#یادداشت_ارسالی
📢 لزوم تبعیت مباحث حوزه سلامت از مصالح و مفاسد:
✍️ یادداشت ارسالی از حجت الاسلام مهدیان
🌐 @tebona
_____________________
1️⃣ اساس قاعده تبعیت احکام از مصالح و مفاسد بر این اصل بنا است:
انسان موجودی است که ویژگی های خاص خود را دارد، برخی از امور ذاتا با او سازگار و برخی ناسازگار هستند. شارع حکیم در مقام ربوبیت اقتضائیات فطری انسان را منشاء امر و نهی خود قرار می دهد، وقتی که خوردن غذای آلوده به انسان ضرر می زند و باعث بیماری می شود، خداوند متعال از آن نهی می کند و هرچه این ضرر بیشتر باشد نهی شارع هم شدید تر می شود تا این که نهی به مرز حرام می رسد.
🌐 @tebona
2️⃣ هرچه ضرر بیشتر باشد نهی و عذاب شدید تر است. شارع از خوردن غذای شب مانده نهی کرده است و از خوردن خاک هم نهی کرده است لکن نهی آن از خوردن خاک بسی شدید از نهی او از خوردن غذای شب مانده است علت آن هم به علت این است که خوردن خاک به مراتب ضررش بیش تر از خوردن غذای شب مانده است.
پس بر اساس تبعیت احکام از مصالح و مفاسد می توانیم ثابت کنیم هر آنچه برای انسان مصلحت یا مفسده داشته باشد، مورد عنایت شارع قرار می گیرد و حکمی متناسب با میزان مصلحت یا مفسده تشریع می شود.
🌐 @tebona
3️⃣ توجه به این قاعده در نظام بهداشت اسلام دو ثمره را در پی دارد:
ثمره اول)
با استناد به این قاعده مسیر رسیدن به احکام الهی را هموار می کنیم و تمامی آنچه که «حفظ الصحه» یا «اسباب ممرضه» یا «سته ضروریه» نامیده می شود به نوعی به دین نسبت داده میشود؛ براساس قاعده مذکور همگی این موارد حکم باری تعالی تلقی می شود و تمامی ثواب و عقاب های اخروی برای آن ثابت است و همچنین با این توضیح می توان طالبان این علم را عالم دینی معرفی کرد.
مثلا اگر مضرات استفاده از مواد شوینده را برای سلامتی انسان ثابت کردیم استفاده از آنها در برخی از موارد مکروه و در برخی دیگر که ضرر زیادی را به انسان وارد می کند حرام می دانیم.
🌐 @tebona
4️⃣ ثمره دوم)
یکی از مشکلات در عرصه بهداشت عدم تعهد به مسائل بهداشتی می باشد که همواره دولت ها برای ایجاد تعهد در این زمینه قوانین سختگیرانه ای وضع می نمایند.
اگر علماء دین با تبیین صحیح احکام بهداشتی و با رویکردی موضوع شناسانه به عناوین طبی، آنها را به عنوان احکام قطعی الهی معرفی کنند، آن وقت عدم پای بندی به این امور گناهی بزرگ تلقی می شود که در آخرت عذاب دارد و بالتبع مانع بی بند و باری در این عرصه می گردد.
گاها انسان های متدینی را مشاهده می کنیم که آلوده کردن محیط زیست و عدم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی را امری دینی تلقی نمی کنند و این مهم را امری تاثیر گذار در سعادت یا شقاوت اخروی نمی پندارند.
🌐 @tebona
5️⃣ وقتی که به ریشه های این پندار غلط می نگریم در می یابیم که یکی از علت های عمده در این برداشت غلط نوع نگاه اصحاب به نحوه ی شکل گیری احکام الهی است. اگر علمای ما در تبیین نظر شارع از حسن و قبح خارجی شروع می کردند و از رهگذر آن به احکام الهی می رسیدند قطعا رعایت موارد بهداشتی یکی از آن عرصه هایی بود که احکام شرعی بسیاری داشت و ثمرات این شکل از تحلیل، باعث پیدایش احکامی می شد که تدریجا نگاه مکلفین را در این سنخ از احکام عوض می کرد.
—---------------------------------------—
👌 کانال موسسه طبنا
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
حضرت آیت الله سبحانی.mp3
7.45M
#فقه_پزشکی
📢 از نظر حکم شرعی مسئله تغییر جنسیت مسلما حرام است / اگر هم پزشکی بخواهد این کار را انجام دهد کارش یک کار شیطانی است.
✍️ بخش از سخنان حضرت آیت الله العظمی سبحانی در درس خارج فقه «تغییر جنسیت»:
🌐 @tebona
____________________________
1️⃣ تبدیل زن به مرد و تبدیل مرد به زن ابداً امکان پذیر نیست. حتی اگر دستگاه تناسی هم تغییر کند باز هم تغییر جنسیت رخ نمی دهد و این یک وهمی بیش نیست.
2️⃣ از نظر حکم شرعی مسئله تغییر جنسیت مسلما حرام است. اگر هم پزشکی بخواهد این کار را انجام دهد کارش یک کار شیطانی است.
3️⃣ هیچ مصلحتی در مسئله تغییر جنسیت نیست و نتیجه ای جز این ندارد که یک انسان خبیث تربیت می شود که مورد بهره برداری امور جنسی قرار بگیرد.
4️⃣ مردی که تغییر جنسیت می دهد و میخواهد با مردی دیگر ارتباط داشته باشد، بلاشک جنبه لواط دارد چرا که اساسا او هنوز مرد است و تبدیل به زن نشده است.
—---------------------------------------—
👌 کانال موسسه طبنا
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
#فقه_پزشکی
📢 از نظر حکم شرعی مسئله تغییر جنسیت مسلما حرام است / اگر هم پزشکی بخواهد این کار را انجام دهد کارش یک کار شیطانی است.
—————————————-
◀️◀️ متن کامل تدریس خارج فقه «تغییر جنسیت» آیت الله سبحانی را ميتوانيد از لینک زير در سایت موسسه طبنا مطالعه بفرماييد: 👇👇👇👇👇👇👇👇
http://tebona.ir/2019/11/%d9%85%d8%b3%d9%84%d9%85%d8%a7%d9%8b
.
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#ادعیه_طبی 📢 ادعیه طبی کتاب شریف «الکافی» ✍️ بیش از 100 دعای ماثور در درمان و پیشگیری از امراض از
#ادعیه_طبی
📢 ادعیه طبی کتاب شریف «الکافی»
✍️ بیش از 100 دعای ماثور در درمان و پیشگیری از امراض از معتبر ترین کتاب حدیثی شیعه:
🌐 @tebona
________________________
1️⃣ دعا کردن از ایام قدیم و سالیان دور در بین تمام ادیان و مکاتب بشری وجود داشته است به طوری که تمام مکاتب و نحله های بشری در اموری مانند بیماری و گرفتاری ها از آن استفاده می کردند اما بعد از انقلاب صنعتی و ورود تکنولوژی به زندگی بشر تا حدی تأثیر دعا کم رنگ تر دیده شد و تا جایی رسید که تأثیر دعا در سلامتی و مسائل فیزیکی را منکر شدند.
2️⃣ اما در سال های اخیر دوباره بر این اعتقاد مهر تأیید زده شده است که تأثیر دعا در سلامتی و بیماری ها بسیار زیاد است. به طوری که برای اثبات این ادعا پژوهشگاه ها و مراکز خاصی را به خاطر این مسأله تأسیس کرده اند.
🌐 @tebona
3️⃣ اما نکته قابل توجه اینجاست که همانگونه که زمانی که دعایی را به امام معصوم و اسلام نسبت می دهیم، همانند سایر امور روایی باید از منبع قابل اطمینان و معتبری بوده باشد.
4️⃣ متاسفانه در سالهای اخیر برخی با بی توجهی به این مسئله و با استناد به قواعد بی ضابطه ای چون «تساهل و تسامح در ادله سنن» به هر دعایی استناد می کنند و آن را به اسلام و معصومین نسبت می دهند از جمله این دعا ها می توان به حرز منسوب به امام جواد ع اشاره کرد که شواهد جعل بسیاری در این دعا و منبع اصلی آن وجود دارد.
🌐 @tebona
5️⃣ برای این منظور برخی پژوهشگران حوزوی ادعیه طبی کتاب شریف الکافی - به عنوان معتبر ترین کتاب حدیثی شیعه - را گردآوری نموده اند.
◀️ در پایان توجه شما را به فایل پی دی اف این مقاله تحت عنوان «الأدعية العلاجية والوقائية من كتاب الكافي» جلب می نماییم.
✅ شما می توانید این فایل را از سایت موسسه طبنا به آدرس زیر دانلود نمایید:
http://tebona.ir/2019/11/%d8%a7%d8%af%d8%b9%db%8c%d9%87
ادعیه العلاجیه و الوقائیه من کتاب الکافی الشریف.pdf
676.6K
#ادعیه_طبی
📢 فایل pdf مقاله ادعیه طبی کتاب شریف «الکافی»
✍️ بیش از 100 دعای ماثور در درمان و پیشگیری از امراض از معتبر ترین کتاب حدیثی شیعه
—---------------------------------------—
👌 کانال موسسه طبنا
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
#مدعیان_طب_اسلامی
📢 نشانه حرام زاده انکار روایات «الکافی» و جعلی دانستن آن هاست! / «ناصبی ملعون» خواندن کسی که روایت طبی را جعلی می داند!
🌐 @tebona
________________________
1️⃣ بدون شک کسی که روایات کتاب شریف الکافی را انکار کند و همگی آن ها (یا بخش معظم آن را) جعلی بپندارد به خطا رفته است و در بدترین حالت دچار جهل مرکب است.
اما آیا نسبت هایی چون «حرام زادگی» یا «ناصبی ملعون» به کسانی که به هر دلیل این روایات را انکار می کنند صحیح است؟
2️⃣ انکار روایات معتبر شیعه _ آن هم توسط افراد کم اطلاع از دین _ هر چند مستحق نقد، طعن و حتی طرد است، اما لزوما به معنای عداوت ورزی و عناد با اهل بیت ع نمی باشد.
🌐 @tebona
3️⃣ بی شک عمده انکار ها و جعلی خواندن های مرویات معتبره شیعه در عصر حاضر، ریشه در عداوت و دشمنی با اهل بیت ع ندارد، بلکه عمدتا به یک یا چندی از دلائل زیر است:
1. اختلاف مسلک و منهج اعتبار سنجی
2. جهل و بی سوادی اشخاص
3. بی اطلاعی از شیوه مطمئن انتقال میراث حدیثی شیعه
4. دشمنی و کینه ورزی با دینداران و مومنین
5. دل دادگی به مظاهر تکنولوژیک مدرن
6. و حتی بیماری ها روانی چون اسكيزوفرني
4️⃣ هیچگاه مومن زبان و قلمش به خطای بزرگی چون نسبت «حرام زادگی» و یا «ناصبی ملعون» _ آن هم برای کسی که مستحق آن نیست _ نمی چرخد. تعصب همان چیزی است که ایمان را از گریبان مومن بر می دارد.
—---------------------------------------—
👌 کانال موسسه طبنا
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
24.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ پيش بيني های نجومی امام جمعه بیرجند
🔹٩٨/٨/٢٩، استناد حجت الاسلام عليرضا عبادي امام جمعه بيرجند به پيش گویی های نجومی شيخ عباس مصباح زاده، منجم و صاحب تقويم نجومی.
—---------------------------------------—
👌 کانال موسسه طبنا
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
📢 شرمندگی از اظهارات شگفت یک امام جمعه
◀️ یادداشت حجتالاسلام والمسلمین رسول جعفریان | استاد تاریخ دانشگاه تهران
🌐 @tebona
________________
✅ روزی نیست که کلیپی از افاضات شگفت برخی سنتیهای ناآشنا با وضع عقل و علم در فرهنگ اصیل دینی و تمدن بشری، بهویژه عصر حاضر، اسباب خجلت و سرافکندی متدینان نشود.
البته که همیشه این مسائل بوده و امروزه، رسانههای جدید، بیش از پیش در ترویج این نوع مطالب بیپایه نقش دارند و آن را برملا میکنند. آخرین مورد آن اظهارات امام جمعه یکی از مراکز استانها بود که انصافا اسباب شرمندگی شد.
◀️ بخشی از یادداشت استاد جعفریان در ادامه....
—---------------------------------------—
👌 کانال موسسه طبنا
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.
◀️ شرمندگی از اظهارات بی پایه یک امام جمعه در باره پیشگویی های نجومی
🌐 @tebona
1️⃣ ... اظهارات بی پایه و اساس امام جمعه یکی از مراکز استانها ... انصافا اسباب شرمندگی شد. ... سخنان اخیر یک روحانی در باره احکام نجومی یا همان تنجیم و پیشگوییهای نجومی است. باید گفت این قبیل پیشگویی های نجومی، داستان کهنه بشر در همه فرهنگهاست، روزگاری که جهل بر بشر غلبه داشت و مجبور بود آینده پژوهی خود را با حرکات افلاک کشف کند.
2️⃣ تنجیم امری است که اسلام، با آن درافتاد، اما قدرت و قوت آن و فشاری که از دیگر فرهنگ های هندی و ایرانی و یونانی بر فرهنگ اسلامی وارد شد، سبب شد تا شبه دانش احکام نجومی (تنجیم) بر مسلمانان تحمیل شود. علائق سیاسی سلاطین از یک طرف، نفوذ افکار عوامی از سوی دیگر در عالمی که علم سخنی برای گفتن نداشت، و نیاز روزانه مردم به این امور، سبب رواج بیشتر و بیشتر آنها شد... .
🌐 @tebona
3️⃣ به طور کلی می توان گفت، در این زمینه مسلمانان دو گروه شدند: ساده اندیشان زود باور که این مطالب را قبول می کردند .... دسته دوم، عالمان عاقل که با این شبه دانش در افتادند و کتابها نوشتند.
4️⃣ دانشمند شیعی برجسته ای مانند سید مرتضی (متوفای 436) چنان به تمسخر این اندیشه های پیشگویانه پرداخته که آدمی در شگفتی می ماند. او می گوید: «دست مردم تقویم هایی است که بر اساس نسبت میان افلاک، به پیشگویی و بیان سعد و نحس پرداخته اند».
سید مرتضی که اندکی بیش از هزار سال پیش می زیسته می گوید که او ذره ای به این مسائل باور ندارد. او پیشگویان منجم را مورد تمسخر قرار می دهد که به رغم این همه حرفها، در امور زندگی خودشان، ذره ای بر دیگران برتری و شرایط بهتری ندارند ... او می گوید که هیچ گاه از این تقویم های پیشگویانه استفاده نمی کند.
🌐 @tebona
5️⃣ البته که عالمان ساده اندیشی هم بودند که مثل سلاطین که دلبستگی به این منجمان و پیشگویان داشتند، آنها را کم و بیش باور می کردند... .
ابن میثم عالم بزرگ شیعی قرن هفتم، پنبه احکام نجومی را به روشنی می زند.
میرداماد دانشمند بزرگ شیعه در دوره صفوی نوشت که این قبیل احکام نجومی به هیچ روی قابل اثبات نیست و برای همین حکمای اسلامی آنها را رد کرده اند.
پیش از او محقق کرکی، رسما در جامع المقاصد نوشت که همه این احکام نجومی کذب است و قابل اعتماد نیست.
ملاخلیل قزوینی عالم بزرگ صفوی، نه تنها به احکام نجومی که به هیچ روی به سعد و نحس روزها هم باور نداشت و می گفت، در تمام زندگیش عکس آنها عمل کرده و اتفاقی هم نیفتاده است.
6️⃣ علامه مجلسی هم بیشتر روایاتی را جواز نگارش تقویم های مزبورا توصیه می کند، ضعیف و بی اعتبار دانسته است.
و اما همه این داستانها، تا وقتی بود که نجوم جدید نیامده بود، و این افلاک هفتگانه یا نه گانه، برای بشر امری پیچیده بود و بر اساس افکار دوران اساطیری و بین النهرینی و هندی قدیم بشر، هر سیاره ای را مظهر احساسی و طبعی می دانستند... .
🌐 @tebona
7️⃣ ...تا وقتی عوامی گری میان ما هست، عده ای به راحتی می توانند با این اظهارات، آنها را قانع کنند، و اما خدا وکیلی، دین خیلی مظلوم است که این طور زیر دست و پای این قبیل سخنان بی پایه، مورد اهانت قرار گیرد. البته کسانی آن گفته ها را به پای دین بگذارند، نگاه و قضاوتشان منصفانه نخواهد بود.
8️⃣ شک نکنیم که در این اوضاع وانفسا که تردید بخش عظیمی از مردم و بویژه نسل جدید ما را گرفته، این قبیل اظهارات نقش مکمل را بازی می کند. اگر قرار است با تفکرات شاه سلطان حسینی که نمونه اش ترویج افکار ساده اندیشانه و اخباری است مبارزه شود، این بخش از بخش های دیگر، اولویت دارد.
—---------------------------------------—
👌 کانال موسسه طبنا
☑️ ایتا:
https://eitaa.com/tebona
☑️ سروش:
https://sapp.ir/tebona
.