شماره 6️⃣
حافظ طبرانی از بزرگان اهل سنت می نویسد:
۵۳۳۸ – حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي خَيْثَمَةَ قَالَ: نَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ خَلَفٍ الْعَطَّارُ قَالَ: نَا مُوسَى بْنُ جَعْفَرِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ قَالَ: نَا هِشَامُ بْنُ سَعْدٍ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ قَالَ: لَمَّا مَرِضَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «ادْعُوا لِي بِصَحِيفَةٍ وَدَوَاةٍ، أَكْتُبُ لَكُمْ كِتَابًا لَا تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا» ، فَكَرِهْنَا ذَلِكَ أَشَدَّ الْكَرَاهَةِ، ثُمَّ قَالَ: «ادْعُوا لِي بِصَحِيفَةٍ أَكْتُبُ لَكُمْ كِتَابًا لَا تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا» ، فَقَالَ النِّسْوَةُ مِنْ وَرَاءِ السِّتْرِ: أَلَا تَسْمَعُونَ مَا يَقُولُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؟ فَقُلْتُ: إِنَّكُنَّ صَوَاحِبَاتُ يُوسُفَ، إِذَا مَرِضَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَصَرْتُنَّ أَعْيُنَكُنَّ، وَإِذَا صَحَّ رَكَبْتُنَّ عُنُقَهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «دَعُوهُنَّ؟ فَإِنَّهُنَّ خَيْرٌ مِنْكُمْ»
ادعوا لی بصحیفة و دواة (در روایات قبل تعبیر هلمّوا و ائتونی بود و اینجا ادعوا) حضرت می فرماید برای من قلم و کاغذی بیاورید بنویسم چیزی را که هرگز بعد از آن دیگر گمراه نشوید بعد عمر بن الخطاب می گوید: ما از این نامه نوشتن به شدت بدمان آمد. «فَكَرِهْنَا ذَلِكَ أَشَدَّ الْكَرَاهَةِ». ما این سخن پیغمبر را خیلی بدمان می آمد، به شدت مورد کراهت ما بود.
ثم قال، دوباره پیغمبر فرمود: کاغذ و قلمی بیاورید یک چیزی بنویسم که بعد از آن تا ابد گمراه نشوید، زن هایی که پشت پرده بودند گفتند، « أَلَا تَسْمَعُونَ مَا يَقُولُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؟ »، آیا نمی شنوید پیغمبر چه می گوید ؟ عمر می گوید من گفتم «انکن صواحبات...» شما مثل همان همراهان و دلباخته های حضرت یوسف هستید!.(برخی این تعبیر را بسیار زشت توصیف کرده اند)
پیغمبر فرمودند: زنها را رها کنید، فانهن خیر منکم، این ها از شما بهتر هستند.
الكتاب: المعجم الأوسط،ج۵-ص۲۸۷، المؤلف: سليمان بن أحمد بن أيوب بن مطير اللخمي الشامي، أبو القاسم الطبراني (المتوفى: ۳۶۰هـ)،المحقق: طارق بن عوض الله بن محمد , عبد المحسن بن إبراهيم الحسيني،الناشر: دار الحرمين – القاهرة،عدد الأجزاء: ۱۰
این حدیث به شکل ها و. طریق ها مختلف ذکر شده است.
تنظیم: سرکار خانم زهرا سادات حسینی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📖📖 هفت كشور يا صور الأقاليم، كتابى است در جغرافياى عمومى همراه با عجايب عالم كه در سال 748ق به دست مؤلفى ناشناخته براى امير مبارزالدين محمد (759- 713) از سلاطين آلمظفر نوشته شده است. كتاب به قلم منوچهر به فارسى ترجمه شده است.
🗒🗓 ساختار
در ابتداى كتاب مقدمه مفيدى آمده است. متن كتاب؛ مشتمل بر دو باب است كه در باب اول در دو فصل، به ذكر زمين، مساحت آن، ذكر آفاق جنوبى و خط استوا و در باب دوم، در هفت فصل به ذكر اقاليم پرداخته است.
📝📝 وضعيت
فهرست مطالب در ابتداى اثر و در انتها نيز تصحيحات و تعليقات به قلم منوچهر ستوده و فهرست عمومى به ترتيب حروف الفبا آمده است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📃📃 گزارش محتوا
🔷🔶♦️كتاب حاضر، از آثار جغرافيايى است كه عجايب عالم نيز در آن شرح داده شده است. در كتب جغرافيايى، تقسيمبندى ربع مسكون را كه تا آن زمان مىشناختند، به اقاليم هفتگانه، به دو نوع صورت مىگرفت. يا اقاليم دايرهاى بود؛ يعنى ايران زمين در دايرهاى در مركز و شش اقليم ديگر در اطراف آن به طورى كه هر يك از اين دو اثر مماس با ديگرى و مماس با دايره مركزى باشد. يا هفت اقليم را در طول عالم نشان مىدادند؛ يعنى از خط استوا چند درجه بالا مىآمدند و خطى در سراسر عالم مىكشيدند، اين اقليم اول بود. ساير اقاليم نيز به نسبتى از خط استوا در طول عالم قرار مىگرفت تا به اقليم هفتم كه منطقه مسكون زير قطب شمالى است، مىرسيد. اقاليم هفتگانه اين كتاب خطى است و مؤلف از شرق اقليم اول مىگيرد و رو به غرب به شرح آن مىپردازد. سپس اقليم دوم و سوم و ساير اقاليم را شرح مىدهد.
🔶كتاب جغرافيايى فارسى «حدود العالم من المشرق الى المغرب» كه در سال 372ق؛ يعنى درست 376ق سال پيش از اين كتاب نوشته شده است، نيز همين تقسيمبندى را دارد. فرق اين دو كتاب اين است كه حدودالعالم، كتابى است كه مؤلف آن پاى از حدود مطالب جغرافيايى بيرون نگذاشته است؛ در صورتى كه مؤلف كتاب هفت كشور به شهرهاى معظم هر كشورى كه مىرسد، شرحى از عجايب و غرايب كه پارهاى از آنها را ديده و بيشتر آنها را شنيده است، مىنويسد.
♦️بيشتر اين عجايب از جريانهاى عادى طبيعت بيرون است و امروز نمىتوان آنها را پذيرفت و باور داشت، نظير چشمهاى كه اکسیر از آن ترشح مىكند، يا تودههاى تخم پرندگان كه به شكل گنبدهاى بزرگ سفيد در آمده باشد، يا طرز تخمگذارى شتر مرغ، يا عنبر موم زنبوران عسل است، يا بچه كرگدن سر از شكم مادر بيرون مىكند و علف مىخورد، يا تخمماهى در خشكى ملخ و در آب ماهى مىشود، يا هنگامهگيران كه با صداى طبل مورچگان را از صندوق بيرون آورند و به جنگ مىاندازند، يا شرح چاقى بىاندازه زنان مصر، يا كرمى كه با لگد كردن آن آب سبو گنده شود، يا شنيدن آواز فلك كه از سائيدن فلكها بر يكديگر برمىآيد يا حركت دوردايم و نظاير آنها.
🔷در مقابل اين عجايب باور نكردنى، شرحى از عجايب و مطالب ديگر مىدهد كه بسيار دقيق و علمى است و چيزى از دانستنىهاى امروزى كم ندارد: نظير شرحى كه درباره كرم ابريشم و منج عسل داده است، يا بيانى كه درباره اتصال شفق شام و صبح صادق دارد، يا شرحى كه درباره روزهاى بيست و سه ساعتى و بيست و چهار ساعتى نوشته، يا توضيحى كه درباره شش ماه شب و شش ماه روز قطب مىدهد، يا حدسى كه درباره وجود قاره امريكا زده است، يا خبرى كه درباره عينك مؤلف به ما مىدهد كه ظاهرا قديمىترين اطلاع در اينباره است.
🔶باب اول آن درباره كليات جغرافيا است و باب دوم آن به هفت فصل طبق ترتيب اقاليم هفتگانه تقسيم مىشود. قضاوت «ريو» درباره مطالب اين كتاب كه به ايجاز مخل بودن اشاره كرده و آن را پر از اساطير و خرافات و حكايات اطفال دانسته، تند و عجولانه است. اين كتاب پر از مطالب تازه درباره شمال ايران است و اطلاعات با ارزش فراوانى درباره افريقا دارد كه منبع آنها كتب جغرافيايى عربى است كه اصل آنها به دست ما نرسيده است».
♦️اثر حاضر، كتابى است كم حجم و خواندن آن خالى از فوائدى نيست. مطالب آن يكدست نيست و نكات درست و نادرست در آن فراوان است؛ اما كتابى است مشغولكننده و مبيّن درك عمومى و معتقدات زمان تحرير آن.
🔷كتاب ظاهراً همراه با نقشهاى بوده كه به دست ما نرسيده است. مؤلف در مقدمه كتاب مىگويد: «بنده كمينه كه كمر بندگى و هواخواهى مبارزالدنيا والدين محمد را از قديم باز در ميان جان بسته و از نظر تربيت و رحمت، آن جناب، اين بنده را ملحوظ گردانيده، خواست كه از بهر كتب خانه آن حضرت طرح ربع مسكون بركشد و آنچه از احوال جهان معلوم باشد، شمهاى در سلك عبارت درآورد».
🔶باز در فصل اول همين كتاب مىنويسد: «و ما اقاليم سبعه را و آنچه بعد از خط استوا عرض جنوبى دارد، به طول و عرض دو درجه قسمت كرديم و جدول كشيده و بعضى از شهرهاى مشهور كه نام دانستهايم، نام نوشتيم تا معلوم شود كه هر شهرى با شهر ديگر چه نسبت دارد و بر چه حيثيت است و در كدام اقليم افتاده است و بسيارى از شهرها آن است كه ما هم ندانستهايم. چه معلوم گشته كه قريب چهار هزار شهر در نواحى و اطراف ختا و ختن است و اندك از آن نام به ما رسيده است».
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
♦️در اين نقشه، ظاهراً نام شهرهایى كه قبل از زمان مؤلف به لغت عرب بوده و در زمان او به لغت يونانى مىگفتهاند، ثبت و ضبط شده بوده است. او در اين باره مىنويسد: «و نام شهرهاى ديگر به لغت عرب نهادهاند و به زبان يونانيان اكنون معروف است».
🔷گذشته از اين نقشه اين كتاب داراى جدولى نيز بوده است كه در آن مؤلف با خطوط مختلف مسير تابستانى و زمستانى خورشيد و ماه را رسم كرده بوده است، مؤلف در اين باره چنين مىنويسد: «و ما دو خط از بهر مثال كشيدهايم و از اين خط هبوط آفتاب كه به سمتالرأس مىگذرد تا به آن خط ديگر كه هبوط قمر است، قرب صد و بيست فرسنگ است به عرض».
🔶در همين جدول است كه اختلاف ساعات شبانه روز، از خط استوا كه اين دو مساويند تا آخرين نقطه قطب كه شش ماه شب و شش ماه روز است، مؤلف با خطوط مختلف نشان داده بوده است. احتمال مىرود كه اين جدول با نقشه توأم بوده است. جاى بسى تأسف است كه اين نقشه و جدول در نسخ موجود نيامده است.
#سفر_نامه
تنظیم: سرکار خانم خدیجه سادات حسینپور
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#رویداد_تاریخی
#مفاخر_شیعه
🔹درگذشت علامه سید عل قاضی
علامه سید علی قاضی طباطبایی، در ۱۳ ذیالحجه ۱۲۸۲ق (۹ اردیبهشت ۱۲۴۵ش) و به نقل از برخی از تذکره نویسان در ۱۲۸۵ق (۷ فروردین ۱۲۴۸ش) در تبریز به دنیا آمد.
خاندان وی از سادات طباطبایی، مشهور به فضل و تقوا و اغلب در کسوت روحانیت بودند و نسبشان به ابراهیم طباطبا، نوادۀ امام حسن مجتبی(علیه السلام)، میرسد.ایشان در ۶ ربیعالاول ۱۳۶۶ق، برابر ۹ بهمن ۱۳۲۵ش درگذشت. سید جمالالدین گلپایگانی بر ایشان نماز خواندند و در وادی السلام، نزدیک مقام امام زمان(عج) در کنار پدرشان به خاک سپرده شدند.
سید علی قاضی طباطبائی از علمای بزرگ شیعه و استاد اخلاق و عرفان حوزه نجف در قرن چهاردهم هجری است. شهرت آیت الله قاضی بیشتر به عرفان و اخلاق است، اما در حدیث و فقه و تفسیر نیز تبحر داشت و در سن ۲۷ سالگی به درجه اجتهاد نایل آمد.
عالمان بزرگی چون علامه طباطبایى و آیت الله بهجت از شاگردانشان هستند.
ایشان به هیچیک از سلسلههای صوفیه مرتبط نبود، و طریقه عرفانی وی همان طریقه حسینقلی همدانی و استادش سیدعلی شوشتری بود. روش سلوکی وی وصول به مقام توحید و سیر صحیح الی الله همراه با پذیرفتن ولایت امامان شیعه (علیهمالسّلام) و حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) بود.
قاضی وصول به مقام توحید و سیر صحیح الی الله را بدون پذیرفتن آنها محال میدانست.وی میگفت:
من اگر به جایی رسیده باشم از دو چیز است؛ قرآن کریم و زیارت امام حسین(علیه السلام)
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🌸آثار علامه سید علی قاضی
مرحوم قاضی بخشی از قرآن را تفسیر نموده و تألیفاتی نیز در فقه و اصول داشته که اکثر آن ها از بین رفته است و آن چه باقی مانده، تعلیقهای بر کتاب ارشاد مفید است. وی این کتاب را در ۲۱ سالگی تصحیح کرده و در ۱۷ ربیع الاول ۱۳۰۸ آماده چاپ شده است. استاد در این تعلیقه، شرح حال شیخ مفید را نگاشته است.
از دیگر آثار برجای مانده وی، اشعاری است که به مناسبتهای مختلف سروده است؛ مثل غدیریه، شعر در مدح وادی السلام، و شعری در مورد نجف اشرف. نامهها و دستورالعملهای عرفانی نیز از دیگر آثار استاد است که مرحوم قاضی به سید حسن الهی (برادر علامه طباطبایی)، شیخ ابراهیم و... نوشته است.
وی در لغت عرب نیز کمنظیر بود؛ به طوری که چهل هزار لغت عرب را از حفظ داشت و شعر عربی را چنان میسرود که عربها از تشخیص آن عاجز میماندند و نمیفهمیدند که شعر، از یک شاعر عجم است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🌺وصیت ابرار
مرحوم قاضی در وصیت نامه خودشان ـ که در دوازده صفر ۱۳۶۵ نوشته است ـ به دو فصل اشاره نموده؛ که یک فصل آن در امور دنیا و دیگری در امور آخرت است. قسمتی از وصیت نامه را در اینجا میآوریم: «و فصل دوم در امور آخرت و عمده آنها، توحید است. خدای تعالی میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ لَا یغْفِرُ أَنْ یشْرَک بِهِ وَیغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِک لِمَنْ یشَاءُ»؛ همانا خداوند شرک به خود را نمیبخشد و جز آن را برای هر که بخواهد میبخشد.» و این مطلب حقیقتش به سهولت بدست نمیآید و از اولادهای بنده کسی را تا حال مستعد تعلیم آن ندیدهام...
اما وصیت های دیگر، عمده آنها نماز است، نماز را بازاری نکنید؛ اول وقت به جا بیاورید با خضوع و خشوع! اگر نماز را تحفظ کردید، همه چیزتان محفوظ میماند، و تسبیحه صدیقه کبری علیهاالسلام و آیةالکرسی در تعقیب نماز ترک نشود...
و در مستحبات، تعزیه داری و زیارت حضرت سیدالشهداء علیه السلام مسامحه ننمایید. و روضه هفتگی ولو دو سه نفر باشد، اسباب گرایش امور است و اگر از اول عمر تا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیر هما به جا بیاورید، هرگز حق آن بزرگوار ادا نمیشود. و اگر هفتگی ممکن نشد، دهه اول محرم ترک نشود.
دیگر آن که، گرچه این حرفها آهن سرد کوبیدن است، ولی بنده لازم است بگویم؛ اطاعت والدین، حسن خلق، ملازمت صدق، موافقت ظاهر با باطن، ترک خدعه و حیله، تقدم در سلام، و نیکویی کردن با هر برّ و فاجر، مگر در جایی که خدا نهی کرده، این ها را که عرض کردم و امثال اینها را مواظبت نمایید! الله الله که دل هیچ کس را نرنجانید.
🔹تا توانی دلی بدست آور
دل شکستن هنر نمی باشد
تنظیم: سرکار خانم مریم صفری
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
قال الامام الحسن بن علی العسکری (ع):
لیست العباده کثره الصیام و الصلوه و انما العباده کثره التفکر فی امر الله
المستدرک ج ۱۱
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
امام حسن عسکری (ع) فرمودند: عبادت به زیادی روزه ها و نماز نیست بلکه عبادت به زیاد تفکر کردن در امر قدرت و مشیت خداست.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#حدیث_ناب
📌علت #دشمنی حکومت ها با ائمه
🔰 امام حسن #عسکری (علیه السلام)
وَ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعْدٍ اَلْكَاتِبُ قَالَ: قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: قَدْ وَضَعَ بَنُو أُمَيَّةَ وَ بَنُو اَلْعَبَّاسِ سُيُوفَهُمْ عَلَيْنَا لِعِلَّتَيْنِ: إِحْدَاهُمَا أَنَّهُمْ كَانُوا يَعْلَمُونَ أَنَّهُ لَيْسَ لَهُمْ فِي اَلْخِلاَفَةِ حَقٌّ فَيَخَافُونَ مِنْ اِدِّعَائِنَا إِيَّاهَا وَ تَسْتَقِرَّ فِي مَرْكَزِهَا، وَ ثَانِيهِمَا أَنَّهُمْ قَدْ وَقَفُوا مِنَ اَلْأَخْبَارِ اَلْمُتَوَاتِرَةِ عَلَى أَنَّ زَوَالَ مُلْكِ اَلْجَبَابِرَةِ وَ اَلظَّلَمَةِ عَلَى يَدِ اَلْقَائِمِ مِنَّا، وَ كَانُوا لاَ يَشُكُّونَ أَنَّهُمْ مِنَ اَلْجَبَابِرَةِ وَ اَلظَّلَمَةِ، فَسَعَوْا فِي قَتْلِ أَهْلِ بَيْتِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ وَ إِبَارَةِ نَسْلِهِ طَمَعاً مِنْهُمْ فِي اَلْوُصُولِ إِلَى مَنْعِ تَوَلُّدِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَوْ قَتْلِهِ، فَأَبَى اَللَّهُ أَنْ يَكْشِفَ أَمْرَهُ لِوَاحِدٍ مِنْهُمْ إِلاَّ أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ اَلْكَافِرُونَ.
📚إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج ۵، ص ۱۹۷
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
بنی امیه و بنی عباس به دو علت بر ما شمشیر های خویش را کشیدند
یکی از آن دو علت آن است که آنان می دانستند در خلافت و جانشینی پیامبر حقی ندارند پس از ادعای ما بر خلافت و استقرار آن در جایگاه اصلی اش می ترسند.
و علت دوم آن است که آنان به وسیله اخبار و گزارشات متواتر بر زوال حکومت و سلطه زورگویان و ستمگران به دست قائم ما اطلاع یافته اند.
و آنان بر این موضوع که خودشان از جباران و ستمگران هستندشکی ندارند.پس با این آرزو که از ولادت قائم جلوگیری کنند یا او را بکشند بر کشتن اهل و بیت پیامبر خدا و نابودی آنان سعی و تلاش نمودند . و لیکن خداوند امر خویش را بر آنان آشکار نکرد تا نور ولایت خویش را تمام سازد اگر چه کافران خوش نداشته باشند.
🏴🏴🏴
تنظیم: سرکار خانم مریم صفری
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
1_541370002.pdf
449.4K
مقاله پژوهشی
🔰 نقش اصحاب ایرانی امام حسن عسکری(علیه السلام) در علم الحدیث با تکیه بر کتب اربعه شیعه
📚 فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام
درباره: #زندگی_سیره_امام_حسن_عسکری (ع)
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#سیره_خانواده_تراز
🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 🍃
#عظمت مقام مادر امام حسن عسکری علیه اسلام
🥀🥀وجود مقدس امام عسکری مادری دارد به نام (( حدیث)) که به لقب ((جده)) معروف است. چون جده حضرت حجت بودند ایشان را ((جده)) می گفته اند. زن های دیگری هم در تاریخ هستند که به اعتبار اینکه شهرتشان به اعتبار نوه شان است اینها را ((جده)) می گویند، از جمله جده شاه عباس است که دو تا مدرسه هم در اصفهان به نام ((جده)) داریم. زنی که شهرتش به نام نوه اش باشد قهرا به نام ((جده)) معروف می شود.
🥀🥀این زن بزرگوار به نام ((جده)) معروف شد. ولی تنها جده بودن سبب شهرتش نشد، مقامی دارد، عظمتی دارد، جلالتی دارد، شخصیتی دارد که نوشته اند ( مرحوم محدث قمی -رضوان الله علیه - هم در الا نوار البهیه می نویسد ) بعد از امام عسکری مفزع الشیعه (پناهگاه شیعه) بود؛ یعنی ملجا شیعه این زن بزرگوار بود.
🥀🥀قهرا در آن وقت -چون امام عسکری ۲۸ ساله بوده اند که از دنیا رفته اند، علی القائده مطابق سن امام هادی هم حساب کنیم - زنی بین پنجاه و شصت بوده است. این قدر زن با جلالت و با کمالی بوده است که شیعه هر مشکلی برایش پیش می آمد به این زن عرضه می داشت
🥀🥀مردی می گوید به خدمت عمه امام حسن عسکری علیه السلام حکیمه خاتون دختر امام جواد علیه السلام رفتم، با ایشان صحبت کردم راجع به عقاید و اعتقادات مسئله امامت و غیره. ایشان عقاید خود را گفت تا رسید به امام عسکری علیه السلام بعد گفت فعلا امام من فرزند اوست که الان مستور و مخفی است. گفتم حال که ایشان مخفی هستند اگر ما مشکلی داشته باشیم به چه کسی رجوع کنیم؟ گفت به جده رجوع کنید. گفتم: عجب! آقا از دنیا رفت و به یک زن وصیت کرد؟! فرمود: امام عسکری علیه السلام همان کار کرد که حسین بن علی علیه السلام کرد.
🥀🥀حضرت امام حسین علیه السلام وصی واقعی اش و وصی او در باطن علی بن الحسن علیه السلام بود، ولی مگر بسیاری از وصایای خودش را در ظاهر به خواهرش زینب ( سلام الله علیها) نکرد؟ عین این کار را حسن بن علی العسکری علیه السلام کرد.
وصی او در باطن این فرزندی است که مخفی است، ولی در ظاهر که نمی شد بگوید وصی من اوست. در ظاهر وصی خودش را با جلالت قرار داده است.
📚 کتاب
# سیره معصومین_ص ۱۶۹_۱۷۰
#استاد _مطهری
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
نشست سیر تدریجی حکم حجاب شرعی بر اساس ترتیب تاریخی نزول
استاد:سرکار خانم طیبی
زمان:شنبه ۱۴۰۰/۷/۲۴_ساعت۱۰تا۱۲
لینک ورود:
http://VC.miu.ac.ir/hoda5
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
سلسله نشستهای پیامبر رحمت برگزار میشود
به مناسبت میلاد با سعادت رسول اکرم(ص)، از سوی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) سلسله نشستهایی با عنوان «سلسله نشستهای پیامبر رحمت» برگزار میگردد.
سلسله نشستهای پیامبر رحمت با حضور شش کارشناس با موضوعات «حقوق کارگزاران در حکومت نبوی(ص)»؛ «حقوق بشردوستانه در سیره نبوی (ص)»، «حقوق اقلیتها در حکومت نبوی(ص)»؛ «حقوق همسران در پیشگیرانههای پیامبر(ص) در مسأله ازدواج»، «حقوق شهروندی در حکومت نبوی(ص)» و «حقوق زنان در سیره نبوی (ص)» از روز شنبه بیست و چهارم تا روز پنج شنبه بیست و نهم مهر ماه یکهزار و چهار صد برگزار خواهد شد.
💠لینک حضور:
🌐dte.bz/historyconf
🌐https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen
🌐tv.balagh.ir
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
عصری سازی افعال پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم: روش و نمونه
🍁🍁🍁🍁🍁
نویسنده: مهدی مردانی(گلستانی)
🍁🍁🍁🍁🍁
منبع: سیره پژوهی اهل بیت سال پنجم پاییز و زمستان ۱۳۹۸ شماره ۹ 11 - 28
افعال پیامبر مطابق با فضای دوره حضور شکل گرفته است و باید متناسب با فرهنگ همان دوره فهم شود. از این رو اگر شرایط و اقتضائات زمان تغییر کند و فرهنگ و باور عمومی متفاوت شود، می بایست رفتارهای ایشان را متناسب با ویژگی های زمان و عرف مخاطب، عصری سازی کرد. عصری سازی با تکیه بر ظاهر متون و رفتار پیامبر به دست نمی آید. مسئله مقاله حاضر این است که چگونه می توان افعال و رفتار پیامبر را تحلیل کرد تا در صورت تغییر شرایط همچنان قابل پیروی باشد؟ این مقاله با تحلیل برخی نمونه های رفتاری و روش تحلیلی- اکتشافی، نشان داد که با پیمودن فرایندی پنج مرحله ایِ امکان سنجی تأسی به فعل پیامبر، احراز محدودیت تاریخی در فعل پیامبر، تشخیص آموزه متغیّر در فعل پیامبر، کشف مقصود فعل پیامبر و در نهایت بازسازی فعل پیامبر، می توان به تحلیلِ عصری افعال پیامبر دست یافت و به این ترتیب می توان افعال ایشان را متناسب با فضای فرهنگی امروز، به روزرسانی کرد.
https://b2n.ir/f37797
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
بررسی و نقد گزارش های بَدء الوحی با تأکید بر نقش حضرت خدیجه علیه السلام
نویسنده: صفورا سالاریه
🍁🍁🍁🍁🍁🍁
منبع: تاریخ اسلام در آیینه پژوهش سال شانزدهم بهار و تابستان ۱۳۹۸ شماره ۱ (پیاپی ۴۶) 41-66
بدء الوحی از پدیده های مهم مربوط به نزول وحی است که دو نکته در آن مورد توجه است: چگونگی مواجهه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم با امین وحی و تأیید حضرت خدیجه علیه السلام درباره پیامبری آن حضرت. در این باره شاهد تناقضاتی درون متنی بین گزارش ها و تعارض آنها با مبانی قرآنی هستیم که کشف حقیقت، نیازمند نقد و بررسی سندی و دلالی روایات است. در این نوشتار، با روش توصیفی تحلیلی، به اعتبار سنجی محتوایی و سندی این گزارش ها درباره چگونگی مواجهه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و چرایی اعطای نقش تأییدکنندگی به حضرت خدیجه علیه السلام پرداخته می شود. در این باره، روایتی در تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام موجود است که به لحاظ سندی براساس دیدگاه مبنایی درباره این تفسیر باید داوری شود؛ اما به لحاظ محتوایی، دارای مضامین عالی و منطبق با مبانی شیعی است. از صحابه و تابعین نیز دو دسته گزارش وجود دارد که تنها گزارش های جابربن عبدالله از نظر سندی و دلالی معتبرند و مابقی از نظر سندی ضعیف و از نظر دلالی متناقض با یکدیگر و متعارض با مبانی قرآنی و روایی اند.
https://b2n.ir/r35525
تنظیم: سرکار خانم نجمه صالحی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
نشست بررسي بازگشت اهل بيت به كربلا در اربعين.docx
27.1K
❇️نشست علمی – پژوهشی
با عنوان:
«بررسی بازگشت اهل بیت عليهم السلام به کربلا و اربعین»
به همت انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش با همکاری مدرسه علميه نرجس خاتون در تاریخ 3 مهرماه با حضور استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین دکتر اكبر روستائي برگزار شد.
✅در اين نشست استاد محترم دكتر روستائي به مطالب مهمی اشاره کردند که در این فایل تقدیم میشود.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
خاتمیت#رسول_خدا در قرآن
🍃آیت الله جوادی آملی در بخشی از کتاب «سیره رسول اکرم (ص) در قرآن» به بیان ویژگی ها و عظمت خاتم رسولان پرداخته است.
🍃وی یکی از مزایای رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را، #خاتمیّت پیامبر می داند و نوشته است: از مزایای رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم خاتمیّت اوست، قرآن کریم در این مورد می فرماید: (ما کان محمد أبا أحد من رجالکم و لکن رسول الله و خاتم النبیین).
🍃 گذشته از این، شواهد دیگری نیز دلالت قطعی بر خاتمیت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم دارد که صحیفه نبوت پیامبران به وسیله آن حضرت، به پایان رسید. مقصود از خاتمیت، هم تأخر و خاتمیّت زمانی و هم خاتمیّت رتبی در قوس صعود است.
👇👇ادامه دارد
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#خاتیمت و مهر پایان
🍃ایشان می افزاید: «خاتم» یعنی مُهر، که در پایان نوشته ها قرار می گیرد؛ وقتی نویسنده هر آنچه لازم بود بیان داشت و مقاصد خود را عنوان کرد، پایان نوشتار خود را مهر کرده، ختم آن را اعلام می دارد؛ خدای سبحان که با جهانیان سخن می گوید، از راه فرستادن وحی برای هدایت انسانها برنامه دارد.
🍃 لذا نه تنها عیسای مسیح، بلکه همه انبیا کلمات الهی هستند منتها در باره حضرت یحیی آمده است که: (مصدّقاً بکلمة من الله) و در باره حضرت عیسی آمده است که: (یبشرک بکلمة منه اسمه المسیح عیسی آبن مریم) انبیا کتاب حقّ و کلام حقّند. خدای سبحان با فرستادن آنها برای جوامع بشری پیام می فرستد. پس از پایان گفتار و کلماتش، سلسله نبوتشان را با فرستادن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ختم، و صحیفه رسالت آنان را با وجود مبارک خاتم المرسلین مهر کرده است پس هرگز جا برای نبوت و رسالت دیگری نیست لذا می فرماید: رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم زیور همه انبیا و خاتم آنان بوده، و سلسله نبوت، با آن حضرت مهر شده و پایان پذیرفته است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
☘استدلال دیگر بر #خاتمیت
🍃اثبات این مطلب[#خاتمیت پیامبر اسلام]، به صورت «قیاس استثنایی» قابل تبیین است به این نحو که: اگر برتر از پیغمبر خاتم، انسانی تا روز قیامت ظهور کند، قطعاً پیغمبر اسلام، پیغمبر خاتم نیست، زیرا اگر خدا انسانی بیافریند که علماً و عملاً اکمل و افضل از پیغمبر اسلام باشد هر گز آن انسان اکمل و افضل، از این انسان کامل و فاضل پیروی نکرده جزو امت او نیست چون اگر انسانی کمالی برتر داشت مطاع و متبوع خواهد بود و دیگران را نیز به مقام خود و آن کمال برتر، هدایت می کند، و او باید شاهد جهانیان و اسوه امتها باشد نه پیغمبر اسلام! لذا اگر تا روز قیامت انسانی کاملتر از پیغمبر اسلام بیاید دیگر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، خاتم الأنبیا نیست و چون آن حضرت به طور قطعی خاتم پیامبران است پس افضل از آن حضرت وجود نخواهد یافت.
تنظیم: سرکار خانم لیلا همايونفر
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j