باتوجه به ضرورت پرداختن به بحران هایی که جمهوری اسلامی ایران تا به الآن با آن مواجه بوده، عبرت از آن ها و در نهایت برنامه ریزی برای جلوگیری از بروز اتفاقات مشابه، تصمیم گرفتیم در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مصاحبهای با دکتر محمدیسیرت، عضوهیئتعلمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(علیه السلام) درباره بحران های چهل ودوساله جمهوری اسلامی ایران به گفتگو بنشینیم. آنچه در ادامه می آید، ماحصل این گفتگو است:
ضمن تشکر از جنابعالی بابت اختصاص وقت برای مصاحبه، به عنوان اولین سوال به نظر شما اکنون که در چهل ودوسالگی انقلاب اسلامی حضور داریم، جمهوری اسلامی با چه بحرانهایی مواجه بوده است؟
درابتدا باید گفت که خود تعریف بحران هم نکته ای است چرا که برخی کوچکترین تحول سیاسی و اجتماعی را خصوصا در حوزه رسانه، به سرعت تبدیل به بحران میکنند و تلاش دارند صحنه سیاست ایران را یک صحنه پربحران معرفی کنند. درست است که فضای سیاسی جمهوری اسلامی ایران یک فضای پرچالش است اما اینکه ما زیست جمهوری اسلامی را پربحران تعریف کنیم، درست نیست و نباید کوچکترین مسأله ای را حمل بر بحران بدانیم.
در مورد بحث بحران میتوان دومطلب را درنظر داشت؛ یکی، دوره زمانی و دومی انواع آن مثل بحران های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و... . درسال های اولیه پیروزی انقلاب بیشتر بحران ها رنگ و بوی سیاسی و امنیتی داشت چرا که جمهوری اسلامی بیشتر در مقام تثبیت بود. بعضی از مهم ترین بحران های سیاسی که در دهه ۶۰ در بعد داخلی و خارجی با آن روبرو بودیم عبارتند از مسئله اولین انتخابات ریاست جمهوری و اختلافاتی که با بنی صدر پیش آمد و حوادث پس از آن، مثل بحث گروگانگیری و تسخیر لانه جاسوسی بود که اینها به نوعی باعث ورزیده شدن فضای سیاسی کشور شدند. به شاخص ترین بحرانهای ما در دردهه ۶۰ اما از نوع امنیتی بودند مثل جنگ تحمیلی، غائله های مختلف مثل غائله ترکمن صحرا و کردستان و... و مسئله ترور و ناامنی های شهری که در این دهه ما با آن ها مواجه بودیم که بیشتر ناظر به اصل حیات جمهوری اسلامی بودند.
در دهه ۷۰نیز جدیترین آشفتگی که پس از رحلت امام خمینی(ره) و فروپاشی شوروی با آن روبرو بودیم بحران ایده و نظر برای توسعه و سازندگی بود که شاید در این سال ها کمتر به آن پرداخته شده باشد. دولتمردان ما به نوعی فاقد اندیشه و مبانی فکری برای توسعه سیاسی، اقتصادی و نظام سازی برای فضای بعد از جنگ بودند؛ به گونه ای که حتی رئیس جمهور وقت هم اقرار میکند: «ما واقعا نمیدانستیم که باید چه کنیم».
همچنین باید تهاجم فرهنگی و مسائل فکری و فرهنگی در این دوره را نیز در همین فضا تحلیل کرد.
در دهه ۸۰ نیز شاهد بحران های سیاسی هستیم که به سمت الگوی فروپاشی مدل شوروی سابق میروند؛ بحران هایی که در آن ها نقش رسانه و مطبوعات جدی تر بوده و به القای ناکارآمدی نظام سیاسی کشور، تضعیف نهادهای سیاسی و امنیتی کشور پرداخته میشود، از جمله این آشوب ها میتوان به قضیه کوی دانشگاه، قتل های زنجیره ای و... اشاره کرد. از جمله دیگر بحران های دهه ۸۰ موضوع بهره گیری طرف مقابل جمهوری اسلامی از ظرفیت های قانونی بود چرا که به این نتیجه رسیده بودند که نمیتوانند ساختارهای سیاسی جمهوری اسلامی را تضعیف کنند و باید از بسترها و ظرفیت های جمهوری اسلامی برای بحران آفرینی استفاده کنند؛ مثل فتنه سال۸۸ که به نظر من مدل فتنه ۸۸ شبیه انقلاب های رنگی است که طرف مقابل سعی میکند از ظرفیت انتخابات و هیجانات انتخاباتی استفاده کند تا بتواند به اهداف خود برسد.
یکی دیگر از این بحران ها نیز نوع اقتصادی و زیستی دارد که امروزه با آن روبرو هستیم و درادامه به بیشتر توضیحش خواهیم داد.
با این اوصاف به نظر شما این بحران ها چه تاثیری بر روند انقلاب داشته اند؟ آیا باعث رشد شده اند یا زوال؟
در بحران های سیاسی و امنیتی وضعیت ما ، وضعیت بسیار مطلوبتری است و مدیریت این ها باعث تقویت مقاومت سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی شده است. اما در حوزه هایی که مدیریت ناآرامی ها جنس نرمتری دارد، برخی از بحران ها کماکان همچون زخمهای چرکینی در بعد از انقلاب وجود دارند که البته این بدان معنا نیست که این زخمها کاری باشد بلکه بدین گونه است که مداوای خوبی برای آن ها صورت نگرفته؛ به عنوان مثال در سال ۸۸ یکی از ابزارهای بحرانزا علیه جمهوری اسلامی بحث افکار عمومی بود؛ به نظر میرسد دراین حوزه ها باوجود اینکه ظرفیت هایی ایجاد کردیم اما ضربه هایی را هم خورده ایم که به نظر بنده برخی از این ها مثل حوزه افکار عمومی، هویت فرهنگی و اقتصادی چونان آتش های زیرخاکستری هستند و اگر برخی از آن ها را حل نکنیم و پاسخی نیابیم، ممکن است در نهایت منجر به کاهش سطح مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی شود.
به نظر شما آیا جمهوری اسلامی اکنون و پس از گذشت چهل ودوسال از انقلاب اسلامی توانسته در مدیریت بحران های خود موفق عمل کند؟
قطعا نظام جمهوری اسلامی یک نظام سیاسی موفق در مدیریت بحران ها بوده است. اصلا همین که الآن جمهوری اسلامی ایران در چهل و دوسالگی خود قرار دارد یعنی اینکه یک نظام مقتدر در برابر تلاطم ها بوده، بحران هایی که نظام های سیاسی بسیار ریشه دارتر را هم ظاهرا توانسته شکست بدهد؛ مثلا مشاهده میکنید که مدل گورباچف در شوروی موفق میشود اما درجمهوری اسلامی خیر و یا مثلا مدل انقلابهای رنگی که در اوکراین، قرقیزستان و... با حداقل هزینه جلو میرود و موفق میشود اما در جمهوری اسلامی ثمری نداشته و یا مثلا بحران های امنیتی و پدیده جنگ که دربرخی از کشورها ساختار سیاسی ان ها را کاملا فرسوده میکند. اما در نظام کشورمان ناموفق بوده است. به گونه ای که همین جنگ در نظام سیاسی مان تبدیل میشود به بستری برای تربیت نیروی انسانی که به تعبیر حضرت امام یک دانشگاه بزرگی بوده که فضا را برای تربیت انسان فراهم نموده. و یا مثلا شکست کشورهای جنوب شرق آسیا در بحران های اقتصادی. من معتقدم جمهوری اسلامی در مدیریت بحرانهای خود موفق بوده است اما اینکه آیا در همه اینها صد درصد موفق بوده؟ خیر؛ همانطور که قبلا هم عرض کردم در بحران هایی که وضعیت امنیتی یا سخت داشته است وضعیت ما بهتر بوده اما در انواع نظری و غیرملموس وضعیت ما ایده آل نیست و میتواند باعث تهدید آینده جمهوری اسلامی در این حوزه ها بشود.
به نظر شما چه مولفههایی لازم است تا جمهوری اسلامی بتواند به بهترین نحو بر بحران های خود غلبه کند و همچنین در این راه با چه موانعی روبرو است؟
در نظام سیاسی ما تدوین و انباشت تجربه کمرنگ است و جمهوری اسلامی برای اینکه بتواند مشکلات پیش روی خود را مدیریت کند باید تجربه متراکم انقلابی را تدوین و تبدیل به دانش کند وگرنه ما همیشه با یک بحران جدید روبرو هستیم؛ بحرانی که مدیریت جدید آن را جدید میپندارد درصورتی که شاید بارها در سال ها و دوره های قبل تکرار شده باشد.
نکته دیگری که درمورد تلاطم ها باید به آن اشاره شود این است که حوزه بحران از فضای کاملا سخت خارج شده است(البته من معتقد نیستم که بحران های سخت تمام شده، اتفاقا فضای آبان ۹۸ کامل گویای آن بود که اپوزوسیون خشن کاملا زنده است و برای شورش ها و قتل های شهری برنامه جدی ریخته است) اما نکته اینجاست که جدی ترین حوزه ای که باید به آن پرداخت که ایجاد بحران نکند حوزه رشد آن یا احساس بحران توسط افکار عمومی است که نیازمند بازتعریف آن توسط جمهوری اسلامی است.
در همین راستا چند پیشنهاد هم عرض میکنم: اول ،عبور از رویکرد محافظه کارانه سنتی نسبت به مدیریت افکار عمومی که در این حوزه باید سیاستگذاری افکار عمومی جمهوری اسلامی تغییر پیدا کند چرا که ما در جنگ روایت ها قرار داریم و احساس امنیت و احساس بحران نقش جدی تری ایفا میکند تا صحنه واقعی آن.
دوم، جمهوی اسلامی مجبور به باز روایت خود و عبور از یک روایت سنتی به یک روایت جدیدتر، غیرمحافظه کارانه تر و غیررسمی تر است . امروز مسئله اصلی احساس بحران است و نه اصل بحران و باید از قرائت های رسمی و محافظه کارانه و سنتی از امنیت پرهیز کرد. و سوم، حرکت به سمت امنیت فرایندی به جای کیس محوری در بحث امنیت است چرا که ما در حوزه خطرهای های امنیتی چندان مشکل نداریم اما در مدیریت بسترهای بحرانساز امنیتی مشکل داریم مانند مسئله فروش نفت و یا ارز.
به عنوان آخرین سوال، به نظر شما باتوجه به واقعیتهای موجود، احتمال ایجاد چه بحرانهایی در آینده وجود دارد؟
قطعا زمینه ایجاد بحران فراهم است چرا که ما کشوری در یک خلأ نیستیم یعنی تفاوت جمهوری اسلامی با یک کشوری مثل نیکاراگوئه این است که جمهوری اسلامی در یک رودخانه هموار نیست بلکه در یک رودخانه کاملا مواج قرار داریم و بنابراین کوچکترین ضعفی در کارکردها میتواند بستر یک حادثه شود. به نظرم یکی از جدی ترین بحران های پیش رو جمهوری اسلامی نوع مردم سالاری دینی آن است؛ واقعیت این است که اصلی ترین دغدغه امام خمینی و رهبرانقلاب بحث مردم سالاری دینی به معنای حقیقی آن بوده و هست که آن را امتیاز ویژه ای برای جمهوری اسلامی میدانند.
یکی دیگر از بحران هایی که میتوان برای نسل جوان ذکر کرد، بی تفاوتی میان جوانان است. امروز ما در نسل جوان شاهد یک نوع تتلیزم یا تتلیزه هستیم که شخصیتی مانند تتلو و امثالهم جامعه ایرانی و به خصوص نسل جوان را به سمت یک نوع هرزگی ، هرزگی هم نه فقط هرزگی اخلاقی بلکه بی تفاوتی برده است واین صرفا آفت جمهوری اسلامی نیست بلکه آفت دنیای مدرن است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کنترل جمعیت به سبک غربی
#اشعه_ایکس
دعای اول.mp3
15.9M
📌 #شبهای_پر_ستاره
📒با موضوع:
#دعا_در_توحید_و_ستایش_خداوند
#دعای_اول
📆 ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
🎤 با سخنرانی:
#حجت_الاسلام_مهدوی_ارفع
#صحیفه_سجادیه
#شبهای_پر_ستاره
#دعای_اول
#فراز_اول_الی_پانزدهم
❇️روزانه 15 دقیقه از ادعیه صحیفه سجادیه لذت ببریم و دیگران را نیز دعوت کنیم تا در ثوابش شریک شویم. 🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️پخش زنده شبکه یک که غیر منتظره و یکباره پخش شد و صدا و سیما نتوانست سانسورش کنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استوری موشن #انتخابات شماره ۵
Panahian-Clip-ZekrHayeKoodakan.mp3
3.41M
🎵ذکرهای کودکان
🔹ذکرهایی که باید از ۳ سالگی تا ۷ سالگی برای تربیت دینی به کودکان آموزش داد
👶مجموعه کلیپهای تربیت فرزند (قسمت ۸)
#تربیت_فرزند
#استاد_پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم زیبا از ترجمه فارسی سوره مبارکه
مؤمنون✨
بخش سوم✅
🌴💎🌼💎🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیه مبارکه آیت الکرسی
بسم الله الرحمن الرحیم
*اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ ((255))*
🌴💎🌹💎🌴
*لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ۖ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ ۚ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انْفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ* ((256))
🌴💎🌹💎🌴
*اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ((257))*
🌴💎🌹💎🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴💎🌴#زیارت_ال_یاسین با صدای استاد فرهمند
#امام_زمان
🌴💎🌹💎🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 دعای عهد
تصویری با صدای فوق العاده استاد فرهمند
💠 امام صادق علیهالسلام :
هر كس چهل روز صبح اين دعای عهد را بخواند، از يـاوران قائم ما باشد و اگـر قبل از ظهور آن حـضـرت از دنــيا برود خدا او را از قــبـر بيرون آورده و جزو #رجعتکنندگان در خدمت آن حضرت قرار میدهد.
🌴🥀🌴🥀🌴
زیارت امام کاظم و امام رضا و امام جواد و امام هادی عليهم السلام در
«روز چهارشنبه»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
«السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلِيَاءَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا حُجَجَ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا نُورَ اللَّهِ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكُمْ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ بِأَبِي أَنْتُمْ وَ أُمِّي
لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللَّهَ مُخْلِصِينَ وَ جَاهَدْتُمْ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّى أَتَاكُمُ الْيَقِينُ فَلَعَنَ اللَّهُ أَعْدَاءَكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَجْمَعِينَ وَ أَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ
يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا إِبْرَاهِيمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى
يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍ يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ
أَنَا مَوْلًى لَكُمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَ جَهْرِكُمْ مُتَضَيِّفٌ بِكُمْ فِي يَوْمِكُمْ هَذَا وَ هُوَ يَوْمُ الْأَرْبِعَاءِ وَ مُسْتَجِيرٌ بِكُمْ
فَأَضِيفُونِي وَ أَجِيرُونِي بِآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ »