مرادم از تربیت ، از اهن ماشین ساختن است و از بشر ادم افریدن .
مرادم از انسان ، موجود اجتماعی ابزار ساز و یا حیوان ناطق و انتخاب کننده و ازاد نیست که این همه تعریف بشر است . این استعداد ها و غرایز فردی و اجتماعی و عالی ، توضیح ادم نیست .
ادم کسی است که بر تمام استعداد هایش حکومت دارد و رهبری و به انها جهت میدهد .
[ مسئولیت سازندگی ص ۳۵ ]
گاهی همان راه رفتن تو ، تو را از رفتن باز میدارد . تو اگر هیچ نمیرفتی ، میفهمیدی که چقدر باید بدوی ... و چند صد کیلومتر باید شتاب برداری ... ولی حال که با ده کیلومتر میلنگی ، دلخوشی که از دیگران جلوتر هستم و همین جاست که رفتن تو ، سنگ راه توست .
[ روش نقد ج۳ ص۱۳ ]
توکل به این معنا نیست که وسیله ها را رها کنی . توکل ؛ یعنی اینکه تو با وسیله ها مغرور و بدون انها مایوس نباشی . ان هنگام که وسیله ها همراه توست ، نمیگویی هان ! رسیدم و ان زمان که هیچ نداری ، نمیگویی ماندم .
هنگامی که همه وسیله ها در دست توست و از کار می افتند و کسانی که تو بر روی انها سقف های بلندی را ساخته ای ، از تو جدا میشوند و رهایت میکنند .
درست در ان لحظه ای که احساس بزرگی میکنی دیگر هیچ کاری از تو ساخته نیست ، دریچه های بزرگی به رویت باز میشود . اینجاست که به او رو میاوری و او را با تمام وجودت حس میکنی .
توکل ؛ یعنی همین .
[ حرکت ص ۱۹۱ ]
مسئله این نیست که من پاکم ، مسئله این است که اگر کسی با عمل من گندید ، ناچار گند او به من هم سرایت میکند ، که من در جامعه ی مرتبط زندگی میکنم . و مسئله این است که من از محدوده ی حصار ها و دیوار های من و خودم گذشته ام و در من تمام خلق گنجانده شده و عشق انها در دل من هم نشسته است .
[ روابط متکامل زن و مرد ص ۴۲ ]
مزاحمت مرگ با زندگی ما ، باعث ترس و فرار از مرگ است . اگر ارزو های ما با مرگ تامین شود و اگر کارهای ما با مرگ نقد شود و اگر عشق های ما با مرگ به تمامیت خود برسد ، ایا جز عشق به مرگ ، تفسیر دیگری برای عشق به زندگی خواهد بود؟ راستی که انس به مرگ ، تحولی را در زندگی و اساس ان خواستار است .
بی جهت نیست که علی میگوید :
علی به مرگ از کودک به پستان مادر مانوس تر است ؛ که غذای او ، بازیچه او ، انس او در ان خلاصه شده است .
[ یادنامه ص ۱۳ ]
میگفت انسان در منطق ( حیوانِ متفکر ) است .
به مزاجمان خوش نیامده بود !
ادامه داد : اقای جوادی املی تعریف دیگه ای دارند ؛ انسان موجودی ( حیّ و متأله ) است . و در غیر این صورت حیوان !
کسی که خدا را ، اسلام را ، قران را نداشت ، میشود حیوان !
مگر نه این است که در سوره الرحمن ، ابتدا میگوید علم القران ، خلق الانسان ؟
چرا نمیگوید خلق الانسان ، علم القران ؟
یعنی اینکه هر زمان قران را از بر شدی میشوی انسان .
و در غیر این صورت ، الله اعلم که حیوانی یا چه !
#احوالاتیکمعارفی
#روزمرگی
از شرایط مکلف شدن خواندیم : بلوغ ، عقل ، قدرت ...
گفت : به بلوغ که رسیده اند ، قدرت هم که دارند . نماز نمیخوانند ، حجاب را رعایت نمیکنند و ... لابد عقل ندارند دیگر !
ساقط است حکم بر کم فهمان و البته نفهمان .
حرصش را شما از یک جایی به بعد ، نخورید .
#احوالاتیکمعارفی
#روزمرگی
تعریف کرد : ان هنگام که جبرئیل بر ادم امد و گفت : ببر نام ان پنج تن را تا توبهات پذیرفته شود ، دقیقاً همان موقعیست که ما شیعیان هیچوقت درکش نکردیم .
محمد ، زهرا ، علی ، حسن و حسین دنیا نیامده ، شده بودند واسطه بین ادم و خدا ! انوقت ما ...
شیعیان علی بن ابی طالب ، از این نعمت بزرگ ، استفاده نکرده و نمیکنیم !
#احوالاتیکمعارفی
#روزمرگی
گویی حرف قانع کننده ای پیدا کرده باشد ، بلند و با جدیت گفت : دینِ عربا ارزونیِ خودشون! اونا به ایران حمله کردن و به زور ، ما رو مسلمون کردن .
لبخندی زدم :
پس چرا وقتی مغول حمله کرد ، ما بودایی نشدیم ؟! یا وقتی اسکندر ، ایران رو فتح کرد ، مسیحی نشدیم ؟! تازه اگه حملهٔ یه مهاجم به یه کشورِ دیگه مساوی باشه با پذیرفتن دین مهاجمین از سوی مردم اون کشور ، پس چرا وقتی ایرانیها ، رومیها رو شکست دادن ، مردمِ روم زرتشتی نشدن ؟!
از این گذشته، اندونزی پرجمعیتترین کشور مسلمونه. عربا که دیگه به اونجا حمله نکردن . پس چه جوریه که همه مسلمونن ؟! اونجا که دیگه شمشیری توی کار نبوده !
معلوم بود کم اورده ! بحث را طور دیگری ادامه داد :
مگه دیشب اون آقائه توی ماهواره نمیگفت: ”یه ایرانی ، اعتقاداتشم باید ایرانی باشه ؛ و دین عرب به دردِ خودش میخوره؟“
جوابش را اینطور دادم : اره میگفت . خوبم میگفت .
اما خود آمریکاییها و اروپاییها که ادعا میکنن مسیحی هستن !
پس چرا اونا خودشون پیروِ دین مسیحیتی شدن که منشأش از یه کشور دیگه در آسیا هست ؟! چرا مسیحیت برای اونا بیگانه نیست ؟! و تازه کلّی هم براش تبلیغ میکنن ! اما اسلام برای ما باید بیگانه باشه ؟!
جوابی نداشت که بدهد ...
سکوت کرد و به فکر فرو رفت ...
اما اگر ربا را میخوريم، نماز را هم با نافله هايش میخوانيم، اگر خيانت به امانت مردم میکنيم ولي زيارت عاشورايمان هم ترک نمیشود، میفهميم که اينها عبادت نيست، روي عادت است.
از امام روايت شده است: لاتَنْظُروا الي طولِ رُکوعِ الرَّجُلِ وَ سُجودِهِ
هيچ وقت به طول دادن رکوع و سجود شخص نگاه نکنيد ؛ يعنی رکوعهای طولانی و سجودهای طولانی شما را گول نزند، ممکن است اين از روی عادت باشد و اگر ترک کند وحشت کند . اگر میخواهيد بفهميد اين شخص چگونه آدمی است ، در راستيها و امانتها امتحانش کنيد چون امين بودن عادت بردار نيست ، راست گفتن عادت بردار نيست مانند نماز خواندن.
[ اسلام و نیاز ها جلد ۱ ص ۲۱۱ ]
خندید و گفت : اصلا یه مثال !
ما حزب اللهیارو نگاه کنید واقعا خنده داره ! نوحه هامون ...
امام زمان من بیچاره ام بیا
امام زمان من بدبختم بیا
امام زمان من خاک بر سرم بیا
اخه کجای دین گفته امام زمان بیچاره و بدبخت و خاک بر سر میخواد ؟
همه میخندیدند !
ادامه داد : ادم میخواد ! ادم ...
#احوالاتیکمعارفی
#روزمرگی
#استادگمار
استاد محسن گمار خواهر زاده استاد علیرضا پناهیان تشریف دارند .
توفیق شاگردی ایشونو داشتیم و ان شاءالله خواهیم داشت :)
نظراتتونو راجب مطالب کانال اعلام کنید .
خوشحال میشیم .