بحران معنا.mp3
27.88M
حکمت سیاسی.mp3
27.5M
#صوت | #نشست
🔰سلسله جلسات «حکمت سیاسی اسلام در قرآن»
🎧موضوع: امر به معروف و نهی از منکر
👤 دکتر سعید جلیلی
♻️جلسه سیودوم
🔻محور مباحث
▪️12:11 آیا حکومت ها می توانند در حریم خصوصی افراد وارد شوند؟/ آیا غیر از حکومت، شخص و جایگاه دیگری هم میتواند به مردم امر و نهی کند؟/ در اندیشه سیاسی اسلام خداوند این وظیفه و حق را به همه آحاد جامعه اعطا کرده است
▪️20:39 علت اصلی قیام سیدالشهدا عمل کردن به فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر بود
▪️30:40 یکی از مسئولیت هایی که خداوند برای مؤمنین قرار داده است و همه باید از آن اطاعت کنند امر به معروف و نهی از منکر است./ آیا امر به معروف و نهی از منکر منجر به هرج و مرج می شود یا منجر به وحدت و همبستگی؟
🗓۲۷ تیر ۱۴۰۲
سه روایت 1.mp3
32.35M
جامعه معیار.mp3
10.6M
مدرنیته ۳.mp3
10.5M
#صوت | #درسگفتار
🎧 مدرنیته: بخش سوم
👤 دکتر مهدی مشکی
🏷 جریان روشنفکری
🏷 همراهی دین با مدرنیته
🏷 اصطلاح پروتستانتیسم اسلامی
🏷 اصطلاح مسیحیت اسلامیزه
🏷 اصطلاح عقلانیت و رحمانیت
🏷 تنها راه مقابله با تمدن غرب
♻️بخش دوم
#فلسفه_غرب | #تخصصی
🌷رونمایی از پزشکیان واقعی🌷
با عرض سلام: شب گذشته اولین برنامه گفتگو محور آقای پزشکیان روی آنتن رفت و مصداق این ضربالمثل فارسی شد که "تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد."پزشکیان که در فضای مجازی به صورت بادکنکی برای چند ساعت برجسته شده بود، خیلی زود و در اولین گفتگوی ویژه خبری با جملاتی مثل اینکه "از من توقع نداشته باشید برنامه ای ارائه بدهم، لابد دولت قبلی برنامه ای داشته البته من از اون برنامه هم اطلاع ندارم ولی همون رو دنبال میکنم" همه کسانی که به او دلبسته بودند را ناامید کرد.
برنامه دیشب پزشکیان به اقرار دوستداران، منتقدان و مخالفانش واقعا ضعیف بود. کلیگویی میکرد. در حوزه اقتصاد هیچ برنامهای نداشت. حتی به برنامه هفتم توسعه که با حضور خودش در مجلسی که عضوش بوده، تصویب شده بود، تسلط نداشت! به سوالات مجری جوابهای بیربط میداد. برخی آیات قرآن را که بیربط به بحث بود، شاهد مثال میآورد! مشخص بود که میخواهد با اشاره به برخی آیات و روایات، راهی برای ارتباط با متدینین باز کند.
متاسفانه برخی فعالان مجازی در حال غولنمایی پزشکیان هستند و با برجستهسازی برخی خطاها و جهتگیریهای غلط وی، او را بیشتر تبلیغ میکنند تا نقد!لطفا تا میتوانید اطلاع رسانی کنید.
🌸_______۱۰۱_______🌸
🔗“و اما انابت پیغمبران سه چیز است:
الف- بیم و بشارت."
شیوه ی فکر کردن پيامبران این است که:
👈هم دوست دارند.
👈هم میترسند.
یعنی هم میگویند خطرناک است هم عاشقانه رفتار می كنند.
موضوع این است که شما اگر کسی را خیلی دوست داشته باشید از او میترسید والبته این ترس نوعی خوف شیرین است.
یعنی خودبهخود، وقتی عاشق کسی باشید به خاطر از دست ندادن او، از ایشان میترسید.
پس این که بعضیها میگویند:
❓چرا خوف از خدا داشته باشیم؟
❓مگر خدا دوست داشتنی و عاشقانه نیست؟
این خوف از خوف های ترسناک پادشاهان نیست،
خوف یا ترس عاشقانه است.
چون من یک نفر را خیلی دوست دارم نگران هستم کاری نکنم که ناراحت شود و از من برنجد.
#خواجه عبدالله انصاری
🌿🌸🌼🌺🍀🌸🌺🌼🌿
🌸_______۱۰۲_______🌸
🔗بطور کلی این نگاه ترس آلود وترس از جهنم را باید از روی خدا برداشت.
وتنها به خاطر شرم از خدا از گناه دوری کرد.
🔷پس خوف از جنس دوزخ نیست.
از جنس عشق است.
💚میفرماید:
«الهی آتش فراق داشتی و جهنم افراشتی؟»
دوری از خداوند آنقدر آتشین است که اصلا نیازی به جهنم نبود.
🔷پس اولی گفتیم بیم و بشارت یعنی:
هم حس ترس و هم حس امید را توأمان داشتن، که بعد بیشتر به آن میپردازیم.
#خواجه عبدالله انصاری
🌿🌸🌼🌺🍀🌸🌼🌺🌿
🌸______۱۰۲______🌸
🔗و اما دومین قسم از انابت پیامبران:
“آزادی و خدمت”
یا آزادی و بندگی که تضاد زیبایی دارد.
ما دوست داریم آزاد باشیم و آزادی را در رهایی میبینیم،
در صورتی که آزادی، در رهایی از بندهای ذهنی و بندگی به بندهای الهی است.
یعنی ما زمانی به آزادی حقیقی میرسیم که:
از زندان نفس خویش آزاد
و از بندهای خودخواهی خویش نجات یابیم.
❓چه زمانی این اتفاق رخ میدهد؟
👈زمانی که بنده میشویم.
🔷بنده کسی است که در بند معشوق باشد و به حس دلدادگی رسیده باشد.
هیچکدام از اینها جهنمگونه نیست.
👈به تمامی عاشقانه است.
عرفان ایرانی بسیار لطیف و بر مبنای دوست داشتن و حب و انس الهی است.
#خواجه عبدالله انصاری
🌿🌸🌼🌺🍀🌸🌼🌺🌿
🌸______۱۰۳______🌸
🔗“و استکانت با شرف پیغمبری”
👈استکانت یعنی خضوع.
شرف پیغمبری یعنی:
👈انسان منیب پیامبرگونه، جایگاه و شرف پیغمبری را دارا و در عین حال خاضع است.
خضوع، صفتی کاملا فیزیکی است.
👈یعنی هیچوقت با تکبر روی زمین راه نمیرود.
دانش و اطلاعات او در حد پیغامآور الهی است.
👈اما رفتارش باید خاضعانه باشد.
خضوع اینگونه است که وقتی به کسی میرسید،
👈ابراز دانش و فضل نکنید.
مثلا در جمعی وارد میشوید که سواد شما بیشتر است،
👈 سریع بر اساس علم خود، در صدد اصلاح گفتگوهای دیگران برنیایید.
اینها آدم را از خضوع دور میکند.
یا واقعا اگر بعضیها نمیفهمند،
لزومی ندارد شما سریع این نفهمیدن را به رخ ایشان بکشید.
زیرا نه تنها او آگاه نمیشود، بلک شما از درجهی خاضعانه و تواضع خویش، خارج میشوید.
#خواجه عبدالله انصاری
🌿🌸🌼🌺🍀🌸🌼🌺🌿
🌸_______۱۰۴_______🌸
🔗در جمعها، سعی کنیم بیشتر از بقیه کار کنیم. کسانی که اهل خضوعاند،
👈سریع سفره را جمع میکنند،
👈کارها را انجام میدهند،
👈تمیز میکنند؛
👈خود را جدا نمیکنند.
🍀چون خضوع دارند.
اینها کارهایی به ظاهر کوچک، اما مؤثر در دگرگونی سرنوشت معنوی آدمی است.
حتی در زمان نشستن در جمع، اگر یک پا را روی دیگری به نحوی قرار دهیم که:
کف پا، مقابل فرد دیگری قرار بگیرد، یک نوع بیاحترامی است.
مؤدبتر بنشینیم و متواضعتر باشیم.
یعنی خودبزرگبینی سبب میشود با دیگران، به ادب و تواضع رفتار نکنیم.
👈اما در حالت خضوع، و انسان حتی در شرف و جایگاه پیغمبری هم که باشد، “استکانت” میورزد.
🔷استکانت از سکینه، سکون میآید و به معنای خضوع و خشوع است.
درست است که این صفات، پیامبرگونه هستند اما برای ما هم میتواند جاری باشد.
#خواجه عبدالله انصاری
🌿🌸🌼🌺🍀🌸🌼🌺🌿