eitaa logo
گذرگاه «انجمن علمی‌پژوهشی تاریخ‌جامعةالزهرا(س): قم»
950 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
157 ویدیو
332 فایل
گذرگاه «کانال‌انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌جامعةالزهرا(س)؛ قم» 📜پل ارتباطی @tarikh_jz مالکیت فکری و محتوایی کانال، متعلق به انجمن علمی تاریخ جامعةالزهرا(س) است. انتشار فایل‌های صوتی، تصویری، عکس نوشته‌ها و پست‌ها صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ مصادیق سنت های تاریخی درقرآن ازدیدگاه حضرت آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله تعالی: بخش دوم -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹🔸۱) مختار بودن انسان (سوره بقره / آیه 253) «وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِینَ مِنْ بعَْدِهِمْ مِنْ بعَْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَیِّناتُ وَ لكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ» " اگر خدا میخواست كسانى كه بعد از آنان بودند، پس از آنكه آن همه نشانه هاى روشن براى آنان آمد، به جنگ و ستیز با یكدیگر نمی پرداختند" 📝 قرآن در اشاره به وضع امتها و اختلافات آنها بعد از انبیاء در این آیه می فرماید: «اگر خدا میخواست، قدرت داشت كه آنها را به اجبار از جنگ و ستیز باز دارد ولى سنت الهى بر این بوده و هست كه مردم را در انتخاب راه آزاد گذارد، ولى آنها از آزادى خود سوء استفاده كردند و راه اختلاف پیمودند پس بعضى از آنها ايمان آوردند و بعضى كافر شدند» 🔷مسلما این اختلاف از خود مردم و هوى و هوسهاى آنها سرچشمه گرفت و گرنه در میان پیامبران الهى اختلافى نبود، وهمه یك هدف را تعقیب می كردند. ( تفسیر نمونه، ج2،ص254 ) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹🔸۲)سنت تحول و تکامل (سوره آل عمران/ آیه 140) «وَ تِلْكَ الَْْایَّامُ نُداوِلهُا بیَْنَ النَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ یتََّخِذَ مِنْكُمْ شُهَداء.» 🔷 در این قسمت نخست اشاره به یكى از سنن الهى شده است كه در زندگى بشر حوادث تلخ و شیرینى رخ می دهد كه هیچكدام پایدار نیست. شكست ها، پیروزي ها، قدرت ها، عظمت ها و ناتواني ها همه در حال دگرگونى هستند بنا براین نباید شكست در یك میدان و آثار آن را پایدار فرض كرد، بلكه باید با بررسى عوامل و انگیزه هاى شكست از سنت تحول استفاده نمود، و آن را به پیروزى تبدیل كرد. دنیا فراز و نشیب دارد و زندگى در حال دگرگونى است و خداوند این ایام را در میان مردم بطور مداوم گردش می دهد،تا سنت تكامل از لابلاى این حوادث آشكار شود. سپس اشاره به نتیجه این حوادث ناگوار كرده و می فرماید: «وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا ...» اينها بخاطر آن است كه افراد با ايمان، از مدعيان ايمان، شناخته شوند و به عبارت ديگر تا حوادث دردناك در تاريخ ملتى روى ندهد صفوف از هم مشخص نخواهند شد، زيرا پيروزي ها خواب آور و اغفال كننده است در حالى كه شكست ها براى افراد آماده، بيدار كننده و نشان دهنده ارزش ها است. در جمله«و یتََّخِذَ مِنْكُمْ شُهَداء » می فرمايد: يكى از نتائج اين شكست دردناك اين بود كه شما شهيدان و قربانيانى در راه اسلام بدهيد، و بدانيد اين آئين پاك را ارزان بدست نياورده ايد تا در آينده ارزان از دست بدهيد، ملتى كه قربانى در راه اهداف مقدس خود ندهد هميشه آنها را كوچك می شمرد اما به هنگامى كه قربانى داد هم خود او، و هم نسلهاى آينده او، به ديده عظمت به آن مى نگرند. (تفسير نمونه، ج 3، ص 109) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹🔸۳)مرگ برای همه (سوره آل عمران/آیه 145) «وَ ما كانَ لِنَفْسٍ أَنْ تموتَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ كِتاباً مُؤَجَّلاً وَ مَنْ یُرِدْ ثَوابَ الدُّنْیا نؤُْتِهِ مِنْها وَ مَنْ یُرِدْثَوابَ الاْْخِرَةِ نؤُْتِهِ مِنْها وَ سَنَجْزِي الشَّاكِرِینَ.» «و هیچكس جز به فرمان خدا نمى میرد، سرنوشتى است تعیین شده.» بنابراین مرگ پیامبر با دیگران یك سنت الهى است. «هر كس پاداش دنیا را بخواهدو در زندگى خود در این راه گام برداردچیزى از آن به او خواهیم داد و هر كس پاداش آخرت بخواهد از آن به او میدهیم، و به زودى شاكران را پاداش خواهیم داد.» 🔹🔸۴)شناخت مؤمن و منافق از طریق اعمالشان (سوره آل عمران / آیه 179) «ما كانَ اللَّهُ لِیَذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلى ما أَنْتُمْ عَلَیْهِ حَتَّى يَمِیزَ الَْْخبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ وَ ما كانَ اللَّهُ لِیُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَیْبِ وَ لكِنَّ اللَّهَ یجتَبی مِنْ رُسُلِهِ مَنْ یَشاءُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ إِنْ تؤُْمِنُوا وَ تَتَّقُوا فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِیمٌ.» «ممكن نبود كه خداوند مؤمنان را به همان صورت كه شما هستید واگذارد، مگر آنكه ناپاك را از پاك جدا سازد، ونیز ممكن نبود كه خداوند شما را از اسرار نهان آگاه سازدتا مؤمنان و منافقان را از طریق علم غیب بشناسید زیرا این بر خلاف سنت الهى است ولى خداوند از میان رسولان خود هر كس را بخواهد برمی گزیندو قسمتى از اسرار نهان را كه براى مقام رهبرى او لازم است در اختیار او می گذاردپس اكنون كه این جهان بوته آزمایش پاك و ناپاك است به خدا و رسولان او ايمان بیاورید و اگر ايمان بیاورید و تقوا پیشه كنید پاداش بزرگى براى شماست.» (تفسیر نمونه، ج 3، ص 186) 📝 قبل از حادثه احد موضوع" منافقان" در میان مسلمانان، زیاد مطرح نبود بهمین دلیل آنها بیشتر" كفار" را دشمن خودمی دانستند، اما بعد از شكست احد و تضعیف موقتى مسلمانان راستین و آماده شدن زمینه براى فعالیت منافقان، فهمیدند دشمنانى خطرناكتر دارند كه باید كاملا مراقب آنها باشند و آنها منافقانند و این یكى از مهمترین نتائج حادثه احدبود. آیه فوق، این حقیقت را بصورت یك قانون كلى بیان نموده و مي گوید: اين يك حكم عمومى و همگانى است و يك سنت جاودانى پروردگار محسوب ميشود كه هر كس ادعاى ايمان كند و در ميان صفوف مسلمين براى خود جايى باز كند به حال خود رها نمي شود، بلكه با آزمايشهاى پى در پى خداوند، بالأخره اسرار درون او فاش مي گردد. در اینجا ممكن بود سؤالى مطرح شود و طبق پاره اى از روایات چنین سؤالى در میان مسلمانان نیز مطرح بودو آن اینكه: خدا كه از اسرار درون همه كس آگاه است چه مانعى دارد كه مردم را از وضع آنها آگاه كند و از طریق علم غیب، مؤمن از منافق شناخته شود؟ قسمت دوم آیه «وَ ما كانَ اللَّهُ لِیُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَیْبِ» به اين سؤال پاسخ می گويد كه:«هيچگاه خداوند اسرار پنهانى و علم غيب را در اختيار شما نخواهدگذارد» زیرا آگاهى بر اسرار نهانى- بعكس آنچه بسیارى خیال می كنند- مشكلى را براى مردم، حل نمی كند، بلكه در بسیارى از موارد باعث هرج و مرج و از هم پاشیدن پیوندهاى اجتماعى و خاموش شدن شعله هاى امید و از بین رفتن تلاش و كوشش در میان توده مردم، می گردد.و از همه مهم تر اینكه باید ارزش اشخاص ازطریق اعمال آنها روشن گردد نه از راه دیگر و مسئله آزمایش و امتحان پروردگار نیز، چیزى جز این نیست، بنا بر این راه شناسايى افراد، تنها اعمال آنها است. سپس پیامبران خدا را، از این حكم استثناء كرده و می فرماید: «وَ لكِنَّ اللَّهَ يَجتبی مِنْ رُسُلِهِ مَنْ یَشاء» خداوند هر زمان بخواهد از ميان پيامبرانش، كسانى را انتخاب می كند و گوشه اى از" علم غيب" بى پايان خود و اسرار درون مردم را كه شناخت آن براى تكميل رهبرى آنها لازم است در اختيار آنان قرار می دهد، ولى در هر حال قانون كلى و عمومى و جاودانى براى شناخت اشخاص، اعمال آنها است. 🔷از این جمله استفاده می شود كه پیامبران ذاتا عالم به غیب نیستند و نیز استفاده می شود كه آنها بر اثر تعلیم الهى قسمتى ازاسرار غیب را می دانند بنا بر این افرادى هستند كه از غیب آگاه می شوند و همچنین مقدار آگاهى آنها بسته به مشیت خداوند است. ناگفته پیدا است كه منظور از مشیت، و خواست خدا در این آیه، همانند آیات دیگر، همان" اراده آمیخته با حكمت" است یعنى خدا هر كس را شایسته ببیند و حكمتش اقتضا كند، به اسرار غیب آگاه می سازد. 🔹🔸۵)همراهی اثر اعمال باانسان وجدانشدن اثر اعمال از انسان (سوره نساء / آیه 88) «فَما لَكُمْ فی الْمُنافِقِینَ فِئَتَیْنِ وَ اللَّهُ أَرْكَسَهُمْ بماكَسَبُوا أَ تُرِیدُونَ أَنْ تَهْدُوا مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ وَ مَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجدَ لَهُ سَبِیلاً» -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
«چرا در باره منافقین دو دسته شده اید؟ بعضى جنگ با آنها را ممنوع و بعضى مجاز میدانید،در حالى كه خداوند به خاطر اعمالشان،افكار آنها را به كلى وارونه كرده است، آیا شما می خواهید كسانى را كه خداوند بر اثر اعمال زشتشان گمراه كرده،هدایت كنید؟! در حالى كه هر كس را خداوند گمراه كند راهى براى او نخواهى یافت.» 📝 اين يك سنت فناناپذير الهى است كه اثر اعمال هيچكس از او جدا نمى شود چگونه مىتوانيد انتظار داشته باشيد افرادى كه فكرشان آلوده و قلبشان مملو از نفاق و عملشان حمايت از دشمنان خدا است مشمول هدايت شوند؟اين يك انتظار بى دليل و نابجا است. (تفسیرنمونه، ج 4، ص 48،50) تنظیم:سرکار خانم خدیجه سادات حسین پور -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
استناد به سیره سیاسى علوى در گذر تاریخ 📚📚📚📚📚📚📚 نویسنده: حجت الاسلام رسول جعفریان آنچه در اینجا مورد بحث ماست، استناد به سیره سیاسى امام على (ع) به عنوان یک رویه و روش در اداره حکومت است. چنین استنادى تنها مى توانسته مورد توجه شیعیان آن حضرت باشد که البته شمار آنها اندک بوده و تا پیش از دولت صفوى، شمار دولتهایى که چنین گرایشى نداشته اند یا اگر داشته اند، امکان عمل در آن بر اساس سیره امام على (ع) بوده، بسیار اندک بوده است. در کنار آن، فقها مى توانستند و مى بایست، بر اساس این سیره، رساله هاى سیاسى ـ فقهى مى نگاشتند و درست به مانند سایر فروعات فقهى، در باب سیاست هم، ضمن طراحى فروعات از سیره سیاسى موجود در سیره نبوى و علوى و حسینى و غیر آن، احکام این فروعات را به دست مى آوردند. چنین کارى، یعنى بازبینى دقیق سیره سیاسى معصومین و طراحى فقه رساله اى بر اساس آن، تقریباً به طور مطلق زمین مانده و جز در حد کلیات، به آن پرداخته نشده است. با این همه، نشانه هایى از تمسک به این سیره در آثار تاریخى، در میان برخى از انقلابیون از یک سو، و برخى از عالمان و اندیشمندان و فقیهان از سوى دیگر، دیده مى شود. در اینجا مرورى بر موارد موجود خواهیم داشت. 👉 https://b2n.ir/b03029 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 15 اردیبهشت 1400 خورشیدی برابر با 22 رمضان 1442 هجری و 5 می 2021 میلادی میباشد. ۱_سومین شب قدر ۲_درگذشت آيت اللَّه حاج شيخ عبدالحسين تهرانی معروف به شيخ العراقين . (1286 قمری) ۳_ صدور تاريخی ترين سند مبارزه امام خمينی(ره) برای دعوت به قيام برای خدا. (1323 شمسی) ۴_ انحلال رسمی حزب توده به دليل خيانت به آرمان ‏های جمهوری اسلامی. (1362 شمسی) ۵_ صدور فرمان اجرايی دولت آمريكا در تحريم اقتصادی جمهوری اسلامی ايران. (1374 شمسی) ۶_ درگذشت شاعر بسیجی و اديب معاصر، استاد محمدعلی مردانی.(1378 شمسی) ۷_ درگذشت محقق فرزانه و پژوهشگر و بنیانگذار مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین علیه السلام و مترجم نهج البلاغه، حجت الاسلام محمد دشتی. (1380 شمسی) ۸_ اعلام عزای عمومی در پي دريافت خبر شهادت جمعی از علما حوزه علمیه نجف اشرف، توسط رژیم بعث که از ۱۸۲ نفر ۱۳۸نفر ایرانی بودند. (1382 شمسی) ۹_ روز بزرگداشت شيخ صدوق دانشمند شهير شيعه. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 🏴🏴🏴🏴 ناگهان دیدند صدایی از مسجد بلند است: تهدمت والله ارکان الهدی ... 🏴🏴🏴 با آرزوی مقبول واقع شدن عزاداری ها علیه السلام در سری چهارم به ذکر یک روایت از دومنبع بسنده می کند ودر انتهاء با توجه به نقطه ی سوال انگیز و قابل بررسی موجود در این گزارش تاریخی ،در شماره ی بعدی سعی در کاوش و افزایش آگاهی حول همین محور می نماید. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
علیه السلام 4 شکایت امام علی علیه السلام نزد پیامبر صل الله علیه و آله و سلم از ابوصالح نقل شده است: که (امام )علی ( علیه السلام) فرمودند:پیامبر صل الله علیه (وآله)و سلم را در خواب دیدم پس نزد ایشان از آن چه به من رسیده است از امت ایشان ،از انحرافات و خصومت های شدیدی که با من داشتند شکایت کردم پس گریه کردم،پس(پیامبر صل الله علیه و آله) به من فرمودند: یا علی گریه نکن،پس به طرفی توجه کردند من نیز متوجه شدم و دیدم که دونفر را بالا می برند و با سنگ های بزرگ و صخره ای به سر آن ها کوبیده می شود به صورتی که مغز آن ها بیرون می آید و سپس به حالت اول بر می گردد .....راوی می گوید مثل هر روز به نزد (امام)علی(علیه السلام) رفتم به محله ی خرازها که رسیدم گفتند (امام)علی (علیه السلام) کشته شده است. ⬛️ منابع: ▪️مسند ابی یعلی،جلد اول،ص269،ط دارالقبله للثقافه الاسلامیه،موسسه علوم قرآن♠️ ▪️مجمع الزوائد ومنبع الفوائد،ج 9 ،ص 134، دارالکتب العلمیه♣️ پی نوشت: ◼️هیثمی در آخر روایت بیان می کند که آن دونفر که احوالات آن ها در روایت ذکر شده است ابن ملجم (لعنت خدا بر او باد) و دوست او هستند : ان الذین راهما ابن ملجم قاتل و رفیقه.اما با توجه به متن گزارش که بر زمان زندگی حضرت علی علیه السلام دلالت می کند مطرح بودن شخصیت پیش از واقعه بدون هیچ قرینه ای بعید به نظر می رسد .ضمن این که وحدت سیاق معنایی این گزارش با این نظریه به هم می ریزد چرا که قبل از ذکر آن دو نفر دلالت گزارش بر شکایت از انحراف امت و گمراهی است حال آن که عبدالرحمان بن عمرو بن ملجم مرادی (لعنت خدا براو) به عنوان یک شخصیت تاریخی از شقی ترین افراد معرفی شده است اما گزارشی از تاثیرگذاری اجتماعی او در بین مسلمانان نداریم. در پست هفته آینده به ارائه دیدگاه های بزرگان اهل سنت در مورد قاتل امیرالمومنین علیه السلام می پردازیم. ◼تصویر آخر عوض _شرح و از گزارشی است که ممکن است در تحلیل کمک کننده باشد. -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
علی علیه السلام تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
🔹الهی العفو🔹 بر عفو بی‌حسابت این نکته‌ام گواه است گفتی که یأس از من بالاترین گناه است من غرق در گناهم مسکین و رو سیاهم تنها تویی پناهم «لا تَقنَطُوا» گواه است هرگز نمی‌پسندی در بر رویم ببندی آخر کجا گریزد عبدی که بی‌پناه است در دیده اشک سُرخم بر چهره رنگ زردم مویم شده سفید و پرونده‌ام سیاه است بازآمدم به سویت برگشته‌ام به کویت این بندۀ فراری محتاج یک نگاه است من عهد خود شکستم من راه خویش بستم ور نه به جانب تو هر سو هزار راه است یک جمله با تو گفتن ذکر هزار سال است یک لحظه بی‌تو بودن یک‌عمر اشتباه است یک یا اِلهی اَلْعَفو جبرانِ جُرمِ یک عمر یک شام قدر با تو بِهْ از هزار ماه است 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز 16 اردیبهشت 1400 خورشیدی برابر با 23 رمضان 1442 هجری و 6 می 2021 میلادی میباشد. 🌸سومین روز قدر ۱_ درگذشت عالم و فقيه بزرگ، آيت‏ اللَّه روح اللَّه كمالوند خرم آبادی. (1343 شمسی) ۲_ شهادت مجيد شريف واقفی از اعضای سابق مجاهدين خلق، توسط منافقان اين گروه. (1354شمسی) ۳_ امام خمینی طی یک مصاحبه با روزنامه لوموند در مورد وقایع ایران اعلام کردند که:... این شورشها مقدمه انفجار عظیمی است.(1357شمسی) -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹امروز جمعه 17 اردیبهشت 1400 خورشیدی برابر با 24 رمضان 1442 هجری و 7 می 2021 میلادی میباشد. ۱_ درگذشت قطب الدین شیرازی، پزشک، منجم و دانشمند بزرگ ایرانی.(710قمری) ۲_ بمباران زندان دوله‏ تو، توسط رژيم بعث عراق . (1360شمسی) ۳_ صدور دستورالعمل اجرايي تحريم اقتصادي ايران توسط دولت آمريكا. (1376 شمسی) ۴_روز اسناد ملی و میراث مکتوب ۵_ روز جهانی قدس و حمایت از مردم مظلوم فلسطین ۶_کنگره بین المللی قدس شریف در چند روز برگزار گردید و امروز با سخنرانی رهبر معظم انقلاب،امام خامنه ای خاتمه می یابد.(1400شمسی) 🌼بیش از 1147 سال(شمسی) و 4 ماه و 6 روز است کسی منتظر 313 نفر است و زمان همچنان در گذر است ... -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه‌السلام فرازی از یک 🔹موعود من!‌🔹 ...جمعه برای غربت من روز دیگری‌ست با من عجیب دغدغۀ گریه‌آوری‌ست جمعه به مهربانی تو فکر می‌کنم به عهد باستانی تو فکر می‌کنم... بی‌صبرم آن‌چنان که به آخر نمی‌رسم حس می‌کنم به جمعۀ دیگر نمی‌رسم... گفتند: دزد آمده باز از هزاره‌ها خالی شده‌ست کاسۀ چشم ستاره‌ها گفتند: آب چشمۀ خورشید کم شده‌ست پاییز حکم داده و گل مُتَّهم شده‌ست شب، شکل دو مثلّث درهم ‌رسیده است اضلاع ناگزیر جهنّم رسیده است... آواز بادهای حرامی رسیده است پاییز، با دو کفش نظامی رسیده است در روزنامه‌ها خبر مرگ برگ‌هاست صحبت ز شکل غیر طبیعی مرگ‌هاست شب در تمام زاویه‌ها پخش می‌شود هی صحبت معاویه‌ها پخش می‌شود... آنان کتاب حق را تحریف می‌کنند هر شعر تازه‌ای را توقیف می‌کنند یک شعر مثل اسلحه‌ای آسمانی است بی‌اعتنا به «نظم نوین جهانی» است... شعری که مثل آدم، فریاد می‌زند شعری که زخم‌های تو را داد می‌زند... شعری که مردگان را بیدار می‌کند تاریخ آدمی را تکرار می‌کند شعری که می‌تواند توفان بیاورد نامه ز سرزمین شهیدان بیاورد... آن‌جا که ظلم را همه واگویه می‌کنند وقتی زنان افغانی مویه می‌کنند... وقتی هراس مرگ به هر ثانیه به‌جاست داغ زنان کُرد «سُلیمانیه» به‌جاست آن‌جا که هست شهر درختان واژگون آن‌جا که پر شده دل «سارایِوو» ز خون آن‌جا که کودکانش محکوم مردنند با چشم‌های آبی، لبخند می‌زنند بمب است بمب! بارش بمب است از آسمان این هدیه‌ها برای شماهاست، کودکان!... آن‌جا که کودکان فلسطین نه کودک‌اند حتّی تمام دخترکان بی‌عروسک‌اند آن‌جا که گاز اشک‌آور، حرف تازه نیست حتّی برای رد شدن از شب، اجازه نیست هر کوچه پر شده‌ست ز فرمان ایست‌ها هر لحظه می‌رسد صفی از صهیونیست‌ها... یک برگ از کتاب خدا می‌خورد ورق هر بار اسامی شهدا می‌خورد ورق اسم شهید، مثل کلید است در جهان تنها کلید، اسم شهید است در جهان... خون شهید می‌جوشد، گرم و آتشین آن‌جا که دست‌هایش، روییده از زمین... این دست‌ها چه‌قدر به ما پند می‌دهند ما را به آسمان‌ها پیوند می‌دهند یک دست توی مشت فشرده‌ست سنگ را یعنی که من نیاز ندارم، تفنگ را... امروز هر درخت، چریکی‌ست خشمناک که گرچه تیر خورده، نیفتاده روی خاک... دنیا به فکر کشتن ابن‌زیادهاست هر ابر، چفیه‌ای‌ست که بر دوش بادهاست... آن سوی تپّه، پشت همین سیم خاردار مانده در انتظار درختان خود، بهار... موعود من!‌ به رغم تمام مورّخان تاریخ باستانی این قوم را بخوان در مصحف بهاری تو، گل مقدّس است چون مرکز بهار تو بیت‌المقدّس است امروز، شورش کلمات از صدای توست در روزنامه‌های جهان، ردّ پای توست... تقویم پاره‌پارۀ دنیا، ورق‌ورق نزدیک می‌شود به قیام بزرگ حق او را هزار نام بخوانند اگر، یکی‌ست با صد گزارش متفاوت، خبر یکی‌ست آغاز شد نماز جهان با طلوع دین دنیا رسیده است به «ایّاک نستعین»... باید به ذات حق متمسّک شویم باز گرم دعای «کن لولیّک» شویم باز... با هر غزل نگاه سوی عرش می‌کنم موعود! خاک راه تو را فرش می‌کنم 📝 -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j