فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
أللهم العن قتلة أميرالمؤمنين
هدایت شده از یادداشتها
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸مقدمات برگزاری مراسم شب قدر توسط کارگزاران الهی (ملائکه) و مدیر ایشان (روح) در حال طی شدن است و به زودی بزرگترین و مهمترین مراسم تشریفات الهی آغاز میشود.
🔸ربطش به ما هم مشخص است؛ چیزی است در مایههای تعیین و ابلاغ کلیات و جزئیات برنامه یکسال آینده؛ مرگ و حیات، رشد و غیّ، ایمان و کفر، عافیت و بلا، سلامت و مرض، غنا و فقر، امنیت و ترس، جنگ و صلح و...
🔸چه کنیم تا برنامه بیشترین و باقیترین نفع را برای ما داشته باشد؟
خداوند متعال به تصریح قرآن دوست و سرپرست کسانی است که در مقابل حقایق سر تعظیم فرود میآورند (ولی المؤمنین) و دشمن کسانی است که چشم خود را بر حقایق میبندند و آن را انکار میکنند (عدو للکافرین)
بنابراین از مهمترین صفاتی که باعث تغییر برنامه به نفع ما میشود ایمان است و از مهمترین صفاتی که باعث تغییر برنامه به ضرر ما میشود کفر است.
🔸چالش اصلی برای کسی که زمان را از دست داده و قلبی سرشار از ایمان برای چنین شبی آماده نکرده، رسیدن به گوهر ایمان در این فرصت اندک است.
شاید بگویید جوهر اصلی ایمان تصمیم به پذیرش و اقرار به حقایق است که میتوان در لحظه به سرانجامش رساند. تصمیم را میتوان در لحظه گرفت اما کسی که تصمیم ما را صحت سنجی میکند دانای سر و اخفی است (سر امور پنهانی است و اخفی بر اساس روایات امور پنهانی است که خود شخص نیز از آن مطلع نیست) با این حال نمیتوان خیلی روی تصمیمها حساب باز کرد؛ مخصوصاً با تجربهای که امثال بنده در تصمیمهایشان دارند
🔻به نظر قاصر بنده راهی آرامشبخشتر از دعا و تکیه به کسی که در وصف خود گفته «یمحوالله ما یشاء و یثبت و عنده ام الکتاب» و ما را مخاطب ساخته و فرموده: یا عبادی الذین اسرفوا علی أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله، إن الله یغفر الذنوب جمیعا؛ إنه هو الغفور الرحیم (از جمله آیاتی است که میتوانیم بدون تردید خودمان را مخاطب آن بدانیم) نداریم.
والحمد لله رب العالمین
@mahdavi_arjmand
🔻اعمال شب قدر و چند تذکر
🔹️روایات بیشمار، معتبر و بیتردید اسلامی در اهمیت شب قدر در تراث ما وجود دارد. این روایات گفتهاند که این شب (سه شب) را به دعا و توبه و خواندن نماز و قرآن بگذرانیم.
با توجه به سنت شبزندهداری و کیفیتی که در عصر و کشور ما وجود دارد، چند نکته را عرض میکنم.
۱. عبادتی که در آن قرآن را مقابل خود باز میکنیم و میگوییم «االلّٰهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ، وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَعْظَمُ الْأَكْبَرُ، وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنىٰ وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجىٰ أَنْ تَجْعَلَنِي مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ» و سپس حاجات خود را از خدا میخواهیم، سندی صحیح دارد. در برخی نسخههای روایت، این عبادت در کل دهۀ دوم (الثلث الثانی من شهر رمضان) و در برخی نسخهها در سه شب (ثلاث لیال من شهر رمضان -گویا شبهای قدر-) سفارش شده است.
۲. عبادت دیگر که معمولا در فرهنگ عصر ما پس از عبادت اول انجام میشود، «قرآن به سر» است. در روایتش نیامده است که قرآن در حالت باز روی سر باشد؛ ولی چون ما این عمل را پس از عمل قبل -که در آن قرآن باز شده- انجام میدهیم، همان قرآنِ باز را روی سر میگذاریم که البته وجه و دلیلی ندارد. بهتر است قرآن را ببندیم و بعد روی سر بگذاریم.
لازم است بدانیم این عمل دوم (قرآن به سر)، بر اساس روایت از اعمال شب قدر نیست. بلکه عملی است که برای ادای قرض و دفع ظلم حاکمان توصیه شده؛ آن هم پس از دو رکعت نماز با کیفیتی خاص.
https://eitaa.com/tavanerejal
🔻سالروز رحلت شیخ حر عاملی
🔹به مناسبت بیستویکم ماه رمضان و سیصدوچهلویکمین سالروز وفات جناب محمد بن حسن شیخ حرّ عاملی، روایت برادر او را از خاکسپاریاش میخوانیم:
قال أخوه الشيخ أحمد الحر في كتابه الدر المسلوك:
في اليوم الحادي و العشرين، من شهر رمضان، سنة ۱۱۰۴ ه.ق كان مغرب شمس الفضيلة و الافاضة و الافادة، و محاق بدر العلم و العمل و العبادة، شيخ الاسلام و المسلمين، و بقية الفقهاء و المحدثين، الناطق بهداية الامة و بداية الشريعة، الصادق في النصوص و المعجزات و وسائل الشيعة، الامام الخطيب الشاعر الاديب، عبد ربه العظيم العلي، الشيخ أبو جعفر محمد بن الحسن الحر العاملي، المنتقل الى رحمة باريه عند ثامن مواليه:
في ليلة القدر الوسطى و كان بها
وفاة حيدر الكرار ذي الغير
يا من له جنة المأوى غدت نزلا
ارقد هناك فقلبي منك في سعر
طويت عنا بساط العلم معتليا
فاهنأ بمقعد صدق عند مقتدر
تاريخ رحلته عاما فجعت به
أسرى لنعمة باريه على قدر
و هو أخي الأكبر، صلّيت عليه في المسجد تحت القبة جنب المنبر، و دفن في إيوان حجرة في صحن الروضة الملاصق لمدرسة ميرزا جعفر، و كان قد بلغ عمره اثنين و سبعين، و هو أكبر مني بثلاث سنين إلا ثلاثة أشهر.
📚الفوائدالرضویه؛ شیخ عباس قمی؛ ص۷۵۶
@tavanerejal
6.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شوربختانه از این دست دستورالعملهای شیطانی در بیان مدعیان معرفت دیده میشود: نشستن روی آیه قرآن! پناه بر خدا!
فایل کامل این جلسه از شبکه ۳ سیما پخش شده و در دسترس است.
@tavanerejal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جهالت از بین نمیرود؛ از شکلی به شکل دیگر تبدیل میشود.
🔻الهاکم التکاثر
حتی زرتم المقابر
(سوره تکاثر)
👈زیادهطلبی [و فخرفروشی به يكديگر به ثروت و كثرت نفرات] شما را [از پرداختن به حق] بازداشت
تا جايى كه گورها را ديدار كرديد [و به تعداد مردگانتان هم افتخار نموديد]
🔻... وَ لَأَنْ يَكُونُوا عِبَراً أَحَقُّ مِنْ أَنْ يَكُونُوا مُفْتَخَراً ...
(نهج البلاغه)
👈... مردگان باید مایه عبرتگیری باشند؛ نه دستمایه فخرفروشی.
@tavanerejal
🔻سخنانی از استاد محمدتقی بهار (مَلِکالشُّعَراء) در ستایش علّامهمجلسی
🔹️مهمترین کاری که مجلسی کرده است، بعد از تألیف مجلّدات بِحار الأنوار که دایرةالمَعارِفِ شیعهٔ امامیهٔ إثنیٰعَشَریه است، تألیف مجموع کتب دینی و اخلاقیِ شیعه است به فارسیِ سادهٔ عوامفهم که تا آن روز اهل علم چنان کاری نکرده بودند و غالب تألیفات عُلَما خاصه عُلَمای دین به زبان تازی بود، و اگر فارسی مینوشتند، به شیوهٔ متقدّمان و به سبک قدیم بود و احترام مقام علم را در نزدیک شدن به سطح فکر و فهم عوام نمیدانستند، بل آن را مُغایِر جایگاه دانش میشمردند... .
مجلسی در سَنَهٔ ۱۱۱۱ در سلطنت سلطان حسین وفات کرد، و نظر به مداخلهٔ مُطلَقی که در امور داشت و شاه به انزوا و فراغ میگذرانید، پس از فوت مجلسی کار کشور چنان مختل شد که قندهار از کف رفت و عاقبت اصفهان و ایران نیز به بادِ نَهب و تاراج داده شد.
استاد بهار در بخش دیگری از کتاب که دربارهٔ نثرهای علمی دورهٔ صفوی سخن گفته، چنین نوشته است:
نثرهای علمی این دوره، آنچه مربوط به نشر دعوت و بیان اصولِ عقاید شیعه است، چنانکه گفته شد بسیار ساده و عوامفهم و کاملاً در زیر تأثیر نحو عربی است و بیش از هرکس مجلسی پدر و پسر، خصوصاً مجلسی دوم در این راه خدمت کرده است و به وحدت ملّی ایران از حیث اخلاق و تربیت و افکار و فرهنگ با نهایت عشق و خلوص، مثل بزرگترین رجالِ ادب و سیاست مساعدت و یاری نموده است.
سبکشناسی (یا تاریخ تطوّر نثر فارسی)، محمدتقی بهار (مَلِکالشُّعَراء)، ج ۳، ص ۳۰۴-۳۰۵
@tavanerejal
هدایت شده از آکادمی بینالمللی حکمت
9️⃣2️⃣ بیست و نهمین جلسه از دوره تخصصی حدیثپژوهی
🎙 استاد مصطفی قناعتگر
📌 موضوع: جریانهای حدیثی معاصر جهان اسلام
🗓زمان: ۲۱ فروردین
صفحه دوره:
https://hekmat.academy/courses/hadith-studies
🔶 آکادمی بینالمللی حکمت
https://eitaa.com/joinchat/1830879264C6fc532bd89
هدایت شده از میراث امامان
💠 وداع ماه مبارک رمضان
الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ سَعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي وَدَاعِ شَهْرِ رَمَضَانَ:
اللَّهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ فِي كِتَابِكَ الْمُنْزَلِ: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ» وَ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ فَأَسْأَلُكَ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ وَ كَلِمَاتِكَ التَّامَّةِ إِنْ كَانَ بَقِيَ عَلَيَّ ذَنْبٌ لَمْ تَغْفِرْهُ لِي أَوْ تُرِيدُ أَنْ تُعَذِّبَنِي عَلَيْهِ أَوْ تُقَايِسَنِي بِهِ أَنْ يَطْلُعَ فَجْرُ هَذِهِ اللَّيْلَةِ أَوْ يَتَصَرَّمَ هَذَا الشَّهْرُ إِلَّا وَ قَدْ غَفَرْتَهُ لِي يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ بِمَحَامِدِكَ كُلِّهَا أَوَّلِهَا وَ آخِرِهَا مَا قُلْتَ لِنَفْسِكَ مِنْهَا وَ مَا قَالَ الْخَلَائِقُ الْحَامِدُونَ الْمُجْتَهِدُونَ الْمَعْدُودُونَ الْمُوَقِّرُونَ ذِكْرَكَ وَ الشُّكْرَ لَكَ الَّذِينَ أَعَنْتَهُمْ عَلَى أَدَاءِ حَقِّكَ مِنْ أَصْنَافِ خَلْقِكَ مِنَ الْمَلَائِكَةِ الْمُقَرَّبِينَ وَ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ أَصْنَافِ النَّاطِقِينَ وَ الْمُسَبِّحِينَ لَكَ مِنْ جَمِيعِ الْعَالَمِينَ عَلَى أَنَّكَ بَلَّغْتَنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ عَلَيْنَا مِنْ نِعَمِكَ وَ عِنْدَنَا مِنْ قَسْمِكَ وَ إِحْسَانِكَ وَ تَظَاهُرِ امْتِنَانِكَ فَبِذَلِكَ لَكَ مُنْتَهَى الْحَمْدِ الْخَالِدِ الدَّائِمِ الرَّاكِدِ الْمُخَلَّدِ السَّرْمَدِ الَّذِي لَا يَنْفَدُ طُولَ الْأَبَدِ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَعَنْتَنَا عَلَيْهِ حَتَّى قَضَيْنَا صِيَامَهُ وَ قِيَامَهُ مِنْ صَلَاةٍ وَ مَا كَانَ مِنَّا فِيهِ مِنْ بِرٍّ أَوْ شُكْرٍ أَوْ ذِكْرٍ اللَّهُمَّ فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا بِأَحْسَنِ قَبُولِكَ وَ تَجَاوُزِكَ وَ عَفْوِكَ وَ صَفْحِكَ وَ غُفْرَانِكَ وَ حَقِيقَةِ رِضْوَانِكَ حَتَّى تُظْفِرَنَا فِيهِ بِكُلِّ خَيْرٍ مَطْلُوبٍ وَ جَزِيلِ عَطَاءٍ مَوْهُوبٍ وَ تُوَقِّيَنَا فِيهِ مِنْ كُلِّ مَرْهُوبٍ أَوْ بَلَاءٍ مَجْلُوبٍ أَوْ ذَنْبٍ مَكْسُوبٍ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِعَظِيمِ مَا سَأَلَكَ بِهِ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِكَ مِنْ كَرِيمِ أَسْمَائِكَ وَ جَمِيلِ ثَنَائِكَ وَ خَاصَّةِ دُعَائِكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ شَهْرَنَا هَذَا أَعْظَمَ شَهْرِ رَمَضَانَ مَرَّ عَلَيْنَا مُنْذُ أَنْزَلْتَنَا إِلَى الدُّنْيَا بَرَكَةً فِي عِصْمَةِ دِينِي وَ خَلَاصِ نَفْسِي وَ قَضَاءِ حَوَائِجِي وَ تُشَفِّعَنِي فِي مَسَائِلِي وَ تَمَامِ النِّعْمَةِ عَلَيَّ وَ صَرْفِ السُّوءِ عَنِّي وَ لِبَاسِ الْعَافِيَةِ لِي فِيهِ وَ أَنْ تَجْعَلَنِي بِرَحْمَتِكَ مِمَّنْ خِرْتَ لَهُ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ جَعَلْتَهَا لَهُ خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ فِي أَعْظَمِ الْأَجْرِ وَ كَرَائِمِ الذُّخْرِ وَ حُسْنِ الشُّكْرِ وَ طُولِ الْعُمُرِ وَ دَوَامِ الْيُسْرِ اللَّهُمَّ وَ أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ وَ طَوْلِكَ وَ عَفْوِكَ وَ نَعْمَائِكَ وَ جَلَالِكَ وَ قَدِيمِ إِحْسَانِكَ وَ امْتِنَانِكَ أَنْ لَا تَجْعَلَهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنَّا لِشَهْرِ رَمَضَانَ حَتَّى تُبَلِّغَنَاهُ مِنْ قَابِلٍ عَلَى أَحْسَنِ حَالٍ وَ تُعَرِّفَنِي هِلَالَهُ مَعَ النَّاظِرِينَ إِلَيْهِ وَ الْمُعْتَرِفِينَ لَهُ فِي أَعْفَى عَافِيَتِكَ وَ أَنْعَمِ نِعْمَتِكَ وَ أَوْسَعِ رَحْمَتِكَ وَ أَجْزَلِ قَسْمِكَ يَا رَبِّيَ الَّذِي لَيْسَ لِي رَبٌّ غَيْرُهُ لَا يَكُونُ هَذَا الْوَدَاعُ مِنِّي لَهُ وَدَاعَ فَنَاءٍ وَ لَا آخِرَ الْعَهْدِ مِنِّي لِلِّقَاءِ حَتَّى تُرِيَنِيهِ مِنْ قَابِلٍ فِي أَوْسَعِ النِّعَمِ وَ أَفْضَلِ الرَّجَاءِ وَ أَنَا لَكَ عَلَى أَحْسَنِ الْوَفَاءِ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ اللَّهُمَّ اسْمَعْ دُعَائِي وَ ارْحَمْ تَضَرُّعِي وَ تَذَلُّلِي لَكَ وَ اسْتِكَانَتِي وَ تَوَكُّلِي عَلَيْكَ وَ أَنَا لَكَ مُسَلِّمٌ لَا أَرْجُو نَجَاحاً وَ لَا مُعَافَاةً وَ لَا تَشْرِيفاً وَ لَا تَبْلِيغاً إِلَّا بِكَ وَ مِنْكَ فَامْنُنْ عَلَيَّ جَلَّ ثَنَاؤُكَ وَ تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُكَ بِتَبْلِيغِي شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَنَا مُعَافًى مِنْ كُلِّ مَكْرُوهٍ وَ مَحْذُورٍ وَ مِنْ جَمِيعِ الْبَوَائِقِ الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِي أَعَانَنَا عَلَى صِيَامِ هَذَا الشَّهْرِ وَ قِيَامِهِ حَتَّى بَلَّغَنِي آخِرَ لَيْلَةٍ مِنْهُ (الکافي، ج4، ص165-166).
@Al_Meerath
28.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅نقدی نیکو و تمیز و عالمانه و مودبانه