eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2هزار دنبال‌کننده
73.9هزار عکس
77.4هزار ویدیو
2.9هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃🌼🌸🌼🍃🌸 🌟 *در ادامه شرح دعای 48 صحیفه سجادیه* ⬇️⬇️ 💠 *قرض كردن براى قربانى‌* 🌸🍃روايتى عجيب در اين باب است كه نيكوست براى قربانى قرض كنى. 🌸🍃 پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) به امّ سلمه كه از ايشان پرسيده بود: 🌸🍃 اى رسول خدا! عيد قربان فرا رسيده و من چيزى ندارم قربانى كنم، آيا قرض كنم و قربانى نمايم؟ فرمود : برو قرض كن؛ زيرا اين بدهى ادا مى‌شود. بحارالانوار، 297/96، باب 52 🌸🍃 زيرا *قربانى جايگاه ويژه نزد خداوند* منّان دارد و *ريختن خون قربانى* براى اهل آن، *جنبه بيمه عمر* و *كفّاره گناهان* محسوب مى‌شود. 💎 *امام باقر عليه السلام فرمود:* 🌸🍃 خداوند غذا دادن به مستمندان و ريختن خون قربانى در منى را دوست دارد. کافی، 51/4، 🌸🍃 ممكن است همين علاقه خداوند به خاطر بهره‌مندى گرسنگان و محرومان از گوشت قربانى باشد و به صورت سيره و سنّت نبوى در جامعه اسلامى رواج داشته باشد. 🍃🌸 سالار شهيدان امام حسين عليه السلام از همان آغاز حركت خود از مدينه به مكه، در سال شصت هجرى كه قصد عمره مفرده داشت و نيّت حج تمتّع ناتمام ماند. 🌸🍃 *گرچه به منى نرفت، ولى قربانى‌هاى گرانقدرى داد* و سرانجام *وجود مبارك خويش را هم قربانى اسلامى كرد،* تا مكّه و منى بماند. از اين رو امام سجّاد عليه السلام در احتجاجات خود بر يزيد لعين، فرمود: 🌸🍃 اى مردم! هر كه مرا مى‌شناسد كه مى‌شناسد و هر كه مرا نمى‌شناسد خود را معرفى مى‌كنم، *من فرزند مكه و منى هستم و من فرزند مروه و صفا هستم.* 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۵)👇 https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
۱۹ بهمن ۱۴۰۰
۱۹ بهمن ۱۴۰۰
📚 در ادامه 👈شرح خطبه ۱۸۲ نهج البلاغه ( آیت الله مکارم) ☀️🍃 *ويژگيهاى آن مرد الهى: آخرین حجت و خلیفه خدا* 🍃☀️ 💎نخست مى فرمايد: *«او براى حفظ حکمت و دانش، زرهى که حافظ آن است بر تن کرده و حکمت را باهمه آدابش را در برگرفته، توجه خاص به آن نموده و آن را به خوبى شناخته و يکسره به آن پرداخته است»;* 🔰در اينکه منظور از اين *شخص حکيم* که حکمت همه وجود او را پر کرده و توجه او را به خود جلب نموده و آن را با همه آداب در برگرفته کيست، احتمالات متعددى داده شده که از جمله *چهار احتمال* زير است: 1️⃣ گروهى گفته اند: اين کلام، *اشاره به حضرت مهدى(عليه السلام) و دوران غيبت و قيام اوست.* 🔸ابن ابى الحديد اين نظر را به اماميه نسبت داده است و در آغاز آن را نمى پذيرد; ولى در پايان به عنوان کسى که در آخر الزمان متولّد مى شود و نامش مهدى(عليه السلام) است، اين نظريه پذيرفته است. 2️⃣ فلاسفه گفته اند: مراد از آن نخبگان عرفا هستند که در هر زمان در ميان مردم وجود دارند. 3️⃣ از بعضى متصوفه نقل شده که منظور اولياء الله و سالکان طريق حقيقتند که همواره در روى زمين وجود دارند. 4️⃣ از جماعت معتزله نقل شده که منظور عالم به عدل و توحيد از مؤمنان است که در هر عصر و زمان، افرادى از آنها در ميان مردم ديده مى شود; ولى هنگامى که تعبيرات حضرت را تا پايان اين بخش تفسير کنيم به روشنى درخواهيم يافت که *اين عبارات تفسير صحيحى جز حضرت مهدى(عليه السلام) ندارد.* 🔰 به هر حال تعبير به (قَدْ لَبِسَ لِلْحِکْمَةِ جُنَّتَهَا) *اشاره به اين است که او حکيم است و براى حفظ حکمت سپرى بر تن کرده که منظور از آن، سپر تقوا و پرهيزکارى است،* 🌴 همان گونه که دراين حديث معروف آمده است: «; *هيچ بنده اى چهل روز اعمال خود را براى خدا کاملا خالص نکرد مگر اين که چشمه هاى جوشان حکمت از قلب او بر زبانش سرازير شد* ». 💠جمله هاى بعد از آن نيز، «وَ أَخَذَهَا بِجَمِيعِ أَدَبِهَا...» همه اشاره به اين است که او حکيمى است توانا که علم و دانش و حکمت و تدبير بر همه وجود او حاکم است و با همين ابزار محيط خود را اداره مى کند. 💎امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن مى افزايد: *«حکمت و دانش براى او گمشده اى است که همواره در جستجوى آن است و نياز اوست که پيوسته در طلب آن است»;* ‼️اين سخن تأکيد ديگرى است بر اينکه آن مرد الهى برنامه کارش بر اساس حکمت قرار گرفته و قبل از ايجاد هر تحوّلى تحوّل علمى و فرهنگى برقرار مى کند; اين سخن هماهنگ با چيزى است که در روايات درباره حضرت مهدى(عليه السلام) آمده است. 💎از جمله در حديثى از امام باقر(عليه السلام) چنين مى خوانيم: *« هنگامى که قيام کننده ما به پا خيزد دست خود را بر سر بندگان بگذارد (آنها را تحت تربيت خود قرار دهد) و به اين وسيله عقلهاى آنها را متمرکز سازد و افکار آنها را کامل کند».* 🌴💎🌴💎🌴💎 ┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇 https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
۱۹ بهمن ۱۴۰۰
۱۹ بهمن ۱۴۰۰
📚 در ادامه 👈شرح خطبه ۱۸۲ نهج البلاغه ( آیت الله مکارم) ☀️🍃 *ويژگيهاى آن مرد الهى: آخرین حجت و خلیفه خدا* 🍃☀️ 💎در ادامه در بيان يک ويژگى ديگر آن مرد الهى مى فرمايد: *«او به هنگامى که اسلام غروب کند همچون شترى گردد که از راه رفتن بازمانده، بر زمين قرار گرفته و سينه به آن چسبانده است، پنهان خواهد شد»;* ‼️هنگامى که شتر از راه رفتن باز مى ماند بر زمين چنان پهن مى شود که انتهاى دم او به زمين مى چسبد و حتى پايين گردن خود را نيز بر آن مى نهد و اين نشانه نهايت خستگى است و عرب از آن به عنوان کنايه براى نهايت ضعف و ناتوانى استفاده مى کند. 💎اين سخن اشاره آشکار ديگرى به يکى از اوصاف آن مرد الهى است و که *در دوران غيبت او اسلام و مسلمين در نهايت ضعف قرار مى گيرند و دشمنان از هر سو براى محو اسلام و شکست مسلمين قيام مى کنند.* 🌴در حديث ديگرى از *امام صادق(عليه السلام)* آمده است: *« علم و دانش 27 حرف (27 باب) است جميع آنچه پيامبران الهى آورده اند به اندازه دو حرف آن است و مردم تا امروز جز آن دو حرف را نشناختند. هنگامى که قيام کننده ما قيام مى کند 25 حرف ديگر را بيرون مى آورد و در ميان مردم مى گستراند و آن دو حرف را نيز به آن ضميمه مى کند تا 27 حرف کامل شود»* (اشاره به اينکه آن حضرت انقلاب فرهنگى قوى و پرشتابى پى ريزى مى کند که سطح آگاهى و علم در جهان بيش از ده برابر وضع موجودش مى شود). ‼️امام(عليه السلام) در پايان اين فراز به نکته روشن ترى در اين زمينه مى پردازد و مى فرمايد: *«او باقيمانده اى از حجّتهاى خدا است و خليفه و جانشينى از جانشينان پيامبران اوست»;* ✅ همان گونه که از بيان اين اوصاف به دست مى آيد *جمله هاى بالا مرجع ضميرى جز حضرت مهدى نمى تواند داشته باشد.* به ويژه اينکه واژه هاى «بقيه» (بقية الله) و «حجّت» و «خليفه» در فرهنگ دينى ما کاملا منطبق بر آن حضرت است. ✴️ *نکته* : *اشاراتى به قيام مهدى(عليه السلام):* 💠 از اين بخش خطبه که اشارات روشنى به قيام حضرت مهدى(عليه السلام) داشت، به خوبى استفاده مى شود که بر خلاف تصوّر ناآگاهان، تکيه گاه اصلى مهدى برانقلابى فکرى، علمى و فرهنگى است; نه قيامى نظامى و مملوّ از خونريزى. 🔰 او چنان سطح افکار مردم را بالا مى برد که با پاى خود به سوى يک حکومت سراسر عدل و داد پيش مى روند. 🔰 بى شکّ در آغاز راه، اقليّت ماجراجو و منحرف و گردنکشان زورگو و ظالمى در اين طريق سدّ راهند که امام آنها را با قدرت نظامى خود بر مى دارد. 🔰 *او پيوسته در طلب دانش و ارتقاى سطح معلومات امّت است* و همچون جدّش پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) با زبان حال و قال مى گويد: (رَبِّ زِدْنِي عِلْماً). 🔸 سوره مبارکه طه آیه ١١۴ 🌴💎🌴💎🌴💎 ┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇 https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
۱۹ بهمن ۱۴۰۰
۱۹ بهمن ۱۴۰۰
💠🔸 *_عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ_* 🔸💠 📚 *در ادامه شـــــرح خطبــه ١٨٢ نـهـج‌البــــلاغـه* ( آیت الله مکارم) 💎 *نهج البلاغه عصاره بسیار شیرین، جامع و پر اثری از دانش گسترده امام علی علیه السلام است که در دست ما قرار دارد،* 🔸(بند٧)🔸 *پندی به دلبستگان دنیا* 💠 امام(عليه السلام) *براى هدايت مردم کوفه که افرادى سست و پراکنده بودند* 🔸 از هر وسيله اى استفاده فرمود. 💠 *ولى اين باران حيات بخش رحمت الهى،* *در آن شوره زارها اثر نکرد.* 💠 *سپس محبّت و نرمش را کنار گذاشت* 🔸 و *با شدت با آنها برخورد کرد* . 🔸شايد به راه بيايند و متحد شوند; 💠 ولى *اين ميخهاى آهنين* در *آن سنگهاى خارا* فرو نرفت. 🔸و معلوم شد کمترين نقص و عيبى در رهبرى و مديريت و فرماندهى نيست، 🔸 *بلکه همه عيب در آن گروه نابخرد و بى حميت بود.* 💠 اين جمله ها نشان مى دهد *اگر تمام انبياء و اوصياء* براى هدايت آنها مى کوشيدند، *هدايت نمى شدند.* 💎 « *شما را به خدا آيا انتظار داريد پيشوايى جز من شما را به راه بياورد* و طريق حق را به شما نشان دهد؟»; 💠 اشاره به اينکه *هرگاه پيشوايى چون من* *نتواند شما را به راه آورد* *کس ديگرى* اين کار را *نمى تواند* انجام دهد. 💠🔸💠 *عجب اينکه با آن همه يأس و نااميدى* 🔸 از اين جمعيّت، باز امام(عليه السلام) به *نصايح تازه اى مى پردازد.* پيامى که على(عليه السلام) در محراب عبادت در لحظات شهادت به ما داد درس بزرگى بود. *فرمود: «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَةِ; به خداى کعبه نجات يافتم و رستگار شدم».* 💠🔸💠 *همگى آماده جهاد شويد!* 💠 *در اين بخش از خطبه، لحن کلام امام(عليه السلام) تغيير پيدا مى کند* 🔸و *با تعبيراتى بسيار غم انگيز* ، 🔸 سخنان گذشته را ادامه مى دهد و از شهيدان بزرگوارى که در صفين شربت شهادت نوشيدند. *💠 در واقع امام(عليه السلام) مى خواهد بگويد* 🔸 *مؤمنان واقعى* و *حافظان راستين اسلام* و *صحابه حقيقى پيامبر* چه ويژگى هايى داشتند. 💠 *شايد اين سخنان داغ* در آن 🔸 *دلهاى سرد اثر بگذارد* و براى جهاد با ظالمان و جانيان به پا خيزند. 💎 *سپس امام(عليه السلام) با صداى رسا و بانگ بلند ندا داد: «اى بندگان خدا جهاد، جهاد.* 💠 آگاه باشيد *من امروز لشکر را به سوى اردوگاه حرکت مى دهم* آن کس که مى خواهد به سوى خدا حرکت کند با ما کوچ نمايد» 💠 *گروه زيادى از مردم از سخنان امام(عليه السلام) به شوق آمدند* 🔸 واحساس مسئوليت کردند. 🔸و *آماده حرکت به ميدان جهاد شدند.* 💠 و اين در حالى بود که مى خواست به صفين بازگردد. 🔸 ولى هنوز روز جمعه نگذشته بود 🔹 *که ابن ملجم ـ که لعنت خدا بر او باد ـ* 🔸 *امام(عليه السلام) را ضربت زد و لشکرها بازگشتند* 💠🔸🔹🔸💠 ┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇 https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
۱۹ بهمن ۱۴۰۰
۱۹ بهمن ۱۴۰۰
۱۹ بهمن ۱۴۰۰
📚 *ادامه شرح خطبه ۱۸۲ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)* ✴️ *همگى آماده جهاد شويد!* 💠در اين بخش از خطبه، لحن کلام امام(عليه السلام) تغيير پيدا مى کند و با تعبيراتى بسيار غم انگيز، سخنان گذشته را ادامه مى دهد و از *شهيدان* بزرگوارى که در صفين شربت شهادت نوشيدند و جاى آنها در ميان اصحابش خالى است ياد مى کند و مى فرمايد: *«کجايند برادران من همانها که در مسير صحيح گام نهادند و در راه حق پيش رفتند»;* 💎 سپس روى چند نفر از اين پيشتازان ايثار و شهادت و آگاهى و معرفت، انگشت مى نهد و مى فرمايد: *«کجاست عمار؟ کجاست ابن تيّهان؟ و کجاست ذوالشهادتين.* (سه نفر از بزرگان اصحاب که شرح حالشان خواهد آمد)»; 🔰 آن گاه به صورت کلى و عام از همه آنها چنين ياد مى کند: *«کجايند مانند آنان از برادرانشان که پيمان بر جانبازى بستند و سرانجام سرهايشان براى فاجران و فاسقان فرستاده شد»;* 💎 *اشاره به ده ها نفر از صحابيان بزرگوار پيامبر(صلى الله عليه وآله) است که همراه على(عليه السلام) در صفين بودند و شربت شهادت نوشيدند و جنايتکاران لشکر معاويه، سرهاى آنها را جدا کردند و براى معاويه بردند.* 📙 در اينجا خاطره آنان سبب شد که امام(عليه السلام) *حالت تأثر شديدى* پيدا کند آن گونه که راوى اين خطبه (نوف بکالى) مى گويد: آن گاه *امام(عليه السلام) دست به محاسن شريف خود زد و مدت طولانى گريست* و فرمود: *«آه بر برادرانم. همانها که قرآن را تلاوت مى نمودند و به کار مى بستند در فرائض الهى دقت مى کردند و آنها را به پا مى داشتند. سنّتها را زنده کرده و بدعتها را مى راندند. بسوى جهاد دعوت شدند و مشتاقانه پذيرفتند، به رهبر خود اطمينان داشتند و از او پيروى کردند»;* ✅ *اين اوصاف شش گانه حکايت از عظمت مقام آنان در علم و عمل در پاسدارى دين و در جهاد و اطاعت از پيشوا و رهبر الهى مى کند. هم از قرآن آگاهى داشتند و آن را مو به مو در مورد زندگى اجرا مى کردند، هم از واجبات با خبر بودند و به آن عمل مى کردند هم پاسدارى از سنّتها و مبارزه با بدعتها داشتند و به هنگام جهاد اهل ايثار و فداکارى بودند.* 🔰 در واقع *امام(عليه السلام) مى خواهد سرمشقى به يارانش بدهد و بگويد مؤمنان واقعى و حافظان راستين اسلام و صحابه حقيقى پيامبر(صلى الله عليه وآله) چه ويژگى هايى داشتند. شايد اين سخنان داغ در آن دلهاى سرد اثر بگذارد و براى جهاد با ظالمان و جانيان به پا خيزند.* ❇️ سپس امام(عليه السلام) با صداى رسا و بانگ بلند ندا داد: *«اى بندگان خدا جهاد، جهاد. آگاه باشيد من امروز لشکر را به سوى اردوگاه حرکت مى دهم آن کس که مى خواهد به سوى خدا حرکت کند با ما کوچ نمايد»;* 🔰 به اين ترتيب امام(عليه السلام) بعد از آن همه بيانات تکان دهنده و بيدارگر، مردم را براى جهاد به سوى دشمن دعوت کرد و گروه زيادى از مردم از سخنان امام(عليه السلام) به شوق آمدند و احساس مسئوليت کردند و آماده حرکت به ميدان جهاد شدند. 💠«نوف بکالى (راوى اين خطبه) مى گويد: امام(عليه السلام) پرچمى به امام حسين(عليه السلام) براى يک لشکر ده هزار نفرى داد و پرچمى به قيس ابن سعد ـ که رحمت خدا بر او باد ـ براى ده هزار و به ابوايوب انصارى براى ده هزار و براى ديگران هر کدام به تعدادهاى ديگر، و اين در حالى بود که مى خواست به صفين بازگردد ولى هنوز روز جمعه نگذشته بود که ابن ملجم ـ که لعنت خدا بر او باد ـ امام(عليه السلام) را ضربت زد و لشکرها بازگشتند و ما همچون گلّه هايى بوديم که شبان خود را از دست مى دهد و گرگان از هر سو به آنها حمله ور مى شوند و آنها را مى ربايند»; 🛑 به اين ترتيب گرگان شام و غارتگران سپاه معاويه شادمان شدند و از اينکه خطر بزرگى بار ديگر از آنها دفع شد شادى کردند; ولى مؤمنان راستين در دريايى از غم و اندوه فرو رفتند. 🌴در حديث آمده است: هنگامى که خبر شهادت اميرمؤمنان على(عليه السلام) به شام رسيد عمروابن عاص با خبر شد و با اين جمله به معاويه بشارت داد: « *آن شيرى که در عراق در کمين ما بود به ياران خود پيوست* ». 🌴💎🌴💎🌴💎 ┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇 https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
۱۹ بهمن ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا چگونه سنگینی فراق یار را تحمل نمایم خیلی سخت است که بدون او به حیات خود ادامه دهم پس اگر منم لایق شدم مراهم همانند او عزیز و شهادت در راه خودت را نصیبم فرما (آمین یا رب العالمین)
۲۰ بهمن ۱۴۰۰
AUD-20220202-WA0031.mp3
5.47M
متن سرود و اجراء 👆👆 هر دو عالی لذتش رو ببرید
۲۰ بهمن ۱۴۰۰
⭕⭕⭕⭕⭕⭕ تا آخرش بخونین... من خودم تعادل رو رعایت میکنم یعنی نه میگم کرونا کلللا نیست و آدم هرکاری بخواد می‌تونه انجام بده واکسنم نزنه نه میگم کرونا همین الان رو سرته منتظره نفس بکشی تا بگیرتت🤦😂 من میگم تعادل، تعادلم یعنی: کرونا هست، مهمه، ولی وحشتناک نیست نکات رو باید رعایت کرد ولی وسواس نباید شد. غیر ضرور نباید بیرون رفت، اگر هم رفتیم ماسک و فاصله فراموش نشه. حواسمون به خورد و خوراکم باشه. واکسن هم بزنیم اما نه واکسن دشمن تعادل یعنی همین، و الا نظرات درباره این چیزا خیلی زیاد و مختلفه اصل مطلب... تو کل سال چند بار رفتی مهمونی و جشن و روضه و پاساژ و پارک و خیلی جاهای دیگه؟؟ خودمونیم راستشو بگو... ما کللللا چند تا ۲۲ بهمن تو سال داریم که می‌خوان تو بعضی شهرا نباشه؟!!! اصلا راهپیمایی ۲۲ بهمن کلا چند ساعته؟! تو فضای بسته اس مگه؟! حرف یادآوری انقلاب اسلامی درمیونه... بله سلامتی هم مهمه کسی منکر نشد ولی راهپیمایی ۲۲ بهمن هم مهمه چون اتفاقات خیلی مهمی درش افتاده.... این متن رو برای دیگران هم بفرست
۲۰ بهمن ۱۴۰۰
هدایت شده از توفیر
آرشیوصوتی درسهایی از قرأن🍀🍀👇👇
۲۰ بهمن ۱۴۰۰
هدایت شده از توفیر
97.05.04.mp3
9.5M
چقدر خدا مشت ها👊 را وا کرده است✋
۲۰ بهمن ۱۴۰۰
۲۰ بهمن ۱۴۰۰
۲۰ بهمن ۱۴۰۰
💠🔸 *_عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ_* 🔸💠 ✳️ *خــطـبــه ١٧٩ در يــــــك نگــــــــاه :* ✳️ اين كلام عمدتاً درباره صفات خداوند سخن مى گويد و بر اين معنا تأكيد مى كند كه اگر خدا را با چشم سر نمى توان ديد با چشم دل و در لابه لاى صفاتش مى توان به خوبى مشاهده كرد. 🔹💠🔸🔹🔸💠🔹 💎 *نهج البلاغه عصاره بسیار شیرین، جامع و پر اثری از دانش گسترده امام علی علیه السلام است که در دست ما قرار دارد،*💎 📒 *در ادامه شـــــــرح خـطبــه ١٧٩ نـهـج‌البـــــلاغـه* 🔸 *صفات ثبوتی و سلبی خدا* 💎 *آیا خدا را دیده ای؟* 💎حضرت بارها مى فرمود: 🔸💠🔸 *هر مطلبى را که مى خواهيد از من سؤال کنيد پيش از آن که از ميان شما بروم»* 💠 حتى بعد از آن که ضربه هولناک ابن ملجم (لعنة الله علیه) بر فرق مبارکش وارد شد در ملاقاتى که با توده هاى مردم در بستر شهادتش داشت، همين جمله را تکرار فرمود!! 💎از سخنان آن حضرت است وقتى ذعلب يمانى از حضرت پرسيد: 🔸 *يا امير المؤمنين، آيا پروردگارت را ديده‏ اى؟* 🔸 فرمود: آيا چيزى را كه نمى‏ بينم مى ‏پرستم؟ 🔸 *به اين معنا که عبادت، فرع بر معرفت است* و معرفت درجاتى دارد که 🔸 *بالاترين درجه آن درجه شهود است* 💠 *ذعلب بلافاصله سوال کرد چگونه خدا رامی بینی؟* 💎امام(عليه السلام) در پاسخ او سخنى گفت *و پرده از روى حقايقى برداشت* و همه مخاطبان حتى ذعلب را تأثير فوق العاده قرار داد. تا آن جا که خوانديم 🔸 *ذعلب در پايان اين سخن، مدهوش شد* و بوى گلش چنان مست کرد که دامنش از دست برفت. 💎 *امام(عليه السلام) چنين فرمود:* 🔸💠🔸 *«چشم ها هرگز او را آشکارا نبيند; اما قلب ها با نيروى حقايق ايمان، وى را درک مى کند»* 💎 *منظور از حقايق ايمان، اصول اعتقادى و معارف حقه است.* 💠 *مشاهده بر سه گونه است:* 🔸1. *مشاهده حسى که با چشم صورت مى گيرد* 🔸2. *مشاهده عقلى که انسان از طريق استدلال به آن مى رسد* کسانى مانند نيوتون مشاهده کردند ; از افتادن يک سيب ، به قانون جاذبه پى برد ; 🔸3. *شهود باطن و درون که يک نوع ادراک باطنى است;* 🔹اما نه استدلالى. 💠 *انسان با چشم دل واقعيت موجود را مى بيند* و آن را باور مى کند; بى آن که احتياج به استدلالى داشته باشد و اين درک و ديدى است 🔸 *که تا انسان به آن نرسد فهم آن مشکل است.* 💎 *امام برترين راه شناخت خدا را نفى صفات مخلوقات از او مى داند* 💠 داستان جوان پاکدلى که صبحگاهان در صف جماعت پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) بود معروف است که مى گفت: 💠 *هم اکنون بهشتيان را در بهشت و دوزخيان را در جهنم مى بينم!»* 💎 *و پيامبر(صلى الله عليه وآله) او را تصديق کرد* 💠 و فرمود: «اين جوان، بنده اى است که خداوند، قلبش را به نورايمان روشن کرده است ; هذا عَبْدٌ نَوَّرَ اللهُ قَلْبَهُ لِلاِْيمَا 💠🔸🔹🔸💠 ┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۳)👇 https://chat.whatsapp.com/BG86RZQPKs86humXPw0XLT 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
۲۰ بهمن ۱۴۰۰
۲۰ بهمن ۱۴۰۰
*ا✿ ✵• ° ✸• ° ✵﷽✵ ° •✸ ° •✵ ✿* 📣 *قابل توجه مخاطبین بزرگوار و محترم* 💠 به لطف ایزد منان و با همراهی شما بزرگواران الحمدالله مرحله سوم نهج البلاغه را سپری می کنیم 🔶 *لازم به توضیح است که هدف ما در مرحله اول و دوم ختم نهج البلاغه آشنایی با متن این کتاب مهم و به نوعی فراموش شده بود که به مدت ۱۹٢ و ۲۴۰ روز گذراندیم* ⚠️ اما با توجه به اینکه هدف اصلی ایجاد این گروه، توجه به عمق مطالب این کتاب ارزشمند است ↩️ *لذا برای فهم و درک بهتر از آن در مرحله سوم به شرح و تفسیر این موضوعات پرداخته و لذا به این سبب زمان ختم، طولانی تر از مراحل قبل خواهد شد.* 👈 در ادامه 🤲 از خداوند منان خواهانیم ما را در مطالعه و به کار گیری این مطالب ارزشمند در زندگی، یاری کند تا حداقل به اندازه نمک غذا از آن بهره و استفاده ببریم. انشاءالله *ا┄┅══✼🍃🌟🍃✼══┅┄*
۲۰ بهمن ۱۴۰۰
از خطبه ۱۸۱ تا ۱۷۹.m4a
7.82M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸سهم روز صد و هشتاد و سوم 📔 از خطبه ۱۸۱ تا ۱۷۹ 📣 صوت نهج البلاغه
۲۰ بهمن ۱۴۰۰
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸 سهم روز صد و هشتاد و سوم 📔 خطبه ۱۸۱ تا ۱۷۹ 🌷 خطبه ۱۸۱ 📣 (در سال ٣٨ هجری در آستانه جنگ نهروان، امام علیه السلام فردی را فرستاد تا گروهی از کوفیان که قصد ملحق شدن به لشکر خوارج را داشتند و ترسناک بودند بپاید.از او پرسید:《ایمن شدند و بر جای ماندند یا ترسیدند و فرار کردند؟》 مرد گفت:《ترسیدند و به خوارج پیوستند》فرمود:) 🔹 نكوهش فريب خوردگان از خوارج 🔻از رحمت خدا دور باشند. چونان قوم ثمود، آگاه باشيد! اگر نيزه ها به سوی آنان راست شود و شمشيرها بر سرشان فرود آيد، از گذشته خود پشيمان خواهند شد. امروز شيطان آنها را به تفرقه دعوت کرد، و فردا از آنها بيزاری می جويد، و از آنها کنار خواهد کشيد. همين ننگ آنان را کافی است که از هدايت گريختند و در گمراهی و کوری فرو رفتند، راه حق را بستند، و در حيرت و سرگردانی ماندند. ┄┄┅┅✿❀✨🌺✨❀✿┅┅┄┄ 📣 خطبه ۱۸۰ 📣 در سال ٣٨ هجری جهت کمک به محمدبن ابی بکر در مصر در نکوهش یاران، ایراد فرمود 1⃣ نكوهش كوفيان 🔻خدا را بر آنچه که خواسته و هرکار که مقدّر فرمود ستايش می کنم، و او را بر اين گرفتار شدنم به شما کوفيان می ستايم. ای مردمی که هرگاه فرمان دادم، اطاعت نکرديد و هر زمان شما را دعوت کردم، پاسخ نداديد، هرگاه شما را مهلت می دهم در بيهودگی فرو می رويد، و درهنگامه جنگ سُست و ناتوانيد، اگر مردم اطراف امام خود جمع شوند، طعنه زده و اگر شما را برای حلِّ مشکلی بخوانند، سر باز می زنيد. پدر مباد دشمنان شما را! برای پيروزی منتظر چه چيزی هستيد؟ چرا برای گرفتن حقِّ خود جهاد نمی کنيد؟ آيا در انتظار مرگ يا ذلّت هستيد؟ به خدا سوگند! اگر مرگ من فرا رسد - که حتماً خواهد رسيد - بين من و شما جدايی خواهد افتاد، در حالی که من از همنشينی با شما ناراحت، و حضورتان برای من بی فايده بود. 2⃣ علل سقوط و انحطاط فكری كوفيان 🔻خدا خيرتان دهد، آيا دينی نيست که شما را گرد آورد؟ آيا غيرتی نيست که شما را برای جنگ با دشمن بسيج کند؟ شگفت آور نيست که معاويه انسان های جفاکار پَست را می خواند و آنها بدون انتظار کمک و بخششی، از او پيروی می کنند! و من شما را برای ياری حق می خوانم، در حالی که شما بازماندگان اسلام، و يادگار مسلمانان پيشين می باشيد، با کمک و عطايا شما را دعوت می کنم، ولی از اطراف من پراکنده می شويد، و به تفرقه و اختلاف روی می آوريد. نه از دستورات من راضی می شويد، و نه شما را به خشم می آورد که بر ضد من اجتماع کنيد، اکنون دوست داشتنی ترين چيزی که آرزو می کنم، مرگ است. کتاب خدا رابه شما آموختم، و راه و رسم استدلال را به شما آموزش دادم و آنچه را که نمی شناختيد به شما شناساندم، و دانشی را که به کامتان سازگار نبود، جرعه جرعه به شما نوشاندم. ای کاش نابينا می ديد و خفته بيدار می شد! سوگند به خدا! چه نادان مردمی که رهبر آنان معاويه، و آموزگارشان پسرنابغه «عمرو عاص» باشد!. ┄┄┅┅✿❀✨🌺✨❀✿┅┅┄┄ 📣 خطبه ۱۷۹ 📣 (این خطبه در مسجد کوفه در سال ٣٦ هجری، پس از جنگ جمل ایراد شد. ذعلب یمانی پرسید: 《ای امیر مومنان! آیا پروردگار خود را دیده ای؟》پاسخ فرمود:《آیا چیزی را که نبینم می پرستم؟》گفت:《 چگونه او را می بینی؟》فرمود:) 🔹خداشناسی 🔻ديده ها هرگز او را آشکار نمی بينند، امّا دل ها با ايمان درست او را در می يابند. خدا به همه چيز نزديک است، نه آن که به اشياء چسبيده باشد؛ از همه چيز دور است، نه آن که از آنها بيگانه باشد؛ گوينده است نه با انديشه و فکر؛ اراده کننده است، نه از روی آرزو و خواهش؛ سازنده است نه با دست و پا، لطافت دارد نه آن که پوشيده و مخفی باشد؛ بزرگ است نه با ستمکاری؛ بيناست نه با حواس ظاهری؛ مهربان است نه با نازک دلی؛ سرها و چهره ها در برابر عظمت او به خاک افتاده، و دل ها از ترس او بی قرارند. ┄┄┅┅✿❀✨🌺✨❀✿┅┅┄┄
۲۰ بهمن ۱۴۰۰