.
👆👆👆 ادامه یادداشت (قسمت سیزدهم)
🔸 دانشوران ما اما! در تقویم میلادی، به دنبال ماه رمضان میگردند و این گونه برای خود تصویر کردهاند که این بستر تمدنی به مثابه یک چاقویی در دست جراح یا قاتل است و مهم آن است در چه غایتی از آن بهرهببریم.
🌐 @tebona
🔹 سادهنگری، جدای از یکسانانگاری و شبیهنگری نیست. توصیه این قلم این است که هر زمان اندیشهتان با اندیشه برآمده از تمدنِ منحطِ پسارنسانسی یکسان بود، به حقانیت آن شک کنید!
🔸 تشعشات امواج رادیویی و مخابراتی، بحران پلاستیک، آلودگیهای هستهای و زیست محیطی، بی تحرکی و سکون، تغذیه نامناسب، آب آلوده، استرس و اضطراب، تماماً تلاطمها و مخاطراتی است که به دست نامیمون بشر ایجاد شده است و آنچه که تحت عنوان «سته ضروریه» در طبسنتیایران و مرویات معتبره در قالب گزارههای حفظالصحهای تئوریزه شده، قابلیت تحقق تام بر بستر تکنولوژیک عصر حاضر را ندارد.
🌐 @tebona
🔳 (4 – 6) رفوزگی کارنامه نهادهای دینی!
🔸 با خالی شدن دست برخی متفکراندینی از نظام معرفتی که به تصویر کشیده شد، از دین چیزی جز مجسمهای بیروح باقی نمیماند، و اینجاست که هر لحظه میکوشد با حمایت از رفتارهای دمدستیِ اینجهانی همچون، اهداء گل به پرسنل بیمارستان، یا تِیکشیدن سلامتکدهها و یا گندزدایی از نازل پمپبنزینها و یا سمپاشی معابر و پُرکردن کیسه خاک سیلبندها، اِنقیاد خود را به رخ «شبهعلم پزشکی نوین» بکشد.
🌐 @tebona
🔹 دقیقا با همین روند سادهانگارانه، اندیشمندان دینی را از مدیریت کلان اجتماعی خارج کردهاند و در سطح یک «همیار پلیس» خلاصه کردهاند. در چنین فضایی طرح مباحثی چون «فقه حکومتی سلامت» و یا موضوعشناسی تخصصی احکام پزشکی چیزی جز یک «شوخی تلخ» نیست.
🔸 البته خاکسار بودن، بخشی از زیطلبگی است، همچنان که مسیحبنمریم پای حواریون را شست و ثامنالائمه (ع) کیسه حمام، بر پشت آن شخص کشید. خدمات عملی نه خلاف زیطلبگی است و نه خلاف زیایمانی. اما نگاه نازل و برخورد سطحی با پدیدهها، مغایر با فهم عمیق از دین است که مومنین به آن توصیه شدهاند.
🌐 @tebona
🔹 اگر نهادهای دینی همچون بیوت مراجع معظم، جامعه مدرسین، ائمه جمعه، نهادهای تبلیغاتی و حوزه علمیه، تاثیرگذاری درخوری در هدایتِفکری و ایمانی مردم داشتند و به تکالیف بنیادین خود عمل کرده بودند، نیازی نبود که طلاب مخلص و جهادی همیشه پایِکار با این قبیل اقدامات، نظرگاه مردم را به حوزه و روحانیت تغییر دهند. کما اینکه مردم از هیچ پزشک و مهندسی انتظار حضور در بحرانهای طبیعی را ندارند.
🔸 این روزها رفوزگی کارنامهی نهادهای دینی، حتی در حداقلیترین موضوعات مرتبط با حوزه، یعنی فریضهی «تجهیز میت» عیان شد. مواجهه منفعلانه حوزه با مسئله تغسیل و تکفین اموات کرونایی و عدم موضوعشناسی صحیح و جامع و البته سریعِ آن، حتی توسط نهادهایی که متولی موضوع شناسی احکام پزشکی هستند، موجب شد تا این فریضهالهی بر زمین گرم باقی بماند و آفتابسوزانِ بیمبالاتی تا هفتهها بر آن بتابد.
🌐 @tebona
🔔 5. مطالبه عمومیِ عالمان مذهب!
🔳 (5 – 1) سنگ روی سنگ!
🔹 از آن رو که در نظامات اجتماعی مدرن تصمیمگیری با حجتهای شخصی و عقائد صنفی و گروهی، موجب هرج و مرج و اختلال در نظامات است، بدون شک وحدت رویه در امر سلامت و وجود یک سامانه پزشکی حاکم - ولو آنکه ملغمهای باشد از گزارههای صحیح و سقیم - بهتر از حاکمیت چند مرجع تصمیمگیری خواهد بود.
🌐 @tebona
🔸 لذا به هیچ عنوان توصیه به رفتارهایی که موجب اختلال در نظام پزشکی شود را ندارم، و البته پر واضح است که روشنگری، بصیرتآفرینی و نقد هر غیرمعصومی با رعایت ضوابط علمی، آن هم در مجاری پژوهشی و تخصصی خودش به معنای ایجاد اختلال نیست!
🔹 از این رو هنگامی که به موضوع «تغییر» در نظامات مستقر در دوره مدرن عنایت میشود، این نگاه کمالگرایانه و آرمانگرا است که همیشه به محاق میرود و همواره با موانع اجرایی برخورد میکند.
🌐 @tebona
🔸 در این هنگام هر خردی بدین سو میرود که به جای آرمانگرایی دست نیافتنی، به کاستن مضرات وضع موجود رضایت داده و در نهایت نگاه «واقعگرا» را جایگزین خیالات واهی کند.
🔹 به همین مقصود، آنچه در پاندمی فعلی، مقدورِ قاطبه اندیشمندان دینی بوده و در طاقت اجرایی مسئولین بهداشتی میگنجد را، در قالب هفت بندِ پیشنهادی، تبویب و تدوین نمودهام که به اختصار به استحضار میرسانم.
👇👇👇ادامه یادداشت
.
.
👆👆👆 ادامه یادداشت (قسمت چهاردهم)
🔳 (5 - 2) سیاستهای پیشنهادی!
1️⃣1) تشکیل شورای مرکزی:
تشکیل بیدرنگِ شورای مرکزی و استراتژیک مقابله با «کویید19» با رویکرد طبسنتی، متشکل از رؤسا، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشکدههای طب ایرانی و طب مکمل و نخبگان برجستهی صاحب تصنیف در طبسنتیایران و پژوهشگران صاحبنظر حوزوی، با سابقه تدقیق در امور طبسنتی، روایات طبی و مراقبتهای معنوی.
🔸 وظیفه اصلی این شورا، شامل رصد و پایش علمی – میدانی، طراحی ایدههای درمانی، تدوین پروپوزالهای پژوهشی در خصوص پیشگیری، تشخیص، درمان و بازتوانی بیماران کرونایی است که تماماً مبتنی بر گزارههای معتبر وحیانی و متون طبسنتیایران و با تکیه بر تجارب و شواهد بالینی اعضای شورای مرکزی، تدوین میگردد.
🔹 نظرات متفقعلیه اعضای این شورا در امور درمانی، حمایتی و مراقبتی باید برای آحاد نهادهای تصمیمگیر فصلالخطاب تلقی گردد.
🌐 @tebona
2️⃣2) اختصاص بیمارستان:
اختصاص یک بیمارستان در هر استان جهت انجام درمانهای حمایتی و کارآزماییهای بالینی – درمانیِ طبسنتی، تحت نظر مصوبات شورای مرکزی و با مسئولیت دانشکدههای طبایرانی.
🌐 @tebona
3️⃣3) تدوین برنامه حمایتی:
تدوين برنامه جامع پیشگیری، مراقبتي و حمايتي، با استفاده از مجربات غذایی، دارویی، یداوی و معنوی، جهت پایش و اصلاحات گوارشی، دماغی، خونی و نفسانی، با هدف ارتقاء کیفیت درمانی بیماران کرونایی.
🔸 این برنامه با قطع نظر از این مهم تدوین شود که این مداخلات هیچگونه تداخل دارویی و بالینی با روشهای درمانی رایج نداشته و صد البته اثرات مثبت علامتی - و نه علتی – آن به تایید شورای مرکزی رسیده باشد.
🔹 این برنامه جامع در اسرع وقت تدوین و بدون نیاز به انجام RCTبه بیمارستانهای تحت نظر این شورا ابلاغ گردد.
🌐 @tebona
4️⃣4) تدوین پروتکلهای درمانی جهت کارآزمایی:
تدوین دستورالعملها و فرضیههای درمانی طبسنتیایران در قالب پروتکلهای مدون و گامبهگام برای کارآزماییهای بالینی در بیمارستانهای تحت نظر شورای مرکزی در هر استان.
🌐 @tebona
5️⃣5) تغییر رویکردهای غلط درمانی – مراقبتی:
تسریع در تغییر رویکردهای غلطِ پروتکلهای سازمانبهداشتجهانی، که با تردیدهای جدی شورای مرکزی در ابعاد پیشگیرانه و درمانی مواجه است.
همچنین تدوین، ابلاغ و جایگزینی بیدرنگ شیوههای ضدعفونی و پاکسازی شهری، به منظور پیشگیری و شکستن چرخه انتقال بیماری، مبتنی بر آموزههای وحیانی و طبسنتیایران.
🌐 @tebona
6️⃣6) استفاده از تمام ظرفیتها و نظارت بر فضای مجازی:
استفاده از ظرفیتهای طلاب جهادی و روحانیون فعال در حوزه سبک زندگی برای پیشبرد، تئوریزه کردن و انجام پروتکلهای شورای مرکزی.
🔸 همچنین تسریع در تعیینتکلیف علمی و قضاییِ شیادان مدعی طباسلامی و طبسنتی، با ورود قاطع دستگاه قضایی و نظارت هر چه بیشتر بر فضای مجازی توسط وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی.
7️⃣7) حمایت نهادهای دینی:
حمایت همهجانبه مادی و معنوی نهادهای دینی – حوزوی از سیاستهای هفتگانه ابلاغی، از جمله اختصاص بخشی از سهم «سبیل الله» از زکات، و نصف سهم امام (ع) از خمس.
🌐 @tebona
🔳 (5 – 3) ختم کلام!
🔸 در پایان، بر خود فرض میبینم از محقق کوشا، جناب مستطاب «مهدی تلخابی» جهت یاری در گردآوریِ برخی مستندات علمی این اثر، کمال امتنان را داشته باشم و متذکر میشود که به دلیل حجم بالای استنادات، از ذکر منابع در این یادداشت خودداری شده است.
🌐 @tebona
🔹 به فضل یگانه هستی بخش عالم، پژواک روشنی بخش این دفتر متصل به بلندای منارههای تنویر عصر ظهور باشد، تا اِن شاءَ اللّه جملگیِ ساعیانِ روشنگری، بر خوانِ کرم حضرتش به ضیافت درآیند.
🔸 و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين
علی امیری – 6 شعبان ۱۴۴۱
◀️ متن کامل یادداشت در سایت موسسه طبنا (جهت انتشار در سایت ها و خبرگزاری ها):
👇👇👇👇👇👇👇👇
http://tebona.ir/2020/04/%da%a9%d8%b1%d9%88%d9%86%d8%a7%d8%a6%db%8c%d8%b3%d9%85-%d8%af%d8%b1
.
#نقد_مدعیان_طب_اسلامی
📢 دانلود و دریافت کتاب « شرح و تحقیق طب الائمة ابنی بسطام» به همراه مقدمهای در فرآیند روشمند دستیابی به طب اسلامی و نقد مدعیان (همراه با پرداخت هزینه کتاب به حساب مولف محترم)
✍️ مولف حجت الاسلام احمد میرزائی
🌐 @tebona
موسسه فقه الطب، طِبُنا
#نقد_مدعیان_طب_اسلامی 📢 دانلود و دریافت کتاب « شرح و تحقیق طب الائمة ابنی بسطام» به همراه مقدمهای
#نقد_مدعیان_طب_اسلامی
📢 دانلود و دریافت کتاب « شرح و تحقیق طب الائمة ابنی بسطام» به همراه مقدمهای در فرآیند روشمند دستیابی به طب اسلامی و نقد مدعیان (همراه با پرداخت هزینه کتاب به حساب مولف محترم)
✍️ مولف حجت الاسلام احمد میرزائی
🌐 @tebona
___________________________
1️⃣ یکی از مهمترین میراثهای روایی طبی ما، کتابی است به اسم طب الائمة که دو برادر نوشته اند. این کتاب شامل تقریبا تمامی انواع درمان و اصلیترین درمانهای کلی این اطبای به اصطلاح خودشان اسلامی است.
2️⃣ لذا این کتاب را برگزیدم تا شرح و تحقیقی عالمانه و دقیق بر این کتاب بنویسم تا در ضمن این شرح و تحقیق، اشتباهات این افراد را آشکار کنیم. البته بدیهی است که شاید این افراد از عمد در صدد تخریب نباشند و حتی با خوش نیتی چنین کنند ولی بالاخره انعکاس خارجی عملکرد ایشان در جامعه، آفتهایی دارد که لازم است بر طرف شود.
🌐 @tebona
3️⃣ خلاصه کارهایی که در این کتاب کردیم:
۱.. اصول فکری این مدعیان طب اسلامی را برشمرده ایم و نقد کردیم.
۲.. روش صحیح رسیدن به طب اسلامی را شرح داده ایم.
۳.. تمام دستورات طبی کتاب با دستورات طب قدیم از جالینوس و بقراط (۲۵۰۰ سال قبل میلاد) تا زمان ابن سینا(۴۲۹ قمری) و گاهی بعد از او، با دستورات طبی کتاب مقایسه شده است.
۴.. دستورات طبی را تا حد امکان با دستورات علم جدید مقایسه کرده ایم و مقدار تطابق و عدم تطابق آن را بحث کرده ایم.
۵.. روایات کتاب را از نظر سندی بررسی کرده و متن و سند را بر اساس کتب روایی دیگر و نسخ مختلف کتاب تصحیح کرده ایم.
۶.. وضعیت روایات کتاب را با مجموعه میراث روایی مقایسه کرده ایم و موارد تعارض و توافق را نشان داده ایم.
۷.. بررسی غالیان سیاسی و ارتباط عمیق میراث طبی روایی ما با این جریان اجتماعی.
۸.. رد انتساب نظریه طب مزاجی به اهل بیت علیهم السلام.
۹.. اثبات جعلی بودن روایاتی مثل روایت توحید مفضل و نشان دادن بی سوادی جعل کننده آن.
۱۰.. شرح مشکلات معنایی روایات کتاب.
۱۱.. و کارهای بسیار دیگری که در مقدمه تحقیق شرح داده ایم.
🌐 @tebona
4️⃣ امیدوارم با نشر این کتاب، به جای این طب اسلامی ضعیف بی خاصیت و آسیب زا، طب اسلامی جدیدی که با روش تحقیق عمیق و دقیق به میراث طبی ائمه بپردازد، برسیم و این کتاب ان شاء الله قدمی خوب برای آغاز این مسیر است.
5️⃣ البته دراین کتاب به مهمترین آسیبهای فضای طبی موجود در جامعه نیز پرداخته شده است ولی واقعیت این است که مشکلات موجود سبب نمیشود که با چیزی بدتر از طب جدید آن هم به اسم دین، مشکلاتی برای جامعه ایجاد کنیم.
🌐 @tebona
6️⃣ برای راحتی مخاطبین، فایل کتاب را در اینجا آماده دانلود میگذارم (از قسمت پایین می توانید فایل کتاب را دانلود نمایید). لطفا هزینه pdf كتاب را كه معادل ده هزار تومان است، به شماره کارت ۶۲۱۹۸۶۱۰۲۵۲۴۱۰۰۰ به نام احمد میرزائی واریز کنید.
🙏 با تشکر. احمد میرزائی
————————————-
📢 با زدن بر روی لینک زیر می توانید فایل این کتاب را از سایت موسسه طبنا دانلود نمایید:👇
http://tebona.ir/2020/06/%d8%b4%d8%b1%d8%ad
.
طب الائمه - ویرایش نهایی.pdf
5.42M
#نقد_مدعیان_طب_اسلامی
◀️ دانلود و دریافت کتاب « شرح و تحقیق طب الائمة ابنی بسطام» به همراه مقدمهای در فرآیند روشمند دستیابی به طب اسلامی و نقد مدعیان
🙏 لطفا هزینه pdf كتاب را كه معادل ده هزار تومان است، به شماره کارت ۶۲۱۹۸۶۱۰۲۵۲۴۱۰۰۰ به نام مولف اصلی کتاب (احمد میرزائی) واریز کنید.
🌐 @tebona
#فقه_پزشکی
❓سوال: استاد بزرگوار به نظر شما آیا ممکن است اجزاء بدن شخصی که دچار مرگ مغزی شده است را هدیه کنیم؟
______________
🖋پاسخ: به نظر من این عمل جائز نیست؛ مخصوصا اینکه روح از بدن خارج نشده است و نعوذبالله قتل عمدی به حساب آمده و نوعي مُثله نمودن میت به شمار می رود؛ و براساس آنچه که در روایات آمده است، سخت ترین حالتی که در آن، محتضر در نهایت ضعف و سختی قرار می گیرد، زمان جدا شدن روح از بدن است و هرگونه تصرفی در بدن محتضر، کمکی بر بیرون آمدن روح او و سخت شدن شرایط بر وی است.
🔹
📣 منبع: کانال دفتر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
▶️ @tebona
#نقد_مدعیان_طب_اسلامی
📢 12 هزار روایت طبی! ادعای دروغین مدعیان طب اسلامی.
✍️ نویسنده: فاضل ارجمند جناب حجت الاسلام احمد میرزائی
🌐 @tebona
___________________________
بسم الله الرحمن الرحیم
◀️ برخی ادعا کردهاند که ما حدود ۱۲ هزار روایت طبی داریم ولی این ادعا بسیار اشتباه است و نکات و ضوابط علمی در آن رعایت نشده است…
1️⃣نکته اول: عمده روایات در مورد روش درمان نیست بلکه از سنخ پیشگیری پیشگیری و در مقوله هایی مانند سبک زندگی و تغذیه و بهداشت و محیط زیست است.
در روایات معتبر طبی اصل بحثی که ما داریم درمان نیست. اصل بحث پیشگیری است. سبک زندگی و تغذیه و بهداشت و این چیزهاست. ما میراث معتبر بسیار بسیار کمی برای مقوله درمان داریم. ادعا میشود که ما حدود ۱۲ هزار روایت طبی داریم. این ادعا خودش به تنهایی کم سوادی این مدعیان را روشن میکند.
▶️ @tebona
2️⃣ نکته دوم: چند بار شمردن روایات دارای اصل یکسان
در شمارش روایات اگر روایتی در علل الشرائع هست و در کافی هم هست و در طب الائمه هم هست و انتهای سند هر سه یکی است، حق نداریم اینها را سه روایت بشماریم بلکه اینها سه نسخه از یک روایت هستند. متأسفانه این عدد دقیقا همین کار را کرده است و نسخ مختلف را شمرده است و شده ۱۲ هزارتا! اگر همین یک نکته را اعمال کنیم تقریبا نیمی از روایات یا حتی بیشتر از آن، کنار میرود یعنی عدد به چیزی به حدود ۵ الی ۶ هزار میرسد!
3️⃣ نکته سوم: چند بار شمردن روایات دارای مضمون یا حتی متن یکسان!
بسیاری از روایاتی که در یک زمینه داریم، همگی حرف یکسانی میزنند. مثلا فرض کنید ۱۰ روایت داریم که خوردن انار معده را دباغی میکند. اینها وقتی عدد را شمرده اند، همه اینها را شمرده اند در حالی که این ده روایت یک گزاره طبی بیشتر ندارد و آن دباغی کردن معده توسط خوردن انار است! اگر این کار را اضافه کنیم و تمرکزمان را بر روی گزاره های طبی ببریم عدد به یک چهارم یا یک پنجم تقلیل پیدا میکند. یعنی ما با ۶۰۰۰ تقسیم بر ۴ مواج هستیم. یعنی ۱۵۰۰ گزاره.
▶️ @tebona
4️⃣ نکته چهارم: بسیاری از این روایات دعاست!
البته دعا قطعا مؤثر است ولی شمردن در روایات درمانی، غلط انداز است خصوصا که غالبا وقتی به سراغ این آقایان مدعی، میرویم خبری از سفارش این دستورهای ادعیه نیست و حتی در کتابهای خویش نیز غالب این دستورها را ذکر نمیکنند.
5️⃣ بدتر اینکه از این مقدار گزاره که داریم حجم زیادی از گزاره ها صرفا دعاست. البته همانطور که در نوشته هم توضیح دادیم دعا بسیار مؤثر است و حتی شیخ صدوق و شیخ مفید میگویند که تنها چیزی که از روایات طبی ائمه ثابت است، طب دعاست و نه بیشتر. ... در همین طب الائمه کمتر از ۴۲۰ روایت داریم که حجم روایات دعا در آنها نصف یا کمی بیش از نصف است.
6️⃣ لذا ما با احتساب صحیح و سقیم از گزاره های طبی بیش از ۱۰۰۰ گزاره طبی داریم که اتفاقا بیشتر آنها در پیشگیری، یعنی تغذیه و بهداشت و محیط زیست است!!!
یعنی ما سر جمع مجموع گزاره های طبی ناظر به درمان که در روایات داریم چیزی حدود ۵۰۰ گزاره است!!! که تازه این مجموع صحیح و سقیم است!!!! مجموع حق و باطل است. معتبر و نا معتبر!!!
7️⃣ لذا ادعای ما این است که بسیاری از بیماریهایی که امروز داریم اصلا آن زمان نبوده است. بسیاری از بیماریها درمانهایش در آب و هوای مناطق مختلف فرق میکند. بسیاری از درمانها در اعصار مختلف متفاوت است و بیماری جهش هایی داشته است. ۱۲ هزار روایت طبی کجا و ۱۰۰۰ گزاره کجا؟!
▶️ @tebona
8️⃣ ادعا این است که این مجموعه اندک اصلا در حدی نیست که ما بتوانیم با آن ادعای بزرگی مثل «طب روایت محور» داشته باشیم که ما با روایات شما را درمان میکنیم!!!
بله. در نوشته هم عرض کردیم که طب اسلامی به یک معنای دیگر که البته امثال آقای تبریزیان وارد آن مقوله نشده اند، صحیح است و آن طبی تجربی و با روشی علمی جدید است که البته اصول موضوعه و روش و برخی از گزاره هایش را از دین گرفته است. این معنا صحیح است و ما باید برای تولید آن تلاش کنیم.
9️⃣ کار آقای دکتر اسماعیلی که در نوشته به آن اشاره کردیم که برای توضیح تأثیر دعا در درمان بیماریها و حتی تغییر ژنها مطرح کرده اند نمونه ای از کارهای موفق در این زمینه است. مقالاتی که با روش علمی تحقیقاتی در مورد «عجوه» انجام داده بودند و خاصیت سم زدایی دانه آن را که در روایات معروف نبوی بر آن تأکید شده بود نمونه ای از این موارد است.
▶️ @tebona
🔟 توصیه میکنم نوشته «شرح و تحقیق طب الائمی ابنی بسطام» و خصوصا مقدمه صد و اندی صفحهای آن را از دست ندهید. این مقدمه در مورد قرائت صحیح از طب اسلامی و نقد سائر قرائهای آن است.
🙏 سبحان ربک رب العزة عما یصفون و سلام علی المرسلین و الحمد لله رب العالمین
🔸 احمد میرزایی
—-------------------------------------
⏮ موسسه طِبُنا
☑️ ایتا و تلگرام:
https://eitaa.com/tebona
35.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حجامت_حزیران
📢 حجامت حزیران نه تنها سنت نیست بلکه نوعی بدعت محسوب می شود...
◀️ دکتر مرتضی مجاهدی، پزشک و طبیب طب ایرانی، و محقق علوم حدیث
🌐 @tebona
_______________
✅ سوق دادن مردم به سمت حجامت حزیران و ساختن روز و هفته حجامت، آن هم با این عنوان که حجامت حزیران آموزه ای دینی و مورد توصیه اهل بیت ع می باشد، قطعا نوعی بدعت محسوب می شود.
—-------------------------------------
⏮ موسسه طِبُنا
☑️ ایتا و تلگرام:
https://eitaa.com/tebona
استاد سوری - حزیران.ogg
6.57M
#حجامت_حزیران
📢 روایت حجامت حزیران با بایسته های اعتبار سنجی حدیث همخوانی ندارد لذا در مسیر استنباط فقهی برای فهم سنن قرار نمی گیرد.
◀️ حجت الاسلام استاد محمد سوری، استاد حوزه علمیه نجف اشرف و محقق و پژوهشگر علوم حدیث و روایات طبی
🌐 @tebona
____________________
1️⃣ شرح و توضیحاتی پیرامون منبع حدیث حزیران در کتاب «مکارم الاخلاق»!
2⃣ این تک روایت با بایسته های اعتبار سنجی حدیث همخوانی ندارد لذا در مسیر استنباط فقهی برای فهم سنن قرار نمی گیرد. طبیعتا در مقام عمل هیچ ترجیحی ایجاد نکرده و برای انجام حجامت و یا ترک آن در ایام مذکور باید به ضوابط علمی طب قدیم مراجعه شود.
✅ منبع: کانال و گروه حدیثی معاریض در تلگرام 👈 (@GHMaariz)
—-------------------------------------
⏮ موسسه طِبُنا
☑️ ایتا و تلگرام:
https://eitaa.com/tebona
#داروی_منسوب_به_امام_کاظم_علیه_السلام
📢 داروی منسوب به امام کاظم ع به شدت از جهت منبع، سند و متن دچار اشکال است.
✍️ یادداشتی از استاد عمیدرضا اکبری و استاد علی عادلزاده در کانال وزین معرفه الرجال و الآثار
🌐 @tebona
________________________
🔹 این روزها و البته پیشتر از سوی جریان موسوم به طب اسلامی، داروی امام کاظم ع، به عنوان دوای امراض جهانگیر معرفی میشود. بازخوانی تنها مستند این نسخه خالی از لطف نیست:
🔸 «السري بن أحمد بن السري قال: حدثني محمد بن يحيى الأرمني قال: حدثنا محمد بن سنان عن الرضا ع قال: سَمِعْتُ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ ع وَ قَدِ اشْتَكَى فَجَاءَهُ الْمُتَرَفِّعُونَ بِالْأَدْوِيَةِ يَعْنِي الْأَطِبَّاءَ فَجَعَلُوا يَصِفُونَ لَهُ الْعَجَائِبَ فَقَالَ أَيْنَ يَذْهَبُ بِكُمْ اقْتَصِرُوا عَلَى سَيِّدِ هَذِهِ الْأَدْوِيَةِ الْإِهْلِيلَجِ وَ الرَّازِيَانَجِ وَ السُّكَّرِ فِي اسْتِقْبَالِ الصَّيْفِ ثَلَاثَةَ أَشْهُرٍ فِي كُلِّ شَهْرِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ فِي اسْتِقْبَالِ الشِّتَاءِ ثَلَاثَةَ أَشْهُرٍ كُلَّ شَهْرٍ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ يُجْعَلُ مَوْضِعَ الرَّازِيَانَجِ مَصْطَكَى فَلَا يَمْرَضُ إِلَّا مَرَضَ الْمَوْتِ.» (طب الأئمة ع، ص50)
1️⃣ منبع این روایت تنها کتاب منسوب به فرزندان بسطام است. در پژوهشی نشان دادهایم نسبت این کتاب به فرزندان بسطام نادرست است؛ بلکه بنا بر نسخه فرزندان بسطام در طبقه مشایخ مؤلف و صرفاً واسطه روایت از محمد بن خلف از وشاء فرض شدهاند، و جایگاه دیگری ندارند.
بر این اساس مؤلف کتاب شناخته شده نیست. هرچه هست شواهد علاقه مؤلف به راویان غالیان خطابیه و از آن جمله خود ابو الخطاب، سردمدار این فرقه در نسخه بسیار است. (نک: مقالات اکبری و انصاری در مورد کتاب)
🌐 @tebona
2️⃣ با این حال اگر بر فرض هم نسخه موجود اثر فرزندان بسطام میبود، باز درگیر این مشکل بود، که از خود آن دو، و نیز و واسطه روایت کتابشان جرح و تعدیل و شرح حالی در دست نیست. تنها در گزارش نجاشی آمده که راوی متسامح و پرتخلیطی چون ابن عیاش (نک: نجاشی، ص85) از این اثر گزارش داده است. (نجاشی، ص39)
3️⃣ به کلی معلوم نیست طب الأئمه موجود از طریق کدام جریان های روایی به دست ما رسیده. اما از اسناد آن برمیآید خود مؤلف با راویانی از جبال و مناطق میان عراق و شام ارتباط داشته است. مناطقی که امامیه از راویان این محافل کمتر روایت کردهاند. واسطه ابن عیاش و فرزندان بسطام نیز صالح بن الحسين النوفلي است که جز در دو سند دیگر از خود ابن عیاش نامش دیده نمیشود، و البته در سند دیگر غیر از طب الأئمه نیز از سران صوفیه و با مصطلحات غلات روایت میکند. (مقتضب الأثر، ص53؛ خبر دیگر: بحار الأنوار، ج94، ص74) بر این اساس و با عنایت به طبقهاش شاید همان صالح بن الحسین بن الفرج باشد که صوفیه از او روایت کردهاند (نمونه: انصاری، ذم اهل الکلام، ج5، ص103)
4️⃣ اما از نظر سند داخل کتاب نیز، روایت داروی امام کاظم ع از دو واسطه ناشناس روایت شده، و البته نسبت یکی از آن دو یعنی ارمنی در اسناد غلات رایج است. او از محمد بن سنان روایت میکند که سخن در مورد اتهام او مفصل است (نمونه نک: حسینینژاد، وثاقت محمدبنسنان در ترازوی نقد و بررسی)
🌐 @tebona
👇👇👇👇 ادامه یادداشت
.
.
ادامه یادداشت 👇👇👇👇
5️⃣ گذشته از بحث سندی و منبعی، در متن خبر نیز اضطرابی وجود دارد.
اولا در این روایت سخن از بیمار شدن خود امام کاظم ع است و اطباء به عنوان معالجه دارو معرفی می کردند، در حالی که امام از یک برنامه دارویی سه ماهه برای پیشگیری سخن میگوید.
🌐 @tebona
6️⃣ ثانیا به فرض که این اضطراب با توجیهاتی حل شود، اگر امام کاظم خودشان به این عمل نکردهاند چرا آن را با این لحن توصیه میکنند؟ و اگر استفاده کرده اند چرا بیمار شده اند؟ با این که در انتها به صورت مطلق گفته اند : فلا یمرض الا مرض الموت؟! که این هم اضطراب دیگر است.
البته اگر کسی هم بگوید که این مرض، مرض موت امام کاظم ع بوده است درست نیست، چرا که امام کاظم ع در زندان و دور از امام رضا ع با سم شهید شدند.
7️⃣ ثالثا بر فرض چشمپوشی از این اضطرابها؛ این روایت دو برنامه سهماهه برای پیشگیری دارد. پس در شرایط واگیر بیماری در این روزها، که مثلاً ممکن است کرونا چند روزه فرد را بیمار کرده، و یا حتی بکشد، چرا مدعیان طب اسلامی در پی تبلیغات گسترده برای فروش این دارو برآمده اند؟!
از طرفی نیز نسخه روایت در «استقبال تابستان / زمستان» وارد شده، اما ایشان در همه ایام سال آن را تبلیغ میکنند.
🌐 @tebona
8️⃣ البته منکر آن نیستیم که شاید -چنانکه از مقدمه روایت نیز بر میآید- این نسخه بنا بر تجربه بشری، گاه اثر مفیدی نیز داشته باشد. با این همه نسبت آن به امامان معصوم ع، ناروا و به دور از روش علمی است.
به هر رو تجویز عمومی آن بر اساس تجربه نیز نیازمند مطالعات بالینی پزشکی دقیق، و با ارائه دادههای آماری در مقیاس گسترده از نظر مزایا و مضرات است، و طبعاً این از عزیزان دوستدار طب اسلامی که با روش علمی نه در پزشکی و نه در علوم حدیث آشنا نیستند، بر نمیآید.
◀️ منبع: @Al_Rijal
—-------------------------------------
⏮ موسسه طِبُنا در ایتا و تلگرام:
https://eitaa.com/tebona
موسسه طبنا - بخش هایی از صوت حجت الاسلام دلیری.mp3
5.07M
.
📗 بخش هایی از توضیحات حجت الاسلام دلیری، محقق و مولف کتاب تازه اکتشاف شده «طب الائمة الصادقین ع» منسوب به تَلَّعُکْبَری و اِبْنِ هَمّامِ اِسْکافی...
🌐 @tebona
________________________
📢 خلاصه نکات مطرح شده در این صوت:
1️⃣ نسخه کتاب در کتابخانه آیت الله مرعشی است
2️⃣ نسخه این کتاب مربوط به قرن نهم است
3️⃣ حدود 800 روایت در این کتاب وجود دارد
4️⃣ این کتاب، روایت تَلَّعُکْبَری از اِبْنِ هَمّامِ اِسْکافی است
5️⃣ بخشی از اسانید کتاب با اِبْنِ هَمّامِ عن الحمیری عن احمد بن محمد بن عیسی شروع شده است.
6️⃣ نسبت این کتاب به اِبْنِ هَمّامِ مشخص است و کار دشواری نیست.
7️⃣ شهید اول در دروس، مکارم الاخلاق و صاحب المجموع الرائق و کفعمی از این کتاب نقل روایت دارد.
🌐 @tebona
________________________
◀️ گفته شده است در این کتاب روایی - طبی تقریبا ۲۰۰ روایت طبی یافت میشود که در هیچ منبع دیگری از کتب حدیثی شیعه نیست.
🔔 در حال حاضر موسسه طبنا در حال تدوین تحقیقی جامع نسبت به این کتاب می باشد که بعد از انتشار اصل نسخه آن و از سویی اتمام پژوهش اختصاصی موسسه فقه الطب به صورت عمومی منتشر خواهد شد، لازم به ذکر است محورهای این پژوهش به شرح زیر می باشد:
1. صحت نسخه موجود کتاب
2. انتساب نسخه موجود به مولف
3. اعتبارسنجی صدوری این کتاب (مبتنی بر نظریه حجیت کتب معتمد)
4. بررسی دلالی و محتوایی روایات منفرد طبی این نسخه
—-------------------------------------
⏮ موسسه طِبُنا در ایتا و تلگرام:
https://eitaa.com/tebona