eitaa logo
تزکیه عملی
1.6هزار دنبال‌کننده
214 عکس
25 ویدیو
8 فایل
نشربیانات،تألیفات،ودروس اخلاق ازعالم فرزانه،عارف واصل،حضرت آیت الله العظمی محمدشجاعی(ره) این کانال ارتباطی با بیت معظم له ندارد. آرشیوصوتی تزکیه عملی @tazkiyehamaly_arshiv کانال تزکیه عملی درسروش http://sapp.ir/tazkiyehamaly
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تزکیه عملی
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۷۹ * ⚜پاک کردن خوداز موانع القائات ربوبى ⚜ 🍃 از یک طرف هم ـ علاوه بر اینها که گفتم ـ سعى بکنید که در موقع ، براى این که از آنچه که از آن القائات رحمانى و اشارات ربوبى که به شما ریزش می کند، محروم نباشید، سعى بکنید از آن چیزها که مانع این القائات ربوبى و اشارات ربوبى و القائات ملکى است خودتان را پاک بکنید. @tazkiyehamaly 🍃 به این تذکراتى که الان مى دهم خوب توجه بکنید: شما اگر یک تفسیر ساده ای از قرآن یاد گرفته ‌اید، مثلاً آیه ای را که می خوانید، نکند فکر کنید که آن تفسیر ساده و یا ترجمه ساده ای که شما بظاهر از آیه فهمیده ‌اید، همه اش همین است. خلاصه به این اگر معتقد باشد که معنى آیه همین است که من در تفسیر دیده ام و غیر از آن چیز دیگرى نیست، این خودش راه را بروى شما می بندد. این را حاج میرزا جواد آقا ملکى خیلى هم تاکید کرده، یعنى به عنوان یکى از موانع افاضات ربوبى در موقع و برکات قرآن ذکر کرده است. این خیلى براى ما مبتلا به است، نمی گذارد اینها به ما برسد. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
هدایت شده از تزکیه عملی
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۸۰ * ⚜خالی کردن ذهن از باورهای غیر قرآنی⚜ 🍃 ثانیاً از موانع دیگر براى شما عرض کنم، سعى بکنید که براى خودتان درباب معانى قرآن و در کل در معارف قرآن و روایات یک چیزى را در کتابى یا از یک شخصى، معلمى، در هر بابى از ابواب معارف قرآن، به عنوان یک حقیقت مسلم قرآنى که دیگر غیر از این نیست، نگیرید، که آن هم مانع می شود. این می شود یک مذهب [و روش] خشک گرفتن که باز نمی گذارد اشارات ربوبى به قلب شما القاء بشود. مخصوصاً این مذهبى که یادگرفته اید برخلاف آن باشد که قرآن می گوید. یکى دو مثال بزنم که شما خوب دقت کنید. مثلاً اگر شما در نتیجه مطالعه و بررسی هائى دارید، استادى دارید، چیزهائى از منابعى یاد گرفته‌ اید، مثلاً برداشت کرده اید که این موجودات شعور ندارند، اراده ندارند. [موجودات] غیر از انسان و حیوان، علم ندارند، اراده در غیر انسان پیدا نمی شود.گفتم آنچه که به درد من و شما می خورد می گویم و باید درباره اینها تجدیدنظر بکنید. از این چیزها مبتلا به براى من و شما زیاد است. شما یاد گرفته اید که حیوان اراده ندارد. این یک مذهب باطل است. روى آن هم تعصب دارید، فکر مى کنید حقیقت همین است و بس، اسلام هم همین را می گوید! این در جاى خودش در حدّ خودش، به سهم خودش از آن اشاراتى که این موضوع مانع آن خواهد شد، شما را محروم می کند. یا آن یکى موجودات که جماد هستند شعور ندارند، هیچ چیز نمی فهمند، فقط ما می فهمیم، یک مقدار هم حیوانات می فهمند! اگر شما این طور باشید، این مذهب شما باشد، عقیده باشد، درِ باب معارف کلى در آیات قرآن، از اشارات ربوبى که به قلب شما می بایست ریخته می شد و ابوابى از اسرار را براى شما باز می کرد، به روى شما بسته می شود. @tazkiyehamaly 🍃 آنجا که می فرماید این دیوار می خواهد بیفتد، [فَوَجَدا فیها جِداراً یُریدُ أَنْ یَنْقَضَّ. کهف : ۷۷] اینجا می فهمید چه می گوید، یعنى چه؟ «می خواهد» بیفتد. دیوار اراده دارد؟ اینجا می فهمید چه می گوید؟ دیگر مانند بعضى از خیالبافها نمی آیید خیالبافى بکنید که حالا این که می گوید دیوار می خواهد بیفتد، همین است که ما می گوئیم، نه این که اراده دارد! این نمی گذارد شما بفهمید چه می خواهید بگوید. 🍃 یا آن که به سلیمان علی نبیناو آله وعلیه السلام گفت: که آن که علمى از خدا نزد او بود گفت: مى خواهى من در یک طرفة العین آن تخت بلقیس را بیاورم؟ [قالَ الَّذی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ أَنَا آتیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُک. نمل : ۴۰] آن که نزد او علمى از خدا بود! می فهمید چه می گوید؟ یا آیات دیگر، آیات تسبیح خیلى زیاد است، بخواهیم اینها را بگوییم از بقیه بحث می مانیم. سَبَّحَ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ [حشر : ۱؛ صف : ۱]، وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُم [اسراء : ۴۴].آن که امام مى گوید این دیوار وقتى می خواهد بشکند صداى تسبیحش را ما مى شنویم! آن که رسول اکرم صلواتالله علیه و آله فرمود: به روى حیوان نزن که تسبیح می گوید. 🍃 مذهب خاصى را از معلمى، از استادى، از یک کسى درباب معارف یاد می گیرید، مخصوصاً از آن کس و آن کتاب که اهل معارف نیست، از اینها به صورت تعصب داشتن اتخاذ نکنید، این مانع ریزش برکات ربوبى در موقع تلاوت قرآن می شود و مانع اشارات ربوبى در موقع تلاوت قرآن می شود. این هم یکى از موانع است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
هدایت شده از تزکیه عملی
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۸۱ * ⚜خالی شدن از و سایر رذایل⚜ 🍁 یکى دیگر از موانع، عبارتست از این که بعضى از صفات را داشته باشید. اگر خودتان را چیزى ببینید، از اول، کارتان خراب است! اشارات ربوبى قرآنى در موقع ، اصلاً براى آنهایى است که تکبر ندارند. این یک مسئله است، سعى بکنید خودتان را کوچک ببینید. نظر بیندازید به بعضى از این انسانها ببینید چه کسانى از اشارات ربوبى بر اثر تلاوت قرآن بهره مند شده اند و چه کسانى بهره مند نشده ‌اند، ولو سواد داشته اند. کَذلِکَ یَطْبَعُ اللَّهُ عَلى کُلِّ قَلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ [غافر : ۳۵] مُهر الهى می آید، بعضى صفات است که مهر الهى را می آورد، مخصوصاً ، مخصوصاً در بیست چهار ساعت، غفلت مُهر می آورد، تکبر مهر می آورد و اینها نمی گذارد موقع تلاوت قرآن آنچه که باید از اشارات قرآن به بریزد، بریزد. @tazkiyehamaly 🍁 حاج میرزا جواد آقا مرحوم یک چیز دیگر هم می گوید، می گوید یکى از موانعى که هست براى بعضی ها است که وسوسه در مخارج حروف می کنند، آن هم یکى از موانع است. این هم یک حرفى است که گفته و در جاى خودش بجاست. البته من می گویم این مانع تدبر است. چون انسان سعى می کند این مخرج خوب ادا شود، آن مخرج خوب ادا شود، می رود به عالم مخارج، دیگر از عالم کلام حق که باید آنجا حضور داشته باشد خارج می شود. و الاّ از ریزش معانى در موقع تلاوت قرآن مانع می شود. با این بیان که گفتم، از اینها که موانع هستند مواظبت کنید که نمی گذارد انسان، با مشغول تلاوت شود. با وضو و با حضور و با آن توجه که گفتم: توجه به حقیقت قرآن و صور قرآن و این که: این که من می خوانم نازلهای است از قرآن و با کنار زدن موانع قرآن را بخوانید. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
هدایت شده از تزکیه عملی
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۸۲ * ⚜قرار گرفتن در معرض خطابات ⚜ 🌴 و سعى بکنید که حتى المقدور تنها باشید، این هم یادتان باشد. متوجه باشید که عبادتهاى جمعى ما چیزى است، مخصوصاً من و شما که نپخته ‌ایم، ما اکثراً باید سعى بکنیم تا جایى که پخته بشویم و حقایق و ابواب بروى ما باز شود، تنها باشیم و مشغول بشویم. 🌴 و حتى سعى کنید هیچ کس نداند شما مشغول هستید، این قدر سعى بکنید، با ادب، با ، که مشغول هستید، آن وقت که با تلاوت مى کنید، یواش یواش این حالات مختلف براى شما پیش می آید. می بیند که به آیاتى می رسید که مضامین خاص دارد، ـ البته اینجا فهم معانى ظاهرى قرآن دخالت دارد ـ یواش یواش می بینید که به تناسب آیات مختلف شما حالات مختلف پیدا می کنید. مثلاً آنجا که وعیدهاى الهى را می خوانید که در جهنم براى چه کسانى چه وعده هایى خدا می دهد، بعد می بینید که بعضى از آنها و خداى نکرده خیلى از آنها را من و شما مشمول آن هستیم! در این صورت، حالت پناهندگى در شما پیش می آید. 🌴 وقتى انسان آیات را می خواند: وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ، یا آن کسى که این طور است فلان کار را می کند، یا دوستى زن و بچه و مسکن و تجارت در قلبش بالاتر از محبت خداست، [قُلْ إِنْ کانَ آباؤُکُمْ وَ أَبْناؤُکُمْ وَ إِخْوانُکُمْ وَ أَزْواجُکُمْ وَ عَشیرَتُکُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسادَها وَ مَساکِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فی سَبیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقینَ. توبه : ۲۴] می گوید به اینها بگوئید منتظر باشند: فَتَرَبَّصُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ. @tazkiyehamaly 🌴 امثال این آیات را که می خوانیم براى ما مشکل است، اینجا حالت پناهندگى برایتان پیش می آید، حالت استعاذه، خدایا بتو پناه می آورم. 🌴 آنجا که آیاتى را می خوانید که براى شما امید می آورد، برایتان حالت رجا پیش می آید. اگر با حضور و تدبر قرآن را خواندید، این حالات در وجودتان پیش می آید و آن وقت این حالات شما را به کجا می برد! دقت کنید، وقتى آیات را با این ترتیبى که می گویم می خوانید، در حالاتى در پناهندگى هستید، گاهى در حال خوف هستید، گاهى در حال طمع هستید، یواش یواش با این شرایط که شما داشتید، می بینید که رنگ تلاوت تان به شکل دیگر در می آید. گو این که این آیات همه اش بگوش شما خوانده می شود. دقت می کنید؟ آنچه که عنایات ربوبى است از اینجا شروع می شود. 🌴 آنچه که گفتنى بود گفتم. حالا شما چه اندازه دریافتید، با این شرایط، با این طور وقتى پیش رفتید به مرور می بینید مثل این که این آیات از همه جا به خود شما متوجه است. گو این که این خطابها به شما است، همه اش به شما گفته می شود! از اینجا عنایات خاص ربوبى شروع می شود. این حالت را که انسان پیدا کرد، شروع مى شود. مثل اینکه خدا با شما صحبت مى کند، گو این که با شما تکلم مى کند و این کلام خدا همه اش با شماست! این حالت که شروع شد، به مرور خدا را متکلم با خود می یابد. یعنى می بیند خدا با او تکلم می کند. اینجا قهراً این حالات به صورت بارزتر جلوه می کند. یعنى آن وقتى که آیات عذاب است و آیات مجازات و محاسبه های پروردگار است، انسان به این حالت رسید که همه اش بگوش انسان خوانده می شود، تکلم حق با انسان است، این آیات دیگر در انسان وحشت و فوق العاده ایجاد می کند، از حالت پناهندگى بالاتر است. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
هدایت شده از تزکیه عملی
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۸۳ * ⚜قرار گرفتن در معرض خطابات ⚜ 🌴 همان که از امام صادق علیه السلام شنیده اید که یک وقت امام سوره حمد را می خواند به آیه مالک یوم الدین که رسید تکرار کرد، آن شخص گفت دیدم که امام صادق صلوات الله علیه، مالک یوم الدین را تکرار کرد و تکرار کرد، به وجودش رعشه افتاد، رنگ و رخش تغییر کرد و گفت و گفت و متزلزل شد و دفعتاً امام به حالت صعقه افتاد. ـ البته او به تناسب مقام خودش است و تکرار هم برنامه کسانى است که در مراحل قرآن به این مراحل می رسند، حالاتشان به این مسئله هدایت مى کند، یعنى بعضى آیات را مکرر می خوانند. من این را گفتم براى این که متوجه آن حقیقت که گفتم باشیم. ـ بعد از او سؤال شد که چه حالتى بود، فرمود که این آیه را تکرار می کردم و تکرار می کردم تا این که این آیه را از گوینده این آیه که حضرت حق است شنیدم! فلذا در برابر جلالت ربوبى، این بنیه بشرى من طاقت نیاورد: فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکًّا وَ خَرَّ مُوسى صَعِقا [اعراف : ۱۴۳]، سمعتها من المتکلم، از خود گوینده شنیدم. آنجا که قارى این حالت را پیدا می کند که خدا به او خطابات می کند، وقتى به آیه های وعید می رسید به آیه هایى مانند مالک یوم الدین می رسد، به آیه های آتش و وعده های عذاب، حتى دنیوى می رسد، فوق العاده متزلزل می شود. به آیه های رحمت مى رسد فوق العاده امیدوار است. به آیه هایى که اشتیاق آور است مى رسد حالت خاصّى دارد. چون یک حالت یافتنى است، ولى قرآن با تدبر به آن حالت، انسان را مى برد تا جاییی که این حالت مبدل بشود به یک حالت بالاتر، که این عنایت خاص ربوبى است براى خاصان و خوبان از بندگان خدا. @tazkiyehamaly 🌴 حاج میرزا جواد آقاى ملکى وقتى این را عنوان مى کند مى گوید: رزقنا الله و ایاکم، آن هم به آن کسانى که به این جور چیزها ایمان آورده اند، مى فهمند این حالت چیست. از این حالت انسان بالا مى رود، چون خدا با او سخن مى گوید، مى رود بالا، این حالت، یافتنى است. در موقع خدا را در کلامش متجلى مى بیند. یعنى کلمات و حروف و آیات را که مى خواند همه اش را تجلیات متنوع ربوبیت مى بیند، این یعنى چه؟به قول حاج میرزا جواد آقا رزقنا الله و ایاکم جمیع المؤمنین! یعنى مومنین، آنها که ایمان بیاورند. 🌴 در اینجا روایتى را از توحید صدوق براى شما مى خوانم که، امام صادق علیهالسلام فرمود: ان الله تعالى تجلی لعباده فى کلامه ولکن لا یبصرون. خدا خود در کلام خود بر بندگانش تجلى کرده ولى صحبت این است که مردم این تجلى را نمى یابند و نمى بینند. این تجلى یعنى چه؟ یعنى وقتى شما آن کلمات را که مى خوانید تجلیات است؟ بله. یعنى چه؟ دیگر یعنى چه اش را ما نمى فهمیم، فعلاً نمى فهمیم. به آنجاها مى رسد. این یک تذکرات و راهنمایى با یک تصویرى از تلاوت قرآن با بود که به شما گفتم، هم تذکر درباره تدبر و هم این که تلاوت قرآن با تدبر چه سیرى را در پیش مى گیرد و چنین کسى چه مراحلى را طى مى کند. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
هدایت شده از تزکیه عملی
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۸۴ * ⚜مراجعه به منابع درست در تفسیر و بیان ⚜ 🍀 البته برداشتهای غلط از هم مسئله ای است. این که من الان در رابطه در قرآن توضیح دادم، گفتم بعضى برداشتهای غلط از قرآن، موجب این می شود که در موقع ، از آن اشاراتى که ربوبى است و از این کلمات و حروف، [که] به انسان مى ریزد، محروم بشود. سؤال شد راه پیش گیرى اش چیست؟ من در جواب سؤال شما که راه پیشگیرى اش چگونه است چه بگویم. همین قدر من به شما توصیه می کنم براى این که شما گرفتار برداشت غلط از قرآن نشوید، به منابع درست در تفسیر و بیان قرآن مراجعه کنید. منابعى که می شود روى آنها حساب کرد سر و کار داشته باشید. اقلاً یک راهش این است که از منابعى که نباید به آنها مراجعه کرد پرهیز بکنید. کسى که حق ندارد تفسیر قرآن بگوید، حالا او نباید بگوید، ولى اگر او گفت، انسان اقلاً گوش نکند! و اگر گوش کرد بداند که آنچه که او می گوید نیست. لااقل فقط آن نیست. تعصب نداشته باشد فلان آقا اینجور گفت یا فلان کتاب اینجور نوشته، فلان تفسیر اینجور نوشته. اگر شما تعصب داشتید، لااقل این اندازه توجه نداشتید که ممکن است فلان آقا اشتباه بکند، یا لااقل گوشه ای را گفته باشد، همه اش که در این خلاصه نمی شود، اصلاً قرآن یک سفره الهى است، یک مائده ربوبى است که هر کسى به اندازه خودش می تواند از قرآن و از انوار قرآنى استفاده بکند. این کلام اگر در نظر شما باشد فکر می کنم براى شما اقلاً، این کافى باشد در پیش گیرى شما از برداشتهاى سوئى که براى خود شما مضر است. این که شما توجه داشته باشید که قرآن یک سفره الهى است، که هر کسى به اندازه خودش می تواند اگر برداشت درست بکند از آن استفاده بکند. اگر برداشتش، برداشت درستى باشد، محدود نیست. @tazkiyehamaly 🍀 یک مفسر یک معنى را گفت معنی اش این نیست که فقط همین معنى است و معناهاى دیگرى که باید باشد دیگر در بین نیست. یا معناهائى که دیگران گفته اند درست نیست. با احتمال این که فلان معنایى را هم که فلان شخص در منبر گفته یا در فلان کتاب نوشته ممکن است معناى غلطى هم باشد. ولى من براى آنهایى که در این جلسه نیستند چه بگویم در راه پیش گیرى از برداشتهاى غلط از قرآن، و چاره اش چیست چه بگویم؟ چه کسى حرف مرا می شنود؟ به هرحال همین اندازه گفتم هر کس حرف مرا بشنود باید روى آن بکند. 🍀 نباید انسان بکند که قرآن فقط یک وجه دارد. خیلى از علقه و مضغه ها هستند که حالا به حساب خودشان انسان شده اند و نظر می دهند! علقه و مضغه آن چیزى است که هنوز انسان نشده، من به خیلى از بچه ها می گویم چطور شما وقتى می روید از بازار چیزى بخرید عقلتان کار می کند در یک جنسى که از بقال می خرید عقلتان کار می کند، کم نشود، کلاه سرتان نرود! چرا عقلتان را در این باب بکار نمی برید، چرا فکر نمی کنید؟ از باب مثال یک دفعه این است که ما آقاى طباطبایى را مفسر قرار می دهیم، یک دفعه این است که یک کسى براى خودش چند کلمه از اینجا و آنجا یاد گرفته، براى قرآن تفسیر بیان می کند! ما چرا نباید قضاوت بکند؟ چرا نباید ما این اندازه توجه داشته باشیم در باب معارف؟ چرا ما و شما عقلمان کار نکند که کسى که از باب مثال می خواهد در توحید، در اسماء، در معارف، در معاد، در ورع و چیزهاى مختلف معارف می خواهد بحث بکند، عقل من و شما باید این اندازه کار بکند که این آدمى که در فلان معارف و.... نوشته دارد و سخن دارد، روى حرف این آدم باید حساب کرد، یا روى حرف امثال آقاى طباطبایى ها؟ یک کمى توجه بکنید! @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تزکیه عملی
طاعات و عبادات مقبول درگاه حضرت حق ان شاءالله🌹 حلول ماه شوال و عید بزرگ بندگی، عیدسعید فطر را خدمت همه شما عزیزان تبریک عرض می نماییم. ⚜✨⚜✨⚜✨⚜ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ⚜✨⚜✨⚜✨⚜
هدایت شده از تزکیه عملی
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۹۴ * ⚜عید فطر⚜ 🌸 حفظ برکاتی که در ماه مبارک عاید شده🌸 🌷 هر چه نفس می خواهد انجام می دهیم! [فقط مسئله گناه نیست!] غیر از مسئله ، حتى در مباهات که از نفس تبعیت می کنیم، این تبعیت از نفس انسان را می میراند، دل دیگر مرده است، میت است، ندارد. به عبارت دیگر: دارد. این که من و شما مرتب از دل خودمان ناراحتیم که در این دل، تعصبى، سوزشى، گریه ای، خوفى و اشتیاقى ـ از این حالات خوب که براى بندگان خدا می شود ـ نیست.. خیلى هم سعى می کنیم باشد، البته سعى ناصحیح! سعى از غیر راهش. خیلى آرزو می کنیم، از آن سوز دلها که براى بندگان خدا [حاصل] می شود، براى ما هم [حاصل] بشود، اما نمی شود. چون قسوت دارد، قاسى است. قسوتش هم اولاً، دقیقاً از گناهان است، ثانیاً تبعیت بى قیدوشرط از خواسته های مباح نفسانى! فراموش نکنید، اینها قسوت در دل می آورد. @tazkiyehamaly 🌷 آن وقت در ماه مبارک، از یک سو از گناهان اجتناب می کنید و از یک سو از مباحات، [یعنی] کم خوردن و امثال آن ، شکستن نفس در مقابل امر خدا، که [این شکستن نفس] مقابل هواى نفس می شود. [این دو کار] دل را لطیف می کند، یعنى قساوت را از دل برمى دارد و اینجور اثرات را ماه مبارک در دل می گذارد: السلام علیک من مجاور رقت فیه القلوب. در دعاى ۴۵ صحیفه سجادیه، در وداع شهر مبارک، ماه رمضان است: سلام بر توای ماهى که در تو دلها رقت پیدا کرد: قلت به الذنوب، گناهان کم شد. این تاثیر است در . @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
هدایت شده از تزکیه عملی
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۹۵ * ⚜ترک و کم کردن مباحات⚜ حالا باید طبعاً خیلى مراقبت کرد که انسان یک ماه گرفته است و رقّتى در به ظهور رسیده، دل رقیق شده است، قساوتش تا حدودى برطرف شده است. باید مواظبت کرد [که] این را اضافه کرد، کم نکرد. مواظبتش بر این است که: اولاً انسان ترک گناه را ادامه بدهد. ثانیاً مراقبت در این که در هواهاى مباح نفسانى، خوردنها و آشامیدنها و آن چیزهایى که شرعاً حلال است مباح است، در آنها انسان زیاد غوطه ور نشود. ـ این نکته دوم را ممکن است شما متذکر نباشید، می خواهم تذکر بدهم: ـ فکر نکنید چون مباح است و خدا حلال کرده است، بى قیدوشرط انسان غوطه ور بشود و اشکالى ندارد، نه خیر! قسوت می آورد. حتماً قساوت می آورد. @tazkiyehamaly شما پیش خودتان فکر کنید می فهمید که انبیاء و از همه بالاتر، رسول الله صلی الله علیه و آله، حضرات معصومین علیهمالسلام، اینها [چرا] این قدر از این مباحها اجتناب می کردند، از حلالها اجتناب می کردند. یکى حضرت امیر علیه السلام [است] که در حالاتش هست. لابد شنیده‌ اید همیشه نان جو می خورد، آن هم نان جو خشک، گاهى با نمک و خیلى کم می شد که مثلاً با سرکه و یا با شیر بخورد! بیشتر، خوراکش نان جو با نمک بود. این مسئله را که شنید، در حالاتش هست که بعضى از نزدیکان از راه دلسوزى می خواستند نان جو را روغنى بزنند، آن انبان نان جو خودش را مهر و موم کرد، که کسى دست نزند! این درس است براى ما! معلوم است [این] که کسى از مباحات هم بى قیدوشرط اجتناب کند، چیز ساده ای نیست، اینها ریاضت شرعى است. داریم، داریم. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تزکیه عملی
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۹۶ * ⚜لقمه تبدیل به و مى شود⚜ 🍀 جمله ای [را] پسر خود من و آن همراهى که با او بود از آقاى بهجت نقل کردند که من هم یاد گرفتم، گفتند که هر لقمه ای که به دهانتان می گذارید، آن را لقمه ندانید، [بلکه] ایمان است، عقل است، است، روش است، عمل است! 🍀 البته این برداشت از آیات و روایات است، اما جمله را به این شکل گفتن، گاهى از بزرگان هست که انسان خیلى به دلش می نشیند: غذایى که می خورى نگو غذاست، می خورى! یا ایمانت خراب خواهد شد یا ایمانت خوب خواهد شد، است [که] می خورى که عقلِ کج خواهد بود یا عقلِ درست خواهد بود، است که می خورى، یعنى مبدل به فکر و عقل و ایمان خواهد شد. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
هدایت شده از تزکیه عملی
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۹۷ * ⚜جلوگیری از حال و استجابت ⚜ 🌸 بعید نشمارید، خیلى از عدم موفقیتهای ما معلول همین مسئله است. شما بعید نشمارید، من به نوبه خودم یقین دارم که این یکى از آن مسائل اساسى است که نمی گذارد ما حالى پیدا بکنیم، حسابى پیدا بکنیم، حتى و تضرّعمان هم به جایى نمی رسد، از بیخ راه بسته می شود، حتى دعا می کنیم، به خدا مى گوئیم: خدایا ما را به سوى خودت بخوان! دعایى است که حتماً باید کرد، ولى این دعا هم بجایى نمی رسد! این هم یک رو آوردن به خداست، ولى حتى این دعا هم مستجاب نمی شود. از همه جا راه بسته می شود، دعا مستجاب نمی شود، مستجاب نمی شود [چرا] که ، روح تیره است، روح ظلمانى است، از خدا محجوب است. @tazkiyehamaly 🌸 انسان وقتى غوطه ور در حرام و مشتبه شد، چه در کسب و کار خودش، چه در مراوده ها، چه در معامله ها چه در معاوضاتش، الى آخر، [اگر] در حرام و مشتبه غوطه ور شد، اگرچه به ظاهر هم مشروع است، ولى چون این انسان دقیق نیست، ظلمتى و تیرگى از این لحاظ عاید و می شود که دیگر این قلب بیچاره نمی تواند کارى انجام بدهد، که از همین ظلمت و تیرگیهاست. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
هدایت شده از تزکیه عملی
🍁✨💫🍁✨ ✨💫🍁 💫🍁✨ 🍁 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۹۸ * (قسمت آخر) ⚜تیرگی ⚜ 🍀 در اینجا من یک تحلیل خیلى سربسته براى شما می کنم و بقیه اش را به ذهن شما واگذار می کنم. ببینید: من و شما یک غذاى حرامى یا مشتبهى خوردیم، مجلسى رفتیم و یک دوستى، یک چایى یا شیرینى آورد [دقت نکردیم و] خوردیم، این غذا جزء بدن ما می شود. حالا این غذا چگونه است و به چه نحوى خراب است، از این غذا بدن درست می شود. بدن مجراى است، بدنى که از این جور غذاها، از مشتبهات و حرامها ساخته می شود، [روح از آن تاثیر می گیرد.] ولو یک بار انسان غذاى حرام بخورد، بى نقش نیست. حالا روح ما که می خواهد به سوى خدا حرکت کند، [نمی تواند]. 🍀 توجه داشته باشید که نسبت روح به بدن مانند یک نورى است که از یک جسمى مثلاً تا حدى صیقلى، می تابد و به آن ور عبور می کند. این جسم صیقلى هر چه تیرگى و رنگ داشته باشد، این نور بى رنگ، آن تیرگى و رنگ را بخودش برمی دارد. یک تشبیه خیلى ساده و خلاصه گفتم و بقیه فکر و تامل را به عهده شما مى گذارم. @tazkiyehamaly 🍀 من اگر غذاى مشتبه می خورم، بکنید چه ربطى به روح من دارد و چرا نمی گذارد روح من برود. روح من درست مانند نورى است که از یک جسمى بر یک جسمى می تابد و از آن عبور می کند و رنگین می شود. حالا رنگین شدن چیست؟ چه تیرگى هست؟ آن غذاهاى حرام و مشتبه که آلودگى آنها در جسم پیاده می شود، در گذر روح از مضیق ماده و بدن، در روح هم این رنگ به تناسب روح پیاده می شود. آن وقت ببینید که به چه روزگارى می افتد. فلذا هیچ وقت شما بعید نشمارید که چرا من و شما گاهى حرکاتى انجام می دهیم، تلاشها می کنیم، تصمیمها می گیریم، همتها صرف می کنیم ولى بجایى نمی رسیم! این را بعید نشمارید که این از آلودگى به حرامها و یا اقلاً به مشتبهات باشد. مشتبهات یعنى آنها که نمی دانیم چگونه به دست آمده و می خوریم و تصرف می کنیم. اگر خوب دقت کنید همه [اینها] براى شما اقلاً مشتبه می شود. 🍀 البته به قول مرحوم نراقى، راه به دست آوردن حلال براى انسان بسته نیست، ولى خیلى سخت است. هر کسى به اندازه همت خودش می تواند لقمه خود و مال خود را و تصرّفاتى را که در آنها دارد، حلال کند. [اگر] انسان همت مصروف کند، می تواند به این نعمت بزرگ برسد. 🍀 باز این نکته را دقت کنید که بعید نشمارید که خیلى از عدم موفقیتهای ما معلول همین مسئله باشد. 🍀 خدا من و شما را هم به مبارکى این عید نجات بدهد! خدا مظلومان را نجات بدهد! هیچ دعایى بدون دعا به مظلومان قبول نمی شود! برای تعجیل فرج دعا کنید. خدا به ما توفیق بدهد که با خروج ماه مبارک، دیگر برنگردیم و اثر ماه مبارک را خراب نکنیم. @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫 کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫🍁✨💫
همراهان گرامی سلام و عرض ادب🌹 با حول و قوه الهی مطالب مربوط به بیانات حضرت آیت الله شجاعی(ره) در خصوص به پایان رسید.امیدواریم که ان شاءالله توانسته باشیم از برکات ماه مبارک حداکثر استفاده معنوی را برده باشیم. از همراهی همه شما همراهان گرامی سپاسگزارم. ادمین التماس دعا
با سلام و احترام لطفا هر کس می‌تواند به نیت سلامتی رئیس جمهور و همراهانشون دعای سریع الاجابه امام سجاد علیه السلام را به هر تعداد بخواند ( اگر صد بار خوانده شود ان‌شاءالله دعا مستجاب می‌شود) : «إِلَهِی کَیْفَ أَدْعُوکَ وَ أَنَا أَنَا وَ کَیْفَ أَقْطَعُ رَجَائِی مِنْکَ وَ أَنْتَ أَنْتَ إِلَهِی إِذَا لَمْ أَسْأَلْکَ فَتُعْطِیَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی أَسْأَلُهُ فَیُعْطِینِی إِلَهِی إِذَا لَمْ أَدْعُکَ [أَدْعُوکَ ] فَتَسْتَجِیبَ لِی فَمَنْ ذَا الَّذِی أَدْعُوهُ فَیَسْتَجِیبُ لِی إِلَهِی إِذَا لَمْ أَتَضَرَّعْ إِلَیْکَ فَتَرْحَمَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی أَتَضَرَّعُ إِلَیْهِ فَیَرْحَمُنِی إِلَهِی فَکَمَا فَلَقْتَ الْبَحْرَ لِمُوسَی عَلَیْهِ السَّلامُ وَ نَجَّیْتَهُ أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تُنَجِّیَنِی مِمَّا أَنَا فِیهِ وَ تُفَرِّجَ عَنِّی فَرَجاً عَاجِلاً غَیْرَ آجِلٍ بِفَضْلِکَ وَ رَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.» @tazkiyehamaly
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انا لله و انا الیه راجعون 🖤 یا حضرت زهرا (س) به برکت قدم مولود امروز امام الرئوف علی بن موسی الرضا(ع) به قلب رهبرمان آرامش و سکینه عنایت بفرما و ملت ایران را در عبور از این غم بزرگ یاری بفرمایید. @tazkiyehamaly
هدایت شده از تزکیه عملی
〰〰〰〰〰〰〰〰 عرض سلام و ادب خدمت همه شما بزرگواران و همراهان گرامی🌹 فرا رسیدن ایام عزا و مصیبت اهل بیت(ع) و حضرت اباعبدلله الحسین(ع) را خدمت همه شما عزیزان تسلیت عرض می نماییم و از همه شما همراهان گرامی خالصانه التماس دعا داریم. با توجه به آغاز ماه محرم الحرام،با توکل به خداوند متعال و توسل به حضرت سیدالشهدا(صلوات الله علیه) ان شاء الله از امروز به جهت آشنایی بیشتر و عمیقتر با شخصیت و مقامات والای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ، با بخش مناسبتی جدیدی از سلسله سخنرانیهای حضرت استاد آیت الله شجاعی (ره) تحت عنوان در خدمت همه شما بزرگواران خواهیم بود. این مباحث بسیار زیبا و مهم در باب شخصیت حضرت سیدالشهدا(ع) در کانال " تزکیه عملی " در چندین قسمت تهیه شده و در ایام ماه محرم الحرام به ترتیب ارائه خواهد گردید‌. امید است که از این سلسله مباحث نیز حداکثر بهره را ببریم. التماس دعا ادمین @tazkiyehamaly اولین قسمت از مبحث تقدیم حضور همه شما عزیزان می گردد.👇👇👇👇
cheragh_hedayat part 1.mp3
22.79M
📢 ⚜بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(ره): قسمت ١ ⚜موضوع: تبیین شخصیت ومقام والای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) 〰〰🌹〰〰 ⚜کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly @tazkiyehamaly_arshiv
cheragh_hedayat part2.mp3
13.22M
📢 ⚜بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(ره): قسمت ٢ ⚜موضوع: تبیین شخصیت ومقام والای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) 〰〰🌹〰〰 ⚜کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly @tazkiyehamaly_arshiv
cheragh_hedayat part3.mp3
22.56M
📢 ⚜بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(ره): قسمت ۳ ⚜موضوع: تبیین شخصیت ومقام والای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) 〰〰🌹〰〰 ⚜کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly @tazkiyehamaly_arshiv
cheragh_hedayat part4.mp3
19.49M
📢 ⚜بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(ره): قسمت ۴ ⚜موضوع: تبیین شخصیت ومقام والای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) 〰〰🌹〰〰 ⚜کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly @tazkiyehamaly_arshiv
cheragh_hedayat part5.mp3
21.36M
📢 ⚜بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(ره): قسمت ۵ ⚜موضوع: تبیین شخصیت ومقام والای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) 〰〰🌹〰〰 ⚜کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly @tazkiyehamaly_arshiv
انا لله و انا الیه راجعون🖤