eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2هزار دنبال‌کننده
73.8هزار عکس
77.2هزار ویدیو
2.9هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صدای نمونه کتاب🌺🌺🌺🌺
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل اول🌺🌺🌺 نیمه پنهان ماه 🌙 از رشادت‌های شهید حمید باکری می‌گوید حتما گوش 👂 کنید
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل دوم🌺🌺🌺 در این لحظات آخر عمر سر تا پا گناه و پشیمانی، وصیت خود را می نویسم و علم کامل دارم که در این مأموریت شهادت، جان به پروردگار بزرگ باید تسلیم نمایم. ان‌شاالله که خداوند متعال، با رحمت و بزرگواری خود، گناهان بی‌شمار این بنده خطاکار را ببخشد». «حمید باکری» از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ ایران و عراق بود که در عملیات «خیبر»، دراثر اصابت آرپی‌جی، به شهادت رسید. پیکر او در میدان جنگ باقی ماند و به کشور بازگردانده نشد. وی برادر «مهدی باکری»، از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بود. ظواهر دنیا در نظر شهید حمید باکری خیلی کم‌ارزش می‌نمود و از وابستگی‌های شرک آلود به‌شدت وحشت داشت و فرا ر می‌کرد. اهل عمل بود، نه اهل حرف و بالا‌خره همه حرف‌هایش را در شهادتش گفت و دعای همیشگی او در نماز که با التماس از خدا می‌خواست (اللهم ارزقنا توفیق الشهاده فی سبیلک) در ششم اسفند ماه سال ۶۲ مستجاب شد. اگر بخواهیم حق مطلب را ادا کنیم و از رشادت ها و اخلاص ها، عظمت روح، صبر، استقامت و آنچه که بود سخن بگوییم، زبان ما قاصر و قلم ناتوان خواهد بود.
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️ علی اکبر (ع) وارث صفات نبوی 🔷 (ع) است و صفات خَلق، خُلق و منطق را از پیامبر به ارث برد. (ع) می‌فرمود: پسرم؛ تجلی وجود جدم را آنقدر در تو آشکارا می‌بینم که هرگاه دلم برای او تنگ میشود به تو مینگرم. ۱۱ شعبان سال ۳۳ هجری از راه می‌رسد و زمین مشتاقانه در انتظار هدیه‌ای الهی است. ملکوتیان بی صبرانه در تدارک برگه‌ای از مصحف وجود پیامبر بر دفتر گیتی هستند. (ع) پسر ارشد امام‌حسین(ع) چشم به جهان می‌گشاید و عالم را به نور خود روشن میسازد. 🔷در توصیف عظمت او همین بس که (عج) زائر اوست و در رثای او چنین سخن می‌گوید: «سلام بر تو‌ ای علی‌اکبر، اول فدایی از بهترین نسل ابراهیم خلیل. شهادت می‌دهم که تو از هر کس أولی به خدا و رسولش هستی و خداوند ما را به زیارت تو و رفاقت جد و پدر،  عمو، برادر و مادر مظلومه‌ات، موفق بدارد. من از دشمنان و کشندگان تو بیزارم و از خداوند می‌خواهم با تو در نعیم ابدی بوده و همیشه از دشمنانت دور باشم. سلام و رحمت خدا بر تو باد». [۱] (ع) تجدید نسخه‌ای از وجود خاتم انبیاء (ص) بر آفاق بود و از این‌رو آن حضرت را «أشبَهُ النّاسِ خَلقاً و خُلقا و مَنطِقاً بِرَسولِ؛ [۲] از نظر ، و ، شبیه ترین مردم به (ص)» دانسته‌اند. از این کلام در می‌یابيم که (ع) از رسول خدا سه ويژگی ، ، و را به ارث برده‌اند: 💠علی اکبر (ع) وارث صفت خَلق 🔷بی تردید (ص) از نظر جمال و زيبايی، بهترين فرد جامعه بوده است، و زيباترين حسن جمال را دارا بوده است. نقل کرده‌اند که کسی بهتر و زیباتر از رسول الله (ص) ندیده بود. گویا خورشید در صورت مبارکش نمایان بود. [۳] همچنان که مرحوم طبرسی در معرفی از قول هند بن ابی هاله چنين می‌نگارد: (ص) بسيار بزرگوار و با شخصيت بود، چهره‏ اش چون ماه شب ۱۴ ميدرخشيد، رنگ رخسارش روشن و شاداب و پيشانيش گشاده و بلند بود، ابروانى كمانى و ظريف و پيوسته داشت، محاسنی انبوه داشت و گونه ‏اى صاف، چشمانش سياه و...، دندان‌هايش سپيد و زيبا و از هم گشاده بود. [۴] (ع) نیز حسن جمال و زیبایی را از پدربزرگ خود به ارث برده بود. 💠علی‌اکبر (ع) وارث صفت خُلق 🔷خداوند متعال که همه چیز در برابر او کوچک و ناچیز است، و خوی (ص) را در ، چنين توصیف ميکند: «وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ؛ و به راستی تو و برجسته‏‌ای داری». [قلم، ۴] آری، که تربيت يافته ذات ربوبی بوده باید دارای چنین اخلاق پسندیده‌ای باشد، چنان که امام صادق (ع) فرمود: «خداوند عزوجل پيامبرش را تربيتى نيکو كرد؛ چون تربيت او را تكميل نمود فرمود: و به راستی تو اخلاق عظيم و برجسته‏‌ای داری». [۵] اگر پیامبر قله‌های را فتح نکرده بود هرگز نمی‌فرمود: «من برای تکميل ارزشهای اخلاقی مبعوث شدم». [۶] وجود مقدس (ع) نیز این ویژگی منحصر به فرد را از پدربزرگ خویش به ارث برد و صاحب گشت. 💠علی اکبر (ع) وارث صفت منطق 🔷رفتار اجتماعی نیکو و برخورد مناسب با اطرافیان، که ثمره تفکر سلیم است، از جمله آموزه های اسلام می‌باشد و (ص) در اين مساله مهم هستند. با تأمّل در تاريخ اسلام و روايات، به اين امر مهم در حیات رسول گرامی اسلام (ص) پی می‌بریم ولی خداوند متعال در قرآن کريم پيرامون منطق نبوی توصیفی دارد که هر کسی را توانایی دست‌یابی به چنين منطقی نیست: «وَ مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى؛ و هرگز از روى هواى نفس سخن نمى‏‌گويد». [نجم، ۳] علامه طباطبايى در تفسیر اين آيه چنين می‌نگارد: «مقصود از كلمه «هوى» هواى نفس و رأى و خواسته آن است. جمله «ما ينطق» مطلق است و در آن، نطق، به طور مطلق نفى شده است. مقتضاى اين اطلاق آن است كه از مطلق سخنان پيغمبر نفى شده باشد». [۷] (ع) این صفت ویژه را نیز از (ص) به ارث برده و صاحب نطقی مبرّا از هوای نفسانی بود. این که امام حسین(ع) فرزندش  (ع) را از سه منظر (خَلق، خُلق و منطق) به رسول خدا (ص) تشبيه کردند، حاکی از مقام والای حضرت علی اکبر (ع) است که زبان از توصیف آن لال، قلم از نگارش آن شکسته و کُمیت عقل آدمی از درک حقیقت آن لَنگ است. سلام بر تو‌ ای صدیق و شهید بزرگوار و سید پیشتاز که با سعادت زیستی و با شهادت درگذشتی و از دنیا جز عمل صالح بهره‌ای نگرفتی و در زندگی جز به سودای پر سود آخرت نپرداختی. پی نوشت‌ها [۱] بحارالانوار ج۹۸ ص۲۶۹ [۲] لهوف ص۶۷ [۳] فتح الباری ج۶ ص۵۷۳ [۴] مكارم الأخلاق ص۱۲ [۵] کافی ج۱ ص۲۶۶ [۶] مجمع البيان ج۱ ص۵۰۰ [۷] الميزان ج۱۹ ص۲۷ منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
AUD-20220314-WA0159.mp3
4.82M
🎤 🗞 تاریخ تکرار می شود! داستان قوم بنی اسرائیل، داستان امروز ماست... - آنها راه نجات خود را پیدا کردند 🔥و ما همچنان در انتظار پوشالی فرج دست و پا میزنیم ... - راه نجات ما در کجاست ...؟ علیه‌السلام
☑️ 🚨 |‏رژیم صهیونیستی، امشب را هیچ گاه فراموش نخواهد کرد. ‎ این تازه شروع ماجراست صابرین نیوز
💢بیتون روزن خبرنگار کانال ۱۴ رژیم صهیونیستی: 🔹منبعی در سیستم ملی سایبری در پی فروپاشی بسیاری از سایت‌های دولتی گفت: این حادثه در حال رسیدگی است و ما نمی‌توانیم فراتر از آن اطلاعی دهیم
خطبه ۱۵۷.m4a
6.85M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸سهم روز دویست و یازدهم 📔 خطبه ۱۵۷ 📣 صوت نهج البلاغه👇
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸 سهم روز دویست و یازدهم 📣 خطبه ۱۵۷ 1⃣ عبرت از گذشتگان ستايش خداوندی را سزاست که حمد را کليد ياد خويش و سبب فزونی فضل و رحمت خود و راهنمای نعمت ها و عظمتش قرار داده است. بندگان خدا! روزگار بر آيندگان چنان می گذرد که بر گذشتگان گذشت. آنچه گذشت، باز نمی گردد و آنچه هست جاويدان نخواهد ماند، پايان کارش با آغاز آن يکی است، ماجراها و رويدادهای آن همانند يکديگرند و نشانه های آن آشکار است. گويا پايان زندگی و قيامت، شما را فرامی خواند، چونان خواندن ساربان، شتر بچه را. پس آن کس که جز به حساب نفس خويش پردازد، خود را در تاريکی ها سرگردان و در هلاکت افکنده است. شيطان ها مهارش را گرفته و به سرکشی و طغيان می کشانند و رفتار زشت او را در ديده اش زيبا می نمايانند، پس بدانيد که بهشت پايان راه پيشتازان و آتش جهنّم، سرانجام کسانی است که سُستی می ورزند. 2⃣ ضرورت تقوی و خودسازی ♦️ ای بندگان خدا! بدانيد که تقوا، دژی محکم و شکست ناپذير است، اما هرزگی و گناه، خانه ای در حال فروريختن و خوارکننده است که از ساکنان خود دفاع نخواهد کرد و کسی که بدان پناه برد در امان نيست. آگاه باشيد! با پرهيزکاری، ريشه های گناهان را می توان بريد و با يقين می توان به برترين جايگاه معنوی، دسترسی پيدا کرد. ای بندگان خدا! خدا را، خدا را، در حقِّ نفس خويش! که از همه چيز نزد شما گرامی تر و دوست داشتنی تر است. همانا خدا، راه حق را برای شما آشکار کرده و جادّه های آن را روشن نگاه داشت، پس يا شقاوت دامنگير يا رستگاری جاويدان در انتظار شماست، پس در اين دنيای نابودشدنی، برای زندگی جاويدان آخرت، توشه برگيريد، که شما را به زاد و توشه راهنمايی کردند و به کوچ کردن از دنيا فرمان دادند و شما را برای پيمودن راه قيامت برانگيختند. همانا شما چونان کاروانی هستيد که در جايی به انتظار مانده و نمی دانند در چه زمانی آنان را فرمان حرکت می دهند. آگاه باشيد! با دنيا چه می کند کسی که برای آخرت آفريده شده است؟ و با اموال دنيا چه کار دارد آن کس که به زودی همه اموال او را مرگ می ربايد و تنها کيفر حسابرسی آن بر عهده انسان باقی خواهد ماند. بندگان خدا! خيری را که خدا وعده داد، رهاکردنی نمی باشد و شرّی را که از آن نهی فرمود، دوست داشتنی نيست! بندگان خدا! از روزی بترسيد که اعمال و رفتار انسان وارسی می شود، روزی که پر از تشويش و اضطراب است و کودکان در آن روز پير می گردند! ای بندگان خدا! بدانيد که از شما نگاه بانانی بر شما گماشته اند و ديدبان هايی از پيکرتان برگزيده و حافظان راستگويی که اعمال شما را حفظ می کنند و شماره نَفَس های شما را می شمارند، نه تاريکی شب شما را از آنان می پوشاند، و نه دَری محکم شما را از آنها پنهان می سازد. 3⃣ ياد تنهايی قبر ♦️ فردا به امروز نزديک است و امروز با آنچه در آن است می گذرد و فردا می آيد و بدان می رسد، گويی هر يک از شما در دل زمين به خانه مخصوص خود رسيده و در گودالی که کنده اند آرميده ايد، وه! که چه خانه تنهايی؟ و چه منزل وحشتناکی؟ و چه سياه چال غربتی؟ گويی هم اکنون بر صور اسرافيل دميدند و قيامت فرارسيده و برای قضاوت و حسابرسی قيامت بيرون شده ايد، پندارهای باطل دور گرديده، بهانه ها از ميان برخاسته و حقيقت ها برای شما آشکار شده و شما را به آنجا که لازم بود کشانده اند. پس از عبرت ها پند گيريد و از دگرگونی روزگار عبرت پذيريد و از هشداردهندگان بهره مند گرديد. ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
حق قربانی.m4a
2.63M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📚 مرحله دوم ختم رساله حقوق امام سجاد علیه السلام 📔 حق سیزدهم : حق قربانی 🍀 و اما حق هدیه و قربانی این است که اراده کنی آن را خالص برای پروردگارت و تنها به منظور رحمت او و قبول او باشد، تنها قربانیت را به او اهدا نمایی و اراده به رخ مردم کشیدن و در مقابل دیدگان آنها قراردادن، نداشته باشی و اگر چنین انجام دهی خود را به تکلف و زحمت نینداختی و عملت جنبه تصنع به خود نمی‌گیرد و همانا در این عمل مقصودت خداوند است. 📣 صوت رساله حقوق👇
🌹 *بسم الله الرحمن الرحیم* 🌹 📚 *رساله حقوق امام سجاد علیه السلام (شرح آیت الله سبحانی)* ❇️ *شرح حق سیزدهم* 🔻🔻 🌸🍃 *حق قربانی* 🍃🌸 🌼 « *حق قربانى* آن است که آن را *تنها براى پروردگارت* *بخواهى* و پذیرش آن را از خدا بطلبى و براى *جلب نظر دیگران نباشد.* 🌼 💎🌼 *خدا خواهان کار آسان است نه کارهاى پر تکلف.* همچنان که براى بندگانش آسان را خواسته نه مشکل را. 🌼💎 💎🌼 *فروتنى نیکوتر از ریاست مآبى است،* *زیرا* در ریاست مآبى، *زحمت اضافى* و اسرافکارى است، *ولى در فروتنى نیست.*🌼💎 🌻☘️🌻☘️🌻 « *امام* در این جا در شیوه *قربانى کردن* که یکى از *اعمال زائران خانه خداست* ، سخن مى گوید: ❇️⤵️ آنگاه زائران در روز *دهم* ، چون به *منى* برسند. 🌟نخست، *جمره عقبه را رمى مى کنند*. ⤵️⤵️ ✅تو گویى با *پرتاب هفت سنگ ریزه دورى شیطان را از روح و روان خود مجسم مى سازند.* تا *خانه دل، خانه شیطان نباشد، بلکه خانه فرشته باشد.* 🌟 *آنگاه عمل دوم، قربانى در منى است.* ✅ *اوّلاً این عمل، یک عمل عبادى است، باید براى خدا انجام گیرد، هر چند فقیران و نیازمندان از آن بهره مند شوند* . ⤵️⤵️ *امّا هدف از قربانى چیست⁉️* 💠نخست این است که با این عمل، *اخلاص ابراهیم* را به نمایش مى گذاریم، زیرا: ⤵️⤵️⤵️ *او حاضر شد براى فرمان خدا، فرزند خویش را قربانى کند،* ⬅️اسماعیل گفت : 💎« *پدرم به آنچه که امر شده اى انجام ده، مرا به خواست خدا از بردباران مى یابى* ».💎 ✅⬇️ *اوّلاً* : ما با *قربانى کردن* ، *اخلاص و تسلیم قهرمان توحید* را به نمایش مى گذاریم، و یاد مى دهیم که در *برابر اوامر الهى باید تسلیم باشیم،* 🌻☘️🌻☘️🌻 ✨ « *به پروردگارت سوگند که آنها مؤمن نخواهند بود، مگر این که در اختلافات خود، تو را به داورى طلبند; و سپس از داورى تو، در دل خود احساس ناراحتى نکنند; و کاملاً تسلیم باشند* ».✨ 💫 *در آیه دیگر مى فرماید:* ✨ « *هیچ مرد و زن با ایمانى حق ندارد هنگامى که خدا و پیامبرش امرى را لازم بدانند، اختیارى(در برابر فرمان خدا) داشته باشد* ».✨ 💠 *ثانیاً* : *منطقه مکه و عشائر اطراف آن، نیازمندان فراوانى دارند. آنها باید از این گوشتها بهره بگیرند*. 🌼« *و مستمندان قانع و فقیران را نیز از آن اطعام کنید* ».🌼 ✅⬇️ « *هدى* » در لغت عرب به معناى *قربانى* است و مقصود از آن، *قربانى در مکّه* است و گاهى به آن « *أُضحیّه* » مى گویند، ⬇️⬇️ ✳️اگر انسان تاریخ *مذاهب هندى ها و مصرى ها را بخواند* ، متوجه مى شود که چقدر *اسلام* مقام *انسان و زن* را *بالا* برده است. ⬇️⬇️⬇️ گفته مى شود *مصرى ها در مقابل رود نیل در ماه معینى از هر سال دختران را پس از آن که به بهترین شکل، آرایش مى کردند، در نهرى که در آن عبادت مى نمودند، غرق مى نمودند.* تا با این عمل به *خدایان خود تقرّب پیدا کنند.* ‼️ ✳️این عبادت زشت در مصر پس از ورود *اسلام* به مصر ممنوع گشت. 🚫 🌻☘️🌻☘️🌻 با پایان *حق سیزدهم* حقوقى که انسان *بر اعضا* و افعال خویشتن دارد به پایان مى رسد، از این به بعد *حقوق حاکمان عادل و دادگر* بیان مى شود. 🌻☘️🌻☘️🌻 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۴)👇 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *شرح خطبه ۱۵۷ نهج البلاغه (آیت الله مکارم)* ✴️ از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در آن، *مردم را به تقوا، تشويق و ترغيب مى كند.* ✳️ *خطبه در يك نگاه:* 💠 در اين خطبه، امام عليه السلام مانند بسيارى از خطبه هاى نهج البلاغه، سخن را با حمد و ثناى الهى شروع مى كند؛ 🔶سپس در چند بخش به مسائل حساسى مى پردازد. 🔰در بخش اوّل از *عبرت گرفتن از تاريخ پيشينيان- كه سرنوشت مشابهى با ما دارند- سخن مى گويد* و ما را به اعماق تاريخ گذشته فرو مى برد تا آينده خويش را آشكارا ببينيم و راه سعادت را پيدا كنيم. 🔰در بخش دوّم، به *اهمّيّت تقوا و برگرفتن زاد و توشه از زندگى دنيا براى آخرت* اشاره مى كند و هشدار مى دهد كه پايان زندگى هيچ كس نمايان نيست. بكوشيد تا غافلگير نشويد. 🔰در بخش سوّم از *مراقبان الهى نسبت به اعمال انسان از جمله اعضاى پيكر هر شخص و فرشتگانى كه حافظان اعمالند، ياد مى كند.* 🔰در بخش چهارم به *پايان زندگى و عالم غربت قبر و خانه تنهايى و فناى دنيا و برپايى قيامت* اشاره كرده، با جملات كوتاه و تكان دهنده اى در اين زمينه، خطبه را به پايان مى برد. 🔶🔷🔶🔷 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۴)👇 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 در ادامه 👈 *شرح خطبه ۱۵۷ نهج البلاغه* ( آیت الله مکارم) 🛑 *ناپايدارى دنيا:* 🔸آن گاه امام(عليه السلام) به بيان *اسباب رسيدن به سعادت دايمى و پرهيز از شقاوت هميشگى* پرداخته، چنين مى فرمايد: « *حال که چنين است در اين ايّام فانى براى ايّام باقى زاد و توشه تهيه کنيد.* 📙ناگفته پيداست که منظور از *تهيه زاد و توشه همان زاد و توشه تقوا و اعمال صالح* است که در قرآن مجيد به آن اشاره شده: «(وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى); زاد و توشه بيندوزيد که بهترين زاد و توشه، تقواست». 💠جمله «أُمِرْتُمْ بِالظَّعْنِ...» مى تواند اشاره به *امر تشريعى الهى* باشد که در آيات مربوط به فناى دنيا و اين که هر کسى سرانجام طعم مرگ را مى چشد به دلالت التزامى آمده است. ✅و مى تواند اشاره به *امر تکوينى* باشد; زيرا *خداوند اسباب و عوامل حرکت را چنان آفريده که کودکان به سرعت جوان و جوانان پير و پيران به سوى ديار بقا مى شتابند.* 🔰و با جمله (وَ سَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَة مِّنْ رَّبِّکُمْ) دستور سير سريع را به سوى اسباب آمرزش و مغفرت صادر فرموده است. 🔰 و در ادامه سخن تشبيه رسا و گويايى براى مردم دنيا ذکر کرده، مى فرمايد: «شما همچون کاروانى هستيد که در منزلگاهى توقف کرده، و نمى دانيد چه وقت دستور حرکت به شما داده مى شود» 💠با قدرى توجه در مى يابيم که اوّلى اشاره به حرکت در دنيا به سوى کمال و سرعت و شتاب در فراهم کردن اسباب مغفرت و دوّمى اشاره به کوچ کردن از دنيا به سوى آخرت مى باشد و ابهام برطرف مى گردد. ✴️ *اين خواب، همان حالت غفلتى است که براى بسيارى از مردم حاصل است.* ⁉️ اگر منزلگاه اصلى ما آخرت است و دنيا گذرگاهى بيش نيست، چرا اين قدر به دنيا دل بسته ايم؟ ‼️ و اموالى که چند روزى به رسم امانت در دست ما سپرده شده و سرانجام آن را به ديگران مى سپاريم و در قيامت حساب و کتابش را بايد پس دهيم چرا اين همه براى به دست آوردنش جانفشانى مى کنيم و حلال و حرام را به هم مى آميزيم؟ 🌴امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن براى *ترغيب و تشويق مردم به خيرات و نيکى ها و پرهيز از بدى ها از دو منطق مؤثر ديگر بهره مى گيرد:* 🔸نخست اين که *آن کس که امر و نهى کرده و وعده پاداش و کيفر داده يک فرد عادى نيست که جاى گفتگو و ترديد در آن باشد;* خداوند قادر قهار چنين فرموده است. 🔸و در تعبير دوّم *در آن روز، تمام اعمال، هر چند ظاهراً کوچک و ناچيز باشد با دقت و سخت گيرى بررسى خواهد شد;* 🔰و *منظور از فزونى زلزله در آن روز، تزلزل افکار و لرزيدن دل ها از هول محشر و وحشت از نتيجه اعمال است.* 🔰درست است که در پايان اين جهان، زلزله به معناى حقيقى، تمام جهان را به لرزه در مى آورد و همه چيز زير و رو مى شود; ولى آن چه در بالا آمده مربوط به صحنه محشر است که در آن جا زلزله به معناى حقيقى آن وجود دارد; بلکه هر چه هست اضطراب ا ست و وحشت و تزلزل خاطرها. 🔰بعضى چنين پنداشته اند که پيرشدن اطفال در آن جا به معناى حقيقى آن است; نه معناى کنايى; ولى اين احتمال بسيار بعيد است; زيرا در آن روز طفلى که محکوم به مجازات الهى باشد و بر اثر وحشت گرفتار پيرى زودرس شود، وجود ندارد. 🌴💠🌴💠🌴💠 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۴)👇 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 در ادامه👈 *شرح خطبه ۱۵۷ نهج البلاغه* ( آیت الله مکارم 💠 *حضور در دادگاه الهى:* 🌴امام(عليه السلام) در اين بخش از خطبه براى تکميل نصايح گذشته به *سه نکته مهم* اشاره مى فرمايد: ✅نخست درباره *مراقبان و کاتبان و حافظان اعمال و سپس درباره مرگ و قبر و مشکلات آن و سرانجام درباره حساب و کتاب قيامت که در مجموع، روح خفتگان را بيدار و غافلان را هوشيار مى کند.* 🔰جمله «أَنَّ عَلَيْکُمْ رَصَداً مِنْ أَنْفُسِکُمْ...» اشاره به گواهى اعضاى پيکر انسان و حتى پوست تن او در قيامت است; آن گونه که قرآن مى گويد: 💎 روزى که زبان ها و دست ها و پاهاى آن ها بر ضدّ آن ها گواهى مى دهد و اعمالشان را بازگو مى کند» 💠 *مراقبان اعمال انسان در درجه اوّل، همان اعضا و جوارح اويند که در قيامت به نطق مى آيند و تمام اعمال را گواهى مى دهند.* 📙اين که جمعى از شارحان نهج البلاغه «رصد» را به معناى وجدان اخلاقى انسان گرفته اند که او را بر بدى ها ملامت مى کند، اشتباه است; زيرا وجدان قاضى درون است; نه مراقب و گواه که در مفهوم «رصد» نهفته است. 🔰و جمله «وَ حُفَّاظَ صِدْق...» اشاره به فرشتگانى است که مأمور ثبت و ضبط اعمال انسان است; 🔰 آن گونه که قرآن کريم مى فرمايد: « و بى شک، نگاهبانانى بر شما گمارده شده والا مقام و نويسنده (اعمال نيک و بد شما) که مى دانند شما چه مى کنيد» ‼️جالب اين که اين گواهان همه چيز حتى تعداد نفس کشيدن هاى ما را ثبت مى کنند و براى نوشتن نامه اعمال ما نيازى به روشنايى چراغ ندارند; حتى در ظلمت مطلق نيز مى نويسند و ثبت مى کنند; ‼️در ادامه بحث حافظان و مراقبان اعمال از مرگ و قبر سخن به ميان مى آيد; مرگ و قبرى که توجّه به آن، خفتگان را بيدار و هوسبازان را هشيار مى کند; 🔰منظور از «فردا» فرداى مرگ و پايان عمر است که اگر انسان آن را دور پندارد، در گرداب غفلت فرو مى رود و هنگامى که آن را نزديک ببيند مراقب اعمال خويش و تسويه حساب و اداى حقوق و توبه از گناهان مى شود. 💠و به راستى پايان عمر دور نيست، حتى اگر انسان عمر طبيعى طولانى کند; چرا که سال و ماه به سرعت مى گذرد و کودکان، جوان و جوانان پير مى شوند; ضمن اين که حوادث غير منتظره، توفان بلاها و بيمارى ها همواره در کمين عمرند و گاه در يک چشم بر هم زدن همه چيز پايان مى يابد. 💠آرى، انسانى که يک ساعت تنهايى را به آسانى تحمل نمى کرد و هميشه در جمع دوستان و بستگان و ياران مى زيست، هنگامى که چشم از اين دنيا مى پوشد از همه دوستان و ياران و خويشان براى هميشه فاصله مى گيرد و در گورى سرد و تاريک و وحشتناک در تنهايى مطلق گرفتار مى شود و چه سخت و دردناک است; 🔰 مگر اين که توفيق يابد ياران جديدى از ميان اعمال صالح خود و فرشتگان پروردگار برگزيند و قبر او روضه اى از رياض جنّت و باغى از باغ هاى بهشت شود; نه حفره اى از حفره هاى جهنم. 🌴💠🌴💠🌴💠 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)(۴)👇 https://chat.whatsapp.com/J0b3DjS6iwt5UrkOrNNe5g 🍃🍃🍃🍃 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin