eitaa logo
تاریخ
205 دنبال‌کننده
85 عکس
15 ویدیو
36 فایل
✍ گنجینه‌ی صوت و متن تاریخی (فقط بایگانی) ✅ زیرمجموعه‌ی کانالِ تفقه: @tafaqqoh @mehdighanbaryan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 فراتر از تاریخ 1️⃣ مدینه اولین باری است که میهمانانی چنین غریبه را به خود می‌بیند. کاروانی متشکل از شصت میهمان نا آشنا که لباس‌های بلند مشکی پوشیده‌اند، به گردنشان صلیب آویخت‌اند، کلاه‌های جواهرنشان بر سر گذاشته‌اند، زنجیرهای طلا به کمر بسته‌اند و انواع و اقسام طلا و جواهرات را بر لباس‌های خود نصب کرده‌اند. وقتی این شصت نفر برای دیدار با پیامبر، وارد مسجد می‌شوند، همه با حیرت و تعجب به آن‌ها نگاه می‌کنند. اما پیامبر بی اعتنا از کنار آنان می‌گذرد و از مسجد بیرون می‌رود. هم هیأت میهمان و هم مسلمانان، از این رفتار پیامبر، غرق در تعجب و شگفتی می‌شوند. مسلمانان تاکنون ندیده‌اند که پیامبر مهربانشان به میهمانان بی‌توجهی کند. به همین دلیل، وقتی سرپرست هیأت مسیحی، علت بی‌اعتنایی پیامبر را سؤال می‌کند، هیچ‌کدام از مسلمانان پاسخی برای گفتن پیدا نمی‌کنند. تنها راهی که به نظر همه می‌رسد، این است که علت این رفتار پیامبر را از حضرت علی بپرسند، چرا که او نزدیک‌ترین فرد به پیامبر و آگاه‌ترین، نسبت به دین و سیره و سنت اوست. مشکل، مثل همیشه به دست علی حل می‌شود. پاسخ او این است که: «پیامبر با تجملات و تشریفات، میانه‌ای ندارند؛ اگر می‌خواهید مورد توجه و استقبال پیامبر قرار بگیرید، باید این طلاجات وجواهرات و تجملات را فرو بگذارید و با هیأتی ساده، به حضور ایشان برسید.» این رفتار پیامبر، هیأت میهمان را به یاد پیامبرشان، حضرت مسیح می‌اندازد که خود با نهایت سادگی می‌زیست و پیروانش را نیز به رعایت سادگی سفارش می‌کرد. آنان از این که می‌بینند، در رفتار و کردار، این همه از پیامبرشان فاصله گرفته‌اند، احساس شرمساری می‌کنند. میهمانان مسیحی وقتی جواهرات و تجملات خود را کنار می‌گذارند و با هیأتی ساده وارد مسجد می‌شوند، پیامبر از جای برمی‌خیزد و به گرمی از آنان استقبال می‌کند. شصت دانشمند مسیحی، دور تا دور پیامبر می‌نشینند و پیامبر به یکایک آن‌ها خوش آمد می‌گوید. در میان این شصت نفر، که همه از پیران و بزرگان مسیحی نجران هستند، ابوحارثه اسقف بزرگ نجران و شرحبیل نیز به چشم می‌خورند. پیداست که سرپرستی هیأت را ابوحارثه اسقف بزرگ نجران، برعهده دارد. او نگاهی به شرحبیل و دیگر همراهان خود می‌اندازد و با پیامبر شروع به سخن گفتن می‌کند: «چندی پیش نامه‌ای از شما به دست ما رسید، آمدیم تا از نزدیک، حرف‌های شما را بشنویم.» پیامبر می‌فرماید: «آن‌چه من از شما خواسته‌ام، پذیرش اسلام و پرستش خدای یگانه است.» و برای معرفی اسلام، آیاتی از قرآن را برایشان می‌خواند. اسقف اعظم پاسخ می‌دهد: «اگر منظور از پذیرش اسلام، ایمان به خداست، ما قبلاً به خدا ایمان آورده‌ایم و به احکام او عمل می‌کنیم.» پیامبر می‌فرماید: «پذیرش اسلام، آثار و علایمی دارد که با آن‌چه شما معتقدید و انجام می‌دهید، سازگاری ندارد. شما برای خدا فرزند قائلید و مسیح را خدا می‌دانید، در حالی که این اعتقاد، با پرستش خدای یگانه متفاوت است.» اسقف برای لحظاتی سکوت می‌کند و در ذهن دنبال پاسخی مناسب می‌گردد. یکی دیگر از بزرگان مسیحی که اسقف را در مانده در جواب می‌بیند، به یاری‌اش می‌آید و پاسخ می‌دهد: «مسیح به این دلیل فرزند خداست که مادر او مریم، بدون این که با کسی ازدواج کند، او را به دنیا آورد. این نشان می‌دهد که او باید خدای جهان باشد.» پیامبر لحظه‌ای سکوت می‌کند. ناگهان فرشته وحی نازل می‌شود و پاسخ این کلام را از جانب خداوند برای پیامبر می‌آورد. پیامبر بلافاصله پیام خداوند را برای آنان بازگو می‌کند: «وضع حضرت عیسی در پیشگاه خداوند، همانند حضرت آدم است که او را به قدرت خود از خاک آفرید...» (۱) و توضیح می‌دهد که «اگر نداشتن پدر دلالت بر خدایی کند، حضرت آدم که نه پدر داشت و نه مادر، بیشتر شایسته مقام خدایی است. در حالی که چنین نیست و هر دو بنده و مخلوق خداوند هستند.» لحظات به کندی می‌گذرد، همه سرها را به زیر می‌اندازند و به فکر فرو می‌روند. هیچ یک از شصت دانشمند مسیحی، پاسخی برای این کلام پیدا نمی‌کنند. لحظات به کندی می‌گذرد؛ دانشمندان یکی یکی سرهایشان را بلند می‌کنند و درانتظار شنیدن پاسخ به یک‌دیگر نگاه می‌کنند، به اسقف اعظم، به شرحبیل؛ اما... سکوت محض. عاقبت اسقف اعظم به حرف می‌آید: «ما قانع نشدیم. تنها راهی که برای اثبات حقیقت باقی می‌ماند، این است که با هم کنیم. یعنی ما و شما دست به دعا برداریم و از خداوند بخواهیم که هر کس خلاف می‌گوید، به عذاب خداوند گرفتار شود.» پیامبر لحظه‌ای می‌ماند. تعجب می‌کند از این‌که اینان این استدلال روشن را نمی‌پذیرند و مقاومت می‌کنند. مسیحیان چشم به دهان پیامبر می‌دوزند تا پاسخ او را بشنوند. در این حال، باز فرشته وحی فرود می‌آید و پیام خداوند را به پیامبر می‌رساند.... @jargeh 👇🏻👇🏻👇🏻
🔰 فراتر از تاریخ 2️⃣ پیام این است: «هر کس پس از روشن شدن حقیقت، با تو به انکار و مجادله برخیزد، [به مباهله دعوتش کن] بگو بیایید، شما فرزندانتان را بیاورید و ما هم فرزندانمان، شما زنانتان را بیاورید و ما هم زنانمان. شما جان‌هایتان را بیاورید و ما هم جان‌هایمان، سپس با تضرع به درگاه خدا رویم و لعنت او را بر دروغ‌گویان طلب کنیم.» (۲) پیامبر پس از انتقال پیام خداوند به آنان، اعلام می‌کند که من برای مباهله آماده‌ام. دانشمندان مسیحی به هم نگاه می‌کنند، پیداست که برخی از این پیشنهاد اسقف رضایتمند نیستند، اما انگار چاره‌ای نیست. زمان مراسم مباهله، صبح روز بعد و مکان آن صحرای بیرون مدینه تعیین می‌شود. دانشمندان مسیحی موقتاً با پیامبر خداحافظی می‌کنند و به اقامتگاه خود باز می‌گردند تا برای مراسم مباهله آماده شوند. صبح است. شصت دانشمند مسیحی در بیرون مدینه ایستاده‌اند و چشم به دروازه مدینه دوخته‌اند تا محمد با لشکری از یاران خود، از شهر خارج شود و در مراسم مباهله حضور پیدا کند. تعداد زیادی از مسلمانان نیز در کنار دروازه شهر و در اطراف مسیحیان و در طول مسیر صف کشیده‌اند تا بیننده این مراسم بی‌نظیر و بی‌سابقه باشند. نفس‌ها در سینه حبس شده و همه چشم‌ها به دروازه مدینه خیره شده است. لحظاتِ انتظار سپری می‌شود و پیامبر در حالی که حسین را در آغوش دارد و دست حسن را در دست، از دروازه مدینه خارج می‌شود. پشت سر او تنها یک مرد و زن دیده می‌شوند. این مرد علی است و این زن فاطمه. تعجب و حیرت، همراه با نگرانی و وحشت بردل مسیحیان سایه می‌افکند. شرحبیل به اسقف می‌گوید: نگاه کن. او فقط دختر، داماد و دو نوه خود را به همراه آورده است. اسقف که صدایش از التهاب می‌لرزد، می‌گوید: «همین نشان حقانیت است. به جای این که لشکری را برای مباهله بیاورد، فقط عزیزان و نزدیکان خود را آورده است، پیداست به حقانیت دعوت خود مطمئن است که عزیزترین کسانش را سپر بلا ساخته است.» شرحبیل می‌گوید: «دیروز محمد گفت که فرزندانمان و زنانمان و جان‌هایمان؛ پیداست که علی را به عنوان جان خود همراه آورده است.» «آری، علی برای محمد از جان عزیزتر است. در کتاب‌های قدیمی ما، نام او به عنوان وصی و جانشین او آمده است…» در این حال، چندین نفر از مسیحیان خود را به اسقف می‌رسانند و با نگرانی و اضطراب می‌گویند: «ما به این مباهله تن نمی‌دهیم. چرا که عذاب خدا را برای خود حتمی می‌شماریم.» چند نفر دیگر ادامه می‌دهند: «مباهله مصلحت نیست. چه بسا عذاب، همه مسیحیان را در بر بگیرد.» کم کم تشویش و ولوله در میان تمام دانشمندان مسیحی می‌افتد و همه تلاش می‌کنند که به نحوی اسقف را از انجام این مباهله بازدارند. اسقف به بالای سنگی می‌رود، به اشاره دست، همه را آرام می‌کند و در حالی‌که چانه و موهای سپید ریشش از التهاب می‌لرزد، می‌گوید: «من معتقدم که مباهله صلاح نیست. این پنج چهره نورانی که من می‌بینم، اگر دست به دعا بردارند، کوه‌ها را از زمین می‌کَنند، در صورت وقوع مباهله، نابودی ما حتمی است و چه بسا عذاب، همه مسیحیان جهان را در بر بگیرد.» اسقف از سنگ پایین می‌آید و با دست و پای لرزان و مرتعش، خود را به پیامبر می‌رساند. بقیه نیز دنبال او روانه می‌شوند. اسقف در مقابل پیامبر، با خضوع و تواضع، سرش را به زیر می‌افکند و می‌گوید: «ما را از مباهله معاف کنید. هر شرطی که داشته باشید، قبول می‌کنیم.» پیامبر با بزرگواری و مهربانی، انصرافشان را از مباهله می‌پذیرد و می‌پذیرد که به ازای پرداخت مالیات، از جان و مال آنان و مردم نجران، در مقابل دشمنان، محافظت کند. خبر این واقعه، به سرعت در میان مسیحیان نجران و دیگر مناطق پخش می‌شود و مسیحیانِ حقیقت‌جو را به مدینه پیامبر سوق می‌دهد. ⏹️ پانوشت‌ها: ۱. انّ مثل عیسی عندَ اللّه کمثل آدم خلَقَه مِن تُراب ثُمّ قال له کُن فَیکون. (آل عمران/ ۵۹) ۲. فَمن حاجّک فیه مِن بعد ما جاءک مِنَ العلم فقُل تَعالوا نَدعُ ابناءَنا و ابناءَکم و نساءَنا و نساءَکم و انفسَنا و انفسَکم ثُمّ نَبتهِل فنجعل لعنتَ اللّه علی الکاذبین. (آل عمران/ ۶۱) ✍🏻 استاد سید مهدی شجاعی @jargeh
پنجمین جلسه از نشست‌های عاشوراپژوهی مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام جمعه ۱۳ مرداد ساعت ۱۸ ارائه‌دهنده: دکتر رسول قلیچ موضوع: دلایل به تاخیر افتادن حرکت امام حسین از مکه به کوفه پس از رسیدن نامه مسلم شرکت به صورت حضوری و مجازی مکان: قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک ۴ لینک شرکت مجازی در جلسه: https://aparat.com/CHSIQS/live @chsiqs
مواجهه امام حسن عسکری علیه السلام.pdf
3.29M
🔖 بررسی مواجهه امام حسن عسکری علیه السلام با جریان‌های فکری و فرهنگی زمانه 🔹 پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد ٫ دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام قم @tarikht @tafaqqoh
4_5805290338025212552.mp3
39.28M
🎙 نشست مجازی امام حسن عسکری( ع) و همگرایی اسلامی در دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی ✔️با حضور دکتر سعید طاوسی مسرور ▫️عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) 📌برگزار شده توسط
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت میلاد حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم و امام صادق علیه السلام برگزار می‌کند: 🌹 گفتگویی پیرامون وحدت مسلمین و تاثیرات آن 📋 دوشنبه ۱۴۰۲/۷/۱۰ از ساعت ۱۷ 🗂 موضوع: 🌹 وحدت اسلامی رمز تحقق امت اسلام 💡 کارشناس: حجةالاسلام دکتر محمدجواد یاوری عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه 👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 ترافیک رایگان 👆 🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 📢 هم‌چنین می‌توانید این برنامه را از طریق برنامه «باد صبا» بخش «هیئات مذهبی»، «پخش زنده هیئات شاخص کشور»، «دفتر ارتباطات فرهنگ» از روی گوشی‌های تلفن همراه، نیز ملاحظه فرمایید. 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom @tarikht
📚 کتاب شریف الامام الصادق عليه السلام و المذاهب الاربعة 🖋 تالیف مرحوم محقق جناب اقای اسد الله حیدر (رضوان الله علیه) مشهور به اسد حیدر از بهترین کتاب هایی که هم شامل اطلاعات و جزئیات مهم است و هم ارائه دهنده‌ی تحلیل های ناب ...👌🌹 📍تعامل امام صادق علیه السلام با ائمه مذاهب عامه و پیچیدگی آن در مواجهه با دستگاه حاکمیت عباسی از مسائلی است که به صورت تخصصی در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. @tarikh123tarajim
سلام الله علیها ⬛ اینستاگرام @jargeh
✅انجمن ادیان و مذاهب حوزه در برنامه "پنج‌شنبه‌های میدانی" این هفته تقدیم می‌کند: ⬅️"روش شناسی نقد با تکیه بر بازخوانی انتقادی کتاب مکتب در فرآیند تکامل" 📌با حضور استاد و پژوهشگر محترم حوزه جناب حجة الإسلام آقای جعفر علی‌نقی 🖇لینک ثبت‌نام: https://formafzar.com/form/399co ⏰زمان: پنج‌شنبه ۲۳ آذرماه، ساعت ۱۶ 🏡مکان: خیابان جمهوری اسلامی، کوچه ۲، دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه طبقه اول 🔗لینک حضور مجازی: https://el.urd.ac.ir/lms/index.php?option=com_bigbluebutton&view=meetingview2&id=3269 ⬅️ این برنامه از طریق کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب حوزه به صورت پخش زنده نیز برگزار می‌شود. https://eitaa.com/Communityinformationchannel
هدایت شده از تفقه
📘 مهدی موعود ✔️ ترجمه‌ی مُجلّد سیزدهم مرحوم که به موضوع احوالات امام قائم عجل الله فرجه و اختصاص دارد. 🔹مجلّداتِ ۵۱، ۵۲ و ۵۳ از چاپ‌های ۱۱۰ مجلّدی ✍🏻 استاد علی دوانی اعلی الله مقامه 🌐 دریافت از پایگاه «آرشیو» ✅ این ترجمه در دورانِ مرجعیتِ آیةالله بروجردی قدس سره و پیشنهادِ ایشان به مترجم بعد از پیگیری و حمایتِ برخی خیّرینِ اهلِ فرهنگ و دانش انجام شده است. @tafaqqoh
🔖 امام زمان (عجل الله فرجه)، نوستالوژی آینده‌گرا در اشعار سلمان هراتی 🌐 فصلنامه‌ی مطالعاتِ ادبیِ متونِ اسلامی، شهریور ۱۳۹۱ ✔️ nostalgia را می‌توان به طور خلاصه، یک احساس درونی تلخ و شیرین نسبت به اشیا، اشخاص و موقعیتّ گذشته تعریف کرد. احساس نوستالوژی از نظر روان‌شناسان، نتیجه بر گذشته، یادآوری خاطرات کودکی و نوجوانی، احساس ، مرگ اعضای و حسرت آرمان‌شهر و گذشته تاریخی است. نوستالوژی در ادبیات، رفتاری است که معمولاً ناخودآگاه در شاعر یا نویسنده بروز می‌کند و متجلّی می‌شود و از همین رو، اهمّیّتی سبک‌شناختی پیدا می‌کند. نوستالوژی در چارچوب سبک‌شناسی به ویژه هنگام بررسی روانشناختی اثر، بسیار اهمّیت می‌یابد. در بررسی‌های جدید ادبی، نوستالوژی را به دو گونه و تقسیم می‌کنند. نوستالوژی در ادبیات دوره ، نمود بیش‌تری یافته است، چرا که سرخوردگی‌های اجتماعی، و دوری از ، شکست‌های ، بی‌عدالتی و عمومی و بیماری‌های اجتماعی نیز از عوامل پدیدآورنده این حس فردی جمعی است، چنان که در اکثر اشعار شاعران معاصر ایران دیده می‌شود. این پژوهش نیز بر آن است، مبانی نظری و مفهوم نوستالوژی را در دو محور نوستالوژی فردی و جمعی و نیز عوامل نوستالوژی و آینده‌گرا را در اشعار ادبیات شاعران دوره معاصر ایران به ویژه سروده‌های در ارتباط با امام زمان (عجل الله فرجه) بررسی و تحلیل نماید. اشعار مطرح شده سلمان هراتی، موضوعاتی است که توجّه کافی به آن‌ها در عصر ، زمینه را برای و درک اندیشه نجات‌بخش هموار می‌کند. آن‌چه ضرورت دارد، این است که اولاً مبانی و اصالت این تفکّر بازشناسی و تبیین شود. ثانیاً ابعاد، جامعیت و جذابیت اندیشه در تفکّر شیعی و در اشعار شاعران معاصر از قبیل سلمان هراتی برای جهانیان و شیعیان معرّفی گردد. @jargeh
با هیچ‌کس نشانی زان دِلسِتان ندیدم یا مَـن خبـر ندارم یا او نشـان نـدارد @jargeh
❇️ السّلامُ عَلَیکِ یا فاطمة الزهراء (س) 💐 هدیه به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) ❇️۴۲ کتاب فارسی و عربی درباره آن حضرت 🔻 کتابهای فارسی ۱. شخصیت شناسی حضرت فاطمه بر پایه کتاب و سنت 👈 دانلود ۲. آموزه های تربیتی در زندگی حضرت فاطمه 👈 دانلود ۳. فاطمه زهرا از ولادت تا شهادت 👈 دانلود ۴. دانستنی های فاطمی 👈 دانلود ۵. فاطمه در آینه وحی 👈 دانلود ۶. متن و ترجمه خطبه فدکیه 👈 دانلود ۷. تجلی توحید در زندگانی حضرت فاطمه 👈 دانلود ۸. با نور فاطمه هدایت شدم 👈 دانلود ۹. بندگی، راز آفرینش (شرح خطبه فدکیه/ دوجلد)👈 دانلود ۱۰.ریاحین الشریعه (جلد ۱) 👈 دانلود ۱۱. فاطمه الزهراء (علامه امینی) 👈 دانلود ۱۲. فاطمه، بهترین الگو برای همه 👈 دانلود ۱۳. سیره فاطمی 👈 دانلود ۱۴. از فاطمه بگو 👈 دانلود ۱۵. مالک فدک 👈 دانلود ۱۶. آینه ایزدنما، حضرت فاطمه زهرا 👈 دانلود ۱۷. کوثر ناب 👈 دانلود ۱۸. بهشت ارغوان، قصه ناتمام فاطمه👈 دانلود ۱۹. مطهره قرآن 👈 دانلود ۲۰. مقامات حضرت فاطمه در کتاب و سنت 👈 دانلود ۲۱. مقام لیلة القدری حضرت فاطمه 👈 دانلود ۲۲. فاطمه زهرا، شادمانی دل پیامبر 👈 دانلود ۲۳. وراثت اصطفائی در قرآن 👈 دانلود ۲۴. حضرت فاطمه وارث مقام پیامبران 👈 دانلود ۲۵. الکلمة الغراء في تفضيل الزهراء 👈 دانلود ۲۶. کتاب علی و مصحف فاطمه 👈 دانلود ۲۷. پاسخ به چند شبهه فاطمی 👈 دانلود ۲۸. جنة العاصمة 👈 دانلود ۲۹. اسوه حسنه 👈 دانلود ۳۰. حلقه وصل رسالت و امامت 👈 دانلود ۳۱. صدیقه طاهره (برگرفته از الغدیر) 👈 دانلود ۳۲. کوثر، معجزه پیغمبر 👈 دانلود ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا 🔻 کتابهای عربی ۳۳. أسرار فضائل فاطمة س 👈 دانلود ۳۴. بنور فاطمة اهتديت 👈 دانلود ۳۵. هذه فاطمه (دوره ۸ جلدی) 👈 دانلود ۳۶ . فاطمه الزهراء بهجة قلب المصطفى 👈 دانلود ۳۷ . الثغور الباسمه فی مناقب السیده فاطمه 👈 دانلود ۳۸ . فاطمة الزهراء من المهد إلى اللحد 👈 دانلود ۳۹ . مسند فاطمه الزهراء و ما ورد فی فضلها 👈 دانلود ۴۰. فضائل فاطمه الزهراء 👈 دانلود ۴۱. احراق بیت فاطمه 👈 دانلود ۴۲. شرح الخطبة الزهراء س 👈 دانلود 📲 ثواب انتشار این لیست و رساندن آن به دست اهل علم و قلم با شما ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید 🆔 @tasnim_pdf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖 نماز باران و کارکردهای آن در سیره‌ی رضوی ✔️ یکی از وجوه درخشان سیرۀ امام‎رضا (علیه‎السلام) که در تاریخ گزارش شده است، نماز بارانی است که حضرت در زمان اقامتشان در خراسان اقامه فرمودند. این رویداد اهمیت بسیار زیادی دارد و از جوانب مختلف می‌تواند تحلیل و بررسی شود؛ هم از بُعد عبادی‎تربیتی و هم از بُعد سیاسی‎اجتماعی. از همین‎رو، توجه به ابعاد مختلف این بخش از سیرۀ امام‎رضا (علیه‎السلام) می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل مورد ابتلا در جامعۀ اسلامی باشد. در این مقاله سعی شده است ضمن بازخوانیِ واقعۀ تاریخیِ نماز باران امام‎رضا (علیه‎السلام) کارکردها و آثار نماز باران مبتنی بر سیرۀ آن حضرت در دو بُعد کارکردهای سیاسی‎اجتماعی و کارکردهای عبادی‎تربیتی بررسی و تبیین شود. یافته‌های این پژوهش که به اعتبار ماهیت و روش «تحلیلی‎ـ‎توصیفی» و به اعتبار موضوع «تاریخی‎ـ‎روایی» است، نشان می‌دهد مبارزه فرهنگی با نظام طاغوت، ایجاد وحدت و نشاط اجتماعی، نشر توحیدباوری و گرایش عمومی به دین، از جمله کارکردهای نماز باران در سیرۀ رضوی است. 🌐 دریافت متن کامل مقاله @tarikht @tafaqqoh
هدایت شده از تفقه
فردا آغازِ ماهِ پُر برکتِ رجب است؛ ان شاء الله. @tafaqqoh
دو رَبیع و دو جمادی و تَمامِ رَجبی جایِ آنَست که امروز کُنَم مَن طَربی ✍🏻 دو مصرعِ مُسمّطی از @jargeh
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
r62569a7830.pdf
712.9K
📝تحلیل ویژگی ها ی حضرت عباس(ع) در گفتار معصومین(علیهم السلام) ✍مصیب عباسی حضرت عباس در طول زندگی ۳۴ ساله خود با تربیت در مکتب علوی کوشید در عصر حکومت پدر و امامت دو برادر به شایستگی از نظام امامت دفاع نماید و در نبرد های سخت و نرم حضور مقتدرانه و معرفت زایی داشته باشد . هم گامی او با حسین (ع)و همدلی و همراهی او با حسن (ع)از ویژگی های ممتاز وی به عنوان یک پیرو مخلص امام است . بررسی ویژگی و مقام و منزلت عباس (ع)در روایات ائمه اطهار مهم ترین مسئله این مقاله است . برای تحلیل مسئله و کسب اطلاعات مورد نیاز به منابع تاریخی و حدیثی و تحقیقات صورت گرفته مراجعه و روشن گردید که ائمه هدی در باب حضرت عباس(ع) سخنان ارزنده و تاثیر گذاری بیان داشتند که این مقاله به استناد آن سخنان به رشته تحریر در آمده است . روایات متخذه، مبین ویژگی هایی است که نشانگر مقام رفیع عباس(ع) نزد آنان است که در این مقاله به آن ویژگی ها اشاره شده است. @MaarefHadith
هدایت شده از سید
کجاست مثل خدیجه ؟!☘ ▪️...قالت أمُّ سلمة : فلمّا ذَکَرْنا خديجةَ ، بَکی رسولُ اللهِ (ص) ثمّ قال : وَ أینَ مثلُ خديجةَ ، صَدَّقَتْني حینَ کَذَّبَني النّاسُ ، وَ آزَرَتْني علیٰ دینِ اللهِ ، وَ أعانَتْني علیه بِمالِها ، إنّ اللهَ أمَرَني أنْ اُبَشِّرَ خديجةَ بِبَیتٍ في الجنّةِ مِنْ قَصَبِ اَلزُّمُرُّدِ لاَ صَخَبَ فِيهِ وَ لاَ نَصَبَ ... ▪️...امّ سلمه گفت: وقتی از خدیجه علیهاالسلام یاد کردیم، حضرت رسول خدا صلی الله علیه وآله گریستند و فرمودند: دیگر کجا مثل خدیجه پیدا می‌شود، وقتی همه مردم مرا تکذیب کردند، او تصدیقم کرد، در راه دین خدا با من همکاری کرد و با ثروتش در این راه یاری‌ام نمود. همانا خداوند عز وجل مرا فرمان داد خديجه را به قصر زمرّدى در بهشت که هيچ رنج و زحمتى در آن نيست بشارت دهم. 📚 بحار الأنوار ، جزء ۴۳ ، صفحه ۱۲۴ 🆔 @hadithedoost
📚معرفی کتاب "سرور زنان جهان ام المومنین حضرت خدیجه کبری(س)" در کتابخوان همراه پژوهان 🔻این کتاب مروری بر زندگانی و ابعاد مختلف شخصیت ام‌المومنین خدیجه(س) و پاسخ به شبهاتی در مورد ایشان است. در این اثر ابتدا به گوشه‌هایی از زندگانی خدیجه(س) در عصر جاهلیت و جایگاه رفیع اجتماعی ایشان در آن زمان اشاره گردیده و سپس به تبیین شخصیت دینی و اخلاقی خدیجه(س) به عنوان نخستین زن ایمان آورنده به پیامبر اسلام(ص) پرداخته شده است. 🔹در ادامه نویسنده به خدمات خدیجه(س) به دین اسلام به ویژه با بذل مال خویش در این راه اشاره کرده و به اثبات باکره بودن ایشان تا قبل از ازدواج با شخص پیامبر اسلام(ص) پرداخته و به برخی از شبهات تاریخی در این زمینه پاسخ داده است. ..‌. 🎯مطالعه در اپلیکیشن پژوهان https://pajoohaan.ir/document/808-سرور-زنان-جهان-ام-المومنین-حضرت-خدیجه-کبریس ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
هدایت شده از تفقه
🌐 پایگاه اینترنتی «مرکز الامام الحسن علیه السلام للدراسات التخصصیة» به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های حرم مطهر سیدالشهداء امام حسین علیه السلام (العتبة الحسینیة المقدسة) به نشر آثار و مطالب مرتبط با کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام می‌پردازد: https://imamhassan.org/ @tarikht @tafaqqoh
◾️واكنش و هنگام شنیدن خبر شهادت اميرالمؤمنين (عليه السلام)عایشه هنگامی که خبر شهادت امیرالمؤمنین (ع) به مدینه رسید عائشه اظهار شادمانی کرد و بیت شعری خواند بدین معنا که اکنون با شنیدن این خبر آرام گرفتم هم‌چون مسافری که با رسیدن به مقصدش چشمش روشن شده است! با شادمانی‌های عائشه و شعرخوانی‌هایش، زینب دختر أم سلمه (نادختری پیغمبر) به او اعتراض کرد و گفت: آیا نسبت به علی این‌گونه می‌گویی؟! عائشه با خنده‌ای تمسخرآمیز و ریشخند و با تظاهر به فراموشی که انگار نمی‌داند دربارۀ چه موضوعی دارد خوشحالی می‌کند گفت: هرگاه فراموش کردم یادآوری‌ام کنید! نیز روایت شده که عائشه هنگام شنیدن خبر شهادت حضرت، از فرط خوشحالی سجدۀ شکر کرد. و از مَسروق -که از مقرّبین و راویان احادیث عائشه بوده- نقل شده که می‌گوید: روزی بر عائشه وارد شدم؛ دیدم بَرده‌ای را با نام «عبدالرحمن» صدا زد و گفت: این بَرده‌ام است. گفتم چه‌طور اسمش را عبدالرحمن گذاشته‌ای؟! گفت: به حبّ عبدالرحمن بن ملجِم، قاتل علی! ● معاويه و اما معاویه پیش از رسیدن خبر در دَربارش جلوس کرده بود و به حالت لمیده به یک سو نشسته بود (شاید به خاطر درد خنجر که بالای رانش را چاک زده بود)، که خبر به او رسید و با شنیدنِ خبر راست شد و رو به سوی کنیز آوازه خوانش کرد و گفت: ای کنیزک مرا به غنا و طرب آور که امروز چشمم روشن شد! *️⃣ راجع به چگونگی واکنش معاویه خبر متناقضی را إبن أبي الدنیا نقل کرده که می‌گوید معاویه به همراه همسرش مشغول استراحت و خواب نیم‌روزیِ پیش از ظهر در یک روز "بسیار گرم تابستانی" بود و با شنیدن خبر گفت: «إنا للّه و إنّا إليه راجعون، چه کسی را از دست دادند، از خوبی و دانش و برتری و دین شناسی! و چه کسی را از دست دادند از پیشگامی‌اش و دانشش و برتری‌اش!» اما این توصیفِ "گرمای شدید تابستانی"، در حالیست که مؤرخ معاصر او، أحمد بن أبي يعقوب که در کتابش «تاریخ یعقوبی» به گاهشماری شمسیِ حوادث (اعم از تقویم ایرانی و رومی) نیز توجه داشته، تاریخ شهادت امیرالمؤمنین (علیه السلام) را شب جمعه ٢١ رمضان سال ٤٠ هجری مصادف با ماه «کانون الآخِر» ثبت نموده است. و ماه «کانون الآخِر»، ماه یکم میلادی و از ماه‌های زمستان و مقارن با برج دی و بهمن، و پایان آن چهلم زمستان است. 📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٥: ٤٣٧ و ٤٢٩ (پاورقی ٤)؛ الجَمل (شيخ مفيد، ٤١٣ ق): ٨٣- ٨٤ از: الطبقات الكبرى (ابن سعد، ٢٣٠ ق) ٣: ٤٠، الأخبار الموفقيّات (الزبير بن بكار، ٢٥٦ ق) ١٦: ١٣١، أنساب الأشراف (بلاذري، ٢٧٩ ق) ٢: ٥٠٥/ ح ٥٥٩، تاريخ الطبري (٣١٠ ق) ٤: ١١٥، مقاتل الطالبيين (أبوالفرج اصفهاني، ٣٥٦ ق): ٢٦ - ٢٧، تاريخ اليعقوبي (٢٨٤ ق) ٢: ٢١٢، مقتل أميرالمؤمنين (إبن أبي الدنيا، ٢٨١ ق): ١٠٥/ ح ٩٤، تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر، ٥٧١ ق) ٤٢: ٥٨٣، تشييد المطاعن (سيد محمد قلي موسوي نيشابوري کنتوري، ١٢٦٠ق) ٢: ٤٠٩ ــــــــــــــــــــ *️⃣ بنا بر محاسبۀ نرم افزارهای تبدیل تاریخ و با توجه به وقوع شهادت در شب جمعه: جمعه ٢١ رمضان ٤٠ ق = ١٢ بهمن ٣٩ ش، ٢٩ كانون الآخِر (ژانویه) ٦٦١ م t.me/YusufiGharawi @tarikht
هدایت شده از سرگذشت
📌علت انحرافات پس از رحلت نبی اکرم چه بود ؟ ▪️کتاب حاضر یکی از بهترین آثار پژوهشی مربوط به تاریخ اسلام است که به قلم و تحقیق استاد قائدان به سرانجام رسیده و به تقریظ دو استاد برجسته تاریخ، مرحوم دکتر شهیدی و مرحوم دکتر آیینه وند مزین گشته است. ▫️قطعا علاقه مندان و محققان بررسی اتفاقات پس از رحلت نبی مکرم اسلام از مطالعه و مراجعه به این اثر ارزشمند بی نیاز نیستند. قسمتی از متن کتاب تقدیم شما می‌گردد: ▪️باید به یک مسئله مهم توجه کرد و آن اینکه بسیاری از صاحب نظران و محققان شیعه علل بیعت نکردن با علی (ع) و نرسیدن وی به خلافت را، تشکیل انجمن سقیفه بنی ساعده دانسته‌اند و سران شرکت کننده در آن را، مسئول همه انحرافات در تاریخ اسلام معرفی می‌کنند . در این خصوص باید گفت : اگرچه آنان بی‌تقصیر نبودند اما باید واقع بینانه سخن گفت. سقیفه خود پدیده و معلولی است که علت بلکه علت‌هایی دارد که نباید از نظر دور داشت. به نظر می‌رسد مهم‌ترین آنها همان عواملی است که از ابتدای این نوشتار بر آن تکیه داشته و خواهیم داشت و آن ساختار سیاسی و ارزش‌های نظام قبیله‌ای و به ویژه تعارضات و تخاصمات قبایل جزیرة العرب است که تا حیات رسول خدا (ص)، البته چون خاکستری پنهان در زیر آتش وجود داشت و با رحلت ایشان از زیر خاکستر فوران کرد. در این میان خصومت‌ها و بی‌مهری‌هایی که قریش نسبت به بنی هاشم در طول تاریخ سیاسی خویش داشتند و کینه ورزی آنها در این خصوص که بارها آن را تاکید کرده‌ایم را باید عامل اصلی این انحرافات دانست. 📗تحلیلی بر مواضع سیاسی علی بن ابی طالب، ص ۱۱۶ @narrative_1443