eitaa logo
ثقلین بابِ حطه
243 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
77 فایل
رسولُ اللَّه(ص): انّی تارکٌ فیکُمُ الثّقلَیْنِ کتابَ اللَّهِ و عترتی أهلَ بیتی؛ فإِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی‏ یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوضَ 📥ارتباط با ادمین جهت سوالات دینی و اعتقادی،مشاوره تحصیلی،خانوادگی،ازدواج و... https://eitaa.com/Saghalein313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰عرض سلام و ادب خدمت همه همراهان عزیز با عرض معذرت به علت بیماری،فعالیت کانال به کندی جلو می‌رود. ان شاءالله با دعای شما بهبود پیدا کرده و در خدمت شما باشیم. یازهرا ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔰رئیس جمهور از روسیه به ایران نیامده مستقیم به مناطق متاثر از سیل در کرمان رفت 😏یادی کنیم از شیخ حسن که گلستان رو سیل برده بود از قشم برنمی‌گشت! ✅فرق داره به کی رای بدی ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅 امام حسين عليه السلام: ✍️ مَن طَلَبَ رِضا اللّهِ بِسَخَطِ الناسِ كَفاهُ اللّهُ اُمُورَ الناسِ، و مَن طَلَبَ رِضا الناسِ بِسَخَطِ اللّهِ، وَكَلَهُ اللّهُ إلى النّاسِ 🔴 هركه خشنودى خدا را با ناخشنودى مردم بطلبد، خداوند او را از امور مردم بى نياز كند و هركه خشنودى مردم را با ناخشنود كردن خدا بجويد، خداوند او را به مردم وا گذارد. 📚میزان الحکمه، جلد ۴، صفحه ۴۸۸ ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰حکمت ۴۰ نهج‌البلاغه: راه های شناخت عاقل و احمق(اخلاقی) لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ، وَ قَلْبُ الْأَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ. 📌شرح اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔻▫️ تفسیر اجمالی ۴۰ نهج البلاغه ‮آنچه امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه بيان فرموده كنايه زيبايى است درباره كسانى كه سنجيده يا نسنجيده سخن مى گويند مى فرمايد: «زبان عاقل پشت قلب او قرار دارد در حالى كه قلب احمق پشت زبان اوست»؛ (لِسَانُ‌ الْعَاقِلِ‌ وَرَاءَ‌ قَلْبِهِ‌، وَ قَلْبُ‌ الْأَحْمَقِ‌ وَرَاءَ‌ لِسَانِهِ‌) . اشاره به اين‌كه انسان عاقل نخست انديشه مى كند سپس سخن مى گويد در حالى كه احمق نخست سخن مى گويد و بعد در انديشه فرو مى رود به همين دليل سخنان عاقل حساب شده، موزون، مفيد و سنجيده است؛ ولى سخنان احمق ناموزون و گاه خطرناك و بر زيان خود او. همين عبارت با شرح جالبى در خطبۀ 176 آمده است و در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‌خوانيم: «إنَّ‌ لِسٰانُ‌ الْمُؤمِنِ‌ وَرٰاءَ‌ قَلْبِهِ‌ فَإذٰا أرٰادَ أنْ‌ يَتَكَلَّمَ‌ بِشَىْ‌ءٍ‌ تَدَبِّرُهُ‌ بِقَلْبِهِ‌ ثُمَّ‌ أمْضٰاهُ‌ بِلِسٰانِهِ‌ وَ إنَّ‌ لِسٰانُ‌ الْمُنٰافِقِ‌ أمٰامَ‌ قَلْبِهِ‌ فَإذٰا هَمَّ‌ بِشَىْ‌ءٍ‌ أمْضٰاهُ‌ بِلِسٰانِهِ‌ وَ لَمْ‌ يَتَدَبَّرَه بِقَلْبِهِ‌؛ زبان انسان با ايمان پشت قلب (و فكر) او است، لذا هنگامى كه مى‌خواهد سخنى بگويد نخست در آن تدبّر مى‌كند سپس بر زبانش جارى مى‌سازد، ولى زبان منافق جلو قلب او است، لذا هنگامى كه تصميم به چيزى مى‌گيرد بدون هيچ‌گونه تدبّر بر زبانش جارى مى‌سازد». از آنجا كه على عليه السلام باب علم پيامبر صلى الله عليه و آله است اين سخن را از او آموخته است. امام حسن عسكرى عليه السلام اين سخن را با عبارت لطيف ديگرى بيان فرموده: «قَلْبُ‌ الْأحْمَقِ‌ في فَمِهِ‌ وَفَمِ‌ الْحَكيٖمِ‌ في قَلْبِهِ‌؛ قلب (و۸ فكر) احمق در دهان او و دهان شخص حكيم در قلب اوست!». ‮مرحوم سيّد رضى پس از ذكر اين كلام حكمت‌آميز مى‌گويد: «اين سخن از مطالب شگفت‌انگيز و پرارزش است و منظور اين است كه عاقل زبانش را به كار نمى‌گيرد مگر بعد از مشورت با عقل خويش و فكر و دقت؛ ولى احمق سخنانى كه از زبانش مى‌پرد و حرف‌هايى كه بدون دقت مى‌گويد بر مراجعۀ به فكر و انديشه و دقت رأيش پيشى مى‌گيرد، بنابراين گويا زبان عاقل پشت قلب او قرار گرفته و قلب احمق پشت زبان اوست»؛ (قٰالَ‌ الرَّضىُ‌ وَ هٰذٰا مِنَ‌ الْمَعٰانِى الْعَجيٖبَةِ‌ الشَّريٖفَةِ‌، وَ الْمُرٰادُ بِهِ‌ أنَّ‌ الْعٰاقِلَ‌ لاٰ يَطْلُقُ‌ لِسٰانَهُ‌، إلاّ بَعْدَ مُشٰاوَرَةِ‌ الرَّوِيَّةِ‌ وَ مُؤٰامِرَةِ‌ الْفِكْرَةِ‌. وَ الْأحْمَقُ‌ تَسْبِقُ‌ حَذَفٰاتِ‌ لِسٰانِهِ‌ وَ فَلَتٰاتِ‌ كَلاٰمِهِ‌ مُرٰاجَعَةَ‌ فِكْرِهِ‌ وَ مُمٰاخَضَةَ‌ رَأيِهِ‌ فَكانَ‌ لِسٰانُ‌ الْعٰاقِلِ‌ تٰابِعٌ‌ لِقَلْبِهِ‌، وَ كٰأنَ‌ قَلْبُ‌ الْأحْمَقِ‌ تٰابِعٌ‌ لِلِسٰانِهِ‌) . [گفتار حكيمانه] 41 و قد روي عنه عليه‌السلام هٰذا الْمَعْنىٰ‌ بِلَْفظٍ آخَرٍ، وَهُوَ قَوْلِهِ‌: قَلْبُ‌ الْأَحْمَقِ‌ فِي فِيهِ‌، وَ لِسَانُ‌ الْعَاقِلِ‌ فِي قَلْبِهِ‌. وَ مَعْنٰاهُمٰا وٰاحِدٌ . همان جملۀ (پرمايۀ) قبل، از امام عليه السلام به تعبير ديگرى بدين صورت نقل شده است كه فرمود: قلب احمق در دهان اوست و زبان عاقل در درون قلبش! و هر دو يك معنا را بازگو مى‌كنند. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
Ostad Fayazi. 1400.10.29 - .mp3
1.1M
📜نقش اخلاص در زندگی انسان و علامت آن 🔸حضرت آیت‌الله فیاضی ▪️۲۹. ۱۰. ۱۴۰۰ نمازخانه موسسه امام خمینی رحمه الله @asfar99 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
5.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بغض رهبر انقلاب در دیدار با مداحان👆 🔻 رهبر انقلاب: هیئت را اصحاب ائمه تشکیل دادند، آنها شروع کردند بعد از حادثه‌ی کربلا دور هم جمع میشدند، حضرت، امام صادق (علیه‌السّلام) از راوی سؤال میکنند، میگویند تَجلِسونَ و تُحدّثون؟ می‌نشینید دور هم، صحبت میکنید، حرف میزنید؟ یعنی مسائل ما را مطرح میکنید؟ او جواب میدهد که بله، این کار را میکنیم، یعنی همین مجموعه‌ی هیئات. بعد حضرت میفرمایند که «إنّ تلكَ المجالس‏ أُحبّها»، من دوست میدارم این مجالس را، قربان آن دل ، مجالس شما را دوست میدارم. ۱۴۰۰/۱۱/۳ ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه‌ای سوره مبارکه الزمر آیه ۲۲ «أَفَمَن شَرَحَ اللَّهُ صَدرَهُ لِلإِسلامِ فَهُوَ عَلىٰ نورٍ مِن رَبِّهِ ۚ فَوَيلٌ لِلقاسِيَةِ قُلوبُهُم مِن ذِكرِ اللَّهِ ۚ أُولٰئِكَ في ضَلالٍ مُبينٍ» نجات از قساوت؛ مایه‌ی نجات. این فرصت [ماه رمضان] را باید برادران عزیز، خواهران عزیز، مسئولین محترم، بخصوص ماها، خیلی مغتنم بشماریم؛ فرصت انابه است، فرصت رجوع به خدای متعال است، فرصت نورانی کردن دل و طراوت دادن به دلها است و فرصت تضرّع است؛ پیش خدای متعال تضرّع کنیم. هرکدام از شماها در هر بخشی که مشغول کار هستید، مطمئنّاً مشکلاتی دارید، کمبودهایی دارید‌، نیاز دارید به عناصری، به عواملی؛ اینها را از خدا باید بخواهیم. در کنار تلاشِ شما مطمئنّاً دعای شما و تضرّع شما یک امر لازمی است؛ این تضرّع را بایستی ما فراموش نکنیم. در چند دعا ازجمله دعای شریف ابی‌حمزه‌ی ثمالی [آمده]: وَ لا یُنجی مِنکَ اِلَّا التَّضَرُّعُ اِلَیک‌ راه نجات ما تضرّع به نزد پروردگار متعال است. خب تضرّع پیش خدای متعال که مایه‌ی نجات ما است -میگوییم «لا یُنجی مِنکَ اِلَّا التَّضَرُّعُ اِلَیک‌» این تضرّع، چطور وسیله‌ی نجات است؟ انسانهای ضعیف هم گاهی ممکن است تضرّع کنند نزد انسانهای دیگر؛ فرق این [دو] چیست؟ فرق و تفاوت میان تضرّع عندالله و تضرّع عند «بندگان خدا» در چیست؟ مهم این است که به این نکته توجّه کنیم. تضرّع در مقابل بندگان خدا برای این است که شما دل آن‌کس را که پیش او تضرّع میکنید، نرم کنید؛ [امّا] تضرّع عندالله برای این است که دل خودمان را نرم کنیم؛ دل خودمان را نجات بدهیم از قساوت؛ این مایه‌ی نجات است. اگر دل از حالت قساوت خارج شد و نرم شد، نورانیّت پیدا خواهد کرد. این نورانیّت دل است که راه‌ها را به روی انسان باز میکند، به انسان امید میبخشد، به انسان تلاش میبخشد، انسان را در راه‌های صحیح و درست هدایت میکند. تقوا وقتی‌ بود، خدای متعال هدایتش را به انسان عنایت میکند. این تقوا ناشی از همان نرمش دل و لطافت دل و نورانیّت دل است؛ اصل قضیّه این است. در سوره‌ی مبارکه‌ی زمر [آمده]: فَوَیلٌ لِلقٰسِیَةِ قُلوبُهُم مِن ذِکرِ اللهِ اُولٰئِکَ فی‌ ضَلٰلٍ مُبین‌؛ دلِ سخت، دلِ دچار قساوت، این‌جوری است. گمراهی آشکار برای اینها در این آیه ذکر شده. در سوره‌ی مبارکه‌ی مائده درباره‌ی بنی‌اسرائیل میفرماید: فَبِما نَقضِهِم میثاقَهُم لَعَنّـٰهُم وَ جَعَلنا قُلُوبَهُم قاسِیَة؛ مظهر لعنت الهی، قساوت قلب آنها است که بر اثر عمل خود آنها است: فَبِما نَقضِهِم میثاقَهُم؛ معاهده‌ی خودشان با خدای متعال را فراموش کردند، نقض کردند. اینها چیزهایی است که در جامعه‌ی مؤمن ما باید مورد توجّه باشد؛ بخصوص برای ما مسئولین که هرکدام در یک بخشی، باری بر دوش داریم. در سوره‌ی مبارکه‌ی بقره، باز درباره‌ی بنی‌اسرائیل [میفرماید]: ثُمَّ قَسَت قُلوبُکُم مِن بَعدِ ذٰلِکَ فَهِیَ کَالحِجارَةِ اَو اَشَدَّ قَسوَةً وَ اِنَّ مِنَ الحِجارَةِ لَما یَتَفَجَّرُ مِنهُ الاَنهار؛ از سنگ سخت‌تر شد دلهایتان؛ این را پیغمبر اکرم از قول پروردگار در مقام مجادله و محاجّه‌ی با یهودی‌های مدینه بیان میفرماید و گذشته‌‌ی آنها را به یادشان می‌آورد. همه‌ی اینها برای ما وسیله‌ی درس و آگاهی و عبرت و موعظه است، باید سعی کنیم. در یک روایتی در کافی شریف است: وَ القاسِی القَلبِ مِنّی بَعید؛ بُعد از خدای متعال، بدترین آفت برای انسان است؛ که انسان از خدای متعال دور بشود و قساوت قلب این خصوصیّت را دارد که انسان را دور میکند. یا در یک روایت دیگر: ما ضُرِبَ‌ عَبدٌ بِعُقوبَةٍ اَعظَمَ مِن قَسوَةِ القَلب‌. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110