🏴🏴🏴🏴🏴
بنابر احادیث، امام صادق(ع) بارها امام کاظم(ع) را به عنوان امام بعد از خود به اصحاب خاصش معرفی کرده بود؛اما به جهت سختگیریهای عباسیان و به منظور حفظ جان امام کاظم(ع)، پنج نفر، از جمله خلیفه عباسی را وصی خود معرفی کرد. ازاینرو برخی از اصحاب برجسته امام صادق(ع) مانند مؤمن طاق و هشام بن سالم نیز درباره جانشین امام صادق(ع) مردد بودند. آنان ابتدا سراغ عبدالله افطح رفتند و از او سؤالاتی پرسیدند؛ اما پاسخهای عبدالله آنها را قانع نکرد. سپس با موسی بن جعفر(ع) ملاقات کردند و با پاسخهای وی قانع شدند و امامت او را پذیرفتند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🏴🏴🏴🏴🏴
منصور بخوبي ميدانست كه پيشواي ششم شيعيان، مركز ثقل مبارزات اسلامي، به شمار ميروند، لذا چندين مرتبه تصميم به قتل آن حضرت ميگيرد ولي هربار بنابه عللی از قتل آن حضرت منصرف ميشود. وي همواره از فعاليت امام صادق ـ عليه السّلام ـ سخت نگران بود. محبوبيت عمومی و عظمت علمی امام ـ عليه السّلام ـ بر اين بيم و نگراني میافزود. بعلاوه منصور شيعيان را نيز در مدينه به شدّت تحت كنترل و مراقبت قرار داده بود به طوري كه در مدينه جاسوساني داشت كه گزارش آنها را به او ميدادند و كساني را كه با امام صادق ـ عليه السّلام ـ رفت و آمد داشتند، گردن ميزدند». امام ـ عليه السّلام ـ نيز ياران خود را از همكاری با دربار خلافت منع ميكرد تا كمكي به ستمگران نشود. لذا ميفرمود: «من دوست ندارم كه براي آنها (بنیعباس) گرهي بزنم يا درِ مشكي را ببندم، هر چند در برابر آن پول بسياري بدهند. زيرا كساني كه به ستمگران كمك كنند در روز قيامت در سراپردهاي از آتش قرار داده میشوند تا خدا ميان بندگان خود حكم كند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🏴🏴🏴🏴🏴
منصور بخوبي ميدانست كه پيشواي ششم شيعيان، مركز ثقل مبارزات اسلامي، به شمار ميروند، لذا چندين مرتبه تصميم به قتل آن حضرت ميگيرد ولي هربار بنابه عللی از قتل آن حضرت منصرف ميشود. وي همواره از فعاليت امام صادق ـ عليه السّلام ـ سخت نگران بود. محبوبيت عمومی و عظمت علمی امام ـ عليه السّلام ـ بر اين بيم و نگراني میافزود. بعلاوه منصور شيعيان را نيز در مدينه به شدّت تحت كنترل و مراقبت قرار داده بود به طوري كه در مدينه جاسوساني داشت كه گزارش آنها را به او ميدادند و كساني را كه با امام صادق ـ عليه السّلام ـ رفت و آمد داشتند، گردن ميزدند». امام ـ عليه السّلام ـ نيز ياران خود را از همكاری با دربار خلافت منع ميكرد تا كمكي به ستمگران نشود. لذا ميفرمود: «من دوست ندارم كه براي آنها (بنیعباس) گرهي بزنم يا درِ مشكي را ببندم، هر چند در برابر آن پول بسياري بدهند. زيرا كساني كه به ستمگران كمك كنند در روز قيامت در سراپردهاي از آتش قرار داده میشوند تا خدا ميان بندگان خود حكم كند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🏴🏴🏴🏴🏴
دوران منصور يكی از پر اختناقترين دورههای تاريخ اسلام بود و امام صادق ـ عليه السّلام ـ ده سال از اواخر عمر خود را در چنين دوراني سپری ساخت، منصور بعد از اينكه متوجه شد كه نميتواند از نظر علمي و شخصيتي امام صادق ـ عليه السّلام ـ را مغلوب سازد به فكر حذف و شهادت آن حضرت افتاد، تا اينكه بعد از چندين مرتبه كه شبانه به منزل آن حضرت يورش بردند و در دل شب از منزل بيرون كشيدند و به تبعيد مجبور ساختند، بالاخره در سال 148 (بيست و پنجم شوال) بوسيله سمّ آن امام بزرگوار را مسموم و به شهادت رسانيدند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🏴🏴🏴🏴🏴
دوران منصور يكی از پر اختناقترين دورههای تاريخ اسلام بود و امام صادق ـ عليه السّلام ـ ده سال از اواخر عمر خود را در چنين دوراني سپری ساخت، منصور بعد از اينكه متوجه شد كه نميتواند از نظر علمي و شخصيتي امام صادق ـ عليه السّلام ـ را مغلوب سازد به فكر حذف و شهادت آن حضرت افتاد، تا اينكه بعد از چندين مرتبه كه شبانه به منزل آن حضرت يورش بردند و در دل شب از منزل بيرون كشيدند و به تبعيد مجبور ساختند، بالاخره در سال 148 (بيست و پنجم شوال) بوسيله سمّ آن امام بزرگوار را مسموم و به شهادت رسانيدند.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🏴🏴🏴🏴🏴
مرحوم مظفر در كتاب الامام الصادق ـ عليه السّلام ـ بعد از بيان شهادت آن حضرت در سال 148 هـ ق میگويد: «تمام نويسندگان شيعه بر اين عقيده ميباشند كه منصور توسط عامل خود در مدينه بوسيله سمّ آن حضرت را به شهادت رسانيد و علاوه برتمام موّرخين، و نويسندگان شيعه عدّهاي از بزرگان اهل سنت نيز شهادت آن حضرت را بوسيله سمّ ميدانند از جمله آنها صاحب كتاب «نورالابصار» «تذكرة الخواص» و «الصواعق المحرقه» و... را ميتوان نام برد». (بعلاوه مسعودي در مروج الذهب جلد 2، ص 212، ابن الصباغ مالكي در الفصول المهمه ص 120 و... به موضوع مسموم شدن امام صادق ـ عليه السّلام ـ اشاره كردهاند).
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
امروز دوشنبه 17خرداد 1400 شمسی و 26 شوال 1442قمری، مصادف با 2021/6/7 میلادی
۱_وفات محمد بن جریر بن یزید بن کثیر طبرى مورخ خبیر (310 ق)
۲_تحريم هر گونه ارتباط با رژيم صهيونيستی از جانب "امام خمينی" (1346 ش)
۳_کشف نفت در شمال دریای خزر. (1348 ش)
۴_حمله مزدوران پهلوی به مدرسه فيضيه و كشتار طلاب و فضلای قم (1354 ش)
۵_اعلام ملی شدن بانكها با تصويب شورای انقلاب (1358 ش)
۶_صدور پيام امام خمينی(ره) به دنبال تهاجم رژيم صهيونيستی به جنوب لبنان (1361 ش)
#انتخابات
#مشارکت_حداکثری
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔰 از سوی انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعهالزهرا(س) اعلام شد:
🌐 فراخوان یادداشت علمی با موضوع «یک دست یک برگ رأی»
◽️انتخابات با حضور تک تک افراد به نوعی پیکار و صف آرایی در مقابل جبهه مخالفین و معاندین با نظام و رهبری است؛ لذا جهت حضور و مشارکت حداکثری هموطنان دست نوشتههای خود را با موضوع «یک دست یک برگه رأی» به آیدی ذیل ارسال کنید.
📌@salehi6
❇️ یادداشتها با مستندات علمی پذیرفته میشود (تعداد کلمات 800 الی 1100)
🗓 مهلت ارسال آثار: 24خردادماه
🔴 متنهای برگزیده در قالب مناسب با نام صاحب اثر منتشر خواهد شد.
🆔https://eitaa.com/jz2602
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
امروز سه شنبه 18 خرداد 1400 شمسی 27 شوال 1442قمری، مصادف با 2021/6/8میلادی
۱_وفات ابوالقاسم سعدبن عبدالله بن ابى خلف اشعرى(300 ه.ق)
۲_ تشکیل حکومت موقت انقلابی و شورای نظامی توسط ميرزا كوچك خان (1299ش)
۳_ تسلیم لايحه اجباری بودن آبله كوبی به مجلس توسط دكتر سعيد مالك (لقمان الملك) رئيس صحيه كل مملكتی. (1308ش)
۴_رحلت فقيه، محقق و عالم امامی"سيد ميرزا علی آقا شيرازی" (1315 ش)
۵_تهدید ایران مبنی بر مسدود کردن تنگه هرمز(1365 ش)
#انتخابات
#مشارکت_حداکثری
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
تاریخ ایران مدرن.pdf
5.87M
#اطلاع_رسانی
#دانلود_رایگان
📌تاریخ ایرانمدرن
#آبراهاميان
مناسب برای تحقیق
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#ویژگی_امام_علی علیه السلام 9
#برتری_صحابه
👤احمدبن حنبل از ائمه اهل سنت و
👤ناصرالدین آلبانی
نقل می کنند:
🔴جبرئیل و میکائیل خدمت کنندگان و همراهان امام علی علیه السلام🔴
از هیبره نقل شده است که (امام)حسن بن علی علیه السلام خطبه خواند و فرمود: شما دیشب مردی را از دست داده اید که گذشتگان از او پیشی نگرفتند و آیندگان نیز به او نخواهند رسید. رسول خدا صل الله علیه و (آله و) سلم پرچم را به دست او داد ؛در حالی که جبرئیل از طرف راست و میکائیل از طرف چپ آن حضرت را همراهی می کردند؛او باز نمی گشت؛مگر این که فتح و پیروزی نصیبش می شد.
📚منابع:
مسند احمدبن حنبل،ج 2،ص 344،ط دارالحدیث ،سلسله الاحادیث⤵️1⃣
الصحیحه ،ج 5 ص 660،ط مکتبه المعارف⤵️2⃣
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویدادهای_تاریخی
امروز چهارشنبه 19خرداد 1400شمسی و 28 شوال1442قمری ؛مصادف با 2021/6/9میلادی
۱_وفات "ابوالحسن عامری" فيلسوف ايرانی(381 ق)
۲_شورش مردم تبريز عليه خودكامگی "محمدعلی شاه قاجار" (1287 ش)
۳_استيضاح دولت "مستوفی الممالك" از سوی آيت اللَّه "سيدحسن مدرس" (1302ش)
۴_رحلت آيت اللَّه "سيد محمدحسن الهی طباطبايی" فقيه (1347ش)
۵_پايان كار كنگره تاريخی ويِن پس از سقوط ناپلئون بناپارت (1815م)
۶_ لغو قانون بردهداری در امريكا توسط "آبراهام لينكُلْن" (1862م)
۷_ آتشسوزی بزرگ دانشگاه الجزيره و نابودی 500 هزار جلد كتاب نفيس (1962م)
#انتخابات
#مشارکت_حداکثری
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
سفرنامه بیان واقع، نوشته #خواجه عبدالکریم بن عاقبت محمود بن خواجه محمد بلاقی است که از اندک سفرنامههای #حج دوره #افشاریه به شمار میرود و تنها بخشی از کتاب، گزارشی از سفر نویسنده به حج را در بر میگیرد. این کتاب دارای پنج باب و یک مقدمه #انگلیسی است که باب سوم آن مختص به گزارشات سفر حج است و نویسند سعی کرده آنچه را که دیده به تصویر بکشد و گزارش کاملی از راههای حاجیان، شهرهای در مسیر #مکه، آداب و رسوم حجگزاران و غیره ارائه دهد. این کتاب با تحقیقات و تصحیح در #پاکستان و ایران چاپ شده است.
#سفر_نامه
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
درباره نویسنده کتاب
☘☘☘☘☘☘
آگاهیهای ما درباره نویسنده محدود به مطالبی است که در تنها اثر شناخته شده خویش یعنی همین کتاب ارائه داده است. او خود را خواجه عبدالکریم بن عاقبت محمود بن خواجه محمد بلاقی معرفی کرده است.
نویسنده در کشمیر زاده شد و در روزگار حمله نادر شاه به هند در شاه جهان آباد (دهلی) حضور داشت. به یاری #میرزا_علی اکبر داروغهباشی، وزیر اعظم نادر، به دربار او راه یافت و در مسیر بازگشت به ایران به سال 1152ق. لشکر وی را همراهی کرد. خوی مسامحهگرای هندی باعث شد تا بزرگان مذاهب گوناگون را به احترام و عظمت یاد کند و همین امر تشخیص دقیق مذهب وی را با مشکل روبهرو میسازد؛ هر چند برخی نشانهها سنی بودن او را تایید میکند.
از دیگر کوششهای علمی او آگاهیهایی در دست نیست و #انتساب «عبرت نما» به او از جانب برخی، مورد تایید نسخهشناسان متخصص قرار نگرفته است.
راهیابی عبدالکریم به دربار نادر و سفر حج به همراه حکیم ویژه #نادر و اشتیاق دوستان برای آگاهی از چند و چون این رخدادها، از انگیزههای نگارش این کتاب پس از پایان سفر حج و به سال 1156ق. یاد شده است.
#سفر_نامه
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
سبک کتاب
📚📚📚📚📚📚📚
استفاده مکرر از آیات #قرآن و امثال و حکم و اشعار شاعران بزرگ ایرانی و هندی در جای جای این کتاب، در تناسب با موضوعات، ملاحت ویژه به آن بخشیده و نشان از تسلط نویسنده بر ادبیات #فارسی دارد.
تنها حدود یک پنجم حضور نویسنده در متن رویدادهای حمله نادر شاه به هند و ارائه تحلیلهای ویژه مانند دلیلهای شکست هند از نادر و نیز جزئیاتی که عبدالکریم درباره بازگشت نادر از هند و حمله به بخارا و #خوارزم ارائه داده و در نوشتههای معاصر وی یافت نمیشود، بر اهمیت کتاب از لحاظ تاریخی افزوده است.
مقایسه و تطبیق واحدهای اندازهگیری مسافت که در آن عهد مرسوم بودهاند (ساعت، کروه، فرسخ) از ابتکارات مصنف است که میزان دقت آمار ارائه شده را افزوده است.
ارائه فاصله دقیق منازل 76 گانه مسیر بغداد به مکه که راه حاجیان ایرانی در دوران افشاریه بوده، با استفاده از روش یاد شده، از ویژگیهای این کتاب است.
#سفر_نامه
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j