💡در انسان شناسی آموختیم(۲)💡
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ مباحث علم النفس مثل قطعات پازلی است که در نتیجه چیدن آن قطعات کنار هم، زیبایی این اعجوبه و دردانه خلقت و اشرف مخلوقات، شناخته می شود و سبب می شود در مسیری گام برداریم که استعدادهای ما ظهور کند و شکوفا شود.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ انسان، جامع جمیع قوا و قوانین، سیستم ها و ساختارهایی است که در نظام هستی بوده و به صورت مشترک در این اشرف مخلوقات به کار رفته است.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ بسیاری از انقلابات و حالات روحی، تغییرات و تحولات جسمی و ذهنی به خاطر روح بخاری است که ناشی از اخلاط و هورمون ها و آنزیم ها و ... می باشد.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ بسیاری از الهامات رحمانی و شیطانی ناشی از اخلاط و روح بخاری است، چرا که گفتیم روح بخاری واسطه روح ملکوتی و جسم مادی انسان است.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ تدبیر بدن با نفس است نه مغز، بلکه مغز مستقل نبوده و ابزار روح(نفس) برای مدیریت وتدبیر است.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ بسیاری از اوقات غم و اندوه، مکر و حیله، دروغگویی و روحیه ظلم و اذیت و آزار دیگران و بسیاری از صفات ناپسند بخاطر عملکرد قلب و سیستم گردش خون است.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ خیلی از اوقات که مردی مردانگی اش کم می شود، زنی زنانگی اش کم می شود یا زنی روحیه مردانه در او زیاد می شود بخاطر جریان خون و عملکرد قلب است.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ انسان شناسی یک پازلی است که از مغز و قلب در جسم شروع می شود و تا قوای نفسانی و باطنی همگی در کامل شدن این پازل دخالت دارند.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ هرچه جهاز هاضمه و سیستم گوارش بهتر به وظیفه خود عمل کنند و خوراکی بهتر پخته شود روحی که از این خوراکی تولید می شود لطافت بهتری دارد و روح سالم تری خواهد بود.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ حرارت غریزی در تولید روح بخاری لطیف و سالم، ضرورت و دخالت مستقیم دارد و اگر سردی بدن بالا باشد کثیفی و غلظت خون زیاد شده و تبدیل خون به روح به سختی و سنگینی اتفاق می افتد.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ روح بخاری خود، اقسامی دارد؛
(روح نفسانی، روح حیوانی، روح نباتی)
مشکلات رشد و نمو مربوط به روح نباتی ، مشکلات احساس و عاطفه، اخلاق و تربیت، خشم، غضب، شهوت و ... به روح حیوانی و مشکلات اعصاب و روان و تدبیر بدن به روح نفسانی مربوط می شود.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ روح بخاری لطیف و معتدل باعث ایجاد زمینه دریافت الهامات الهی و رحمانی و جذب فیوضات نورانی می شود.
📎طب و حکمت ( مزاج و نفس)
@tebvahekmat_ir
🔹💠🔹
💡 در انسان شناسی آموختیم (۳)💡
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ آزادی و آرامش قلبی در گرو روح بخاری لطیف و معتدل است و اگر که روح غلیظ و غیر معتدل بود قلب (صنوبری) به سختی کار میکند، زمینه بیماری های قلبی ایجاد شده و انسان نا آرام و مضطرب می شود.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ خوراک سالم و ایجاد روح بخاری لطیف و معتدل باعث وهم و خیال معتدل و سالم شده و عقل مدیریت بهتری خواهد داشت.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ روح بخاری را از این جهت روح می گویند که, اینقدر کثیفی ها و موادش از آن جدا شده که در نهایت چیزی شبیه روح مجرد می شود که البته چون به درجه تجرید نمی رسد به همین خاطر به آن جسم لطیف می گویند.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ وسوسه، یکی از بیماری هایی است که در نتیجه روح بخاری ناسالم و غیر معتدل ایجاد می شود و راه پیشگیری و درمانش هم کنترل خوراکی ها و عوامل ایجاد کننده روح بخاری ناسالم است.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ روح بخاری ناسالم، عامل جذب و نفوذ الهامات شیطانی و ایجاد کننده انگیزه های غیر عادلانه و ظالمانه منجمله خیانت، فریب و تزویر است.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ اگر روح بخاری در اعتدال نباشد میل انسان به حرام و ناپاک ها افزایش پیدا میکند.
(كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا ۖ)
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ مجموع تغییرات، تحولات و انقلابات در انسان در نفس و ساحت باطنی اتفاق می افتد و مغز فقط جنبه ابزاری دارد و مرکز تصمیمات و انتخاب ها و گرایشات غیر از مغز است.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ تغییرات، تصمیمات و تحولات پایدار و بازگشت های همیشگی، نفی کننده نظریه جبر ژنتیکی بوده و اثبات کننده این است که اساسا پای نفس در میان است و مغز، دی ان ای و ژن ها نقش ابزاری دارند و استقلالی در این تغییرات و تحولات ندارند چرا که این تغییرات همیشگی با همان غدد، با همان سامانه عصبی و همان سیستم های فیزیکی گذشته اتفاق افتاده است که خلاف قوانین ژنتیک و وراثت است و نشان دهنده این است که پای ساحت دیگری از انسان در میان است.
(لَيۡلَةُ ٱلۡقَدۡرِ خَيۡرٞ مِّنۡ أَلۡفِ شَهۡرٖ)
📎طب و حکمت ( مزاج و نفس)
@tebvahekmat_ir
🔹💠🔹
💡در انسان شناسی آموختیم(۴)💡
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ در مباحث توحیدی گفته می شود؛ قانون نظم در عالم هستی، یکی از راه های اثبات وجود مدیر و مدبری واحد است.
همین قانون نظم و وجود نظام منسجم و یکپارچه در وجود انسان، نشان دهنده مدیر و مدبری واحد، تحت عنوان نفس است و مسأله وحدت و بساطت نفس مطرح می شود.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ یکی از راه های اثبات اصالت و استقلال روح و نفس ناطقه، رویاهای صادقه است که افراد توسط روح در زمین و زمان سیر میکنند و از گذشته و آینده مطلع می شوند.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ در واقع ما با یک موجود مواجه هستیم و آن نفس واحد است لکن نفس، قوا، مراتب و شئون مختلفی دارد که به مناسبت هر شأن و هر کارکرد یک اسمی به آن می دهیم.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ عقل، خیال، وهم و... همه مراتب و کارکرد های یک نفس واحد هستند.
(مثل فردی که در خانه خودش همسر و پدر است، در خانه والدین، فرزند است و در محیط کار رئیس است ولی در همه حالات یک شخص است)
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ یکی از استدلال ها بر وحدت و یگانگی پروردگار عالم، استدلال به آیه شریفه؛
لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا ۚ است.
برهان کاملا منطقی و عقلی که؛ اگر دو پروردگار وجود داشت، همه عالم به فساد کشیده میشد.!
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ در وحدت نفس هم همین استدلال وجود دارد که اگر دو روح(نفس) در انسان وجود داشت، جسم و روح انسان دچار فساد میشد چون از دو جا دستور می گرفت و این باعث تداخل دستور و اختلال عملکرد اعضاء و اندام و اختلاف در عملکرد و جهت گیری میشد.
📎طب و حکمت ( مزاج و نفس)
@tebvahekmat_ir
🔹💠🔹
💡در انسان شناسی آموختیم(۵)💡
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ هدف عالی و نهایی از دروس علم النفس، رسیدن به ملکه حکمت است که علم به حقایق اشیاء است.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ حکمت که هدف عالی می باشد محقق نمی شود مگر با شناخت ساحات ظاهر و باطن، بیماریها، مسمومیتها، آلودگی ها و شناخت ابزار های تغذیه و تنمیه(رشد و نمو) و شناخت قوای مختلفه ای که همان ابزارهای نفس می باشند.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ روح نفسانی، مبدأ و منشأ قوه نفسانی به مرکزیت مغز است. نخاع و اعصاب همه در خدمت این روح نفسانی هستند.
دو پتانسیل و قوه در این روح نهفته است. یکی قوه مدرِکه و دیگری قوه محرِکه است.
به قوه محرکه غضبیه، شوقیه و شهویه هم می گویند.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ اما قوه مدرِکه: قوه ای است که انسان به وسیله این قوه، کلیات و جزئیات و صورتهای دریافتی را تفسیر و تحلیل و درک میکند و در نتیجه منجر به انفعالات و واکنش ها می شود.
(صورتهای پنجگانه هم شناخته شد)
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ قوه محرکه هم دو نوع است.
مدرکه ظاهری و مدرکه باطنی
_ ظاهری که همان؛ شنوایی، بینایی و... است که توسط نخاع و سیستم های اعصاب محیطی به مغز فرستاده می شود. _ اما قوه مدرِکه باطنی پنج قسم است. حس مشترک، قوه خیال، قوه متصرفه، قوه واهمه و قوه حافظه.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ حس مشترک آینه دو رویی است که یک رو به سمت باطن و از طرفی رو به عالم ظاهر است. باطن که همان عالم مثال و خواب و شهود است که دریافت های مستقیم و بدون واسطه می باشد که در عرف هم می گویند با چشم دل می بیند با گوش جان می شنود.
اما از جهت ظاهر مرحوم حاجی سبزواری می گوید؛ حس مشترک مثل حوضی است که از نهرهای پنجگانه(حواس پنجگانه) به این حوض ریخته می شود یا چونان پادشاهی است که پنج جاسوس برای او اطلاعات می آورند.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ تمام روانشناسی جدید همین قوای باطنی نفس است که بازنویسی و ترجمه جدید شده است.
همانطور که در طب، طب سنتی کل نگر داریم در روانشناسی هم روانشناسی سنتی کل نگر داریم که همین علم النفس است.
با این ۲۰ جلسه علم النفس و مطالعات تکمیلی پیرامون این جلسات به اندازه ۷ سال روانشناسی خواندن پیش می رویم و با روانشناسی کل نگر قدیم آشنا می شویم.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ ادراکات و الهامات الهی هم یک شکل و صورت باطنی دارد که توسط این قوه یعنی حس مشترک حاصل می شود و دلیل صورت باطنی هم اینست که اگر صورتی نباشد فهم و شناختی حاصل نمی شود و این تجلی باطنی هم شکلی دارد که برای انسان تفسیر و تحلیل در نتیجه تحریک و تهییجی صورت میگیرد.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ تفاوت تصاویر ظاهری با تصاویر باطنی در این است که ظاهری ها خطا بردارند مثل خطای دید خطای شنیدار اما باطنی ها مستقیم و بدون واسطه هستند و این بی واسطه بودن باعث می شود که این صورت های دیداری و شنیداری توسط چشم دل و گوش جان مستقیما ادراک شود و شک و شبهه ای در آن نباشد.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ همانطور که آسیب های جسمی به چشم و گوش انسان سبب خطای دید و خطای شنیدار می شود آلودگیهای درون و ناپاکی های باطنی، باعث کوردلی و ناشنوایی گوش جان می شود و به عبارتی سبب سوء ادراکات باطنی میشود.
و انسانی که طهارت باطن دارد چشم و گوش باطنش، خوب میبیند و خوب می شنود و خوب حتی شامّه اش کار میکند، چنانچه که یعقوب علیه السلام فرمود بوی یوسف را احساس میکنم:
( لَأَجِدُ ريحَ يُوسُفَ لَوْ لا أَنْ تُفَنِّدُونِ)
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
✅ اینکه سردی عامل ترس و دلهره و باعث استرس و اضطراب است و غلظت خون، چربی خون و قند خون باعث بی حالی و کسالت، سستی و دل مردگی است نشان دهنده تاثیر مستقیم حالات جسمی بر روی حالات نفسانی و ادراکات باطنی است.
📎طب و حکمت ( مزاج و نفس)
@tebvahekmat_ir
🔹💠🔹
.
تخفیف دوره ها صرفا امروز و به مناسبت میلاد حضرت باقرالعلوم علیه السلام و شروع ماه مبارک رجب می باشد.
#باقرالعلوم_علیه_ااسلام
#رجب_ماه_بیداری
#رجب_رویشی_دوباره
.
طب و حکمت (مزاج و نَفْس)
. تخفیف دوره ها صرفا امروز و به مناسبت میلاد حضرت باقرالعلوم علیه السلام و شروع ماه مبارک رجب می باش
﷽
عزیزانی که از قبل برای تخفیف دوره ها درخواست داشتند می توانند ثبت نام خود را نهایی کنند.
دوست داریم دوره های خودشناسی و خودسازی را با تک تک دانش پژوهان مجموعه طب و حکمت به اشتراک بگذاریم.
مبادا هزینه دوره ها مانع همراهی عزیزان شود.
دوره ها را با تسهیلات ویژه ثبت نام کنید
🌱 @tebhekmat 🌱
🔹💠🔹
﷽
سرماشناسی و سرمادرمانی در روایات
#علوم_جدید_در_روایات
کریولوژی ـ سرماشناسی
(Cryology)
کرایوتراپی ـ سرمادرمانی
(Cryotherapy)
#روایت
امام علي عليه السلام :
تَوقَّوا البَردَ في أوَّلِهِ وَ تَلَقَّوهُ فِي آخِرِهِ ، فَإنَّهُ يَفعَلُ فِى الأبدانِ كَما يَفعَلُ فِى الأغصانِ أوَّلُهُ يُحرِقُ وَ آخِرُهُ يُورِقُ ؛
#ترجمه
در آغاز سرما فصل پاييز، خود را از سرما نگه داريد و در آخرش فصل بهار، خود را به آن بسپاريد ؛ زيرا سرما با تن ها همان مى كند كه با شاخه هاى درخت : در آغاز مى سوزاند و در پايان، به برگ و بار مى نشاند.
#توضیح
امام علیه السلام، سرما را به دو بخش کلی، مفید و مضر برای بدن تقسیم می کند.
حضرت اشاره دارد که سرمای ابتدای پاییز میسوزاند و سرمای انتهای پاییز می رویاند. موضوعی که امروزه در برخی کشور ها برای درمان بسیاری از بیماری ها به واسطه دستگاه های مدرن سرمادرمانی، مورد استفاده قرار گرفته است و عمر آن در مجامع علمی به صد و پنجاه سال نمیرسد بیش از هزار سال قبل در کلام علی علیه السلام به آن اشاره شده است.
- کاهش سوخت و ساز سلولی
- افزایش بقاء سلول
- کاهش التهاب
- کاهش درد و اسپاسم
- انقباض عروق و کنترل بیماری هایی منجمله؛ سالک، یبوست، بواسیر و... برخی از مواردی هستند که توسط سرماتراپی، درمان می شوند.
#طب_حکمت
#سرماشناسی_روایات
#سرمادرمانی_روایات
📎 طب و حکمت (مزاج و نفس)
@tebvahekmat_ir
🔹💠🔹
🌸🍃
🍃
#مهم
#اطلاعیه_دوره_اهدایی
ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت مولی الموحدین امیر المومنین علی علیه السلام و گرامی داشت مقام پدر به اطلاع می رساند؛
عزیزانی که تا کنون موفق به ثبت نام در دوره اهدایی طب و حکمت نشده اند می توانند بعد از مطالعه کامل بنر دوره، برای ثبت نام اقدام کنند.
#بنر_دوره_طب_و_حکمت
https://eitaa.com/tebvahekmat_ir/1269
.
🪧دوستان خود را برای دریافت این هدیه دعوت کنید.🌻
📎 طب و حکمت (مزاج و نفس)
@tebhekmat_ir
🔹💠🔹
﷽
تاثیر گرمی و سردی در قاعدگی و یائسگی
گرمی و سردی در قاعدگی و یائسگی در افراد به نسبت گرمی و سردی ایشان و مناطق جغرافیایی متفاوت است و این قاعده در مناطق مختلف، قابل مشاهده است.
#قاعدگی_در_مناطق_مختلف
♦️ عربستانی و حجازی: در 9 سالگی
♦️ اهوازی: در 11 سالگی
🔸 تهرانی: در 13 سالگی
🔸 آذربایجانی: 14 سالگی
🔹 ایروان، ارمنستان و مسکو در روسیه: در 15 سالگی
🔹 سرزمین سیبری: در 18 سالگی.
◻️ افراد سرد، زودتر و افرادگرم، دیرتر یائسه می شوند.
✅ البته در همه موارد مذکور، موارد غالب ذکر شده است و می تواند در هر منطقه ای استثناء هم وجود داشته باشد.
مثلا دختری حجازی، در 15 سالگی وارد سیکل قاعدگی شده و یا در ۳۰ سالگی یائسه شود.
📎 طب و حکمت (مزاج و نفس)
@tebvahekmat_ir
🔹💠🔹