📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸 سهم روز صد و پنجاه و چهارم
📔 خطبه ۱۹۲ از بند ۱ تا ۳:
📣 (اين خطبه را «قاصعه» يعنی تحقير كننده ناميدند كه در آن ارزشهای جاهلی را كوچك و خوار شمرد و از طولانی ترين سخنرانيهای امام است كه در سال ۴۰ هجری در حاليكه سوار بر اسب بود ايراد فرمود)
1⃣ والایی پروردگار
🔻ستايش خداوندی را سزاست كه لباس عزّت و بزرگی پوشيد، و آن دو را برای خود انتخاب، و از ديگر پديده ها باز داشت. آن دو را مرز ميان خود و ديگران قرار داد، و آن دو را برای بزرگی و عظمت خويش برگزيد، و لعنت كرد آن كس را كه در آرزوی عزّت و بزرگی با خدا به ستيزه برخيزد، از اين رو فرشتگان مقرّب خود را آزمود، و فروتنان را از گردنكشان جدا فرمود. با آن كه از آنچه در دلهاست، و از اسرار نهان آگاه است، به فرشتگان فرمود. «من بشری را از گل و خاك می آفرينم، آنگاه كه آفرينش او به اتمام رسيد، و روح در او دميدم، برای او سجده كنيد، فرشتگان همه سجده كردند مگر ابليس» كه حسادت او را فرا گرفت.
2⃣ نكوهش تكبر و خودپسندی شيطان
🔻شيطان بر آدم عليه السّلام به جهت خلقت او از خاك، فخر فروخت، و با تكيه به اصل خود كه از آتش است دچار تعصّب و غرور شد. پس شيطان دشمن خدا و پيشوای متعصّبها و سر سلسله متكبّران است، كه اساس عصبيّت را بنا نهاد، و بر لباس كبريایی و عظمت با خدا در افتاد، لباس بزرگی را بر تن پوشيد و پوشش تواضع و فروتنی را از تن در آورد. آيا نمی نگريد كه خدا به خاطر خود بزرگ بينی، او را كوچك ساخت و به جهت بلند پروازی او را پست و خوار گردانيد پس او را در دنيا طرد شده، و آتش جهنّم را در قيامت برای او مهيّا فرمود؟
3⃣ آزمايشها درمان تكبّر
🔻خداوند اگر اراده می كرد، آدم عليه السّلام را از نوری كه چشمها را خيره كند، و زيباييش عقلها را مبهوت سازد، و عطر و پاكيزگی اش حس بويایی را تسخير كند می آفريد، كه اگر چنين می كرد، گردنها در برابر آدم فروتنی می كردند، و آزمايش فرشتگان برای سجده آدم عليه السّلام آسان بود، امّا خداوند مخلوقات خود را با اموری كه آگاهی ندارند آزمايش می كند، تا بد و خوب تميز داده شود، و تكبّر و خودپسندی را از آنها بزدايد، و خود بزرگ بينی را از آنان دور كند. پس، از آنچه خداوند نسبت به ابليس انجام داد عبرت گيريد، زيرا اعمال فراوان و كوششهای مداوم او را با تكبّر از بين برد. او شش هزار سال عبادت كرد كه مشخّص می باشد از سالهای دنيا يا آخرت است، امّا با ساعتی تكبّر همه را نابود كرد، چگونه ممكن است پس از ابليس، فرد ديگری همان اشتباه را تكرار كند و سالم بماند نه، هرگز! خداوند هيچ گاه انسانی را برای عملی وارد بهشت نمی كند كه برای همان عمل فرشته ای را محروم سازد. فرمان خدا در آسمان و زمين يكسان است، و بين خدا و خلق، دوستی خاصّی وجود ندارد كه به خاطر آن، حرامی را كه بر جهانيان ابلاغ فرموده حلال بدارد....
┄┄┅┅✿❀🍃🌹🍃❀✿┅┅┄┄
دعاى ٤٦ از بند ٢٢ تا ٢٥.m4a
6.28M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه
🔸سهم روز صد و چهل و چهارم
📔 دعای چهل و ششم از بند ۲۲ تا ۲۵
📣 صوت صحیفه سجادیه
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه
🔸 سهم روز صد و چهل و چهارم
📔 ادامه دعای ۴۶ از بند ۲۲ تا ۲۵
🤲 دعای عید فطر و جمعه
(۲۲) لَمْ تَكُنْ أَنَاتُكَ عَجْزاً، وَ لَا إِمْهَالُكَ وَهْناً، وَ لَا إِمْسَاكُكَ غَفْلَةً، وَ لَا انْتِظَارُكَ مُدَارَاةً، بَلْ لِتَكُونَ حُجَّتُكَ أَبْلَغَ، وَ كَرَمُكَ أَكْمَلَ، وَ إِحْسَانُكَ أَوْفَى، وَ نِعْمَتُكَ أَتَمَّ، كُلُّ ذَلِكَ كَانَ وَ لَمْ تَزَلْ، وَ هُوَ كَائِنٌ وَ لَا تَزَالُ.
🍀(پروردگارا!) مدارا کردن تو بر اثر ناتوانی و فرصت دادنت نشانه سستی و ضعف نمی باشد و خودداری کردنت از عذاب، دلیل غفلت و به تاخیر انداختن (عذابت) دلیل بر مدارا و سازش نیست، بلکه به خاطر این است که حجت و دلیلت رساتر، کرمت کاملتر، احسانت فراگیرتر و نعمتت تمام تر باشد. همه این ها بوده و هست و خواهد بود و از بین نمی رود.
(۲۳) حُجَّتُكَ أَجَلُّ مِنْ أَنْ تُوصَفَ بِكُلِّهَا، وَ مَجْدُكَ أَرْفَعُ مِنْ أَنْ يُحَدَّ بِكُنْهِهِ، وَ نِعْمَتُكَ أَكْثَرُ مِنْ أَنْ تُحْصَى بِأَسْرِهَا، وَ إِحْسَانُكَ أَكْثَرُ مِنْ أَنْ تُشْكَرَ عَلَى أَقَلِّهِ
🍀(پروردگارا!) حجّت و دلیل تو برتر از آن است که به طور کامل وصف شود و عظمت و بزرگی تو بالاتر از آن است که حقیقت آن معلوم گردد و نعمتت بیشتر از آن است که به شمارش آید و احسان و لطفت بیشتر از آن است که بتوان کمترین آن (لطف و احسان) را شکر نمود.
(۲۴) وَ قَدْ قَصَّرَ بِيَ السُّكُوتُ عَنْ تَحْمِيدِكَ، وَ فَهَّهَنِيَ الْإِمْسَاكُ عَنْ تَمْجِيدِكَ، وَ قُصَارَايَ الْإِقْرَارُ بِالْحُسُورِ، لَا رَغْبَةً- يَا إِلَهِي- بَلْ عَجْزاً.
🍀و اکنون سکوت و خاموشی ام، مرا از ستایش تو ناتوان ساخته و خودداری از تمجید تو (به علت ناتوانی) زبانم را از کار انداخته است.
ای خدای من! تمام تلاش و توان من، اعتراف به درماندگی ام می باشد نه به خاطر بی میلی، بلکه به خاطر عجز و ناتوانی.
(۲۵) فَهَا أَنَا ذَا أَؤُمُّكَ بِالْوِفَادَةِ، وَ أَسْأَلُكَ حُسْنَ الرِّفَادَةِ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اسْمَعْ نَجْوَايَ، وَ اسْتَجِبْ دُعَائِي، وَ لَا تَخْتِمْ يَوْمِي بِخَيْبَتِي، وَ لَا تَجْبَهْنِي بِالرَّدِّ فِي مَسْأَلَتِي، وَ أَكْرِمْ مِنْ عِنْدِكَ مُنْصَرَفِي، وَ إِلَيْكَ مُنْقَلَبِي، إِنَّكَ غَيْرُ ضَائِقٍ بِمَا تُرِيدُ، وَ لَا عَاجِزٍ عَمَّا تُسْأَلُ، وَ أَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ.
🍀(پروردگارا!) پس اینک، این من هستم که به خاطر درماندگی به پیشگاهت روی آورده و انتظار پذیرایی نیکویی دارم، پس بر محمد و خاندانش درود بفرست، و نجوای دلم را بشنو و خواسته ام را بر آور و روزم را با ناامیدی به پایان مرسان و در برابر خواسته هایم دست ردّ بر سینه ام مزن و رفتنم را از درگاهت و بازگشتم به آستانت را محترم و گرامی دار، زیرا هرچه را اراده کنی در آن دچار سختی و تنگنا نمی شوی و در انجام آنچه از تو می خواهند درمانده و عاجز نمی گردی و بر همه چیز توانایی و هیچ حول و قوّه ای نیست مگر به قدرت پروردگار بلند مرتبه.
🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺
📚 *شرح خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه( آیت الله مکارم)*
📝 *خطبه در يك نگاه:*
🔰در مورد شأن ورود اين خطبه چنين گفته اند كه اهل كوفه در اواخر دوران خلافت امام عليه السلام (بر اثر فراوانى ثروت و انتقال فرهنگ فاسد بعضى از همسايگان به كشور اسلامى و مشكلاتى كه در عصر خلفا در جامعه اسلامى به وجود آمد) گرفتار مفاسد زيادى شده بودند كه از همه مهم تر، *برترى جويى قبائل بر يكديگر و تعصّبهاى جاهلى بود تا آنجا كه گاه جوانان جلف و بى بند و بار با يكديگر درگير مى شدند و هرگاه يكى از آنان مجروح يا مضروب مى شد فرياد بلند مى كرد و اهل قبيله خود را به يارى مى طلبيد آنها نيز چشم و گوش بسته به يارى او مى شتافتند و چه بسا در اين ميان خونهاى زيادى ريخته مى شد.*
💎امام عليه السلام براى خاموش كردن آتش اين فتنه ها اين خطبه را كه همه آن درباره *مذمّت و نكوهش تكبّر و تعصّبهاى جاهلى* است، ايراد فرمود و حق سخن و نصيحت را به عالى ترين وجهى بيان كرد.
✴️ *خطبه اى است بسيار فصيح و بليغ و كوبنده و تكان دهنده و به همين دليل نام آن را خطبه قاصعه (كوبنده) نهاده اند* هر چند كلمه قاصعه در اين خطبه به كار نرفته است.
💠 مسلّم است كه تمام بخشهاى اين خطبه بر يك محور دور مى زند و آن كوبيدن تعصّبهاى جاهلى و تكبّر و خود برتربينى، مخصوصاً تعصّبات قبيلگى و نژادى و گروهى است كه سر چشمه بسيارى از اختلافات و نابسامانى ها و مفاسد اجتماعى است و دقت در مجموع خطبه و همچنين شأن ورود آن اين حقيقت را روشن مى سازد.
✅بر اين اساس ما آن را به *بيست بخش* تقسيم كرديم:
🔰در بخش اوّل، نخست به *حمد و سپاس خداوند* و سپس به *طرد شيطان به جهت تعصب و تكبر در برابر آدم عليه السلام* اشاره مى كند.
🔰بخش دوم، اشاره به *آفرينش انسان از خاك* دارد كه *روح تواضع را زنده مى كند* سپس بار ديگر *عاقبت شوم شيطان به علت كبر و تعصّبش را يادآور مى شود.*
🔰بخش سوم، *هشدار به همه مردم است كه در دام شيطان نيفتند و راه او را نپويند.*
🔰در بخش چهارم، *نكوهش از كسانى مى كند كه در دام تكبّر و افتخارات موهوم جاهليت افتاده اند.*
🔰بخش پنجم، *هشدار به همگان است كه از اطاعت و پيروى حاكمان متكبّر و متعصّب بپرهيزند.*
🔰بخش ششم، *دستور به عبرت گرفتن از امّت هاى پيشين مى دهد همانان كه متكبّرانشان بيچاره شدند و متواضعانشان كه در رأس آنها انبيا بودند كه به سعادت نائل آمدند.*
🔰بخش هفتم، اشاره به *زندگى ساده موسى بن عمران و برادرش هارون و لباس ساده اى كه آنها به هنگام ملاقات با فرعون متكبّر و خود خواه در تن داشتند، مى كند و تواضع انبياء و اولياءاللّه را كه در همه زندگانى آنها منعكس بود، نشان مى دهد.*
🔰بخش هشتم، اشاره به *انتخاب سرزمينى خشك و سوزان براى بناى كعبه با مصالحى ساده است تا كبر و غرور را از سرها بيرون كند و مراسمى را كه مظهر ساده زيستى و تواضع كامل است، به تصوير بكشد.*
🔰در بخش نهم، امام عليه السلام به *دامهاى مختلف شيطان مخصوصاً ظلم و ستم اشاره مى كند و انجام فرايض دينى مانند نماز و روزه و زكات را وسيله دفاع در برابر شيطان مى شمرد.*
🔰بخش دهم به *سرچشمه هاى تعصب و غرور* اشاره دارد.
🔰بخش يازدهم اشاره به *تعصّب مثبت و نشانه ها و آثار آن* است.
🔰بخش دوازدهم *سرنوشت امتهاى پيشين را درس عبرتى مى شمرند و همگان را به مطالعه احوال آنها دعوت مى كند.*
🔰بخش سيزدهم به *آثار بسيار ارزنده وحدت و اتحاد و عواقب شوم تشتّت و اختلاف اختصاص دارد.*
🔰در بخش چهاردهم بار ديگر *مخاطبان را به تاريخ گذشته باز مى گرداند و آثار شوم اختلاف فرزندان اسماعيل و اسحاق و بنى اسرائيل را برمى شمرد.*
🔰در بخش پانزدهم به *نعمت بسيار مهم وجود پيامبر اكرم و آثار آن در جامعه اسلامى* اشاره مى فرمايد.
🔰در بخش شانزدهم *بازگشت گروهى از مردم به عادات جاهليّت را بعد از قيام پيامبر مورد نكوهش شديد قرار مى دهد.*
🔰در بخش هفدهم بر *اعمال زشت ناكثين و قاسطين* انگشت مى نهد.
🔰در بخش هجدهم امام عليه السلام به *موقعيت خودش نسبت به پيامبر اسلام به عنوان اولين كس از مردان كه به او ايمان آورد و همراه با او بود* اشاره مى كند.
🔰در بخش نوزدهم از *معجزه باهره درختى كه به فرمان پيامبر از جا كنده شد و به سوى او حركت كرد، به طور مبسوط سخن مى گويد.*
🔰بخش بيستم از *امتيازات و سجاياى اهل بيت عليهم السلام* سخن مى گويد و به عنوان *«خِتامُهُ مِسْكٌ»* خطبه را پايان مى دهد.
💠🌹💠🌹💠🌹
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇
https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه👈 شرح خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)*
💠 *کبریایی تنها سزاوار اوست*
⛔ *شيطان بنيانگذار اساس تعصب!*
💎 *هدف اصلى از بيان اين خطبه طولانى و مملو از اندرزهاى عالى و انسان ساز، مبارزه با کبر و غرور و تعصبهاى جاهلى و طائفى بوده که در عصر آن حضرت، سرچشمه نزاعهاى خونين قبايل و افراد شده است.*
🔰بدين جهت امام(عليه السلام) خطبه را با حمد و سپاس الهى، همان خدايى که عظمت و کبريا مخصوص ذات اوست آغاز مى کند.
💠بى شک عزّت (شکست ناپذيرى) و عظمت (بزرگى) مخصوص ذات پاک خداوند است،
🔰جمله هاى پنجگانه اى که در این عبارت آمده که مى فرمايد: ⬇️
💠لباس عزت و عصمت برازنده غير او نيست و اين دو صفت را مخصوص خود قرار داده و گاه از آن تعبير به حمى و حرم (منطقه ممنوعه اى که غير، حق ورود در آن را ندارد) و گاه تعبير به گزينش براى ذات پاک خود مى کند و گاه لعنت را نثار کسانى که راه کبر و برترى جويى را در پيش مى گيرند، عبارات مختلفى است که يک حقيقت را دنبال مى کند.
💠و همه اين عبارات مى گويد: بندگان خدا جز تواضع و فروتنى در برابر خداوند و نسبت به يکديگر، راهى ندارند.
✴️ از آنجا که *تکبّر و خود برتربينى در بندگان، سرچشمه اکثر نابسامانيها و بدبختيها و ظلم و ستم انسانها به يکديگر است،* آنها را از اين موضوع بر حذر داشته و همگان را به تواضع و فروتنى دعوت مى کند.
✅به همين دليل در ادامه اين سخن درباره *نخستين آزمون تواضع به هنگام آفرينش آدم* اشاره کرده،
✅به يقين، *آزمون خدا با آزمون بندگان متفاوت است;* ما هنگامى که چيزى يا کسى را مى آزماييم مى خواهيم جهل خود را درباره آن تبديل به علم کنيم،
✅لذا از آن تعبير به *اختبار (خبر گرفتن و خبردار شدن)* مى کنيم;
💠ولى خداوند که عالِم به مکنونات دلها و محجوبات غيوب است هرگز نمى خواهد با آزمايشهاى خود چيزى بر علمش بيفزايد،
💠بلکه آزمايش او براى اين است که نيات باطنى و خلقيات درونى و اسرار مخفى بندگانش در لباس افعال ظاهر گردد تا مستحقّ جزا شوند، زيرا نيّت به تنهايى براى اين معنا کافى نيست، آنچه براى ثواب و عقاب لازم است انجام اعمال است.
🔰اين همان چيزى است که امام(عليه السلام) در جايى ديگر مى فرمايد:
💠خداوند انسان ها را با اموال و فرزندانشان مى آزمايد تا آن کس که از روزى خود ناخشنود است از آن کس که خرسند است شناخته شود هر چند خداوند به احوالشان از خودشان آگاهتر است (آرى! او بندگان خود را مى آزمايد) تا افعالى که سبب استحقاق پاداش يا کيفر است آشکار گردد».
💠🌹💠🌹💠🌹
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇
https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه👈 شرح خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)*
💠 *کبریایی تنها سزاوار اوست*
⛔ *شيطان بنيانگذار اساس تعصب!*
🔰سپس به شرح حال ابليس پرداخته و دليل مخالفت او را با فرمان قطعى خداوند چنين بيان مى کند:
💠در واقع *سبب اصلى مخالفت آشکار ابليس نسبت به فرمان قطعى خداوند همان تعصّب و غرور بود که از يک محاسبه غلط و سرچشمه گرفته از خودبينى و خودخواهى ناشى شده بود او تنها از آفرينش آدم جنبه خاکى او را مى ديد و لذا اصل خود را که از آتش است از او برتر مى دانست:*
🔰 و بخش مهم وجود آدم را که همان روح الهى بود، به کلّى ناديده مى گرفت.
💠آرى! *خودبينى و خودخواهى بدترين حجاب است که انسان را از درک واضح ترين حقايق باز مى دارد. ابليس حتى در برترى آتش بر خاک نيز گرفتار خطا و اشتباه شد* ،
🔰زيرا *خاک منبع اصلى حيات، نمو گياهان، پرورش گلها و ميوه ها و انواع برکات است در حالى که آتش موجود خطرناکى است که تنها در بخشى از زندگى انسان به کار مى آيد.*
🔰به هر حال تعبير امام درباره *ابليس* به «عدوّ الله» اشاره به اين است که *او تنها دشمن آدم نبود، بلکه دشمن خالق آدم و معترض به فرمان او بود.*
💠 *او سنگ نخستين تعصب را بنا نهاد و آيين استکبار و تکبّر را آغاز کرد; کارى که در واقع جنگ با خدا محسوب مى شود، زيرا عزّت و بزرگى تنها شايسته ذات پاک اوست و زيبنده بندگان تنها تواضع و فروتنى است و به گفته بزرگان علماى اخلاق امّ الرذائل تکبّر و غرور است.*
🔰در حديثى از امام صادق(عليه السلام): *«کمترين مرحله الحاد و کفر تکبّر است».*
💠در حديث ديگر : *کسى که به اندازه ذره اى تکبر در قلبش باشد وارد بهشت نخواهد شد* »
💠آن گاه امام روى سخن را به مخاطبين کرده و از *سرنوشت شوم شيطان* براى هشدار به آنان بهره بردارى کرده.
مى فرمايد: *«آيا نمى بينيد چگونه خداوند او را به سبب تکبّرش تحقير کرد و کوچک شمرد و بر اثر خود برتر بينى اش وى را پست و خوار گردانيد و...*
📙مصداق سور: حجر، آيات 34 و 35. و ص، آيات 84 و 85.
💠🌹💠🌹💠🌹
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇
https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه👈 شرح خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه* ( آیت الله مکارم)
⚠️ *از سرنوشت ابليس عبرت بگيريد!*
💠 خداوند بندگانش را با امورى آزمايش مى کند که فلسفه آن بر آنها پوشيده است و گاه تحمل آن بر آنها سخت و سنگين است.
👈 اشاره به اينکه اگر امتحانات الهى هماهنگ با خواسته دل افراد باشد، امتحان عملا بى اثر خواهد شد، زيرا همه بر طبق آن عمل مى کنند;
🔲 هم خداپرستان و هم هواپرستان و چنين امتحانى بى نتيجه خواهد بود; ولى اگر بر خلاف ميل افراد بود صفوف مؤمنان خداپرست و مخلص از خود خواهان هواپرست و غير مخلص جدا خواهد شد.
🔲 امتحان مغروران و متکبّران بايد با امورى باشد که غرور و تکبّر را بشکند همان گونه که در امتحان فرشتگان و ابليس واقع شد.
🍃به همين دليل امام در ادامه اين سخن مى افزايد:
💎🍃«اما خداوند سبحان خلق خود را با امورى مى آزمايد که از فلسفه آن آگاهى ندارند تا (مطيعان از عاصيان) ممتاز گردند و تکبّر را از آنان بزدايد و آنها را از کبر و غرور دور سازد»;
🔹از اينجا روشن مى شود چرا فلسفه همه احکام شرع، آشکار نيست.
💠 درست است که فلسفه بسيارى از آنها به حکم عقل يا به توضيح آيات و روايات بر ما آشکار شده ولى قسمت قابل ملاحظه اى از آن همچنان در پرده ابهام باقى مانده، اين براى آن است که مطيعان مخلص از متمردان و گردنکشان شناخته شوند.
🔹 البتّه مخفى بودن اسرار اين احکام غير از آنچه گفته شد دلايل ديگرى نيز مى تواند داشته باشد.
💎🍃سپس امام(عليه السلام) عاقبت کار ابليس مستکبر و گردنکش را به منظور اين که درس عبرتى براى همگان باشد مطرح مى کند و به آنها هشدار مى دهد که راه ابليس را نپويند تا به سرنوشت او گرفتار نشوند.
💠 مفهومش اين نيست که امام از اين مسئله خبردار نبود، بلکه اشاره به اين است که توده مردم از آن آگاه نيستند و منظور از سالهاى دنيا همين سالهايى است که بر ما مى گذرد که مقدارش معلوم است و منظور از سالهاى آخرت آن است که در قرآن به طور مکرر به آن اشاره شده است:
💠 و يک روز نزد پروردگار تو (در جهان آخرت) مانند هزار سال است از آنچه مى شماريد».
📚 حج، آيه 47. نزديک به همين تعبير نيز در سوره سجده، آيه 5 آمده است.
💎🍃آن گاه امام در ادامه به اين نکته اشاره مى کند که متکبّران از انسانها نيز سرنوشتى همچون ابليس دارند،
💎🍃مى فرمايد: «چگونه ممکن است کسى بعد از ابليس همان نافرمانى او را انجام دهد ولى در برابر (خشم) خدا سالم بماند، نه، هرگز چنين نخواهد بود هيچ گاه خدا انسانى را با داشتن صفتى وارد بهشت نمى کند که بر اثر همان صفت فرشته اى را از بهشت بيرون کرده است»;
🔰سپس در تأکيد بر اين معنا مى فرمايد: «حکم او درباره اهل آسمان و زمين يکسان است و خدا با هيچ يک از خلق خود دوستى خاصى ندارد تا به سبب آن چيزى را که بر همه جهانيان تحريم کرده است بر وى مباح سازد!»;
👈اشاره به اينکه همه مکلفان در برابر خداوند يکسانند و هيچ کس را بر ديگرى امتياز نيست، خداوند با کسى خويشاوندى ندارد، گناه براى همه گناه و طاعت براى همه طاعت است.
↩️ مبادا بعضى تصور کنند مجازات سنگين ابليس در برابر تکبرش از ويژگيهاى او بوده و دامان ديگران را نخواهد گرفت.
┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇
https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه 👈 شرح خطبه ۱۹٢ نهج البلاغه* ( آیت الله مکارم)
⚫ *او خطرناک ترين دشمن شماست*
💎🍃 امام(عليه السلام) در اين بخش از خطبه به نتيجه گيرى از داستان گمراهى و طرد شيطان بر اثر تکبّر و عصيان مى پردازد و به همگان هشدار مى دهد که گرفتار سرنوشت او نشوند.
📚مصداق سوره مبارکه اسراء، آيه 64.
🔲 «خيل» هم به معناى اسبهاست و هم به معناى اسب سواران و در اينجا به معناى لشکر سواره است و «رِجِل» به معناى لشکر پياده است و اشاره به دستياران فراوانى است که شيطان از جنس خود و از جنس آدميان دارد که براى گمراه ساختن مردم به او کمک مى دهند; بعضى سريع تر (همچون لشکر سواره) و بعضى آرام تر همچون لشکر پياده.
🔲 البتّه صفات رذيله و عوامل گناه و مراکز فساد و تبليغات و گمراه کننده و ابزار گناه نيز به نوعى لشکر پياده و سواره شيطانند که امام بندگان خدا را از همه اين امور بر حذر مى دارد.
💎🍃سپس امام براى تأکيد اين سخن به جان خود سوگند مى خورد و مى فرمايد:
💎🍃«به جانم سوگند! او تير خطرناک را براى شما آماده نموده، در کمان گذارده، و با قدرت تا آخرين حدّ کشيده و از مکانى نزديک به سوى شما پرتاب نموده است»;
⚠️اينکه امام به جان خود سوگند مى خورد نشان مى دهد که مطلب فوق العاده جدّى است;
🔳عوامل وسوسه هاى شيطانى در درون و برون انسان فراوان است ،هواى نفس از يک طرف و عوامل بيرونى گناه از سوى ديگر.
🔰جمله (لاَُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ) که با «لام» قسم شروع شده و با «نون» تأکيد ثقيله و تصريح به واژه «اجمعين» پايان گرفته شاهد بر اين است که او در اهداف شوم خود بسيار جدّى است و به همين دليل انسانها بايد کاملا بيدار و هوشيار باشند تا در دامهاى رنگارنگ او نيفتند.
⚫ ابليس نخست مى کوشد افرادى را که در برابر او سرکشى مى کنند تسليم خود گرداند و پايگاه خويش را در ميان آنان محکم کند، آن گاه سلطه خود را بر آنان گسترش مى دهد و با لشکر خويش به آنان حمله ور مى شود،
↩️ در حالى که قدرت دفاع از خود را ندارند و بدترين صورت گرفتار انواع مصائب مادى و معنوى مى شوند.
🔰 آن گاه امام در يک نتيجه گيرى قاطع مى فرمايد:
↩️ با توجه به آنچه در بخش هاى قبل اين خطبه گفته شد ابليس بزرگترين دشمن دين و دنياى شماست; و از هر دشمنى خطرناکتر است; بايد تمام نيروهاى خود را براى دفع او بسيج کنيد.
┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇
https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🏵️🍃🏵️🍃🏵️🍃🏵️
🍃 *ادامه شرح دعای 46 صحیفه سجادیه*
⬇️⬇️
⭐ *تربیت اسمائی، بهترین روش تربیتی*
🏵️ *🍃مؤمن به حسب مراتب ایمان خود، خلیفهی الهی در اسما است.*
🏵️🍃شاید هیچ روشی در روشهای تربیتی بهتر از تربیت اسمائی ذیل خلافت الهی نباشد.
🏵️🍃 *شما خلق شدهاید برای اینکه از اسماء الهی نصیب داشته باشید و هرکس نصیب بیشتری داشته باشد، سهم بیشتری از فلسفهی آفرینش دارد.*
⭐⭐ *مثلاً اگر نام حضرت حق، علیم است، باید سهم تو از علیم فراوان باشد*
⭐⭐ *یا چنانچه نام او کریم است، باید سهم تو از کرم فراوان باشد.*
✅ ⬅️👌 *این تا آنجا میرسد که ولی کامل خیال ما را راحت میکند و میفرماید:*
⬇️⬇️
🌟🌟🌟 « *نَحنُ وَاللهِ الأسماءُ الحُسنی*
📙کلینی، اصول کافی، ج۱، ص۱۴۳.
⬇️⬇️
🌟🌟🌟 *به خدا سوگند، ما نامهای نیکوی خداوند هستیم».*
⭐ *ولی کامل، خلیفهی مطلق خداوند و مظهر اسمای الهی است.*
🌟 بهترین راه ولی شناخت کامل هم، شناخت او از منظر خلافت حق است.
🔹آن وقت اگر ولی کامل فرمود:
🌟«نَحنُ صَنايِعُ رَبِنا و الخَلقُ بعدُ صَنايِعُنا؛
📙محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج۵۳، ص۱۷۸.
🌟 *ما پرورشيافته پروردگار هستيم و نظام هستي پرورشيافته ما است»*
دیگر شما تعجب نخواهی کرد.
🏵️🍃البته در برخی نسخهها «صنائع لنا» آمده که هر دو از جهت تطبیق صحیح است و هر یک، لطفی دارد.
🏵️🍃اگر کسی از این طریق وارد شد، ابوابی از معرفت الهی برای او گشوده میشود که راهی جز شناخت ولی کامل ندارد.
🏵️🍃و اگر کسی بخواهد به خداشناسی برسد، مسیر امن و نزدیک از طریق ولی کامل خواهد بود.
🌟🌟 *پس هر یک از ما باید از رحمت و کرم و مغفرت و عظمت و علم و حلم الهی سهم داشته باشیم.*
🏵️🍃اگر دست کسی به جایی نرسید و تو در مرحلهی خلافت دنبال کار او باشی، خیلی تقرب پیدا خواهی کرد.
🏵️🍃 گفتهاند اگر کسی به دادِ یتیم رسید، خیلی تقرب پیدا میکند؛
🏵️🍃تا آنجا که نبی اعظم (صلی الله علیه و آله) در حال نشان دادن دو انگشت اشارهی مبارکشان
🔹فرموده است:
🌟 «أَنَا وَ کَافِلُ الْیَتِیمِ کَهَاتَیْنِ فِی الْجَنَّةِ؛
📘محدث نوری، مستدرک السائل، ج۲، ص۴۷۴.
🌟 من و سرپرست یتیم در بهشت مانند این دو هستیم».
🏵️🍃 یتیم کسی را ندارد و در دوران بچگی، پشتوانهی خود را از دست داده است.
🏵️🍃 اگر پدر بود برای او تحصیل و سلامتی و تغذیه و مسکن و ... فراهم میکرد.
🏵️🍃یتیم کسی را غیر از خدای متعال ندارد و اگر شما به خلافت حضرت حق، این نیاز او را پوشش بدهی، خیلی جلو رفتهای.
🏵️🍃حال ببینید ما چه فرصتهایی را از دست میدهیم! باید سلامت و تربیت و جهیزیهی یتیم را تا حد توان بر عهده گرفت.
🏵️🍃بعضیها هستند که خرد میشوند و کسی آنها را تحویل نمیگیرد و با آنها راه نمیرود؛
🌟 *اگر تو توانستی او را قبول کنی، ذیل اسم حضرت حق میروی.*
🏵️🍃🏵️🍃🏵️🍃
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇
https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
مسجد محلاتی ۱۴ آذر ۱۴۰۰ فاطمیه.mp3
15.44M
🔴 سخنرانی به مناسبت فاطمیه / ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - مسجد جامع پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله / شهرک شهید محلاتی تهران
❇️ عناوین مطالب :
✅ برخورد حداقلی و حداکثری با فاطمیه
✅ اتبعوا و لا تتبعوا در قرآن کریم
🔴 دوستداشتنیهای فاطمه سلام الله علیها
✅ هشدار قرآن کریم و شکایت روز قیامت
✅ مصادیق بیتوجهی به قرآن کریم
✅ مرور قرآنخوانهای بزرگ تاریخ
❇️ ذکر مصیبت پایانی
❌ دکتر محمد لطفیزاده / منبر اینترنتی
اظهارات عجیب سرلشکر محمود منصور موسس سازمان اطلاعات و امنیت قطر در خصوص هواپیمای اوکراینی:
«ایرانیها راهی جز شلیک نداشتند»
▪ایرانیها ضربه ی مهلکی بر پیکر ارتش آمریکا وارد کردند و همه ما و منطقه و قطعا نیروهای نظامی و مسولان ایرانی میدانستند که ترامپ فورا دستور حمله میدهد، و البته برخلاف تصور رسانهها ترامپ بهسرعت دستور واکنش داد، اما مشکل آنجا بود که ایران کلیه سیستمهای راهبری و راداری در منطقه را تحت کنترل داشت و عملا آنها را مختل کرده بود و دقیقا بههمین علت عملیات موشکی در زدن عینالاسد بی نقص از آب درآمد.
▪پنتاگون برای خنثی کردن اقدامات ضد راداری ایران و زدن اهدافی درون خاک ایران از طریق ارسال موشک یا بمباران هوایی (با هواپیما) با پرواز دادن ۲ هواپیمای آواکس (سیستم پیش اخطار و کنترل هوایی/ رادارهای ۳ بعدی پرنده) در سعودی و ترکیه بخشی از این پوشش را ایجاد کرد ولی همچنان نقاط مرکزیتر ایران کور بودند و در پوشش کامل نبودند.
▪آمریکاییها بوئینگ به ظاهر مسافری اما عملا بوئینگِ آواکس را که برای عملیاتهای ویژه به شکل مسافری طراحی شده است را در اختیار اوکراین (همپیمان خود) قرار دادند تا جهت تکمیل موزائیک نقشه راداری و شناسایی آخرین تغییرات سیستمهای پدافندی وارد آسمان ایران شود!
▪این اتفاق رخ داد و هواپیما پس از مخابره اطلاعات و یافتههای خود در فرودگاه امام خمینی نشست، اما این تازه اول ماجرا بود، سیستمهای سایبری سپاه متوجه انتشار و ارسال سیگنالهای غیرعادی از هواپیمای بوئینگ اوکراینی شده بودند و بلافاصله خدمه پرواز و عوامل فنی بازداشت و هواپیما وارسی میشود، حتی پوسته موتور باز و بررسی میشود ولی مورد ویژهای کشف نمیشود! (علت تاخیر چندساعته و اعلام نقص فنی)
▪با اینحال ایران اصرار بر زمین گیرکردن هواپیما و عدم پرواز داشت. ایرلاین اوکراینی تهدید میکند درصورت عدم اجازه پرواز، نظام فرودگاهی ایران را بهصورت ساعتی مواجه با مجازاتهای مالی مینماییم (ساعتی چند ده هزار دلار) ایرانیها کوتاه میآیند ولی همچنان مشکوکند.
▪پدافند سپاه جهت خنثیکردن عملیات شناسایی احتمالی، نقشه استقرار سامانههای پدافندی را مجددا در حلقه (رینگ) آخر تغییر میدهد.
▪بوئینگ اکراینی مسافرگیری کرده و پس از «تیک آف» برای کشف و اطلاعرسانی آخرین یافتهها و وضعیت سامانههای پدافندی اطراف تهران، رادار مرکزی (۳ بعدی) خود را روشن میکند.
▪بهمحض ارسال و دریافت دیتا توسط پایگاههای آمریکایی، عملیات انتقامی و مقابله به مثل آغاز میشد و چند ده موشک کروز از اقصی نقاط منطقه بهسوی اهدافی در ایران و علیالخصوص تهران شلیک میشد.
▪ایرانیها دیگر مطمئن شده بودند که منبع و چشم شناسایی نیروهای آمریکایی همین بوئینگ اوکراینی است و ادامه حضورش در آسمان، هدایتکننده دقیق صواریخ(موشکها) آمریکایی تا اصابت به هدف است.
▪آنجاییکه ژنرال حاجیزاده فرمانده هوافضای سپاه از قول اپراتور شلیک موشکهای پدافندی میگوید: "فقط ۱۰ ثانیه فرصت داشته..." منظور این است که ۱۰ ثانیه وقت داشته تا تصمیم بگیرد یک هواپیمای فوق مدرن جاسوسی که جانِ ۱۷۰ انسانِ بیگناه را گروگان گرفته ساقط کند یا پذیرای دهها یا صدها موشک کروزِ آمریکایی (موج اول) باشد که احتمالا بخشی برای نابودی سامانههای پدافندی و بخشی برای زیرساختهای حیاتی و پس از سقوطِ دژهای پدافندی، موج حملات کروزی و جنگنده-بمبافکنهای آمریکا یا ائتلاف توأمان باشد.
▪آن «افسر» هرکه بود با تصمیم سختش، یک «کشور» یا یک «حاکمیت سیاسی» را از سقوط نجات داد.
▪بهتر است دولتمردان ایرانی بهجای خجالت و کتمان حقیقت (اینکه ترامپ حمله به «عین الاسد» را پاسخ داد و ... شاید بخاطر تلفات سنگین آمریکاییها!) واقعیت رخداد را به ملتشان بگویند.
▪موشکهای کروز آمریکایی فقط ۱۰ ثانیه قبل از لود کامل اطلاعات، دچار سیاهی راداری (Blank Out) و کوری شدند!
قدر سربازانمان را بدانیم
حتما_بخوانید
نشر_حداکثری_دهید
✍سیاست نیوز
ترتیل صفحه 325 قرآن/ انسان عجول+فیلم، متن و مفاهیم
پیامبر (ص) میفرمایند: «اَشرافُ اُمَّتی حَمَلةُ القُرآنِ» شریفان امت من حاملان قرآنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معادشناسی _ ۵۳ / در بهشت از موسیقی خبری هست؟
🔴 منبر اینترنتی
🔵 دکتر محمد لطفیزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هشدار!! خطر نفوذ انجمن حجتیه در تمام لایههای مردمی و حتی دولتی جدی است. باید فکری کرد.
دیدن این فیلم را توصیه میکنم.نکنه خدای ناکرده در غفلت باشیم
#حدیث_روز
🔹️امام على عليه السلام: علمى كه اصلاحت نكند، گمراهى است
📚غررالحكم حدیث۶۲۹۴