eitaa logo
تزکیه عملی
1.6هزار دنبال‌کننده
214 عکس
25 ویدیو
8 فایل
نشربیانات،تألیفات،ودروس اخلاق ازعالم فرزانه،عارف واصل،حضرت آیت الله العظمی محمدشجاعی(ره) این کانال ارتباطی با بیت معظم له ندارد. آرشیوصوتی تزکیه عملی @tazkiyehamaly_arshiv کانال تزکیه عملی درسروش http://sapp.ir/tazkiyehamaly
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۸ * 🍃 اگر خواستى تا حدودى اين حقيقت را بفهمى، در اين آيات شريفه تدبر كن كه مى فرمايد: «ان الابرار لفى نعيم على الارائك ينظرون - تعرف فى وجوههم نضرة النعيم - يسقون من رحيق مختوم ختامه مسك و فى ذلك فليتنافس المتنافسون». و مى فرمايد: «ان الابرار يشربون من كأس كان مزاجها كافوراً» و مى فرمايد: «يطاف عليهم بكأس من معين - بيضاء لذة للشاربين - لا فيها غول ولاهم عنها ينزفون» از ترجمه اين آيات به لحاظ اينكه مجال تدبر را محدود نكنيم صرف نظر كرديم. در ضمن، به تدبر در آيات ديگر مربوط به اين معنا هم توصيه و تأكيد مى شود. 🍃 راه مخصوص سالك عارف را مقصدى جز مقصد اعلى نيست، و مقصد وى در همه مجاهداتش لقاى حضرت معبود، و و است. همه مجاهدات عبودى براى همين است و بس. ليكن در ميان اين مجاهدات را جايگاه مخصوصى هست، و روزه، مجاهدتى است كه در سوق دادن و بالا بردن سالك به سوى مقصد اعلى حساب خاصى دارد. در بيان ديگر، هر مجاهدتى راهى است به سوى مقصد، و روزه راه مخصوصى است. @tazkiyehamaly 🍃 لازم است در اين بيان معروف از رسول اكرم صلى الله عليه و آله خوب تأمل كنيم كه فرمود: «قال الله عزوجل، ألصوم لى و أنا أجزى به» يعنى «خداى متعال فرموده است، روزه براى من است، و جزاى آن لقاى من». جمله «و أنا أجزى به» در صورتى كه فعل «أجزى» به اصطلاح اهل ادب «فعل مجهول» باشد، حكايت از حقيقتى كه گفتيم دارد، و آن اينكه، روزه در بالا بردن سالك به سوى مقصد اعلى حساب خاص دارد، و راه مخصوصى است. 🍃 از امام صادق سلام الله عليه هم همين مضمون با كمى تفاوت لفظى نقل شده است. از آن حضرت روايت شده كه فرمود: «ان الله تعالى يقول: ألصوم لى و أنا اجزى عليه» 🍃 سخن در خصوص روزه، اسرار آن، و بركات آن بسيار است، آنهم در خصوص گفتنيهاى آن، ليكن مجال مناسب نيست. به سالكان طالب بصيرت توصيه مى شود و به آيات مربوط به روزه، و به روايات وارده در اين باب كه بسيار زياد و داراى دقايق و نكات بى شمار است مراجعه كنند، و در آنها به دقت و تأمل بپردازند، تا از اسرار عميقه و حقايق عاليه اى كه در آن نهفته است درحد خود بهره مند شوند. و تأكيد مى شود در اين امر مسامحه نكنند. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۹ * ⚜سه بار اقبال الهی در نماز⚜ 🌾 شبیه آن مسئله ای است که در نماز هست. شنیده ای مضمون روایتى را که می فرماید: خداى متعال سه بار اقبال می کند، اگر انسان در این سه اقبال به خودش آمد نماز خوب می خواند و اگر به خودش نیامد، دیگر بخود آمدن در آن نماز مشکل است. یعنى در یک نماز که شما تصمیم گرفتید با حضور و توجه نماز بخوانید، بعد خراب کردید دوباره تصمیم گرفتید، دوباره خراب کردید، دوباره تصمیم گرفتید، سومین بار هم خراب کردید، دیگر چهارمین بار تصمیم گرفتن مشکل است. این در نماز چیز اسرارآمیزى است. 🌾 در هم چنین چیزى هست. در روزه نمی گویم مضمون روایتى است که من به صراحت دیده باشم ولى یک چیز مجرَبى است. شاید در روایات هم باشد و بنده ندیده ‌ام. مقصود مرا فهمیدید؟ از همان روز اوَل سعى کنید که آن آدابى که یاد گرفته اید که روزه دار واقعى نسبتاً باید داشته باشد، آنها را مراعات کنید. از همان روز اوَل سعى کنید که مراعات کنید. @tazkiyehamaly 🌾 مثلاً روزه دار باید کم صحبت کند و حتى المقدور از صحبتهای بیجا بپرهیزد تا آن صفاى روزه که در درون هست، آن ضیاء و روشنى که دارد و مخصوص است در ایام روزه دارى و براى روزه دار در باطنش هست و برکات زیادى دارد و موجب انجذاب انسان به سوى خدا می شود و موجب این می شود که آن اطعامى که روزه دار دارد در درون دارد بشود آن اطعام درونى که براى روزه دار در ماه مبارک هست، در پشت پرده. آن که مسئله ضیافت الهى و اطعام شدن و اینها، آن نورانیت، آن صفا، آن اطعام باطنى آن انجذابى که در درون هست و آن طعام خوردنهاى آن سویى، آن پشت پرده ای و آن ضیافتهاى ربوبى که در باطن امر براى روزه دار هست مثلاً با بی جا صحبت کردن خیلى لطمه می خورد، با خیلى چیزها لطمه می خورد، با آن صحبتها همین نورانیت لطمه می خورد، آن برکاتى که باید پشت پرده باشد، رفته است و آن انجذاب بسوى خداى متعال رفته است، آن افاضه که در باطن على الاتصال براى روزه دار می شود، آن ضیافتها که از آن برخوردار می شوید (کم شده یا ضعیف شده )مانع در برابرش ایجاد شده است، تیرگی ‌ها مانعش شده است. 🌾 این را از باب مثال می گویم، این کم صحبت کردن را در همان روزهاى اوَل اگر شروع کردید و تا آخر هم ادامه دادید، از آن برکات کم صحبت کردن بهره مند خواهید شد. امَا اگر روزهاى اوَل مسامحه کردید، بعد از چند روز خواستید این را عمل بکنید، نه اینکه بعد از چند روز این سعى تان بی ثمر خواهد بود، ولى آن ثمر را نخواهد داشت. اوَلش یک مقدار خراب کردید یک سدَ کلى ایجاد کردید. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۰ * ⚜مواظبت بر اوقات نماز⚜ 🍀 نکته دیگر که قبلاً هم گفتم، این است که سعى بکنید چه در ماه مبارک و چه در الان و چه در غیر ماه مبارک، حدود ارکان نماز را ضایع نکنید! حتى در همان دعاى اوَل ماه مبارک خوانده می شود و آداب روزه دار را امام از خدا خواسته است بخشى مربوط به این است که: خدایا مرا موفق بکن به آن میقاتهاى نماز و در میقاتهاى نماز مرا مراعات بکن آن حدودى را که براى ارکان نماز قرار دادهای آنها را من مراعات بکنم. وقت نماز وقت میقات است. چطور حضرت موسى رفت به میقات و در آن میقات با خدا صحبت کرد و خدا با او صحبت کرد و آدابى داشت، میقاتى بود، یعنى یک وقت گذاشتنى بود که برود در محضر خدا و با خدا مناجات بکند. 🍀 یعنى آن موعد و آن وقت معین که قرار گذاشته می شود که در آن موقع دو موجود با هم برخورد بکنند و صحبتهایشان را بکنند. وقت نماز میقاتى است بین خدا و بنده. پنج وقت نماز، پنج میقات است. آن میقاتى که در قرآن می فرماید حضرت موسى داشت و به میقات رفت و با خدا مناجات را شروع کرد، آن را به نظر بیاورید! هر وقت نماز براى من و شما میقاتى است بین ما و خدا، یک وعده گاهى است که بین ما و خدا، وقت معینى است که وعده گذاشته شده است که ما در محضر خدا حاضر باشیم و به مناجات بپردازیم. میقات است، خوب توجه کنید! @tazkiyehamaly 🍀 فرض کنید ظهر می شود فورى برود با عجله مثلاً یک وضو بگیرد، حواس و فکرش این در و آن در باشد و پراکنده و هیچ نداند چه کار می کند؟! اینجور به میقات آمدن هیچ نمی شود اسمى بر آن گذاشت! انسان هیچ نمی داند چه کار می کند! وقتی که توجه دارد میقات است، وقتى که موقع وضو گرفتن می شود، اوضاعش عوض می شود، افکارش عوض می شود. 🍀 در صحبتهایم شنیده ای که در روایت آمده، آن عایشه گفته است که رسول الله صلوات الله علیه وآله ما را، یعنى عیالاتش را مى دید و صحبت می کرد ولى وقت نماز که می شد،وقتى ما را می دید، کاَنّه ما را نمی شناسد! یعنى آنچنان مجذوب آن میقات و آداب و حدود [می شد]! آن میقات به جانب حق بود که، عیالش می گفت وقت نماز که می شد وقتى ما را می دید کانّه ما را ندیده است، اصلاً ما را نمی شناسد، اینجور بود. 🍀 وقت نماز که می شود، وقت وضو که می شود، خودتان را خوب جمع کنید که به میقات می روید. وعده گاه است، میقاتى است بین شما و خدا. خودتان را جمع بکنید و با حضور وضو را بگیرید، در وضو آن دعاها را بخوانید. بدانید کجا ایستاده اید، است. 🍀 از اوَل در خلقت این در نظر گرفته شده است که این ساعت قرار است شما با خدا صحبت بکنید. خدا منتظر این است که شما چه آوردید، میقات است، کلمه «میقات» را فراموش نکنید. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۱ * ⚜مواظبت بر اوقات نماز⚜ 🌿 در این دعائى که امام سجاد علیه السلام در اوَل ماه مبارک می خواند، یکى از چیزهایى که از خدا می خواهد که بتواند آن آداب را رعایت کند، این است که، خدایا مرا به آدابى که در میقاتهاى نماز است، در این ماه مبارک مرا به آن موفق بکن حدودش را در آن مراعات کنم، ارکانش را مراعات بکنم. ارکانش که عبارتست از، نیت، قیام، رکوع و سجود و اینها را مراعات بکنیم. اینجا جمله ای بیادم افتاد که بگویم، فکر نکنید که اینجور چیزها که گاهى در دعاها هست از جمله در این دعا که رفتید مطالعه کردید که خدایا مرا موفق کن که حدود و ارکان آن را خوب بجا بیاورم، ارکان آن عبارتست از مثلاً نیت و قیام و رکوع و امثال اینها، یعنى صورت ظاهرش را! @tazkiyehamaly 🌿 همه وقتى اینجور چیزها را می خوانند. فوراً ذهنشان می رود و به ظاهر قضیه که خدایا من رکوع نماز را، سجود نماز را که ارکان نماز است خوب بجا بیاورم! فکر می کنید که همان صورت ظاهرش است؟ نه، خوب بجا آوردن این است که حق رکوع را ادا بکنم، رکوع رکن است. حق سجده را ادا بکنم، رکن است. یعنى آن جنبه باطنى رکوع را که رکن است مراعات بکنم و جنبه باطنى این رکن را من بجا بیاورم. مطلب را باز می کنیم: در رکن گفته می شود، ـ در رساله خوانده ای ـ که ارکان نماز را اگر انسان سهواً و عمداً فراموش بکند، نمازش باطل می شود. این حرف را همه می زنند به ارکان ظاهرى نماز که هر کس حتى سهواً هم ارکان نماز رافراموش کند نمازش باطل است! نه تنها در ظاهر این طور است بلکه اصلش ناظر به حقیقت رکوع است ـ که انسان در رکوع چه حالتى باید داشته باشد ـ اگر حق رکوع را که رکن است این رکن را در عبودیت اگر بجا نیاوردى ـ چه عمداً باشد چه سهواً باشد ـ نماز باطل است! @tazkiyehamaly 🌿 یعنى تو اگر تعظیم در برابر خدا را نداشتى یا عظمت خدا را در ۲۴ ساعت در احوال خودت مراعات نکردى، خداى عظیم در نزد تو در وجود تو عظمتش حساب نداشت، آیا تو در رکوع هستى یا نیستى؟ رکوع را بجا آورده‌ ای یا نیاورده اى؟ خضوع در برابر عظیم را بجا آورده ای یا نیاورده ای؟ نیاورده ‌ای!!! گرچه ظاهر رکوع را بجا آورده باشى، در ظاهر خم شده باشى! وقتى تو در خم شدن، شکسته شدن در برابر عظیم، در حضرت عظمت را نداشته باشى، عمدى باشد یا سهوى باشد، تو رکوع را جا گذاشته ‌ای! یعنى نماز تو دیگر حقیقت نماز نیست! 🌿 اینها را در حاشیه گفتم. خلاصه آن دعا را بخوانید. دعاى اوَل ماه مبارک صحیفه سجادیه را مطالعه کنید، ببینید آداب چیست. از حالا خودتان را آماده بکنید و هم اوَل ماه مبارک، آن دعا را با خضوع با تضرع بخوانید. هم بخوانید و هم از الان معانیش را مطالعه بکنید و خودتان را آماده بکنید که خدایا زبانم چگونه باشد، نیتم چگونه باشد. اینجا امام تا آخر شمرده تا اینکه نمازم چگونه باشد. مرا موفق کن در میقاتها، حدود نماز را مراعات کنم الى آخر.خیلى قدرش را بدانید. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۲ * ⚜خضوع و خشوع و پرهیز از ⚜ 🌻 جمله ای که بیادم افتاد به شما بگویم. امیرالمؤمنین سلام الله علیه در نهج البلاغه می گوید خداى متعال آن مَلکَش را ـ از جن بود نه از ملک (و کان من الجنّ) ـ بواسطه از بهشت بیرون کرد، شما می خواهید با داشتن این استکبار به بهشت راه پیدا بکنید؟ 🌻 به انسانها خطاب می کند. نکته بسیار ظریف و عمیقى است! شیطان را خدا از بهشتى که بهشت حاضر و آماده اش بود که زحمت کشیده بود به آنجا رفته بود، با قدم ، با مجاهدت خیلى بالا رفته بود، در منزلتهاى بالا، در بهشت قرار گرفته بود، در زمره و ملائکه حساب مى شد! وقتى خطاب آمد، خطاب شامل شیطان هم شد بعنوان اینکه در زمره ملائکه بود، که فرمود به آدم سجده بکنید، یک ظهور منیّتى شد از شیطان، که گفت: «اَنَا خیرٌ منه» من از او بهترم!! در آنچه که خدا دستور فرموده بود خضوع و خشوع محض نداشت که اطاعت بکند. منیّتش را اینجور نشان داد خواستِ خودش را مطرح کرد که همان استکبار است. @tazkiyehamaly 🌻 این خواستِ خود را مطرح کردن چیزى است که شما مى توانید بگوئید که از من و شما چقدر سرزده؟ یعنى خواست خود را، آنچه که دلمان می خواهد، آنچه من می خواهم، آنچه من خوشم می آید، آنچه که هوسم می خواهد، این خواست خود را مطرح کردن می شود استکبار. دربرابر امر خدا و نهى خدا، خواست خود را مطرح کردن. شما می توانید در عمر خودتان بشمارید چقدر بوده؟ یعنى شمارشش براى شما امکان دارد؟ مال شیطان یکبار بود. در ما و شما، شمارش مخالفت با خدا را می توانید؟ که همان امر خدا را کنار گذاشتن و خود را مطرح کردن می شود، همان که شیطان کرد. شمارشش را که نمی دانید! حالا که شمارشش را نمی دانید به بیان امیرالمؤمنین صلوات الله علیه دقت کنید ـ خیلى نکته ظریفى است، مانند همه بیاناتش داراى نکات ظریف است، مانند بیانات همه ائمه علیهمالسلام ـ می فرماید: شما فکرتان چیست؟ خدا وقتى مَلَکش را از بهشتى که در آن بود بلحاظ استکبار بیرونش کرد، شما می خواهید باداشتن آن استکبار به بهشت قدم بگذارید؟!! 🌻 خیلى نکته عجیبى است، یعنى هرکس هراندازه بفهمد، اگر نبود نهى خدا، که مأیوس نشود، انسان می خواست مأیوس بشود. یعنى بعد از اینکه امیرالمؤمنین علیهالسلام می گوید و انسان فکر می کند، مى فهمد که واقعاً حقیقت همین است آنکه از بهشت آماده ای که رفته بود و نشسته بود و متنعم بود و به لحاظ مجاهدتهاى طولانى که شیطان به لحاظ عبودیت داشت، آزمایش که پیش آمد، درآن آزمایش خودش را مطرح کرد و حرف خدا را گوش نکرد، بیرونش کردند، نمی سازد با آنجا! @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۳ * ⚜خضوع و خشوع و پرهیز از ⚜ 🌻 گوشهایتان را باز کنید که بهشت با چى نمى سازد؟ این نمی سازد، هم تکوینى است یعنى در خلقت اینجور است، نمی سازد. نمی سازدِ حرف نیست، نمی سازد تکوینى است. تکوین بهشت و جوار خدا این است که با این مسئله نمی سازد و این با آن نمی سازد. دقیقاً در تضاد هستند یا باید آن باشد، یا این باشد. حالا چطور؟ چرا نمی سازد؟ فعلاً عقول ما بعید است که بیابد. روى این حساب من به شما تاکید می کنم که در ماه مبارک، همیشه باید کنیم، ولى باید براى آن استکبارهاى بى شمارمان، ما باید با پشیمانى استغفار بکنیم بلکه شد. اگر نشده باشد بیان امیرالمؤمنین سلام الله علیه را بخاطر بیاورید. آن استکبار اگر بخشیده نشود، اگر خدا آن را از عالم وجود ما محو نکند، اگر آن را از وجود و عالم ما در تکوین از میان برندارد، آن استکبارها با ما باشد و ما بخواهیم آنها را با خود حمل بکنیم، با حمل آن نمى گذارند به بهشت نزدیک شویم! کما این که شیطان این مسئله را چون با خود داشت، بیرونش کردند! حالا ما را هم با حمل آن به آنجا نمی گذارند. این باید با مغفرت خدا از میان برود. اینهم یکى از تذکراتى است که در ماه مبارک حتما به آن عمل بکنید. @tazkiyehamaly 🌻 این مسئله را هم که گفتم سعى بکنید انجام دهید. در نماز اگر یک وقتى سعى کردید و تصمیم گرفتید که با نماز بخوانید، پراکنده شدید، دوباره فکرتان رفت بدانید که راه سخت تر شد، برگردید دوباره به حال حضور ولى بدانید که یک مقدار راه حضور داشتن را براى خودتان سختتر کردید یک مانعى در اینجا بوجود آوردید، یک تیرگى کسب کردید ولى هنوز میدان هست، شما می توانید دوباره به حضور برسید. ولى دوباره خطا کردید زیادتر سخت شد ولى با سومین خطا دیگر راه را میبندد. البته من خودم سه بار، چهار بار، پنج بار هم که می شود، با خودم می گویم بالاخره من باید سعى بکنم که با حضور باشد، بلکه خدا عنایت کرد بخشید، من این کار را می کنم ولى روایت اینجور مى گوید، نه اینکه کار من درست است آنچه که در روایت هست آن درست است. خیلى من تأکید می کنم براى نماز اوَل وقت و حضور نماز. قبلاً هم گفتم باز هم می گویم اگر بخواهید درست شوید از همانجا شروع خواهد شد. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۴ * ⚜ 🍂 مخصوصاً باز من تاکید می کنم به چیزى که بارها گفته ام از حالا براى توفیق که خدا شما را در ماه مبارک، تا حالا که نشده است، بلکه در این ماه مبارک شد مشمول مغفرت قرار بدهد، دعا کنید. این چیزى است که شما ظاهراً تا بحال بدست نیاورده اید، چون کسى که بدست بیاورد آثارش در او معلوم می شود، کسى گناهانش مغفور بشود آثارش بعد از آن در تمام حرکات و سکناتش در وجودش معلوم می شود. ما فعلاً این آثار را در وجود خودمان ندیده ایم. 🍂 ماه مبارک بهترین فصل است، بهترین مقطع است براى این منظور و بندگان خدا اگر در مواقع دیگر موفق نشده اند خودشان را مشمول مغفرت خدا بکنند، سعى مى کنند در ماه مبارک این کار بشود، مشمول مغفرت باشند. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۵ * حقیقی⚜ سؤال: آن روزه ای که خدا می فرماید جزایش من هستم چگونه روزه ای باید باشد؟ جواب: اگر کسى آن حدود را که در دعاى امام سجاد علیه السلام آمده است رعایت بکند، [روزه اش روزه واقعى می شود.] واقعاً اگر کسى حدود را و آن آداب را رعایت کند؛ غیر از اجتناب از مفطرات که آنجا هست و غیر از آن مسائلى که ما معمولاً یاد گرفتیم؛ حتى اعضاء و جوارح از اجتناب بکند، زبان چگونه باشد و... این مسئله هم آمده است که خدایا مرا موفق بکن که حدود را مراعات بکنم، آن را خوب بجا بیاورم الى آخر؛ که اگر کسى واقعاً مجموع اینها را در ماه مبارک انجام بدهد، روزه اش می شود روزه واقعى. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۶ * ⚜گناه دل⚜ 🍂 یکى از آن چیزهایى که را خراب می کند گناه دل است. یعنى هم از پاک باشد. یعنى آنچه که در دل می گذرد و گناه است. دل را هم مراقبت بکند یعنى مراقبتتان هم بر اعضاء و جوارح باشد و هم بر باطن باشد. چون اهل الله، بندگان خدا، فقط به اعمال ظاهرى خودشان مراقبت نمی کنند که خلاف دستور نباشد. هم مراقب بر حرکات ظاهرى خودشان هستند، هم مراقب بر باطن. فلذا اسم آنها این است که آنها اهل آداب قلبیه هستند، یعنى غیر از ظاهر آداب قلبى را هم مراعات می کنند. آنها را مراقبت کنید. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۷ * ⚜تاثیر رعایت نکردن آداب⚜ سؤال: آیا رعایت نکردن آداب در شبهاى ماه مبارک هم اثر بر روزه دارد؟ جواب: البته اگر خلاف آداب را روز بکند خیلى لطمه اش بالاست. مثلاً اگر غیبتى در روز انجام داد اثر آن بر روزه فردا خیلى زیاد است و روزه اش خیلى خراب خواهد شد. ولى اگر این را در شب انجام داد کمتر است ولى بى اثر نیست. توجه داشت باشید که مثلاً من بعضى از چیزها را انجام می دهم خودم می فهمم آنقدر تکرار شده که فهمیده ام که مثلاً گناه را شب انجام می دهم، اگر بعدش خوب استغفار کردم، یعنى اگر با صدق نیت موفق به استغفار شدم اثر از وجود من پاک شد، در فردا اثر نمی گذارد. مثلاً شب عصبانى شده ام، جمله ای گفته ام، اگر خوب موفق شدم جانانه کردم، مسئله درست می شود. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۸ * ⚜تاثیرگناه و لغو⚜ 🌾 حالا در ماه مبارک، اگر شب کردید، این طور نیست که گناه شبتان در روز اثر نگذارد، گرچه گناه روز نخواهد شد؛ ولى نمی شود گناه انسان در سلب توفیقاتش در عالم انسان بی اثر باشد و هیچ اثرى در سلب توفیقات در انسان نگذارد این نشدنى است. دقت کنید! شما شب گناه بکنید و این بهیچ وجهى در اعمال شما و فرداى شما اصلاً اثرى نگذارد، این مانند این است که آتش باشد و پنبه ای را در آن بیندازید و نسوزد. اگر این انتظار را از آتش داشتید، این را هم انتظار داشته باشید که گناهى از شما سر بزند و در سلب توفیق از شما چه در روزه تان، چه در کیفیت روزه تان و چه در اعمال دیگرتان اثر نگذارد! این محال است. حتماً محال است. آنقدر دقیق است که دقت کنید خواهید فهمید. 🌾 هر چیزى در جاى خودش، در جاى خودش، حرف اضافى زدن در جاى خودش. گناه نشد، کبیره نشد، همان حرف اضافى در شب ماه مبارک زدید، حرف بی جا زدید لطمه اش براى روزه فردایتان وارد می شود. اما اگر آن حرف را خود روز می زدید لطمه اش بیشتر بود. اما این هم لطمه دارد هم براى روزه و هم براى اعمال دیگرتان. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۱۹ * در ⚜ 🌷 از طرف دیگر، سعى کنید نمازتان، نماز باشد. از لحاظ حضور از لحاظ آن که توضیح دادم، رکوع واقعاً حقش ادا شود، سجده حقش ادا بشود، قیام حقش ادا شود، نیَت حقش ادا بشود، اینها که ارکان نماز است. یعنى اینها اگر حقش ادا نشود، نماز دیگر نماز نیست. @tazkiyehamaly 🌷 اینها را اگر شما انجام بدهید، همه آنچه که در آمده است انجام بدهید، روزه تان، می شود. روزه همان می شود که انسان دقیقاً در ضیافت الهى است. در این شبهه نیست. یعنى اگر کسى چشمِ بازى داشته باشد یک روزه دار اینجورى را ببیند، خوب می بیند که چطور در ضیافت است. یعنى در این هیچ شبه ای نیست که وقتى ما روزه می گیریم در یک ضیافت بسیار عجیبى هستیم که اگر پرده از مقابل چشم مان کنار برود و انسان پشت پرده را ببیند، آنچه که روزه دار واقعى در آن هست چه می کند! اصلاً نزدیک می شود که عقل از سر ما بپرد که آن ضیافت، چه ضیافتى است، چه حسابها هست. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۲۰ * ⚜ 🍃 این صدق نیّت هم مسئله ای است. از جمله آن چیزهایى هم که شما به آن توجه نکرده‌ اید، صدق نیّت است. این صدق نیّت چیزى است که اگر بدست آوردید کارها درست می شود. این نکته خوبى است که بیادم آمد به شما بگویم که تا بحال به شما نگفته ‌ام. در دعاها می خوانید: اللهم انّی اسئلک عرفان الحرمة و صدق النیّة. یعنى : نیّت صادق در دعاها زیاد آمده و صدق نیّت از خدا خواسته است. نمی دانم تا بحال هیچ فکر کرده‌ اید صدق نیّت چیست؟ کسى صدق نیّت داشت، در نیّتش صادق بود در برده است و آنچه که ما نداریم، معمولاً نداریم، صدق نیّت است. نیّت داریم، نیّت کارهاى خیر و قدمهاى خیر عبودى را داریم ولى در نیّتمان صادق نیستیم! نیّتمان مشوب است. یعنى آمیخته است. حالا این حرفى را که من امروز گفتم شما رفتید بعد از این خودتان را بسنجید. خود صدق نیّت را تحصیل کردن یک ریاضتى لازم دارد. مثلاً شما می خواهید بیائید اینجا، ممکن است نیّتتان این باشد که چیزهایى یاد بگیرید. اینها آمیخته می شود به اینکه مثلاً من اگر نروم از دیگران عقب می افتم، بد می شود. یک تفریحى هم می کنیم. در اینصورت نیّت شما صادق نخواهد بود. @tazkiyehamaly 🍃 این نیّت تا جایی که صادق باشد، در نتیجه گیرى از اینجا آمدن، از زمین تا آسمان فرق می کند. شما بیرون می روید اگر با صدق نیّت از خدا بخواهید که خدایا مرا از حفظ کن و با صدق تلاش کنید براى ترک گناه موفق می شوید. ولى اگر دعا کردید، زیاد با صدق نبود، شُل بود و خودتان هم تلاشتان کاملاً با صدق نبود، آن وقت می بینید با اینکه دعا کردید و تلاش هم کردید به گناه آلوده شدید. صدق نیّت خیلى چیز بالایى است. من خودم گاهى می بینم مثلاً شب خطایى کردم اگر با صدق نیّت کردم، خودم فهمیدم که با بود ـ چون انسان خود می فهمد که نیّتش صادق بوده یا نه ـ اگر با صدق نیّت استغفار کردم که کردم، ولى اگر موفق نشدم که با صدق نیّت استغفار بکنم ـ چون موفقیت در استغفار با صدق نیّت خودش کار سختى است ـ [خودم می فهمم که چوبش را می خورم]. 🍃 گفتم تحصیل صدق نیّت چیز آسانى نیست. یادتان باشد بعد از این خودتان آزمایش می کنید و می بینید که تحصیل صدق نیّت در کارها به آسانى به دست نمی آید. گفتم وقتى موفق شدم با صدق نیّت استغفار کنم می دانم که چوبش را نخواهم خورد. اگر دیدم که نمی توانم با نیّت صادق استغفار کنم، گرچه استغفار می کنم ولى با نیّت صادق نمی آید، استغفار آمد اما صادقانه نیامد، یک خللهایى در آن است که انسان خودش مى فهمد؛ خوب می فهمم که آنچه که مثلاً در ساعات فلان انجام مى دادم، آن نخواهد شد! یقیناً می دانم. بهانه هایى هم خواهد آمد، آن را هم یقیناً می دانم و به چشمم هم فوراً می بینم. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۲۱ * ⚜خطورات ذهنی و قلبی⚜ 🌾 سؤال: خطورات وقتى در و غیرنماز، در نیّتها می آید چگونه است؟ 🌻 جواب: البته آن کس که خطور در ذهنش نمی کند با آنکه داعیه ای براى خطور دارد یکى نیستند. ولى آن که نیّتش از اوّل براى خدا بوده و در وسط به هر شکلى خراب کرد، ادامه نیّت استمرار نیست و استمرار لزوماً باید باشد، اگر استمرار نداشت نمى شود. کسى نیّت براى خدا می کند در وسط، ریا پیش می آید، نشد که، اوّل نیّتش براى خدا بود، این براى خدا بودن را باید ادامه بدهد تا آخر. باید تا آخر ادامه پیدا کند. حضور هم همین طور. اوّل با حضور شروع کرد، تصمیم بر حضور هم داشت ولو حضور را در وسط خراب کرد، ادامه نداد، دیگر حضور مداوم نیست. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا