🔶🔹🔶🔹🔶🔹🔶
┄┄┅┅✿❀✨ *﷽* ✨❀✿┅┅┄┄
💠 *شرح 🍀دعای🍀 49 صحیفه🍀 سجادیه*
🍀🌸🍀 بارالها هدایتم فرمودى پس در پى خواهش دل رفتم.
🟩 *پس از تجلّى نور هدایت*
🟩 *توسط انبیاء الهى و امامان معصوم* ،
🟩و *نزول کتب آسمانى* ،
💎 *آن که از پى هواى نفس* است
یا *معاند است* *یا جاهل* یا *دچار بیمارى غفلت* یا *گرفتار ضعف اراده* و *غلبه شهوات* و *غرائز* ،
🟪 *در هر صورت* این همه *نمى تواند* به عنوان
🟪 *عذر در پیشگاه حضرت محبوب مطرح شود،*
🟪 که نسبت به هر کدام از اینها *از جانب حق خطاب و عتابى است،*
🟪 که *عبد جز تسلیم به* جریمه او در صورت عدم بازگشت و *توبه چاره اى ندارد* ).
🍀🌸🍀 *بارالها پندم دادى ولى سنگین دل شدم*
🟦 آنچه *در شرح و تفسیر چهل و هشت* دعاى قبل *گذشت* *همه پند و نصیحت و موعظه بود* ، *آن که* از این همه بیدار باش *بیدار نگردد،*
🟦 *بر سنگدلى و سخت باطنى او افزوده شود*
🟦 و بیش از پیش *براى خود تهیه عذاب* و خذلان و خوارى بیند.
🟥 *چه قبیح است* که *آدمى اوامر حق* را *نسبت به نیکى ها*
🟥 و *نواهى حضرتش* را *نسبت به شرور بشنود ولى اثر نگیرد* ،
🟥 *آن که* از *عنایات و الطاف* معنوى دوست *اثر بر ندارد* *از تمام جنبندگان* روى زمین *شریرتر و بدتر است* ).
🍀🌸🍀 *الهى عطاى جمیل کردى و نافرمانى نمودم.*
🟨 نمک خور باید قدر شناس عطا کننده نمک باشد،
🟨 *چه زشت است* کسى که *عمرى* از تمام *مواهب مادی و معنوی* *حضرت حق بهره مند باشد،* و به *جاى شکر و سپاس* و اطاعت و عبادت دوست به *عصیان و طغیان برخیزد.*
🍀🌸🍀 مولاى من آنچه را که از آنم برگرداندى و آن عبادت از انواع معاصی و گناهان بود شناختم،
🟪 و *این شناسایى محصول توفیق و لطف تو بود* ،
🟪 و من نسبت به آن *آمرزش و مغفرت خواستم*
🟪 و *تو در گذشتى* ، ولى باز من به آن برگشتم ولى *وجود مقدس تو پرده پوشى کرد.*
🍀🌸🍀 *الهى سپاس مخصوص توست،*
🟧 این منم که *خود را با دست خود به درّه هاى فساد و تباهى انداختم* ،
🟧 و در راههاى سخت هلاک و نابودى فرود آمدم،
🟧 در آن درّه ها با غلبه ها و سخت گیریهایت، و به فرود آمدن در آنها با عذاب هایت روبرو شدم.
🍀🌸🍀 *اکنون اى محبوب من وسیله ام به سوى تو توحید است،*
🟩 و دستاویزم آن است که *چیزى را با تو شریک نساختم* و با تو معبودى نگرفتم.
🟩 الحال *با جانم به تو گریزانم،*
🟩 *و گریزگاه شخص بدکار*
🟩 و *پناهگاه آن که بهره خویش را از کف داده و بست نشسته جانب توست."*
🔶🔹🔶🔹🔶🔹🔶
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
1_1456642885.mp3
9.99M
📢 #پادکست #نوای_عبودیت
✅ تشنگی روح!
🔵 ماه رجب، ماه خلوت با خدا
سلام
🔔 ((۱۴۰۰ و خطری که از سر ایران گذشت .))..
کسی نفهمید از سر ایران چه خطری گذشت!
*سال ۱۴۰۰* سالی بود که کلید نابودی ایران باید فشرده میشد و فشرده هم شد ،
اما با توصیه عجیب رهبر فرهیخته انقلاب به فرماندهان نظامی کشور، مبنی بر عدم اتخاذ تصمیم عجولانه و پیشه نمودن صبر ، این توطئه نیز خنثی گردید!!!
سناریو به اندازه ای ماهرانه چیده شده بود که کسی شک نکرد ماجراهای شرق ایران کلید آغاز ماجراهای شمالغرب کشور است!!!
گاهی شعبده باز به اندازه ای سریع حرکتش را انجام میدهد تا بتواند فرصت فکرکردن رااز تماشاگر بگیرد .
مردم ایران ناگاه دیدند درشرق کشورشان یک مشت طالب وحشی از پشت کوه ها و از دل غارها با چند قبضه کلاشینکف زنگ زده و دمپایی به پا و عبا بر دوش یک کشور پهناور به گسترهٔ افغانستان را تسخیرکردند .
بسیاری ازتحلیلگران ایرانی هم نفهمیدند چه شد!
چه شد که اشرف غنی و آمریکا، افغانستان را دو دستی پیشکش طالبان پابرهنه کردند؟!!! ساده لوحانه است اگر فکرکنیم که یک گروه پابرهنه طلبه که تنهاسلاح سنگین شان کلاشینکف روسی و نهایتا چند قبضه تیربار است بتواند بسادگی و بدون تبانی بادولت مرکزی، شهر به شهر یک کشور و ارتش آن را تسخیرکنند!
فردای سقوط کابل احمدمسعود!!! جلوی چشم همگان به پنجشیر میرود تا جبهه مقاومت ملی را تشکیل دهد
این سناریو از اینجا به بعد ، جالب میشود، خوب دقت کنید تا بفهمید تمام سناریوی طالبان، برای ایران، طراحی شده بود!
احمدمسعودتوانست یک محور پان پارسیستی (نه پان ایرانیستی) راشکل دهد، این نکته بسیارمهم است که بدانید پان پارسیسم کاملا ضد ایرانشهری است و دقیقا درراستای طرح لوییس حرکت میکند، محدودکردن ایران به یک قوم پارس و نامگذاری این کشور بنام پرشیا! بخش مهم طرح لوییس است، احمد از اتحاد پارس سخن میگفت و این خوشایند ملی گرایان ساده اندیشی آمد که پشت پرده را نتوانستند ببینند.
ناگاه درمیان برخی ایرانیان شور و هیاهویی افتاد که ایران باید به افغانستان لشگرکشی کند و به احمدمسعود برای نابودی طالبان کمک کند.
در ظاهر خواسته ی قشنگ و ملی ای بود ، برای همین هم ناگاه احمد مسعود تبدیل به یک قهرمان ملی شد و فشاربرای دخالت ایران در افغانستان فزونی یافت تا جایی که عده ای از مردم که معمولا گوشهای خود را همیشه از خبرهای رسانه های بیگانه تغذیه میکنند، حکومت را به خیانت در ماجرای افغانستان و همدستی باطالبان متهم کردند!
اگر فهیم دشتی سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان، آن سخنان گاف دار، مبنی بر پشتیبانی از تجزیه طلبان کُرد را بر زبان نمیاورد چه بسا نقاب از چهرهٔ ایشان حالاحالاها برداشته نمیشد،
و اینجا بود که فرماندهان نظامی، معنای توصیه مقام معظم رهبری را به صبر و تامل فهمیدند...
تنهاچندی از ماجراهای شرق ایران نگذشته بود که ماجراهای شمالغرب ایران درقفقاز کلیدخورد
جمهوری باکو نقاب از رخ ایران ستیز خود برداشت و آشکارا ادعاهای خاکی علیه آذرپایگان اصیل و ایران را مطرح کرد!
رانندگان ایرانی درجاده های ترانزیت ارمنستان بازداشت و مرز ارمنستان با ایران به خطر نابودی افتاد
زمانیکه حجم انبوهی از نیروهای مسلح و ارتش کشور جهت انجام رزمایش اقتدار به مرز گسیل شدند ناگاه همه چیز بسان یک مکاشفه یوحنا آشکارشد و ترفند پلید شعبده باز آشکار گشت!
سناریوی کشاندن ارتش ایران به باتلاق افغانستان برای خالی شدن مرزهای شمالغرب از نیروهای مسلح و پدافند کشور طراحی گردیده بود!!!
آن ها قصدداشتند با یک سناریوی بسیار طبیعی و ماهرانه ایرانیان را به باتلاق افغانستان بکشانند تا در پدافند از شمالغرب ناتوان بمانند اما گمان نمیکردند ایرانیها فریب شان را نخورند.
شاید اگر هر ملتی بود بسادگی فریب این سناریوی بی نقص را میخورد
خطری که از زیر گوش ایران گذشت را بسیاری هنوز متوجه رخ دادن آن نشده اند.
بی تردید ایران را دست خدا دراین توطئه پاس داشت
نسخه نابودی این کشور بسیار پیشتر در اتاق های فکر اتحادیه ایران ستیزان نوشته شده است، بسیاری هم فریب این نسخه را خوردند اما نهایتا ایران بود که پیروز شد.
ما به خود می بالیم که در سایه توجهات حضرت حجت(عج) و هوشیاری رهبر فرزانه، همواره بیداریم ؛ زنده باد ایران عزیز، زنده و پاینده باد جمهوری اسلامی ایران
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
97.06.08.mp3
11.63M
آرشیوصوتی درسهایی از قرآن🌸🌸👇👇
موضوع بحث: جایگاه ولایت و اهمیت غدیرخم✅✅✅
☑ مثل عينك!
🔻كساني كه عينك ميزنند دايم عينك خود را تميز ميكنند وگرنه درست نميبينند.
عينك اگر تيره باشد تيره ميبينند.
تميز كردن هم البته با ملايمت و با دستمال لطيف و حرير مانند است. كسي را نميبيني كه عينك خود را با اسكاج يا سيم ظرفشويي پاك كند.
حالا به يك معنا همه ما بر چشمان خود عينك داريم.
عينك ما ذهن ماست، يعني ما با ذهن و ذهنيتهاي خود عالم و آدم را ميبينيم.
يعني پيشزمينهها بر داوريهاي ما اثر دارند.
مادرها را ببين از دختر خود هزار ناسزا ميشنوند اما به دل نميگيرند و توجيه هم ميكنند، اما از عروس خود كمتر از گل بشنوند گُر ميگيرند؛ اين به خاطر چيست؟ جز به خاطر تصورات و تخيلات باطل و بياساسي است كه مادرها نسبت به عروسهاي خود دارند؟ از قبيل اينكه او ميخواهد فرزند مرا و جگر گوشهي مرا از من بگيرد و يا...
يعني اين برخوردها ريشه در خيالات دارد.
و اين جنس خيالات دامنگير غالب ما آدمها هست.
«تو جهاني بر خيالي بين روان»
خيالات رشتهاي بر گردن ما دارند كه به هر كجا كه بخواهند ميكشند.
🔻شايد شنيدن اين داستان خالي از لطف نباشد:
كسي ميگفت: در فرودگاه بودم. از فروشگاه كتابي و از غرفه بيسكويتي خريدم.
روي صندلي به انتظار نشستم. از بيسكويتي كه كنارم بود يكي برداشتم، اما ديدم پيرمردي هم كه در كنار من نشسته است، بدون تعارف و بدون اجازه گرفتن از بيسكويت من بر ميدارد.
من يكي برداشتم، او هم يكي. خيلي ناراحت شدم اما روي خود نياوردم. دوباره برداشتم او هم برداشت. نگاهي تند به او كردم اما او لبخند زد.
تا اينكه بيسكويت آخر را دو قسمت كرد قسمتي خود در دهان گذاشت و قسمتي هم براي من گذاشت. با عصبانيت برخاستم و با نگاهي زهرآلود از او فاصله گرفتم.
در هواپيما كيفم را باز كردم تا كتاب را بردارم، ولي ديدم بيسكويت من در كيفم است! تازه فهميدم كه من بيسكويت آن پيرمرد بيچاره را ميخوردم در حالي كه خيال ميكردم بيسكويت خودم است و به خاطر اين خيال غلط و ناصواب، در ذهن و خيال خود چه ناسزاهايي كه نثار او كردم!
بپذيريم كه غالباً نزاع و درگيريهاي ما ريشه در چنين انديشهها و خيالات نادرست و ناچيز دارد.
توصيه و تأكيد دين بر زدودن اين گونه خيالات و گمانهاي باطل و ناچيز است.
عنوان سوء ظن كه اين همه در روايات و آيات به گونههاي گوناگون مذموم شمرده ميشود به همين دليل است، يعني ذهن خود را بايد شست.
همان كه سهراب ميگفت: «چشمها را بايد شست.»
و پيشتر از او حافظ گفت: «شستشويي كن و آنگه به خرابات خرام.»
و پيش از حافظ البته مولانا گفته بود:
«پاك كن دو چشم را از موي عيب
تا ببيني باغ و سروستان غيب»
البته يادمان باشد يكي از وروديها و مدخلهاي عمدهي خيالات، شنيدههاي ما هستند. از اين رو سفارش دين بر اين است كه نسبت به بديهاي ديگران چشم باشيد و نسبت به خوبيهاي ايشان گوش.
يعني اگر كسي خوبي ديگري گفت سراپا گوش باشيد و بشنويد ولي نسبت به بديهايي كه از ديگران ياد ميشود سراپا چشم باشيد. بگوييد من بايد ببينم و تا نبينم نميپذيرم.
💠🔹اسماعیل بن سهل گوید:
خدمت امام جواد علیهالسلام نوشتم
چيزى به من تعليم فرما که اگر آن را
بگويم در دنيا و آخرت با شما باشم
✍حضرت به خط خود نوشت:
سوره «اِنّا اَنزَالناه» را زياد بخوان
و لبهایت به گفتن «استغفار» تَر باشد
يعنى آنقدر استغفار كنى که دائم
لبت از گفتن استغفار در حرکت باشد
↲ثواب الاعمال، صفحه ۱۹۷
*ا✿ ✵• ° ✸• ° ✵﷽✵ ° •✸ ° •✵ ✿*
📣 *قابل توجه مخاطبین بزرگوار و محترم*
💠 به لطف ایزد منان و با همراهی شما بزرگواران الحمدالله مرحله سوم نهج البلاغه را سپری می کنیم
🔶 *لازم به توضیح است که هدف ما در مرحله اول و دوم ختم نهج البلاغه آشنایی با متن این کتاب مهم و به نوعی فراموش شده بود که به مدت ۱۹٢ و ۲۴۰ روز گذراندیم*
⚠️ اما با توجه به اینکه هدف اصلی ایجاد این گروه، توجه به عمق مطالب این کتاب ارزشمند است
↩️ *لذا برای فهم و درک بهتر از آن در مرحله سوم به شرح و تفسیر این موضوعات پرداخته و لذا به این سبب زمان ختم، طولانی تر از مراحل قبل خواهد شد.*
👈 در ادامه
🤲 از خداوند منان خواهانیم ما را در مطالعه و به کار گیری این مطالب ارزشمند در زندگی، یاری کند تا حداقل به اندازه نمک غذا از آن بهره و استفاده ببریم.
انشاءالله
*ا┄┅══✼🍃🌟🍃✼══┅┄*
خطبه ۱۷۷ و ۱۷۶ بند ۱.m4a
4.86M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸سهم روز صد و هشتاد و پنجم
📔 خطبه ۱۷۷ و ۱۷۶ بند ۱
📣 صوت نهج البلاغه
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸 سهم روز صد و هشتاد و پنجم
🌷خطبه ۱۷۷ و ۱۷۶ بند ۱
📣 ( پس از خیانت داوران حکمیت 《ابوموسی و عمروعاص》 فرمود:)
🔹نكوهش از خيانت حكمين
🔻رأی جمعيّت شما در صفّين يکی شد که دو مرد را به داوری برگزينند، (ابوموسی اشعری و عمروعاص) و از آن دو پيمان گرفتيم که در برابر قرآن تسليم باشند، و از آن تجاوز نکنند و زبان آن دو با قرآن و قلب هايشان پيرو کتاب خدا باشد. امّا آنها از قرآن روی گردان شدند، حق را آشکارا می ديدند و ترک گفتند، که جور و ستم، خواسته دلشان، و کجی و انحراف در روش فکريشان بود. در صورتی که پيش از صدورِ رأی زشت و حُکمِ جائرانه، با آنها شرط کرده بوديم که به عدل حکم کرده و به حق عمل کنند. ما به حقّانيت خود ايمان داريم، در حالی که آن دو از راه حق بيرون رفتند و حکمی بر خلاف حکم خدا صادرکردند.
┄┄┅┅✿❀🌿🌸🌿❀✿┅┅┄┄
📣 خطبه ۱۷۶
📣 این سخنرانی را در روزهای نخست خلافت خود در سال٣٥ هجری در مدینه ایراد فرمودند.
1⃣ ضرورت اطاعت از دستورات الهی
🔻مردم! از آنچه خداوند بيان داشته بهره گيريد و از پند و اندرزهای خدا پند پذيريد و نصيحت های او را قبول کنيد، زيرا خداوند با دليل های روشن راه عذر را به روی شما بسته و حجّت را بر شما تمام کرده است و اعمالی که دوست دارد بيان فرموده و از آنچه کراهت دارد معرّفی کرده تا از خوبی ها پيروی و از بدی ها دوری گزينيد. همانا رسول خدا(صلی الله علیه و آله) همواره می فرمود: «گرداگرد بهشت را دشواری ها (مکاره) و گرداگرد آتش جهنّم را هوس ها و شهوات گرفته است».
آگاه باشيد، چيزی از طاعت خدا نيست جز آن که با کراهت انجام می گيرد و چيزی از معصيت خدا نيست، جز اينکه با ميل و رغبت عمل می شود. پس رحمتِ خداوند بر کسی که شهوت خود را مغلوب و هوای نفس را سرکوب کند، زيرا کار مشکل بازداشتن نفس از شهوت بوده که پيوسته خواهان نافرمانی و معصيت است. بندگان خدا! بدانيد که انسانِ با ايمان شب را به روز و روز را به شب نمی رساند، جز آنکه نفس خويش را متّهم می داند، همواره نفس را سرزنش می کند و گناهکارش می شمارد. پس در دنيا چونان پيشينيانِ صالحِ خود باشيد که در پيش روی شما درگذشتند و همانند مسافران خيمه خويش را از جا در آوردند و به راه خود رفتند.
┄┄┅┅✿❀🌿🌸🌿❀✿┅┅┄┄
صحیفه دعای ۴۹ بند ۴.m4a
5.39M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه
🔸سهم روز صد و هفتاد و پنجم
📔 دعای چهل و نهم بند ۴
📣 صوت صحیفه سجادیه
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه
🔸 سهم روز صد و هفتاد و پنجم
📔 ادامه دعای ۴۹ بند ۴
🤲 دعای دفع دشمنان
(۴) فَكَمْ مِنْ عَدُوٍّ انْتَضَى عَلَيَّ سَيْفَ عَدَاوَتِهِ، وَ شَحَذَ لِي ظُبَةَ مُدْيَتِهِ، وَ أَرْهَفَ لِي شَبَا حَدِّهِ، وَ دَافَ لِي قَوَاتِلَ سُمُومِهِ، وَ سَدَّدَ نَحْوِي صَوَائِبَ سِهَامِهِ، وَ لَمْ تَنَمْ عَنِّي عَيْنُ حِرَاسَتِهِ، وَ أَضْمَرَ أَنْ يَسُومَنِي الْمَكْرُوهَ، وَ يُجَرِّعَنِي زُعَاقَ مَرَارَتِهِ.
فَنَظَرْتَ- يَا إِلَهِي- إِلَى ضَعْفِي عَنِ احْتِمَالِ الْفَوَادِحِ، وَ عَجْزِي عَنِ الِانْتِصَارِ مِمَّنْ قَصَدَنِي بِمُحَارَبَتِهِ، وَ وَحْدَتِي فِي كَثِيرِ عَدَدِ مَنْ نَاوَانِي، وَ أَرْصَدَ لِي بِالْبَلَاءِ فِيمَا لَمْ أُعْمِلْ فِيهِ فِكْرِي.
فَابْتَدَأْتَنِي بِنَصْرِكَ، وَ شَدَدْتَ أَزْرِي بِقُوَّتِكَ، ثُمَّ فَلَلْتَ لِي حَدَّهُ، وَ صَيَّرْتَهُ مِنْ بَعْدِ جَمْعٍ عَدِيدٍ وَحْدَهُ، وَ أَعْلَيْتَ كَعْبِي عَلَيْهِ، وَ جَعَلْتَ مَا سَدَّدَهُ مَرْدُوداً عَلَيْهِ، فَرَدَدْتَهُ لَمْ يَشْفِ غَيْظَهُ، وَ لَمْ يَسْكُنْ غَلِيلُهُ، قَدْ عَضَّ عَلَى شَوَاهُ وَ أَدْبَرَ مُوَلِّياً قَدْ أَخْلَفَتْ سَرَايَاهُ.
🍀 پس چه بسا دشمنی که شمشیر عداوت و دشمنی اش را به رویم کشید و دم تیغش را برای من تیز و برّنده کرد و لبه تیز آن را برایم صیقل داد و زهرهای کشنده اش را برای من در آب ریخت و تیرهای نافذش را به سویم نشانه رفت و چشم نگهبانی و مراقبتش نسبت به من به خواب نرفت و تصمیم گرفت که به من ضرر برساند و آب تلخ و زهرآگینش را به من بچشاند، اما تو ای خدای من! به من باچشم عنایت نگریستی، زیرا دانستی که چگونه از تحمل رنج ها ضعیف و درمانده ام و در انتقام گرفتن از کسی که قصد جنگیدن با من دارد عاجز و ناتوان هستند و تنهایی مرا در برابر عده زیادی که با من به دشمنی برخاسته و برای گرفتار نمودن من، به چیزهایی که حتی فکرش را نکردهام و از آن غافل ماندهام، نظاره گر بودی پس (بی آنکه از تو یاری بخواهم) با نصرت خود، یاری کردنم را آغاز کردی و با قدرت و توانایی ات، پشتم را محکم و استوار نمودی، آنگاه تیزی و برّندگی تیغ او را از بین بردی، و با وجود یاران فراوان، او را تنها ساختی، و مرا بر او پیروز نمودی و آنچه را که به سویم نشانه رفته بود، به سوی خودش بازگرداندی، در حالی که خشم و کینه اش خاموش نشده بود او را برگرداندی، و او (از روی خشم و پشیمانی) سر انگشتان خود را می گزید و به ناچار روی برگردانید، در حالی که سپاهانش با او مخالفت می کردند.
🌹🌸🌼🌺🌼🌸🌹
💠🔸 *_عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ_* 🔸💠
📒 *شـــــــرح خـطبــه ١٧٧ نـهـجالبـــــلاغـه*
💎 *نهج البلاغه عصاره بسیار شیرین، جامع و پر اثری از دانش گسترده امام علی علیه السلام است که در دست ما قرار دارد،*
❇️ *موضوع خطبه١٧٧*
⬇️
🔸 *خیانت در حکمیت*🔸
✴️ *مخاطبان امام عليه السلام در اين خطبه خوارج اند*
💠 هنگامى که در جنگ صفین آثار شکست در لشکر معاويه آشکار شد، *عمروبن عاص دستور داد قرآن ها را بر سر نيزه کنند* و بگويند ما و شما هر دو تابع قرآنيم ;
💠 ولى امام(عليه السلام) فرمود :
*اين نيرنگى بيش نيست* و آن ها هرگز از قرآن تبعيت نمى کنند؛ پيش *برويد و کار را تمام کنيد ;*
💠 ولى غافلان نادان بر پذيرش آتش بس اصرار کردند و به امام(عليه السلام) *فشار آوردند که تن به حکميّت بدهد.*
💠 *امام(عليه السلام) براى پيشگيرى از اختلاف و شکاف بيش تر ناچار به قبول حکميّت شد.*
باز همان افراد اصرار کردند که *نماينده لشکر امام(عليه السلام) ابوموسى اشعرى باشد.* امام(عليه السلام) که از حماقت و ايمان ضعيف اين مرد با خبر بود اصرار *فرمود ابن عباس را انتخاب کنيد که مردى هوشيار و عاقل و دانشمند* است و تحت تأثير نيرنگ هاى عمروبن عاص قرار نمى گيرد;
ولى آن ها نپذيرفتند.
امام(عليه السلام) براى پيشگيرى از پراکندگى لشکر مجبور به پذيرش آن شد;
✴️ *ولى شرايطى براى آن ها بيان کرد ;*
✴️ *از جمله اين که از مسير حق و عدالت هرگز خارج نشوند.*
💠 *عمروبن عاص* بعد از مذاکرات بسيار طولانى که ماه ها به طول کشيد *ابوموسى را فريب داد و گفت:*
✴️ بيا *من معاويه را از حکومت خلع مى کنم* و *تو على(عليه السلام) را از حکومت خلع کن*
✴️ ابوموسى نادان و فريب خورده اعلام کرد که من على(عليه السلام) را از حکومت خلع کردم.
💠 و بلافاصله عمروبن عاص گفت:
✴️ من معاويه را به خلافت نصب کردم.
💠 اين نيرنگ، سبب اعتراض لشکريان على(عليه السلام) شد و *طلبکارانه به سراغ اميرمؤمنان* على(عليه السلام) آمدند، که چرا حکميّت را پذيرفتى؟!
💠 امام عليه السلام گفت كه شما آغازگر اين فتنه بوديد و من به شما هشدار دادم، ولى نپذيرفتيد؛
✴️ *بنابراين ايراد بر شما وارد است نه بر من.*
🟣❇️🟣❇️
*نکته:*
⬇️
❇️ *حکمين پشت به قرآن کردند:*
🔸🟣🔸 *قرآنی که يا مستقيماً* *در* *فضيلت* *على(عليه السلام) نازل شده* و يا يک اصل کلى را بيان مى سازد که *طبق روايات رسول خدا* (صلى الله عليه وآله)، *على(عليه السلام) نمونه بارز آن بوده است.* مى انديشيدند در ترجيح آن حضرت بر شخصى *همچون معاويه که فرزند دشمن شماره يک اسلام و پيامبر*(صلى الله عليه وآله) يعنى ابوسفيان بود و در ميسر پدر خود گام بر مى داشت *ترديد به خود راه نمى دادند.*
🟣 *و آيا بايد چند ماه، وقت امت اسلامى را بگيرند تا ببينند او برتر است يا معاويه؟!*
🟣 به راستى شگفت آور است
✳️ *اساساً اين مقايسه، جفاى بزرگى به اميرمؤمنان على(عليه السلام) محسوب مى شود*
✳️ که بخواهند او را در برابر معاويه قرار دهند و برترى آن حضرت را ثابت کنند ;
🟣 *خاک کجا و آفتاب کجا؟!*🟣
✳️🟣✳️🟣✳️🟣
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
┄┄┅┅✿❀✨ *﷽* ✨❀✿┅┅┄┄
🍀 *خطبه 176 در يك نگاه:*🍀
🟩 *اين خطبه از خطبه هاى مشروحى است كه از مسائل مهمّى پرده بر مى دارد*
🟩 و توصيه هايى مى كند كه امروز نيز تمام *محتواى آن زنده و براى ما سازنده است.*
💎 *اين خطبه از هشت بخش تشكيل شده است:*
🔻 *در بخش اوّل،*
✳️ مواعظ سودمندى بيان فرموده و مخصوصاً بر اين نكته *تأكيد مى كند كه جهنّم در لابه لاى شهوات و بهشت در مبارزه با شهوات نهفته شده است.*
🔻 *در بخش دوّم،*
امام عليه السلام *اهمّيّت قرآن را با ذكر ريزه كارى هايى شرح مى دهد* كه قلوب را بيش از پيش مشتاق آيات قرآن مى سازد.
🔻 *در بخش سوّم،*
*تأكيد بر عمل به دستورات الهى* و استقامت در كارها مى فرمايد.
🔻 *در بخش چهارم،*
*بار ديگر زبان به موعظه و اندرز مى گشايد*
و مخصوصاً بر موضوع مراقبت از زبان كه نخستين مرحله اصلاح خويشتن و جامعه است، تأكيد مى فرمايد.
🔻 *در بخش پنجم،*
*اهمّيّت حفظ اصالت تعليمات اسلام* و مبارزه با هر گونه بدعت را بيان مى دارد.
🔻 *در بخش ششم،*
*اهمّيت قرآن و ويژگى هاى آن بازگو مى فرمايد.*
🔻 *در بخش هفتم،*
*اقسام ظلم و ستم را بر خويشتن* و ديگران شرح مى دهد.
🔻 *و در بخش هشتم*
(آخرين بخش خطبه) سخنى كوتاه و پرمعنايى *درباره اصلاح خويشتن بيان مى فرمايد.*
🔷🔸🔷🔸🔷
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ١٧۶ نهج البلاغه* (آیت الله مکارم)
💐 *بهشت در ناراحتى ها و🔥 جهنم در شهوات پيچيده شده است:*
⚠️سختی اطاعت خدا و راحتی معصیت
💎🍃امام(عليه السلام) در آغاز اين خطبه مردم جهان را مخاطب ساخته، مى فرمايد: «از آن چه خداوند بيان فرموده، بهره گيريد و از مواعظ و اندرزهاى او پند پذيريد و نصايح او را (با جان و دل) قبول کنيد»
🟪 در مرحله نخست، مردم را به بهره گيرى از بيانات الهى دستور مى دهد که اشاره به اوامر و نواهى است.
🟪 و در مرحله دوّم از مواعظ الهى يعنى تشويق و ترغيب ها و بشارت و انذارهايى که انگيزه اطاعت و ترک عصيان است، سخن مى گويد.
🟪 بخش سوّم، مرحله خيرخواهى است که مصالح و برکات اطاعت و ترک معصيت را ـ که عايد مطيعان مى گردد ـ بيان مى کند.
🔄به اين ترتيب، مراحل سه گانه اى براى پيمودن مسير قرب الى الله بيان شده است.
💎🍃در ادامه اين سخن، امام(عليه السلام) به دليل و برهانى متوسّل مى شود
💎🍃امام(عليه السلام) به اين نکته اشاره مى کند که سستى و کوتاهى در پذيرش مواعظ الهى و انجام دادن واجبات و ترک محرّمات با هيچ بهانه اى مقبول نيست ;
🔄چرا که خداوند نسبت به همه اتمام حجّت کرده و راه قبح عقاب بلا بيان را با بيان روشن خود بسته است.
⬅️سپس به پاسخ اشکالات مقدّرى مى پردازد.
💎🍃 مى فرمايد: «(اگر مشاهده مى کنيد که اطاعت امر و نهى خدا مشکلاتى دارد، جاى تعجب نيست)
🔄زيرا رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى فرمود:
💐 *بهشت در ميان ناراحتى ها و 🔥دوزخ در ميان شهوات پيچيده شده»*
🟢 اين يک واقعيت است که انسان در مسير اطاعت فرمان خدا اعم از عبادات و غير آن و نيز براى کسب فضايل اخلاقى و دفع رذايل، بايد راه هاى پر پيچ و خمى را طى کند و از فراز و نشيب ها و گردنه هاى صعب العبور بگذرد و هر لحظه مراقب خطرهايى که از چپ و راست او را تهديد مى کند باشد تا به سر منزل مقصود برسد ;
🟤 ولى در مسير گناه، نفس سرکش گويى در جاده صاف و بدون مانع و خالى از پيچ و خم با سراشيبى مطلوب حرکت مى کند.
⚠️ *همين است سرّ پاداش 💐مطيعان و رمز🔥 کيفر عاصيان.*
┄┅✿❀🌴 *یا مولا علی*🌴❀✿┅┄
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin