eitaa logo
ثقلین بابِ حطه
243 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
77 فایل
رسولُ اللَّه(ص): انّی تارکٌ فیکُمُ الثّقلَیْنِ کتابَ اللَّهِ و عترتی أهلَ بیتی؛ فإِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی‏ یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوضَ 📥ارتباط با ادمین جهت سوالات دینی و اعتقادی،مشاوره تحصیلی،خانوادگی،ازدواج و... https://eitaa.com/Saghalein313
مشاهده در ایتا
دانلود
اجمالی از علم منطق،ج۲۲،مظنونات تا مخیلات،نجفی.m4a
15.45M
📌اجمالی از 📎 ▪️منطق تصدیقات/ مظنونات تا صناعات خمس ◽ابوالفضل‌ نجفی ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰حکمت ۳۱ نهج‌البلاغه: راه های شناخت ایمان و کفر ...وَ الْجِهَادُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الصِّدْقِ فِي الْمَوَاطِنِ وَ شَنَآنِ الْفَاسِقِينَ... 📌تفسیر اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔻▫️تفسیر اجمالی ۳۱ نهج‌البلاغه سپس امام عليه السلام از چهارمين پايۀ ايمان يعنى جهاد دم مى‌زند و براى آن مانند سه پايۀ گذشته چهار شاخه ذكر مى‌كند و مى‌فرمايد: «جهاد (نيز) چهار شاخه دارد: امر به معروف، نهى از منكر، صدق و راستى در معركه‌هاى نبرد، و دشمنى با فاسقان»؛ (وَ الْجِهَادُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ‌ شُعَبٍ‌: عَلَى الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ‌، وَ النَّهْىِ‌ عَنِ‌ الْمُنْكَرِ، وَ الصِّدْقِ‌ فِي الْمَوَاطِنِ‌، وَ شَنَآنِ‌ الْفَاسِقِينَ‌) . در واقع امام جهاد را به معناى وسيع كلمه تفسير فرموده نه تنها جهاد نظامى در ميدان جنگ با دشمنان كه نتيجۀ همۀ آنها عظمت اسلام و مسلمانان و دفع شر كافران و فاسقان و منافقان است و به تعبير ديگر امام به هر چهار محور جهاد: جهاد با قلب، با زبان، با عمل و با اسلحه در ميدان نبرد اشاره مى‌كند كه جهادى است فراگير و شامل تمام مصداق‌ها میشود. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
اجمالی از معرفت شناسی،ج۲۹،وحی و تجربه دینی.m4a
10.45M
📌اجمالی از 📎جلسه بیستم‌ونهم_ راه های معرفت دینی، و ▫️ابوالفضل‌ نجفی ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 تفسیر اجمالی آیات قرآن کریم در بیان امام خامنه‌ای سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۱۴ «يُؤمِنونَ بِاللَّهِ وَاليَومِ الآخِرِ وَيَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَيَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ وَيُسارِعونَ فِي الخَيراتِ وَأُولٰئِكَ مِنَ الصّالِحينَ» در کار خیر و کمکهای مؤمنانه مسابقه بگذارید. یک مسئله هم مسئله‌ی کمک مؤمنانه است. عدّه‌ای از مردم در این حوادث‌‌ [مربوط به کرونا] بِجِد آسیب دیدند؛ البتّه برای اغلب مردم از لحاظ کسب و کار و درآمد و زندگی و مانند اینها مشکلاتی پیدا شد لکن همه دچار آسیب‌های جدّی نشدند؛ امّا یک عدّه‌ای واقعاً دچار آسیب‌های جدّی شدند و مشکلات فراوانی برایشان پیش آمد. این را باید جبران کرد؛ چه کسی جبران کند؟ مردم. نمیشود همه‌ی بار را بر دوش دولت گذاشت؛ البتّه مسئولین دولتی و شبه‌دولتی وظایفی دارند که باید انجام بدهند و انجام هم میدهند. ما مطّلعیم که دارند کار میکنند لکن اینها کافی نیست و بایستی عموم مردم همچنان که در آن جریان اوّلِ کمک مؤمنانه در آستانه‌ی ماه رمضان وارد شدند و به معنای واقعی کلمه کمک کردند، باز هم همین [کار] انجام بگیرد. این «تسابق الی ‌الخیرات» است. ما در قرآن چند جا داریم که «یُسارِعُونَ فِی الْخَیْرات»؛(۱) یا «یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ أُولئِکَ مِنَ الصَّالِحینَ». یک جا [دارد] «أُولئِکَ یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ هُمْ لَها سابِقُونَ»؛ چند جا [دارد] «فَاستَبِقُوا الخَیرات»، یعنی مسابقه گذاشتن که قرآن به معنای واقعی کلمه به ما میگوید در کار خیر و کمکهای مؤمنانه مسابقه بگذارید؛ یعنی سعی کنید شما جلوتر از دیگران حرکت کنید و [پیش] بروید. و این کار به نظر من مهم است؛ حتّی این اطعامهای محرّم را هم که در آن ایّام بعضی از هیئات، بعضی از مردم که توانایی‌هایی دارند و نذری و اطعام و مانند اینها درست میکنند، میشود به این شکل کمک مؤمنانه به خانواده‌ها و به شکل کاملاً پاکیزه و دور از مشکل سرایت [بیماری] و مانند این حرفها انجام داد. انقلابیگریِ به معنای واقعی کلمه اینها است؛ یعنی اینها جزو مسائل قطعی انقلابیگری است. انقلابیگری با زبان نیست، با عمل است؛ عمل جلوتر از زبان بایستی انسان را راه ببرد؛ و واقعاً کسانی که در این زمینه‌ها فعّالیّت میکنند، کار انقلابی انجام میدهند و این [کارها] انقلابیگری است. البتّه بعضی هم ممکن است که آمادگی نداشته باشند؛ یعنی این جور نیست که همه بتوانند کارهای برجسته‌ای در این زمینه انجام بدهند، لکن وقتی که می‌بینند یک کسانی در آن صفوف مقدّم با پیشتازی و علاقه و شوق حرکت میکنند، اینها هم به شوق می‌آیند و بالاخره در بین صفوف یک جایی برای خودشان پیدا میکنند و آنها هم وارد این میدان میشوند.۱۳۹۹/۰۵/۱۰ بیانات در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
خلاصه مقاله .pdf
341.3K
🔰خلاصه مقاله سعادت در مکاتب سعادت‌گرا ▫️ 🔹️ 🔹️ 🔹️ 🔅اصل مقاله ارسال می‌شود👇👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
سعادت در مكاتب سعادت گرا (.pdf
636.9K
🔰سعادت در مکاتب سعادت‌گرا ▫️ 🔹️ 🔹️ 🔹️ ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔰حکمت ۳۱ نهج‌البلاغه:راه های شناخت ایمان و کفر ...فَمَنْ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ نَهَى عَنِ الْمُنْكَرِ أَرْغَمَ أُنُوفَ [الْمُنَافِقِينَ] الْكَافِرِينَ وَ مَنْ صَدَقَ فِي الْمَوَاطِنِ قَضَى مَا عَلَيْهِ وَ مَنْ شَنِئَ الْفَاسِقِينَ وَ غَضِبَ لِلَّهِ غَضِبَ اللَّهُ لَهُ وَ أَرْضَاهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ... 📌 تفسیر اجمالی حکمت 👇 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
🔻▫️ شرح اجمالی ۳۱ نهج‌البلاغه ‮آن‌گاه آثار هر يك از اين شاخه‌هاى چهارگانه را به روشنى برمى‌شمرد و مى‌فرمايد: «آن‌كس كه امر به معروف كند پشت مؤمنان را محكم ساخته» ؛ (فَمَنْ‌ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ‌ شَدَّ ظُهُورَ الْمُؤْمِنِينَ‌) . «و آن‌كس كه نهى از منكر كند بينى كافران (منافقان) را به خاك ماليده» ؛ (وَ مَنْ‌ نَهَى عَنِ‌ الْمُنْكَرِ أَرْغَمَ‌ أُنُوفَ‌ الْكَافِرِينَ‌) . «و كسى كه صادقه در ميدان‌هاى نبرد با دشمن (و هرگونه مقابله با آنها) بايستد وظيفۀ خود را (در امر جهاد با دشمن) انجام داده است» ؛ (وَ مَنْ‌ صَدَقَ‌ فِي الْمَوَاطِنِ‌ قَضَىٰ‌ مَا عَلَيْهِ‌) . «و كسى كه فاسقان را دشمن دارد و براى خدا خشم گيرد خدا نيز به خاطر او خشم مى‌كند (و او را در برابر دشمنان حفظ مى‌نمايد و روز قيامت وى را خشنود مى‌سازد)» ؛ (وَ مَنْ‌ شَنِئَ‌ الْفَاسِقِينَ‌ غَضِبَ‌ لِلَّهِ‌، غَضِبَ‌ اللَّهُ‌ لَهُ‌ وَ أَرْضَاهُ‌ يَوْمَ‌ الْقِيَامَةِ‌) . در حديثى از امير مؤمنان على عليه السلام كه در غرر الحكم آمده مى‌خوانيم: «قِوٰامُ‌ الشَّريٖعَةِ‌ الْأمْرِ بِالْمَعْرُوفِ‌ وَ النَّهْيُ‌ عَنِ‌ الْمُنْكَرِ وَ إقٰامَةُ‌ الْحُدُودِ؛ اساس شريعت و دين امر به معروف و نهى از منكر و اجراى حدود الهى است» . در حديث ديگرى از آن حضرت در همان كتاب آمده است: «الْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ‌ أَفْضَلُ‌ أَعْمَالِ‌ الْخَلْقِ‌؛ امر به معروف برترين اعمال بندگان خداست» . در روايت ديگرى آمده است: «كَانَ‌ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ‌ عليه السلام إِذَا مَرَّ بِجَمَاعَةٍ‌ يَخْتَصِمُونَ‌ لَا يَجُوزُهُمْ‌ حَتَّى يَقُولَ‌ ثَلَاثاً اتَّقُوا اللَّهَ‌ يَرْفَعُ‌ بِهَا صَوْتَهُ‌؛ امام صادق عليه السلام هنگامى كه از كنار گروهى عبور مى‌كرد كه با يكديگر در حال پرخاش بودند مى‌ايستاد و با صداى بلند فرياد مى‌زد: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد، از خدا بترسيد (تا شرمنده شوند و دست از نزاع بردارند)» . قرآن مجيد صادقان را در سورۀ بقره آيۀ 177 چنين معرفى مى‌كند: «لَيْسَ‌ اَلْبِرَّ أَنْ‌ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ‌ قِبَلَ‌ اَلْمَشْرِقِ‌ وَ اَلْمَغْرِبِ‌ وَ لٰكِنَّ‌ اَلْبِرَّ مَنْ‌ آمَنَ‌ بِاللّٰهِ‌.. . وَ اَلصّٰابِرِينَ‌ فِي اَلْبَأْسٰاءِ‌ وَ اَلضَّرّٰاءِ‌ وَ حِينَ‌ اَلْبَأْسِ‌ أُولٰئِكَ‌ اَلَّذِينَ‌ صَدَقُوا وَ أُولٰئِكَ‌ هُمُ‌ اَلْمُتَّقُونَ‌» ؛ نيكى (تنها) اين نيست كه (به هنگام نماز) روى خود را به سوى مشرق يا مغرب كنيد (و تمام در فكر تغيير قبله باشيد) بلكه نيكى (و نيكوكار) كسى است كه به خدا ايمان داشته باشد. ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰سخنان شنیدنی رهبر دینی سیاه پوستان آمریکا 🔅 ━💠🍃🌺🍃💠━ @thaqalayn110