18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
#اخبار_حوزه
📽 فیلم/ ملاقات و مباحثه حضرت آیت الله نوری همدانی با یکی از اساتید طب سنتی درباره بیماری ثقل سامعه!
🌐 @tebona
موسسه فقه الطب، طِبُنا
. #اخبار_حوزه 📽 فیلم/ ملاقات و مباحثه حضرت آیت الله نوری همدانی با یکی از اساتید طب سنتی درباره بیم
.
#یادداشت_ارسالی
▶️ عرض خود می برید و زحمت ما میدارید / تمام ساز و کار هستی را در چهار خلط خلاصه نکنید / همین مطالب غیر حکیمانه است که طب سنتی غیر دانشگاهی را نزد مراجع بی آبرو کرده است.
📣 یادداشت حجت الاسلام معینی، از محققین دین و سلامت و روایات طبی:
🌐 @tebona
_________________________
1⃣ یکی از آفات طب سنتی که متاسفانه برخی از طلاب نیز به آن گرفتار شده اند این است که تمام ساز و کار هستی را محدود به چهار خلط (بلغم، سودا، صفرا، دم) میکنند و تمام بیماری ها را با این چهار خلط تحلیل و تبیین میکنند. این که جایگاه این چهار خلط کجاست و اساسا حد و اندازه ورود آن در مباحث طبی چقدر است مجال دیگری می طلبد.
2⃣ اما سوال و ابهام اینجاست، که چرا فاضل محترم بدون شرح حال و ویزیت از معظم له، که مبتلا به ثقل سامعه هستند و بدون جویا شدن علت ثقل سامعه و سابقه و زمینه بیماری ایشان، سریعا حکم به سردی مغز می دهند؟
آیا مگر نمیدانند که ثقل سامعه انواعی دارد که اساسا برخی از آنها امکان درمان ندارند؟
آیا مگر نمیدانند که اگر ثقل سامعه ناشی از ”تفرق اتصال” باشد و نه ”سوء مزاج دماغی” اساسا امکان درمان، نزدیک به صفر خواهد بود؟
🌐 @tebona
3⃣ ایشان لابد بدون دیدن و شرح حال گرفتن میخواهند معظم له را با بخورات حاره و دهونات راطبه و مسهلات و منضجات خاصه دوا نمایند! حاشا از این نسخه ها و ویزیت هایی که فقط بوی تبختر و تکبر و جهالت می دهد.
بی شک این فیلم شاهدی بر نوعی سطحی نگری و اعجاب به رای داشتن است که بیش از هر چیز نام ”حکیم” را از قامت انسان می اندازد.
4⃣ ما منکر امکان درمان ثقل سامعه با تدابیر طب سنتی نیستیم، بلکه خود نیز طرفدار آن و مدرس آن نیز هستیم. همچنین منکر این نیز نیستیم که مدرنیته و تکنولوژی به گونه ای پرده بر چشمان اعاظم انداخته که چیزی جز طب مدرن را نمی بینند و اساسا غیر آنرا به دید تحجر می نگرند. اما به این اعتقاد راسخ داریم که اگر ”سوزن” مال مردم باشد ”جوالدوز” حق خودمان است.
🌐 @tebona
5⃣ آفت اینجاست که اساسا ایشان بدون توجه به اینکه ثقل سامعه علامت بیماری است و نه علت بیماری سریعا شروع به نسخه و درمان میکنند. وظیفه طبیب آن است که از علامت پی به علت ببرد و این ممکن نیست مگر با شرح حال گرفتن و معاینه بیمار و بررسی بیماری های زمینه ای.
ثقل سامعه همانگونه که می تواند به سردی دماغی مربوط باشد همانگونه هم می تواند به آن هیچ ارتباطی نداشته باشد و تشخیص این مهم امکان ندارد مگر با مداقه در احوال بیمار و شرح حال گرفتن از مزاج و سوء مزاج بیمار و احیانا بررسی سایر علائم!
6⃣ مخلص کلام اینجاست که اینگونه برخورد های عجولانه که عمدتا از سر نادانی و البته خیرخواهی است، گاهی اوقات جریان حقی مانند ”طب سنتی” را به نفع جریان باطلی چون ”طب مدرن” تغییر میدهد و صحنه بازی را به هم میزند.
همین کار ها را کرده اید که هیچ مرجع تقلیدی حاضر نیست شما را به نزد خویش بخواند و از دست شما دوغ و دوشابی بنوشد.
والسلام
🌐 @tebona
🔴 یادداشت ارسالی حجت الاسلام معینی، از محققین دین و سلامت و روایات طبی
______________________
.
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید:
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
45.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اخبار_حوزه
▶️ محدثان متقدم شیعی از کتاب طب الائمه اعراض کرده اند و هیچ حدیثی را از آن نقل نکرده اند / شواهد حاکی از جعلی بودن کتاب طب الائمه دارد.
📣 بخشی از بیانات آیت الله ملک زاده، از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم:
🌐 @tebona
_________________________
1⃣ یکی از اشکالات روایات طبی این است که عموما ضعف سند و ضعف منبع دارند. مانند روایات کتاب طب النبی، که اساسا راوی کتاب حنفی مسلک است.
یا کتاب طب الائمه علیهم السلام. البته این کتاب الان مشهور است اما مولفان این کتاب اساسا ناشناخته هستند.
2⃣ خیلی از داروهایی که مدعیان طب اسلامی استفاده میکنند برگرفته از این کتاب است. مانند داروی بخور مریم، داروی جامع، داروی شافیه و... .
نکته اول این است که نویسنده های کتاب طب الائمه اساسا ناشناخته هستند و در وجود خارجی ابنابسطام تردید است و در کتب رجالی چیز خاصی در مورد آنها ذکر نشده است.
🌐 @tebona
3⃣ اغلب روایات این کتاب اساسا هیچ جای دیگری ذکر نشده است. اکثر روایات این کتاب در هیچ جا و هیچ کتاب دیگری وجود خارجی ندارد. سوال اینجاست که چرا روایات این کتاب در هیچ کتابی ذکر نشده. در واقع محدثین شیعی از این کتاب و مرویات آن اعراض کرده اند.
شواهدی وجود دارد که حاکی از جعلی بودن و ساختگی بودن کتاب طب الائمه است.
4⃣ در باب رساله ذهبیه هم همین مسئله وجود دارد و انتساب این کتاب به امام معصوم محل تردید است و شواهد زیادی بر مقتبس بودن این کتاب از اثار طبی یونان باستان مانند بقراط و... وجود دارد.
______________________
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
29.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
#اخبار_حوزه
▶️ اینکه تصور شود همه روایات طبی معتبر نیستند اشتباه است / روایات طبی و البته معتبر فراوانی نیز وجود دارد.
📣 بخشی از بیانات آیت الله ملک زاده، از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم:
🌐 @tebona
_________________________
1⃣ اینکه می گویند روایات طبی ضعف سند دارند، این به نحو موجبه جزئیه است و نه موجبه کلیه.
اگر ما ضعف و عدم اعتبار روایات رساله ذهبیه، طب الائمه ابنا بسطام و... را مطرح می کنیم، از آن سو هم روایات معتبر فراوانی نیز داریم.
2⃣ اگر بنا بر ”علی جمیع المبنانی” بگوییم خب روایات زیاد صحیح السندی در علم طب وجود دارد. اگر با نظر به ”علی بعض المبانی” بگوییم خب خیلی روایات حتی با سند ضعیف نقل شده اند اما چون در منبع معتبری مانند الکافی ذکر شده است، بنا بر اعتبار سنجی ”کتاب محوری” این روایت توثیق می شود.
🌐 @tebona
3⃣ عرض کردیم فقط در کتاب الکافی بیش از 2 هزار روایت طبی داریم. فلذا کسی تصور نکند که اگر رساله ذهبیه و طب الائمه از حجیت افتاد پس ما دیگر روایت نداریم. خیر. بلکه روایات فراوانی وجود دارد.
4⃣ اینکه گفته می شود حجیت در عرصه فقه به معنای معذریت و منجزیت است و در عرصه طب به معنای دیگری است، این حرف غلط است و نظر ما این نیست.
نظر ما این است که حجیت در همه جا به یک معنا است ولکن آن معنا منجزیت و معذریت نیست.
______________________
.
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید:
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
6.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
#اخبار_حوزه
▶️ حوزه های علمیه باید نظام جامع سلامت را از نگاه دین شکل دهند.
📽/ آیت الله سید مصباح عاملی، مدیریت محترم حوزه های علمیه خراسان رضوی:
🌐 @tebona
_________________________
1⃣ موضوع دین و سلامت فراگیر است همچنین محدود و مقید به قشر و کسی هم نیست و بهداشت جسم در اسلام بسیار مورد اهمیت است. دین و سلامت در واقع سبک زندگی را تشکیل می دهد و ما حوزویان باید در حوزه دین و سلامت نظام سازی کنیم و آن را هدف مند ارائه کنیم.
2⃣ حوزه های علمیه باید نظام جامع سلامت را از نگاه دین، تحت عنوان «هیئت اندیشه ورز نظام جامع سلامت دینی» شکل دهند.
______________________
.
⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب
👌 با کانال طبنا در پیام رسان های ایرانی زیر همراه باشید:
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
هدایت شده از موسسه فقه الطب، طِبُنا
.
#اطلاع_رسانی_نشست_ها
▶️ نشست علمی جستاری در روایات طبی، در پرتو ملاحظات فقهی- اصولی
🔻سخنرانان:
🔹استاد محقق داماد
🔹استاد علیدوست
🔹استاد سعدی
🕓زمان: دوشنبه 24 دیماه 1397
⛪️مکان: تهران، دانشگاه امام صادق(ع)
—-------------------------------
🔴 توجه:
اخبار و سخنان سخنرانان محترم این نشست در کانال موسسه طبنا منتشر و نقد و بررسی خواهد شد...
از پژوهشگران حوزوی جهت نقد و بررسی مواضع و سخنان سخنرانان این نشست، جهت انتشار در کانال و سایت موسسه دعوت به عمل می آید...
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
36.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
#اخبار_حوزه
▶️ متاسفانه در بیمارستان ها کارهای خلاف شرع و حرام زیادی انجام می شود.
📽/ آیت الله مهدوی، عضو خبرگان رهبری اصفهان و امام جمعه موقت:
🌐 @tebona
_________________________
1⃣ متاسفانه در بیمارستان ها کارهایی انجام می شود که خلاف دستورات اسلامی است. من به روئسای کل بیمارستان های اصفهان هم گفته ام که برخی از کارهای شما قطعا حرام است.
2⃣ باید بخش زنان از بخش مردها جدا باشد و پزشک زن یا مرد، نباید برای معاینه جنس مخالف برود. چه معنی دارد وقتی پزشک همجنس وجود دارد این کارها انجام شود؟!
3⃣ اسم بیمارستان ها مذهبی است اما خلاف اسلام و مذهب کارهایی انجام می دهند که از گفتن آن شرم می کنیم.
🌐 @tebona
4⃣ جالب است وقتی به پزشکان نهی از منکر میکنیم برخی پزشکان ناراحت هم می شوند! من زمانی که خودم بیمارستان بودم برخی از اینها را توبیخ می کردم که چرا احکام شرعی را رعایت نمی کنید. روحانی وظیفه اش این است که نسبت به این منکرات تذکر بدهد.
5⃣ در روایت داریم زن نمی تواند مرد را حجامت کند و از این امر نهی شده است. (متاسفانه در برخی از مراکز طب ایرانی و طب سنتی دانشگاهی دانشجویان و دوره دیده های زن، مردها را حجامت میکنند)
6⃣ جالب است بدانید شرط حضور طبیب مرد بر بالین زن دو چیز است:
اول اینکه اضطرار باشد و دوم اینکه زن خودش بخواهد. لذا گاهی زن مضطر هست اما او به پزشک مرد اجازه نمی دهد او را ببیند، در اینجا پزشک مرد اجازه ندارد او را درمان و معاینه کند.
______________________
.
⏮ موسسه طِبُنا
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
.
💢بیشتر احادیث طبی را عطارها مطرح کرده اند نه محدثین./در باب طب روایات ضعیف بسیاری وجود دارد./دین متکفل سعادت معنوی انسان ها است نه سلامت جسمی/روایات طب، از جایگاه امامت و رسالت مطرح نشده.
🔲گزارشی کوتاه از مهمترین اظهارات مطرح شده در "نشست علمی جستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی ـ اصولی"
🆔 @tebona
.
#اخبار_حوزه
▶️ علم و عقل در کنار فقه، استنباط گزارههای طبی را میسر میکند
📣 بخشی از سخنان استاد ابوالقاسم علیدوست، در نشست جستاری بر روایات طبی:
🌐 @tebona
_________________________
1⃣ استنباط خاص را فقیه انجام داده و استنباط عام کاری به فقیه ندارد و بیشتر ممکن است یک گزاره خبری یا هستیشناسانه را مورد بررسی قرار دهد و اینگونه نیست که تنها فقیهان را به آن محدود کند. هر کس بخواهد در معارف دین قدم بردارد نیاز به استنباط دارد. هنگامی که میخواهیم در رابطه با گزارههای طبی بحث کنیم، منظور استنباط عام است. منظور از گزارههای طبی نیز گزارههایی هستند که به موضوع هستها میپردازد. منظور حکم و شریعت نیست. گاهی میگوییم گزارههای طبی گزارههای هنجارشناسانه هستند، به این معنی که یک هنجار خاصی را توصیه یا توضیح میدهد. منظور از نصوص دینی قرآن، روایات و سنت رفتاری معصوم است.
🌐 @tebona
2⃣ در اینجا پیرامون روششناسی گزارههای طبی، به هفت هنجار میپردازیم. نخست در استنباط گزارهها طبی باید دقت کنیم که دلالتی وجود داشته باشد که در خور شأن مسئلهای باشد که قرار است توضیح داده شود. لذا اگر گزارهای فقهی بوده، ممکن است بگویم خبر ثقه کافی است،
3⃣ اما اگر گزاره غیرفقهی باشد، اطمینان به علم عرفی و قطعی خبر واحد در اخبار غیر احکام همانند یک گزاره فقهی ممکن نیست و معمولاً سختگیری بیشتری میشود و حتی اگر مسئله مهم باشد، اطمینان هم کافی نیست، زیرا مسئله مهم را با یک روایت بیان نمیکنند و نمیشود آن را با یک روایت تمام کرد و باید توجه به شأن آن مسئله داشته باشیم.
🌐 @tebona
4⃣ ابواب روایات و دلالت در آیات و روایات یک نوع نیست. در باب روایات طبی، روایات ضعیف بسیاری وجود دارد. بیش از ۸۵ نفر از کسانی که در جریان روایات طبی حضور دارند، غالی هستند که از این افراد میتوان ابوالخطاب را نام برد که ادعای پیامبری کرد و مورد لعن امام صادق(ع) قرار گرفت.
5⃣ برخی از آیات و روایات ممکن است جامع باشند، اما جهانی نباشند. این موضوع دو نگاه افراطی و تفریطی را به وجود میآورد. نخست اینکه تمام نصوص دینی را مقید به زمان و مکان میکنند و مورد دیگر اینکه بعضیها نیز هر آنچه به دست ما رسیده است را جامع و جهانی میدانند که این نگاه دچار آسیب است. در این رابطه، مجتهد باید وارد شود و درستی موضوع را بسنجد.
6⃣ گاهی به یک مطلبی در قرآن و روایات مواجه میشویم و باید دید قرآن و روایات آن را در چه شأنی عنوان کردهاند. وقتی نصوص دینی را بررسی میکنیم، باید دید که آیا از ۱۲ شأن صدور روایات برخوردار است یا خیر و اینکه در چه شأنی صادر شده است.
🌐 @tebona
7⃣ یک هنجار دیگر در روششناسی استنباط گزارهای طبی، مدیریت رابطه بین بایدها و هستها است که چه وقت میتوانیم از باید حکمها و از هستها برنامه استخراج کنیم؟ یک اندیشه میگوید اصلاً نباید این دو را با هم تلفیق کرد، در حالی که بعضی دیگر میگویند اتفاقا باید بتوان این رابطه را مدیریت کرد، چرا که اصولاً این دو با هم در ارتباط هستند.
______________________
.
⏮ موسسه طِبُنا
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
.
#اخبار_حوزه
▶️ بیشتر روایات طبی را عطار ها نقل کرده اند / ائمه و معصومین به علم طب آگاهی نداشته اند.
📣 بخشی از سخنان استاد محقق داماد، در نشست جستاری بر روایات طبی:
🌐 @tebona
_________________________
1⃣ اول باید تکلیف خودمان را روشن کنیم که حکمت و فلسفه بعثت انبیاء برای چه بوده است؟ آیا هدف رسالت انبیاء سلامت بدن ما بوده است یا مسئله دیگری؟ برخی از حکما در این زمینه گفتهاند که هدف رسالت انبیاء ایجاد نظم اجتماعی بوده است، اما دریچهای که انبیاء به روی عالم غیب برای ما باز کردهاند، به غیر از آنها کس دیگری نمیتوانست چنین کند. بشر با عقل خود محال بود به معنویت آسمانی برسد.
2⃣ آیا ما باید چنین حکمت والایی را به حدی پایین بیاوریم که بگوییم چه چیزی برای معده خوب است؟! پیامبر(ص) هم که مریض شدند، طبیی بر بالین ایشان آوردند. ائمه(ع) هم هرگز نگفتهاند که «طبیب نیاورید، چون خودم میدانم باید خودم را چگونه درمان کنم». روایتی هم نداریم که مطرح شده باشد ائمه(ع) خودشان خودشان را درمان کردهاند. پس در اخبار مربوط به احادیث پزشکی، اجتهاد لازم است.
3⃣ بیشتر احادیث طبی را عطارها روایت کردهاند و اگر مسئله تضاد منافع را در نظر بگیریم، هیچ کدام سندیت ندارد.
🔹سؤال: آیا با وجود اثبات روایتهای طبی، میتوان یک مکتب طبی استخراج کرد؟
🔹 پاسخ: این روایتها اول باید اجتهاد و بعد استنباط شود. در ادامه در صورتی که تأیید شدند، باید بررسی شود که ارزش دینی دارد یا خیر. در صورتی هم که تأیید شوند، این روایتها نه از جایگاه رسالت و امامت، بلکه به عنوان تجارب شخصی و اطلاعات یک امام باید مطرح شود. این روایتها از جنبه رسالت، نبوت و امامت نیست و به این معنی نیست که خداوند آنها را مطرح کرده است.
4⃣ سوال: آیا دین متکفل سعادت دنیوی بشر است؟
🔹پاسخ: بله. سعادت از طریق شریعت، معنویت و عبادت، نه متکفل سلامت جسم. البته دین میگوید که مراقب سلامت خود باشد و خود را به هلاکت نینداز، اما اینکه متکفل باشد تمام بیماریهای جسمی ما را درمان کند، این مسئله داخل در سعادت نیست.
______________________
.
⏮ موسسه طِبُنا
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
.
#یادداشت_اختصاصی
📝 یادداشت اختصاصی حجت الاسلام امیری، مدیر موسسه فقه الطب به زودی با عنوان ” نمی شود با کلیات ابوالبقا، در روایات طبی جستار کرد” منتشر می شود...
▶️ این یادداشت در نقد سخنان استاد علیدوست و استاد محقق داماد نگاشته شده است...
به زودی...
🌐 @tebona
#یادداشت_اختصاصی
📢 نمی شود با «کلیات ابوالبقا» در روایات طبی جُستار کرد!
✍یادداشت اختصاصی حجت الاسلام امیری، رئیس موسسه فقه الطب، طبنا (شماره 8) در نقد نشست علمی ”جستاری در روایات طبی” و سخنان استاد علیدوست و استاد محقق داماد
◀️◀️ متن کامل یادداشت حجت الاسلام امیری را ميتوانيد از لینک زير مطالعه بفرماييد: 👇👇👇👇👇👇👇👇
http://tebona.ir/2019/01/%d9%86%d9%85%db%8c
http://tebona.ir/2019/01/%d9%86%d9%85%db%8c
.