، ص۱۶۸
#امام_رضا
#شهادت
#تاریخ
#تاریخ_اسلام
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
❇پاسخ به شبهه:👇👇
مأمون از دعوت #امام_هشتم به خراسان چند مقصود عمده را تعقیب میکرد :
1⃣اولین و مهمترین آنها، تبدیل صحنه مبارزات حاد انقلابی شیعیان، به عرصه فعالیت سیاسی آرام و بیخطر بود.
همانطور که گفتم #شیعیان در پوشش تقیه، مبارزاتی خستگیناپذیر و تمامنشدنی داشتند.
این مبارزات که با دو ویژگی همراه بود، تأثیر توصیفناپذیری در برهم زدن بساط خلافت داشت.
آن دو ویژگی، یکی مظلومیت بود و دیگری قداست.
شیعیان با اتکا به این دو عامل نفوذ، اندیشه شیعی را که همان تفسیر و تبیین اسلام از دیدگاه ائمه اهل بیت است، به زوایای دل و ذهن مخاطبین خود میرساندند و هر کسی را که از اندک آمادگی برخوردار بود، به آن طرز فکر متمایل و یا مؤمن میساختند و چنین بود که دائره تشیع، روزبهروز در دنیای اسلام گسترش مییافت. و همان مظلومیت و قداست بود که با پشتوانه تفکر شیعی، اینجا و آنجا در همه دورانها قیامهای مسلحانه و حرکات شورشگرانه را برضد دستگاههای خلافت سازماندهی میکرد.
مأمون میخواست یکباره آن خفا و استتار را از این جمع مبارز بگیرد و امام را از میدان مبارزه انقلابی به میدان سیاست بکشاند و بدین وسیله کارآئی نهضت تشیع را که بر اثر همان استتار و اختفا روزبهروز افزایش یافته بود به صفر برساند.
با این کار، مأمون آن دو ویژگی مؤثر و نافذ را نیز از گروه علویان میگرفت؛ زیرا جمعی که رهبرشان فرد ممتاز دستگاه خلافت و ولیعهد پادشاه مطلقالعنان وقت و متصرف در امور کشور است، نه مظلوم است و نه آنچنان مقدس.
این تدبیر میتوانست فکر شیعی را هم در ردیف بقیه عقاید و افکاری که در جامعه طرفدارانی داشت، قرار دهد و آن را از حد یک تفکر مخالف دستگاه که اگرچه از نظر دستگاهها، ممنوع و مبغوض است، از نظر مردم به خصوص ضعفا پرجاذبه و استفهامبرانگیز است، خارج سازد.
2⃣تخطئه مدعای تشیع مبنی بر غاصبانه بودن خلافتهای اموی و عباسی و مشروعیت دادن به این خلافتها بود. #مأمون با این کار به همه شیعیان، مزورانه ثابت میکرد که ادعای غاصبانه و نامشروع بودن خلافتهای مسلط که همواره جزء اصول اعتقادی شیعه به حساب میرفته، یک حرف بیپایه و ناشی از ضعف و عقدههای حقارت بوده است، چه اگر خلافتهای دیگران نامشروع و جابرانه بود، خلافت مأمون هم که جانشین آنهاست، میباید نامشروع و غاصبانه باشد، و چون علی بن موسی #الرضا(ع) با ورود در آن دستگاه و قبول جانشینی مأمون، او را قانونی و مشروع دانسته، پس باید بقیه خلفا هم از مشروعیت، برخوردار بوده و باشند و این نقض همه ادعاهای شیعیان است. با این کار نه فقط مأمون از علی بن موسی الرضا(ع) بر مشروعیت حکومت خود و گذشتگانش اعتراف میگرفت، بلکه یکی از ارکان اعتقادی #تشیع را که همان ظالمانه بودن پایه حکومتهای قبلی است نیز درهم میکوبید.
علاوه بر این، ادعای دیگر شیعیان مبنی بر زهد و پارسایی و بیاعتنایی ائمه به دنیا نیز با این کار نقض میشد، و چنین وانمود میشد که آن حضرت(ع) فقط در شرایطی که به دنیا دسترسی نداشتهاند، نسبت به آن زهد میورزیدند و اکنون که درهای بهشت دنیا به روی ایشان باز شد، به سوی آن شتافتند و مثل دیگران خود را از آن مغتنم کردند.
3⃣اینکه مأمون با این کار، #امام_رضا(ع) را که همواره یک کانون معارضه و مبارزه بود، در کنترل دستگاههای خود قرار میداد و به جز خود آن #حضرت(ع)، همه سران و گردنکشان و سِلَحشوران علوی را نیز در سیطره خود در میآورد؛ و این موفقیتی بود که هرگز هیچ یک از اسلاف مأمون چه بنیامیه و چه بنیعباس برآن دست نیافته بودند.
4⃣اینکه امام را که یک عنصر مردمی و قبله امیدها و مرجع سؤالها و شکوهها بود، در محاصره مأموران حکومت قرار میداد و رفتهرفته رنگ مردمی بودن را از او میزدود و میان او مردم و سپس میان او و عواطف و محبتهای مردم فاصله میافکند.
5⃣هدف پنجم این بود که با این کار برای خود وجهه و حیثیتی معنوی کسب میکرد. طبیعی بود که در دنیای آن روز همه او را بر اینکه فرزندی از پیغمبر و شخصیت مقدس و معنوی را به ولیعهدی خود برگزیده و برادران و فرزندان خود را از این امتیاز محروم ساخته است، ستایش کنند و همیشه چنین است که نزدیکی دینداران به دنیاطلبان از آبروی دینداران میکاهد و بر آبروی دنیاطلبان میافزاید.
6⃣ آنکه در پندار مأمون، امام با این کار به یک توجیهگر دستگاه خلافت بدل میگشت.
بدیهی است شخصی در حد علمی و تقوایی امام با آن حیثیت و حرمت بینظیری که وی به عنوان فرزند پیامبر در چشم همگان داشت، اگر نقش توجیه حوادث را در دستگاه حکومت برعهده میگرفت، هیچ نغمه مخالفی نمیتوانست خدشهای بر حیثیت آن دستگاه وارد سازد؛ این همان حصار منیعی بود که میتوانست همه خطاها و زشتیهای دستگاه خلافت را از چشمها پوشیده بدارد.
⬅️به جز اینها، هدفهای دیگری نیز برای مأمون متصور بود.
📚منبع:
#کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۰۷-۳۱۲
معرفی کتاب در مورد #امام_رضا علیه السلام:
کتاب #ثامن_الائمه جلد دهم از کتاب پیشوایان هدایت در شرح تاریخ سیاسی زندگانی حضرت امام رضا(ع)؛ اثر گروهی از مولفان و دانشمندان
#شیعه
#امام_رضاع
#معرفی_کتاب
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60