eitaa logo
تذكرة المتقين
197 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
965 ویدیو
14 فایل
نشر معارف دین ارتباط با ادمین @Hassanshojaei6774
مشاهده در ایتا
دانلود
5.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 نشانِ علی (ع) ▪️پس از شهادت امام علی علیه السلام قبر مبارک آن حضرت از بیم جسارت خوارج و بنی امیه تا سالها از عموم مردم مخفی مانده بود... _روایتی از آشکار شدن قبر مبارک امیرالمومنین علیه السلام را مشاهده می‌کنید... https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
💠 بهتراز هزار ماه(۱) 🔹س: «لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»، شب قدر از چه جهت بهتر از هزار ماه است؟ 🔸ج: به خاطر این‌که جریان علم امام علیه السلام در آن شب اتّفاق می‌افتد. در آن شب امام (ع)یک عروجی دارند و وقتی برمی‌گردند ملائکه اسکورتش می‌کنند. خدای متعال علم اتّفاقاتی که در آن شب تا سال آینده اتّفاق می‌افتد را به امام (ع) می‌دهد و امام (ع) پایین می‌آید. https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
💠 بهتراز هزار ماه(۲) 🔸...همین که فرمودند در یک شب، معادل عبادت در هزار ماه است، به خاطر این است که ما را تحریک کنند در آن شب شروع به عبادت کنیم. نتیجه‌ی عبادت چیست؟ پاک کردن روح. ما هم به همان اندازه‌ که عبادت می‌کنیم، آن شب، روح‌مان قداست و پاکی پیدا می‌کند. 🔸چون در آن شب، آن‌که هسته‌ی مرکزی و ملاک شب قدر است، طهارت روح آن امام علیه السلام و پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم است، امّا کاری کرده‌اند که ما هم در آن شب بیش از سایر اوقات کارهایی انجام بدهیم که روح ما هم پاک شود. هر مقدار در آن شب کار کردیم، روح پاک می‌شود. 🔸بنابراین با این بیان همه‌ی مسلمان‌ها را در شب قدر به کار واداشته‌اند. انواع و اقسام عبادت‌ها، توبه‌ها، دعاها انجام می‌گیرد. هر کدام از آن‌ها سهمی در پاک کردن روح ما دارد. 🔸روح ما با خوردن پاک نمی‌شود؛ با خوابیدن پاک نمی‌شود، با پول زیاد درآوردن پاک نمی‌شود؛ بلکه با چیزهایی که خدا دستور داده پاک می‌شود... https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
💠 بهترین عمل در ماه مبارک 🔸پیغمبر اکرم(ص) در خطبه‌ی آخر ماه شعبان که می‌خواستند مسلمان‌ها را برای استفاده‌ی بهتر از ماه رمضان آماده کنند، مطالبی را در بزرگداشت این ماه گفتند. 🔸 در آخر خطبه، امیر مؤمنان (ع) قیام کردند و از ایشان سؤالی پرسیدند که: «یا رسول الله! این همه فضیلت و منقبت که درباره‌ی این ماه فرمودید، بهترین اعمال در این ماه چیست که ما آن کار را بکنیم؟» 🔸 حضرت فرمودند: «الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ یعنی کار حرام نکنید. 🔸ماه به این بزرگی، ماه عبادت، ماه ، ماه تلاوت ، با همه‌ی خوبی‌هایش، ترک حرام و ترک بهترین عمل آن است. این‌قدر اهمّیّت دارد. شما سعی کنید این ریاضت را تحمل کنید که در این ماه گناه نکنید... https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
قرآن به سر آیت الله خوشوقت (ره).mp3
4.04M
🎧 فایل صوتی به سر گرفتن حضرت آیت الله خوشوقت(اعلی الله مقامه) 📌 فلسفه گرفتن چیست؟ 🆔https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
✨‏﷽✨ منبر شب قدر بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین ثم الصلاة و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین حبیب اله العالمین ابی القاسم مصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین لاسیما بقية الله فی الارضین من الآن الی قیام یوم الدین 🍃بنده عرایضم رو در دوبخش خدمتتون بیان میکنم. ✅بخش اول:مطالبی پیرامون شب قدر ✅بخش دوم:در رابطه با استفاده احسن ما از این فرصت طلایی و استثنایی https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
🍃اما بخش اول عرایضم:مطالبی پیرامون شب قدر ✅مطلب اول: شب قدر كدام شب است❓ ۱. در اين كه «ليلة القدر» در ماه است ترديدى نيست، چرا كه جمع ميان آيات قرآن همين معنا را اقتضا مى‏كند، از يك سو قرآن میفرماید: شهر رمضان الذی انزل فيه القرآن هدی للناس و از سوى ديگر مى‏فرمايد: انا انزلناه فی ليلة القدر ۲.ولى در اين كه كدام شب از شب‏هاى ماه رمضان است گفت‏وگو بسيار است و روايات اين است كه در آخر ماه رمضان و شب بيست و يكم يا بيست و سوم است. بنابراين در رواياتى مى‏خوانيم كه در دهه آخر ماه مبارك پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله تمام شب‏ها را احيا مى‏داشت و مشغول عبادت بود. پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در دهه آخر رخت‌خواب خود را جمع می‌کرد، و کمر خود را محکم می‌بست برای عبادت، و هر شب، کلّ شب را احیاء می‌کردند. 🍃 عن علي (عليه‌السّلام) في حديث: انّ النبيّ (صلّى اللهُ عليه و آله) كان إذا دخل العشر [الأواخر] من شهر رمضان شمّر، و شدّ الميزر، و برز من بيته، و اعتكف، و أحيى اللّيل كلّه، و كان يغتسل كل ليلة منه بين العشاءين. (سنن النبي (ص)، ص: ۲۳۳) و در روايتى از امام صادق عليه السلام آمده است: «شب قدر شب بيست و يكم يا بيست و سوم است». حتى هنگامى كه راوى اصرار كرد: كدام يك از اين دو شب است و گفت: اگر من نتوانم هر دو شب را عبادت كنم كدام يك را انتخاب نمايم؟! امام تعيين نفرمود و افزود: چه آسان است دو شب براى آنچه مى‏خواهى! قراره راه ۸۰ ساله رو تو دو شب که یکیش شب قدر هستش رو طی کنی ، دو شب عبادت و بیداری که چیزی نیست ۳. ولى در روايات متعددى كه از طرق اهل بيت عليهم السلام رسيده است بيشتر روى شب بيست و سوم تكيه شده، سومين شب‏ قدر، مهم ترين آنهاست. 🖌 شخصى به نام عبدالله بن انيس انصارى خدمت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم رسيد و عرض كرد: به جهت دور بودن منزلش از مدينه، براى او شبى را معين كند كه او بتواند در آن شب در مراسم احياء مدينه شركت كند، حضرت شب بيست و سوم ماه رمضان را تعيين كرد. ۴.در روايتى از امام صادق عليه السلام نيز نقل شده كه فرمود: :« فى ليلة تسعة عشر، و فى ليلة احدى و عشرين و فى ليلة ثلاث و عشرين» تقدير مقدرات در شب نوزدهم، و تحكيم آن در شب بيست و يكم و امضا در شب بيست و سوم است. (4) و به اين ترتيب بين روايات جمع مى‏شود. ✅مطلب دوم: چرا شب قدر مخفى است❓ بسيار معتقدند مخفى بودن شب قدر در ميان شب‏هاى سال، يا در ميان شب‏هاى ماه مبارك رمضان براى اين است كه مردم به اين شب‏ها دهند؛ همان گونه كه خداوند رضاى خود را در ميان انواع طاعات پنهان كرده تا مردم به همه طاعات روى آورند، و غضبش را در ميان معاصى پنهان كرده تا از همه بپرهيزند، دوستانش را در ميان مردم مخفى كرده تا همه را احترام كنند، اجابت را در ميان دعاها پنهان كرده تا به همه دعاها رو آورند، اسم اعظم را در ميان اسمائش مخفى ساخته تا همه را بزرگ دارند، و وقت مرگ را مخفى ساخته تا در همه حال آماده باشند و اين فلسفه مناسبى به نظر مى‏رسد. ✅مطلب سوم: آيا شب قدر در امت‏هاى پيشين نيز بوده است❓ ظاهر آيات سوره قدر نشان مى‏دهد كه شب قدر مخصوص زمان نزول قرآن و عصر پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله نبوده، بلكه در همه سال‏ها تا پايان جهان تكرار مى‏شود. 🔸تعبير به فعل مضارع (تنزل) كه دلالت بر استمرار دارد، و هم‏چنين تعبير به جمله اسميه‏ «سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» كه نشانه دوام است نيز گواه بر اين معنا است. به علاوه، روايات بسيارى كه شايد در حد تواتر باشد نيز اين معنا را تأكيد مى‏كند. 🔸ولى آيا در امت‏هاى پيشين نيز بوده است يا نه؟ صريح روايات متعدد اين است كه اين از مواهب الهى بر اين امت مى‏باشد، چنان كه در حديثى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آمده است كه فرمود: «خداوند به امّت من شب قدر را بخشيده و احدى از امّت‏هاى پيشين از اين موهبت برخوردار نبوده است». (1) -------------- 1. الدر المنثور، ج 6، ص 371:« ان الله وهب لامتى ليلة القدر لم يعطها من كان قبلهم» https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
✅مطلب چهارم: چرا شب قدر را قدر ناميده‏اند❓ شب قدر به اين جهت «قدر» ناميده شده كه جميع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعيين مى‏شود. شاهد اين معنا سوره دخان است كه مى‏فرمايد: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ* فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ‏. ....... در آن شب كه هر امرى بر طبق حكمت خداوند تنظيم و تعيين مى‏گردد. 🔸اين بيان هماهنگ با روايات متعددى است كه مى‏گويد: در آن شب، مقدرات يك سال انسان‏ها تعيين مى‏گردد و ارزاق و سرآمد عمرها و امور ديگر، در آن تعيين مى‏شود. البته اين امر هيچ گونه تضادى با آزادى اراده انسان و مسئله اختيار ندارد. چرا كه تقدير الهى به وسيله فرشتگان بر طبق شايستگى‏هاى و لياقت‏هاى افراد و به ميزان ايمان و تقوا و پاكى نيت و اعمال آنهاست. 🔸يعنى براى هركس آن مقدر مى‏كنند كه لايق آن است، يا به تعبير ديگر زمينه‏هايش از ناحيه خود او فراهم شده، و اين نه تنها منافاتى با اختيار ندارد، بلكه تأكيدى بر آن است. مقدرات همانند لباس که به اندازه تن هر کسی برش زده می‌شود،به اندازه عمل و ايمان شخص رقم می‌خورد ✅مطلب پنجم : برنامه‏هاى شب 🔹در شبهاى مباركه قدر پيشوايان والامقام اسلام، ما را به انجام تكاليف زير دعوت نموده‏اند: ☘1. غسل شب قدر: غسل از يك سو عبادت است و بايد به نيّت تقرّب و اطاعت خداوند انجام شود، و از سوى ديگر نظافت و بهداشت مى‏باشد. 💡امام صادق عليه السلام فرمود: هركس براى شب‏هاى هفدهم، نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم ماه مبارك رمضان كه اميد در شب قدر بودن آنها مى‏رود، غسل انجام دهد، از گناهان پاك مى‏گردد و مانند روزى مى‏شود كه از مادر متولد گرديده است. (1) ☘2. احياء و شب زنده دارى شب‏هاى قدر به عبادت، يكى ديگر از تكاليف روزه‏داران مى‏باشد. 💡امام باقر عليه السلام فرمودند: هركس شب قدر را احيا بدارد، خداوند گناهان او را مى‏آمرزد. و حضرت زهرا غذا کم میدادند و نمیگذاشتند بچه ها بخوابند و میفرمودند محروم کسی هستش که از برکات چنین شبی محروم بشود ☘3.تكليف ديگر در شب‏هاى قدر قرآن بر سر گرفتن است. مؤمنان روزه‏دار قرآن را بر سر گرفته و آن را شفيع خود قرار مى‏دهند و با آن پيمان مجدّد مى‏بندند تا با معارف نورانى آن، همه زواياى زندگى خويش را نورانى و متعالى گردانند ☘و از برنامه‏هاى ديگر شب‏هاى قدر قرائت قرآن، نماز، دعا، استغفار، صدقه دادن و ... است. این اعمال شبهای قدر خیلی دارای اهمیت هستش 🔸اين‏جاست كه امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: «شب قدر رمضان است». (2) در رابطه با اهمیت عبادت در شب قدر به فرمایشات ولی خدا حضرت آیت الله خوشوقت رضوان الله علیه دقت بفرمایید: 💠...همین که فرمودند در یک شب، معادل عبادت در هزار ماه است، به خاطر این است که ما را تحریک کنند در آن شب شروع به عبادت کنیم. نتیجه‌ی عبادت چیست؟ پاک کردن روح. ما هم به همان اندازه‌ که عبادت می‌کنیم، آن شب، روح‌مان قداست و پاکی پیدا می‌کند. 🔸چون در آن شب، آن‌که هسته‌ی مرکزی و ملاک شب قدر است، طهارت روح آن امام علیه السلام و پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم است، امّا کاری کرده‌اند که ما هم در آن شب بیش از سایر اوقات کارهایی انجام بدهیم که روح ما هم پاک شود. هر مقدار در آن شب کار کردیم، روح پاک می‌شود. 🔸بنابراین با این بیان همه‌ی مسلمان‌ها را در شب قدر به کار واداشته‌اند. انواع و اقسام عبادت‌ها، توبه‌ها، دعاها انجام می‌گیرد. هر کدام از آن‌ها سهمی در پاک کردن روح ما دارد. 🔸روح ما با خوردن پاک نمی‌شود؛ با خوابیدن پاک نمی‌شود، با پول زیاد درآوردن پاک نمی‌شود؛ بلکه با چیزهایی که خدا دستور داده پاک می‌شود. 🔸پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: حضرت موسى عليه السلام در مناجات خود به خداوند عرض كرد: الهى اريد قال: قربى لمن ليلة القدر قال اريد قال رحمتى لمن المساكين ليلة القدر قال: الهى اريد على الصراط. قال: ذلك لمن بصدقة فى ليلة القدر. قال: الهى اريد من الجنّة و ثمارها. قال: ذلك لمن تسبيحة فى ليلة القدر. قال: الهى اريد من النّار. قال: ذلك لمن فى ليلة القدر. قال: الهى اريد . قال: رضاى لمن ركعتين فى ليلة القدر» https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
✅مطلب ششم : شب قدر شبِ امام زمان اروحنا فداه است 📌از مهم‏ترين مناسبت‏هاى شبهاى قدر نزول ملائكه بر قلب امام زمان (عج) و بيان خبرهاى جهان به وى است. 🖌 قرآن مى‏فرمايد: تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ در آن شب با اجازه خداوند فرشتگان و روح القدس براى هر امرى به زمين مى‏آيند. 🖌 پيامبراكرم (ص) در اين زمينه مى‏فرمايد: آمنوا بِليلةالقدر فانّه يُنزّل فيها امر السّنة و انَّ لِذلك الامر ولاة من بعدى على بن ابى طالب و احد عشر من ولده‏ (1) به شب‏ قدر ايمان آوريد، در آن شب امور سال جديد مقدّر مى‏شود و براى تحقق آن امور واليانى بعد از من هستند كه آنان بن‏ابى‏طالب و يازده نفر از ايشان مى‏باشند. ---------------- 1. منتخب الاثر، ص 42؛ كافى، ج 1، ص 533. 🔺إِنْ لَمْ تَدْرِیَا فَادْرِیَا، هُوَ هذَا مِنْ بَعْدِی 🔹وَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّهِ علیه السلام، قَالَ: «کَانَ عَلِیٌّ علیه السلام کَثِیراً مَا یَقُولُ: اجْتَمَعَ *التَّیْمِیُّ وَ *الْعَدَوِیُّ عِنْدَ رَسُولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله وَ هُوَ یَقْرَأُ «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ» بِتَخَشُّعٍ وَ بُکَاءٍ ، فَیَقُولاَنِ: مَا أَشَدَّ رِقَّتَکَ لِهذِهِ السُّورَةِ! فَیَقُولُ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: لِمَا رَأَتْ عَیْنِی، وَ وَعی قَلْبِی، وَ لِمَا یَری قَلْبُ هذَا مِنْ بَعْدِی. فَیَقُولاَنِ: وَ مَا الَّذِی رَأَیْتَ؟ وَ مَا الَّذِی یَری؟ قَالَ: فَیَکْتُبُ لَهُمَا فِی التُّرَابِ: «تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ»قَالَ: ثُمَّ یَقُولُ : هَلْ بَقِیَ شَیْءٌ بَعْدَ قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «کُلِّ أَمْرٍ»؟ فَیَقُولاَنِ: لاَ، فَیَقُولُ: هَلْ تَعْلَمَانِ مَنِ الْمُنْزَلُ إِلَیْهِ بِذلِکَ؟ فَیَقُولاَنِ: أَنْتَ یَا رَسُولَ اللّهِ، فَیَقُولُ: نَعَمْ. فَیَقُولُ: هَلْ تَکُونُ لَیْلَةُ الْقَدْرِ مِنْ بَعْدِی؟ فَیَقُولاَنِ: نَعَمْ، قَالَ : فَیَقُولُ: فَهَلْ یَنْزِلُ ذلِکَ الاْءَمْرُ فِیهَا؟ فَیَقُولاَنِ: نَعَمْ، قَالَ: فَیَقُولُ: إِلی مَنْ؟ فَیَقُولاَنِ: لاَ نَدْرِی، فَیَأْخُذُ بِرَأْسِی وَ یقُولُ : إِنْ لَمْ تَدْرِیَا فَادْرِیَا، هُوَ هذَا مِنْ بَعْدِی. قَالَ: فَإِنْ * کَانَا لَیَعْرِفَانِ تِلْکَ اللَّیْلَةَ بَعْدَ رَسُولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله مِنْ شِدَّةِ مَا یُدَاخِلُهُمَا مِنَ الرُّعْبِ». 📚الکافی طبع دارالحدیث ج١ص٦١٧ ابو جعفر حضرت جواد فرمود امير المؤمنين عليه السّلام مى‌فرمود هيچ گاه تيمى و عدوى (ابو بكر و عمر) خدمت پيامبر اكرم اجتماع نكردند در حالى كه او سوره « إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ‌ فِي لَيْلَةِ‌ اَلْقَدْرِ »را با خشوع و گريه ميخواند جز اينكه مى‌گفتند چقدر شما نسبت باين سوره رقت قلب دارى مى‌فرمود بآن دو بواسطه چيزى است كه با چشم ديده‌ام و دلم آن را دربرگرفته و آنچه بر دل اين شخص پس از من وارد مى‌شود. مى‌پرسيدند چه ديده‌اى و او چه خواهد ديد روى خاك براى آن‌ها مى‌نوشت« تَنَزَّلُ‌ اَلْمَلاٰئِكَةُ‌ وَ اَلرُّوحُ‌ فِيهٰا بِإِذْنِ‌ رَبِّهِمْ‌ مِنْ‌ كُلِّ‌ أَمْرٍ »سپس مى‌فرمود ديگر چيزى باقى مى‌ماند بعد از اينكه خداوند مى‌فرمايد« مِنْ‌ كُلِّ‌ أَمْرٍ »از هر چيز آنها در جواب مى‌گفتند نه. مى‌پرسيد آيا مى‌دانيد اين امر بكه نازل مى‌شود. مى‌گفتند شما بهتر مى‌دانيد مى‌فرمود آرى مى‌پرسيد آيا ليلة القدر بعد از من نيز هست و آيا اين امر نيز پس از من نازل مى‌شود جواب ميدادند آرى سؤال مى‌كرد پس بر كه نازل مى‌شود. در جواب ميگفتند نميدانيم. پيامبر اكرم دست بر سر من مى‌گذاشت و مى‌فرمود اگر شما نمى‌دانيد اينك بدانيد آن شخص اينست بعد از من آن دو اين شب را مى‌دانستند پس از پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلم بواسطه شدت ترسى كه به آنها در آن شب ميرسيد ____________ *«التَیْمِیُّ»: نسبة إلی تَیْم فی قریش، رهط أبی بکر، وهو تَیْم بن مُرَّة بن کعب بن لؤیّ بن غالب بن فِهْر بن مالک بن النَضْر. 📚الصحاح، ج ۵، ص ۱۸۷۹ (تیم). *«العَدَوِیُّ»: نسبة إلی عَدِیّ من قریش، رهط عمر بن الخطّاب، وهو عَدِیُّ بن کعب بن لؤیّ بن غالب بن فهر بن مالک بن النَضْر. 📚الصحاح، ج ۶، ص ۲۴۲۲ (علا). *«إنْ» مخفّفة من المثقّلة، یلزمها اللام للفرق بینها وبین النافیة، ویجوز إبطال عملها وإدخالها علی کان ونحوه، وضمیر الشأن محذوف بقرینة لام التأکید فی الخبر ؛ یعنی فإنّ الشأن أنّهما کانا لیعرفان ألبتّة تلک اللیلة بعد النبیّ صلی الله علیه و آله لشدّة الرعب الذی تداخلهما فیه. والرعب إمّا لإخبار النبیّ صلی الله علیه و آله بنزول الملائکة، أو بمحض النزول بالخاصّیّة، أو بإلقاء اللّه سبحانه الرعب فی قلوبهم لإتمام الحجّة. 📚شرح المازندرانی، ج ۶، ص ۱۱ 📚الوافی، ج ۲، ص ۵۰ 📚 مرآة العقول، ج ۳، ص ۸۷ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
بخش دوم عرایضم در رابطه با استفاده ی احسن ما از شب قدر پيامبر وقتی در آخرین جمعه ماه شعبان بمناسبت نزدیک بودن ماه مبارک رمضان نکاتی را در رابطه با فضیلت ماه مبارک بيان فرمودند امیرالمومنین در انتهای صحبت‌های پیغمبر اکرم سوال فرمودند يا رسول الله افضل اعمال در این ماه چه عملی ست؟ پیغمبر اکرم فرمودند : الورع عن محارم الله 🔹 رُوِیَ أَنَّ مُوسَی (ع) قَالَ: یَا رَبِّ أَخْبِرْنِی عَنْ آیَةِ رِضَاكَ عَنْ عَبْدِكَ؟ 🔸 فَأَوْحَی اللَّهُ تَعَالَی إِلَیْهِ إِذَا رَأَیْتَنِی أُهَیِّئُ عَبْدِی لِطَاعَتِی وَ أَصْرِفُهُ عَنْ مَعْصِیَتِی فَذَلِكَ آیَةُ رِضَایَ. 🔹 در حدیثی قدسی نقل شده که پیامبر خدا حضرت موسی (ع) به خداوند متعال عرض می‌کند: 🔸 بار پروردگارا نشانه رضایت تو از بنده‌ات چیست؟ 🔹 خداوند متعال به او وحی فرمود: اگر دیدی بنده‌ام را مهیا می‌کنم برای طاعت خودم و او را از معصیت خودم باز می‌دارم این نشانه رضایت من از بنده‌ام می‌باشد. ✍🏻 باید با تضرع و زاری از خداوند متعال خواست که ما را موفق به بندگی خود یعنی انجام واجبات و ترک محرمات بدارد. بهترین عمل بهترین تصمیم در چنین شبها توبه و عزم جدی بر ترک گناهان و برطرف کردن رذائل اخلاقی هستش که خودمون از دیگران بیشتر به اونها واقفیم مخصوصا اون دسته از گناهانی که ممکن است نعمتهایی که در مقدرات سال آینده ما هست رو تبدیل به نقمت کند کما اینکه علامه مجلسی در روایتی در بحار در باب آثار ذنوب ذکر می‌کنند که خالد کابلی در روایتی از امام زين العابدين علي بن الحسين عليهما السّلام نقل میکنه که حضرت فرمودند........ (أما) إِنَّ اَلذُّنُوبَ اَلَّتِي تُغَيِّرُ اَلنِّعَمَ....... امیرالمومنین در دعای کمیل می‌فرمایند اللهم اغفر ذنوبی التی تغیر النعم نعمت را تبدیل به نقمت می‌کند ✅۱. اَلْبَغْيُ عَلَى اَلنَّاسِ ظلم و تعدّى بر مردم پيامبر خدا صلي الله عليه وآله:بعض از چیزها اعمال (خوب) را نابود مي‌سازد: از جمله ستمگري که (از ظلم) دست بردار نيست. 🔰شیعَتُنَا .... اَلَّذینَ اِنْ غَضِبوا لَمْ یَظْلِموا .... مطلب بعدی در رابطه با ظلم این هست که در لسان روايات داریم که ظلم پایدار نخواهد ماند شما عمر خلفای بنی امیه و بنی العباس رو ببینید اکثریت قریب به اتفاق در سنین جوانی و میانسالی به درک واصل شدند ✅۲.وَ اَلزَّوَالُ عَنِ اَلْعَادَةِ فِي اَلْخَيْرِ ترك عمل خيرى كه به آن عادت شده رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: اَمّا عَلامَةُ التّائِبِ فَاَربَعَةٌ: اَلنَّصیحَةُ لِلّهِ فی عَمَلِهِ (خالصانه برای خدا)وَ تَرکُ الباطِلِ وَ لُزومُ الحَقِّ وَ الحِرصُ عَلَی الخَیرِ حریص بودن بر کار خیر. یکی از کارهای خیری که برای ما ایرانی ها تبدیل به یک عادت حسنه شده همین قدردان نظام اسلامی بودن هستش که همیشه مردم در بزنگاه ها پیشتیبان این نعمت بزرگ يعني نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند انشاالله اگر بخواهیم این نعمت همچنان برای ما ادامه داشته باشه باید اولا قدردان و ثانیا پیشتیبانی ما از حکومت اسلامی ادامه دار باشه هر جا نظام اسلامی نیاز داشت ما هستیم جهاد تبیین یا جهاد رزم یا انتخابات این مهمترین عادت خیري هستش كه باید ترک نکنیم. مهمترین نعمت عصر و زمانه ى ماست. ✅۳. وَ اِصْطِنَاعِ اَلْمَعْرُوفِ ترك أمر به نيكيها(معروف) ✅۴. وَ كُفْرَانُ اَلنِّعَمِ وكفران نعمت ✅۵. وَ تَرْكُ اَلشُّكْرِ ترك شكر قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى إِنَّ اَللّٰهَ لاٰ يُغَيِّرُ مٰا بِقَوْمٍ حَتّٰى يُغَيِّرُوا مٰا بِأَنْفُسِهِمْ یقیناً خدا سرنوشت هیچ ملتی را [به سوی بلا و نكبت و شكست و شقاوت‌] تغییر نمی‌دهد تا آنكه آنان آنچه را [از صفات خوب و رفتار شایسته‌] در وجودشان قرار دارد به زشتی‌ها و گناه تغییر دهند. انشالله بتوانیم در چنین شبی با توکل بر خدا و توسل به اهل بیت علیهم السلام بهترین تصمیم ها رو بگیریم و عبد صالح خدا و شیعه ی خوب امیر المومنین علیه السلام باشیم. التماس دعای فراوان حرّره العبد الآبق ۲۲ رمضان المبارک سنة ١٤٤٥ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
💠آیت‌الله محمدتقی بهجت: 🔸بزرگان وقتی می‌خواستند مطلبی و فیضی را از خدواند بگیرند، از شب و سحر استفاده میکردند؛ 🔸زیرا در سحر، با خدا خلوت کردن و با خدا ارتباط پیدا کردن اثر خاصی دارد. 📚برگی از دفتر آفتاب، ص142 https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
قال امیرالمومنین (علیه‌السلام): إِنَّمَا سُمِّيَ الْعَدُوُّ عَدُوّاً لِأَنَّهُ يَعْدُو عَلَيْكَ فَمَنْ دَاهَنَكَ فِي مَعَايِبِكَ فَهُوَ الْعَدُوُّ الْعَادِي عَلَيْكَ دشمن را بخاطر ستمی که بر تو می‌کند دشمن نامیده اند، پس کسی که عیب های تو را با چاپلوسی و چرب زبانی از تو می‌پوشاند، همان دشمنی است که بر تو ستم می‌کند. تصنیف غرر/ حدیث ۱۰۵۶۹ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774