تلخیص کتاب اقتصاد ما جلد دوم.pdf
983.8K
🔺ایدههای اساسی شهید صدر در اقتصادنا
✔️ «اقتصادنا» مهمترین اثر اقتصادی شهید سید محمدباقر صدر است که ایدههای اصلی در جلد دوم ارائه شده است. فایل فوق خلاصهای است از ترجمه جلد دوم کتاب اقتصادنا که در 25 صفحه از سوی حسین عبداللهی مکتوب شده است.
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢غش و نیرنگ از نگاه پیامبر صلی الله علیه و آله💢
📌 "مَن غَشَّ مُسلِماً فِی شِراءٍ اَو بَیعٍ فَلَیسَ مِنَّا،وَ یُحشَرُ یَوم القِیامةِ مَعَ الیَهُودِ لِاَنَّهُم أَغَشُّ الخَلقِ لِلمُسلِمِینَ." (امالی صدوق ص 257)
هرکه مسلمانی را در خرید و یا فروشی خیانت کند از ما نیست، و روز قیامت با یهودان محشور می شود زیرا آنان خائن ترین مردمند نسبت به مسلمانان هستند.
📌 «مَن کانَ مُسلِماً فَلایَمکُرُ وَ لایَخدَعُ، فَاِنّی سَمِعتُ جَبرَئیل (ع)یقُولُ: اِنَّ المَکرَ وَ الخَدیعَةَ فِی النَّارَ...لَیسَ مِّنَا مَن غَشَّ مُسلِماً وَلَیسَ مِنَّا مَن خَانَ مُسلِما."(عیون اخبارالرضاج2 ص50)
هرکه مسلمان است نیرنگ نمی کند و خدعه نمی ورزد؛ و همانا من از جبرئیل شنیدم که گفت: مکر و خدعه در آتش است... از ما نیست کسی که به مسلمانی غش روا دارد و از ما نیست کسی که به مسلمانی خیانت کند.
📌 "مَن غَشَّ اَخَاهُ المُسلِمُ نَزَعَ اللهُ عَنهُ بَرَکَةَ رِزقِهِ، وَاَفسَدَ عَلَیهِ مَعیِشَتَهُ، وَ وَکَلَهُ اِلی نَفسِهِ."(بحار ج 76ص265)
هر که به برادرمسلمانش خیانت کند، خداوند برکت از روزی او بردارد و زندگی را بر او تباه کند و او را به خود واگذار نماید.
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
چگونه رزقمان زیاد میشود؟
✨ عنْ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام قَالَ: مُرُوا شِيعَتَنَا بِزِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ عليه السلام فَإِنَّ إِتْيَانَهُ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ يَمُدُّ فِي الْعُمُرِ وَ يَدْفَعُ مَدَافِعَ السَّوْءِ وَ إِتْيَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَى كُلِّ مُوءْمِنٍ يُقِرُّ لِلْحُسَيْنِ بِالْإِمَامَةِ مِنَ اللَّهِ.
✨ امام باقر عليه السلام فرمودند: شيعيان ما را به زيارت قبر حضرت حسین بن على عليهما السلام امر کنید چرا كه زيارت آن حضرت رزق و روزى را زياد و عمر را طولانى كرده و امورى كه بدى و شر را جلب مى كنند دفع مى نمايد. و زيارت آن حضرت بر هر موءمنى كه اقرار به امامت حضرتش از طرف حق تعالى دارد واجب و لازم است.
📚 کامل الزیارات، باب۶۱، حدیث۱
@Rahaie
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️🎥 |بدون تعارف با کارخانه داری که کارتن خواب بود
🔺 صاحب کارخانه تشک و مبل سازی به گفته خودش از ۹ سالگی سیگار می کشید و سالها تریاک و شیشه مصرف کرده است، اما امروز کارخانه داری موفق و کارآفرین برتر کشور است.
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه برگزار میکند🔰
🔺بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی
🔹ارائه دهنده: استاد احمدعلی یوسفی
🔸ناقد: استاد مجید رضایی
🔸ناقد: دکتر ناصر جهانیان
🔹دبیر علمی: استاد علی اصغر هادوینیا
⏰ زمان: دوشنبه 15شهریورماه 1400، ساعت 13:30 تا 15
پخش زنده از اسکایپ:
https://join.skype.com/lLhZdGwHCXSJ
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
✅برنامه زنده تلویزیونی مصباح
🎤با حضور حجت الاسلام استاد جوادعبادی
✅با نگاهی به وضعیت بانکداری اسلامی در ایران و فرصتها و تهدیدهای پیش رو؛
⏰شنبه (۱۴۰۰/۰۶/۱۳)ساعت ۲۲
🖥شبکه قرآن صدا و سیما
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
#خمس_سهام
فتوای مقام معظم رهبری دربارۀ کیفیت محاسبه خمس سهام :
1ـ سهامی که به قصد تجارت خریده شده، 2 صورت دارد:
الف) با درآمد بین سال خریده شده:
ـ در این صورت در سررسید سال خمسی اول باید به قیمت روز، محاسبه و خمس آن پرداخت شود و در سررسید سالهای بعد، اصل آن خمس ندارد ولی ارزش افزوده آن پس از کسر مقدار تورم، خمس دارد.
ب) با پولی که متعلق خمس نیست ـ مثل هدیه، ارث، مهریه یا درآمدی که خمس آن پرداخت شده ـ خریده شده:
ـ در این صورت در سررسید هر سال خمسی، اصل آن خمس ندارد ولی ارزش افزوده آن، پس از کسر مقدار تورم، خمس دارد.
2ـ سهامی که به قصد حفظ ارزش پول یا استفاده از سود سالیانه آن (نه به قصد تجارت) خریده شده، 2 صورت دارد:
الف) با درآمد بین سال خریده شده:
ـ در این صورت در سررسید سال خمسی، باید به قیمت روز محاسبه و خمس آن پرداخت شود و در سالهای بعد تا زمانی که فروخته نشده، خمس ندارد اما پس از فروش ارزش افزوده آن (با کسر مقدار تورم) جزء درآمد سال فروش است که اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشود، خمس دارد.
ب) با پولی که متعلق خمس نیست ـ مثل هدیه، ارث، مهریه یا درآمدی که خمس آن پرداخت شده ـ خریده شده:
ـ در این صورت تا زمانی که فروخته نشده، خمس ندارد اما پس از فروش، ارزش افزوده آن (با کسر مقدار تورم) جزء درآمد سال فروش است که اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشود، خمس دارد.
تذکر:
موارد گذشته مربوط به اصل سهام است اما سود سالیانه سهام اگر تا پایان سال خمسی در امور زندگی مصرف نشده باشد، در هر صورت خمس دارد.
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
📌 برای محاسبه نرخ تورم می توانید از بانک مرکزی و یا شماره 129 قوه قضائیه راهنمایی بگیرید.
همچنین از درگاه ملی آمار میتوانید محاسبه را انجام دهید.
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
💢کارمزد قرض الحسنه💢
استفتاء از حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله العالی
🔷 سؤال: معظم له فرمودهاید: کارمزد بیش از چهار درصد در وام های قرضالحسنه جایز نیست؛ آیا بانک میتواند هر ساله چهار درصد کارمزد برای یک وام دریافت دارد؟
✳️ جواب: تنها گرفتن چهار درصد از کل وام به عنوان کارمزد بی اشکال است و کارمزد سالیانه جایز نیست.
💥 برای دیدن فتاوای سایر مراجع عظام تقلید و اصل استفتاء و همچنین شرح کارشناسی، به سایت مؤسسه مراجعه فرمایید.
👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻
🆔https://tyb.ir/?p=26884&preview=true
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢احکام معامله نسیه💢
💥 چیزهایی که در معامله نسیه باید بدانیم و رعایت کنیم تا معامله باطل نشود
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
💢 وظیفه در موارد بطلان معامله نسیه 💢
استفتاء از رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دام ظله العالی
🔷 سؤال: اگر در معاملهای که به صورت نسیه انجام میشود خریدار بگوید هر وقت پول دستم آمد پرداخت خواهم کرد، آیا چنین معاملهای صحیح است؟
✳️ جواب: با توجه به این که در معامله نسیه باید مدت تعیین شده برای پرداخت ثمن معلوم باشد و احتمال زیاده و نقصان در آن نباشد، در فرض سؤال معامله باطل است، ولی اگر فروشنده راضی به تصرف مشتری در کالای فروخته شده باشد، تصرف مشتری در آن اشکال ندارد.
💥 اصل استفتاء در سایت مقام معظم رهبری دام ظله العالی. 👇🏻 👇🏻 👇🏻
🆔 https://www.leader.ir/fa/content/22697/www.leader.ir
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ مفهوم خیار در معامله
💢 چه زمانی میشود معامله انجام شده را به هم زد. #فسخ
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
ترجمه :ای کسانی که ایمان آورده اید! هنگامی که بدهی مدّت داری (بر أثر وام یا معامله) به یکدیگر پیدا می کنید، آنرا بنویسید. و باید نویسنده ای در میان شما به عدالت (سند را) بنویسد. کسی که قدرت بر نویسندگی دارد، نباید از نوشتن خودداری کند، همانطور که خدا به او تعلیم داده است. پس باید او بنویسد و آن کس که حقّ بر ذمّه او است املا کند و از خدایی که پرورگار اوست بپرهیزد و چیزی از آن فروگذار ننماید. و اگر کسی که حقّ بر ذمّه اوست، سفیه یا ضعیف و یا توانایی بر املا کردن ندارد، باید ولی او با رعایت عدالت (مدّت و مقدار بدهی را) املا کند و دو نفر از مردان را شاهد بگیرد و اگر دو مرد نبودند، یک مرد و دو زن از گواهان، از کسانی که مورد رضایت و اطمینان شما هستند (انتخاب کنید) تا اگر یکی از آنان فراموش کرد، دیگری به او یادآوری کند. و شهود نباید به هنگامی که آنها را (برای ادای شهادت) دعوت می کنند خودداری نمایند. و از نوشتن (بدهی های) کوچک یا بزرگِ مدّت دار، ملول نشوید این در نزد خدا به عدالت نزدیکتر و برای ادای شهادت استوارتر و برای جلوگیری از شک و تردید بهتر می باشد، مگر اینکه تجارت و داد و ستد نقدی باشد که در میان خود دست به دست می کنید که ایرادی بر شما نیست که آنرا ننویسید. و هنگامی که خرید و فروش (نقدی) می کنید، شاهد بگیرید و نباید به نویسنده و شاهد زیانی برسد (و تحت فشار قرار گیرد) و اگر چنین کنید از فرمان خداوند خارج شده اید و از خدا بپرهیزید و خداوند به شما تعلیم می دهد و خداوند به هر چیزی داناست.
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
نکته هایی که از آیه استفاده می شود
بزرگترین آیۀ قرآن، این آیه است که دربارۀ مسائل حقوقی و نحوۀ تنظیم اسناد تجاری می باشد. این آیه نشانۀ دقّت نظر و جامعیت اسلام است که در دوره جاهلیت و در میان مردمی عقب افتاده، دقیق ترین مسائل حقوقی را طرح کرده است. کلمه «تداینتم» از «دَین» به معنای بدهی، شامل هرگونه معامله غیر نقدی، وام و خرید سَلَف می شود. در حدیث آمده است: اگر کسی در معامله سند و شاهد نگیرد و مالش در معرض تلف قرار گیرد، هرچه دعا کند، خداوند مستجاب نمی کند و می فرماید: چرا به سفارشات من عمل نکردی؟![2]اگر دقّت در حفظ حقوق فردی ضروری است، حفظ بیت المال بمراتب ضروری تر است!
تنظیم سند، حتّی در معاملات نقدی مفید است، ولی ضرورت آن به اندازۀ معاملات نسیه نیست. چون در معاملات موعد دار، ممکن است طرف های معامله و یا شاهدان از دنیا بروند یا فراموش کنند، بنابراین لازم است نوشته هم بشود. از فرمان نوشتن، معلوم می شود که اسناد تنظیم شده ای که همراه با گواهی عادل باشد، قابل استشهاد است.
از این آیه استفاده می شود که جامعه اسلامی باید یکدیگر را در حفظ حقوق حمایت کنند. زیرا هر معامله ای، نیاز به کاتب و چند شاهد دارد. در زمانی که در تمام جزیرة العرب به گفته مورخان، 17 باسواد بیشتر نبوده، این همه سخن از نوشتن، نشانۀتوجّه اسلام به علم وحفظ حقوق است.
پیام ها
1-ایمان، بستر و مقدّمه عمل به احکام، و خطاب؛ «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا» تشویقی برای عمل به احکام است.
2-مدّت بدهکاری، باید روشن باشد. «إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی»
3-برای حفظ اعتماد و خوش بینی به همدیگر و آرامش روحی طرفین و جلوگیری از فراموشی، انکار و سوءظنّ، باید بدهی ها نوشته شود. «فَاکتُبُوهُ»
4-برای اطمینان و حفظ قرارداد از دخل و تصرّف احتمالی طرفین، سند باید با حضور طرفین وتوسط شخص سوّمی نوشته شود. «وَ لْیکتُبْ بَینَکمْ کاتِبٌ»
5-نویسندۀ قرار داد، حقّ را در نظر گرفته و عین واقع را بنویسد. «بِالْعَدْلِ» شرط گزینش نویسندۀ اسناد، داشتن عدالت در قلم است.
6-به شکرانه سواد و علمی که خداوند به ما داده است، کارگشایی کنیم. «وَ لا یأْبَ کاتِبٌ أَنْ یکتُبَ کما عَلَّمَهُ اللَّهُ»
7-اهل هر فن و حرفه ای مسئولیت ویژه دارد، کسی که قلم دارد باید برای مردم بنویسد. «وَ لا یأْبَ کاتِبٌ أَنْ یکتُبَ»
8-باید بدهکار که حقّ بر ذمّه اوست، متن قرار داد را بگوید و کاتب بنویسد، نه آنچه را بستانکار ادعا نماید. «وَ لْیمْلِلِ الَّذِی عَلَیهِ الْحَقُّ»
9-اقرار انسان علیه خودش، قابل قبول است. «وَ لْیمْلِلِ الَّذِی عَلَیهِ الْحَقُّ»
10-بدهکار، هنگام املای قرارداد باید خدا را در نظر بگیرد و چیزی را فروگذار نکند و تمام خصوصیات بدهی را بگوید. «وَ لْیتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ»
11-تدوین قانون باید به گونه ای باشد که حقّ ناتوان ضایع نشود. اگر بدهکار، سفیه یا ضعیف و ناتوان و یا گنگ و لال بود، سرپرست و ولی او متن قرارداد را بگوید و کاتب بنویسد. «فَإِنْ کانَ الَّذِی عَلَیهِ الْحَقُّ سَفِیهاً أَوْ ضَعِیفاً...فَلْیمْلِلْ وَلِیهُ»
12-سفیهان و ناتوانان در مناسبات اجتماعی، نیازمند ولی هستند. «فَلْیمْلِلْ وَلِیهُ»
13-توجّه به حقوق طبقه محروم و اقشار ضعیف، از سوی مسئولان و سرپرستان لازم است. «فَلْیمْلِلْ» صیغه امر نشانه لزوم این کار است.
14-مردان، در گواه شدن و گواهی دادن بر زنان مقدّم می باشند. «شَهِیدَینِ مِنْ رِجالِکمْ»
15-گواهان باید عادل و مورد اطمینان و رضایت طرفین باشند. «مِمَّنْ تَرْضَوْنَ»
16-هر کدام از مردها به تنهایی می توانند شاهد باشند، ولی اگر شاهد یک مرد و دو زن بود، آن دو زن به اتفاق هم ادای شهادت کنند. تا اگر یکی لغزش یا اشتباه کرد، نفر دوّم یادآوری کند. «فَتُذَکرَ إِحْداهُمَا»دو زن به جای یک مرد در گواهی، یا به خاطر روحیۀ ظریف و عاطفی آنهاست و یا به جهت آن است که معمولًا زنان در مسائل بازار و اقتصاد حضور فعّال ندارندو آشنایی آنها با نحوۀمعاملات کمتر است.
17-اگر برای شاهد گرفتن از شما دعوت کردند، خودداری نکنید، گرچه گواه شدن بدون دعوت واجب نیست. «وَ لا یأْبَ الشُّهَداءُ إِذا ما دُعُوا»
18-مبلغ قرارداد مهم نیست، حفظ اطمینان و حقّ الناس مهم است. «وَ لا تَسْئَمُوا أَنْ تَکتُبُوهُ صَغِیراً أَوْ کبِیراً»
19-ثبتِ سند به صورت دقیق و عادلانه سه فایده دارد:
الف:ضامن اجرای عدالت است. «أَقْسَطُ»ب:موجب جرأت گواهان بر شهادت دادن است. «أَقْوَمُ» ج:مانع ایجاد بدبینی در جامعه است. «أَدْنی أَلَّا تَرْتابُوا»
20-اگر فایده واسرار احکام برای مردم گفته شود، پذیرفتن آن آسان می شود. «ذلِکمْ أَقْسَطُ...»
21-معطل شدن امروز برای نوشتن قرارداد، بهتر از فتنه و اختلاف فرداست. «أَدْنی أَلَّا تَرْتابُوا»
22-در معاملات نقدی، لزومی به نوشتن نیست. «إِلَّا أَنْ تَکونَ تِجارَةً حاضِرَةً»
23-در معاملات نقدی، اگرچه نوشتن لازم نیست، ولی شاهد بگیرید. «فَلَیسَ عَلَیکمْ جُناحٌ أَلَّا تَکتُبُوها وَ أَشْهِدُوا إِذا تَبایعْتُمْ»
24-کاتب و شاهد در امان هستند و نباید به خاطر حقّ نوشتن و حقّ گفتن مورد آزار و اذیت یکی از طرفین قرار گیرند. «لا یضَارَّ کاتِبٌ وَ لا شَهِیدٌ»
25-اگر ادای شهادت و یا نوشتن قرارداد، نیازمند زمان یا تحمّل زحمتی بود، باید شاهد و کاتب به نحوی تأمین مالی شوند وگرنه هر دو ضرر خواهند کرد. «وَ لا یضَارَّ کاتِبٌ وَ لا شَهِیدٌ»
26-کاتب وشاهد حقّ ندارند سند را به گونه ای تنظیم کنند که به یکی از طرفین ضرری وارد شود. «لا یضَارَّ کاتِبٌ وَ لا شَهِیدٌ»
27-هر گونه خدشه در سند، از هرکس که باشد، فسق و گناه است. «فَإِنَّهُ فُسُوقٌ»
28-کاتب و شاهد، مرزبان حقوق مردم هستند و شکستن مرزها همان خروج از مرز و فسق است. «فَإِنَّهُ فُسُوقٌ»
29-قلب پاک و با تقوا، همچون آینه علوم و حقایق را می گیرد. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُکمُ اللَّهُ»
30-خداوند تمام نیازهای مادّی و معنوی شما را می داند و بر اساس آن، احکام و
قوانین را برای شما بیان می کند. قانون گذار باید آگاهی عمیق و گسترده داشته باشد. «وَ اللَّهُ بِکلِّ شَی ءٍ عَلِیمٌ»[3]
پی نوشت ها
[1] بقرة/ 282
[2] مشهدی، كنزالدقائق، ج 2، ص 467.
[3] محسن قرائتى، تفسير نور، 10جلد، مركز فرهنگى درسهايى از قرآن - تهران، چاپ: 4، 1389.
☘️پایگاه اطلاع رسانی حوزه
💠 https://hawzah.net/fa/goharenab/View/11518/
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
🔷سوال: نظر اسلام در مورد چانه زنی در معاملات چیست؟
✳️ پاسخ اجمالی: جمعبندی روایات موجود در این زمینه، ناظر به آن است که افراد باید تلاش کنند تا در معاملات خود ضرر فاحش نکرده و اموال خود را به سادگی در اختیار افراد گرانفروش و کلاهبردار قرار ندهند. در همین راستا اگر خریدار، قیمت اعلام شده از سوی فروشنده را - بویژه در کالاهای ارزشمند و گرانقیمت - بالاتر از حد معمول بداند، بهتر است با چانهزدن، قیمت اعلامی را جهت منافع خود کاهش دهد، اما با این وجود، در مورد کالاهای کمارزش و یا آن دسته از کالاهایی که قیمت اعلامی آنها عرفاً قیمتی مقطوع به شمار میآید، توصیه شده است که اصرار بر چانهزنی نشود.
📌 برای پاسخ تفصیلی مراجعه نمایید👇👇👇
☘️پایگاه اطلاع رسانی اسلام کوئیست
💠https://www.islamquest.net/fa/archive/fa55626
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥مقام معظم رهبری: بانک ها غلط میکنند بنگاه داری میکنند
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
💢حقوق کارگر در اسلام💢
✳️ دین اسلام، کارگر و کارفرما را دو عضو یک جامعه و شریک در روند تولید به حساب می آورد؛ از این رو، رابطۀ آنها باید مبتنی بریکسری اصول باشد یکی از این اصول عبارت است از:
١- اصل برادری و تعاون
اسلام به این امر فرا میخواند که رابطۀ کارگر و کارفرما باید براساس برادری و همکاری متقابل باشد. قرآن کریم هم تأکید میورزد به این که همۀ مسلمانان با یکدیگر برادرند: إنما المؤمنون إخوة؛ مومنان برادر یکدیگرند.( سوره حجرات /١٠.)
صرف نظر از این که چه کسی کارگر یا کارفرما است؛ آنها برادران دینی و ایمانی هم دیگرند؛ چنان که «ابوذر» روایت نموده است که پیامبر فرمود:
إنهم (العمال و الخدم) جمیعا إخوانکم قد وضعهم الله تحت سیطرتکم؛ کارگران و خدمتکاران، همگی برادران شما هستند. خداوند آنها را تحت نفوذ و سلطۀ شما قرارداده است(صحیح بخاری، شماره حدیث (٢٥٤٥).)
📌 برای ادامه مطلب مراجعه نمایید👇👇👇
☘️پایگاه اطلاع رسانی حوزه
💠https://hawzah.net/fa/Article/View/97961
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb
💢 حکم بیشتر یا کمتر بودن اجرت اجاره دوم از اجاره اول 💢
رساله آموزشی مقام معظم رهبری دام ظله العالی بخش احکام اجاره
🔷 حکم زیادتی یا نقصان اجاره دوم از اجاره اول، با توجه به مورد اجاره، متفاوت است:
۱. مورد اجاره خانه یا دکان است: در اجاره دادن مجدد، نمی¬توان مقدار اجرت را بیشتر تعیین کرد، مگر در دو صورت:
الف) کاری روی آن انجام دهد؛ مثلاً خانه را نقاشی کند.
ب) اجرت معامله دوم از جنس دیگری غیر از جنس اجرت اجاره معامله اول تعیین شود.
۲. مورد اجاره فردی است که برای کاری اجیر شده است؛ مانند اینکه فردی برای دوختن لباس اجیر شده در اجیر کردن مجدد فرد دیگر، نمی¬توان مقدار اجرت را کمتر تعیین کرد، مگر اینکه قسمتی از کار را، هر چند کم باشد، انجام داده باشد.
۳. مورد اجاره غیر از موارد بالا است اشکال ندارد؛ چه اجرت کمتر از اجرت اجاره اول باشد و چه بیشتر.
💥 سایت مقام معظم رهبری دام ظله العالی. 👇🏻 👇🏻 👇🏻
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27832
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
ادامه پست قبلی
مثال۱: اگر خانه ای در مقابل یک میلیون تومان، یک ساله اجاره شود. مستأجر میتواند آن را به مدت یک سال به دیگری در مقابل یک تن برنج اجاره دهد (با اینکه یک تن برنج مثلا ۳ میلیون تومان ارزش دارد) یا در مقابل هشت صد هزار تومان.
مثال۲: کسی در مقابل ۱۰۰ هزار تومان برای کاری اجیر شود، نمی تواند دیگری را اجیر کند که این کار را در مقابل دستمزدی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان انجام دهد؛ مگر آنکه قسمتی از کار را انجام داده باشد.
✳️ نکته: اگر مستأجری نصف خانه را به همان قیمت اجاره کل اجاره دهد، چون به قیمت بالاتر معامله نشده، جایز است. همچنین اگر نصف مدت اجاره اول به دیگری اجاره دهد (به کل قیمت اجاره اول) جایز است.
💥 توجه: اجاره دادن شیء اجاره شده به دیگری (مستأجر دوم) توسط مستأجر اول، در صورتی جایز است که موجر، شرطی مغایر آن نکرده باشد و قرینه ای هم در میان نباشد که بفهماند حق چنین کاری برای مستأجر وجود ندارد. همچنین کسی که برای کاری اجیر شده، در صورتی که برای او شرط مباشرت در کار، نشده باشد و قرینه ای هم برآن دلالت نکند، جایز است که در آن کار، فرد دیگری را اجیر نماید.
💥 سایت مقام معظم رهبری دام ظله العالی. 👇🏻 👇🏻 👇🏻
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27832
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
💢 دوره سی ام کلاس آموزشی فقه اصناف استان قم 💢
🔷 سیام مین دوره آموزشی فقه اصناف استان قم با موضوع «آموزش مبانی اعتقادی کسب و کار و احکام مبتلابه» با همکاری مؤسسه فقه اقتصادی طیبات-گروه تبلیغی تخصصی شهید صدر(ره) و بسیج و اتاق اصناف استان قم(دوره دوازدهم در سال 1400به صورت مجازی(آنلاین) در روزهای 8 و 9 شهریور ماه 1400) توسط استاد حجت الاسلام والمسلمین سید تراب موسوی برگزار گردید.
📌 مطابق توافق نامه سازمان بسیج اصناف با موسسه فقه اقتصادی طیبات تدریس حضوری این کارگاهها در استان قم توسط اساتید و مبلغین گروه تبلیغی تخصصی شهید صدر(ره) و در محل اتاق اصناف استان قم صورت می پذیرد ولی به خاطر رعایت پروتکل های بهداشتی فعلاً این کارگاه ها به صورت مجازی برگزار میگردد.
در این دوره که حدود 50 نفر شرکت داشتند از عوامل ازدیاد روزی در روایات، برخی معاملات حرام، موضوع شناسی ربا و حرمت آن در آیات و روایات و انواع آن و برخی مصادیق ربای حکمی، ماهیت سپرده های بانکی، قرارداد مرابحه بانکی، قرارداد مضاربه و مباحثی از خمس سرمایه مطرح گردید.
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public