eitaa logo
موسسه فقه الطب، طِبُنا
1.3هزار دنبال‌کننده
212 عکس
72 ویدیو
47 فایل
کانال رسمی موسسه تخصصی فقه الطب، طِبُنا وب سایت: www.tebona.ir سامانه پيامكي: 5000 54 216 ارتباط (نقد، نظر، پیشنهادات): @tebona_admin حمایت مالی از موسسه: https://idpay.ir/tebona کانال شخصی مدیر موسسه: @ali_amiry_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
. ▶️ علم و عقل در کنار فقه، استنباط گزار‌ه‌های طبی را میسر می‌کند 📣 بخشی از سخنان استاد ابوالقاسم علیدوست‌، در نشست جستاری بر روایات طبی: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ استنباط خاص را فقیه انجام داده و استنباط عام کاری به فقیه ندارد و بیشتر ممکن است یک گزاره خبری یا هستی‌شناسانه را مورد بررسی قرار دهد و این‌گونه نیست که تنها فقیهان را به آن محدود کند. هر کس بخواهد در معارف دین قدم بردارد نیاز به استنباط دارد. هنگامی که می‌خواهیم در رابطه با گزاره‌های طبی بحث کنیم، منظور استنباط عام است. منظور از گزاره‌های طبی نیز گزاره‌هایی هستند که به موضوع هست‌ها می‌پردازد. منظور حکم و شریعت نیست. گاهی می‌گوییم گزاره‌های طبی گزاره‌های هنجارشناسانه هستند، به این معنی که یک هنجار خاصی را توصیه یا توضیح می‌دهد. منظور از نصوص دینی قرآن، روایات و سنت رفتاری معصوم است. 🌐 @tebona 2⃣ در اینجا پیرامون روش‌شناسی گزاره‌های طبی، به هفت هنجار می‌پردازیم. نخست در استنباط گزاره‌ها طبی باید دقت کنیم که دلالتی وجود داشته باشد که در خور شأن مسئله‌‌ای باشد که قرار است توضیح داده شود. لذا اگر گزاره‌ای فقهی بوده، ممکن است بگویم خبر ثقه کافی است، 3⃣ اما اگر گزاره غیرفقهی باشد، اطمینان به علم عرفی و قطعی خبر واحد در اخبار غیر احکام همانند یک گزاره‌ فقهی ممکن نیست و معمولاً سخت‌گیری بیشتری می‌شود و حتی اگر مسئله مهم باشد، اطمینان هم کافی نیست، زیرا مسئله مهم را با یک روایت بیان نمی‌کنند و نمی‌شود آن را با یک روایت تمام کرد و باید توجه به شأن آن مسئله داشته باشیم. 🌐 @tebona 4⃣ ابواب روایات و دلالت در آیات و روایات یک نوع نیست. در باب روایات طبی، روایات ضعیف بسیاری وجود دارد. بیش از ۸۵ نفر از کسانی که در جریان روایات طبی حضور دارند، غالی هستند که از این افراد می‌توان ابوالخطاب را نام برد که ادعای پیامبری کرد و مورد لعن امام صادق(ع) قرار گرفت. 5⃣ برخی از آیات و روایات ممکن است جامع باشند، اما جهانی نباشند. این موضوع دو نگاه افراطی و تفریطی را به وجود می‌آورد. نخست اینکه تمام نصوص دینی را مقید به زمان و مکان می‌کنند و مورد دیگر اینکه بعضی‌ها نیز هر آنچه به دست ما رسیده است را جامع و جهانی می‌دانند که این نگاه دچار آسیب است. در این رابطه، مجتهد باید وارد شود و درستی موضوع را بسنجد. 6⃣ گاهی به یک مطلبی در قرآن و روایات مواجه می‌شویم و باید دید قرآن و روایات آن را در چه شأنی عنوان کرده‌اند. وقتی نصوص دینی را بررسی می‌کنیم، باید دید که آیا از ۱۲ شأن صدور روایات برخوردار است یا خیر و اینکه در چه شأنی صادر شده است. 🌐 @tebona 7⃣ یک هنجار دیگر در روش‌شناسی استنباط گزار‌های طبی، مدیریت رابطه بین بایدها و هست‌ها است که چه وقت می‌توانیم از باید حکم‌ها و از هست‌ها برنامه استخراج کنیم؟ یک اندیشه می‌گوید اصلاً نباید این دو را با هم تلفیق کرد، در حالی که بعضی دیگر می‌گویند اتفاقا باید بتوان این رابطه را مدیریت کرد، چرا که اصولاً این دو با هم در ارتباط هستند. ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. ▶️ بیشتر روایات طبی را عطار ها نقل کرده اند / ائمه و معصومین به علم طب آگاهی نداشته اند. 📣 بخشی از سخنان استاد محقق داماد، در نشست جستاری بر روایات طبی: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ اول باید تکلیف خودمان را روشن کنیم که حکمت و فلسفه بعثت انبیاء برای چه بوده است؟ آیا هدف رسالت انبیاء سلامت بدن ما بوده است یا مسئله دیگری؟ برخی از حکما در این زمینه گفته‌اند که هدف رسالت انبیاء ایجاد نظم اجتماعی بوده است، اما دریچه‌ای که انبیاء به روی عالم غیب برای ما باز کرده‌اند، به غیر از آنها کس دیگری نمی‌توانست چنین کند. بشر با عقل خود محال بود به معنویت آسمانی برسد. 2⃣ آیا ما باید چنین حکمت والایی را به حدی پایین بیاوریم که بگوییم چه چیزی برای معده خوب است؟! پیامبر(ص) هم که مریض شدند، طبیی بر بالین ایشان آوردند. ائمه(ع) هم هرگز نگفته‌اند که «طبیب نیاورید، چون خودم می‌دانم باید خودم را چگونه درمان کنم». روایتی هم نداریم که مطرح شده باشد ائمه(ع) خودشان خودشان را درمان کرده‌اند. پس در اخبار مربوط به احادیث پزشکی، اجتهاد لازم است. 3⃣ بیشتر احادیث طبی را عطارها روایت کرده‌اند و اگر مسئله تضاد منافع را در نظر بگیریم، هیچ کدام سندیت ندارد. 🔹سؤال: آیا با وجود اثبات روایت‌های طبی، می‌توان یک مکتب طبی استخراج کرد؟ 🔹 پاسخ: این روایت‌ها اول باید اجتهاد و بعد استنباط شود. در ادامه در صورتی که تأیید شدند، باید بررسی شود که ارزش دینی دارد یا خیر. در صورتی هم که تأیید شوند، این روایت‌ها نه از جایگاه رسالت و امامت، بلکه به عنوان تجارب شخصی و اطلاعات یک امام باید مطرح شود. این روایت‌ها از جنبه رسالت، نبوت و امامت نیست و به این معنی نیست که خداوند آنها را مطرح کرده است. 4⃣ سوال: آیا دین متکفل سعادت دنیوی بشر است؟ 🔹پاسخ: بله. سعادت از طریق شریعت، معنویت و عبادت، نه متکفل سلامت جسم. البته دین می‌گوید که مراقب سلامت خود باشد و خود را به هلاکت نینداز، اما اینکه متکفل باشد تمام بیماری‌های جسمی ما را درمان کند، این مسئله داخل در سعادت نیست. ______________________ . ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. 📝 یادداشت اختصاصی حجت الاسلام امیری، مدیر موسسه فقه الطب به زودی با عنوان ” نمی شود با کلیات ابوالبقا، در روایات طبی جستار کرد” منتشر می شود... ▶️ این یادداشت در نقد سخنان استاد علیدوست و استاد محقق داماد نگاشته شده است... به زودی... 🌐 @tebona
#یادداشت_اختصاصی 📢 نمی شود با «کلیات ابوالبقا» در روایات طبی جُستار کرد! ✍یادداشت اختصاصی حجت الاسلام امیری، رئیس موسسه فقه الطب، طبنا (شماره 8) در نقد نشست علمی ”جستاری در روایات طبی” و سخنان استاد علیدوست و استاد محقق داماد ◀️◀️ متن کامل یادداشت حجت الاسلام امیری را ميتوانيد از لینک زير مطالعه بفرماييد: 👇👇👇👇👇👇👇👇 http://tebona.ir/2019/01/%d9%86%d9%85%db%8c http://tebona.ir/2019/01/%d9%86%d9%85%db%8c .
📢 نمی شود با «کلیات ابوالبقا» در روایات طبی جُستار کرد! ✍بخشی از مهم ترین عناوین یادداشت حجت الاسلام امیری در نقد سخنان استاد علیدوست در نشست «جستاری در روایات طبی»: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ ...باید از خود پرسید، که اساتید معظم علیدوست و محقق داماد، تا به حال کدام کار تصنیفی یا تألیفی قابل توجهی در زمینه علوم سلامت و طب داشته اند، که به عنوان نظریه پرداز در این نشست سخن ایراد کرده اند؟ آیا ایشان از علم طب سررشته ای دارند یا بر روایات طبی احاطه وافی و کافی دارند؟ آیا تا به امروز از ایشان مطلب درخوری یا مقاله قابل عرضی، با موضوع روایات طبی به روئیت کسی رسیده است؟... 2⃣ ...بیم این دارم که سنگینیِ سایه برخی مناصب و نام ها، غایت این ترقیمِ را، که نقدِ «ما قال»ها است به حاشیه «مَن قال»ها تقلیل دهد، لذا حقیقت و غایت سیاهه حاضر - که نمی توان آن را به صراحت فریاد نزد – چیزی جز پاره کردن چُرت آقایان و پراندن خواب از دِماغ بلغمی سروران نیست، لذا امید است این متن در وصول به این مقصود پیروز باشد و دیدگان شما نیز چیزی جز این را طلب نکند. ... 🌐 @tebona 3⃣ ...به صراحت محضر مستطاب استاد علیدوست عرض میکنم! چگونه به خود این اجازه را داده اید که در نشستی شرکت نمایید که حتی یک بار روایات موضوع آن نشست را کامل و با دقت نخوانده اید؟ با این وضع چگونه داعیه ارائه روش شناسی برای استنباط از روایات طبی را داشته اید؟ آیا معنای «بی تقوایی علمی» چیزی جز این است؟ آیا بی تقوایی علمی جز این است که به جوانب موضوعی احاطه علمی نداشته باشیم، اما در قامت یک نظریه پرداز و آن هم در نشست علمی مربوط به آن، ایراد سخن کنیم؟! 4⃣ ...ای کاش شما سرور گران، به جای آنکه بیرون از گود بنشینید، و با لفاظی و بکار بردن ادبیاتی دستوری، عالَم و آدم را نشانه بروید، خود آستین همت را بالا بزنید و به خود زحمت تورق مکتوبات کهن طبی را بدهید. چرا که اگر نصف همان زمانی که برای تدقیق در زوائد اصولی خرج میکنید برای تعمق در روایات معتبر طبی خرج می نمودید، فی الحال ضمیر بارز این سیاهه حضرتعالی نبودید... 🌐 @tebona 5⃣ ...بیش از هر چیز این نوع ارائه سخن فریاد از یک بی تقوایی علمی دارد و گواه بر عدم احاطه علمی قائل آن است. البته این حقیر شما را جزو فضلای خاص حوزه علمیه و از آینده داران علمی آن میدانم. اما در موضوع مطروح حضرتعالی را کمتر از آنچه که توقع داشتم یافتم. لذا خاضعانه و برادرانه، محضر مستطابتان عرضه میدارم که مانند سایر فضلا، رَه بر احتیاط بگیرید و در موضوعی که به آن احاطه علمی و تسلط معرفتی ندارید، سکوت کنید و از بیان کلیاتی که حاصلش اتلاف عمر خود و مخاطبانتان است، جدا پرهیز نمایید. چرا که امام معصوم فرمودند: «مَن عَمل علی غیر علمٍ، کان مایُفسِدُ اکثر مِن ما یُصلِح» —---------------------------------------— ◀️◀️ متن کامل یادداشت حجت الاسلام امیری را ميتوانيد از لینک زير مطالعه بفرماييد: 👇👇👇👇👇👇👇👇 http://tebona.ir/2019/01/%d9%86%d9%85%db%8c http://tebona.ir/2019/01/%d9%86%d9%85%db%8c .
📢 حضرت آقای محقق داماد! بائک تَجُر، بائی لاتجر؟! ✍بخشی از مهم ترین عناوین یادداشت حجت الاسلام امیری در نقد سخنان استاد محقق داماد در نشست «جستاری در روایات طبی»: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ ...آنچه بیش از همه نقاهت علمی و سستی نظریات اساتید گرام این نشست را ظاهر کرد، سخنان استاد محقق داماد بود. ایشان حتی زحمت تکرار همان کلیات ابوالبقایی استاد علیدوست را هم به خود نداده و به مثابه یک خطیب، که برای خطابه اش محتوایی آماده نکرده است، در این نشست حاضر شدند و هر آنچه بر ذهنشان ساری شد، بر لسان جاری نمودند، تا شاید تیری از غیب بیاید و از کشکول کلامشان، روش شناسی استنباط استخراج کند! ... 2⃣ یکی از شاه بیت های کلام ایشان، تاکید بر سند و رجال احادیث بوده است، تا جایی که اساس وجود حدیث معتبر طبی را انکار کردند. جدای از صحت و سقم اصل مطلب ایشان، آنچه بر من گران آمد، عدم پایپندی ایشان بر سخنان خودشان بود. آقای محقق داماد آنقدر تاکید بر بررسی سند و رجال را، با ادبیات متلونِ دستوری و متنوع تاکیدی بیان داشتند، که گویی ایشان هیچ گاه به حدیثی ضعیف، اِسناد نداده اند. اما از قضا سرکنگبین صفرا فزود و طولی نکشید که ایشان در همین مجلس عدم التزام علمی و عملی خودشان را نشان دادند و دست کم دو بار کلام خود را نقض نمودند. 🌐 @tebona 3⃣ نقض اول آنجا بود که ایشان برای خلع ید نمودن معصومین علیهم السلام از علم طب، به کتاب معلوم الحال «مقتل امیر المومنین» از جناب «ابن ابی الدنیا» استناد کردند که آری، هنگام شهادت امیرالمومنین علی علیه السلام بر بالین ایشان طبیب حاضر کردند و این خود نشان از بی اطلاعی ائمه علیهم السلام از علم طب دارد! نقض دوم آنجا بود که ایشان پرده از تفکر شاذ خود برداشتند و بدون توجه به اولیات کلامی شیعه و با استناد به حدیث مجعوله «تابیر نخل» حدیثی مجعول را از منابع اهل سنت نقل نمودند که حضرت فرموده اند: «انتم بامور دنیاکم اعرف منی». 4⃣ در شان خود نمی بینم که بخواهم نقد حدیث مجعوله «تابیر نخل» را حتی بازگو کنم و لذا توصیه می کنم به عنوان کسی که دستتان در آتش مطالعات پژوهشی است قدری سنجیده تر و بدون تعصب سخن بگویید و حداقل قبل از آنکه سخنی بر زبان جاری میکنید آنرا اول هضم نمایید و اقوال و افواه پیرامون آن را دقیق تر ببینید. تاسف دارم و اندوه! که بعد از عمری پژوهش و مطالعه، به این نتیجه رسیده اید که اعتقادات کلامی خود را در حلبی آبادهای حدیثی اهل سنت و از میان مخروبه های روایی آنان جستجو کنید. لذا شما را با ثمره علمیتان تنها میگذارم و برایتان دعای خیر میکنم چرا که از قدیم گفته اند: «هر چه سعی کنید بدیهیات را بیشتر اثبات کنید استبعاد از آن نیز بیشتر می شود». 🌐 @tebona 5⃣ حضرت آقای محقق داماد! به قول یک مثال طلبگی «بائک تجر! بائی لاتجر؟»! اگر استناد به احادیث مجعوله، آن هم از منابع اهل سنت خوب است، چرا استناد به سایر احادیث ضعیف طبی خوب نباشد؟ شما با این کار، نه تنها ریشه این جهالت را نخشکانده اید بلکه درخت زقوم اخباریگری را نیز ریشه دار تر و مقاوم تر کرده اید. به جد معتقدم که این نشست به ظاهر علمی، طب و اسلام را به گونه ای با خاک یکسان کرد، که هیروشیما و ناکازاکی آنگونه با خاک یکسان نشده اند! و این نتیجه ی چیزی جز آش شله قلم کاری که وزارت بهداشت به همکاری دانشگاه امام صادق علیه السلام پخته اند، نیست! 6⃣ از حوزه اي که گرد خمودي و دکترا زدگي بر آن پاشيده شده و در آن باب فقاهت و حُراَنديشي متناسب با مُبتَلابِهاتِ جامعه مفتوح نيست و سَعيِ درخوري، از سوي مديرانش براي شنيدن انديشه هاي مخالف، دیده نمي شود و حوزه اي که فاصله اش از دو منبع اصلي و مامن انحصاري شريعت، آشكارا عَيان است، تا جايي که برخي از دانش آموختگانش پاره اي از تصنيفات روايي را، اي بسا حتي مَس هم نكرده اند، انتظار نداريم كه رويكردي فقاهي و ضابطه مند به مرويات طبي و ابواب اطعمه و اشربه، داشته باشند. اما ديگر از عالیجنابان روحانی و سروران و فاضلانی چون شما انتظار نداريم كه تك تك مرويات ابواب طبی را روي چوبه دار قضاياي شخصيه برند، و طناب آب و هوای مکه و مدینه را، دور گردن مرویات معتبره بیفکنند و با لَگَدِ علم رجال، کثیری از خزائن معرفت را حلق آویز کنند و در نهایت با نظریه «علم دینی و غیر دینی» تیر خلاص بر پیکر بی جان و نحیف مرویات معتبره طبی بزنند! —---------------------------------------— ◀️◀️ متن کامل یادداشت حجت الاسلام امیری را ميتوانيد از لینک زير مطالعه بفرماييد: 👇👇👇👇👇👇👇👇 http://tebona.ir/2019/01/%d9%86%d9%85%db%8c http://tebona.ir/2019/01/%d9%86%d9%85%db%8c .
📢 بی توجهی به سیر تاریخی تدوین احادیث شیعه! ✍بخشی از مهم ترین عناوین یادداشت حجت الاسلام امیری در نقد سخنان استاد محقق داماد در نشست «جستاری در روایات طبی»: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ استاد محقق داماد، در بخش دیگری از بیانات گرانِشان موکدا فرمودند: «راویان احادیث طبی، نه محدثان بلکه عطاران کهن بوده اند و بسیاری از احادیث طبی از طریق عطاران نقل شده است». اگر قائل این قول را نمی شناختم، یقین میکردم که ناقل آن کمترین اطلاع و سر رشته ای از سیر تدوین احادیث در شیعه ندارند. بسیار مُتَباعِد است که ایشان ندانند که عنایت به منبع مکتوب احادیث، یکی از محورهای اصلی قدما در فرایند ارزیابی صدور حدیث و اعتبار سنجی آن بوده است و مُستبعَد آنجاست که اساسا ندانند راوی هیچ نقشی به عنوان ملاک اعتبارسنجی در سیر تدوین احادیث شیعه در نزد قدما نداشته است. 2⃣ اینکه راوی عطار باشد یا خباز یا بزاز، چون به مثابه یک حمال نسخه مکتوب بوده است، جرح او اثری بر نسخه مکتوبش نداشته است. از آنجا که نقل حدیث در شیعه بر محور کتابت و نوشتار حدیث بوده و نه نقل شفاهی روایات، ارزیابی آن نیز غالبا مبتنی بر کتابت و نوشتار آن منبع حدیثی بوده است و نه شناخت احوالات راوی و رجال حدیث! بماند که شما حتی نمی توانید در اسناد روایات طبی کتب اربعه، حتی نام یک راوی عطار را نیز پیدا کنید. (راوی غیر از نسخه مکتوب مراد است) 🌐 @tebona 3⃣ از باب مویدی کوچک، به عرض جنابتان می رسانم که هیچ تالیفی در میان قدمای شیعه با عنوان «الموضوعات» پیدا نخواهید کرد و این نشانه چیزی جز میراث داری قدمای شیعه و امانت داری آنان بر احادیث معتبر نبوده است، چرا که اگر جز این می بود، باید شاهد تالیف کتبی با این نام در سیر تدوین احادیث شیعه می بودیم. این پرسش را بارها از خود پرسش نمایید که چرا کتب «الموضوعات» در شیعه نگارش نیافته است؟ 4⃣ مخلص کلام آنکه قدما و متاخرین بر آثار مکتوبِ معتبرِ حدیثی اعتماد می کرده اند و راوی را ملاک ارزیابی حدیث قرار نمی داده اند، اما رویه ای که از قرن 7 و از مکتب حدیث حله بر حوزه های علمیه باب شد رویکرد افراطی و غلط «رجال محوری» را حاکم بر سامانه حدیثی شیعه کرد و برخی معاصرین نیز با همان رویکرد افراطی بسیاری از روایات معتبر را از دم تیغ علم رجال می گذرانند. آیا شما نیز می خواهید شانه به شانه افرادی چون حیدر علی قلمداران، سید ابوالفضل برقعی، مصطفی حسینی طباطبایی، نعمت الله صالحی نجف آبادی و آقای بهبودی بزنید؟ آیا شما نیز خود را دوشا دوش این عزیزان می دانید؟ 🌐 @tebona 5⃣ از باب تاکید بیشتر عرض میکنم که شیعیان با طراحی سامانه انتقال حدیث و کتابت آن و البته تاکیید و تایید این مسلک توسط امامان علیهم السلام، اساسا احادیث ساختی و جعلی وارد میراث معتبر آن نشده است. چرا که سیره محدثان شیعه در اخذ احادیث و انتقال آن به شاگردان و نگارش آن در کتب، مبتنی بر قواعدی بوده است که بدون شک از آن مطلع هستید. سماع، قرائت و اجازه سه رویکرد قدما در نقل احادیث و انتشار احادیث بوده است. آنچه مهم است تاکید این مسئله است که قدمای اصحاب بدون سماع، قرائت یا اجازه حدیثی نقل نمی کرده اند. 6⃣ با احترام به شما عاليجنابان عرضه میدارم که اين تمسک به فروع و تضييع اصول، و عدم اولويت سنجي، نتیجه ای را به بار می نشاند، که عینا جریانات اخباری مسلک طبی به بار نشانده اند. اگر قرار است انديشمندان حوزوي و سروران روحانی، به مسائل مرتبط با طب و سلامت ورود کنند، اي كاش عليه سیاست های کلان سلامت مانند مسئله تراریخته ها، شبیه سازی انسان و... ورود مي کردند و دامن حوزه ها و روحانيت را از ننگ برائت، بر این دست موضوعات مبرا مي فرمودند. 🌐 @tebona 7⃣ سخن گفتن از نقائص این نشست، مثنوی هفتاد مَن است و در حوصله این قلم نیست. اما آنچه که جای فریاد داشت، مواضع و ایرادات اعزه روحانی این نشست ها بود، که سعی شد به بخشی از آنها با رویکردی تحلیلی اشاره شود. امید است که روشهای اعتبارسنجی، فهم و کاربست احادیث طبی به سامان آید و عقلانیت و فقاهت ورزی در مقام درخور خود بنشیند و معرفت عالمانه افعال خداوند در طبیعت، نه با نگاه داروینیستی و همسو با مدرنیته، بلکه با نگاهی فقاهی و هماهنگ با تمدن سنتی و وحیانی انبیاء، کاویده و پژوهش شود. 8⃣ ای کاش مادر حوزه، فرزندان بیشتری از جنس امام (ره) می زایید تا به جای شعار دادن و کلی گویی، با مسائل جامعه اسلامی مسئولانه برخورد کنند و با ذهن نظام ساز خویش، فکری به حال انقلاب اسلامی کنند. —---------------------------------------— ◀️◀️ متن کامل یادداشت حجت الاسلام امیری را ميتوانيد از لینک زير مطالعه بفرماييد: 👇👇👇👇👇👇👇👇 http://tebona.ir/2019/01/%d9%86%d9%85%db%8c http://tebona.ir/2019/01/%d9%86%d9%85%db%8c .
. ▶️ گر حکم کنند که مست گیرند / در شهر هر آنکه هست گیرند... 📣 بخشی از یادداشت استاد مصطفی دری در سایت اجتهاد در موضوع حکم اخیر پدر خود خوانده فتنه طب اسلامی: 🌐 @tebona ---------------------------------------- 1⃣ طب اسلامی موافقان و مخالفان فراوانی دارد. موافقان آن، همچون «پدر» مذکور ... «طب اسلامی» همان اکسیر جاویدانی می داند که عمل به آن، حیاتی طولانی و سرشار از سلامتی را به دنبال دارد. 2⃣ در رابطه با خبرِ حکم پدر خود خوانده طب اسلامی اما چند پرسش مطرح است: ◀️ ۱- طرفداران طب اسلامی، هیچ‌گاه در مقام واکاوی دانشی و علمی مدعای خود نبوده‌اند. آنچه از ایشان تابه‌حال دیده شده، چیزی جز تهدید و تحقیر طب جدید و بیان چند فقره پیشنهاد علمی و احیاناً «خواستگاری!» از جانب برخی مسؤولین دانشگاه‌های اروپایی نبوده است. آن‌ها هیچ‌گاه در محافل علمی حاضر نشده و به بحث با مخالفان خود نپرداختند... 🌐 @tebona ▶️ ۲- ...طب اسلامی با توجه به استنادی که به شریعت دارد، نقشی اعتقادی و دینی نیز پیدا می‌کند؛ بنابراین نه‌تنها واکاوی درستی یا نادرستیِ ادعاهای مدعیان آن، امری ضروری است بلکه اساساً همچون سایر استنادهایی دینی، اعتبارسنجی آن، از وظایف نهادهای دینی به شمار می‌رود. ◀️ با این وصف، این پرسش به وجود می‌آید که چرا علیرغم کری‌خوانی چند دهه‌ای مدعیان طب اسلامی و ایجاد مراکز متعدد درمانی و دارویی از جانب آن‌ها، حوزه‌های علمیه، هیچ‌گاه واکنشی جدی نسبت به این دانش جدید اسلامی از خود نشان ندادند؟ چرا هیچ بیانه، واکنش صریح و یا تحصّن و تجمعی در مخالفت یا موافقت با این دانش، در میان حوزه‌ها به وجود نیامد؟ آیا اعتقادات مردم، آن‌قدر ارزشمند نبود که نهادهای مختلف حوزوی که در مقابل انحرافات مختلف دینی، به‌سرعت موضع می‌گیرند و پیگیری می‌کنند، در این فقره نیز به میدان آمده و نظر خود دراین‌باره را به‌صراحت و به دور از اجمال، ابراز کنند؟ 🌐 @tebona ◀️ ... اگر طب اسلامی، خود، دکان و فریبی است که با نام داروی امام رضا(ع) و امام کاظم(ع) و بُخور حضرت مریم، اسباب پدرخواندگی پدرانِ خودخوانده خود را فراهم می‌آورد، پس چه رسالتی والاتر از روشنگری در مقابل این انحراف واضح از دین وجود دارد؟ ◀️ ۳- پرسش دیگر اینکه: اگر طب اسلامی، فریبی است که باید مدّعی آن دستگیر شود و بساط آن جمع گردد، چه تفاوتی میان این مدّعا و ادّعاهای دیرین مشابهی همچون فیزیک اسلامی، ریاضی اسلامی و سایر دانش‌های دینی و اسلامی است که ازقضا هیچ‌گاه هم از ادعا فراتر نرفته و نمونه‌ای از آن به جامعه علمی عرضه نمی‌شود؟ اگر مجازات ایجاد یک دانش اسلامی بی‌اساس، دستگیری مدّعی آن است، پس ادعای ایجاد دانش‌های متعدد دینی و متفاوت با دانش‌های موجود و تأسیس نهاد و مرکز برای تئوریزه کردن آن‌ها، چه مجازاتی را در پی دارد؟ 🌐 @tebona ▶️ باری، ارتکاز تاریخی و دیرین متدینان بر این بوده که تفریط در جانب دین را مستحق مجازات و افراط در آن را موجب مدح و یا دست‌آخر، برخورد ملایم می‌دانستند. این امر موجب شده تا همان‌طور که در گذشته، منکرین مقامات اهل‌بیت را افرادی خارج از دین می‌شمردند و در مقابل، غالیان را صرفاً «متدینینی جاهل» می‌انگاشتند، امروز نیز برای عمل نکردن به واجباتی همچون حجاب، گشت ارشاد بگذارند، اما ایجاد دانش‌های اسلامی جدید و بی‌ریشه را نه‌تنها انحراف نانگاشته و دستگیرشان نکنند بلکه مستحق دریافت بودجه سالانه دولتی نیز بدانند! ⏺ منبع: سایت شبکه اجتهاد --------------------------- . ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. # ▶️ مواد افزودنی نوعاً و عمدتاً مرکب از اجزایی می‌باشند که ممکن است یک یا چند جزء، حرام داشته باشند. 📢 حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی: 🌐 @tebona ---------------------------------------- 1⃣ لازم است دامنه و سطح دو مقوله استاندارد و حلال را در کشور بر اساس ابعاد علمی، فقهی، حقوقی و تقنینی، گسترش و عمق ببخشیم. 2⃣ حلال دارای دامنه و عرضی وسیع است؛ خوراک، پوشاک، آرایش، خدمات  و گردشگری پنج حوزه  کلان حلال را تشکیل می دهند. 3⃣ در ارتباط با کالای خوراکی باید حلال را در دو زمینه پی گرفت، یکی ماده اصلی در یک کالای خوراکی  که باید حلال باشد و دیگری افزودنیها به ماده اصلی در کالای خوراکی که آن نیز باید حلال باشد. 4⃣ اشیا و خوراکی ها نوعاً و عمدتاً مرکب از اجزایی می‌باشند که ممکن است یک یا چند جزء، “ماده ناحلال” یا “افزودنی ناحلال” باشد، یا برای سلامت جسم انسان مضر باشد. --------------------------- . ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. ▶️ توضیحات مکتوب استاد علیدوست در باب علم طب و نسبت ان با روایات باسمه تعالی در شریعت مطهر اسلام، نظام سلامت و تغذیه وجود دارد و بخشی از تراث اهل بیت طهارت و عصمت- علیهم صلوات الله- نصوص مبین این دو نظام است که باید مجتهدانه و نه غیر آن!! در خدمت این تراث قرار گرفت. چنان که نباید به بهانه احترام به این نصوص داده های معتبر علوم را نادیده گرفت. خداوند بزرگ همگان را از شرور در امان نگه دارد. ابوالقاسم علیدوست ۱۳۹۷/۱۱/۱ ه.ش @tebona
#اخبار_حوزه ▶️ کتاب نقدی بر «طب اخباری گری» ✍ مولف: حجت الاسلام ابوالحسن معلمی زاده ⏺ انتشارات: برگ بو --------------------------- . ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
4_5931705235729810556.m4a
14.48M
. ▶️ نقد سخنان آقای محقق داماد توسط آقای دکتر سید سعید اسماعیلی، پزشک و محقق در علوم اسلامی --------------------------- . ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
. ◀️ دیدار رییس و اعضای فرهنگستان علوم پزشکی ایران، دکتر مرندی و سایر اعضا با استاد علوی بروجردی 📢 لازم به ذکر است پیش از این حجت الاسلام مظاهری سیف، جریان سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی را گسترش دهنده ایده های معنویت غیردینی و موجب توسعۀ لائیسم مخفی دانسته بود. --------------------------- . ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
#اخبار_حوزه #فقه_الطب 📢 آقای دکتر مرندی! جریان سلامت معنوی فرهنگستان، چیزی جز گسترش ایده های معنویت غیردینی و توسعۀ لائیسم مخفی نیست. ⏪ نامه شجاعانه حجت الاسلام مظاهری سیف در استعفا از گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی، زیر نظر دکتر مرندی: 👇👇👇
📢 آقای دکتر مرندی! جریان سلامت معنوی فرهنگستان، چیزی جز گسترش ایده های معنویت غیردینی و توسعۀ لائیسم مخفی نیست. ⏪ نامه شجاعانه حجت الاسلام مظاهری سیف در استعفا از گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی، زیر نظر دکتر مرندی: 👇👇👇 🌐@tebona _______________________ ◀️ جناب دکتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران سلام علیکم؛ 1⃣ بدین وسیله استعفای خود را از گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی اعلام میکنم و تقاضا دارم نام حقیر را از سایت و سایر اسناد مربوط به گروه سلامت معنوی حذف بفرمایید. زیرا سخنان شما در اختتامیه پنجمین همایش سلامت معنوی که حوزه¬های علمیه را غیرپاسخگو و ناکارآمد در مباحث معنویت جلوه دادید، برایم غیر قابل تصور و تصدیق بود. 2⃣ در حوزه های علمیه چهار جریان معنویت پژوهی پرشور و پویا پیش میروند. یکم، رویکرد فلسفی به معنویت در «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی»؛ دوم، رویکرد عرفانی به معنویت پژوهی در «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی»؛ سوم، رویکرد روانشناسی اسلامی به مسائل معنویت در «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»؛ چهارم رویکرد مستقل به مطالعات معنوی به عنوان یک دانش در طبقه بندی علوم اسلامی که همکارانم در «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» دنبال می کنند. 3⃣ در کنار این جریانهای نظری، حوزه های علمیه در عرصه عمل نیز به حل مسائل سلامت معنوی روی آورده و توفیقاتی یافته اند. موسسات «سلامت نوید نیایش»، «بهداشت معنوی»، «آوای ملکوت» و گروه های تبلیغی فعالی نظیر گروه «اکسیر» که سلامت معنوی را در بیماران مبتلا به استفاده از مواد مخدر دنبال می کند و گروه «سفیران محبت» در بیمارستان های قم و «نسیم مهر» در مراکز خدمات درمانی اصفهان و گروه های دیگر در تهران و مشهد نمونه های موفقی از اقدامات حوزویان در عرصه سلامت معنوی به معنای مورد نظر در خدمات سلامت هستند. از سال ۹۳ که به فرهنگستان پیوستم، کوشیدم تا آنچه را در باب معنویت در حوزه های علمیه جریان دارد، به گروه سلامت معنوی فرهنگستان منتقل کنم. 🌐@tebona 4⃣ گاهی اساتید بزرگوار و نمایندگان جریان های فکری حوزه را با خود همراه کردم و از قم به تهران آوردم و گاهی با زمینه سازی برگزاری همایش سالانه سلامت معنوی در قم اسباب آشنایی شما و صاحب نظران حوزه را فراهم کردم و در همه حال اظهار نظرهای غیرکارشناسانه در علوم دینی و بی مهری به دیدگاه های علما و حوزویان را بردبارانه و مشفقانه تحمل کردم و با خودم گفتم شاید برای اینکه پاسخها و اندیشه های دینی به طور سازمان دهی شده و متمرکز ارائه نمی شود، ارتباط علمی مؤثر شکل نمیگیرد. 5⃣ تا اینکه سال گذشته رئیس حوزه های علمیه جناب آیت الله اعرافی کلید حل مشکل را به دست بنده و شما داد و در جلسه ای که خدمتشان بودیم، انجمن علمی اخلاق حوزه را آوردگاه جریانهای معنویت پژوهی در حوزه و پل ارتباط حوزه و فرهنگستان تعریف کردند. 6⃣ گروه معنویت انجمن علمی اخلاق حوزه حسب الامر آیت الله اعرافی در سال ۹۵ تشکیل شد و پیش از همایش امسال با دعوت از گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی آمادگی خود را برای ارائه مقالات و مشارکت در برگزاری همایش و استمرار نشست¬های مشترک تا حل مسائل فرهنگستان در باب سلامت معنوی اعلام کرد. 7⃣ با کمال شگفتی شاهد بودیم که مقالات ارائه شده از همایش حذف شد، انجمن اخلاق در همایش نقشی پیدا نکرد و همایش امسال خالی از حضور حوزه در حوزه علمیه قم برگزار شد. و باز هم مثل سالهای قبل دست نیاز خود را گشوده به سوی حوزه و گوش و هوشتان را منتظر و مشتاق شنیدن رهنمودها و رهاوردهای حوزه ای معرفی کردید، که صدایی از آن برنمی خیزد و دستی برای دست¬گیری¬تان از آستینش در نمی آید! 🌐@tebona 8⃣ سخنان شما که میگویید به جای معنویت غربی باید به معنویت اسلامی در موضوع سلامت معنوی روی آوریم، تحسین برانگیز است؛ اما با روگردانی از حوزه های علمیه و با کوتاه کردن دست هایی که برای یاریتان از حوزه برآمده، چطور میخواهید معنویت اسلامی را به مباحث سلامت معنوی وارد کنید؟ 9⃣ ناکارآمد و غیر پاسخگو نشان دادن حوزه های علمیه در مباحث مربوط به سلامت معنوی، زمینه ساز گسترش هرچه بیشتر ایده های معنوی سکولار خواهد بود. شما با تأکید لفظی بر معنویت دینی از یک سو و بستن مسیر جریان اندیشه دینی در عرصه سلامت معنوی از سوی دیگر، عملاً راه را برای گسترش ایده ها و روش های معنوی غیردینی و توسعۀ لائیسم مخفی می گشایید. 🔟 از خدای متعال میخواهم که ما را تا آخر در راه خدمت به اسلام حفظ کند و عاقبت به خیر فرماید. 🔴 منبع: سایت استاد مضاهری سیف ⏮ موسسه طِبُنا؛ تخصصی فقه الطب 🌐@tebona
📢 جریان طب اسلامی، چیزی فراتر از اخباریگری است! ✍بخشی از مصاحبه حجت الاسلام سید کاظم طباطبایی رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث موسسه دارالحدیث قم : 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ کسانی که مدعی طب اسلامی هستند، برای نمونه، روایت کافی در خواص سیب را مطرح می‌کنند، ولی در هنگام درمان از روایات ضعیف مثل روایات طب النبی ص، طب الائمه و طب الرضا ع استفاده می‌کنند. 🌐 @tebona 2⃣ اینکه ما روایات صحیح السند کافی را که مربوط به مباحث کلی در اطعمه و اشربه است نشان دهیم و بعد تمام روایات ضعیف را به آن ملحق کنیم، جفا در حق اهل بیت و سنت آنان است. چون واقعاً این‌همانی این روایات با سنت اثبات نشده است. شما نمیتوانید اثبات کنید که چگونه از کتابی مثل طب الائمه ع، به این مطلب رسیده‌اید که امام صادق ع این مطلب را فرموده است. 🌐 @tebona 3⃣ در طب جدید، برخی بیماری‌ها، درمان نمی‌شود. حال کسی پیدا می‌شود که می‌گوید من می‌توانم درمان کنم. مخاطب عادی که مستاصل است، به او رجوع می‌کند. اینجا جای بحث علمی نیست. یک بحث هم بحث هزینه است. یک‌وقت کسی سرمایه دارد، پول خرج می‌کند و درمان می‌کند؛ اما کسی که هزینه ندارد به سراغ همین مدعیان طب اسلامی می‌رود. پس هزینه درمان هم در رجوع به طب اسلامی تأثیر دارد. عوامل جامعه‌شناختی بیشتر از عامل علمی، در این مسئله دخالت دارد. —---------------------------------------— ◀️◀️ متن کامل مصاحبه استاد طباطبایی را ميتوانيد از لینک زير مطالعه بفرماييد: 👇👇👇👇👇👇👇👇 http://tebona.ir/2019/01/%d8%ac%d8%b1%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%b7%d8%a8 .
. 📝 یادداشت و نقد حجت الاسلام استاد محمد عشایری منفرد ✅ لازم به ذکر است پس از برگزاری نشست «جُستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی ــ اصولی» حجت الاسلام امیری یادداشتی با عنوان ”نمی شود با کلیات ابوالبقا در روایات طبی جستار کرد” در نقد سخنان استاد معظم علیدوست و محقق داماد نگاشتند. ▶️ متن حاضر نقد استاد عشایری به این یادداشت است که بدون دخل و تصرف و از باب احترام به آزاد اندیشی و نشر نظرات مخاطبین و اندیشمندان عینا منتشر می شود. 🌐 @tebona .
. ▶️ جناب حجت الاسلام علی امیری، مدیر محترم موسسه فقه الطب، بعد السلام و التحیة درباره سخنانی که آیت الله علیدوست در «نشست علمی جستاری در روایات طبی» در دانشگاه امام صادق علیه السلام ایراد کرده بودند، یادداشتی نوشته و توضیح داده اید که سخنان ایشان را «فاقد ارزش علمی» و مصداق «کلی گویی تکراری» دانسته و «حقیرتر و بی مایه تر از آن می دانید که ارزش نقد داشته باشد»، برای همین یادداشت خودتان را نه از باب نقد بلکه صرفا از باب «کلوخ انداز را پاداش سنگ است» نگاشته اید. البته ایشان (و دیگر سخنرانان آن نشست) را «خواب آلوده ای با دماغِ بلغمی» معرفی کرده و نوشته اید که یادداشت تان را برای «پاره کردن چُرت ایشان و پراندن خواب از دِماغ بلغمی ایشان» تحریر فرموده اید. ظاهرا در میان شما ارباب طب، "دماغ بلغمی" کنایه از فهرست بلندبالایی از اتهامات است؛ اتهاماتی مانند: کسالت، تنبلی، ضعف، خوا ب آلودگی، ترسویی، بی حافظگی، بی علاقگی به یادگیری، فراموشکاری و. . . . (https: //b2n. ir/24734). ▶️ البته ایشان را به «نداشتن کمترین سررشته در روایات طبی» نیز توصیف کرده و ادعا کرده اید که «حتی یک بار هم روایات طب را با دقت نخوانده اند» و همین را دلیل «بی تقوایی علمی» ایشان قرار داده اید که در چنین نشستی سخنرانی کرده اند! این «بی تقوایی» را در یادداشت تان بارها تکرار کرده و آن را «عاملی برای خشکیده شدن ریشه خود ایشان» دانسته اید! در جای دیگری استاد را متهم کرده اید که «از تکه نان مشتبهی اجتناب می کند اما گناه بزرگ بی تقوایی را به جان می خرد»! ایشان را کسی دانسته اید که با «کلیات ابوالبقایی بر سر خودش شیره می مالد» و «با تکرار کلیات باعث اتلاف عمر خود و مخاطبانش می شود»! 🌐 @tebona ▶️ با طنزی تحقیرآمیز خطاب به ایشان نوشته اید: «اگر نصف همان زمانی که برای تدقیق در زوائد اصولی خرج می کنید برای تعمق در روایات معتبر طبی خرج می نمودید، فی الحال ضمیر بارز این سیاهه، حضرتعالی نبودید. » در این جا دیگر شاید خودتان هم انصاف به خرج داده و با تعبیر سیاهه اقرار کرده اید که وضعیت نوشتارتان چندان سفید نیست! البته در آنجا که یادداشت تان را مصداق سنگ انداختن به یک کلوخ انداز دانسته بودید نیز وعده کرده بودید که می خواهید ایشان را سنگباران/دشنام باران کنید. تعابیر داخل گیومه ها عین عبارات شما است! حبذا و مرحبا که به وعده خود وفا کرده و در آن یادداشت کوتاه چه توفانی از دشنام و دشنام واره به پا کرده اید! ▶️ پس بگذارید من هم با شما یک مزاح بکنم: گمان می کنم یادداشت حضرت عالی در دو آکادمی اگر به متن درسی تبدیل شود مورد استقبال استادان و شاگردان آن آکادمی ها قرار خواهد گرفت: یکی آکادمی اخلاق و دیگری آکادمی عملیات روانی در دروس مربوط به روشهای وارونه جلوه دادن واقعیتها! پس از مرور گفتمان حاکم بر یادداشت حضرت عالی، تذکار چند نکته مختصر را ضروری می دانم: 1⃣) موضوع سخنان آیت الله علیدوست روایات طبی بوده نه دانش طب و ایشان هرچند در اموری مانند کفلمۀامام کاظم و جوشندۀامام جواد تخصص ندارند، اما برای نظر دادن درباره روایات طبی نمی توانید ادعا کنید که فاقد «کمترین سررشته» هستند! 🌐 @tebona 2⃣) ادعا کرده اید که ایشان حتی یک بار هم روایات طبی را نخوانده اند و برای اینکه خواننده یادداشت تان سخنتان را باور کند این ادعا را نیز مطرح کرده اید که در سخنرانی شان به یک مشت سخن کلی اکتفا کرده و اصلا درباره روایات طبی سخن نگفتند! درحالیکه ایشان به وضوح آمار دادند و گفتند: «بیش از ۸۵ نفر از کسانی که در جریان روایات طبی حضور دارند، غالی هستند که از این افراد می توان ابوالخطاب را نام برد»!! 3⃣) با بیانی طنزآمیز ادعا کرده اید سخن استاد علیدوست آنقدر کلی بوده که «در صد نشست دیگر با صد موضوع دیگر قابل تکرار است»! وقتی ایشان به صورت مشخص شئون معصوم را بررسی و مشخص می کنند که کدام شأنشان مصدر صدور روایات طبی بوده، وقتی که آمار کمّی از حضور غلات در روایات طبی می دهند، وقتی با طرح مغالطۀ«است»ها و «باید»ها برای حفظ حرمت افراد فقط اشاره (نه تصریح) کرده اند که مدعیان طب سنتی نباید با استناد به روایات دال بر «است»ها فتوا بدهند که خوردن فلان کفلمه حلال یا حرام است، وقتی با طرح دیدگاه های افراطی و تفریطی در مسأله جهانی بودن روایات، تذکر می دهند که برخی روایات طبی ممکن است زمان مند یا مکان مند بوده باشد و. . . آیا کلی گویی کرده و در سخنرانی شان وارد موضوع (که بررسی روایات طبی بوده نه خود طب) نشده اند؟ 🌐 @tebona .
. 4⃣) ادعا کرده اید که همۀسخنانشان تکراری بود! و از این تکرار چنان آشفته شده اید که نوشته اید: «کدام یک از هفت هنجاری که استاد علیدوست در سخنرانی شان بر آن تاکید داشته اند، سخن بدیعی است؟ استاد بزرگوار! اینکه بر اریکه نظریه پردازی بنشینیم و در قامت بیانِ روش شناسی استنباط گزاره های طبی، همان کلیات اصول فقه را، دوباره و صد باره روایت نماییم، آخر چه عایدی برای ما و چه خیری برای شما دارد؟» انصافا تبیین ترابط ادلۀدال بر است ها و ادلۀدال بر بایدها تکراری بود؟ 5⃣) ادعا کرده اید آیت الله علیدوست به شما کلوخ انداخته است وشما در پاسخ آن سنگ انداخته اید! برداشت بنده این بود که آیت الله علیدوست اصل روایات طبی را انکار نکرد ه اند در کتاب فقه و عرف هم روایات «انتم اعلم بأمور دنیاکم» را رد کرده اند و در صدر سخنانشان نیز با کلیدواژۀاجتهاد بالمعنی الاعم تلاش کرده اند از اخباریگری در طب سنتی جلوگیری کنند. این دیدگاه با دیدگاه هر کس تقابل داشته باشد دست کم با آنچه خود شما پیش از این در مصاحبه با سایت رسا مطرح کرده اید، تقابل چندانی ندارد! بنابراین ایشان به شما کلوخی نیانداخته است! گمان نمی کنید سیبل تیراندازی را اشتباه گرفته اید؟ 6⃣) ایرانیان از قدیم طبیبان سنتی را حکیم می نامیدند و حتی اگر گاهی از جوشنده های آنها خیری نمی دیدند اما به آنان به عنوان مظهر اخلاق ونوع دوستی اعتماد داشتند. خواهش می کنم اگر جوشنده ها را ارتقا نمی دهید دست کم با چنین گفتارهایی آن اعتماد را مخدوش نکنید. یادداشت حجت الاسلام استاد محمد عشایری منفرد 🔴 منبع: سایت شبکه اجتهاد —------------------------------------- . ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ▶️ سخنان متواضعانه و البته صادقانه استاد معظم علیدوست، در جلسه اسفند ماه ۹۶ درس خارج: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ بنده در طب اسلامی (روایات طبی) و طب غیر اسلامی (طب سنتی و طب مدرن) تخصصی ندارم و این را اعتراف میکنم... 2⃣ بنده مثل همیشه از ورود به مسئله ای که تخصصش را ندارم، پرهیز میکنم... 3⃣ البته هر صاحب فکری می تواند در موضوعات اجتماعی نظر بدهد اما نظر تخصصی مخصوص کسانی است تخصصی در آن موضوع کار کرده اند. —------------------------------------- ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
📣 ادب و فروتنی با نقد صریح و بی پرده منافات ندارد. 📝 یادداشت استاد عشایری ذیل نامه ای که در نقد سخنان حجت الاسلام امیری نوشته بودند. 🌐 @tebona
. ▶️ یادداشت استاد عشایری منفرد، بسم الله من محمد عشایری، نویسنده نامه فوق هستم (نامه ای که در دفاع از استاد علیدوست و نقد استاد امیری نوشته بودند). تشکر میکنم که یادداشت بنده را منتشر کردید. می خواستم خدمت خوانندگان عرض کنم که پس از نگارش این نامه، جناب آقای امیری در فضای مجازی یادداشت کوتاهی را به صورت خصوصی برایم فرستادند. ▶️ این یادداشت کوتاه سرشار از ادب و فروتنی و محبت برادرانه بود. ایشان در این یادداشت نوشته اند: ”با توجه به اینکه هم یادداشت حقیر و هم یادداشت حضرتعالی بر محوریت یک نقد علمی نوشته نشده است پاسخ دادن بحث کردن حول آن شاید بی فایده یا کم فایده باشد اما چون در یادداشتتان خطاب به حقیر سلام داده بودید بر بنده واجب بود که پاسخ سلامتان را بدهم و علت عدم پاسخ را بگویم تا خدایی ناکرده حمل بر بی احترامی خدمت شما نباشد لذا دست مجازی شما را میفشارم و از نکات برادرانه ای که مرقوم فرمودید تشکر میکنم” (عبارات داخل گیومه عین عبارات ایشان است) 🌐 @tebona ▶️ لطف و بزرگواری آقای امیری موجب خرسندی اینجانب شد. احساس کردم با یک سینه ی بی کینه مواجه شده ام. حیفم آمد که این بزرگواری ایشان بر خوانندگانی که نامه بنده را میخوانند، مخفی بماند. 🔴 یادداشت استاد عشایری ذیل نامه ای که در نقد سخنان حجت الاسلام امیری نوشته بودند. (این متن ذیل نامه شان که در سایت ” شبکه اجتهاد” منترش شد، موجود می باشد) —------------------------------------- ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
#اخبار_حوزه 📢 آیا رئیس جمهور به اجرای طرح های ضد سلامت WHO ادامه می دهد؟! ✍بخشی از نامه حجت الاسلام کشوری به رئیس جمهور: 🌐 @tebona .
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#اخبار_حوزه 📢 آیا رئیس جمهور به اجرای طرح های ضد سلامت WHO ادامه می دهد؟! ✍بخشی از نامه حجت الاسل
📢 آیا رئیس جمهور به اجرای طرح های ضد سلامت WHO ادامه می دهد؟! ✍بخشی از نامه حجت الاسلام کشوری به رئیس جمهور: 🌐 @tebona _________________________ 1⃣ دسته سوم پیشنهادهای فقهی و کارآمد نقشه الگوی پیشرفت اسلامی برای بهبود معیشت عمومی، مربوط به حوزه طب و سلامت است. به عنوان مقدمه عرض می کنم که: مطابق با مفاهیم و توصیه های بخش سومِ سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ (بخش سلامت) ۱۳ سیاست در حوزه سلامت کشور پی گیری می شود؛ که مهمترین آنها ایده معیوب پوشش همگانی سلامت (UHC) است. 🌐 @tebona 2⃣ این ایده معیوب مواردی شامل تأمین مالی سلامت، راه اندازی سیستم های اطلاعات سلامت، گسترش نیروی کار فعال در بخش سلامت، دسترسی به محصولات پزشکی ضروری و... را شامل می شود. دولت تدبیر و امید در طرح تحول سلامت برای تحقق پوشش همگانی سلامت و تأمین سایر هزینه های وزارت بهداشت و درمان -در فاصله سالهای ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۷- ۲۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه تعریف نمود؛ که ۱۹۸ هزار میلیارد آن تحقق یافته است. 3⃣ علی رغم اجرای این طرح پر هزینه و پر حاشیه وضعیت سلامت در ایران بهبود نیافته است و گسترش بیماری های دیابت، سرطان و بیماری های قلبی و عروقی و... نمونه ای ملموس از ناکارآمدی برنامه های وزارت بهداشت و درمان در کاهش بیماری ها است. 🌐 @tebona 4⃣ در "نقشه الگوی پیشرفت اسلامی" برای بهبود اوضاع سلامت مردم -در کوتاه مدت- پیشنهاد شده است که دو طرح طَیِّبات و لُقمان در برخی مناطق کشور پیاده و نمونه سازی شوند. در طرح طَیِّبات؛ چرخه تولید نان، نمک، روغن، شیر، گوشت و شرینی جات بر اساس استانداردهای غذای طَیِّب باز تعریف می شود و نتیجه قطعی این اقدام، کاهش بخش قابل توجهی از بیمارهای فعلی خواهد بود. 5⃣ همچنین در طرح لُقمان؛ پیشنهاد داریم که وزارت بهداشت و درمان نسخه های مکاتب طبی مختلف برای درمان بیماری های شایعی مانند یبوست و سرطان روده، فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، پوکی استخوان و ناباروری را در چند نمونه آماری مشخص با یکدیگر مقایسه کند. اجرای دو طرح طَیِّبات و لُقمان قوت کاربردی مکاتب طبی مختلف در تأمین سلامت را روشن خواهد نمود. 🌐 @tebona 6⃣ البته در میان مدت باید اولویت راهبردی "وزارت بهداشت و درمان" از "پوشش همگانی سلامت" و اهتمام بر درمان، به گسترش و اجرای پروتکل های پیش گیری ساختاری تغییر دهیم. توضیح بیشتر آنکه پیش گیری ساختاری، در تصویر ساختار پیش گیری، زمینه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مطرح در بخش سوم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ (سند سلامت) را از حیث معنائی و برنامه ای ارتقاء داده و ساختار پیش گیری را بر اساس "ساختار عوامل مؤثر بر حیات" به صورت استظهاری و فقهی تعریف کرده است. (رجوع شود به نظریه پیش گیری ساختاری) 7⃣ جناب آقای دکتر روحانی آیا در جنابعالی میلی برای پذیرش راهکارها و الگوهای جدید وجود دارد و یا اینکه به اجرای طرح های ضد سلامت WHO ادامه می دهید؟! انتخاب فعلاً با جنابعالی است؛ ولی بدانید که با افزایش هزینه های بخش سلامت و ساخت بیمارستانهای جدید نمی توانید سلامت مردم ایران را ارتقاء دهید. تأکید می کنم که باطن کثیف ایده هائی مانند پوشش همگانی سلامت، تجارت پر سود دارو و تجهیزات پزشکی در ایران است. —------------------------------------- ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .
⁉️ سوال: اگر برای پرستار غیر مُماثل (غیر هم‌جنس با بیمار) هنگام گرفتن نبض (فشارخون) و چیزهای دیگری که احتیاج به لمس بدن بیمار دارند، دست کردن دستکش امکان داشته باشد، آیا انجام آن اعمال بدون دستکش‌هایی که پزشک هنگام درمان بیمار از آن‌ها استفاده می کند، جایز است؟ ✅ جواب: با امکان لمس از روی لباس یا با دست کردن دستکش هنگام معالجه، ضرورتی به لمس بدن مریض غیر مُماثل (غیر هم جنس) وجود ندارد و بنا بر این جایز نیست. 🔹 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب —------------------------------------- ⏮ موسسه طِبُنا ☑️ ایتا: https://eitaa.com/tebona ☑️ سروش: https://sapp.ir/tebona .