صفحهی ۳۷۳
جزء #۱۹
#سوره_مبارکه_الشعرا
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
373.mp3
326.9K
🎙ترجمه گویای فارسی
📖صفحه ۳۷۳
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5893196357090412123.mp3
1.05M
🔸ترتیل صفحه ۳۷۳ با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : ماهور
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
#ترجمهی_سورهی_مبارکهی_شعرا
اين چيزهايى كه تو ما را بدان فرامىخوانى، جز شيوه مردمان نخستين كه اهل خرافات بودند چيزى نيست. (137)
و ما هرگز عذاب نخواهيم شد و رستاخيزى در كار نيست. (138)
پس هود را تكذيب كردند و ما هم آنان را به عذاب هلاك كرديم. به راستى در اين داستان نشانهاى بر يكتايى خدا و حقانيت رسالت پيامبران است، ولى بيشتر مردم آن عصر نه به يگانگى خدا ايمان آوردند و نه به رسالت پيامبران. (139)
و همانا پروردگار توست آن مقتدر شكستناپذيرى كه تكذيبكنندگان را مجازات مىكند، و اوست آن مهربانى كه به حكم رحمتش قرآن را فرومىفرستد تا مردم هدايت شوند و هدايتيافتگان را نجات بخشد. (140)
قوم ثمود نيز پيامبران را تكذيب كردند، (141)
آنگاه كه برادرشان صالح به آنان گفت: آيا از عذاب الهى پروا نمىكنيد؟ (142)
همانا من براى هدايت شما فرستاده شدهام و در ابلاغ پيام خدا امين و درستكارم. (143)
پس، از خدا بترسيد و مرا فرمان بريد. (144)
من از شما هيچ مزدى بر ابلاغ رسالت خود نمىخواهم؛ مزد من جز بر عهده پروردگار جهانها نيست. (145)
آيا گمان مىكنيد كه در اين نعمتهايى كه شما را در اين سرزمين فراگرفتهاست، ايمن از هركيفرى واگذارده مىشويد؟ (146)
و شما را در بوستانها و چشمهسارانى [فراوان]، (147)
و در كشتزارها و درختان خرما كه شكوفههايى بهم تنيده و بر هم نشسته دارند، به حال خود رها مىكنند و حساب و كتابى در كار نيست؟ (148)
آيا كوهها را مىتراشيد و ماهرانه از آنها خانههايى [استوار] مىسازيد و گمان مىكنيد كه خداوند به سراغ شما نخواهد آمد؟ (149)
پس، از خدا بترسيد و مرا فرمان بريد. (150)
و از سران اسرافكار خود فرمان مبريد و پيرو راه و رسم آنان مباشيد؛ (151)
همانا كه در زمين تبهكارى مىكنند و در پى اصلاح امور نيستند. (152)
ثموديان گفتند: اى صالح، جز اين نيست كه تو از كسانى هستى كه سخت جادو شدهاند و بر اثر آن عقل خود را از دست دادهاند. (153)
تو جز بشرى مانند ما نيستى و اگر بشر درخور وحى بود مىبايست به ما نيز وحى شود. اگر از راستگويانى و واقعا از جانب خدا آمدهاى، معجزهاى براى ما بياور. (154)
صالح (به درخواست قوم خود، از دل كوه شترى ماده بيرون آورد و) گفت: اين ماده شترى است كه سهمى از آب اين سرزمين حق اوست و سهم روزى معيّن نيز حق شماست. (155)
[او را از حقّش محروم نكنيد] و هيچ گزندى به او نرسانيد كه عذاب روزى بزرگ شما را فرومىگيرد. (156)
امّا ثموديان شتر را پى كردند و كشتند و ديرى نگذشت كه با ديدن نشانههاى عذاب پشيمان شدند. (157)
پس، آن عذاب موعود آنان را فروگرفت. به راستى در اين داستان نشانهاى است بر يكتايى خدا و حقانيّت رسالت پيامبران، ولى بيشتر مردم آن عصر نه به يگانگى خدا ايمان آوردند و نه به رسالت پيامبران. (158)
و همانا پروردگار توست آن مقتدر شكستناپذيرى كه تكذيبكنندگان را مجازات مىكند، و اوست آن مهربانى كه به حكم رحمتش قرآن را فرومىفرستد تا مردم هدايت شوند و هدايتيافتگان را نجات بخشد. (159)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
نکات تفسیری صفحه ۳۷۳
نیست.
ب: این خانه های بلند بر روی تپه ها و سایر کارهای ما، شیوۀ نیاکان ماست.
ج: این تکذیب و بت پرستی ما، همان تکذیب و بت پرستی نیاکان ماست.
قرآن، بارها از اکثریّت مردم انتقاد کرده است. در این سوره نیز چند بار آیه «وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنِینَ» در پایان نقل تاریخ انبیاء بیان شده است.
پیامهای سورۀ شعرا - آیات ۱۳۷ - ۱۴۰:
۱. سابقه و رفتار نیاکان، دلیل حقّانیّت نیست. «إِنْ هذا إِلَّا خُلُقُ الْأَوَّلِینَ» (در صورتی که مراد از «هذا»، رفتار مشرکان باشد)
۲. تقلید نابه جا و تعصّب، مانع پند پذیری است. «سَواءٌ عَلَیْنا أَ وَعَظْتَ ... إِنْ هذا»
۳. انحراف نیاکان، زمینۀ انحراف نسل های بعدی است. «إِنْ هذا إِلَّا خُلُقُ الْأَوَّلِینَ»
۴. گاهی بت پرستی و هر رفتار دیگر، جزو جوهرۀ انسان می شود. (کلمۀ «خُلُقُ» به معنای روحیّۀ ثابت است.)
۵. بت پرستان، انحراف خود را با شیوۀ نیاکان توجیه و از خود سلب مسئولیّت می کردند. «وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبِینَ»
۶. سرنوشت انسان به دست خود اوست. «فَکَذَّبُوهُ فَأَهْلَکْناهُمْ»
۷. از تکذیب و هلاکت دیگران عبرت بگیرید. «لَآیَةً»
۸. اکثریّت، شما را فریب ندهد. حقّ را در زیادی جمعیّت جستجو نکنید، ملاک شناخت حقّ و باطل، کمیّت نیست. «وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنِینَ»
ثمود، هم کشاورزی خوبی داشتند، «فِی جَنَّاتٍ وَ عُیُونٍ وَ زُرُوعٍ» هم تمدّن و خانه سازی «مِنَ الْجِبالِ بُیُوتاً» و هم رفاه و امنیّت. «فارِهِینَ ... آمِنِینَ»
کلمۀ «طلع» به شکوفۀ خرما گفته می شود که قبل از میوه طلوع می کند و گاهی به نوبَر و اوّلین خرما نیز گفته می شود.
«هَضِیمٌ» به معنای شکوفۀ لطیف و بر هم نشسته است. یعنی شکوفه های خرما از انبوهی و پر حاصلی و طراوت بر هم سوار شده است.
با اینکه کلمۀ «جَنَّاتٍ» شامل درخت خرما نیز می شود، ولی نام درخت خرما جداگانه برده شده است، که شاید اشاره به اهمیّت خرما در میان قوم ثمود بوده است.
کلمۀ «فارِهِینَ» می تواند از کلمۀ «فره» به معنای شادی باشد که «بُیُوتاً فارِهِینَ» یعنی در خانه ها سرمست بودند و می تواند از ریشۀ «فراهت» به معنای مهارت باشد که «بُیُوتاً فارِهِینَ» یعنی با مهارت خانه هایی را از کوه ها می تراشیدند.
پیامهای سورۀ شعرا - آیات ۱۴۶ - ۱۵۲:
۱. به زندگی مرفّه دنیا مغرور نشوید. «أَ تُتْرَکُونَ ... آمِنِینَ» رفاه امروز نشانۀ رضای خداوند از شما نیست. (نعمت های مادّی پایدار نیست).
۲. توجّه به ناپایداری دنیا، وسیلۀ تقواست. «أَ تُتْرَکُونَ ... فَاتَّقُوا اللَّهَ»
۳. لازمۀ تقوا، پیروی از انبیاء و دوری از اطاعت مسرفان است. «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُونِ وَ لا تُطِیعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِینَ»
۴. امنیّت، اقتصاد و رفاه، اگر با پیروی از رهبر معصوم همراه نباشد زمینۀ فساد خواهد شد. «آمِنِینَ، جَنَّاتٍ، عُیُونٍ، زُرُوعٍ، بُیُوتاً، فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُونِ»
۵. انسان در برابر نعمت ها رها نیست، بلکه مسئولیّت دارد. «جَنَّاتٍ، عُیُونٍ، زُرُوعٍ، بُیُوتاً، لا تُطِیعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِینَ»
۶. اسرافکار، صلاحیّت رهبری جامعه را ندارد. «لا تُطِیعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِینَ»
۷. انبیاء در مصرف گرایی مردم حسّاس بودند. «لا تُطِیعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِینَ»
۸. در برابر سرمایه داران اسرافگر، کرنش نکنید. «لا تُطِیعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِینَ»
۹. تولّی و تبرّی باید با هم باشد. «أَطِیعُونِ لا تُطِیعُوا»
۱۰. اسراف، فساد است و اسرافکار، مفسد. «الْمُسْرِفِینَ الَّذِینَ یُفْسِدُونَ»
۱۱. از مرفّهان بی درد، امید اصلاح نداشته باشید که اصلاح تنها در سایۀ مکتب انبیاست. «وَ لا یُصْلِحُونَ»
۱۲. اسرافکاران، کار خود را توجیه می کنند و خود را صالح می دانند. «لا یُصْلِحُونَ»
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
🚩اعمال روز عرفه :
🖍اوّل: غسل. پيش از زوال [رسيدن آفتاب به وقت شرعى ظهر] غسل استحباب دارد.
🖌دوم: زيارت حضرت سيد الشّهداء عليه السّلام كه برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلكه افضل از اين است، و روايات در كثرت فضيلت زيارت آن حضرت در اين روز متواتر است. و اگر كسى در اين روز توفيق يابد، كه زير قبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش كمتر از كسی كه در عرفات باشد نيست، بلكه بيشتر و بيشتر است.
🖍سوم: پس از نماز عصر، پيش از آنكه مشغول خواندن دعاهاى عرفه شود، در زير آسمان دو ركعت نماز بجا آورد، و به گناهانش نزد خدا اعتراف و اقرار نمايد، تا به ثواب #عرفات دست يابد، و گناهانش آمرزيده گردد، آنگاه به اعمال و دعاهاى عرفه كه از ائمه طاهره عليهم السّلام روايت شده است مشغول گردد.
شيخ كفعمى در كتاب «مصباح» فرموده: براى كسیكه از دعا خواندن ضعف پيدا نكند #روزه روز عرفه مستحب است.
🖍و چون وقت زوال رسيد، زير آسمان رود، و نماز ظهر را با ركوع و #سجود نيكو بجا آورد، و چون از نماز ظهر و عصر فارغ شود، دو ركعت نماز بخواند، در ركعت اول پس از سوره «حمد» سوره «توحيد» و در ركعت دوم بعد از (حمد) سوره (كافرون) بخواند.
🖌پس از آن چهار ركعت نماز بجا آورد، در هر ركعت پس از سوره (حمد) پنجاه مرتبه سوره (توحيد) بخواند.
🖌سپس اين تسبيحات را كه از حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله روايت شده است، بخوان:
سُبْحانَ الَّذى فِى السَّمآءِ عَرْشُهُ
سُبْحانَ الَّذى فِى الاَْرْضِ حُکْمُهُ
سُبْحانَ الَّذى فِى الْقُبوُرِ قَضآؤُهُ
سُبْحانَ الَّذى فِى الْبَحْرِ سَبیلُهُ
سُبْحانَ الَّذى فِى النّارِ سُلْطانُهُ
سُبْحانَ الَّذى فِى الْجَنَّةِ رَحْمَتُهُ
سُبْحانَ الَّذى فِى الْقِیمَةِ عَدْلُهُ
سُبْحانَ الَّذى رَفَعَ السَّمآءَ
سُبْحانَ الَّذى بَسَطَ الاْرْضَ
سُبْحانَ الَّذى لا مَلْجَاَ وَلا مَنْجا مِنْهُ اِلاّ اِلَیْهِ.
🖌سپس صد مرتبه بگو:
سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ.
و سوره «توحيد» را صد مرتبه،
«اية الكرسى» را صد مرتبه بخوان،
و صد مرتبه بر محمّد و آل محمّد صلوات فرست
و ده مرتبه بگو:
لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ يُمِيتُ وَ يُحْيِي وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ.
و ده مرتبه:
أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ الیه
ده مرتبه : يَا اللَّهُ
ده مرتبه : يَا رَحْمَنُ
ده مرتبه: يَا رَحِيمُ
ده مرتبه: يَا بَدِيعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الاکرام
ده مرتبه: يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ
ده مرتبه: يَا حَنَّانُ يَا مَنَّانُ.
ده مرتبه: يَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ
و ده مرتبه : آمِينَ
آنگاه بگو: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ يَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَيَّ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ يَا مَنْ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ يَا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى وَ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ يَا مَنْ هُوَ الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى يَا مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ ءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
و حاجت خود را بخواه كه به خواست خدا برآورده خواهد شد،
🖍 آنگاه اين صلوات را كه از امام صادق عليه السّلام روايت شده بخوان، كه هركه بخواهد محمّد و آل محمّد عليهم السّلام را در فرستادن صلوات بر ايشان مسرور نمايد، بگويد:
اللَّهُمَّ يَا أَجْوَدَ مَنْ أَعْطَى وَ........
🖌پس دعاى امّ داود را كه بيانش در ضمن اعمال نیمه ماه رجب گذشت بخوان
🖍 آنگاه اين تسبيح را كه ثوابش در زيادتى شماره نمی شود. بگو:
سُبْحَانَ اللَّهِ قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ وَ سُبْحَانَ اللَّهِ بَعْدَ كُلِّ أَحَدٍ وَ......
🖍سپس میخوانى دعاى «اللّهم من تعبّا و تهيا» را كه در اعمال شب جمعه گذشت.
🖌پس بخوان دعاهای روز عرفه را که جامعترین آن، #دعای_عرفه حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام است و دعاى على بن الحسين عليهما السلام، كه شيخ طوسى در كتاب «مصباح المتهجّد» هنقل فرمود.
🔹مفاتیحالجنان
✦┈┈••✾•🌟•✾••┈┈✦ ⚜️
4_5854729199763325342.mp3
472.9K
فایل صوتی زیارت امام حسین
علیه السلام
در روز عرفه