eitaa logo
تذکره الاولیاء
11.2هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
527 ویدیو
97 فایل
احوالات و کلمات بزرگان اهل معرفت
مشاهده در ایتا
دانلود
گناهان پنهانی ای نفس گمان من این است که تو گناهان پنهانی داری، همانند تاخیر در توبه از بعضی گناهان؛ زیرا که شتاب در توبه کردن واجب فوری و ترک کردن آن حرام است و مانند تزکیه نفس از پاره ای اخلاقیات، که واجب عینی است و ترک کردن این تزکیه و مشغول شدن به عبادات مستحبی ( با وجود چنین واجبی) حرام است و گناهان دیگری هم هستند که همانند این دوگناه ، نهانی و مخفی اند. المراقبات ص 114 @tezkar
نصب قاب عکس ای عزیز! از نصب کردن تابلوهایی که روح حیا و عفت را تضعیف می کند و روی فرزندت را باز می نماید، حتی اگر تصویر خود و همسرت باشد، بپرهیز. با کمال تاسف باید بگویم که بعضی از این تصاویری که تو با همسرت داری، اینها از اختصاصات رابطه همسری می باشد و هرگز نباید به تصویر قاب شده در آید،و در معرض دید دیگران حتی فرزندانت قرار گیرد. سلوک با فرزند ص282 @tezkar
قبرستان ای عزیز من! از رفتن به قبرستان های مسلمین در هر شهری که بودید مضایقه ننمایید که بهترین مذکِّر است ولی حتی المقدور تنها بهتر است(به حساب تذکر بیشتر گرفتن) رساله عرفانی(آیت الله سعادت پرور) ص201 @tezkar
گرفتاری فهم مادی متوجه نیستیم امروز نیز از دو جهت گرفتار فهم مادی از دین شده ایم. یکی از جهت نزدیک به غرب که اصالت را به عالم ماده می دهد و دیگری از جهت غفلت از درک صحیح جایگاه اهل بیت (ع) و شاید بتوان گفت علت این که ما شیعیان نیز امروزه نمی توانیم از اهل بیت(ع) آن که شایسته است هدایت بگیریم علاقه ما نسبت به فرهنگ غرب است خطر مادی شدن دین( استاد اصغر طاهر زاده) ص 97 @tezkar
الهی نامه خواجه عبدالله انصاری در الهی نامه اش گوید: 1. االهی! ابوجهل از کعبه می آید و ابراهیم از بت خانه. کار به عنایت تو بود باقی بهانه. 2. الهی! همه از تو ترسند و عبدالله از خود، زیرا که از تو همه نیکی آید و از عبدالله همه بدی. 3. الهی! آفریدی رایگان و روزی دادی رایگان، بیامرز رایگان که تو خدایی نه بازرگان. 4. الهی! اگر از دوستانم، حجاب برادر و اگر مهمانم، مهمان را نیکودار. 5. الهی! همه می خواهند در تو نگرند و عبدالله می خواهد که تو در وی نگری. 6. الهی! اگر یک بار گوی بنده ی من، از عرش بگذرد خنده من. کتاب 400 موضوع 2000 داستان، ص 484 مناجات خواجه عبدالله انصاری @tezkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سه خصلت دلبستگان به دنیا آیت الله مجتهدی تهرانی @tezkar
مرحوم سید هاشم حداد می فرمودند: چقدر من‌ از اين‌ كلام‌ رسول‌ خدا صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌ وسلّم‌ خوشحال‌ مي‌شوم‌ و هر وقت‌ ياد آن‌ ميكنم‌ حالت‌ ابتهاج‌ و مسرّت‌ به‌ من‌ دست‌ ميدهد، آنجا كه‌ فرموده‌ است‌: إنِّي‌ أُحِبُّ مِنَ الصِّبْيَانِ خَمْسَةَ خِصَالٍ: الاوَّلُ أَنَّهُمُ الْبَاكُونَ؛ الثَّانِي‌ عَلَي‌ التُّرَابِ يَجْتَمِعُونَ؛ الثَّالِثُ يَخْتَصِمُونَ مِنْ غَيْرِ حِقْدٍ؛ الرَّابِعُ لَايَدَّخِرُونَ لِغَدٍ؛ الْخَامِسُ يُعَمِّرُونَ ثُمَّ يُخَرِّبُونَ. ( المواعظ العدديّة : ص 259) «من‌ پنج‌ كار اطفال‌ را دوست‌ دارم‌: اوّل‌ آنكه‌ پيوسته‌ گريانند؛ دوّم‌ آنكه‌ برسر خاك‌ گِرد مي‌آيند؛ سوّم‌ آنكه‌ بدون‌ حقد و كينه‌ با هم‌ دعوا مي‌كنند؛ چهارم‌ آنكه‌ براي‌ فردا چيزي‌ را ذخيره‌ نمي‌نمايند؛ پنجم‌ آنكه‌ خانه‌ مي‌سازند و سپس‌ آنرا بدست‌ خودشان‌ خراب‌ مي‌كنند.» مراد آنستكه‌: اطفال‌ چون‌ به‌ فطرت‌ نزديكترند، يعني‌ به‌ توحيد نزديكترند؛ أنانيّت‌ پوچ‌ و استكبار واهي‌ و شخصيّت‌ مجازي‌ در ميانشان‌ نيست‌. فلهذا چون‌ خندۀ غفلت‌انگيز، و عمارتهاي‌ بهجت‌ آميز، و كينه‌هاي‌ بي‌اساس‌ امّا ريشه‌دار، و ذخيره‌ كردن‌ اموال‌ و انباشتن‌ بر اساس‌ وَهم‌ و پندار، و اتّكاي‌ به‌ دنيا و دلبستگي‌ بدان‌، در ميان‌ ايشان‌ وجود ندارد يعني‌ همه‌ بالفِطرَه‌ اهل‌ توحيد می باشند و فنای آنان‌ فطرةً در ذات‌ خدا بيشتر است‌، بيشتر مورد علاقۀ پيامبر ميباشند کتاب روح مجرد ص 597 @tezkar
📍همزمان با چهل و دومین سالروز ارتحال آن عالم ربانی و معلم توحید برگزار می‌شود: 🔹 *آیین بزرگداشت استاد علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره)* همراه با رونمایی از کتاب "رسالة فی التوحید" اثر علامه طباطبایی(ره) 🔸سخنرانان: آیت‌الله سید یدالله یزدان‌پناه استاد محمدتقی فیاض‌بخش ▫️زمان: چهارشنبه ۲۴ آبان، بعد از نماز مغرب و عشاء ▫️محل برگزاری: تهران، میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، کوچه شهید صیرفی‌پور، مجموعه فرهنگی سرچشمه (یادمان شهدای هفتم تیر) 📌 [موقعیت مراسم بر روی نقشه](https://nshn.ir/aerbvEBbVxi6pA) ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
امام صادق عليه السلام ما مِنْ عَمَلٍ حَسَنٍ يَعْمَلُهُ الْعَبْدُ اِلاّوَلَهُ ثَوابٌ فِى الْقُرْآنِ اِلاّ صَلاةُ اللَّيْلِ فَاِنَّ اللّهَ لَمْ يُبَيِّنْ ثَوابَها لِعَظيمِ خَطَرِهِ عِنْدَهُ فَقالَ: «تَتَجا فى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفا وَطَمَعَا وَمِمّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما اُخْفِىَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِّ اَعْيُنٍ جَزاءً بِما كانُوا يَعْملُونَ» هيچ كار خوبى نيست كه انسان انجام دهد جز اينكه براى آن در قرآن پاداشى بيان شده است مگر نماز شب، كه خداوند پاداش آنرا مشخص نكرده بخاطر بزرگى و عظمت آن پيش خودش بلكه فرموده است: پهلو از بستر از خواب حركت مى دهند (در دل شب) با بيم و اميد خداى خود را مى خوانند و از آنچه روزى آنها كرديم انفاق مى كنند، هيچ كس نمى داند كه پاداش نيكوكاريش چه نعمت و لذتهاى بى نهايت كه روشنى بخش ديده است در عالم غيب براى او ذخيره شده است. وسائل الشيعه، ج 5، ص 281 @tezkar
سخن بسیار کردن ای سید، سخن بسیار کردن دل را در جنبش آرد و تفرقه بار(باز) دهد، و از کسب وحدت و یگانگی غافل سازد، جز به ضرورت حرف مزن، و هر چه گویی مختصر گوی، و اندیشه وحدت را یک لمحه از خود جدا مکن، چون در مجالس بنشینی بیشتر مقید شو مبادا غفلتی واقع شود، و سعی کن تا آن کثرت مرآت وحدت شود مقوی گردد. کتاب رسائل عرفانی ص148 ، متن رساله نور وحدت @tezkar
نماز شب از امام صادق (ع) نقل شده است که «اگر هر شخصی آخرین آیه سوره کهف را بخواند در هر ساعتی كه مشخص کند از خواب بیدار می شود» (الکافی، ج 2، ص 462) آیه 110 سوره کهف: «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحى‏ إِلَیَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَدا» آیت الله بهجت سال 1363 فرمودند : در مصباح المتهجد شیخ طوسی آمده است که بعد از این آیه این چنین بگویید: ( امام کاظم (ع) می فرمایند: هر كس مى‌خواهد در یک ساعت خاصی از شب از خواب برخیزد، در زمان خوابيدن این دعا را بخواند ) «اَللّهُمَّ لا تُنْسِني ذِكْرَکَ وَلا تُؤْمِنّي مَكْرَکَ وَلا تَجْعَلْني مِنَ الْغافِلينَ وَاَنْبِهْني لاحَبِّ السّاعاتِ اِلَيْکَ، اَدْعُوکَ فيها فَتَسْتَجيبَ لي وَاَسْأَلُکَ فَتُعْطيني وَاَسْتَغْفِرُکَ فَتَغْفِرُ لي، اِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلّا اَنْتَ، يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ» مصباح المتهجد ص 123 @tezkar
صاحب سگ مرحوم حاج شیخ عباس تهرانی (متوفی 1385) تلمیذ عارف الله میرزا جواد ملکی تبریزی گفت: ما جوان بودیم و در افراط و تفریط به ریاضت شخصی مشغول و رنگ و رویم عوض شده بود. رفتم به استاد، دیدم روی سکوی منزل نشسته است. چون نظرش به من افتاد، فرمود: «این کار ها چیست که تو می نمایی؟ این ها خلاف شرع است.» گفتم : اخر نفس اماره چنین و چنان می کند! فرمود: نفس اماره فقط با این کارها درست نمی شود. من و پسرم رفتیم توی این باغ. سگی به ما حمله کرد؛ هر کاری کردم، دیدم نمی شود. چه آن که سگ، درنده خوی است و نمی شود از دست او خلاص شد. صدا زدم ای صاحب باغ! بیا جلوی سگت را بگیر. صاحب سگ آمد و اشاره ای کرد و سگ رفت. خدا صاحب نفس است. به او التماس کن تا تو را از شر نفس آزاد کند. دو عارف سالک ص 140 @tezkar
درهـاى خير و سعادت رسول خدا صلي الله عليه و آله در جنگ تبوك به معاذ بن جبل فرمود:  وَاِنْ شِئْتَ أَنْبَأْتُكَ بِاَبْوابِ الْخَيْرِ؟ قالَ: قُلْتُ: اَجَلْ يارَسُولَ اللّهِ قالَ: اَلصَّوْمُ جُنَّةٌ، وَالصَّدَقَةُ تُكَفِّرُ الْخَطيئَةَ، وَقِيامُ الرَّجُلِ فِى جَوْفِ اللَّيْلِ يَبْتَغى وَجْهَ اللّهِ، ثُمَّ قَرَءَ هذِهِ الآيَةَ: «تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ المَضاجِعِ» مى خواهى درهاى خير و سعادت را به تو معرّفى كنم؟ او گفت: آرى اى رسول خدا، پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: اينهاست: ۱ ـ روزه كه سپر (از آتش) است. ۲ ـ صدقه كه خطا را جبران مى كند. ۳ ـ بيدارى انسان در دل شب كه بخاطر خدا باشد سپس اين آيه را خواند: «تَتَجافى جُنُوبُهُم عَنِ المَضاجِعِ ... بحارالأنوار، ج 87، ص 123 @tezkar
کهکشان نیستی پس از احوالپرسی قاضی از او پرسید: این چندمین فرزند است که علویه سقط میکنند؟ . سید محمدحسین گفت: «آقا» دومی است؛ پس از وفات محمد یک بار، والآن هم مجدداً چند روز قبل. قاضی چند لحظه ای سکوت ،کرد نفس عمیقی کشید و گفت: «اینها در عالم حساب دارد آقا محمد حسین؛ این راه راه صبر است و باید بدانید که اسم اعظم پروردگار استقامت در طریق توحید است. سید محمد حسین که بیش از سی سال سن ،نداشت با چشمانی که دریا در آن موج میزد گفت: «بله آقامتوجهم.» گاهی خداوند چهل روز بنده را در سختی و گرفتاری قرار می دهد تا یک بار از ته دل «یا الله» بگوید و به یاد خدا بیفتد لحظاتی هر دو ساکت شدند و پس از آن استاد گفت: «اگر طالب حقیقی بودید، به جست و جو ادامه دهید. اگر الآن به آب نرسیدید، بالأخره زمانی آب برایتان از زمین فوران خواهد کرد. تازه اگر به آب هم رسیدید و درها برایتان باز شد به همان کم بسنده نکنید؛ بیشتر جست وجو کنید و بیشتر بخواهید این رسم بندگی است اگر کشفی، قدرتی یا جذابیتی از غیب برای شما رخ ،نمود مطلقاً به آن توجه نکرده و آن را از خود بازدارید؛ که اگر به آن توجه کردید همچون حصاری شما را متوقف و اسیر خویش خواهد کرد.» @tezkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه تکان دهنده آیت الله بهجت به استاد عابدینی برای خواندن نماز شب @tezkar
حالات نفس عارف عابد « ابن فهد حلی» میفرماید: نفس : 1ـ در حالت شهوت، حیوانی بیش نیست. 2ـ در حالت غضب، درنده ای است. 3ـ در حال مصیبت، بچه ای می باشد. 4ـ در حال نعمت، فرعون می شود. 5ـ در حال سیری، او را مستکبر می یابی. 6ـ در حال گرسنگی، مجنونش می بینی. اگر او را اسیر کنی طغیان می کند، اگر گرسنه اش بداری صیحه می زند و جزع می کند. نفس بسان الاغی می باشد، اگر علفش دهی در می رود، اگر گرسنه اش نگه داری عرعر می زند. 400موضوع 2000داستان ص 574 @tezkar
راهی برای نجات از شهوات جز مراقبه نیست داداش جان! کسی که واقعا می خواهد خاطرش از انتقال به معاصی مصون بماند. بسیار بسیار این مهم است. « فلا طریقَ له الاّ المُجاهده» بایددر طول عمرش مجاهده بکند. چون نفس زود تعلق پیدا می کند، نفس مرکز تعلق است، به همه چیز تعلق پیدا می کند. باید این تعلقات را قطع کنید آقا جان من! عزیز من! باید ببُرید « فی قَمعِ الشهواتِ فهذا هو القَدرُ الذی یدخلُ تَحتَ الاختیار» آن قدر که در تحت اختیار است، این است که من تعلقات را بزنم، آدم افلیج که نیستی: این که فردا این کنم یا آن کنم خود دلیل اختیارست ......... پرودگا عزیز تو را مختار خلق کرده است تا کار کنی، مجاهده کنی. آدم باید خودش را به پرودگار عزیز مقید بکند: « و حُبَّه و انسهُ عُده و ذخیره لها للموت» محبت به او و انس با او ذخیره مرگ است، مگر پرودگار عزیز نجات بدهد! مواعظ 1 ص 260و261 @tezkar
هدایت شده از الهادی
🔻 فاطمه بنت الحسین می‌گوید در مجلس یزید، من دختر جوانی بودم. یزید مهمان‌هایی داشت؛ نگاه یکی از مهمان‌ها که به من افتاد به یزید گفت یا امیرالمؤمنین! این را به عنوان کنیز به من بدهید و من یک دفعه ترسیدم و فکر کردم که این کار را می‌توانند بکنند. 🔸 عمه من، حضرت زینب سلام الله علیها به آن مرد فرمود که "کذبتَ"، دروغ گفتی، نه تو می‌توانی این کار را بکنی و نه یزید. 🔹 قضیه حساس شد. به یک نفر مثل یزید که این همه جنایت کرده است این حرف را زدن عجیب است. 🔸 یزید گفت: می‌دانی که من می‌توانم اگر بخواهم این دختر را به عنوان اسیر بدهم، حضرت زینب (سلام الله علیها) فرمودند: والله نمی‌توانی. 🔹 یزید سر خود را پایین انداخت. مدتی در سکوت بود؛ دوباره آن مرد مطلب خود را اظهار کرد. یزید به او پرخاش کرد گفت که خدا تو را مرگ بدهد حرف نزن و قضیه تمام شد. 🔸 چرا حضرت زینب سلام الله علیها اینطور صحبت فرمودند؟ چون تکوینا ولایت دارند. بالأخره اسباب ولایت دست آن‌ها بوده است، نه اینکه همین‌طور فقط از روی تهدید ظاهری صحبت کرده باشند. 🔹 کسی نمی‌تواند این‌طور محکم صحبت کند مگر اینکه این جایگاه را [قدرت ولایی] داشته باشد، آن هم در چنین جایگاهی که خود او را هم به عنوان اسیر وارد مجلس کردند. کد ۱۰۷۴ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
سی سال است منتظر مرگ هستم! دم آخر زندگی طبیب بالای سر آخوند ملافتح علی آوردند، ایشان آهسته به اطرافیان گفت: که کار گذشته است. حضار با همدیگر نجوا می کردند که آخوند نفهمد، ولی ایشان به آن فرمو: بگویید، طبیب چه گفت است؟ بنده سی سال است منتظرش هستم! درمحضر بهجت کتاب اول (محمد حسین رخشاد) ص94 @tezkar
جواب خطورات شخصی گفت: پشت سر عارف واصل سید مرتضی کشمیری می رفتم، به ذهنم خطور کرد که مگر کسی غیر از امام معصوم هم غیب می داند؟ در این هنگام سید مرتضی برگشت و به من گفت: آری، مومنان هم می دانند! فهمیدم که به خطور در ذهنم جواب داد. در محضر بهجت ج 2ص11 @tezkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا امام زمان را اذیت میکنی آیت الله سید جواد حیدری @tezkar
رسالة لب اللباب در سیر و سلوك أولي الألباب سوم: رِفق و مدارا و این از اهّم اموری است که باید سالک الی الله آن را رعایت کند چه اندک غفلتی در این امر سبب میگردد که علاوه بر آنکه سالک از ترقی و سیر باز میماند بلکه برای همیشه به کلی از سفر ممنوع خواهد شد. سالک در ابتدای سفر در خود شور و شوقی زاید بر مقدار متَرقَّب می یابد و یا در بین سفر هنگام ظهور تجليات صُورية جماليه، عشق و شور وافری در خود حس می کند و در اثر آنها تصمیم می گیرد اعمال کثیره ی عبادیه ای را به جای آورد، لهذا اکثر اوقات خود را صرف دعا و ندبه می نماید، به هر عمل دست می زند و از هر کس کلمه ای می آموزد و از هر غذای روحانی لقمه ای برمی دارد. این طرز عمل علاوه بر آنکه مفید نیست زیان آور است چون در اثر تحمیل اعمال گران بر نفس ناگهان در اثر فشاری که بر نفس وارد شده، نفس عکس العمل نشان داده و عقب زده و بدون گرفتن نتیجه سالک از همه کارها می ماند و دیگر در خود میل و رغبتی برای اِتیان جزئی ترین جزء از مستحبّات احساس نمیکند. رساله لب اللباب ص 106 @tezkar