eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2.1هزار دنبال‌کننده
81.5هزار عکس
87.4هزار ویدیو
3.3هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 *بیشتر بیندیشیم❗* 🌺 *جرج جرداق مسیحی یک تنه ۲۰۰ بار نهج البلاغه را خوانده است.* 👌 *آیا ما شیعه مولا علی علیه السلام، ۲۰۰ نفر از ما، یک بار نهج البلاغه را خوانده ایم⁉️*
🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 ختم نهج البلاغه در ۲۴۰ روز 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه‌ و مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔷 سهم روز هشتاد و هفتم 📣 نهج البلاغه نامه ۴۰ تا ۳۸ 📔 صحیفه سجادیه دعای ۲۷ بند ۷ تا ۱۰ 🌸 هر روز نهج البلاغه صحیفه سجادیه به همراه صوت و متن و شرح آنها در گروه بارگذاری می شود. 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 🌷هدف گروه، ترویج فرهنگ نهج البلاغه خوانی است. 🌷 بزرگوارانی که عضو جدید گروه شدند می توانند با عضویت در کانال خادمین در ایتا، صوت و متن و شرح حکمت ها و نامه ها و خطبه های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد علیه السلام را پیگیری نمایند. 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۱) در واتساپ👇👇 https://chat.whatsapp.com/IwAJCISW1CXFkcagaU2wxa 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۲) در واتساپ👇👇 https://chat.whatsapp.com/CV0JxoWxoag3aD4gHaYvga 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۳) در واتساپ👇👇 https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۴) در واتساپ👇👇 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 گروه خادمین(۵) در واتساپ 👇👇 https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇 https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 خادمین امیرالمومنین(ع)(۷)👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 🌸🌷🌸🌷🌸🌷 کانال خادمین در ایتا 👇👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin 🌷 نهج البلاغه و صحیفه سجادیه 👇👇👇👇👇👇👇
مرحله دوم از نامه ۴۰ تا ۳۸.mp3
8.36M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸 سهم روز هشتاد و هفتم ✍ نامه ۴۰ تا ۳۸ 📣 صوت نهج البلاغه
📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله سوم ختم البلاغه 🔸 سهم روز هشتاد و هفتم 📩 نامه ۴۰ تا ۳۸ 🌷 نامه ۴۰ ✍ نامه به يكی از فرمانداران خود 🔹نكوهش يك كارگزار ♦️پس از ياد خدا و درود! از تو خبری رسيده است كه اگر چنان كرده باشی، پروردگار خود را به خشم آورده، و امام خود را نافرمانی كردی، و در امانت خود خيانت كردی. به من خبر رسيده كه كشت زمينها را برداشته، و آن چه را كه می توانستی گرفته، و آنچه در اختيار داشتی به خيانت خورده ای، پس هر چه زودتر حساب اموال را برای من بفرست و بدان كه حسابرسی خداوند از حسابرسی مردم سخت تر است. با درود. 🌷 نامه ۳۹ ✍ نامه به عمروعاص در سال٣٩ هجری پس از نبرد صفین 🔹افشای بردگی عمروعاص ♦️تو دين خود را پيرو كسی قرار دادی كه گمراهيش آشكار است، پرده اش دريده، و افراد بزرگوار در همنشينی با او لكه دار، و در معاشرت با او به سبك مغزی متهم می گردند، تو در پی او می روی، و چونان سگی گرسنه بدنبال پس مانده شكار شير هستی، به بخشش او نظر دوختی كه قسمتهای اضافی شكارش را به سوی تو افكند، پس دنيا و آخرت خود را تباه كردی، در حالی كه اگر به حق می پيوستی به خواسته های خود می رسيدی. اگر خدا مرا بر تو و پسر ابوسفيان مسلط گرداند، سزای زشتيهای شما را خواهم داد، اما اگر قدرت آن را نيافتم و باقی مانديد آنچه در پيش روی داريد برای شما بدتر است. با درود. 🌷نامه ۳۸ ✍ نامه به مردم مصر در سال٣٨ هجری آنگاه که مالک اشتر را به فرمانداری آنان برگزید 🔹ويژگيهای بی مانند مالك اشتر ♦️از بنده خدا، علی امير مومنان، به مردمی كه برای خدا به خشم آمدند، آن هنگام كه ديگران خدا را در زمين نافرمانی كردند، و حق او را نابود نمودند، پس ستم، خيمه خود را بر سر نيك و بد، مسافر و حاضر، و بر همگان، برافراشت، نه معروفی ماند كه در پناه آن آرامش يابند، و نه كسی از زشتيها نهی می كرد پس از ستايش پروردگار! من بنده ای از بندگان خدا را به سوی شما فرستادم، كه در روزهای وحشت، نمی خوابد، و در لحظه های ترس از دشمن روی نمی گرداند، بر بدكاران از شعله های آتش تندتر است، او مالك پسر حارث مدحجی است، آنجا كه با حق است، سخن او بشنويد، و از او اطاعت كنيد، او شمشيری از شمشيرهای خداست، كه نه تيزی آن كند می شود، و نه ضربت آن بی اثر است، اگر شما را فرمان كوچ كردن داد، كوچ كنيد، و اگر گفت بايستيد، بايستيد، كه او در پيش روی و عقب نشينی و حمله، بدون فرمان من اقدام نمی كند مردم مصر! من شما را بر خود برگزيدم كه او را برای شما فرستادم، زيرا او را خيرخواه شما ديدم، و سرسختی او را در برابر دشمنانتان پسنديدم. 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
صحیفه دعای ۲۷ از بند ۷ تا ۱۰.m4a
5.77M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔸سهم روز هفتاد و هفتم 📔 دعای ۲۷ بند ۷ تا ۱۰ 📣 صوت صحیفه سجادیه
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔸 سهم روز هفتاد و هفتم 📔 ادامه دعای ۲۷ از بند ۷ تا ۱۰ 🤲 دعا برای مرزبانان (۷) اللَّهُمَّ وَ قَوِّ بِذَلِک مِحَالَ أَهْلِ الْإِسْلَامِ، وَ حَصِّنْ بِهِ دِیارَهُمْ، وَ ثَمِّرْ بِهِ أَمْوَالَهُمْ، وَ فَرِّغْهُمْ عَنْ مُحَارَبَتِهِمْ لِعِبَادَتِک، وَ عَنْ مُنَابَذَتِهِمْ لِلْخَلْوَةِ بِک حَتَّی لَا یعْبَدَ فِی بِقَاعِ الْأَرْضِ غَیرُک، وَ لَا تُعَفَّرَ لِأَحَدٍ مِنْهُمْ جَبْهَةٌ دُونَک. 🍀پروردگارا! با این خواهش و نیایش، بلاد مسلمانان را نیرومند و شهرهایشان را استوار و محکم گردان و اموال آنها را زیاد نموده و از ذهن و خاطر آنها را از جنگ با دشمن برای عبادت و بندگیت و از جدال با آنها برای خلوت گزیدن و راز و نیاز با خود آسوده گردان؛ تا آنکه در زمین جز تو پرستیده نشود و هیچ کس از آنان جز در پیشگاه تو پیشانی به خاک نساید. (۸) اللَّهُمَّ اغْزُ بِکلِّ نَاحِیةٍ مِنَ الْمُسْلِمِینَ عَلَی مَنْ بِإِزَائِهِمْ مِنَ الْمُشْرِکینَ، وَ أَمْدِدْهُمْ بِمَلَائِکةٍ مِنْ عِنْدِک مُرْدِفِینَ حَتَّی یکشِفُوهُمْ إِلَی مُنْقَطَعِ التُّرَابِ قَتْلًا فِی أَرْضِک وَ أَسْراً، أَوْ یقِرُّوا بِأَنَّک أَنْتَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَحْدَک لَا شَرِیک لَک. 🍀پروردگارا! مسلمانان را در هر ناحیه ای که با مشرکین روبرو می‌شوند پیروز گردان و فرشتگان را پی در پی از طرف خود برای یاری آنها برسان تا دشمنان را به دورترین نقطه در زمین عقب رانده و آنان را در زمین تو بکشند و یا اسیر نمایند یا این که مشرکان اقرار نمایند: تو آن خدایی هستی که جز تو معبودی نمی باشد، و برایت همتا و شریکی نیست. (۹) اللَّهُمَّ وَ اعْمُمْ بِذَلِک أَعْدَاءَک فِی أَقْطَارِ الْبِلَادِ مِنَ الْهِنْدِ وَ الرُّومِ وَ التُّرْک وَ الْخَزَرِ وَ الْحَبَشِ وَ النُّوبَةِ وَ الزَّنْجِ وَ السَّقَالِبَةِ وَ الدَّیالِمَةِ وَ سَائِرِ أُمَمِ الشِّرْک، الَّذِینَ تَخْفَی أَسْمَاؤُهُمْ وَ صِفَاتُهُمْ، وَ قَدْ أَحْصَیتَهُمْ بِمَعْرِفَتِک، وَ أَشْرَفْتَ عَلَیهِمْ بِقُدْرَتِک. 🍀 پروردگارا! چنان کن که این دعا همه دشمنانت را در تمامی نقاط زمین دربرگیرد؛ از هند، روم، ترکستان، خزر، حبشه، نوبه، زنگبار، سقالبه و دیلمان تا امت های مشرک دیگری که نام و نشان آنها مخفی است و تو آنها را می شناسی و با قدرت خود بر آنها احاطه داری. (۱۰) اللَّهُمَّ اشْغَلِ الْمُشْرِکینَ بِالْمُشْرِکینَ عَنْ تَنَاوُلِ أَطْرَافِ الْمُسْلِمِینَ، وَ خُذْهُمْ بِالنَّقْصِ عَنْ تَنَقُّصِهِمْ، وَ ثَبِّطْهُمْ بِالْفُرْقَةِ عَنِ الاحْتِشَادِ عَلَیهِمْ. 🍀 پروردگارا! مشرکان را به مشرکان سرگرم و مشغول ساز تا به مرزهای مسلمانان دسترسی پیدا نکنند و از تعداد آنها کم کن تا از تعداد مسلمانان نکاهند و بین آنها تفرقه و جدایی انداز تا علیه مسلمانان متحد نشوند. 🌹🌴🍂🌾🍂🌴🌹
🌴 *شرح نامه ۴٠ نهج‌البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ⚠️ *حسابرسی از کار کارگزاران* ✉️ از نامه هاى امام(عليه السلام) به يکى از فرماندارانش. 📝 *نامه در یک نگاه:* 📜 آن گونه که از بلاذرى در انساب الاشراف و ابن دمشقى در جواهرالمطالب استفاده مى شود، مخاطب این نامه عبدالله بن عباس است که در آن زمان فرماندار بصره بوده است. ↩️ توضیح اینکه طبق نقل این دو مورخ، ابوالاسود نامه اى به این مضمون به امیرمؤمنان على(علیه السلام) نوشت که خداوند تو را والى امین ما و سرپرستى وظیفه شناس قرار داده و ما تو را آزموده ایم و کاملا امین و خیرخواه امت یافته ایم که حق آنها را از بیت المال ادا مى کنى و از دنیاى آنها چشم مى پوشى. 📜 تو هرگز چیزى از اموال امت را مصرف نمى کنى و هیچ گاه رشوه اى را نپذیرفته اى; ولى عمو زاده ات بدون اطلاع تو در اموال بیت المال تصرّف و آن را حیف و میل مى کند و من صحیح ندانستم که این امر را از تو کتمان کنم (و این نامه را به خاطر آن به تو نوشتم). 📜 امام(علیه السلام) در نامه اى در پاسخ به ابوالاسود از خیرخواهى او تشکر کرد و سپس نامه مورد بحث را به ابن عباس نوشت. ↩️ و در ضمن او را سرزنش کرد ولى نه به طور قطع، بلکه به این عبارت که اگر خبرى که به من رسیده صحیح باشد تو از فرمان من سرپیچى کرده اى و حق امانت را ادا ننموده اى، همچنین دستور مى دهد فوراً حساب بیت المال را ارسال کند. 📜و در پایان نامه نیز به او هشدار مى دهد که مراقب باشد که حساب رسى خداوند از حساب رسى خلق برتر است. ⚠️ *خشم خدا و عصيان امام:* 📜 امام(عليه السلام) در اين عبارت، محتاطانه با مخاطب خود (ابن عباس يا ديگرى) برخورد مى کند و به طور قطع نمى فرمايد تو اين کارهاى خلاف را انجام داده اى بلکه هشدار مى دهد که اگر خبرى که به من رسيده راست باشد، تو هم در پيشگاه خدا مسئولى و هم در پيشگاه امام خود و هم در برابر مردم به رسوايى کشيده شده اى. ⚠️ چه تعبير گويايى که انسان بر اثر انجام کارى خود را در برابر خدا و امام و خلق بى اعتبار کرده باشد. 🔶 جمله «جَرَّدْتَ الاَْرْضَ; زمين را برهنه ساخته اى» يعنى موجودى بيت المال را برگرفته و آن را خالى کرده اى; ولى احتمال اوّل و دوم قوى تر به نظر مى رسد. 🔶 روشن است که در حساب بندگان گاهى اشتباه و خطا و زمانى مخفى کارى رخ مى دهد، در حالى که حساب الهى نه خطا و اشتباهى دارد و نه کسى مى تواند وضع خود را در برابر آن پنهان کند. 📘همان گونه که در سوره مبارکه لقمان، آيه 16 آمده است. 🔶 منظور از حساب که امام(عليه السلام) به آن اشاره کرده، حساب درآمد بيت المال اعم از زمين هاى خراجيه و زکات و غنايم و مانند آن است که فرماندار حضرت موظّف شده هم درآمدها و هم هزينه ها را براى امام بنويسد تا روشن شود حيف و ميلى در بيت المال واقع شده يا نه. *🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج🌤* 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *شرح نامه ۳۹ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ⚠️ *نکوهش عمر بن عاص* ✉️ از نامه هاى امام(عليه السلام) است که به عمرو عاص نگاشته. 📝 *نامه در یک نگاه:* 📜 این نامه مملوّ از سرزنش هاى شدیدى است که امام(علیه السلام) نسبت به عمرو بن عاص فرموده و او را به جهت سرسپردگیش در برابر معاویه ملامت مى کند و معاویه را با اوصافى که شایسته اوست توصیف مى نماید. 📜 بخش دیگرى از این نامه تهدیدى است که امام(علیه السلام) نسبت به او و معاویه دارد و مى فرماید: 💎🍃 اگر بر شما دو نفر پیروز شوم شما را به مجازاتى که در خور شماست مى رسانم و اگر پیروز نشوم مجازات الهى در انتظار شماست. ⚠️ *دين خود را به دنياى ديگرى فروختى:* 📜 امام(عليه السلام) در آغاز نامه سرزنش خود را نسبت به عمرو بن عاص از اينجا آغاز مى کند. ⚫ او (معاویه) ، پيوسته حاضران را که داراى شخصيت و مقامى نزد على(عليه السلام) بودند به باد سخريه مى گرفت و با کلمات زشت و رکيک به آنها اهانت مى کرد و بسيارى از آنها نيز پاسخ کوبنده به او مى دادند بى آنکه به خطرات ناشى از آن اعتنا کنند. روى هم رفته معاويه مردى بدزبان و هتاک بود. ⚫ و آن قدر سخنان بى ارزش و ناموزون در مجلس او گفته مى شد که آدم عاقل در آن مجلس، سفيه شمرده مى شد و اين است نتيجه مجلسى که معاويه و هم رديفان او در آن شرکت دارند. 📜 اين اوصاف چهارگانه اى که امام(عليه السلام) براى معاويه بر شمرد، به خوبى مى تواند تمام شخصيت او را مجسم کند و نشان دهد چه کسى ادعاى خلافت پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) را داشت. 📜 امام(عليه السلام) در ادامه خطاب به عمرو عاص تو قدم در جاى قدم هاى او گذاشتى و بخشش او را خواستار شدى همچون سگى که به دنبال شير درنده اى برود و به چنگال او متوسل شود و منتظر پس مانده هاى شکار او باشد ↩️ معمولا در اين گونه موارد تشبيه به روباهى مى شود که به دنبال شير درنده اى مى رود تا از پس مانده شکار او استفاده کند و اينکه امام(عليه السلام) واژه کلب (سگ) را به جاى ثعلب (روباه) به کار مى برد براى نشان دادن شدت پستى عمرو بن عاص است و مى دانيم عمرو عاص خودش کسى نبود که بتواند حکومتى به چنگ آورد ولى با نيرنگ هايى که براى پيشرفت کار معاويه به کار بست سرانجام زمامدارى مصر را از طرف او در اختيار گرفت. دنياى او تباه شد، چرا که آبرويى براى او باقى نماند و تباهى آخرتش نياز به بحث ندارد. 🔰⚠️ در کتاب تاريخ يعقوبى آمده است هنگامى که عمرو بن عاص در آستانه مرگ قرار گرفت، نگاهى به اموال فراوان خود کرد (و از اينکه مى خواهد از آنها چشم بپوشد و همه را رها سازد سخت ناراحت بود) گفت: ⚠️🟣 اى کاش به جاى اين فضولات شتران بود اى کاش سى سال قبل چشم از دنيا فرو بسته بودم. دنياى معاويه را سر و سامان دادم و دين خودم را فاسد کردم. 🟣 دنيا را مقدم داشتم و آخرت را به فراموشى سپردم. راه راست را رها کردم تا مرگم فرا رسيد. 🟣 مى بينم معاويه تمام اموال مرا در اختيار خود مى گيرد و با شما (بستگان و نزديکانم) بد رفتارى خواهد کرد. 🔰 و دیگر اينکه هم دنيا را داشتى و هم آخرت را چون استعداد کافى براى اين کار داشتى; اما مع الاسف آن را در مسير باطل به کار بستى. 🔰 بسيارند کسانى که مى توانند با هوش و استعداد خود دنيا را از طريق حلال به دست آورند بى آنکه لطمه اى به آخرت آنها وارد شود; ولى راه را اشتباه مى روند. *🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج🌤* 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *شرح نامه ۳۸ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ⚠️ *ویژگی های مالک اشتر* ✉️ از نامه هاى امام(عليه السلام) است به اهل مصر در آن هنگام که مالک اشتر را براى زمامدارى آنها برگزيد. 📝 *نامه در یک نگاه:* 📜 مى دانیم امام(علیه السلام) نامه اى به دست مالک اشتر داد که برنامه عملى و روش کشوردارى را در زمینه هاى مختلف به او آموخت. 📝 نامه مورد بحث در واقع از دو بخش تشکیل شده است: 📜 *بخش اوّل، مدح و تمجیدى از مردم مصر* است که به حمایت از اسلام برخاستند در زمانى که ظلم و فساد صحنه زمین را فرا گرفته بود و حق و عدالت از جامعه بشرى رخت بر بسته بود و منکرات و زشتى ها جوامع را آلوده ساخته بود. 📜 *در بخش دوم به معرفى مالک* به عنوان فردى بسیار ممتاز و داراى تمام صفاتى که شایسته یک فرماندار و فرمانده است، مى پردازد و تعبیرات بسیار بلندى درباره مالک مى فرماید که درباره کمتر کسى دیگر شده و به دنبال آن به مردم مصر فرمان مى دهد قدر او را بشناسند و سر بر فرمانش دهند. ⬅️ *مصريان فداکار:* امام(عليه السلام) در آغاز نامه ـ توصيف بليغى از مردم مصر مى کند. 🔰 شارحان نهج البلاغه آن را اشاره به زمانى مى دانند که عبدالله بن ابى سرح جنايت کار معروف، از سوى عثمان به فرماندارى مصر برگزيده شده بود. او هم با جمعى از ظالمان و اوباش به ظلم و ستم بر مردم مصر پرداخت و نسبت به قوانين اسلامى کاملا بى اعتنا بود; نه امر به معروف را عملا به رسميت مى شناخت نه گامى در راه نهى از منکر برمى داشت. 🔰فراموش نکنيم که عبدالله بن ابى سرح همان کسى است که در آغاز جزء کاتبان وحى بود. 🔰 ولى به علت خيانتش پيغمبر(صلى الله عليه وآله) بر او غضب کرد و آيه اى از قرآن در مذمت او نازل شد. او به مرتدان و مشرکان پيوست و بر ضد اسلام توطئه کرد. 🔰 و به هنگام فتح مکّه يکى از افراد معدودى بود که پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) فرمان قتل آنها را صادر نمود و چون عبدالله برادر رضاعى عثمان بود، ⚫ عثمان او را نزد خود پنهان ساخت. ⚫ سپس او را نزد پيغمبر(صلى الله عليه وآله) آورد و براى او امان خواست. پيغمبر(صلى الله عليه وآله) از او روى برگرداند. ⚫ *عثمان سه بار اين کار را تکرار کرد.* پيامبر(صلى الله عليه وآله) سرانجام پذيرفت و به او امان داد. 💎🍃 هنگامى که عثمان با عبدالله از نزد پيغمبر(صلى الله عليه وآله) بيرون رفت پيغمبر(صلى الله عليه وآله) به اطرافيان خود فرمود: 💎 من بار اوّل و دوم که سکوت کردم براى اين بود که يکى از شما برخيزد و گردن اين خائن را بزند. 🍃مردى از انصار عرض کرد: چه خوب بود اشاره اى به من مى کرديد اى رسول خدا. پيغمبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: شايسته انبيا نيست که نگاه هاى پنهانى کنند. 🔶به هر حال مردم مصر بر ضد اين مرد جنايت کار شوريدند; ولى او محکم در جاى خود نشسته بود. 🔶 به همين دليل جمعيّت دو هزار نفرى از مصر حرکت کردند به اين قصد که فرمان عزل او را از عثمان بخواهند ولى عثمان نه تنها حاضر نشد که او را معزول دارد; بلکه نامه اى نوشت و با غلام خود براى عبدالله فرستاد به اين مضمون که به او توصيه کرده بود بعضى از سران معترضان را در برابر چشم مردم به دار آويزد و بعضى را شديدا مجازات کند تا عبرت همگان گردد. 🔶 معترضانِ مصرى نامه را از غلام کشف کردند و فريادشان بلند شد و گفتند بايد به مدينه برگرديم و تا عزل عثمان از خلافت دست بر نداريم. 🔶 در اين هنگام گروه هاى ديگرى از کوفه و بصره به مدينه آمدند آنها نيز شکايت هاى مشابهى داشتند. اضافه بر اينها بسيارى از مهاجران و انصار معتقد بودند که عثمان با کارهايى که انجام داده لايق خلافت مسلمين نيست و بايد از خلافت کناره گيرى کند; 🔶 ولى عثمان همچنان مقاومت مى کرد. اين مقاومت خشم شورشيان را برانگيخت; خانه او را محاصره کردند و سرانجام به دست ابو حرب غافقىِ مصرى و به اعتقاد بعضى به دست افراد ديگرى به قتل رسيد. 🟢 اين در حالى بود که على(عليه السلام) فرزندان خود امام حسن و امام حسين(عليهما السلام) را به در خانه عثمان فرستاده بود که مانع ورود مردم به داخل خانه شوند، زيرا امام(عليه السلام) موافق با قتل عثمان نبود، هرچند لازم مى دانست که عثمان از خلافت کناره گيرى کند. 📜🟢در ضمن امام(عليه السلام) ويژگى هاى يک جامعه فاسد را در چند جمله کوتاه بيان فرموده و آن جامعه اى است که عصيان پروردگار در آن ظاهر شود، خيمه جور و ستم نيکان و بدان را زير پوشش خود قرار دهد و کسى در شهر و بيابان در امان نباشد، نيکى ها برچيده شود و زشتى ها گسترش يابد. *🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج🌤* 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
👈 *در ادامه شرح نامه ۳۸ نهج البلاغه* 💎 *🍃معرفی مالک اشتر* 💎🍃 *فردى بينا و بسيار توانا را به فرماندارى شما منصوب کردم:* 🌴امام(عليه السلام) در اين بخش عمدتا به معرفى مالک اشتر مى پردازد و بعد از معرفى کامل او ضمن *بيان شش وصف بسيار ممتاز* ، مردم مصر را به اطاعت از فرمان او دعوت مى کند گويى فرمانى است توأم با استدلال. 📜 *نخست مى فرمايد:* 🍃 « من يکى از بندگان (خاص) از بندگان خدا را به سوى شما فرستادم»; 📜 *سپس در توصيف دوم و سوم* اين دو وصف در واقع از مهم ترين اوصافى است که براى پيروزى بر دشمن لازم است; آماده باش دائم در زمان خوف حمله دشمن و نهراسيدن از نقشه ها، ضربه ها و عِدّه و عُدّه اعدا. تاريخ نشان داده است کسانى که در نبرد مغلوب شده اند غالباً يکى از اين دو ويژگى را از دست داده اند. 🔷 يا غافلگير شده اند يا ترس از دشمن آنها را به ضعف و ذلت و زبونى کشيده است. 📜آن گاه در چهارمين وصف مى فرمايد: 🍃«او در برابر بدکاران از شعله آتش سوزنده تر است ↩️ سرانجام امام(عليه السلام) در يک نتيجه گيرى از اوصاف گذشته مالک اشتر مى فرمايد 🔷 بديهى است کسى که بنده مخلص خداست، مراقب دشمن و نقشه هاى اوست و هرگز از برابر دشمن عقب نشينى نمى کند و همچون آتش يا صاعقه اى بر سر او فرود مى آيد، کسى است که بايد به سخنانش گوش فرا داد و اوامر او را اطاعت نمود; 🔷 ولى جالب اين است که امام(عليه السلام) مى فرمايد: 🍃 «فيما طابَقَ الْحَقَّ; در آنجا که مطابق حق باشد» اشاره به اينکه هيچ کس به جز انبيا و اوصيا معصوم نيست، بنابراين اطاعت از اوامر آنها بايد محدود به مطابقت با حق باشد. به اين ترتيب امام(عليه السلام) حتى درباره نزديک ترين دوستانش اين توصيه را مى فرمايد، 📜 *وصف پنجم* تعبير به «سَيْفٌ مِنْ سُيُوفِ اللهِ; شمشيرى است از شمشيرهاى خدا» شمشيرى برنده و با کارايى بالا; بهترين تعبيرى است که درباره مرد شجاعى همچون مالک به کار رفته است. 💎🍃امام(عليه السلام) باز نتيجه گيرى کرده و مى فرمايد: «بنابراين اگر او فرمان بسيج و حرکت داد حرکت کنيد و اگر دستور توقف داد توقف نماييد»; 📜 *سپس او را با ششمين و آخرين وصف* مى ستايد و مى فرمايد: «زيرا او هيچ اقدام و منعى و هيچ عقب نشينى و پيش روى نمى کند مگر به فرمان من»; ↩️ بنابراين فرمان او فرمان من و دستور او دستور برگرفته از دستور من است. 🔷 به يقين مالک اشتر در جزئيات، آن هم با فاصله زيادى که ميان مصر و عراق و کوفه بود از امام(عليه السلام) دستور نمى گرفت بلکه امام(عليه السلام) اصول کلى را ـ همان گونه 🔷 که از فرمان معروف مالک در نامه 53 بر مى آيد ـ به او آموخته بود و فروع را به اين اصول باز مى گرداند و اين اجتهاد به معناى صحيح است. ⚠️ اين اوصاف شش گانه در هرکس که باشد او را به صورت انسانى کامل که جامع کمالات معنوى و مادىِ درونى و برونى است در مى آورد; انسانى کم نظير و گاه بى نظير. 💎🍃 امام(عليه السلام) در اين جمله تصريح مى کند که هرچند وجود مالک در لشکر او و تحت فرماندهى او ضرورت داشته، ولى به جهت اهمّيّت سرزمين مصر که کشورى بزرگ و تاريخى با مردمانى پيشرفته و آگاه است آنها را بر خود مقدم مى دارد. اين از يک سو ارزش وجودى مالک را روشن مى سازد و از سوى ديگر ارزش مردم مصر را. *🌤اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج🌤* 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *ادامه شرح دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه* 📝 *حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان* 💎 *فراز 7 از دعای 27 (دعا برای تقویت تدبیر مسلمانان)* 🔰اسلام براى پيمودن اين راه، *روشى معتدل* پيش گرفته است: ⭕اوّل: *دعوتى مسالمت جويانه* كرده و به تمام مشكلات و رنج‌هايى كه در اين راه وجود دارد تن در داده است، سپس دفاع از اساس و حقوق اسلامى و جان و مال مسلمين را عهده‌دار گشته و در پايان به جنگ ابتدايى و پيش گرفتن روش حمله گرانه پرداخته است. 🔰بى‌ترديد توحيد با خونريزى آغاز نگشته است، ولى آن‌جا كه دفاع از شؤونات توحيدى و پيشبرد اهدافش مطرح باشد، پيكار، راه حتمى هر انقلابى است با توجّه به اين كه خداوند مى‌فرمايد: ⬇️(نحل، ۱۲۵):⬇️ *[مردم را] با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن، و با آنان به‌ نيكوترين شيوه به بحث [و مجادله‌] بپرداز.* 🔰يقين داريم كه در راه پيروزى حق و پاسدارى از توحيد و حيات انسانى مواردى پيش خواهد آمد كه اكراه و تحميل به وجود مى‌آيد، ولى اين مسأله‌اى نيست كه ما از آن ابا داشته باشيم؛ زيرا اگر در اين راه دلائل قانع كننده ارائه شد و جاى هيچ گونه اشكالى نماند، هر كس كه از اطاعت سرپيچى كند بايد به زور او را به اطاعت وادار كرد، و اين روش همه حكومت‌هاى عادله و همه راههاى منصفانه است. ⭕دوّم: *افراد متمرد ناآگاه و لجباز و عنود، فقط در يك نسل خواهند بود* (نسلى كه براى نخستين بار با آن مكتب آشنا مى‌شود) و نسل بعد پس از آن كه آگاهانه با فطرت و اصول توحيدى آشنا شد و بر اساس اصول اسلامى تربيت يافت، در همان راه فطرى و اصولى گام برمى‌دارد، پس چرا بايد گفت: مجبور شده است كه اسلام را بپذيرد؟ حال آن كه او خود اسلام را درك كرده و پذيرا شده است. 🔰مسأله انبياى ديگر نيز (كه دشمنان براى كوبيدن اسلام بدان متوسّل مى‌شوند و مطالب خود ساخته‌اى را بيان مى‌كنند) ياوه‌اى بيش نيست، چرا كه برخى از آنان همچون نوح و هود و صالح (عليهم السلام) قدرت متشكّل و نيروى رزمنده در اختيار نداشته‌اند، گروهى ديگر چون ياران عيسى (عليه السلام) اگر خود جنگى نكرده‌اند سال‌ها و قرن‌ها بعد از نيروهاى رزمنده (مانند نيروهاى مسيحى و برپا كنندگان جنگ‌هاى صليبى) به وجود آمده‌اند، و برخى ديگر همچون موسى (عليه السلام) و سليمان و پيامبرانى ديگر پيكارگرانى مدافع حق و انسانيّت بوده‌اند و در اين راه قيام‌ها و مبارزه‌ها كرده‌اند. 🌴💎🌴💎🌴💎 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *ادامه شرح دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه* 📝 *حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان* 💎 *فراز 7 از دعای 27 (دعا برای تقویت تدبیر مسلمانان)* 💠 *خدایا! به این امور تدبیر مسلمانان را نیرو بخش و شهرهایشان را استوار ساز و اموالشان را فزونی ده و خاطرشان را از جنگ با دشمن برای بندگی‌ات و از کارزار با آنان برای خلوت کردن جهت راز و نیاز با خودت آسوده کن؛ تا در سراسر زمین جز تو پرستش نشود و صورتی از آنان جز برای تو به خاک نساید.* ✴️ *هدف از جهاد، تربيت انسان و اقامه توحيد* ✅ آيين مقدس اسلام، آيين توحيد و آيين عقل و فطرت، و آيين رشد و كمال و آيين صلح و صفا و مهر و محبّت و آيين تربيت است. ✅ اسلام علاقه دارد قلوب انسان‌ها را از ارتباط با شرك و كفر و بت و بت‌پرستان و بندگى نسبت به بندگان پاك كند. ✅ اسلام دعوتش را با دليل و برهان و موعظه حسنه و جدال احسن شروع مى‌كند، و از اين راه سعى مى‌كند انسانِ منحرفِ از فطرتِ توحيدى را، به صراط مستقيم برگرداند. ✅ اسلام موضع‌گيرى عليه فطرت توحيدى را كه به ضرر خود موضع‌گيران و مزاحم مؤمنان پاكدل است نمى‌پسندد، و چنانچه ببيند دشمن عالم يا معاند جاهل در زمينه رشد انسان و انسانيّت، مانع ايجاد مى‌كند خود را به خاطر اقامه حق مجبور به جهاد مى‌بيند، و براى او جهاد ابتدايى يا دفاعى فرق نمى‌كند، آنچه براى او اهميّت دارد پاكسازى حيات انسان از آلودگى شرك و كفر و فسق و فجور و بت و بت پرستى است، و در اين راه اگر به او تهمت بزنند كه اين آيين، آيين خون و شمشير و جنگ و جدال است و مى‌خواهد به زور و قهر مسائل خود را تحميل كند، واهمه‌اى ندارد. ✴️ *روش اعتدال در اسلام‌* ✳️در كتاب با ارزش «جهاد» از صاحب «الميزان» نقل شده است كه: 💎«به كسانى كه مى‌گفتند: اسلام از روش اديان ديگر تجاوز نموده و با خونريزى و چپاولگرى پيشرفت كرده و بدون آن كه راه هدايت و دعوت پويد، مردم را به زور وادار به پذيرش اسلام كرده است، تا آن‌جا كه برخى از مبلّغان مسيحى اسلام را دين‌ خون و شمشير لقب دادند، پاسخ مى‌دهيم كه: 🌴💎قرآن مى‌فرمايد: *اسلام بر اساس فطرت انسانى بنيان نهاده شده است، بى‌شك در زندگى انسانى و كمال آن، بايد به راه فطرت رفت.* 🔰 فطرت انسانى بر اساس توحيد بنا شده است و قوانين فردى و اجتماعى بر اين بنياد است. دفاع از اين اصل و نشر توحيد، و حفاظت و پاسدارى از رسالت توحيدى، حق مشروع انسان حق جوست. 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin