✅ یکی از دلایل حرمت ربا؟
❇️ جواب امام صادق (ع):
اگر ربا حلال بود، مردم تجارت و كسب مايحتاج خود را رها میكردند. پس خدا ربا را حرام فرمود تا مردم از حرامخوارى دست بردارند و به کسب حلال و تجارت و خريد و فروش روى آورند. پس قرض دادن بین آنها باقی ماند.
📖 محَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ هِشَامِ بْنِ اَلْحَكَمِ : أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ عِلَّةِ تَحْرِيمِ اَلرِّبَا فَقَالَ إِنَّهُ لَوْ كَانَ اَلرِّبَا حَلاَلاً لَتَرَكَ اَلنَّاسُ اَلتِّجَارَاتِ وَ مَا يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ فَحَرَّمَ اَللَّهُ اَلرِّبَا لِتَنْفِرَ اَلنَّاسُ مِنَ اَلْحَرَامِ إِلَى اَلْحَلاَلِ وَ إِلَى اَلتِّجَارَاتِ مِنَ اَلْبَيْعِ وَ اَلشِّرَاءِ فَيَبْقَى ذَلِكَ بَيْنَهُمْ فِي اَلْقَرْضِ .
📚 وسائل الشیعه , جلد۱۸ , صفحه۱۲۰
🌷 داستان کوتاه (227)
✅ اول قرارداد، سپس کار
براي کاري خدمت امام رضا (ع) رفته بودم. وقتی کارم تمام شد خواستم به منزل خود برگردم که امام فرمود: امشب نزد ما بمان!
در محضر امام (ع) به خانه ایشان رفتیم. دیدم غلامان آن حضرت مشغول بنایی بودند. امام در میان آن ها غلامی سیاه را دید که از غلامان آن حضرت نبود. پرسید: او کیست؟
عرض کردند: او به ما کمک می کند و در مقابل به او چیزي خواهیم داد.
امام فرمود: مزدش را تعیین کرده اید؟
گفتند: نه، هر چه بدهیم راضی می شود.
امام برآشفت و خشمگین شد. من، سلیمان جعفری به ایشان گفتم: فدایت شوم! چرا خودتان را ناراحت می کنید؟
امام فرمود: من بارها به اینها گفته ام که هیچ کس را براي کاري نیاورید مگر آن که قبلاً مزدش را تعیین کنید و قرارداد ببندید. کسی که بدون قرارداد قبلی کاري انجام دهد، حتی اگر سه برابر به او مزد بدهی، خیال می کند مزدش را کم داده اي، اما اگر مزدش را قبلاً تعیین کنی، وقتی مزدش را بپردازي از تو خشنود خواهد شد که به گفته خود عمل کرده اي و اگر بیش از مقدار قرارداد چیزي به او بدهی، هر چند کم و ناچیز باشد، متوجه می شود که اضافه داده اي و سپاسگزار خواهد بود.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 4 ص 130
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت
🔆 آثار توبه
💠 س: گناهی را كه در كودكی انجام داده ام آیا آثارش را می بينم؟
🔸ج: بله ديگر، اگر توبه نكنی می بينی، اگر در کودکی آن #گناه را زياد كرده باشی برايت عادی می شود و بعداً هم ادامه می دهی آثارش هم ظاهر می شود ولی اگر توبه كنی ديگر انجام ندهی آثار محو می شود.
💠 س: آيا ممكن است انسان گناهی انجام بدهد و #توبه كند ولی تا آخر عمر اثرات معنوی مثل عدم استجابت دعا و غیره باقی بماند؟
🔸ج: نه، اگر راست می گوید توبه كرده است، زمينه اجابت دعا را فراهم كرده است.
💠 س: برای اینکه آن تصاویری که از قبل در ذهن مانده است و گاهی تجسّمش می آید و اذیت می کند از بین برود چه کنیم؟
🔸ج: تصاویر خوب جدید که بیاید آن ها می رود آن زیر قایم می شود و دیگر نمی آید. شما سعی کنید اعمال صالحه را به عنوان وظیفه انجام بدهید دیگر تصاویر این ها (اعمال صالحه) بر آن ها غالب می شود و فراموش می شوند.
💠 س: آیا کسی که #گناه_کبیره زیادی انجام داده است بعد از توبه می تواند به مقامات بالا برسد؟
🔸ج: چرا نمی تواند؟ او طبق وظیفه اش عمل کند. نمازهایی را که نخوانده است قضا کند، روزه هایی را که نگرفته است بگیرد. اگر مال مردم را خورده است پس بدهد، اگر خمس نداده است بدهد، این ها را عمل کند مثل آدمی است که تازه «وَلَدَتهُ اُمُّه».
💠 س: اگر گناه كبيره ای را چند سال قبل انجام داده باشيم و الآن توبه كرده باشيم ولی چند نفر از آن گناه مطلع باشند آيا خداوند اين گناه را بر ديگران پوشيده قرار می دهد؟
🔸ج: اگر شما واقعاً توبه كرده ای و اعمالت در جامعه عوض شده است، ديگران هم می فهمند و فكرشان برمی گردد. امّا اگر برنگردد معلوم می شود شما هنوز برنگشته ايد لذا ديگران از تو هنوز آن باور را دارند و الّا زود فراموش می شود. خدا از اذهان پاك می كند.
💠 س: شخصی كه بيش از صد بار گناهی را كه مغضوب خداست عالماً و عامداً انجام داده برای توبه و جبرانش موفق می شود؟
🔸ج: ديگر بدتر از كافر كه نيست، #كافر توبه كند قبول است، اين همه بت پرست ها مسلمان شدند چطور شد؟ درِ توبه به روی همه باز است. اگر خدا می گفت توبه قبول نيست چكار می كرد؟ بيشتر مشكلات فراهم می شد، نكبت گناه اقتضا می كند كه خدا برای توبه دَر درست نكرده است. هر كسی می خواهد بيايد بت پرست، كافر، آزاد است خدا قبول می كند.
🔷 به آنها بپیوندید حتی سینهخیز روی برف
رسول خدا صلوات الله علیه:
🔹هنگامی که پرچمهای سیاه را دیدید که از خراسان (ایران) میآیند، به سوی آنان بشتابید؛ گرچه با سُر خوردن روی برفها. به درستی که میان آنان، خلیفه (و نائب) مهدی است.
« اذا رایتم الرایات السود قد اقبلت من خراسان فاتوها و لو حبوا علی الثلج فان فیها خلیفة المهدی»
کشف الغمة اربلی ج ۲ ص ۲۷۳؛ مسند احمد ج ۳ ص ۲۷۲؛ کنز العمال متقی هندی ج ۱۴ ص ۲۷۳
🔹هدایتگر بودن پرچمهای سیاه خراسانی، یاوران آخرالزمانی انقلاب امام زمان علیهالسلام، حرکت از سمت #ایران به سوی #عراق جهت یاری دین خدا
امام محمد باقر علیهالسلام:
پرچمهای سیاهی از خراسان بیرون میآید و به جانب کوفه (عراق) به حرکت درمیآید. چون مهدی علیهالسلام ظاهر شود، اینان کسی را برای بیعت نزد آن حضرت میفرستند.
«تنزل الرایات السود حتی تخرج من خراسان الی الکوفة فاذا ظهر المهدی بعث الیه بالبیعة»
الغیبة شیخ طوسی ص۴۵۲ ح۴۵۷
🔹 صاحبان این انقلاب شیعی آخرالزمانی که در روایات به آنها، اهل فارس، قوم مشرق، اهل طالقان، خراسانیها، قوم سلمان و... نیز گفته شده، ابتدا به همراه مردی از قم قیام میکنند و پس از عبور از وقایع و حوادثی، به رهبری سید خراسانی عزیز و فرماندهی شعیب_بن_صالح (فرمانده اصلی نظامی جبهه مقاومت)، جهت دفاع از عراق و مردم آن، وارد این کشور میشوند و بر سفیانی در جنگی سخت، غلبه میکنند.
🔹سپس فرستادگان خود را برای صحت سنجی حضور و ظهور امام و بیعت با ایشان، راهی میکنند.
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰روز. سهم روز صد و شصت و پنجم
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
📜 #خطبه160
5️⃣ راه و رسم زندگي پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم)
♦️ پس به پيامبر پاکيزه و پاکت اقتدا کن که راه و رسم او الگويی است برای الگو طلبان و مايه فخر و بزرگی است برای کسی که خواهان بزرگواری باشد و محبوب ترين بنده نزد خدا کسی است که از پيامبرش پيروی کند و گام بر جايگاه قدم او نهد. پيامبر(صلی الله علیه و آله) از دنيا چندان نخورد که دهان را پر کند و به دنيا با گوشه چشم نگريست، دو پهلويش از تمام مردم فرو رفته تر و شکمش از همه خالی تر بود. دنيا را به او نشان دادند، امّا نپذيرفت و چون دانست خدا چيزی را دشمن می دارد آن را دشمن داشت، و چيزی را که خدا خوار شمرده، آن را خوار انگاشت و چيزی را که خدا کوچک شمرده ،کوچک و ناچيز می دانست. اگر در ما نباشد جز آن که آنچه را خدا و پيامبرش دشمن می دارند، دوست بداريم، يا آنچه را خدا و پيامبرش کوچک شمارند، بزرگ بداريم، برای نشان دادن دشمنی ما با خدا و سرپيچی از فرمان های او کافی بود!. و همانا پيامبر «که درود خدا بر او باد» بر روی زمين می نشست و غذا می خورد و چون برده، ساده می نشست و با دست خود کفش خود را وصله می زد و جامه خود را با دست خود می دوخت و بر الاغ برهنه می نشست و ديگری را پشت سر خويش سوار می کرد. پرده ای بر در خانه او آويخته بود که نقش و تصويرها در آن بود، به يکی از همسرانش فرمود، «اين پرده را از برابر چشمان من دور کن که هر گاه نگاهم به آن می افتد، به ياد دنيا و زينت های آن می افتم.» پيامبر(صلی الله علیه و آله) با دل از دنيا روی گرداند و يادش را از جان خود ريشه کن کرد و همواره دوست داشت تا جاذبه های دنيا از ديدگانش پنهان ماند و از آن لباس زيبايی تهيّه نکند و آن را قرارگاه دائمی خود نداند و اميدِ ماندن در دنيا نداشته باشد، پس ياد دنيا را از جان خويش بيرون کرد و دل از دنيا برکند و چشم از دنيا پوشاند و چنين است کسی که چيزی را دشمن دارد، خوش ندارد به آن بنگرد، يا نام آن نزد او بر زبان آورده شود. در زندگانی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) برای تو نشانه هايی است که تو را به زشتی ها و عيب های دنيا راهنمايی کند، زيرا پيامبر(صلی الله علیه و آله) با نزديکان خود گرسنه به سر می برد و با آن که مقام و منزلت بزرگی داشت، زينت های دنيا از ديده او دور ماند. پس تفکّرکننده ای بايد با عقل خويش به درستی انديشه کند که آيا خدا محمد(صلی الله علیه و آله) را به داشتن اين صفت ها اکرام فرمود يا او را خوار کرد؟ اگر بگويد خوار کرد، دروغ گفته و بُهتانی بزرگ زده است، و اگر بگويد: او را اکرام کرد، پس بداند، خدا کسی را خوار شمرد که دنيا را برای او گستراند و از نزديک ترين مردم به خودش دور نگهداشت. پس پيروی کننده بايد از پيامبر(صلی الله علیه و آله) پيروی کند و به دنبال او راه رود و قدم بر جای قدم او بگذارد وگرنه از هلاکت ايمن نمی باشد، که همانا خداوند، محمّد(صلی الله علیه و آله) را نشانه قيامت و مژده دهنده بهشت و ترساننده از کيفر جهنّم قرار داد. او با شکمی گرسنه از دنيا رفت و با سلامت جسم و جان وارد آخرت شد و کاخ های مجلّل نساخت سنگی بر سنگی نگذاشت تا جهان را ترک گفت و دعوت پروردگارش را پذيرفت. وه! چه بزرگ است منّتی که خدا با بعثت پيامبر(صلی الله علیه و آله) بر ما نهاده، و چنين نعمت بزرگی به ما عطا فرموده. رهبر پيشتازی که بايد او را پيروی کنيم و پيشوايی که بايد راه او را تداوم بخشيم. به خدا سوگند! آن قدر اين پيراهن پشمين را وصله زدم، که از پينه کننده آن، شرمسارم. يکی به من گفت: «آيا آن را دور نمی افکنی؟». گفتم: از من دور شو، صبحگاهان رهروان شب ستايش می شوند.
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 165.mp3
7.54M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز صد و شصت و پنجم خطبه ۱۶۰ بند ۵
شرح حکمت ۴۸ قسمت ۳ رازداری و پیروزی.mp3
3.09M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت48 3️⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت48 ( 3 )
🔹 مراحل پیروزی
💠 حکمت ۴۸ : « الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ، وَ الْحَزْمُ بِإِجَالَةِ الرَّأْيِ، وَ الرَّأْيُ بِتَحْصِينِ الْأَسْرَارِ »
🔰 در ادامه شرح حکمت ۴۸ ، به دو نکته اساسی دیگر باید بپردازیم :
🔸 ۱. نکته اول " حَزم " است. " حزم " یعنی دوراندیشی؛ عاقبت اندیشی .
🔻 در حکمت ۱۸۱ ، مولا علی (علیه السلام) ، ثمره و نتیجه دوراندیشی را رسیدن به سلامت می دانند ؛
« ثَمَرَةُ الْحَزْمِ السَّلَامَةُ »
🔸 ۲. نکته دوم درباره فکر و جَوَلانِ فکر است.
🔻 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نهج البلاغه به ما می آموزند که تنها کسی که برای کارهایش هیچ نیازی به جَوَلان فکر و تفکّر ندارد ، خداوند متعال است؛ لذا در خطبه ۱۸۶ می فرماید : « وَاللّهُ مُقَدِّرٌ لَکُم لَا بِجَوْلِ فِكْرَة » ؛ " خداوند امور را برای شما تقدیر می کند ، بدون نیاز به جَولان فکر "
🔻 یا در خطبه اوّل نهج البلاغه می فرمایند : خدا آسمانها و زمین را خلق کرد، « بِلَا رَوِيَّةٍ أَجَالَهَا » ؛ بدون اینکه نیازی به جولان فکر داشته باشد .
🔻 مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۸۶ ، ارزش تفکّر و رأی و نظر پخته را بیشتر از تلاش و تکاپوی جوان می دارند و می فرمایند : « رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلَامِ » ؛ " نظر شیخ یعنی پیر با تجربه ،برای من محبوب تر است از تلاش جوان "
🔻 و در حکمت ۳۳۹ ، کسانی که صاحب قدرت هستند نظرشان را به صواب و درستی و نتیجه ، نزدیکتر می دانند و می فرمایند : « صَوَابُ الرَّأْي بِالدُّوَلِ » آن رأیی که معمولاً به کرسی می نشیند مال کسی است که قدرت دارد . خود این تشویق مؤمنین است به سمت اینکه قدرت را در دست بگیرند تا بتوانند دین و ایمان و ارزش ها را پیاده بکنند و ارزش های دینی را حاکم بکنند.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
سخنرانی حضرت آقا بتاریخ ۱۴۰۲/۹/۱۲
.... دشمن روی امید ملّت ایران متمرکز است. این امکانات گستردهای که دشمن به کار گرفته، این رسانهها، این ماهوارهها، این فضای مجازیِ عجیب و غریب، این تلویزیونهای مزدورِ مأجور، همهی اینها برای این است که این امید را در مردم بکُشند.»(۱۴) «محیط هرج و مرج و محیطی که در آن امید وجود نداشته باشد، ضد پیشرفت است. شما ببینید امروز دشمنان ما که از برخورد چهرهبهچهره با این ملت مأیوساند و از طرق گوناگون میخواهند روی این ملت اثر بگذارند، از همین وسایل استفاده میکنند؛ یعنی سعی میکنند افق را تیره و تار نشان دهند؛ جوان را ناامید کنند.»،،،
ناامیدی و یاس در جامعه و فضای مجازی ممنوع✌️✌️👌👌
🔘#طوفان_الاقصی ا #مقاومت
☑️ طه عبدالرحمن و طوفان الاقصی
✔️دکتر طه عبدالرحمن فیلسوف مشهور مغربی که شاید بتوان او را مهمترین چهره کنونی فلسفه در جهان عرب قلمداد کرد، پیرامون طوفان الاقصی تحلیلی ارائه کرده که برخی محورهای آن چنین است:
▪️طوفان الاقصی در جهان عرب نه تنها کنشگری توده مردم را تشدید کرد بلکه آن را در کانون اندیشه ورزی نخبگان نیز قرار داد.
▪️طوفان الاقصی احیاء و ولادت جدید تمدنی ما است که مسئولیت آن را مجاهدان فلسطینی عهده دار شدند.
▪️بقاء امت متوقف بر مقاومت است و خلاقیت و برنامه ریزی این عملیات یادآور جنگ احزاب بود.
▪️مقاومت نه یک امر سیاسی بلکه یک امر وجودی است و وجود هم ملتزم مقاومت که اکسیر حیات میباشد.
▪️بعد از شکست ۱۹۶۷همواره این سوال با من همراه بود که چرا ما با این انباشت تاریخی و عقلی شکست خوردیم؟ این پرسش من با عملیات طوفان الاقصی پاسخ یافت که با مقاومت ظرفیت های عقلانیت اسلامی شکوفا میشود.