📚 *شرح خطبه ١٣٣ نهجالبلاغه*
(آیت الله مکارم)
❇️ *خطبه در يك نگاه:*
🟠با يك نگاه اجمالى به خطبه روشن مى شود كه از *پنج بخش مهم* تشكيل يافته است.
💠 *بخش اوّل* از *عظمت خداوند و قدرت مطلقه او و سجده تمام موجودات در برابر ذات پاكش* سخن مى گويد.
💠در *بخش دوّم* به *عظمت قرآن و دوام و بقاى آن* اشاره مى فرمايد.
💠 *بخش سوّم* در مورد *پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله است كه خداوند او را بعد از يك دوره فترت فرستاد و نبوت را با او پايان داد.*
💠در *بخش چهارم* سخن از *كم ارزش بودن دنيا* به ميان آورده و *همگان را به هوشيارى و شناخت دنيا و گرفتن زاد و توشه از آن دعوت مى فرمايد.*
💠در *پنجمين و آخرين بخش،* *اندرزهاى شايسته و مؤثرى به همه مخاطبان مى دهد و بار ديگر به سراغ قرآن وعظمت آن و لزوم تدبّر در آياتش باز مى گردد،* و به اين ترتيب يك نسخه كامل سعادت براى رهروان راه حق مى نويسد.
🌴 *همه چیز این جهان به فرمان اوست:*
✅در حقیقت دنیا و آخرت را به حیوانهاى راهوار و رامى تشبیه فرموده که زمامش بدست اوست و مى برد هر جا که اراده او تقاضا کند.
✅در دوّمین جمله، همین معنا را به لباس دیگرى آراسته.
✅هر جا را اراده کند مى گشاید و هر جا را اراده کند قفل مى نماید و همه کارهاى او مطابق حکمت است.
✅و در سوّمین جمله به *سجود درختان پر طراوت در برابر ذات پاک او* اشاره کرده.
🟦 بدیهى است تکیه بر اشجار ناضره (درختان سرسبز) به معنى انحصار نیست، بلکه نمونه اى از زیباترین موجودات زنده جهان آفرینش است، که هر ورقش دفترى است معرفت کردگار.
و نیز *صبح و شام اشاره به تمام اوقات* است، همان گونه که گاه مى گوییم ما صبح و شام در خدمت اسلام هستیم یعنى در همه حال.
💠لذا قرآن مجید به طور مطلق مى گوید : (وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ یَسْجُدان)
💠این احتمال نیز وجود دارد که آثار و عظمت خداوند در درختان به هنگام طلوع و غروب خورشید از هر زمان آشکارتر است.
📙این سجده ممکن است با زبان حال باشد چرا که نظام دقیق آفرینش آنها از علم و قدرت بى پایان آفریننده اش حکایت مى کند،
🟪و ممکن است به زبان قال باشد، بنابراین که همه ذرات موجودات جهان از علم و شعورى برخوردارند و خدا را آگاهانه تسبیح مى گویند و براى او سجده مى کنند.
💠در چهارمین جمله :
و *این از عجایب قدرت خداست که از میان آب و خاک، مادّه اى ایجاد مى کند که کانون آتش و نورانیّت است، همان آتش و نورى که بسیارى از مشکلات انسانها در پرتو آن حل مى شود.*
💠و در *آخرین و پنجمین جمله* مى فرماید : «میوه هاى رسیده آنها به فرمان خدا (در هر زمان) غذاى (انسانها) را تقدیم کرده اند»
🌴 *نکته* :
*بر هر چه نظر کردم سیماى تو مى بینم:*
🔰جمله هاى پر معنى بالا که آثار توحید و عظمت خدا را در عبارات مختلف و لباسهاى گوناگون بیان مى دارد، هماهنگ با آیات قرآن است.
از جمله ⬇️
. قصص، آيه 70.
. زمر، آيه 63.
. حج، آيه 18.
. يس، آيه 80 .
. انعام، آيه 141.
🌴💠🌴💠🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ١٣٣ نهجالبلاغه*
(آیت الله مکارم)
❇️ *قرآن کتاب جاويدان:*
🌴امام (عليه السلام) در اين بخش کوتاه از کلامش، به اهميّت کلام الله، قرآن مجيد مى پردازد و با سه جمله کوتاه و گويا، حق مطلب را ادا مى کند.
🟠در جمله اوّل اشاره به هدايت قرآن در هر زمان و هر مکان و در هر شرايط و هر دوران مى نمايد،
گر چه ظاهراً خاموش است ولى با صد زبان، پيوسته سخن مى گويد و هر کس در کنار آن بنشيند و گوش هوش به آن بسپارد آواز قرآن را مى شنود که درس هاى زندگى سعادت بخش را پيوسته در گوش انسانها فرو مى خواند.
✅جمله «لاَيَعْيَا لِسَانُهُ» (زبانش خسته و ناتوان نمى شود) ممکن است اشاره به اين باشد که گذشت زمان هرگز حقايق قرآن را کهنه نمى کند، و چنانکه در روايات وارد شده همواره تازه و شاداب است.
🟦و در جمله دوّم اشاره به نکته ديگرى مى کند و آن مسأله *حافظيّت قرآن* است،
👈 همان گونه که يک خانه مستحکم که داراى ستون هاى استوار است اهل خود را از گزند حوادث، گرما، سرما، حيوانات درنده و دشمنان و سارقان حفظ مى کند،👈 قرآن مجيد نيز پيروان خود را در چنبر تعليمات خود گرفته و از انحراف و گمراهى و وسوسه خناسان و دستبرد شياطين محفوظ مى دارد
🔰و در سوّمين جمله به اين حقيقت اشاره مى فرمايد که *هر کس در سايه قرآن قرار گيرد و به يارى قرآن برخيزد، قدرتى شکست ناپذير مى شود* ،
👈 چرا که *قدرت هدايت قرآن از قدرت خداوند سرچشمه گرفته و قدرت خداوند شکست ناپذير است،*
🌴 و به مصداق «(إنْ يَنْصُرْکُمْ اللهُ فَلاَ غَالِبَ لَکُمْ)آل عمران، آيه 160.;
اگر خدا شما را يارى کند هيچ کس بر شما چيره نمى شود»، *آنان که مشمول يارى قرآن شوند از هيچ دشمنى شکست نمى خورند.*
🌴💠🌴💠🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ١٣٣ نهجالبلاغه*
(آیت الله مکارم)
❇️ *رسالت خاتم الأنبيا:*
💠 امام (عليه السلام) در اين بخش، در چند جمله کوتاه و پرمعنا از پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله) سخن مى گويد، مى فرمايد : 🔻🔻
*«خداوند او (پيامبر اسلام) را پس از يک دوران فترت و فاصله، از پيامبران پيشين فرستاد، به هنگامى که هر کسى به گونه اى (از مذهب خود) سخن مى گفت (و نزاع در ميان آنها در گرفته بود) »*
💠 تعبيـر به «تَنَـازُع مِـنَ الاَْلْسُنِ» اشاره به اين است که *گفتگوهاى پيروان مذاهب مختلف، اعم از بت پرستان و اهل کتاب و آنان که به هيچ مذهبى ايمان نداشتند، يک گفتگوى منطقى با محتواى فکرى و عقلى نبود،*
👈 بلکه هر کدام براى اثبات حقانيّت خود الفاظى از روى تعصّب به هم مى بافتند، و همين نزاع و اختلافهاى لفظى گاه سرچشمه جنگها و خون ريزيهاى شديدى مى شد.⚠️
💠در اين جا امام (عليه السلام)، به دو نکته اشاره مى فرمايد : 🔻
❇️نخست اين که : 🔻
🌴 پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) مسير پيامبران پيشين را ادامه داد، چرا که مسير همه آنها از نظر کلى يکى است،
💠و ديگر اين که : برنامه هاى آنها را به کمال رسانيد و نبوت را به او ختم کرد.
💠و در پايان اين فراز مى فرمايد : *«پس او در راه خدا با کسانى که به خدا پشت کرده، و آنها که براى او همتايى قرار داده بودند به جهاد پرداخت»*
💠در واقع *کافران دو گروه بودند :*
🟠 *گروهى که به کلى خدا را به فراموشى سپرده و اعتقادى به حق نداشتند*
🟠و *گروه ديگرى که مشرک بوده و براى خداوند همتايانى قرار داده بودند.*
🌴 *پيامبر (صلى الله عليه وآله) با هر دو گروه جهاد کرد، نخست جهاد فرهنگى و تبليغى; سيزده سال تمام به اين جهاد پرداخت و گروه زيادى را از اين طريق به آيين اسلام درآورد. سپس هنگامى که مشاهده کرد گروه معاندان و بندگان زر و زور، سدّ راه مردم پاکدل و مانع پذيرش آيين خدا هستند، دست به جهاد نظامى زد تا مانع را از سر راه بردارد، بى آن که کسى را مجبور به پذيرش آيين خود کند، چرا که (لاَ إکْراهَ فِي الدِّينْ).*
📙کوتاه سخن اين که : امام (عليه السلام) در اين عبارت، *تمام برنامه پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله) را در جهاد خلاصه مى کند، جهادى که مفهوم وسيعى دارد و هرگونه تلاش و کوشش را براى پيشرفت آيين حق شامل مى شود.*
📙تعبير به «جَاهَدَ فِي اللهِ» اشاره لطيفى به اين نکته است که او هرگز نه در بند مال بود، و نه مقام، و نه جاه، و نه جلال، بلکه، تنها براى خدا و نجات بندگان او تلاش و جهاد نمود.
🌴💠🌴💠🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ١٣٣ نهجالبلاغه*
(آیت الله مکارم)
❇️ *دنيا آخرين نقطه ديد کوردلان:*
🌴 امام (عليه السلام) در اين بخش ـ نکات لطيف و جالبى را در عين فشردگى عبارات بيان فرموده و به اصولى که رهگشاى زندگى انسانهاست توجه داده است.
💎نخست مى فرمايد : *«به راستى که دنيا منتهاى ديد کوردلان است»*
🔰و در توضيح و تکميل آن مى افزايد : *«و ماوراى آن چيزى نمى بينند در حالى که شخص بصير و روشن ضمير، ديدش در آن نفوذ مى کند و از آن مى گذرد، و مى داند که سراى جاودان، وراى آن است».*
💠آرى *دنياپرستان* ، به خاطر دلباختگى و شيفتگى، نسبت به زرق و برق دنيا، همچون کسى هستند که در زندانى بدون روزنه، محبوس است، جز داخل زندان چيزى را نمى بينند، يا ديد چشمشانشان ضعيف است و يا حجابها اطراف آنها را گرفته، و يا هر دو.
✅ ولى *حق جويانِ حق طلب، ديدشان نافذ و حجابى در برابر آنها نيست،*
👈به همين دليل سراى آخرت را که منزلگاهِ جاودانى آنهاست، با چشم دل، به روشنى مى بينند، و تمام همّت خود را متوجّه آن مى سازند.
🟦 اساساً اگر دنيا را آن چنان که هست، بشناسيم، ايمان به آخرت به دنبال آن خواهد بود، چرا که دنيا، منهاى آخرت، نامفهوم است،
⁉️ آيا خالقِ حکيم، ممکن است اين همه تشکيلات وسيع جهان را بيافريند براى اين که انسانها چند روزه، در آن بخورند و بنوشند، بخوابند و بيدار شوند و سرانجام بميرند و خاک شوند و به فراموشى سپرده شوند ؟
🛑 در حالى که قسمت آغاز اين عمر کوتاه همانند قسمت پايانش، آميخته با ضعف و ناتوانى است و قسمت ميانى که قابل استفاده است توأم با انواع مشکلات و مصائب و درد و رنجهاست ؟
کدام حکيم، چنين کار غير حکيمانه اى انجام مى دهد؟!
🔰به همين دليل، قرآن مجيد مى فرمايد : *آنها فقط ظاهرى از زندگى دنيا را مى دانند و از آخرت (و پايان کار) غافلند»*
. روم، آيه 7.
❇️در دوّمين نکته که در واقع جنبه نتيجه نسبت به نکته اوّل، دارد مى فرمايد :
« *از اين رو شخص بصير و بينا آماده کوچ کردن از دنياست، حال آن که کوردل اعمى، چشمش را به آن دوخته و به سوى آن حرکت مى کند* »
✅ و در سوّمين و آخرين نکته مى فرمايد : *«انسان بصير و بينا از آن (دنيا) زاد و توشه برمى گيرد در حالى که کوردل براى آن، زاد و توشه مى اندوزد !»*
✅ در اين تعبير لطيف نيز « *متزوّد* » به معنى *کسى است که زاد و توشه مى اندوزد، بينايان از آن براى سراى آخرت زاد و توشه مى اندوزند،*
💠 همان گونه که قرآن مجيد مى فرمايد :
ولى *کوردلان براى زيستن و عيش و نوش در دنيا، زاد و توشه مى اندوزند;*
🔸 تفاوت اين دو مسير کاملاً مختلف، فقط با کلمه «منها» و «لها» مشخص شده است.
بقره، آيه 197.
🌴💠🌴💠🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
✨﷽✨
*خوردن مسئولیت دارد*
یکی از دستورات قرآن که بدون استثناء، همه به آن عمل می کنیم دستور خوردن است: کُلُوا: بخورید.
همه ما این قسمت از آیه را بلدیم و به آن عمل می کنیم: کُلُوا وَاشْرَبُوا: بخورید و بیاشامید.
اما یادمان باشد که از نظر قرآن، خوردن، مسئولیت دارد. در قرآن چندین بار دستور " *کُلُوا* " آمده است، ولی هیچ کجا نمی فرماید بخورید و بروید دنبال کارتان! هر کجا گفته بخورید، بعد از آن، از ما چیزی خواسته است.
چند تا از این آیات:
۱) کُلُوا وَاشْرَبُوا مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَ لَا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ.
بخورید، ولی گناه نکنید.
سوره بقره، آیه ۶۰
۲) کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَ لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ.
بخورید، ولی دیگه دنبال شیطان راه نیافتید.
سوره بقره، آیه ۱۶۸
۳) کُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَ اشْکُرُوا لِله.
بخورید، ولی شکر خدا رو به جا بیارید.
سوره بقره، آیه ۱۷۲
۴) کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَیِّبًا وَ اتَّقُوا اللهِ.
بخورید، ولی تقوا هم داشته باشید و خدا ترس باشید.
سوره مائده، آیه ۸۸
۵) کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لَا تُسْرِفُوا.
بخورید، ولی اسراف نکنید.
سوره اعراف، آیه ۳۱
۶) کُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَ لَا تَطْغَوْا فِیهِ.
بخورید، ولی طغیان نکنید.
سوره طه، آیه ۸۱
۷) فَکُلُوا مِنْهَا وَ أَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ.
بخورید، ولی دیگران را هم اطعام کنید و فقرا را یادتان نرود.
سوره حج، آیه ۲۸
۸) کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَ اعْمَلُوا صَالِحًا.
بخورید، ولی اعمال صالح هم انجام بدهید.
سوره مومنون، آیه ۵۱
۹) حتی قرآن می فرماید ما به زنبور عسل وحی کردیم: کُلِی مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا.
از شیره گل ها بخور، ولی راه پرودگارت را طی کن.
سوره نحل، آیه ۶۹
یعنی خوردن، برای حیوانات هم مسئولیت دارد. بنابراین، آدم هایی که می خورند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند، از حیوانات هم کمتر هستند. از این به بعد، هر وقت خواستیم غذا بخوریم، با دقت بیشتری غذا بخوریم. با هر غذا خوردنی، یک مسئولیتی روی دوشمان است.
🌹🌹🌹🌹🌹
خطبه ۱۳۳ از بند ۵ تا ۷.m4a
2.55M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸سهم روز دویست و سی و ششم
📔 خطبه ۱۳۳ از بند ۵ تا ۷
📣 صوت نهج البلاغه
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸سهم روز دویست و سی و ششم
📣 خطبه ۱۳۳ از بند ۵ تا ۷
5⃣ اندرزهای جاودانه
♦️ آگاه باشيد، در دنيا چيزی نيست مگر آنکه صاحبش به زودی از آن سير و از داشتن آن دلگير می شود جز ادامه زندگی، زيرا در مرگ آسايشی نمی نگرند. حيات و زندگی چونان حکمت و دانش است، که حيات دلِ مرده و بينايیِ چشم های نابيناست و مايه شنوايی برای گوش های کر و آبی گوارا برای تشنگان می باشد که همه در آن سالم و بی نيازند.
6⃣ شناخت قرآن
♦️ اين قرآن است که با آن می توانيد راه حق را بنگريد و با آن سخن بگوييد و به وسيله آن بشنويد. بعضی از قرآن از بعضی ديگر سخن می گويد و برخی بر برخی ديگر گواهی می دهد. آياتش در شناساندن خدا اختلافی نداشته و کسی را که همراهش شد از خدا جدا نمی سازد.
7⃣ علل سقوط مردم مردم!
♦️مردم! گويا به خيانت و کينه ورزی اتّفاق داريد و در رفتار رياکارانه گياهان روييده از سرگين را می مانيد. در دوستی با آرزوها به وحدت رسيديد و در جمع آوری ثروت به دشمنی پرداختيد، شيطان شما را در سرگردانی افکنده و غرور شما را به هلاکت می کشاند. برای خود و شما از خدا ياری می طلبم.
┄═❁❀❈🌿🌸🌿❈❀❁═┄
حق مدعی.m4a
1.98M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📚 مرحله دوم ختم رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
📔 حق ۳۸ : حق مدعی
🍀 " اما حق خصمی که نسبت به تو ادعایی دارد این است که اگر او درست میگوید دلیل او را نشکنی و در ابطال ادعای او نکوشی، بلکه با خودت طرف شوی و بدون شهادت گواهان به نفع او شهادت دهی و علیه خود حکم نمایی که این حق خدا بر تو است و اگر ادعای او باطل است، به نرمی او را از عواقب ادعای باطل بترسانی و به دینش قسم دهی و با یادآوری نام و یاد خدا، از تندی او بکاهی، از زیاده گویی و ناروا پراکنی که این کار، او را از دشمنی تو باز نمی دارد و تو نیز به گناه او آلوده شدهای و حربه دشمنی او را تیزتر کرده ای خودداری کنی، زیرا بدزبانی شر آفرین و فتنه انگیز است و گفتار نیک شر برانداز " . ❇️
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
📚در ادامه👈 *شرح خطبه ۱۳۳ نهج البلاغه*
( آیت الله مکارم)
✅ *فواید حکمت*
🌴امام (عليه السلام) در اين بخش به مسائل مهم و نکات مختلفى اشاره مى کند که ظاهراً چندان ارتباط ميان آنها نيست،
ولى به هر حال هر نکته اى گوهر گرانبهايى است، و حکمت والايى در آن نهفته است.
💎نخست براى نشان دادن *اهميّت علم و دانش که حياتِ قلب آدمى است* ، به سراغ تشبيهى مى رود
مى فرمايد : 🔻🔻
*بدانيد در دنيا انسان ممکن است از هر چيزى سير شود جز از حيات و زندگى (که انسان هرگز از آن سير نخواهد شد) چرا که در فقدان آن احساس راحتى نمى کند* ».
🌴 امام (عليه السلام) اين مقدمه را به عنوان يک نتيجه گيرى و تشبيه در مورد علم و دانش که هرگز انسان از آن سيراب نمى شود ذکر کرده است،
🌴 مى فرمايد : *اين (حيات و زندگى) همانند علم و دانش است که حيات قلب مرده، و بينايى چشم نابينا و شنوايى گوش ناشنوا، و مايه سيراب شدن تشنگان است و بى نيازى و سلامت کامل تنها در آن مى باشد»*
✴️ در واقع امام (عليه السلام) مى فرمايد :🔻
💠 *دو نوع حيات وجود دارد حيات مادى و جسمانى، که غالباً مردم از آن سير نمى شوند و حيات معنوى و روحانى، که از آن برتر است و آن، علم و دانش مى باشد که خردمندان و آگاهان هيچ گاه از آن، سير و ملول نخواهند شد.*
🟦 بنابراين مشارٌ اليه «ذلک» دقيقاً همان چيزى است که قبل از آن وارد شده و آن حيات مادى است که توده مردم از آن سير نمى شوند.
🟪 و اين شبيه چيزى است که در کلمات قصار اميرمؤمنان (عليه السلام) آمده است که :
« *دو گرسنه اند که هرگز سير نمى شوند، طالب علم و طالب دنيا* ».
🔰به هر حال منظور از « *حکمت* » در عبارت فوق، *علم و دانش* است. *همان علم و دانشى که انسان را به خدا نزديک کند، و امور زندگى مادى و معنوى را نظام بخشد، و از بيهوده کارى باز دارد،*
💠 و در يک جمله، همان گونه که در قرآن مجيد آمده است : *خير کثير را عائد صاحبش بنمايد* ; بقره، آيه 269.
🌴امام (عليه السلام) در عبارت پر معنى بالا، *اوصاف پنجگانه اى براى حکمت* بيان مى کند، و موقعيّت آن را در زندگى مادى و معنوى بشر روشن مى نمايد،
‼️ نخست مى فرمايد :
*حکمت، حيات قلب مرده است* يعنى ارواح و افکارى که بر اثر جهل همچون مردگان هيچ حرکت و اثر مثبتى ندارند، در پرتو علم و حکمت جان مى گيرند و زنده مى شوند و به حرکت در مى آيند.
‼️دوّم و سوّم اين که :
*حکمت، چشمان کوردلان و گوشهاى ناشنوايان را بينا و شنوا مى کند و حقايقى را که به خاطر فرو افتادن پرده هاى جهل بر چشم و گوش ناآگاهان قابل ديدن و شنيدن نبود براى آنها روشن مى سازد به گونه اى که چهره حق را در سرتاسر آفرينش مى بينند و آواى تسبيح موجودات را مى شنوند و پيام رهبران الهى را درک مى کنند.*
‼️و در چهارمين و پنجمين وصف مى فرمايد :
*تشنگان حق از سرچشمه حکمت سيراب مى شوند و تمام بى نيازى و سلامت را در آن مى يابند و به اين ترتيب چيزى از خير و برکت و سعادت و خوشبختى باقى نمى ماند، جز اين که در حکمت و دانش نهفته است.*
🌴💎🌴💎🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 در ادامه👈 *شرح خطبه ۱۳۳ نهج البلاغه*
( آیت الله مکارم)
✴️ *ویژگی های قرآن کریم*
🌴امام (عليه السلام) در ادامه اين سخن، بحث جالب و گويايى درباره قرآن مجيد بيان مى کند.
اين جمله ها بى ارتباط با بحث سابق نيست چرا که يکى از سرچشمه هاى مهم حکمت را که قرآن مجيد مى باشد بيان فرموده،
🔸 يا به تعبير ديگر انگشت روى مصداق کامل حکمت گذارده، و جالب اين که اوصافى را که براى قرآن بيان مى کند شبيه اوصافى است که در جمله هاى بالا براى حکمت بيان فرمود.
💠 به هر حال مى فرمايد : *«اين کتاب خداست که به وسيله آن (حقايق را) مى بينيد، و با آن سخن مى گوييد، و به وسيله آن مى شنويد، بخشى از آن از بخشى ديگر سخن مى گويد (و متشابهات در پرتو محکمات تفسير مى شود) و بعضى گواه بعض ديگر است (و يکديگر را تأييد مى کنند) آنچه درباره خدا مى گويد هماهنگ است (و اختلافى در آن نيست) و کسى را که همنشين اوست از خدا جدا نمى سازد».*
🟪 اين اوصاف هفتگانه که امام (عليه السلام) درباره قرآن بيان فرموده از جهاتى شبيه اوصاف پنجگانه اى است که براى حکمت به طور کلى بيان فرموده است.
🟦جالب اين که *در بسيارى از آيات قرآن مجيد کتاب و حکمت در کنار هم قرار گرفته اند که نشان مى دهد رابطه تنگاتنگى در ميان آنهاست و پيامبران الهى در سايه اين دو (کتاب و حکمت پيش مى رفتند).*
🟠 به هر حال اوصافى که براى قرآن در اين عبارات آمده که مايه بينايى و شنوايى و سخن گفتن به حق است در آيات قرآن نيز به بعضى از آنها اشاره شده 👈آن جا که مى فرمايد: «(قَدْ جَاءَکُمْ بَصائِرٌ مِنْ ربِّکُمْ); آياتى که باعث بصيرت شما مى شود از سوى خداوند به سراغ شما آمد»
✅ بى شک آن قدر آيات الهى و نشانه هاى حق، در قرآن مجيد وارد شده که انسان به کمک آن مى تواند جمال حق را ببيند و با زبان گويا از آن دفاع کند و پيام خدا را از لابه لاى آن بشنود.
📙جمله «وَلاَ يَخْتَلِفُ فِي اللهِ» اشاره به اين است که *قرآن مجيد در بيان صفات جلال و جمال خدا و آيات عظمت او ـ که مهمترين مباحث قرآن است ـ اختلافى با يکديگر ندارند و همه از آن ذات پاک جامع تمام کمالات و نامتناهى از هر جهت، سخن مى گويند.*
📙و جمله «وَلاَ يُخَالِفُ بِصاحِبِهِ عَنِ اللهِ» اشاره به اين است که هيچ يک از آيات قرآن انسان را از مسير حق دور نمى سازد بلکه به سوى او پيش مى برد.
✴️ *آن کس که تمسک به قرآن جويد هرگز گمراه نمى شود و هر کس اميد به آن بندد نااميد نمى گردد.*
💠 قرآن مجيد خودرا اين گونه معرفى مى کند : «(اَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللهِ لَوَجَدوُا فِيهِ إخْتِلاَفاً کَثْيراً); آيا درباره قرآن نمى انديشند، اگر از سوى غير خدا بود اختلاف فراوانى در آن مى يافتند»
نساء، آيه 82.
🌴💎🌴💎🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 در ادامه 👈 *شرح خطبه ۱۳۳ نهج البلاغه*
( آیت الله مکارم)
❇️ *مذمت دشمنی با یکدیگر*
🌴سپس امام (عليه السلام) در ادامه اين سخن همچون طبيبى حاذق، و پزشکى ماهر، به بيان دردهاى معنوى مخاطبان خود مى پردازد
⬅️ و اين نکته را به آنها گوشزد مى کند که *چرا و به چه علت با داشتن چنين قرآنى نتوانستيد راه خود را به سوى حق ادامه دهيد!*
🔸نخست مى فرمايد : *(گويى) «شما در ميان خود بر خيانت و حسد و کينه ورزى توافق کرده ايد»*
🔸سپس مى افزايد : *«و گياهان متعفن بر مزبله (افکار) شما روييده»*
اشاره به اين که *اعمال ناصواب شما از افکار آلوده شما نشأت مى گيرد.*
🔸و در بيان سوّمين و چهارمين نقطه ضعف آنها مى فرمايد :
*«در محبّت و دلبستگى به آرزوها با هم توافق کرده ايد، ولى در کسب اموال به دشمنى پرداخته ايد»*
✅نقطه اشتراک شما گرفتار شدن در چنگال آرزوهاى دور و دراز است،
✅و نقطه اختلافتان در کسب مال، که هر کدام مى خواهيد مالى را که در چنگ ديگرى است از او بربائيد.
✅در واقع *نقاط ضعف آنها* را مى توان در چهار کلمه خلاصه کرد : 🔻
*کينه و حسد، ريا کارى ظاهر سازى، آرزوهاى دور و دراز و جنگ و ستيز براى کسب اموال،* و به يقين *جامعه اى که اين چهار صفت رذيله بر آن حاکم باشد هرگز روى آسايش و آرامش را نخواهد ديد،*
🔰 پيوسته نزاع و کشمکش و جنگ و دعوا و انواع تنشها بر آن حاکم است و در چنين شرايطى در برابر دشمنان خارجى سخت ضعيف و زبون و ناتوانند،
آنها اگر اتفاق و اتحادى با هم داشته باشند در دنياپرستى و آرزوهاى دور و دراز است.
🟪اگر منظره زيبايى در ميان آنها ديده شود همچون منظره گلهاى زيبايى است که بر مزبله برويد و ريشه آنها متعفن است.
📙در واقع گويا امام (عليه السلام) مى خواهد اين نکته را به آنها بفهماند که همان اصول حاکم بر جامعه جاهلى قبل از اسلام که در صدر همين خطبه به آن اشاره شد، امروز در ميان شما بار ديگر زنده شده است.
✴️سپس امام (عليه السلام) در پايان خطبه به *يکى از ريشه هاى مهم انحراف آنها که همان وسوسه هاى شياطين باشد* اشاره کرده،
و در تعبير زيبايى مى فرمايد :
*«شيطان شما را سرگردان ساخته (و راه سعادت و نجات را گم کرده ايد) واين فريبکار شما را به هلاکت افکنده، از خدا براى (نجات) خويش و شما يارى مى طلبم»*
💠قرآن مجيد مى گويد : *« اگر فضل و رحمت الهى بر شما نبود هرگز احدى از شما پاک نمى شد».* نور، آيه 21.
💠و نيز مى گويد :
*«اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود جز عده کمى همگى از شيطان پيروى مى کرديد»*
نساء، آيه 83 .
📙«إسْتَهامَ» از مادّه «هِيَامْ» (بر وزن قيام) به معنى راه رفتن بدون هدف است و کسى که بدون هدف راه مى رود حيران و سرگردان است و هرگز به مقصدى نمى رسد و از آن جا که شخص عاشق در زندگى خود سرگردان است اين واژه به عشق شديد نيز اطلاق شده است.
📙به هر حال *شيطان، انسان را به پوچى و بى هدفى تشويق مى کند که نتيجه آن، سرگردانى است و هم او انسان سرگردان را به بيراهه مى کشد و به هلاکت مى افکند و اگر يارى خداوند نباشد کسى به جايى نمى رسد.*
*نتيجه* اين که : ⬇️
◾ *صفات درونى زشت* آنها از يک سو،
◾ و *آسيب پذير بودن در برابر وسوسه هاى شياطين* از سوى ديگر،
⬛ اسباب بدبختى آنها را فراهم ساخته و چشم بينا و گوش شنوا و زبان گويا و فهم صحيح را از آنها گرفته بود.
✅ و به اين ترتيب اين طبيب بزرگ الهى ريشه هاى درد و طرق درمان را در يک خطبه بيان فرمود.
🌴💎🌴💎🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌹 *رساله حقوق امام سجاد علیه السلام (شرح نراقی)* 🌹
🌼 *حق مدعی و مدعی علیه*🔷
🟥 اما حق خصمی که نسبت به تو ادعایی دارد این است *که اگر او درست میگوید، در ابطال ادعای او نکوشی.* ⚠️
⬅️ بلکه با خودت طرف شوی و بدون شهادت گواهان به نفع او شهادت دهی. ➡️
و *علیه خود* ، *حکم نمایی* که این حق خدا برتو است. ⚠️
🟦 و اگر ادعای او باطل است، به نرمی او را از عواقب ادعای باطل بترسانی.
🟦 و *به دین اش قسم دهی* و با یادآوری نام و یاد خدا از تندی او بکاهی.
🟦 از *زیاده گویی و ناروا پراکنی* که او را از دشمنی تو باز نمی دارد و تو نیز به گناه او آلوده شده ای خودداری کنی.
، ⬅️ زیرا بدزبانی شر آفرین و فتنه انگیز است.
و گفتار نیک شر برانداز.❌
🟦 و اگر در ادعایت دروغ میگویی ازخدای عز وجل حیا و *توبه کن و دعوا را رها کن.* 🌼
🔳 *استقلال قضایی در اسلام*
💠 *یکی از ارکان استقلال هر ملت رکن مهم استقلال قضایی است.*
⬅️ زیرا تا این اصل اساسی در حیات اجتماعی ملتی تاسیس و تحکیم نشود، هیچگاه آن ملت از *حقیقت استقلال برخوردار نخواهد شد.* ⚠️
⭐ *قرآن کریم که پایه گذار استقلال ملت است،*⭐ این اصل مهم را مورد عنایت خود قرار داده و در تأسیس و تحکیم آن اهتمام تمام به کار برده تا آنجا که مراجعه به دستگاه قضای اسلامی و اجتناب از سایر مراجع و تسلیم صوری و معنوی در برابر حکومت خدا و رسول و خضوع مطلق در مقابل احکام و قوانین دادگاه اسلامی را شرط مسلمانی شناخته است.🌼
⬅️ در این خصوص به آیات زیر مراجعه شود
📗سوره نور آیه ۵۱
📗سوره نسا آیه ۶۵ و ۶١ و ۶٠
📗و در آیات سوره مائده آیه ۴۴ و ۴۵ آمده و هر ⬅️ *کس به احکامی که خدا نازل کرده حکم نکند ستمگر و کافر است.* ➡️
🔳 *مسئولیت عظیم قضا*
⚠️ *مقام قضا و حق حکومت بر جان و مال و عرض و ناموس و خلق از جمله حقوق الهی است.* ⚠️
🌼⭐و خدای تعالی در سوره اعراف و یونس و هود به صفت خیر الحاکمین و در سوره هود و تین به صفت احکم الحاکمین وصف شده است. ⭐🌼
🌼⭐خداوند برای فصل مخاصمات و حل اختلافاتی که در شئون زندگی دنیوی مردم رخ میدهد، پیغمبران و اوصیای ایشان را به خلافت خویش در زمین برگزیده و این مسئولیت خطیر را بر عهده ایشان نهاده. 🌼⭐
📗 و در سوره مبارکه حدید آیه ۲۵ در این باره آمده..
🟧 همچنین در مورد دیگر عموم متصدیان قضا را به رعایت امانت و اجرای عدالت در حکومت فرمان داده و با بیانی عام و شامل در آیه ۵۸ سوره مبارکه نساء فرمود:
⭐🌼خداوند به شما فرمان می دهد که امانت ها را به صاحبانش بدهید و میان مردم به عدالت داوری کنید. خداوند اندرز های خوبی به شما می دهد...⭐🌼
🏵️☘️🏵️☘️🏵️
💎⭐رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود :
تصدی این مسئولیت را چندان خطرناک معرفی کرد *که آن را برابر با خودکشی نهاد.*
و در این باره فرمود:
💠 هر *آن کس که خویش را به منصب قضا میان مردم برآورد بدون کارد خویشتن را سر بریده است.*
📗وسائل جلد ۱۸ صفحه ۸
💎⭐حضرت علی علیه السلام در مقام تاکید این حقیقت به شریح قاضی فرمود:
⚠️ *ای شریح تو بر مسندی نشسته ای که جز پیغمبر یا وصی پیغمبر یا شقی بر آن مسند نمینشیند.* ⚠️
📗وسائل ج ۱۸ ص۶
🌼🔷🌼🔷🌼🔷🌼
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۵)👇
https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌹 *رساله حقوق امام سجاد علیه السلام (شرح نراقی)* 🌹
در ادامه... 👈🌼 *حق مدعی و مدعی علیه*🔷
🟥 در این بیان، چنان که ملاحظه می شود :
⬅️ *قضاوت به چهار طبقه تقسیم می شوند.*
⚠️ *که سه طبقه مستوجب دوزخ اند.*
🌼و *تنها یک طبقه سزاوار بهشت.*
🟥 اما آن سه طبقه که مستوجب دوزخند:
*نخست قضاتی هستند که دانسته و سر عمد قضاوت به ستم می کنند* .
🟥 و *دیگر قضاتی که ندانسته و از سر جهل قضاوت به ستم می کنند* .
🟥 و *سوم قضاتی که ندانسته، به حق حکم می کنند.*
🌼⭐و اما آن *یک طبقه که سزاوار بهشتند:*
قضاتی هستند که از روی علم، به حق حکم می کنند.
📗 کافی جلد ۷ صفحه ۴۰۷
💎 امام باقر علیه السلام فرمودند:
⚠️ *حکم بر دو قسم است.*
⭐ *یکی حکم خدا.*
❌و *دیگری حکم اهل جاهلیت* .
⬅️ پس هر آنکس که از راه حکم خدا به راه خطا رود به آیین اهل جاهلیت حکم کرده.
⬅️ و هر که درباره دو درهم بر خلاف ما انزل الله حکم کند در حقیقت کافر شده است.
📗 کافی جلد ۷ صفحه ۴۰۷
🟦 *قاضی از نظر مقررات فقه اسلامی میباید* *مؤمن، عادل، عالم، متفرس، حاذق، پاکدامن، شجاع و صبور و حلیم باشد*
🟦 و عمل خویش را نوعی از عبادات بداند و از فشار کار خسته و آزرده نشود و پاداش مجاهده خود را نزد خداوند احتساب کند. ⚠️
🟧 و در *حال کسالت و خواب آلودگی* و در حال شادی شدید و ابتلا به هم و غم و خشم و *گرسنگی و انباشتگی و سرمای سخت و گرمای طاقت فرسا از حکومت و قضاوت بپرهیزد.* ⚠️
💎 پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:
🟣 *والی و رهبری که تجارت در میان رعیت دارد هیچ موقع عدل را نمی تواند برقرار کند.*
📗 جامع السفیر ج 2، ص 500
🟧 قاضی از نظر مقررات فقه اسلامی باید طرفین دعوا را در سلام و کلام و نظر و مجادله و سایر انواع اکرام و احترام در یک سطح قرار دهد.
🟧 و در قضاوت خود چنان بی نظر باشد که خویشاوندش به جانبداری او طمع نبندد.
و *دشمن از عدالت پروریش ناامید نگردد.*
🟥 *بارزترین نمونه* این کوشش *داستانی است* که ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه آورده است.
🔻🔻
*داستان* 👈 *بسیار خواندنی* 👉
🟢 مردی نزد عمر بن خطاب، علیه حضرت علی علیه السلام اقامه دعوی کرد، در حالتی که حضرت علی علیه السلام نیز در مجلس حضور داشت.
🟢 در این هنگام عمر رو به حضرت علی علیه السلام کرد و گفت:
🟢 یا ابالحسن برخیز و دوشادوش مدعی بنشین.
حضرت علی علیه السلام برخاست و در کنار مدعی نشست.
🟢 و طرفین دعوی حجت های خویش را تقریر کردند تا کار محاکمه به پایان رسید.
🟢 و مدعی از پی کار خود روان شد.
🟢 و حضرت علی علیه السلام، به جای نخستین بازگشت.
🟣 در این موقع عمر آثار خشم در سیمای حضرت علی علیهالسلام دید و برای کشف علت گفت:
🟣 آیا این پیشامد را ناگوار داشتی؟!
حضرت علی علیه السلام گفت:
🟣 موجب ناگواری آن بود که تو مرا در حضور مدعی با کُنیه خطاب کردی.
🟣 در صورتی که حق آن بود که مرا با نام می خواندی و امتیازی میان من و او قائل نمی شدی.
🟡 *عمر چون این سخن بشنید؛*
🟡 *حضرت علی علیه السلام را در آغوش کشید و*
🟡 *صورتش را بوسه باران کرد و گفت :*
پدرم به فدای شما که خدا ما را در پرتو وجودتان هدایت فرمود و از ظلمت به نور آورد.
🟥 همچنین قاضی باید از ارباب دعوی و دفاع هدیه نپذیرد،
🟥 زیرا چنین هدیه ای در حقیقت جز رشوه نیست و رشوه از نظر اسلام چندان مذمت شده است که پیامبر صلی الله علیه و آله درباره گیرنده و دهنده آن، نفرین کرد.
⭐ و گفت:
🟣 *لعنت کند خدا رشوه دهنده و رشوه گیرنده در حکم را.*
📗 مسند احمد جلد ۲ صفحه ۳۸۷
🌼🔷🌼🔷🌼🔷🌼
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌹 *رساله حقوق امام سجاد علیه السلام( شرح نراقی)* 🌹
در ادامه... 👈 *حق مدعی و مدعی علیه*
*بازرسی دقیق نسبت به اعمال قضات*
🟠 اسلام *پس از تأسیس اصل استقلال قاضی و تعیین مستمری کافی و حقوق سرشار برای قضات انتظار دارد* ، که قاضی وظیفه عدالت پروری و حق پرستی را به طور شایسته و بدون تعلل و مسامحه ایفا کند .
⬅️ از این جهت به بازرسی دقیق نسبت به اعمال قضات می پردازد.➡️
💎 امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک اشتر به منظور تأسیس همین اصل چنین می فرماید:
⚠️ پس از آن که استقلال و *رفاه معیشت قاضی را تأمین کردی می باید* امور دادگاه را مورد بازرسی دقیق قرار دهی و بر حسن جریان قضا نظارت مستمر، معمول داری.
‼️ *زیر نظر داشتن قاضی*‼️
🔵 *حکومت اسلامی علاوه بر بازرسی دقیقی* که در قضایا و احکام معمول میدانسته، زندگی شخصی و دخل و خرج معاملات قاضی را نیز زیر نظر می گرفته و *هر گاه اسراف و بی اعتدالی* مشاهده می کرده او را مورد مؤاخذه و استیضاح و *توبیخ قرار می داده است.*
🚫 *پرهیز از منازعه و دعوا* ⛔
فراموش کردن و بی توجهی به رفق و مدارا و انتخاب شیوه و *تندی انسان را از همه خیرات زندگی محروم میکند.*
⚠️ اگر کسی علیه انسان به اشتباه ادعایی کرد باید با رفق و مدارا و با بیان لین، *او را به اشتباهش آگاه کرد.* ⚠️
🔄‼️اما اگر انسان پستی است که نیت زورگویی و ظلم دارد، *نباید با او درگیر شده* ، خود را اسیر فردی لئیم کرد. ⚠️
✅⚠️در روایات سفارش شده است که انسان باید سعی کند *از هر نوع برخوردی با این افراد پرهیز داشته باشد* و با آنها وارد دعوا نشود. ❌
💎 امیرالمؤمنین علیه السلام:
‼️ اگر کسی با *افراد پست* و فرومایه *وارد دعوا شود* سیادت و *عزت خود را لکه دار کرده است* ⚠️
⚫ *و موجب معیوب شدن عقل می شود*⬛
تنصیف غررالحکم ص ۴۸۲
⬅️ *معیوب شدن عقل، به چند طریق می تواند بروز کند:* ⚠️
🟠 *گاه اعتبار اجتماعی فرد زیر سوال میرود.*
🟠و *گاه درگیر شدن طولانی با نادان آرامش* و متانت فرد را از بین برده، کم کم همرنگ او می شود.
⚠️⚫⚠️‼️⚠️⚫⚠️
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌹 *رساله حقوق امام سجاد علیه السلام( شرح نراقی)* 🌹
در ادامه... 👈 *حق مدعی و مدعی علیه*
❇️ *استقلال قاضی و حریت او*
💠 اگر چه شدت اهتمام اسلام *اجرای عدالت و اقامه حد* از دقت شریعت در انتخاب قاضی مشهود و محسوس است.
🟤 قاضی هرچند که به عالی ترین و ممتازترین صفات صلاحیت و اهلیت هم آراسته باشد، در صورتی که محیط مساعد و آزادی کامل در اختیار نداشته باشد نخواهد توانست عدالت را به طور شایسته اجرا کند.
✅ این شریعت برای نخستین بار در تاریخ قضایی جهان، اصل مهم و اساسی *استقلال قاضی* را تأسیس می کند و *امیرالمؤمنین علیه السلام که مبین مقاصد و مفسر اهداف این شریعت است* ،
✅ در *فرمان خود به مالک اشتر* راجع به این اصل این گونه توصیه می کند. 🔻🔻🔻
🔰 *قاضی را در قلمرو و فرمانرواییت چنان مقام و منزلتی ببخش* که هیچ یک از خواص و نزدیکان تو در آن منزلت و مقام طمع بندد *تا در اوج آن مقام شامخ از اندیشه مکر بد اندیشان ایمن باشد و نمّامان را فرصت فتنه انداختن درباره او دست ندهد.*
✴️ سپس *امیرالمؤمنین* علیه السلام به منظور *توجه فرمانروای مصر* به اهمیت این اصل جمله موثری در پایان آن توصیه،
می افزاید:🔻
و به این وسیله او را به تدبر و تأمل بلیغ درباره این دستور فرا می خواند.
🔻🔻
💠 *قضاوت بر اساس اجتهاد*
⚜️✨ *قضای اسلامی بر پایه اجتهاد و استنباط و بر اساس رعایت مصالح عمومی بنیاد شده* و در پرتو همین خصیصه ملاحظه می شود که نظام قضایی اسلام در میان سایر نظامات قضایی جهان به صورت نظامی برجسته و ارزشمند در آمده و از وسیعترین معانی استقلال و آزادی و حق پرستی و عدالت پروری برخوردار شده است.
❇️ *تنها محدودیت قاضی از این جهت بود که می باید احکامش از حدود قواعد مقرره و اصول مسلمه فقه اسلامی تجاوز نکند.*
👈 *توجه*⬇️⬇️
فیلسوف روشنضمیر اسکاتلندی توماس کار بل در این باره می گوید:🔻
🔰 جهان بشریت در تاریخ طولانی خود قضایی عالی تر از از قضای اسلام و احکامی مهربانتر از حکام مسلمین به خود ندیده است.
🟣 *تأمین زندگی مرفه برای قاضی*
چنانچه گفتیم موضوع قضا و حکومت میان خلق، در نظر اسلام، از جمله عبادات است و از این رو *قاضی حق ندارد در مقابل انجام این وظیفه مزدی از متداعیین بپذیرد.*
*بلکه مزدش را از بیت المال دریافت می کند.*
✴️ *اسلام که شریعتی عملی و ناظر به حقایق واقعی حیات بشری است برای سد احتیاج و رفع نیازمندیهای قضات مقرر داشته است تا حقوق کافی و مستمری وافی از بیت المال درباره ایشان منظور دارند و از لحاظ معیشت آسوده خاطرشان سازند.*
🌺🍃امیرالمؤمنین علیه السلام در فرمان معروف خود به فرمانروای مصر، *اصل تأمین زندگی مرفه و آبرومند برای قضات* را اینگونه تأکید می کند.
🔻🔻
🔰 *در بذل و بخشش به قاضی چندان دست جود و سخا را گشوده دار که او را از علت تهیدستی برهاند و با دریافت آن عطا احتیاجش به مردم تخفیف یابد.*
📚 نهج البلاغه (نامه ۵۳)
💐🍀💐🍀💐🍀
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
*🟡شرح کوتاه از حدیث امام حسن مجتبی علیه السلام*
*🔻از سخنان حضرت امام حسن مجتبى عليه السلام است كه مى فرمايد:*
*🔸عجب است از كسانى كه درباره مأكولات و خوردنيهاى خود فكر مى كنند*
*اما درباره معقولات و ياد گرفتنى هاى خود هيچ گونه زحمتِ انديشه اى به خود راه نمى دهند.*
*🔻علم و فكر غذاى روح است.*
*🔻آدمى بايد به همان اندازه كه درباره معاش خود فكر مى كند درباره غذاى روح خود نيز بينديشد*
*و همان مقدار مراقبتى كه در غذاهاى جسمى لازم و ضرورى است، در غذاهاى روحى نيز لازم و ضرورى است.*
*🔻همان طورى كه غذاهاى جسمانى بعضى مقوّى و بعضى ضعف آور است،*
*بعضى نشاط انگيز و بعضى سستى آور و بى حال كننده است،*
*بعضى موجب سلامت و بعضى مسموم كننده است،*
*غذاهاى فكرى نيز همينطور است.*
*🔻تعليماتى كه آدمى فرا مى گيرد و كتابهايى كه مطالعه مى كند و مقالاتى كه مى خواند و سخنرانيهايى كه گوش مى كند از لحاظ اثر همه يكسان نيستند؛*
*🔻بعضىها راستى فكر و اراده را قوّت مى بخشد*
*و بعضى يأس و نوميدى مى بخشد.*
*🔻بعضى از تعليمات است كه آدمى را به حيات و زندگى و نظام آفرينش خوشبين مى كند.*
*🔻...و اما بعضى تعليمات ديگر است كه حيات و زندگى را در نظر انسان بيهوده و بى هدف و خلقت را عبث معرفى مى كند،*
*روحيه آدمى را نسبت به همه چيز و همه كس حتى نسبت به خودش بدبين مىنمايد.*
*🔻تعليمات بسيارى از افرادى كه خودشان روحيه ضد دينى دارند همين اثر را دارد.*
*🔻۰۰۰چه بسيار اشخاص كه كتابهاى مسمومى را مى خوانند و آن كتابها روحيه آنها را فلج و بى حس مى كند*
*ولى نه خود آنها و نه مقامات مسئول متوجه نمى گردند كه چنين ضايعه اى رخ داده است.*
*🔸آرى، امام حسن مجتبى عليه السلام فرمود:*
*🔻عجبا كه مردم درباره مأكولات خود مى انديشند كه مثلًا غذاى مسموم نخورند*
*و اگر كسى غذاى مسموم به خورد آنها بدهد او را تحت تعقيب قرار مى دهند*
*🔻اما درباره افكار و معلومات و معقولاتى كه به مغز خود فرو مى كنند هيچ نمى انديشند*
*🔻و توجه ندارند، و بسا هست كه تا زنده هستند نسبت به آن شخص مسموم كننده علاقه مند هم هستند و به او ارادت مى ورزند.*
*🔻عجبتر و مهمتر اين است كه فكر مسموم و خطرناكى رنگ دينى و صبغه مذهبى هم داشته باشد؛ ديگر خطر او صد بار مهمتر است.*
*🔻در تاريخ گذشته ما متأسفانه چقدر زياد افكار مسمومى با رنگ و شكل دينى وارد بازار شده و خريداران زياد پيدا كرده*
*و كمتر كسى هم متوجه شده كه اين متاع تقلّبى است.*
*♦️آيا باور مى كنيد كه اين روحيه تنبل و جامد و سرد و خشك ما(جوامع اسلامی) معلول همان متاعهاى تقلّبى روحى است؟!*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حكمتها و اندرزها(۱ و ۲))، ج۲۲، ص: ۱۹۵-۱۹۲-با تلخیص و ویرایش جزئی -*