عمر بن عبدالعزیز را پرسیدند : اغاز توبه ات چگونه بود ؟
گفت : خواستم برده ای از بندگانم را بزنم !
وی گفت : ای عمر شبی را بیاد ار که صبحش روز جزاست ...
[ کشکول ص ۲۱۱ ]
در حدیث امده است که کعبه را هر روز لحظه ای است که در ان لحظه هر کس به کعبه بود ، امرزیده شود و نیز کسی که دلش مشتاق کعبه بوده و عذری مانع رفتنش شده است .
[ کشکول ص ۶۶۸ ]
بعضی ها هنوز اخلاق خود را در منزل اصلاح نکرده اند ، به فکر عارف شدن افتاده اند .
اخلاق و عرفان و سلوک را باید از خانه آغاز کرد .
[ ایت الله فاطمی نیا ]
حجاب یعنی همین دقت در برخورد که
آلوده نشوی و آلوده نسازی که
اسیر نشوی و اسیر ننمایی ...
حجاب فقط این نیست که زن خود را بپوشاند ، که زن و مرد هر دو باید در این دنیایی که راه است و میدان حرکت است و کلاس و کوره ، سنگ راه هم نباشند و دیگران را در خود اسیر نسازند و چشم ها و دل ها را نگه ندارند و در دنیا نمانند ...
[ نامه های بلوغ ص ۱۳۳ ]
توانِ ما به اندازه یِ امکاناتِ در دستِ ما نیست، توانِ ما به اندازه یِ اتّصالِ ما با خداست .
[ شهید میثمی ]
امام موسیكاظم(عليهالسلام):
بالاترين قدر و منزلت را كسی داراست كه دنيا و ماديات در نظر او قدر و منزلتی نداشته باشند.
[ اصول كافی جلد ۱ ص ۲۲ ]
خداوند مقرّبترین بندگان خویش را از میان عشّاق بر میگزیند که گره کور دنیا را به معجزه عشق میگشایند ...
[ شهید آوینی ]
تویی که در برابر سوختن دست برادر و خواهر کوچکت آرام نیستی ، چگونه می توانی در برابر این همه آتش خانمان سوز آرام باشی ؟
و بر این همه جهل و فساد و تباهی و بر این همه درگیری و جنگ و خون ، از خانه تا جامعه و تا جهان معاصر ، چشم باز نکنی و همت نگذاری؟
[ نامه های بلوغ ص ۱۷۵ ]
جمله «اشهد ان محمدا عبده و رسوله» در نماز به ما مىآموزد كه اول بايد عبد بود و بعد رسول! اول بايد به عبوديت رسيد و سپس رسالت خلق را بر دوش گرفت. اول خودسازى بعد ديگر سازى. اگر چنين نباشى، مبارزه در دراز مدت دچار آفات عظيمى مىشود. يا خلق بت تو مىشود يا تو خودت را بت خلق مىكنى.
[ علی صفایی حائری ]
اینکه نمیتوانی یک خانواده ، یک موسسه و یا یک محله را به دوش بگیری و از زیر بارش فرار میکنی ، این همه وحشت و تزلزل حتی وحشت از عهده دار شدن یک بچه و یا وحشت از ازدواج و ... نشانگر این مسئله است که چقدر محدود به خودت نگاه میکنی و هنوز خودت را درک نکرده ای .
اما با شناخت و درک قدر خویش تا آنجا پیش میروی که حاضر میشوی حتی بار نسل ها را هم بدوش کشی و در این حرکت نه خستگی پیدا کنی و نه غرور .
نه احتیاج به تشویق و ترویج داشته باشی و نه حتی از ضربه ای که میخوری واهمه و گریز .
[ حرکت ص ۵۷ ]
محبت خدا در صورتی کارساز است که در مقام عمل نمودار گردد ؛ یعنی محبّ و عاشقِ واقعی کسیست که اراده و خواست محبوب را بر خواست خویش مقدم بدارد . در این وادی ، انقیاد و انتخاب و اطاعت و ریاضت لازم است که فرمود :
« ان اکرمکم عندلله اتقیکم »
- همانا گرامیترین شما نزد خدا با تقواترین شماست .
[ آیت الله مهدوی کنی ]