eitaa logo
تذکره الاولیاء
11.3هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
519 ویدیو
97 فایل
احوالات و کلمات بزرگان اهل معرفت
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ حاج اسماعيل دولابي ‌: خدا یک تار و یک تور و یک تیر . با تار و تور و تیرِ خود ، آدم ها را جذب می کند. تار خدا قرآن است . نغمه های قرآن آسمانی است . خیلی ها از این طریق قرآن جذب می شوند. خیلی ها را با تور جذب خودش می کند ، مثل مراسم اعتکاف و مراسم ماه رمضان و شب قدر . تیر خدا همان بارهای مشکلات است . غالب آدم ها را از این طریق جذب خودش می کند. اولیای خداوند برای مشکلات لحظه شماری می کردند. شد دلم آسوده چون تیرم زدی ای سرت گردم چرا دیرم زدی؟ ♦️کانال تخصصی کلمات و احوالات اهل معرفت و بزرگان عالم اسلام @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
۲۲.ماه رمضان دریچه ی سلوک...حجت الاسلام اصفهانی.mp3
9.23M
‍ ‌‌‌‌‌‌♦️ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل♦️ جلسه ی بیست و دوم (روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱) ♦️تدبر در قرآن و قفل های قلب ♦️همراه با پرسش و پاسخ دسترسی به لینک لایو در شبهای ماه مبارک رمضان ساعت ۲۳:۳۰ به وقت ایران🔻 https://instagram.com/sholeye_toor?igshid=1wwmu99e14wap ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @sholeye_toor
‍ ‍ احترام حضرت محمد_تقی_آملی(رحمة الله علیه) می‌ فرمود : که من در بحث فقه آیت‌الله سید علی‌آقا قاضی; شرکت می‌ کردم. روزی از ایشان سؤال کردم (آن روز هوا بسیار سرد بود): «با خواندن قرآن¬ کریم آفاق برای عده‌ ای باز می‌ شود و غیب و اسرار برای آن‌ ها تجلّی می‌ کند؛ در حالی که ما قرآن می‌ خوانیم و چنین اثری نمی‌ بینیم!» مرحوم قاضی مدت کوتاهی به چهرۀ من نظر کرد و سپس فرمود: «بلی؛ آن‌ ها قرآن ¬کریم را تلاوت می‌ کنند و با شرایط ویژه، رو به قبله می‌ ایستند، سرشان پوشیده نیست، کلام‌الله را با هر دو دست‌ شان بلند می‌ کنند و با تمام وجود به آن‌ چه تلاوت می‌ کنند توجه دارند و می‌ فهمند جلوی چه کسی ایستاده‌ اند؛ امّا تو قرآن را قرائت می‌ کنی، در حالی که تا چانه‌ ات زیر کرسی رفته‌ ای و قرآن را روی زمین می‌ گذاری!» آیت‌الله شیخ محمد¬تقی آملی(رحمة الله علیه) می‌ گفت: «بلی؛ من همین‌ طور قرآن می‌ خواندم و زیاد به قرائت آن می‌ پرداختم؛ مثل این‌ که مرحوم قاضی با من و مراقب و ناظر وقت قرائتم بوده است. بعد از این ماجرا با تمام وجود به سویش شتافتم و ملازم جلسه‌ هایش شدم.» صادق حسن زاده، اسوۀ عارفان، ص ۲۶ ـ ۲۵ کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
4_5911249341586081965.pdf
155.4K
💠 ماه رمضان، دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل. فایل پی دی اف جلسه ی هفتم (روز هفتم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱) ♦️شاکله و تاسیس بنیان و حقیقت دَوران خیال 📝المکتوبات فی النجف الاشرف @sholeye_toor
‍ و مادامی که در حال غشوه عالم طبیعت هستی و مستی شراب هیولی هستی، نمی‌توانی خود و خودیتِ خود را شهود کنی و کتاب ذات خود را بخوانی و زیور حقیقت وجودت را قرائت کنی؛ پس ای عزیز! از این ستم آباد تاریک و خانۂ وحشتناکِ وحشت زا و نشاء تنگ و تاریک به در آی و بخوان و پرواز کن: تو را ز کنگرۂ عرش می‌زنند صفیر ندانمت که در این دامگه چه افتاده است؟! و حجاب طبع و طبیعت را پاره کن، که تو از جهان قدس و طهارتی و از جایگاه نور و کرامت. چاک خواهم زدن این دلق ریایی چه کنم روح را صحبت ناجنسْ عذابی است الیم شرح دعای سحر ص 195 ♦️کانال تذکرة الاولیاء یادنامه ی تخصصی کلمات و احوالات اهل معرفت و بزرگان عالم اسلام @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
۲۳_ماه رمضان دریچه ی سلوک...حجت الاسلام اصفهانی.mp3
12.96M
‍ ‌‌‌‌‌‌♦️ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل♦️ جلسه ی بیست و سوم ماه رمضان ۱۴۴۱ ♦️قرائت قرآن راهکار انقلاب شاکله ♦️همراه با پرسش و پاسخ دسترسی به لینک لایو در شبهای ماه مبارک رمضان ساعت ۲۳:۳۰ به وقت ایران🔻 https://instagram.com/sholeye_toor?igshid=1wwmu99e14wap ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @sholeye_toor
🔸آیت الله نجابت : قدم اول در سلوک آن است که به معلوم ِخود عمل کنی و بر آن استقامت ورزی . @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
4_5917932581281597115.pdf
249.4K
💠 ماه رمضان، دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل. فایل پی دی اف جلسه ی هشتم (روز هشتم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱) ♦️شاکله، بنیان، قلب و وساوس درونی و بیرونی و اینکه چشم خبر از حقیقت قلب می دهد. 📝المکتوبات فی النجف الاشرف @sholeye_toor
علامه امینی(رحمة الله علیه)، اهتمام خاصی به قرآن و حدیث، به‌ ویژه نهج‌البلاغه داشت. ایشان می فرمود: «هیچ آیه ای در قرآن کریم نیست که اول آن «یا أیُّهَاالَّذینَ آمَنُوا» باشد؛ مگر اینکه علی بن ابی‌ طالب(علیه السلام) سردار مخاطبان آن آیه و امیر، شریف و اول ایشان است.» علامه هر روز، وقتی برای خواندن قرآن و تأمل در آن معین کرده بود. قرآن‌ خواندن وی چون نهج‌ البلاغه، همراه با یاد امام علی(علیه السلام) بود و هرگاه به «یا أیُّهَاالَّذینَ آمَنُوا» می رسید، بیش از پیش در آن دقیق می شد تا معنای آن را به‌ درستی دریابد و (هنگامی که محصل جوانی بود) گاه از پدر فاضل خود معنای آیه را می پرسید و پدر نیز با حوصلۀ تمام، آن را تفسیر می کرد. قرآن و نهج‌البلاغه، دو کتاب گرانقدر برای این محصل جوان بود. گاه هنگام مطالعه این دو کتاب، می گریست و نم‌ نم اشک می ریخت. اشک بر گونه اش جاری می شد و چون دُری گرا‌ن‌ مایه در سینۀ وی نهان می گردید. 📙 شیخ صدوق، اعتقادات، ص۱۱۰. 📙 غلامرضا نیشابوری، سرگذشت های تلخ و شیرین قرآن، ج ۲، ص ۱۰۳. کانال تذکرة الاولیاء @tezkar ایتا eitaa.com/tezkar سروش https://Sapp.ir/tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
۲۴_ماه رمضان دریچه ی سلوک...حجت الاسلام اصفهانی.mp3
11.12M
‍ ‌‌‌‌‌‌♦️ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل♦️ جلسه ی بیست و چهارم ماه رمضان ۱۴۴۱ ♦️اتساع وجودی با آغاز ذکر لفظی و تمسک به قرائت قرآن کریم ♦️همراه با پرسش و پاسخ دسترسی به لینک لایو در شبهای ماه مبارک رمضان ساعت ۲۳:۳۰ به وقت ایران🔻 https://instagram.com/sholeye_toor?igshid=1wwmu99e14wap ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @sholeye_toor
‍ استاد طاهر زاده : با رفتن ماه مبارک رمضان، شیطانِ به بند کشیده شده را آزاد می‌کنند، سعی کنید با نوری که از ماه مبارک رمضان گرفته‌اید با آن مقابله کنید و در مقابله با شیطان مانند قبل از ماه رمضان نباشید، خود را در فروافتادن در دنیا و کثرات آن کنترل کنید. قلبی که در مقابله با شیطان، یاری‌شده می‌تواند با هرچه بیشتر دوری‌ از شیطان زمینه‌ی نظر حق را بر جان خود فراهم نماید ♦️تذکرة الاولیاء @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
۲۵_رمضان دریچه ی سلوک...حجت الاسلام اصفهانی.mp3
9.58M
‍ ‌‌‌‌‌‌♦️ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل♦️ جلسه ی بیست و پنجم ماه رمضان ۱۴۴۱ ♦️ربط باطنی با دریای بیکران قرآن کریم و آغاز بیان شرایط استفاده از قرآن ♦️همراه با پرسش و پاسخ دسترسی به لینک لایو در شبهای ماه مبارک رمضان ساعت ۲۳:۳۰ به وقت ایران🔻 https://instagram.com/sholeye_toor?igshid=1wwmu99e14wap ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @sholeye_toor
‍ 🔸حجت الاسلام صبر آمیز : در روایات آمده است ، هر کس در هر شب جمعه ، سوره ی اسراء را بخواند ، نمی میرد مگر اینکه قائم آل محمد را زیارت می کند و از اصحاب ایشان می گردد . 🔸هر کس در هر شب جمعه ، سوره ی واقعه را بخواند ، از دوستان حضرت امیر علیه السلام می شود و همه او را دوست خواهند داشت. 🔸هر کس هر شب جمعه سوره كهف را بخواند ، عمرش طولانی می شود و شهادت نصيبش می گردد. 🔸هر کس در هر شب جمعه ، سوره ی صاد را بخواند ، به او خیر دنیا و آخرت عطا می شود ، و بزرگان فرموده اند که اهل یقین می شود. 🔸هر کس سوره ی محمد ص را بخواند ، سر از قبر بیرون نمی اورد مگر اینکه به هر جا رو کند ، چهره مبارک رسول الله صلی الله علیه و آله را زیارت خواهد نمود . @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
۲۶_رمضان دریچه ی سلوک...حجت الاسلام اصفهانی.mp3
13.06M
‍ ‌‌‌‌‌‌♦️ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل♦️ جلسه ی بیست و ششم ماه رمضان ۱۴۴۱ ♦️شرایط بهره وری از قرآن کریم ♦️همراه با پرسش و پاسخ دسترسی به لینک لایو در شبهای ماه مبارک رمضان ساعت ۲۳:۳۰ به وقت ایران🔻 https://instagram.com/sholeye_toor?igshid=1wwmu99e14wap ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @sholeye_toor
‍ جمعه آخر ماه رمضان شیخ صدوق از جابربن عبدالله انصاری روایت نموده که: رفتم خدمت حضرت رسول صلوات الله علیه در جمعه آخر ماه رمضان چون نظر آن حضرت بر من افتاد فرمود که ای جابر این آخر جمعه ای است از ماه رمضان پس ان را وداع کن و بگو: "اللهم لا تجعله آخر العهد من صیامنا ایاه ،فان جعلته فاجعلنی مرحوما و لا تجعلنی محروما" خدایا این را آخرین دوران روزه داری ما در آن قرار مده و اگر قرار دهی پس مرا بخشیده شده و رحمت شده بگردان و محرومم قرار مده. مفاتیح الجنان ♦️کانال تذکرة الاولیاء یادنامه ی تخصصی کلمات و احوالات اهل معرفت و بزرگان عالم اسلام @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
4_5922616878773045055.pdf
195.3K
‍ 💠ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل. فایل پی دی اف جلسه ی نهم (روز نهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱) ♦️شاکله و علت تانیث آن، ،شکست عادات مقدمه ی درک درجات عالیه.مقدمه ی بحث تقسیمات طرق برای نفی خواطر 📝المکتوبات فی النجف الاشرف @sholeye_toor
📍هنگام وداع با ماه مبارک رمضان، شب آخر آنست؛ نه روز آخر 🔻اوّلاً، در مراقبات ماه رمضان اشاره شد که ایّام و ماه‌‏های سال نیز مانند همه‏ موجودات عالم عقل و شعور دارند و شاهد بر اعمال انسان‌ها هستند و در قیامت بر له یا علیه افراد گواهی می‌دهند. ▫️طی دستورات رؤیت هلال ماه رمضان گذشت که از قبل به استقبال این ماه برویم و از خداوند درخواست نماییم که ماه رمضان را برای ما ماه امنیّت و سلامت قرار دهد و ما را میزبانانی اهل برای این ماه قرار دهد. ▫️و لذا مرحوم سید بن طاووس توصیه می‌کند که اگر جزو کسانی هستیم که با این ماه مبارک همراه بوده‌ایم، در شب آخر ماه، مانند دو رفیق شفیق که قصد جدا شدن از یکدیگر را دارند، با اندوه و حزن با ماه رمضان وداع کنیم و با زبان حال و قال از این ماه مبارک جدا شویم که چه بسا دیدار بعدی به قیامت بیفتد. ▫️ثانیاً، همان طور که اغلب اعمال ماه مبارک در شب‌های آن است، وقت خداحافظی با این ماه عزیز نیز در شب آخر است و نه روز آن؛ چنانکه در روایت منقول در اقبال نیز تصریح بر این مطلب شده است. ▫️ثالثاً، با دعاهای وداع مأثور، از این ماه که ولی‌نعمت ما بود و به واسطه‏ او درهای فراوانی از رحمت و برکت الهی بر ما گشوده شد خداحافظی کنیم که از معروف‏ترین این ادعیه، دعای امام سجّاد(ع) در صحیفه سجّادیّه است که حضرت با عباراتی سوزناک با این ماه عزیز خداحافظی می‌نمایند. ▫️حضرت در فقراتی از آن می‌فرمایند: «خداحافظ ای شهرالله‌الاکبر و ای عید اولیای خداوند و ای گرامی‌ترین همدم من در میان لحظات عمرم، خداحافظ ای ماهی که با حضورت مأنوس بودم و فراغ تو برایم بسیار دردآور است، و خداحافظ ای ماهی که برای مؤمنان چقدر هیبت داشتی و برای گنه‏کاران چقدر سنگین و طولانی جلوه نمودی...» تا پایان دعا که سراسر عرض حال عاشقانه و مناجات با محبوب در این ماه عزیز است. جلوه نور علوی @jelvehnooralavi ♦️تذکرة الاولیاء @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
۲۷(جلسه ی آخر)ماه رمضان دریچه ی سلوک.. حجت الاسلام اصفهانی.mp3
17.53M
‍ ‌‌‌‌‌‌♦️ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل♦️ جلسه ی بیست و هفتم(جلسه ی آخر) ماه رمضان ۱۴۴۱ ♦️مقدمات لازم و پیشنهادهایی برای قرائت حقیقی قرآن کریم ♦️همراه با پرسش و پاسخ دسترسی به لینک لایو در شبهای ماه مبارک رمضان ساعت ۲۳:۳۰ به وقت ایران🔻 https://instagram.com/sholeye_toor?igshid=1wwmu99e14wap ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @sholeye_toor
2_5352644224326043376.mp3
1.38M
‍ عید فطر؛ و راه مغفرت الهی در این شب ♦️کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
♦️وداع ماه مبارک رمضان در کلام سعدی شیرازی ﺑﺮﮒ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺑﺎﺭ ﺗﻮﺩﯾﻊ ﺑﺮ ﺩﻝ ﺍﺧﻮﺍﻥ ﯾﺎﺭ ﻧﺎﺩﯾﺪﻩ ﺳﯿﺮ، ﺯﻭﺩ ﺑﺮﻓﺖ ﺩﯾﺮ ﻧﻨﺸﺴﺖ ﻧﺎﺯﻧﯿﻦ ﻣﻬﻤﺎﻥ ﻏﺎﺩﺭ ﺍﻟﺤﺐ ﺻﺤﺒﺔﺍﻻﺣﺒﺎﺏ ﻓﺎﺭﻕ‌ﺍﻟﺨﻞ ﻋﺸﺮﺓ ﺍﻟﺨﻼﻥ ﻣﺎﻩ ﻓﺮﺧﻨﺪﻩ، ﺭﻭﯼ ﺑﺮﭘﯿﭽﯿﺪ ﻭ ﻋﻠیک ﺍﻟﺴﻼﻡ ﯾﺎ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺍﻟﻮﺩﺍﻉ ﺍﯼ ﺯﻣﺎﻥ ﻃﺎﻋﺖ ﻭ ﺧﯿﺮ ﻣﺠﻠﺲ ﺫﮐﺮ ﻭ ﻣﺤﻔﻞ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻬﺮ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺍﯾﺰﺩﯼ ﺑﺮ ﻟﺐ ﻧﻔﺲ ﺩﺭ ﺑﻨﺪ ﻭ ﺩﯾﻮ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺗﺎ ﺩﮔﺮ ﺭﻭﺯﻩ ﺑﺎ ﺟﻬﺎﻥ ﺁﯾﺪ ﺑﺲ ﺑﮕﺮﺩﺩ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻠﺒﻠﯽ ﺯﺍﺭ ﺯﺍﺭ ﻣﯽ‌ﻧﺎﻟﯿﺪ ﺑﺮ ﻓﺮﺍﻕ ﺑﻬﺎﺭ ﻭﻗﺖ ﺧﺰﺍﻥ ﮔﻔﺘﻢ ﺍﻧﺪﻩ ﻣﺒﺮ ﮐﻪ ﺑﺎﺯﺁﯾﺪ ﺭﻭﺯ ﻧﻮﺭﻭﺯ ﻭ ﻻﻟﻪ ﻭ ﺭﯾﺤﺎﻥ ﮔﻔﺖ ﺗﺮﺳﻢ ﺑﻘﺎ ﻭﻓﺎ ﻧﮑﻨﺪ ﻭﺭﻧﻪ ﻫﺮ ﺳﺎﻝ ﮔﻞ ﺩﻣﺪ ﺑﺴﺘﺎﻥ ﺭﻭﺯ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻭ ﻋﯿﺪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﺗﯿﺮ ﻣﺎﻩ ﻭ ﺑﻬﺎﺭ ﻭ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻥ ﺗﺎ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻨﺰﻝ ﺣﯿﺎﺕ ﺑﻮﺩ ﺳﺎﻝ ﺩﯾﮕﺮ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻏﺮﯾﺒﺴﺘﺎﻥ ﺧﺎﮎ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺍﺯ ﺁﺩﻣﯽ ﺑﺨﻮﺭﺩ ﮐﻪ ﺷﻮﺩ ﺧﺎﮎ ﻭ ﺁﺩﻣﯽ ﯾﮑﺴﺎﻥ ﻫﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﻣﺎ ﺟﺰﻭﯾﺴﺖ ﮐﻪ ﮔﺬﺭ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ ﭼﻮ ﺑﺮﻕ ﯾﻤﺎﻥ ﮐﻮﻩ ﺍﮔﺮ ﺟﺰﻭ ﺟﺰﻭ ﺑﺮﮔﯿﺮﻧﺪ ﻣﺘﻼﺷﯽ ﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺗﺎﻗﯿﺎﻣﺖ ﮐﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﺁﺏ ﺣﯿﺎﺕ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺩ ﺑﻪ ﺟﻮﯼ ﺭﻓﺘﻪ ﺭﻭﺍﻥ ﯾﺎﺭﺏ ﺁﻥ ﺩﻡ ﮐﻪ ﺩﻡ ﻓﺮﻭ ﺑﻨﺪﺩ ﻣﻠﮏ ﺍﻟﻤﻮﺕ ﻭﺍﻗﻒ ﺷﯿﻄﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﺟﺎﻥ ﭘﯿﺶ ﺍﻫﻞ ﺩﻝ ﺳﻬﻠﺴﺖ ﺗﻮ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭ ﺟﻮﻫﺮ ﺍﯾﻤﺎﻥ ♦️کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا روزۀ عید فطر حرام است؟ | حرمت روزه، یک مانور است!🔸 در روز اول شوال، روزه حرام است. این یک است. می دانید چرا؟ چون می خواهد بگوید: «خوردنشان به امر من است؛ نخوردنشان هم به امر من است» اگر روزۀ اول شوال را حرام نمی کردند، عده زیادی روز اول شوال را روزه می گرفتند و می گفتند: «می خواهیم بدرقه ماه رمضان برویم»! خداوند چون می خواهد همه [با هم] دست بکشند، روزه را حرام کرده. امام صادق(علیه السلام) درباره روز عید فطر و تشخیص آن می فرمایند: «دست است»؛ اگر امام مسلمین گفت: «عید است»، همه باید افطار کنند و نماز عید بخوانند. اگر امام مسلمین گفت: «این آخر رمضان است»، بر همه واجب است روزه بگیرند. چرا این را برای امام مسلمین گذاشته؟ برای اینکه اینجور نشود که زن مقلد این آقاست و آقا می گوید برای من ثابت نشده که امروز آخر رمضان است؛ شوهر مقلد دیگری است؛ او گفته برای من ثابت شده امروز عید بگیریم. اگر بعضی روزه باشند و بعضی روزه نباشند، در خانه چه اتفاقی می افتد؟ روزی که باید جشن بشود، روز عیش باشد، روز سرور باشد، روز خوشحالی باشد، روز حزن می شود. [اعیاد رسمی مسلمین یعنی] عید فطر و عید قربان را برای این خاطر روزه اش را حرام کردند که ایجاد بشود؛ یعنی همه «با هم» دست بکشند از روزه. خود این وحدت یک ابهتی دارد، اسلام را در نظر دشمنان با مهابت می کند. @haerishirazi ♦️کانال تذکره الاولیاء @tezkar
‍ ‍ ره مردن برای این افراد [کسانی که دلبسته ظاهر دنیا شدند و از باطن دنیا غافل] بسیار سخت است. 🔹 چون یک عمر زندگی کرده، و آن عمر سرمایهٔ وجودی او بوده و ساعات عمر را برای بدست آوردن امور دنیویه از مال و جاه و اعتبار مصرف کرده و برای داخل کردن موقعیت و هستی وجودی خود در دل مردم فعالیت نموده و زحمت کشیده، برای اولاد رنج برده و متحمل مشکلات شده، سرمایه‌ای گرد آورده و بدان اعتماد کرده، در سرما و گرما ایام و ساعات عمر خود را برای بدست آوردن این امور مصرف نموده است؛ خلاصه تمام دوران عمر خود را که منطبق است بر قطعات زمان از سالها و ماهها و روزها و ساعتها و دقیقه‌ها و لحظه‌ها، برای بدست آوردن این چیزها مصرف کرده است. 🔹 بنابراین به هر یک از آنها قهراً محبت پیدا نموده است و هر یک از آنها مانند زنجیری دل و خواست او را به خود می‌بندد؛ حالا می‌خواهد از دنیا برود، دل خود را متصل به هزاران زنجیر می‌بیند که از هر طرف او را به این امور دوخته است. اموال او هر یک دل او را بسوی خود می‌کشند، دوستان و احباب به سمت خود می‌کشند، اولاد و زن و عشیره به سمت خود می‌کشند، آرزوهای دراز که در خیال خود پروریده و بر اثر توهم و تخیلی، موجودیت تخیلی و موهومی پیدا کرده به سمت خود می‌کشند؛ و این شخص می‌خواهد برود، حرکت کند، یعنی چه؟ یعنی بار سفر آخرت بندد، وداع کند! رجوعی نیست، دیگر حتی برای یک لحظه روی این عالم را نمی‌بیند، و تمام این اندوخته‌ها و محبوب‌ها و مقصودها به خاک نسیان سپرده می‌شود. و حتی در مقابل دیدگان خود می‌بیند که عشقی که به بدن خود می‌ورزید و برای خراش پوست دستش به طبیب متوسل می‌شد، باید تمام بدن را در خاک ببیند و طعمهٔ ماران و موران زمین کند، و محل و مدفن او، جای آمد و شد خزندگان زیر زمین گردد. سوراخهای بدن او محل رفت و آمد مارها و عقربها شود، و خاک سنگین بر روی پیکر او انباشته گردد و خود در میان آن تبدیل به خاک و خاکستر شود. 🔹 همهٔ اینها را در مقابل دیدگان خود مجسم می‌بیند. 🔹 و از طرفی هم بر اساس وجدان و عقل حرکت نکرده، راه آخرت را روشن ننموده، با ناموس خدا آشنائی پیدا نکرده، با علوم باطنیه و موجبات تجرد نفس پیوسته در جنگ و جدال و قهر بوده، از راه عدالت منحرف و به حقوق خود و سائر افراد مردم که در نزد مبدأ اصیل عالم، خداوند عزوجل محترمند تجاوز کرده، و در مقام عبودیت خدا نبوده، سر به سجادهٔ تسلیم و خاکساری در مقابل ظاهر کنندهٔ این مظاهر عجیب و این مناظر شگفت عالم نگذارده، ایثار نکرده، دستگیری از بیچارگان و درماندگان ننموده، و با اعمال صالحه جان خود را به حیات آن عالم زنده نکرده، و برای تاریکیها و عقبات و کوره راههای طبعی چراغی نیفروخته است. 🔹 با این حال و کیفیت می‌خواهد از دنیا برود! با این مشکلاتی که از هر سو بدو روی آورده و او را احاطه نموده و درهم پیچیده است؛ حیرت زده، خسران زده و زیانکار، با زیان و ندامت و حسرتی که از سر تا قدم او می‌بارد می‌خواهد کوچ کند. بانگ رحیل زده شده و دیگر وقت درنگ و تدارک نیست. 🔹 منبع: ، ج۱، صص ۹۴-۹۶. ♦️کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
هدایت شده از شعله ی طور
4_5924603932507637477.pdf
190.7K
‍ 💠ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل. فایل پی دی اف جلسه ی دهم (روز دهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱) ‌‌‍ ‍ ‍ ‍ ♦️ذکر عملی و فکر(مراقبه) و نسبت آن با فکر در وحدت برای تطهیر خیال 📝المکتوبات فی النجف الاشرف @sholeye_toor
‌استاد شیخ شمس الله قائمی از شاگردان می گوید : " خیلی دلم می خواست بدانم ایشان ارتباطشان با خدا چگونه است، یکبار پیششان بودم ، به قلبشان اشاره کردند و فرمودند سرت را بگذار اینجا ، گوشم را گذاشتم دیدم یک کلمه ای دائم تکرار می شود. گفتم : آقا، ذکر شما فلان کلمه است ؟ فرمودند : بله. مثل ساعت که دائم کار می کند این کلمه تکرار می شد، ارتباطشان با اینگونه بود . 📖 کتاب شیدا ، ص ۴۶ کانال تذکره الاولیاء @tezkar