eitaa logo
کانال رسمی سازمان دارالقرآن الکریم
17.8هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
2.1هزار ویدیو
46 فایل
کانال رسمی و اطلاع رسانی سازمان دارالقرآن الکریم پایگاه اطلاع رسانی: www.telavat.ir شماره تماس سازمان: ۰۲۱۶۶۹۵۶۱۱۰ آدرس: تهران.خیابان حافظ.پایین تر از طالقانی.خیابان رشت.شماره ۳۹
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🌍اوقات شرعی به افق تهران🌍 🖼️امروز جمعه 28 تیرماه 1398 🌞 اذان صبح: 04:14 ☀️ طلوع آفتاب: 05:59 🌝 اذان ظهر: 13:10 🌑 غروب آفتاب: 20:21 🌖 اذان مغرب: 20:41 🌓 نیمه شب شرعی00:18 @telaavat 👆👆👆
🌸امیرالمؤمنین عليه السلام: 🔹تباهى خرد، در فريب خوردن از نيرنگ هاست فَسادُ العَقلِ الاِغتِرارُ بِالخُدَعِ 📚غررالحكم، حدیث6552 🆔 @telaavat
🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼 🍃🌼🍃🌼🍃 به رسم عاشقی میخوانیم: دعای فرج حضرت حجة ابن الحسن( عج ) بسم الله الرّحمن الرّحیم إِلَهِی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَیْکَ الْمُشْتَکَى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِیبا کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَانِ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَانِ یَا مَوْلانَا یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی السَّاعَهَ السَّاعَهَ السَّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین 🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼 🍃🌼🍃🌼🍃 ✅ @telaavat👈
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ ⏮سوره بقره آيه 7 《 بسم الله الرحمن الرحیم》 ↩️خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَرِهِمْ غِشَوَةٌ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ 🔷ترجمه ↩️خداوند بر دلها و برگوش آنان مهر زده است و در برابر چشمانشان پردهاى است و براى آنان عذابى بزرگ است. . ┄┉•🌸<❈🌸❈>🌸•┉┄ 🔷نکته ها 🎐مُهر بدبختى كه خداوند بر دل كفّار مىزند، كیفر لجاجتهاى آنان است. چنانكه مى خوانیم: «یطبع اللَّه على كلّ قلب متكبّر جبّار» خدا بر دل افراد متكبّر و ستم پیشه، مهر مى زند. 🎐و در آیه 23 سوره ى جاثیه نیز مى خوانیم:خداوند بر دل كسانى كه با علم و آگاهى به سراغ هواپرستى مى روند مهر مى زند. بنابراین مهر الهى نتیجه ى انتخاب بدِ خود انسان است، نه آنكه یك عمل قهرى و جبرى از طرف خدا باشد. 🎐مراد از قلب در قرآن، روح و مركز ادراكات است. سه نوع قلب را قرآن معرّفى مى كند: 🎐1. قلب سلیم،2. قلب منیب، 3. قلب مریض. 🍃🔻ویژگى هاى قلب سلیم🔻🍃 الف: ✨قلبى كه جز خدا در آن نیست. «لیس فیه احد سواه» ب: ✨قلبى كه پیرو راهنماى حقّ، توبه كننده از گناه و تسلیم حقّ باشد. ج: ✨قلبى كه از حبّ دنیا، سالم باشد. د: ✨قلبى كه با یاد خدا، آرام گیرد. ه: ✨قلبى كه در برابر خداوند، خاشع است. 🍃البتّه قلب مؤمن، هم با یاد خداوند آرام مى گیرد و هم از قهر او مى ترسد. 🎐«اذا ذُكر اللّه وَجِلَت قلوبهم» همانند كودكى كه هم به والدین آرام مى گیرد و هم از آنان حساب مى برد. . ┄┉•🌸<❈🌸❈>🌸•┉┄ 🔻ویژگى هاى قلب مریض🔻 الف: 🍂قلبى كه از خدا غافل است ولایق رهبرى نیست. «لاتطع من اغفلنا قلبه» ب: 🍂دلى كه دنبال فتنه و دستاویز مى گردد. «فامّا الّذین فى قلوبهم زیغ فیتّبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة» ج: 🍂دلى كه قساوت دارد. «جعلنا قلوبهم قاسیة » د: 🍂دلى كه زنگار گرفته است. «بل ران على قلوبهم ما كانوا یكسبون» ه: 🍂دلى كه مُهر خورده است. «طبع اللّه علیها بكفرهم» 🔻ویژگى قلب منیب🔻 ↩️قلب منیب، آن است كه بعد از توجّه به انحراف وخلاف، توبه وانابه كرده و به سوى خدا باز گردد. 🎐🍃 ویژگى بارز آن تغییر حالات در رفتار وگفتار انسان است.خداوند در آیات قرآنى، نه ویژگى براى قلب كفّار بیان كرده است: الف:👈انكار حقایق. «قُلوبُهم مُنكِرة» ب:👈 تعصّب. «فى قلوبهم الحَمیّة» ج:👈 انحراف و گمراهى. «صَرفَ اللّه قُلوبهم» د:👈 قساوت و سنگدلى. «فَویلٌ لِلقاسیَة قلوبهم» ه:👈 موت. «لاتَسمعُ المَوتى» و:👈 آلودگى و زنگار. «بَل رانَ على قلوبهم» ز:👈 مرض. «فى قلوبهم مَرض» ح:👈 ضیق. «یجعلْ صَدره ضَیّقاً» ط:👈 طبع. «طَبع اللّه علیها بكفرهم» 🎐قلب انسان، متغیّر و تأثیرپذیر است. لذا مؤمنان اینچنین دعا مى كنند: 🔻 «ربّنا لاتزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا» 🔻 خدایا! دلهاى ما را بعد از آنكه هدایت نمودى، منحرف مساز. 🔻امام صادق علیه السلام فرمودند:🔻 این جمله (آیه) را زیاد بگویید و خود را از انحراف ایمن و درامان ندانید. . ┄┉•🌸<❈🌸❈>🌸•┉┄ 🔷پيام ها⚡️📨 🍁1- درك نكردن حقیقت، شاید بالاترین كیفرهاى الهى است. «ختم اللَّه على قلوبهم» 🍃2- كفر و الحاد، سبب مهر خوردن دلها و گوشهاست. «الذین كفروا... ختم اللَّه» 🍁3- در اثر پافشارى بر كفر، امتیازات اساسى انسان (درك حقایق و واقعیّات) سلب مىشود. «الّذین كفروا... ختم اللَّه» 🍃4- كیفر الهى، متناسب با عمل ماست. «الّذین كفروا... ختم اللَّه» 🍁آرى، جزاى كسى كه حقّ را فهمید وبر آن سرپوش گذاشت، آن است كه خدا هم بر چشم، گوش، روح و فكرش سرپوش گذارد. 🍃در واقع انسان، خود عامل بدبختى خویش را فراهم مى كند. چنانكه امام رضاعلیه السلام فرمود: ↩️ مُهر خوردن، عقوبت كفر آنهاست.🔥 🍃 @telaavat
🔴چرا امام مهدی (عج) خود را امان اهل زمین نامیده اند؟👇👇👇 . . ◀️امام صادق (ع) می فرمایند: «لولا الحجه لساخت الارض باهلها» «اگر حجت خدا نبود، مسلما زمین، ساکنانش را فرو می‌برد.» . . 📚غیبت نعمانی، بخش روایات درباره لزوم حجه در زمین ص 155 . . ◀️خداوند در آیه 33 سوره انفال می فرماید: وَ ما کانَ اَللّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ «ای پیامبر! تا زمانی که تو در میان امت هستی خداوند آنان را عذاب نمی‌کند.» . . ◀️در غایه المرام به نقل از مسند احمد بن حنبل به سند خود از علی علیه السلام آورده که فرمود : رسول اللَّه(ص) فرمود: ستارگان برای اهل آسمان امان هستند که اگر ستارگان از بین بروند آنها هم از بین می روند، و خاندان من برای اهل زمین امان هستند، پس اگر اهل بیت من بروند اهل زمین هم می روند. . . 📚مکیال المکارم فی فوائد دعا للقائم، ج 1، ص 173 به نقل ازبحار ج 44 ص 282 @telaavat👈👈
🌺کلام امیر 💠دنیای حرام چون مار سمّی است ، پوست آن نرم ولی سمّ کشنده در درون دارد ، نادان فریب خورده به آن می گراید ، و هوشمند عاقل از آن دوری گزیند. 📚نهج البلاغه.حکمت ۱۱۹ @telaavat 👆👆👆👆
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📙 نام کتاب: نورالدین پسر ایران 📖 شماره صفحه: 325 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در آن عمل قسمتی از پوست و گوشت بازو و پای مرا بریده و به صورتم چسبانده بودند. پایم بدجوری درد میکرد گاهی بیشتر از جراحت صورتم. میگفتند: «آدم خوش شانسی هستی که عملت خوب شده.» خیلی هاشان نمیدانستند تا آن روز چه مصیبتها کشیده ام وگرنه نمی گفتند که خوش شانسم! یک سشوار داده بودند که روی زخم پایم بگیرم. قرار بود هر روز نیم ساعت سشوار بگیرم تا زخم خشک شود و پوست جایش بیاید. بعد از چند روز از زور بیکاری با تنزیبی که روی زخم بود، ور میرفتم و نخ هایش را میکشیدم. درد میکرد اما من هر روز چند تا نخ میکشیدم، طوری که تاره ا را کشیدم و پودهایش ماند. چند روز بعد که دکتر دید گفت: «چی کارش کردی؟ چطور کندی که جاش اصلاً مشخص نیست!» توضیح دادم و دکتر گفت: «اگر یکباره میکندی زخم آسیب میدید. حالا من هم اینو از تو یاد گرفتم!» در اتاقمان مجروحان دیگری هم بودند که مدل خاص خودشان را داشتند. مثلاً برادری اهل قم بود که آدم شوخی بود و ترکش به چانه اش خورده بود. چون فکش باز نمیشد هر روز یک ردیف چوب بستنی لای دندانهایش می چیدند و هر روز یکی به تعدادشان اضافه میکردند. وقتی تعداد این چوبها به هفده تا رسید، منظره ای شده بود برای خودش! حتی در آن حالت از او عکس گرفتیم. او باید یک ساعت آن چوبها را در دهانش تحمل میکرد. بنده خدا درد میکشید و بعد از درآوردن چوبها هم تا یک ساعت نمیتوانست حرف بزند. اگر دهانش را تکان میداد یا میخندید دردش بدتر میشد. در آن حال ما هم سربه سرش میگذاشتیم و می خنداندیمش. التماس میکرد حرفهای خنده دار نزنیم. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📙 نام کتاب: نورالدین پسر ایران 📖 شماره صفحه: 326 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از مجروحان هم اهل زنجان بود که چانه اش کلاً از بین رفته بود. هفت هشت بار عملش کرده بودند و می خواستند برایش چانه درست کنند! پدر و مادرش مرتب از زنجان به دیدنش می آمدند. مادر مهربانی داشت که برایش غذا و خوردنیهای مختلف می آورد و به ما هم میرسید. من که در بیمارستان فقط یکی دو بار ملاقاتی دیگری جز امیر داشتم، غریب به حساب می آمدم. به آن برادر زنجانی میگفتم: «تو رو خدا خوب نشی ها؟! آگه تو خوب بشی و بری ما تنها میمونیم!» در اتاق به جز این رزمنده ها دو نفر کرجی هم بودند که در تصادف چانه شان شکسته بود. آنها حسابی ما را گول زده بودند. ظاهراً با ما خوب بودند اما بعد فهمیدیم در ساعات ملاقات برایشان تریاک می آورند. سیگار نمی کشیدند اما میرفتند پایین تریاک می کشیدند. معمولاً ضبط برادر طلبه را گرفته و با خودشان می بردند. سوءظن مرا تحریک کرده بودند. فکر نمیکردم از آدمهای باتقوایی باشند که از ضبط درست استفاده کنند. آن روزها من هم برای خودم ضبط کوچکی داشتم که معمولاً به نوارهای سخنرانی و نوحه گوش میدادم. زیاد طول نکشید که بوی موادی که آن دو نفر مصرف میکردند شک همه را برانگیخت. از بیمارستان هم فهمیدند و بیرونشان کردند. حدود چهل روز در بیمارستان فاطمه زهرا بودم و حالم حسابی گرفته بود. دیگر نمیخواستم آنجا بمانم. به دکتر اصرار میکردم مرخصم کند، بالاخره قبول کرد. منتها تأکید کرد مواظب باشم تا مثل دفعۀ قبل این همه زحمت ضایع نشود. .ادامه دارد...✒️ 👇👇👇 ✅ @telaavat
﷽ 🌍اوقات شرعی به افق تهران🌍 🖼️️امروز شنبه 29تیرماه 1398 🌞 اذان صبح: 04:14 ☀️ طلوع آفتاب: 05:59 🌝 اذان ظهر: 13:10 🌑 غروب آفتاب: 20:21 🌖 اذان مغرب: 20:41 🌓 نیمه شب شرعی00:18 @telaavat 👆👆👆
☘ پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله: همانا ابلیس که به زمین فرو آورده شد گفت: خدا مرا در زمین فرستادی و مرا رانده شده قرار دادی، 👌 پس برای من خانه ای قرار بده، خداوند فرمود: ⇦ حمام (خانه ی توست) 👌 گفت برای من جایی برای نشستن قرار بده، خداوند فرمود: ⇦ بازارها و محل جمع شدن مردم در راه ها 👌 گفت برای من غذایی قرار بده ، فرمود: ⇦ آنچه اسم خدا بر آن برده نشود. 👌 گفت برای من نوشیدنی قرار بده، فرمود: ⇦ هر مست کننده ای 👌 گفت برای من موذنی قرار بده، فرمود: ⇦ غنایی که با نی نواخته می شود 👌 گفت برای من یک چیز خواندنی قرار بده، فرمود: ⇦ شـعــر 👌 گفت برای من نوشته ای قرار بده، فرمود : ⇦ خال کوبیدن 👌 گفت برای من سخنی قرار بده، فرمود: ⇦ دروغ 👌 گفت برای من فرستاده ای قرار بده، فرمود: ⇦ کهانت(غیب گویی از روی ستاره ها) 👌 گفت برای من توری برای شکار قرار بده، فرمود: ⇦ زنــان 📚 احادیث الطلاب حدیث ۹۸۴ 👇👇👇 ✅ @telaavat
┅════🌦✼✼🌦════┅ ⏮سوره بقره آيه 8 《بسم الله الرحمن الرحیم》 ↩️وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ ءَامَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوِمِ الاَْخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ 🔷ترجمه ↩️وگروهى از مردم كسانى هستند كه مى گویند: به خدا و روز قیامت ایمان آورده ایم، در حالى كه مؤمن نیستند. ‌ ┅════🌦✼✼🌦════┅ 🔷نکته ها 🍃در آغاز این سوره، براى معرّفى مؤمنان چهار آیه و براى شناسایى كفّار دو آیه آمده است. از آیه 8 تا 20 گروه سومى را معرّفى مى كند كه منافق هستند. اینان نه ایمان گروه اوّل را دارند و نه جرأت و جسارت گروه دوم را در ابراز كفر. 🍃 منافق، همانند موش صحرایى است كه براى لانه اش دو راه فرار قرار مى دهد، یكى از آن دو را باز مى گذارد و از آن رفت و آمد مى كند و دیگرى را بسته نگه مى دارد.هر گاه احساس خطر كند با سر خود راه بسته را باز كرده و مى گریزد. نام سوراخ مخفى موش «نافقاء» است كه كلمه منافق نیز از همین واژه گرفته شده است. 🍃گرچه مراد از نفاق در این آیات، كفر در دل و اظهار ایمان است، ولى در روایات نفاق، داراى معناى گسترده اى است كه هركس زبان وعملش هماهنگ نباشد، سهمى از نفاق دارد. در حدیث مى خوانیم: اگر به امانت خیانت كردیم و در گفتار دروغ گفتیم و به وعده هاى خود عمل نكردیم، منافق هستیم گرچه اهل نماز و روزه باشیم. 🍃نفاق، نوعى دروغِ عملى و اعتقادى است و ریاكارى نیز نوعى نفاق ┅════🌦✼✼🌦════┅ 🔷پيام ها⚡️📨 1- ایمان، یك مسئله قلبى است وبه اظهارات انسان بستگى ندارد. «ماهم بمؤمنین» 🍃2- اساس ایمان، ایمان به مبدأ و معاد است. «آمنا باللَّه و بالیوم الآخر» 3- خداوند از درون انسان، آگاه است. «وما هم بمؤمنین» 🆔 @telaavat🍃