eitaa logo
تزکیه عملی
1.5هزار دنبال‌کننده
215 عکس
26 ویدیو
8 فایل
نشربیانات،تألیفات،ودروس اخلاق ازعالم فرزانه،عارف واصل،حضرت آیت الله العظمی محمدشجاعی(ره) این کانال ارتباطی با بیت معظم له ندارد. آرشیوصوتی تزکیه عملی @tazkiyehamaly_arshiv کانال تزکیه عملی درسروش http://sapp.ir/tazkiyehamaly
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🍃🌾🍃🌾 🍃🌾 🌾 🍃 ⚜ قسمت اول حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : معنای چیست؟ ✨ ذکر نام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) براساس روایات تحریم شده است و باید باید با القاب از ایشان یاد کنیم. این عدم جواز سرّ عجیبی دارد و این مجال برای شرح آن اندک است.اینک پیرامون یکی از القاب آن حضرت یعنی" بقیة الله" سخن می گوییم. هر چند به یک معنی کلی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) و همه ی ائمه علیهم السلام " بقیة الله " اند ; ولی این لقب به امام زمان(سلام الله علیه) اختصاص یافته است. 🌸 این اطلاق و انتساب طبق مطالبی که در بحث " ولایت تکوینی " مطرح است، تفسیر شده و تا حدّی توجیه و تعریف درستی تلقی می شود. توجه به چند نکته – که به تفضی در مباحث "ولایت تکوینی " پیگیری شده و در اینجا به اختصار و اشاره طرح می گردد- ما را در فهم بهتر مسئله مدد کار خواهد بود. ادامه دارد... @tazkiyehamaly 🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾🍃 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (قدس سره الشریف) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾🍃
🌾🍃🌾🍃🌾 🍃🌾 🌾 🍃 ⚜ قسمت دوم حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : معنای چیست؟ 🖋نکته ی یک : ✨مخلوق اول✨ ذات غیبی حضرت حق- که در عالم اسماء ، در مظاهر اسماء یا ظهورات اسماء تجلی می یابد- به وجود جمعی واحد در یک حقیقت جلوه می کند. این وجود جمعی واحد همان" مخلوق اول " یا " مثل اعلی " یا " روح اعظم " یا " وجه الله " و یا ... است که بهترین خصوصیت از خصائص وجودی او، بی واسطه بودن و دیگری حکایتگری به بهترین صورت و کامل ترین وجه از حضرت حق می باشد. "مخلوق اول " مخلوقی است که در مخلوق بودن در حد کمال بوده و اسمای حسنای حق در وجود او به خوبی تجلی یافته است. این تجلی چنان است که شهود او ، شهود حق است ؛ جمال و جلال مطلق را نشان می دهد و جلوه ی تام حضرت حق می باشد. ادامه دارد... @tazkiyehamaly 🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾🍃 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (قدس سره الشریف) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾🍃
🌾🍃🌾🍃🌾 🍃🌾 🌾 🍃 ⚜ قسمت سوم حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : معنای چیست؟ 🖋نکته ی دو: ✨معصومان مصداق حقیقی اولین مخلوق✨ 🌿 قرآن،روایات،دعاها و زیارات معتبر حکایتگر آن است که اولین مخلوق خداوند انسان کامل بوده که بر وجود گرامی حضرت رسول (صلی الله علیه و آله )و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) منطبق است. آنان به بهترین صورت و کامل ترین وجه،حکایت از حق و صفات کمال او می کنند،و آئینه وار خداوند را با همه اسماء و اوصافش به خوبی نشان می دهند. حضرات معصومین فانی در شهود ذات اقدس خداوندند و نه تنها خویش بلکه توحید و فنای خود را نیز نمی بینند. @tazkiyehamaly 🌿 باید دانست که خاندان عصمت و طهارت -با استفاده از احادیث شریف-همه یک نورند و تفاوت تعابیر روایات که برخی اولین مخلوق را نور حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) و پاره ای،نور آن حضرت و ائمه هدی (علیهم السلام) دانسته اند،بر کثرت و غیریت این انوار طاهره دلالت نمی کند. در مقام وحدت نوری (مخلوق اوّل)کثرتی نیست تا یکی اوّل و دیگری دوم باشد پس رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) اولین صادر است و خاندان نبوی علیه السلام در مقام وحدت نوری، با آن حضرت متحدند. در این صورت همه ی آنان به عنوان نور واحد و جامع،اولین صادر یا مخلوق خواهند بود. ادامه دارد... @tazkiyehamaly 🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾🍃 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (قدس سره الشریف) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾🍃
🌾🍃🌾🍃🌾 🍃🌾 🌾 🍃 ⚜ قسمت چهارم حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : معنای چیست؟ 🖋نکته ی سه : ✨ تجلی نور معصوم درجسم مستعد✨ 🍃 " نور معصوم " اوّلین مخلوق است و قبل از همه ی مخلوقات دیگر موجود بوده و هر وقت ماده-با ترکیب و استعداد خاص-خود را درمعرض تابش آن قرار دهد و با آمادگی پذیرش آن،در برابر این نور قرار گیرد،در وی تجلی می کند. ترکیب بدنی مخصوصی که با مشخصات خاص خود،در زمان و مکانی خاص،آماده پذیرش مخلوق اوّل " نور معصوم " و تجلّی آن است؛در زمان مشخص و معین این نور را می پذیرد و در این زمان،" نور معصوم " در آن می تابد و جلوه می کند. این زمان خاص، زمان همین " تجلی به خصوص " است. 🍃 حقیقتی که متوجه این ترکیب مخصوص در این زمان خاص گردید،قبل از همه ی عوالم و قبل از زمان و مکان،وجود پیدا کرده و خلق شده است.البته تجلی آن در این ترکیب،در زمان مخصوص انجام می گیرد،آن هم به لحاظ آمادگی این ترکیب در این زمان. ادامه دارد... @tazkiyehamaly 🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾🍃 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (قدس سره الشریف) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾🍃
🌾🍃🌾🍃🌾 🍃🌾 🌾 🍃 ⚜ قسمت پنجم حضرت آیت الله محمد شجاعی (ره) : معنای چیست؟ 🖋نکته ی چهارم : ✨ظهور مخلوق اوّل در ترکیب بدنی با مشیّت حق ✨ 🍀 مخلوق اوّل یا روح اعظم یا حضرات معصومین علیهم السلام در ترکیب بدنی و زمینی با ظهور تمام ظاهر می شوند،بر این اساس رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ظهور همان مخلوق اول در زمین است،علی علیه السلام نیز چنین است تا حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) 🍀 امّا ظهور آنان در ترکیب زمینی و مادی با مشیت حضرت حق است؛یعنی خداوند متعال خواسته تا در این ترکیب ظهور کنند و اگر اراده و مشیت و خواست خداوند متعال نبود،هیچ وقت روح اعظم و نور حضرات معصومین به دلیل فانی بودن در وجه خداوند و به جهت مخلوق اول بودن و از حیث رتبه ی وجودی؛در این نظام اسفل السافلین در ترکیب مادی تجلی نمی گشت و خویش را مبحوس عالم مادی نمی خواست. @tazkiyehamaly 🍀 به بیان دیگر؛اگر مشیت حق نبود و مخلوق اول و حضرات معصومین به حال و طبع خویش واگذار می شدند، از آنجا که آنان وجه حق بوده و جز فنا در حق مطلب و مطلوبی ندارند و حتی به خویش نیز بی توجه اند، در بدن مادی و زمینی ظهور نمی یافتند و در ترکیب ارضی متجلب نمی گشتند و اگر اراده خداوند بر بقاء ایشان به این صورت محقق نمی گشت،لحظه ای و آنی در این ترکیب مادی قرار نمی گرفتند،چنانکه حضرت علی علیه السلام درباره مؤمنین منقطع و مستغرق در مقام عشق و عبودیت فرموده است: " و لولا الاجل الذی کتب الله علیهم لم تستقر ارواحهم فی اجسادهم طرفة عین" " و اگر زمان معینی که خداوند برای ماندنشان در دنیا مقرّر فرموده نبود لحظه ای روحشان در پیکرشان قرار نمی گرفت و مرغ جانشان به سوی ابدیّت به پرواز می آمد." @tazkiyehamaly 🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾🍃 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (قدس سره الشریف) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾🍃
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۳ * ⚜اهمیت روزهای اول⚜ بسم الله الرحمن الرحیم 🌿 موقعى که روزه می گیرید، شبش، روزش، ساعاتش چگونه باید باشد؟ آن اندازه از آداب که یادگرفته ای اگر آنها را در همان روزهاى اول و مخصوصاً روز اوَل، اگر سعى کردید عمل بکنید دنبالش را هم توفیق خواهید داشت. این چیز عجیب اسرارآمیزى است! بشرط اینکه سعى خودتان را داشته باشید. اما اگر روز اول مخصوصاً و یا روزهاى اول چندان سعى نکردید آنچه را که می دانید از آداب روزه داران، خوب عمل بکنید، مخصوصى عاید می شود که بعدش تلاشتان براى مراعات آن آداب چندان به ثمر نمی رسد. @tazkiyehamaly 🌿 توجه داشته باشید! اگر روزهای اوَل مراعات نکردید، ولو به این شکل که بگوئید: حالا تازه ماه مبارک شروع شده و ما هم سعى می کنیم خوب روزه بگیریم، حالا اوَلش است، چنین و چنان می کنیم، آداب را رعایت می کنیم! [بعدش تلاشتان چندان به ثمر نمی رسد.] 🌿 در گفته ها آمده است و می فهمید که درماه مبارک چگونه باید بود. سعى کنید آنها را عمل کنید. مخصوصاً روز اوَل. اگر چند روز مسامحه بکنید در آنچه که می دانید چگونه باید باشید بعدش یک قساوت مخصوصى انسان را می گیرد این هم یک رمز است. 🌿 چیزهایى که می دانید در ماه مبارک باید انجام دهید آن اندازه که یاد گرفته اید که انسان در ماه مبارک چگونه باید باشد، آدابش چیست، [همان را عمل کنید].... @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
☘️🌙☘️🌙☘️ 🌙☘️🌙 ☘️ 🌙 بیانات آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص قسمت * ۴ * ⚜اهمیت روزهای اول⚜ 🌾 ...در عین حال من به شما توصیه می کنم که دعائى که براى روز اوَل ماه در صحیفه سجادیه هست که از امام سجاد سلام الله علیه دعائى است که در اوَل ورود ماه رمضان یعنى در شروع ماه رمضان حضرت این دعا را می خواند و دعائى است که در اوَل ماه رمضان، در شروع ماه رمضان باید خواند این دعا را الان قبل از این که ماه رمضان بشود به شما توصیه می کنم، زیاد وقت بگذارید، از اوَل تا آخر مکرر مطالعه بکنید. ببینید که آنجا امام در اوَل ماه مبارک از خدا چه خواسته براى ماه مبارک چه خواسته است. @tazkiyehamaly 🌾 در آن دعا آنچه که انسان باید آن آداب را در روزه داشته باشد رؤسش در آنجا ذکر شده است و شما را آماده می کند که در ماه مبارک روزه بودنتان به آن شکلى که باید باشد رعایت کنید. اگر آن دعا را مطالعه بکنید، حتماً تاکید می کنم، خوب از خدا بخواهید خدایا چنینم بکن، چنانم بکن، از چه چیزها بازم بدار به چه چیز موفقم بکن. همه اش در ارتباط با این است که روزه، روزه باشد و آداب ماه مبارک مراعات بشود. آنچه که از خدا خواستنى است براى ماه مبارک، از آداب آنها را آنجا امام علیه السلام از خدا خواسته و دعائى است که در اوَل ماه مبارک باید خواند، مستحب است که خوانده شود. 🌾 شما هم بخوانید در اوَل ماه مبارک ولى قبلاً چندین بار مطالعه بکنید تا بدانید که در ماه مبارک چه آدابى را باید داشته باشید، دعاى عجیبى است.... @tazkiyehamaly 🌾 .... مخصوصاً باز من تاکید می کنم به چیزى که بارها گفته ام از حالا براى توفیق استغفار که خدا شما را در ماه مبارک، تا حالا که نشده است، بلکه در این ماه مبارک شد مشمول مغفرت قرار بدهد، دعا کنید. این چیزى است که شما ظاهراً تا بحال بدست نیاورده اید، چون کسى که بدست بیاورد آثارش در او معلوم می شود، کسى گناهانش مغفور بشود آثارش بعد از آن در تمام حرکات و سکناتش در وجودش معلوم می شود. ما فعلاً این آثار را در وجود خودمان ندیده ایم. 🌾 ماه مبارک بهترین فصل است، بهترین مقطع است براى این منظور و بندگان خدا اگر در مواقع دیگر موفق نشده اند خودشان را مشمول مغفرت خدا بکنند، سعى مى کنند در ماه مبارک این کار بشود، مشمول مغفرت باشند. @tazkiyehamaly ادامه دارد ... ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی (رضوان الله تعالی علیه) ✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly ☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙☘️🌙
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۳۸ * ⚜چند نکته درباره ماه مبارک⚜ ✨توجه به ✨ 🎍درخصوص ماه مبارک می خواستم تذکراتى بدهم با مقدمه بسیار مجمل، مطلبم را به شما می گویم و آن اینکه یکى از گرفتاریهاى کلى ما که در ماه مبارک به سراغ ما می آید ـ که از ظهورات و تجلیات هواهاى نفسانى ماست ـ و باید مراقبت بکنیم، این است که ما در عبادات معمولاً سعى می کنیم به صورت ظاهرش بپردازیم و از حقیقت عبادتها ـ که بدست آوردنش و دارا بودنش و تحصیل و اداءاش سخت است ـ معمولاً شانه خالى می کنیم. بطور کلى اینطور است، منظور من در اصل، است ولى در همه جا این گرفتارى کلى هست. 🎍تکرار می کنم به حکم و به اقتضاى هواى نفس من و شما این ابتلاء را داریم که سعى می کنیم در عبادات، صورت ظاهرش را، تصویر ظاهرى اش را که بسیار آسان است انجام بدهیم و اما از حقیقت و که اصلش همان باطنش است و به باطن ما می رسد و همان هم به درد می خورد، معمولاً ما شانه خالى می کنیم. وقتى گفته می شود بخوانید، از ترس جهنم نماز می خوانیم، ولى صورت نماز را سعى می کنیم بجا بیاوریم که درست باشد ـ از آن مقدماتش گرفته تا طهارتش، وضویش، مکانش و لباسش و قرائتش، آداب ظاهرى ‌‌اش ـ اما آن باطنى که نماز دارد و ما مکلف به آن باطنش هم هستیم، آن حقیقتى که نماز دارد و ما موظفیم آن حقیقتش را هم به دست بیاوریم، حقیقتش را هم دارا باشیم، حقیقتش را هم اقامه بکنیم، از اینها معمولاً ما شانه خالى می کنیم. @tazkiyehamaly 🎍 مثلاً وقتى به رکوع می رویم سعى می کنیم همین رکوع باشد، دستها به زانو برسد، کمر چطور باشد، جمله سبحان ربى العظیم و بحمده را چطور بگوئیم، تمام نشده بلند نشویم، بلند شدیم بعد از تمام شدن قد راست باشد و الى آخر. اما توجه نداریم که این ظاهر رکوع است، تحصیل این زیاد مشکل نیست، اصلاً هیچ مشکل نیست! مشکل آنجاست که در رکوع، شما و شما هم در حال تعظیم باشد، دل در تعظیم باشد و بدن تعظیم دل را تصویر بکند. دل تسلیم دربرابر حضرت عظیم باشد یعنى تسلیم در برابر اسم عظیم باشد، دربرابر کبریاى حق باشد. حضرت عظیم، از اصطلاحات است، ما در حضور خدایى که اسماءَش همه جا را پر کرده است و در همه جا حاضر است و ما در محضر، ، یعنى در حضرت خداى متعال هستیم. 🎍 خدا اسماء دارد، با همه اسماءَاش در همه جا حاضر است و ما هم در محضر خدا با همه اسماءَاش هستیم. از جمله از اسماء خدا اسم عظیم است. ما همیشه در حضرت عظیم هستیم یعنى در محضر خداى عظیم هستیم و نمی فهمیم. حالا من نمی خواهم بگویم مسئله رکوع چیست. اگر ما بفهمیم، شما بفهمید باید شب و روز براى همین یکى گریه بکنیم که خدا ما را ببخشد که ما در برابر حضرت عظیم چه جسارتها کرده ایم و می کنیم. حتى آنوقتى که به خدا می گوئیم در محضر خداى عظیم رکوعى می خواهیم بجا بیاوریم، باز دل ما ادب تعظیم را بجا نمیاورد. بدن تصویر می کند، در رکوع طورى، در سجده طورى، در قیام طورى. در همه حرکات نماز که یک صورتى دارد و باطنى دارد، ما فقط صورتش را تصویر می کنیم و از تحصیل باطنش شانه خالى کرده ایم. حتى به فکر این نیستیم که لااقل دلمان را، را فقط چند دقیقه در محضر خدا بحالت حضور فکرى و حضور قلبى جمع کنیم و بدانیم که چه می گوئیم. 🎍 این را ما به دست نمی آوریم و در این باب سعى نمی کنیم. این اندازه بخودمان زحمت نمی دهیم که خودمان را جمع بکنیم و پراکنده نشویم. بدون اداى حداقل باطن نماز، حالا مرتبه بالایش بالاست که در سجده چطور باید باشد، بین سجده چطور، سجده دوم چطور، بلندشدن چطور، در همه عبادات. خلاصه این گرفتارى ماست، ذکر می گوئیم همین طور، دعا می خوانیم همین طور. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۳۹ * ⚜چند نکته درباره ماه مبارک⚜ 🌳 در اینجا حالا منظور من است که این باب هم باب طولانى است که اگر صحبت بشود مطالب زیادى در اینجا هست، یادتان نرود تکرار می کنم ما به حکم و به اقتضاى هواى نفس در عباداتى که انجام می دهیم صورت ظاهرش را اگر موفق شدیم انجام بدهیم، اما هیچ سعى نکرده ایم از بواطن و حقایق عبادات چیزى به دست بیاوریم. فلذا کار ما بسیار سخت است، بسیاربسیار سخت است. 🌳 هم یک ظاهرى دارد و یک باطنى دارد. باطن روزه را ما سعى در تحصیلش نمی کنیم. از باطن روزه هم آن بواطن دقیق را من به شما نمی گویم، نمی توانم بگویم، به اجمال کمى از باطن روزه را که ما شانه خالى کرده ایم و بظاهرش اکتفا کرده ایم توضیح می دهم و امیدوارم انشاءالله ماه مبارک که می آید ما متذکر باشیم. دقت کنید. @tazkiyehamaly 🌳 مى بینید من و شما که روزه می گیریم از ظاهر روزه یک مقدار برخوردار هستیم، نمی خوریم، نمی آشامیم، چیزهایى که از مبطلات صریح و واضح روزه است ما اجتناب می کنیم مانند خوردن و آشامیدن و بعضى چیزهاى دیگر. نمى دانم شما به ابواب روایات دقت کرده اید؟ که اینها را فقها جمع بندى کرده اند، که بالاخره منظور چیست؟ مثلاً روایتى ما داریم که اگر انسان غیبت کرد روزه اش باطل است، اگر دروغ گفت روزه اش باطل است، اگر اصلاً معصیت کرد روزه اش باطل است. اینها را فقهاى بزرگوار ما با جمع بندى بین روایاتى که در مقام اجتهاد داشته اند و حق هم همین است اینجور گفته اند که مبطلات روزه خوردن و آشامیدن و اینجور چیزهاست. باطن روزه را این غیبت و امثال آن باطل می کند، بیش از این دیگر نه آنها وظیفه شان بوده و نه گفته اند. 🌳 اگر شما یک وقتى روایات را مطالعه بکنید و از نحوه برداشت فقها بى خبر باشید خودتان را وحشت برمى دارد، که اصلاً از روزه های ما چیزى نمانده! و واقعیت اش هم همین است. چون ما به باطن روزه توجه نکرده ایم، از ما در باطن خبرى نیست. کما اینکه از ما در باطن هیچ خبرى نیست، خیلى روى این مسئله توجه بکنید. من شما را تکلیف نمی کنم که باطن بالاى روزه را به دست بیاورید، من و شما اهل آن تکلیف ها نیستیم. فقط می خواهم بگویم که یک مقدار از آن چیزهاى حادّى که دیگر در باطن اثرى از روزه دار بودن را نمی گذارد باقى بماند، اقلاً از آنها اجتناب بکنید، نه باطن بالاى روزه. 🌳 نمی دانم مقصود مرا خوب می فهمید؟ مجبور هستم باز یک مقدار جمله را عوض بکنم...(ادامه در قسمت بعد) @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۴۰ * ⚜مواظبت بر دعاهای ماثور ⚜ 🌹 ما خیلى چیزها را نمی فهمیم که باید از خدا بخواهیم، اصلاً نمی دانیم که اینجور چیزها را باید از خدا خواست. اصلاً شعور ما کار نمی کند، فلذا خواندن هایى که از حضرات معصومین وارد شده است در مواقع مختلف، یک کار ضرورى ضرورى است. براى این که آنها می فهمیدند که چه جور چیزها را باید از خدا خواست و ما چون نمی دانیم، نمى خواهیم و چون نخواسته ایم هم نمی گیریم، بما نمی دهند. 🌹 اما وقتى آن دعاها را خواندید شما هم آن چیزهایى را که حتى توجه ندارید که باید بخواهید، از خدا می خواهید و خدا عنایت می کند. از جمله دعاى ابوحمزه است همه دعاها. این یک بابى است. دعاها را در جاهاى خودش در ماه مبارک و غیر ماه مبارک انجام بدهید، اما به زبان خود هم براى نجات اخروى دعا کنید. من مکرر گفته ام فکر می کنم شماها خوب نمی فهمید که خطرات اخروى که در پیش است خیلى زیاد است. هرچه من سعى می کنم اینها را بگویم و بفهمانم ولى می بینم که جا نمی افتد.!!!!! @tazkiyehamaly 🌹 مسئله خیلى مهم است، خطرات اخروى که در پیش است، این را یقین بدانید که زیاد است، براى همه زیاد است. مقصودم از این که می گویم در پیش است نه به لحاظ زمان می گویم، حالا زمان این جور که پیش می رود حفظ دین سخت خواهد شد در جاى خود محفوظ. ولى در عین حال آن را نمی گویم، آن خطرات را می گویم که مخصوصاً در دوران آخر عمر مشکلاتى که براى انسان پیش می آید از پیرى و مریضى و مخصوصاً در حال و اینها و بعد از احتضار و موقع ورود به و امثال اینها، خیلى سخت است براى اینها، حتماً حتماً مخصوصاً در شبهاى قدر دعا بکنید، خیلى خیلى از این مسئله بترسید. انسان اگر خوب بفهمد وجودش متزلزل می شود. مطمئن نیستیم چه از آب درخواهیم آمد، هیچ مطمئن نیستیم ولو الان خیلى خوب هم باشیم. این هم یک تذکر لازم براى شبهای قدر. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۴۱ * ⚜چند نکته درباره ماه مبارک⚜ ✨توجه به ✨ 🎍درخصوص ماه مبارک می خواستم تذکراتى بدهم با مقدمه بسیار مجمل، مطلبم را به شما می گویم و آن اینکه یکى از گرفتاریهاى کلى ما که در ماه مبارک به سراغ ما می آید ـ که از ظهورات و تجلیات هواهاى نفسانى ماست ـ و باید مراقبت بکنیم، این است که ما در عبادات معمولاً سعى می کنیم به صورت ظاهرش بپردازیم و از حقیقت عبادتها ـ که بدست آوردنش و دارا بودنش و تحصیل و اداءاش سخت است ـ معمولاً شانه خالى می کنیم. بطور کلى اینطور است، منظور من در اصل، است ولى در همه جا این گرفتارى کلى هست. 🎍تکرار می کنم به حکم و به اقتضاى هواى نفس من و شما این ابتلاء را داریم که سعى می کنیم در عبادات، صورت ظاهرش را، تصویر ظاهرى اش را که بسیار آسان است انجام بدهیم و اما از حقیقت و که اصلش همان باطنش است و به باطن ما می رسد و همان هم به درد می خورد، معمولاً ما شانه خالى می کنیم. وقتى گفته می شود بخوانید، از ترس جهنم نماز می خوانیم، ولى صورت نماز را سعى می کنیم بجا بیاوریم که درست باشد ـ از آن مقدماتش گرفته تا طهارتش، وضویش، مکانش و لباسش و قرائتش، آداب ظاهرى ‌‌اش ـ اما آن باطنى که نماز دارد و ما مکلف به آن باطنش هم هستیم، آن حقیقتى که نماز دارد و ما موظفیم آن حقیقتش را هم به دست بیاوریم، حقیقتش را هم دارا باشیم، حقیقتش را هم اقامه بکنیم، از اینها معمولاً ما شانه خالى می کنیم. @tazkiyehamaly 🎍 مثلاً وقتى به رکوع می رویم سعى می کنیم همین رکوع باشد، دستها به زانو برسد، کمر چطور باشد، جمله سبحان ربى العظیم و بحمده را چطور بگوئیم، تمام نشده بلند نشویم، بلند شدیم بعد از تمام شدن قد راست باشد و الى آخر. اما توجه نداریم که این ظاهر رکوع است، تحصیل این زیاد مشکل نیست، اصلاً هیچ مشکل نیست! مشکل آنجاست که در رکوع، شما و شما هم در حال تعظیم باشد، دل در تعظیم باشد و بدن تعظیم دل را تصویر بکند. دل تسلیم دربرابر حضرت عظیم باشد یعنى تسلیم در برابر اسم عظیم باشد، دربرابر کبریاى حق باشد. حضرت عظیم، از اصطلاحات است، ما در حضور خدایى که اسماءَش همه جا را پر کرده است و در همه جا حاضر است و ما در محضر، ، یعنى در حضرت خداى متعال هستیم. 🎍 خدا اسماء دارد، با همه اسماءَاش در همه جا حاضر است و ما هم در محضر خدا با همه اسماءَاش هستیم. از جمله از اسماء خدا اسم عظیم است. ما همیشه در حضرت عظیم هستیم یعنى در محضر خداى عظیم هستیم و نمی فهمیم. حالا من نمی خواهم بگویم مسئله رکوع چیست. اگر ما بفهمیم، شما بفهمید باید شب و روز براى همین یکى گریه بکنیم که خدا ما را ببخشد که ما در برابر حضرت عظیم چه جسارتها کرده ایم و می کنیم. حتى آنوقتى که به خدا می گوئیم در محضر خداى عظیم رکوعى می خواهیم بجا بیاوریم، باز دل ما ادب تعظیم را بجا نمیاورد. بدن تصویر می کند، در رکوع طورى، در سجده طورى، در قیام طورى. در همه حرکات نماز که یک صورتى دارد و باطنى دارد، ما فقط صورتش را تصویر می کنیم و از تحصیل باطنش شانه خالى کرده ایم. حتى به فکر این نیستیم که لااقل دلمان را، را فقط چند دقیقه در محضر خدا بحالت حضور فکرى و حضور قلبى جمع کنیم و بدانیم که چه می گوئیم. 🎍 این را ما به دست نمی آوریم و در این باب سعى نمی کنیم. این اندازه بخودمان زحمت نمی دهیم که خودمان را جمع بکنیم و پراکنده نشویم. بدون اداى حداقل باطن نماز، حالا مرتبه بالایش بالاست که در سجده چطور باید باشد، بین سجده چطور، سجده دوم چطور، بلندشدن چطور، در همه عبادات. خلاصه این گرفتارى ماست، ذکر می گوئیم همین طور، دعا می خوانیم همین طور. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨
🌼💫✨🌼💫 💫✨🌼 ✨🌼💫 🌼 💫 بیانات حضرت آیت الله محمدشجاعی (ره) در خصوص : قسمت * ۴۲ * ⚜چند نکته درباره ماه مبارک⚜ 🌳 در اینجا حالا منظور من است که این باب هم باب طولانى است که اگر صحبت بشود مطالب زیادى در اینجا هست، یادتان نرود تکرار می کنم ما به حکم و به اقتضاى هواى نفس در عباداتى که انجام می دهیم صورت ظاهرش را اگر موفق شدیم انجام بدهیم، اما هیچ سعى نکرده ایم از بواطن و حقایق عبادات چیزى به دست بیاوریم. فلذا کار ما بسیار سخت است، بسیاربسیار سخت است. 🌳 هم یک ظاهرى دارد و یک باطنى دارد. باطن روزه را ما سعى در تحصیلش نمی کنیم. از باطن روزه هم آن بواطن دقیق را من به شما نمی گویم، نمی توانم بگویم، به اجمال کمى از باطن روزه را که ما شانه خالى کرده ایم و بظاهرش اکتفا کرده ایم توضیح می دهم و امیدوارم انشاءالله ماه مبارک که می آید ما متذکر باشیم. دقت کنید. @tazkiyehamaly 🌳 مى بینید من و شما که روزه می گیریم از ظاهر روزه یک مقدار برخوردار هستیم، نمی خوریم، نمی آشامیم، چیزهایى که از مبطلات صریح و واضح روزه است ما اجتناب می کنیم مانند خوردن و آشامیدن و بعضى چیزهاى دیگر. نمى دانم شما به ابواب روایات دقت کرده اید؟ که اینها را فقها جمع بندى کرده اند، که بالاخره منظور چیست؟ مثلاً روایتى ما داریم که اگر انسان غیبت کرد روزه اش باطل است، اگر دروغ گفت روزه اش باطل است، اگر اصلاً معصیت کرد روزه اش باطل است. اینها را فقهاى بزرگوار ما با جمع بندى بین روایاتى که در مقام اجتهاد داشته اند و حق هم همین است اینجور گفته اند که مبطلات روزه خوردن و آشامیدن و اینجور چیزهاست. باطن روزه را این غیبت و امثال آن باطل می کند، بیش از این دیگر نه آنها وظیفه شان بوده و نه گفته اند. 🌳 اگر شما یک وقتى روایات را مطالعه بکنید و از نحوه برداشت فقها بى خبر باشید خودتان را وحشت برمى دارد، که اصلاً از روزه های ما چیزى نمانده! و واقعیت اش هم همین است. چون ما به باطن روزه توجه نکرده ایم، از ما در باطن خبرى نیست. کما اینکه از ما در باطن هیچ خبرى نیست، خیلى روى این مسئله توجه بکنید. من شما را تکلیف نمی کنم که باطن بالاى روزه را به دست بیاورید، من و شما اهل آن تکلیف ها نیستیم. فقط می خواهم بگویم که یک مقدار از آن چیزهاى حادّى که دیگر در باطن اثرى از روزه دار بودن را نمی گذارد باقى بماند، اقلاً از آنها اجتناب بکنید، نه باطن بالاى روزه. 🌳 نمی دانم مقصود مرا خوب می فهمید؟ مجبور هستم باز یک مقدار جمله را عوض بکنم...(ادامه در قسمت بعد) @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨ کانال تزکیه عملی @tazkiyehamaly 🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨🌼💫✨