📚 در ادامه👈 *شرح خطبه ۱۳۳ نهج البلاغه*
( آیت الله مکارم)
✴️ *ویژگی های قرآن کریم*
🌴امام (عليه السلام) در ادامه اين سخن، بحث جالب و گويايى درباره قرآن مجيد بيان مى کند.
اين جمله ها بى ارتباط با بحث سابق نيست چرا که يکى از سرچشمه هاى مهم حکمت را که قرآن مجيد مى باشد بيان فرموده،
🔸 يا به تعبير ديگر انگشت روى مصداق کامل حکمت گذارده، و جالب اين که اوصافى را که براى قرآن بيان مى کند شبيه اوصافى است که در جمله هاى بالا براى حکمت بيان فرمود.
💠 به هر حال مى فرمايد : *«اين کتاب خداست که به وسيله آن (حقايق را) مى بينيد، و با آن سخن مى گوييد، و به وسيله آن مى شنويد، بخشى از آن از بخشى ديگر سخن مى گويد (و متشابهات در پرتو محکمات تفسير مى شود) و بعضى گواه بعض ديگر است (و يکديگر را تأييد مى کنند) آنچه درباره خدا مى گويد هماهنگ است (و اختلافى در آن نيست) و کسى را که همنشين اوست از خدا جدا نمى سازد».*
🟪 اين اوصاف هفتگانه که امام (عليه السلام) درباره قرآن بيان فرموده از جهاتى شبيه اوصاف پنجگانه اى است که براى حکمت به طور کلى بيان فرموده است.
🟦جالب اين که *در بسيارى از آيات قرآن مجيد کتاب و حکمت در کنار هم قرار گرفته اند که نشان مى دهد رابطه تنگاتنگى در ميان آنهاست و پيامبران الهى در سايه اين دو (کتاب و حکمت پيش مى رفتند).*
🟠 به هر حال اوصافى که براى قرآن در اين عبارات آمده که مايه بينايى و شنوايى و سخن گفتن به حق است در آيات قرآن نيز به بعضى از آنها اشاره شده 👈آن جا که مى فرمايد: «(قَدْ جَاءَکُمْ بَصائِرٌ مِنْ ربِّکُمْ); آياتى که باعث بصيرت شما مى شود از سوى خداوند به سراغ شما آمد»
✅ بى شک آن قدر آيات الهى و نشانه هاى حق، در قرآن مجيد وارد شده که انسان به کمک آن مى تواند جمال حق را ببيند و با زبان گويا از آن دفاع کند و پيام خدا را از لابه لاى آن بشنود.
📙جمله «وَلاَ يَخْتَلِفُ فِي اللهِ» اشاره به اين است که *قرآن مجيد در بيان صفات جلال و جمال خدا و آيات عظمت او ـ که مهمترين مباحث قرآن است ـ اختلافى با يکديگر ندارند و همه از آن ذات پاک جامع تمام کمالات و نامتناهى از هر جهت، سخن مى گويند.*
📙و جمله «وَلاَ يُخَالِفُ بِصاحِبِهِ عَنِ اللهِ» اشاره به اين است که هيچ يک از آيات قرآن انسان را از مسير حق دور نمى سازد بلکه به سوى او پيش مى برد.
✴️ *آن کس که تمسک به قرآن جويد هرگز گمراه نمى شود و هر کس اميد به آن بندد نااميد نمى گردد.*
💠 قرآن مجيد خودرا اين گونه معرفى مى کند : «(اَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللهِ لَوَجَدوُا فِيهِ إخْتِلاَفاً کَثْيراً); آيا درباره قرآن نمى انديشند، اگر از سوى غير خدا بود اختلاف فراوانى در آن مى يافتند»
نساء، آيه 82.
🌴💎🌴💎🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 در ادامه 👈 *شرح خطبه ۱۳۳ نهج البلاغه*
( آیت الله مکارم)
❇️ *مذمت دشمنی با یکدیگر*
🌴سپس امام (عليه السلام) در ادامه اين سخن همچون طبيبى حاذق، و پزشکى ماهر، به بيان دردهاى معنوى مخاطبان خود مى پردازد
⬅️ و اين نکته را به آنها گوشزد مى کند که *چرا و به چه علت با داشتن چنين قرآنى نتوانستيد راه خود را به سوى حق ادامه دهيد!*
🔸نخست مى فرمايد : *(گويى) «شما در ميان خود بر خيانت و حسد و کينه ورزى توافق کرده ايد»*
🔸سپس مى افزايد : *«و گياهان متعفن بر مزبله (افکار) شما روييده»*
اشاره به اين که *اعمال ناصواب شما از افکار آلوده شما نشأت مى گيرد.*
🔸و در بيان سوّمين و چهارمين نقطه ضعف آنها مى فرمايد :
*«در محبّت و دلبستگى به آرزوها با هم توافق کرده ايد، ولى در کسب اموال به دشمنى پرداخته ايد»*
✅نقطه اشتراک شما گرفتار شدن در چنگال آرزوهاى دور و دراز است،
✅و نقطه اختلافتان در کسب مال، که هر کدام مى خواهيد مالى را که در چنگ ديگرى است از او بربائيد.
✅در واقع *نقاط ضعف آنها* را مى توان در چهار کلمه خلاصه کرد : 🔻
*کينه و حسد، ريا کارى ظاهر سازى، آرزوهاى دور و دراز و جنگ و ستيز براى کسب اموال،* و به يقين *جامعه اى که اين چهار صفت رذيله بر آن حاکم باشد هرگز روى آسايش و آرامش را نخواهد ديد،*
🔰 پيوسته نزاع و کشمکش و جنگ و دعوا و انواع تنشها بر آن حاکم است و در چنين شرايطى در برابر دشمنان خارجى سخت ضعيف و زبون و ناتوانند،
آنها اگر اتفاق و اتحادى با هم داشته باشند در دنياپرستى و آرزوهاى دور و دراز است.
🟪اگر منظره زيبايى در ميان آنها ديده شود همچون منظره گلهاى زيبايى است که بر مزبله برويد و ريشه آنها متعفن است.
📙در واقع گويا امام (عليه السلام) مى خواهد اين نکته را به آنها بفهماند که همان اصول حاکم بر جامعه جاهلى قبل از اسلام که در صدر همين خطبه به آن اشاره شد، امروز در ميان شما بار ديگر زنده شده است.
✴️سپس امام (عليه السلام) در پايان خطبه به *يکى از ريشه هاى مهم انحراف آنها که همان وسوسه هاى شياطين باشد* اشاره کرده،
و در تعبير زيبايى مى فرمايد :
*«شيطان شما را سرگردان ساخته (و راه سعادت و نجات را گم کرده ايد) واين فريبکار شما را به هلاکت افکنده، از خدا براى (نجات) خويش و شما يارى مى طلبم»*
💠قرآن مجيد مى گويد : *« اگر فضل و رحمت الهى بر شما نبود هرگز احدى از شما پاک نمى شد».* نور، آيه 21.
💠و نيز مى گويد :
*«اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود جز عده کمى همگى از شيطان پيروى مى کرديد»*
نساء، آيه 83 .
📙«إسْتَهامَ» از مادّه «هِيَامْ» (بر وزن قيام) به معنى راه رفتن بدون هدف است و کسى که بدون هدف راه مى رود حيران و سرگردان است و هرگز به مقصدى نمى رسد و از آن جا که شخص عاشق در زندگى خود سرگردان است اين واژه به عشق شديد نيز اطلاق شده است.
📙به هر حال *شيطان، انسان را به پوچى و بى هدفى تشويق مى کند که نتيجه آن، سرگردانى است و هم او انسان سرگردان را به بيراهه مى کشد و به هلاکت مى افکند و اگر يارى خداوند نباشد کسى به جايى نمى رسد.*
*نتيجه* اين که : ⬇️
◾ *صفات درونى زشت* آنها از يک سو،
◾ و *آسيب پذير بودن در برابر وسوسه هاى شياطين* از سوى ديگر،
⬛ اسباب بدبختى آنها را فراهم ساخته و چشم بينا و گوش شنوا و زبان گويا و فهم صحيح را از آنها گرفته بود.
✅ و به اين ترتيب اين طبيب بزرگ الهى ريشه هاى درد و طرق درمان را در يک خطبه بيان فرمود.
🌴💎🌴💎🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌹 *رساله حقوق امام سجاد علیه السلام (شرح نراقی)* 🌹
🌼 *حق مدعی و مدعی علیه*🔷
🟥 اما حق خصمی که نسبت به تو ادعایی دارد این است *که اگر او درست میگوید، در ابطال ادعای او نکوشی.* ⚠️
⬅️ بلکه با خودت طرف شوی و بدون شهادت گواهان به نفع او شهادت دهی. ➡️
و *علیه خود* ، *حکم نمایی* که این حق خدا برتو است. ⚠️
🟦 و اگر ادعای او باطل است، به نرمی او را از عواقب ادعای باطل بترسانی.
🟦 و *به دین اش قسم دهی* و با یادآوری نام و یاد خدا از تندی او بکاهی.
🟦 از *زیاده گویی و ناروا پراکنی* که او را از دشمنی تو باز نمی دارد و تو نیز به گناه او آلوده شده ای خودداری کنی.
، ⬅️ زیرا بدزبانی شر آفرین و فتنه انگیز است.
و گفتار نیک شر برانداز.❌
🟦 و اگر در ادعایت دروغ میگویی ازخدای عز وجل حیا و *توبه کن و دعوا را رها کن.* 🌼
🔳 *استقلال قضایی در اسلام*
💠 *یکی از ارکان استقلال هر ملت رکن مهم استقلال قضایی است.*
⬅️ زیرا تا این اصل اساسی در حیات اجتماعی ملتی تاسیس و تحکیم نشود، هیچگاه آن ملت از *حقیقت استقلال برخوردار نخواهد شد.* ⚠️
⭐ *قرآن کریم که پایه گذار استقلال ملت است،*⭐ این اصل مهم را مورد عنایت خود قرار داده و در تأسیس و تحکیم آن اهتمام تمام به کار برده تا آنجا که مراجعه به دستگاه قضای اسلامی و اجتناب از سایر مراجع و تسلیم صوری و معنوی در برابر حکومت خدا و رسول و خضوع مطلق در مقابل احکام و قوانین دادگاه اسلامی را شرط مسلمانی شناخته است.🌼
⬅️ در این خصوص به آیات زیر مراجعه شود
📗سوره نور آیه ۵۱
📗سوره نسا آیه ۶۵ و ۶١ و ۶٠
📗و در آیات سوره مائده آیه ۴۴ و ۴۵ آمده و هر ⬅️ *کس به احکامی که خدا نازل کرده حکم نکند ستمگر و کافر است.* ➡️
🔳 *مسئولیت عظیم قضا*
⚠️ *مقام قضا و حق حکومت بر جان و مال و عرض و ناموس و خلق از جمله حقوق الهی است.* ⚠️
🌼⭐و خدای تعالی در سوره اعراف و یونس و هود به صفت خیر الحاکمین و در سوره هود و تین به صفت احکم الحاکمین وصف شده است. ⭐🌼
🌼⭐خداوند برای فصل مخاصمات و حل اختلافاتی که در شئون زندگی دنیوی مردم رخ میدهد، پیغمبران و اوصیای ایشان را به خلافت خویش در زمین برگزیده و این مسئولیت خطیر را بر عهده ایشان نهاده. 🌼⭐
📗 و در سوره مبارکه حدید آیه ۲۵ در این باره آمده..
🟧 همچنین در مورد دیگر عموم متصدیان قضا را به رعایت امانت و اجرای عدالت در حکومت فرمان داده و با بیانی عام و شامل در آیه ۵۸ سوره مبارکه نساء فرمود:
⭐🌼خداوند به شما فرمان می دهد که امانت ها را به صاحبانش بدهید و میان مردم به عدالت داوری کنید. خداوند اندرز های خوبی به شما می دهد...⭐🌼
🏵️☘️🏵️☘️🏵️
💎⭐رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود :
تصدی این مسئولیت را چندان خطرناک معرفی کرد *که آن را برابر با خودکشی نهاد.*
و در این باره فرمود:
💠 هر *آن کس که خویش را به منصب قضا میان مردم برآورد بدون کارد خویشتن را سر بریده است.*
📗وسائل جلد ۱۸ صفحه ۸
💎⭐حضرت علی علیه السلام در مقام تاکید این حقیقت به شریح قاضی فرمود:
⚠️ *ای شریح تو بر مسندی نشسته ای که جز پیغمبر یا وصی پیغمبر یا شقی بر آن مسند نمینشیند.* ⚠️
📗وسائل ج ۱۸ ص۶
🌼🔷🌼🔷🌼🔷🌼
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۵)👇
https://chat.whatsapp.com/JwbgQIvzEeG0I4Fm9uIJmT
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌹 *رساله حقوق امام سجاد علیه السلام (شرح نراقی)* 🌹
در ادامه... 👈🌼 *حق مدعی و مدعی علیه*🔷
🟥 در این بیان، چنان که ملاحظه می شود :
⬅️ *قضاوت به چهار طبقه تقسیم می شوند.*
⚠️ *که سه طبقه مستوجب دوزخ اند.*
🌼و *تنها یک طبقه سزاوار بهشت.*
🟥 اما آن سه طبقه که مستوجب دوزخند:
*نخست قضاتی هستند که دانسته و سر عمد قضاوت به ستم می کنند* .
🟥 و *دیگر قضاتی که ندانسته و از سر جهل قضاوت به ستم می کنند* .
🟥 و *سوم قضاتی که ندانسته، به حق حکم می کنند.*
🌼⭐و اما آن *یک طبقه که سزاوار بهشتند:*
قضاتی هستند که از روی علم، به حق حکم می کنند.
📗 کافی جلد ۷ صفحه ۴۰۷
💎 امام باقر علیه السلام فرمودند:
⚠️ *حکم بر دو قسم است.*
⭐ *یکی حکم خدا.*
❌و *دیگری حکم اهل جاهلیت* .
⬅️ پس هر آنکس که از راه حکم خدا به راه خطا رود به آیین اهل جاهلیت حکم کرده.
⬅️ و هر که درباره دو درهم بر خلاف ما انزل الله حکم کند در حقیقت کافر شده است.
📗 کافی جلد ۷ صفحه ۴۰۷
🟦 *قاضی از نظر مقررات فقه اسلامی میباید* *مؤمن، عادل، عالم، متفرس، حاذق، پاکدامن، شجاع و صبور و حلیم باشد*
🟦 و عمل خویش را نوعی از عبادات بداند و از فشار کار خسته و آزرده نشود و پاداش مجاهده خود را نزد خداوند احتساب کند. ⚠️
🟧 و در *حال کسالت و خواب آلودگی* و در حال شادی شدید و ابتلا به هم و غم و خشم و *گرسنگی و انباشتگی و سرمای سخت و گرمای طاقت فرسا از حکومت و قضاوت بپرهیزد.* ⚠️
💎 پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:
🟣 *والی و رهبری که تجارت در میان رعیت دارد هیچ موقع عدل را نمی تواند برقرار کند.*
📗 جامع السفیر ج 2، ص 500
🟧 قاضی از نظر مقررات فقه اسلامی باید طرفین دعوا را در سلام و کلام و نظر و مجادله و سایر انواع اکرام و احترام در یک سطح قرار دهد.
🟧 و در قضاوت خود چنان بی نظر باشد که خویشاوندش به جانبداری او طمع نبندد.
و *دشمن از عدالت پروریش ناامید نگردد.*
🟥 *بارزترین نمونه* این کوشش *داستانی است* که ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه آورده است.
🔻🔻
*داستان* 👈 *بسیار خواندنی* 👉
🟢 مردی نزد عمر بن خطاب، علیه حضرت علی علیه السلام اقامه دعوی کرد، در حالتی که حضرت علی علیه السلام نیز در مجلس حضور داشت.
🟢 در این هنگام عمر رو به حضرت علی علیه السلام کرد و گفت:
🟢 یا ابالحسن برخیز و دوشادوش مدعی بنشین.
حضرت علی علیه السلام برخاست و در کنار مدعی نشست.
🟢 و طرفین دعوی حجت های خویش را تقریر کردند تا کار محاکمه به پایان رسید.
🟢 و مدعی از پی کار خود روان شد.
🟢 و حضرت علی علیه السلام، به جای نخستین بازگشت.
🟣 در این موقع عمر آثار خشم در سیمای حضرت علی علیهالسلام دید و برای کشف علت گفت:
🟣 آیا این پیشامد را ناگوار داشتی؟!
حضرت علی علیه السلام گفت:
🟣 موجب ناگواری آن بود که تو مرا در حضور مدعی با کُنیه خطاب کردی.
🟣 در صورتی که حق آن بود که مرا با نام می خواندی و امتیازی میان من و او قائل نمی شدی.
🟡 *عمر چون این سخن بشنید؛*
🟡 *حضرت علی علیه السلام را در آغوش کشید و*
🟡 *صورتش را بوسه باران کرد و گفت :*
پدرم به فدای شما که خدا ما را در پرتو وجودتان هدایت فرمود و از ظلمت به نور آورد.
🟥 همچنین قاضی باید از ارباب دعوی و دفاع هدیه نپذیرد،
🟥 زیرا چنین هدیه ای در حقیقت جز رشوه نیست و رشوه از نظر اسلام چندان مذمت شده است که پیامبر صلی الله علیه و آله درباره گیرنده و دهنده آن، نفرین کرد.
⭐ و گفت:
🟣 *لعنت کند خدا رشوه دهنده و رشوه گیرنده در حکم را.*
📗 مسند احمد جلد ۲ صفحه ۳۸۷
🌼🔷🌼🔷🌼🔷🌼
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌹 *رساله حقوق امام سجاد علیه السلام( شرح نراقی)* 🌹
در ادامه... 👈 *حق مدعی و مدعی علیه*
*بازرسی دقیق نسبت به اعمال قضات*
🟠 اسلام *پس از تأسیس اصل استقلال قاضی و تعیین مستمری کافی و حقوق سرشار برای قضات انتظار دارد* ، که قاضی وظیفه عدالت پروری و حق پرستی را به طور شایسته و بدون تعلل و مسامحه ایفا کند .
⬅️ از این جهت به بازرسی دقیق نسبت به اعمال قضات می پردازد.➡️
💎 امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک اشتر به منظور تأسیس همین اصل چنین می فرماید:
⚠️ پس از آن که استقلال و *رفاه معیشت قاضی را تأمین کردی می باید* امور دادگاه را مورد بازرسی دقیق قرار دهی و بر حسن جریان قضا نظارت مستمر، معمول داری.
‼️ *زیر نظر داشتن قاضی*‼️
🔵 *حکومت اسلامی علاوه بر بازرسی دقیقی* که در قضایا و احکام معمول میدانسته، زندگی شخصی و دخل و خرج معاملات قاضی را نیز زیر نظر می گرفته و *هر گاه اسراف و بی اعتدالی* مشاهده می کرده او را مورد مؤاخذه و استیضاح و *توبیخ قرار می داده است.*
🚫 *پرهیز از منازعه و دعوا* ⛔
فراموش کردن و بی توجهی به رفق و مدارا و انتخاب شیوه و *تندی انسان را از همه خیرات زندگی محروم میکند.*
⚠️ اگر کسی علیه انسان به اشتباه ادعایی کرد باید با رفق و مدارا و با بیان لین، *او را به اشتباهش آگاه کرد.* ⚠️
🔄‼️اما اگر انسان پستی است که نیت زورگویی و ظلم دارد، *نباید با او درگیر شده* ، خود را اسیر فردی لئیم کرد. ⚠️
✅⚠️در روایات سفارش شده است که انسان باید سعی کند *از هر نوع برخوردی با این افراد پرهیز داشته باشد* و با آنها وارد دعوا نشود. ❌
💎 امیرالمؤمنین علیه السلام:
‼️ اگر کسی با *افراد پست* و فرومایه *وارد دعوا شود* سیادت و *عزت خود را لکه دار کرده است* ⚠️
⚫ *و موجب معیوب شدن عقل می شود*⬛
تنصیف غررالحکم ص ۴۸۲
⬅️ *معیوب شدن عقل، به چند طریق می تواند بروز کند:* ⚠️
🟠 *گاه اعتبار اجتماعی فرد زیر سوال میرود.*
🟠و *گاه درگیر شدن طولانی با نادان آرامش* و متانت فرد را از بین برده، کم کم همرنگ او می شود.
⚠️⚫⚠️‼️⚠️⚫⚠️
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌹 *رساله حقوق امام سجاد علیه السلام( شرح نراقی)* 🌹
در ادامه... 👈 *حق مدعی و مدعی علیه*
❇️ *استقلال قاضی و حریت او*
💠 اگر چه شدت اهتمام اسلام *اجرای عدالت و اقامه حد* از دقت شریعت در انتخاب قاضی مشهود و محسوس است.
🟤 قاضی هرچند که به عالی ترین و ممتازترین صفات صلاحیت و اهلیت هم آراسته باشد، در صورتی که محیط مساعد و آزادی کامل در اختیار نداشته باشد نخواهد توانست عدالت را به طور شایسته اجرا کند.
✅ این شریعت برای نخستین بار در تاریخ قضایی جهان، اصل مهم و اساسی *استقلال قاضی* را تأسیس می کند و *امیرالمؤمنین علیه السلام که مبین مقاصد و مفسر اهداف این شریعت است* ،
✅ در *فرمان خود به مالک اشتر* راجع به این اصل این گونه توصیه می کند. 🔻🔻🔻
🔰 *قاضی را در قلمرو و فرمانرواییت چنان مقام و منزلتی ببخش* که هیچ یک از خواص و نزدیکان تو در آن منزلت و مقام طمع بندد *تا در اوج آن مقام شامخ از اندیشه مکر بد اندیشان ایمن باشد و نمّامان را فرصت فتنه انداختن درباره او دست ندهد.*
✴️ سپس *امیرالمؤمنین* علیه السلام به منظور *توجه فرمانروای مصر* به اهمیت این اصل جمله موثری در پایان آن توصیه،
می افزاید:🔻
و به این وسیله او را به تدبر و تأمل بلیغ درباره این دستور فرا می خواند.
🔻🔻
💠 *قضاوت بر اساس اجتهاد*
⚜️✨ *قضای اسلامی بر پایه اجتهاد و استنباط و بر اساس رعایت مصالح عمومی بنیاد شده* و در پرتو همین خصیصه ملاحظه می شود که نظام قضایی اسلام در میان سایر نظامات قضایی جهان به صورت نظامی برجسته و ارزشمند در آمده و از وسیعترین معانی استقلال و آزادی و حق پرستی و عدالت پروری برخوردار شده است.
❇️ *تنها محدودیت قاضی از این جهت بود که می باید احکامش از حدود قواعد مقرره و اصول مسلمه فقه اسلامی تجاوز نکند.*
👈 *توجه*⬇️⬇️
فیلسوف روشنضمیر اسکاتلندی توماس کار بل در این باره می گوید:🔻
🔰 جهان بشریت در تاریخ طولانی خود قضایی عالی تر از از قضای اسلام و احکامی مهربانتر از حکام مسلمین به خود ندیده است.
🟣 *تأمین زندگی مرفه برای قاضی*
چنانچه گفتیم موضوع قضا و حکومت میان خلق، در نظر اسلام، از جمله عبادات است و از این رو *قاضی حق ندارد در مقابل انجام این وظیفه مزدی از متداعیین بپذیرد.*
*بلکه مزدش را از بیت المال دریافت می کند.*
✴️ *اسلام که شریعتی عملی و ناظر به حقایق واقعی حیات بشری است برای سد احتیاج و رفع نیازمندیهای قضات مقرر داشته است تا حقوق کافی و مستمری وافی از بیت المال درباره ایشان منظور دارند و از لحاظ معیشت آسوده خاطرشان سازند.*
🌺🍃امیرالمؤمنین علیه السلام در فرمان معروف خود به فرمانروای مصر، *اصل تأمین زندگی مرفه و آبرومند برای قضات* را اینگونه تأکید می کند.
🔻🔻
🔰 *در بذل و بخشش به قاضی چندان دست جود و سخا را گشوده دار که او را از علت تهیدستی برهاند و با دریافت آن عطا احتیاجش به مردم تخفیف یابد.*
📚 نهج البلاغه (نامه ۵۳)
💐🍀💐🍀💐🍀
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
*🟡شرح کوتاه از حدیث امام حسن مجتبی علیه السلام*
*🔻از سخنان حضرت امام حسن مجتبى عليه السلام است كه مى فرمايد:*
*🔸عجب است از كسانى كه درباره مأكولات و خوردنيهاى خود فكر مى كنند*
*اما درباره معقولات و ياد گرفتنى هاى خود هيچ گونه زحمتِ انديشه اى به خود راه نمى دهند.*
*🔻علم و فكر غذاى روح است.*
*🔻آدمى بايد به همان اندازه كه درباره معاش خود فكر مى كند درباره غذاى روح خود نيز بينديشد*
*و همان مقدار مراقبتى كه در غذاهاى جسمى لازم و ضرورى است، در غذاهاى روحى نيز لازم و ضرورى است.*
*🔻همان طورى كه غذاهاى جسمانى بعضى مقوّى و بعضى ضعف آور است،*
*بعضى نشاط انگيز و بعضى سستى آور و بى حال كننده است،*
*بعضى موجب سلامت و بعضى مسموم كننده است،*
*غذاهاى فكرى نيز همينطور است.*
*🔻تعليماتى كه آدمى فرا مى گيرد و كتابهايى كه مطالعه مى كند و مقالاتى كه مى خواند و سخنرانيهايى كه گوش مى كند از لحاظ اثر همه يكسان نيستند؛*
*🔻بعضىها راستى فكر و اراده را قوّت مى بخشد*
*و بعضى يأس و نوميدى مى بخشد.*
*🔻بعضى از تعليمات است كه آدمى را به حيات و زندگى و نظام آفرينش خوشبين مى كند.*
*🔻...و اما بعضى تعليمات ديگر است كه حيات و زندگى را در نظر انسان بيهوده و بى هدف و خلقت را عبث معرفى مى كند،*
*روحيه آدمى را نسبت به همه چيز و همه كس حتى نسبت به خودش بدبين مىنمايد.*
*🔻تعليمات بسيارى از افرادى كه خودشان روحيه ضد دينى دارند همين اثر را دارد.*
*🔻۰۰۰چه بسيار اشخاص كه كتابهاى مسمومى را مى خوانند و آن كتابها روحيه آنها را فلج و بى حس مى كند*
*ولى نه خود آنها و نه مقامات مسئول متوجه نمى گردند كه چنين ضايعه اى رخ داده است.*
*🔸آرى، امام حسن مجتبى عليه السلام فرمود:*
*🔻عجبا كه مردم درباره مأكولات خود مى انديشند كه مثلًا غذاى مسموم نخورند*
*و اگر كسى غذاى مسموم به خورد آنها بدهد او را تحت تعقيب قرار مى دهند*
*🔻اما درباره افكار و معلومات و معقولاتى كه به مغز خود فرو مى كنند هيچ نمى انديشند*
*🔻و توجه ندارند، و بسا هست كه تا زنده هستند نسبت به آن شخص مسموم كننده علاقه مند هم هستند و به او ارادت مى ورزند.*
*🔻عجبتر و مهمتر اين است كه فكر مسموم و خطرناكى رنگ دينى و صبغه مذهبى هم داشته باشد؛ ديگر خطر او صد بار مهمتر است.*
*🔻در تاريخ گذشته ما متأسفانه چقدر زياد افكار مسمومى با رنگ و شكل دينى وارد بازار شده و خريداران زياد پيدا كرده*
*و كمتر كسى هم متوجه شده كه اين متاع تقلّبى است.*
*♦️آيا باور مى كنيد كه اين روحيه تنبل و جامد و سرد و خشك ما(جوامع اسلامی) معلول همان متاعهاى تقلّبى روحى است؟!*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حكمتها و اندرزها(۱ و ۲))، ج۲۲، ص: ۱۹۵-۱۹۲-با تلخیص و ویرایش جزئی -*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در اتفاقی نادر از بهم پیوستگی ابرها ☁️ تصویر یک انسان ظاهر گردیده است 🔶🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*🟢پرتوی از فضائل امام حسن مجتبی علیه السلام*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفاً تاآخرببینید خیلی جالبه
نقی رحمانی:
🌸🍃﷽🍃🌸
✍مدعیان خیرخواهی
اصلا اینطوری نیست که هر کسی زبان به #نصيحت و خيرخواهي باز كرد، یا قلمی به دست گرفت✍ و نوشت، واقعاً #خيرخواه باشه❌
خیلی زیادند کسانیکه قلم خيرخواهی به دست میگيرند و یا زبان به نصيحت باز میکنند و وانمود میکنند قصد #خیرخواهی دارند ولی در واقع قصد انحراف و #خيانت به اسلام وقرآن ومردم رادارند؛
👈مثلا بعضی شبکههای ماهوارهای📡، بعضی افراد😎 ویا حتی بعضی از کانالها و ... حتما لازمه که ببینیم حرفهایی که میزنندطبق #حرف_خدا قرآن،هست یا نه؟؟!
✅ نمونه تاريخی مدعیان دروغینِ #خیرخواهی، جريان #شيطان و حضرت آدم و حواست!
😈 #شیطان برای اينكه بتونه اعتمادشون رو جلب کنه، ادعای #خیرخواهی کرد و #قَسم خورد که من از خیرخواهانم❗️
🕋 وَقَاسَمَهُمَآ إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّصِحِينَ(اعراف/۲۱)
🔴وبرای آنها سوگند یاد کرد که من برای شما از خیرخواهانم.
🔻 به همین سادگی، حضرت آدم وحواء،فریب خوردند👈 با قسم دروغین #خیرخواهی!
🕋 فَدَلَّاهُما بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَ ناداهُما رَبُّهُما أَ لَمْ أَنْهَكُما عَنْ تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَ أَقُلْ لَكُما إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُما عَدُوٌّ مُبِينٌ(اعراف/۲۲)
👹پس شيطان آن دو را با فريب و حيله به سقوط كشاند، پس چون از آن درخت چشيدند، زشتى برهنگىشان براى آنان آشكار شد و به پوشاندن برگ درختان بهشت بر خود پرداختند و خداوند ندايشان داد: آيا شما را از آن درخت نهى نكردم و به شما نگفتم كه شيطان براى شما دشمنى آشكار است؟!
✍سخنانی ازجنس نور
AUD-20220418-WA0048.mp3
4.37M
*شیطان شناسی ( 7 )*
*بسیار زیبا*
*از استاد محمد شجاعی*🌹
AUD-20220406-WA0013.mp3
2.6M
🔘 دعای سَحَر، دعايى شامل بر اسم اعظم...
✅ایوب بن یقطین نامهای به امام رضا (ع) نوشت و از او خواست که درستی دعاى سحر ماه رمضان را بیان کند. امام به او نوشت:
آری این دعا، دعای امام باقر(ع) در سحرهای ماه رمضان است. پدرم از جدش امام باقر نقل کرد که: « اگر مردم عظمت این دعا و سرعت اجابت آن را می دانستند بر سر آن با شمشیر با هم می جنگیدند ایشان فرمودند اسم اعظم خداوند، در این دعاست. پس هرگاه آن را خواندید، در دعا بکوشید؛ چرا که آن از دانش نهفته است و آن را جز از اهلش، از دیگران پنهان بدارید. منافقان، تکذیب کنندگان، و منکِران اهل آن نیستند و این، دعای مباهله است.»
📚 اقبال الاعمال ص ٣٤٥
@ahadithenabe
⭕️ #امام_حسن_مجتبی عليه السلام:
💠«إنَّ الدُّنيا دارُ بَلاءٍ وفِتنَةٍ، وكُلُّ ما فيها إلى زَوالٍ، وقَد نَبَّأَنَا اللهُ عَنها كَيما نَعتَبِرَ، فَقَدَّم إلَينا بِالوَعيدِ كَي لا يَكونَ لَنا حُجَّةٌ بَعدَ الإِنذارِ، فَازهَدوا فيما يَفنى، وَارغَبوا فيما يَبقى».
🔷 #دنيا، سراى رنج و گرفتارى است و هر آنچه در آن است، رو به نيستى است. خداوند ما را از [احوال] دنيا آگاه ساخته است، تا #درس_عبرت بياموزيم، ما را پيشاپيش بيم داده است تا بعد از #هشدار، ديگر عذر و بهانه اى نداشته باشيم؛ پس به آنچه فنا مى پذيرد (يعنى دنيا) #زهد بورزيد و آنچه را #ماندگار است، بخواهيد.
📕التوحيد، ص ۳۷۸، ح ۲۴ عن عبد الرحمن بن جندب عن أبيه
#امام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
[۴/۱۸، ۹:۱۷] توفیر: *⭕شیوه تدبر در قرآن(۱)*
*🔻بايد كوشش كنيم طرز استنباطمان از قرآن صحيح باشد.*
*🔻قرآن آنگاه راهنما و هادى است كه مورد تدبر صحيح واقع شود، عالمانه تفسير شود،*
*از راهنمايي هاى اهل قرآن- كه راسخين در علم قرآنند - بهره گرفته شود.*
*🔻تا طرز استنباط ما از قرآن صحيح نباشد و تا راه و رسم استفاده از قرآن را نياموزيم، از آن بهره مند نخواهيم گشت.*
*🔻سودجويان و يا نادانان گاهى قرآن را مى خوانند و احتمال باطل را دنبال مى كنند.*
*🔻همچنان كه- امام علی در توصیف خوارج فرمود -:*
*آنها (خوارج ) كلمه حق را مى گويند و از آن باطل را اراده مى كنند.*
*اين ، عمل به قرآن و احياى آن نيست بلكه اماته قرآن است.*
*🔻عمل به قرآن آنگاه است كه درک از آن دركى صحيح باشد.*
*(ادامه دارد )*
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج۱۶، ص: ۳۳۷-۳۳۴- با تلخیص و ویرایش جزئی-*
[۴/۱۸، ۹:۲۰] توفیر: *مهجوریت قرآن* ❗
*🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی (۹۳)*
*🔻...در كريمه شريفه می فرمايد: وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ انَّ قَوْمى اتَّخَذُوا هذَا القُرآنَ مَهْجُوراً. ( فرقان- 30) :*
*« و پيامبر گفت پروردگار من! قوم من اين قرآن را متروك ساختند.»*
*🔻مهجور گذاردن قرآن مراتب بسيار و منازل بى شمار دارد كه به عمده آن شايد ما متّصف باشيم.*
*🔻آيا اگر ما اين صحيفه الهيّه را مثلا جلدى پاكيزه و قيمتى نموديم*
*و در وقت قرائت يا استخاره بوسيديم و به ديده نهاديم، آن را مهجور نگذاشتيم؟*
*🔻آيا اگر غالب عمر خود را صرف در تجويد و جهات لغويّه و بيانيّه و بديعيّه آن كرديم،*
*اين كتاب شريف را از مهجوريّت بيرون آورديم؟*
*🔻آيا اگر قرائات مختلفه و امثال آن را فرا گرفتيم، از ننگ هجران از قرآن خلاصى پيدا كرديم؟*
*🔻آيا اگر وجوه اعجاز قرآن و فنون محسّنات آن را تعلّم كرديم، از شكايت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم مستخلص شديم؟*
*🔻هيهات! كه هيچ يك از اين امور مورد نظر قرآن و منزّل عظيم الشأن آن نيست.*
*🔻 قرآن كتاب الهى است و در آن شئون الهيّت است، قرآن حبل متّصل بين خالق و مخلوق است*
*و به وسيله تعليمات آن بايد رابطه معنويّه و ارتباط غيبى بين بندگان خدا و مربّى آنها پيدا شود،*
*از قرآن بايد علوم الهيّه و معارف لدنّيّه حاصل شود.*
*▪️آداب الصلاة، متن، ص: 198- با تلخیص و ویرایش جزئی -*
🌸در روایت داریم
انسان شریف رو میشه با محبت ادب کرد،
اما انسان لئیم جز با چوب ادب نخواهد شد.
خدایا! یعنی من اینقدر از چشم تو افتادم و اینقدر انسان ناشایستی شدم که جز با عقوبت تو ادب نشم؟
خدایا! من اگه ناله میزنم که منو با عقوبت ادب نکن،
نه به خاطر اینکه از عقوبت تو آنقدر متنفرم و از عذاب تو آنقدر فرار میکنم
که اگه به قیمت بیادب موندنم هم باشه حاضرم بیادب بمونم اما عقوبت نشم، نه...
اما خدایا! دوست دارم جزء دوستانی بشم برای تو که تو با مهربونی بتونی روی من تأثیر بذاری...
جزء لئیمها نباشم، جزء شریفها باشم...
دوست دارم جزء کسانی باشم که نیازی به عقوبت برای ادب کردن نداشته باشم...
الهی لا تودبنی بعقوبتک🙏
نه اینکه ادب تو برای من ارزش نداره و چیزی که برای من مهمه عقوبت نشدنه...
ادب تو برای من ارزش داره
اما خدایا این خیلی برای من مهمه که آیا من بدون عقوبت ادب نمیشم؟؟؟؟
✨﷽✨
✍شهید آیت الله دکتر بهشتی:
«یک عده برای اینکه روزه به آنان فشار نیاورد، اولا به جبران زمانی که غذا نمیخورند، چایی نمینوشند و سیگار نمیکشند، در فاصله افطار تا سحر آنقدر میخورند، میآشامند و سیگار میکشند که نالان میشوند؛ دستگاه هاضمهشان هم ناراحت است.
از طرفی شبها نمیخوابند تا بتوانند روز را بخوابند و روزه فشار نیاورد؛ یعنی بعد از طلوع فجر میخوابند تا غروب! برای نماز ظهر و عصر از خواب بیدار میشوند و نماز ظهر و عصر را چنان میخوانند که السلام علیکم نماز عصر با افطار مقارن باشد. روزهای که انسان از افطار تا سحر بخورد، صبح هم بخوابد تا غروب، هیچ ثمری برای انسان ندارد.
حقیقت روزهداری در عین اینکه فرمانبرداری و اطاعت از امر خداست، باید برای مسلمانان تمرین روحیهی پایداری و استواری در مسیر ایمان باشد. آنانی که حقیقت روزه را درک میکنند، نه تنها با روزهداری نیروی کارشان کم نمیشود، بلکه بیشتر هم میشود.»
🌟مرحوم دولابی ره:
💎اگر پرده کنار رود و به حقایق اسرار غیب واقف شویم،
💎پیش از آنکه خدا را برای دعاهایی که اجابت کرده شاکر باشیم،
💎برای دعاهایی که اجابت نکرده شاکر میشویم...
🔰 *شرح دعاے روز شانزدهم*
*آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره)*
⬅️ «اَللّهُمَّ وَفِّقْنى فیهِ لِمُوافَقَةِ الاْبْرارِ»
خدایا ڪارے ڪن ڪہ من با افراد خوب موافقت ڪنم.
🌹مثلاً اگر در جایے رأیگیرے است. نگاہ ڪنیم ببینیم چہ ڪسے آدم خوبے است و خدمت خدا میڪند بہ او رأے دهم، نہ بہ آنهایے ڪہ بہ ما قول پست و مقام دادهاند.
⬅️ «وَجَنِّبْنى فیهِ مُرافَقَةَ الاْشْرارِ»
خدایا ڪارے ڪن من با بدها رفیق نشوم.
⭕️ جوان، با الوات ـ حتے اگر پسر عمویش باشد ـ رفاقت نڪند. حال چون «رحم» است، سلام و احوالپرسے ڪند؛ اما رفاقت نڪند. نمیشود قطع «رحم» ڪرد اما از متدیّنین رفیق انتخاب ڪنید.
🍃 حواریون بہ حضرت مسیح (عليهالسلام) گفتند ڪہ ما بہ چہ ڪسانے رفاقت ڪنیم
✨حضرت مسیح فرمود:با 3 نفر،
👈اول ڪسے ڪہ نگاہ بہ او تو را بہ یاد خدا بیندازد.
👈دوم ڪسے ڪہ حرف میزند علم شما را زیاد میڪند.
👈سوم ڪسے ڪہ با عملش رغبت شما بہ آخرت را زیاد ڪنید.
❓از امام صادق (علیهالسلام) سؤال ڪردند ڪہ آیا اینڪہ نگاہ ڪردن بہ عالم عبادت است، صحت دارد؟
👌و امام در پاسخ فرمودند ڪہ ڪلیت ندارد. نگاہ ڪردن بہ صورت عالمے عبادت است ڪہ تو را بہ یاد خدا بیندازد.
🕊 حدیث داریم ڪہ پیش هر عالمے ننشینید مگر اینڪہ شما را از چند چیز بہ چند چیز دعوت ڪند؛ از شڪ بہ یقین، از ریاڪارے بہ اخلاص، از رغبت بہ دنیا بہ زهد در دنیا.
🌿 با ڪسے نشست و برخاست ڪنید ڪہ داراے علم باشد و در مباحثهها چیزے بہ شما بیاموزد و با ڪسے مجالست و مباحثت ڪنید ڪہ داراے علم باشد و در مباحثهها چیزے بہ شما بیاموزد و مجالست و مباحثت با ڪسے ڪہ سواد ندارد بیفایدہ است. با ڪسے ڪہ علم میداند ولو اگر عمّامہ ندارد گفتوگو و رفاقت ڪنید.
⬅️ «وَآوِنى فیهِ بِرَحْمَتِڪَ اِلى دارِ الْقَرارِ بِاِلهِیَّتِڪَ یا الہ العالمین»
خدایا بہ رحمت خودت من را در بهشت جاے بدہ. بہ خدایے خودت.
💐 از خدا میخواهیم ڪہ بہ حق خدایے خودش، ما را در بهشت جاے بدہ.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♥️🎥 شرکت کننده #عصر_جدید که تماشاگران را مهمان حرم امام رضا (ع) کرد
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
🆘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥📿 میدونستی تسبیحات حضرت زهرا(س) چنین معنای قشنگی داره؟
🔻الله اکبر، سبحان الله، الحمدلله