💠 آیات و احادیثی که در برنامه حجت الاسلام والمسلمین نظافت با موضوع " اصول ارتباط موثر در خانواده و جامعه " قرائت شد.
🔸 و مَنْ أَرادَ الْآخِرَةَ وَ سَعي لَها سَعْيَها وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ کانَ سَعْيُهُمْ مَشْکُوراً
🔹 و آن کس که سرای آخرت را بطلبد ، و برای آن سعی و کوشش کند- در حالی که ایمان داشته باشد- سعی و تلاش او ، ( از سوی خدا ) پاداش داده خواهد شد.
⬅️ سوره اسراء ، آیه ۱۹
------------------------------------
🔸 و لْيَعْفُوا وَ لْيَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ
🔹 و نسبت به خلق عفو و گذشت پیشه کنند و از بدیها درگذرند آیا دوست نمی دارید که خدا هم در حق شما مغفرت و احسان کند که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.
⬅️ بخشی از آیه ۲۲ سوره نور
------------------------------------
🔸 و لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذي بَيْنَکَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَميمٌ
🔹 هرگز نیکی و بدی یکسان نیست بدی را با نیکی دفع کن ، ناگاه ( خواهی دید ) همان کس که میان تو و او دشمنی است ، گویی دوستی گرم و صمیمی است!
⬅️ سوره فصلت ، آیه ۳۴
------------------------------------
🔸 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند :
« اللَّجَاجَةُ تَسُلُّ الرَّأْيَ. »
🔹 لجاجت تدبير را سست مىكند.
------------------------------------
🔸 عنه عليه السلام ـ كانَ يَقولُ ـ : لِيَجتَمِعْ في قَلبِكَ الافتِقارُ إلَى النّاسِ ، و الاستِغناءُ عَنهُم، يَكونُ افتِقارُكَ إلَيهِم في لينِ كَلامِكَ و حُسنِ بِشرِكَ، و يَكونُ استِغناؤكَ عَنهُم في نَزاهَةِ عِرضِكَ و بَقاءِ عِزِّكَ .
🔹 امام على عليه السلام پيوسته مىفرمود : بايد نياز به مردم و بى نيازى از آنها، هر دو، در دلت جمع باشد، نيازت به آنها در نرم گويى و خوشرويى تو باشد و بى نيازيت از آنها در حفظ آبرو و نگهدارى عزّت و سر بلنديت.
------------------------------------
🔸 حضرت امام زين العابدين (عليه السلام) فرمودند :
« إن شَتَمَكَ رَجُلٌ عَن يَمينِكَ ثُمّ تَحَوَّلَ إلى يَسارِكَ واعتَذَرَ إلَيكَ فَاقبَلْ عُذرَهُ . »
🔹 اگر مردى از طرف راستت به تو ناسزا گفت و سپس به طرف چپت آمد و عذر خواست، عذرش را بپذير.
------------------------------------
🔸 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند :
« أعقَلُ النّاسِ أعذَرُهُم لِلنّاسِ . »
🔹 خردمندترين مردم، عذرپذيرترين آنها از مردم است.
------------------------------------
🔸 المحجّة البيضاء ـ في أخبار داوودَ عليه السلام أيضا ـ : يا داوودُ ، لَو يَعلَمُ المُدبِرونَ عَنّي كَيفَ انتِظاري لَهُم ، و رِفقي بِهِم ، و شَوقي إلى تَركِ مَعاصيهِم ، لَماتُوا شَوقا إلَيَّ و تَقَطّعَت أوصالُهُم مِن مَحَبّتي .
🔹 المحجّة البيضاء : در اخبار داوود عليه السلام آمده است كه خداوند عزّ و جلّ به او وحى فرمود : اى داوود! اگر روي گردانانِ از من بدانند كه چه انتظارى براى آنان مى كشم و چه مهرى به آنان مى ورزم و چه اشتياقى به ترك معاصى از سوى آنها دارم، هر آينه از شوقِ به من بميرند و از عشق به من بندهاى بدنشان از هم بگسلد.
------------------------------------
🔸 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند :
« اِقبَلْ عُذرَ أخيكَ ، و إن لَم يَكُن لَهُ عُذرٌ فَالتَمِسْ لَهُ عُذرا . »
🔹 عذر برادرت را بپذير و اگر عذرى نداشت برايش عذرى بتراش.
------------------------------------
🔸 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند :
« أشرَفُ أخلاقِ الكريمِ تَغافُلُهُ عمّا يَعلَمُ . »
🔹 بهترين اخلاقِ بزرگوارى، بى خبر وانمود كردن خود است از آنچه مىداند.
------------------------------------
🔸 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند :
« مَن لَم يَقبَلِ المَعذِرَةَ مِن مُحِقٍّ أو مُبطِلٍ ، لَم يَرِدْ عَلَيَّ الحَوضَ . »
🔹 هر كه عذرخواهى كسى را، چه عذرش موجّه باشد يا نباشد، نپذيرد، در كنار حوض كوثر بر من وارد نشود.
------------------------------------
🔻 بخشی از نامه ۳۱ نهج البلاغه (نامه امام علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام)
🔸 احْمِلْ نَفْسَكَ مِنْ أَخِيكَ عِنْدَ صَرْمِهِ عَلَى الصِّلَةِ وَ عِنْدَ صُدُودِهِ عَلَى اللَّطَفِ وَ الْمُقَارَبَةِ وَ عِنْدَ جُمُودِهِ عَلَى الْبَذْلِ وَ عِنْدَ تَبَاعُدِهِ عَلَى الدُّنُوِّ وَ عِنْدَ شِدَّتِهِ عَلَى اللِّينِ وَ عِنْدَ جُرْمِهِ عَلَى الْعُذْرِ، حَتَّى كَأَنَّكَ لَهُ عَبْدٌ وَ كَأَنَّهُ ذُو نِعْمَةٍ عَلَيْكَ، وَ إِيَّاكَ أَنْ تَضَعَ ذَلِكَ فِي غَيْرِ مَوْضِعِهِ أَوْ أَنْ تَفْعَلَهُ بِغَيْرِ أَهْلِهِ، لَا تَتَّخِذَنَّ عَدُوَّ صَدِيقِكَ صَدِيقاً فَتُعَادِيَ صَدِيقَكَ، وَ امْحَضْ أَخَاكَ النَّصِيحَةَ حَسَنَةً كَانَتْ أَوْ قَبِيحَةً،
🔹 (فرزندم!) در مقابل برادر دينى خود (اين امور را بر خود تحميل کن:) به هنگام قطع رابطه از ناحيه او، تو پيوند برقرار نما و در زمان قهر و دوريش به او نزديک شو، در برابر بخلش، بذل و بخشش و به وقت دورى کردنش نزديکى اختيار کن، به هنگام سخت گيريش نرمش و به هنگام جرم، عذرش را بپذير، آن گونه که گويا تو بنده او هستى و او صاحب نعمت توست; اما بر حذر باش از اينکه اين کار را در غير محلش قرار دهى يا درباره کسى که اهليّت ندارد به کار بندى. هرگز دشمن دوست خود را به دوستى مگير که با اين کار به دشمنى با دوست خود برخاسته اى. نصيحت خالصانه خود را براى برادرت مهيا ساز، خواه اين نصيحت (براى او) زيبا و خوشايند باشد يا زشت و ناراحت کننده.
------------------------------------
🔸 حضرت امام باقر (عليه السلام) فرمودند :
« ثَلاثٌ لا يَزيدُ اللّه ُ بِهِنَّ المَرءَ المُسلِمَ إلاّ عِزّا : الصَّفحُ عَمَّن ظَلَمَهُ ، و إعطاءُ مَن حَرَمَهُ ، و الصِّلَةُ لِمَن قَطَعَهُ . »
🔹 سه چيز است كه خداوند به واسطه آنها جز بر عزّت انسان مسلمان نمى افزايد : گذشت كردن از كسى كه به او ستم كرده است، بخشيدن به كسى كه از [دادن چيزى به] او دريغ كرده است و پيوستن به كسى كه از او بريده است.
------------------------------------
🔸 حضرت امام حسین (عليه السلام) فرمودند :
« رُبَّ ذَنبٍ أحسَنُ مِن الاعتِذارِ مِنهُ . »
🔹 بسا گناهى كه عذرش بدتر از خود آن گناه است.
هدایت شده از 🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
#تحلیل
اینکه عدهای از ایرانیها برای شکست تیم ملی فوتبال ایران خوشحالی میکنند و از پیروزیهای ملت ایران در عرصههای مختلفی مثل ورزش ناراحت و عصبانی میشوند، نه عجیب است و نه حتی جدید!
قرآن یکی از ویژگیهای منافقین و مریضدلان را اینگونه برمیشمارد که وقتی حکومت اسلامی دچار مصیبت و سختی و شکست در نبرد با کفار میشد، این جماعتی که دل در گرو خارجیها و کفار داشتند، خوشحال میشدند!
و اگر اتفاق خوب یا پیروزی نصیب پیامبر و مسلمانان میشد این جماعت مریض ساکن مدینه و نانخور حکومت اسلامی، ناراحت میشدند!
آیه ۵۰ سوره توبه درباره همین ویژگی منافقین است:
«إِنْ تُصِبْكَ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْكَ مُصِيبَةٌ يَقُولُوا قَدْ أَخَذْنا أَمْرَنا مِنْ قَبْلُ وَ يَتَوَلَّوْا وَ هُمْ فَرِحُونَ
هرگاه نیکی به تو رسد، آنها را ناراحت میکند؛ و اگر مصیبتی به تو رسد، میگویند: «ما تصمیم خود را از پیش گرفتهایم.» و بازمیگردند در حالی که خوشحالند!»
🆔
1_2148585392.mp3
11.05M
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا
👤 #حجت_الاسلام_نظافت
📚 موضوع: اصول ارتباط موثر در خانواده و جامعه
🗓 چهارشنبه دوم آذر ماه ۱۴۰۱
🗂 حجم: ۱۲ مگابایت
📕 احکام
⬅️ اقتداى طلبه به غيرروحانى در نماز جماعت
س: آيا اين سخن صحيح است كه مىگويند طلاب نمىتوانند به غير از طلبه براى نماز جماعت اقتدا كنند؟ منظور از روحانى چه کسى است؟
ج: با دسترسى به روحانى به غير روحانى اقتدا نکنند، و منظور از روحانى کسى است که علاوه بر داشتن صلاحيتهاى لازم، ملبس به لباس مقدّس روحانيت نيز باشد.
«استفتائات مقام معظم رهبری»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کلام و راه «حضرت امام» اعلیالله مقامه
May 11
هدایت شده از 🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
1_2149385447.mp3
11.87M
🔊 فایل صوتی برنامه سمت خدا
👤 #حجت_الاسلام_عاملی
📚 موضوع: مباحثی پیرامون نماز شب
🗓 پنج شنبه سوم آذر ماه ۱۴۰۱
🗂 حجم : ۱۲ مگابایت
متن کامل : در حال آماده سازی
💠
علی رستمی:
⛔️ لقمه حرام ، آهن ربای معصیت ⛔️
⚠️تمثیلی زیبا برای تبیین نقش لقمه حرام در ابتلای به گناهان
🔗آهن ربا، براده آهن را هرجا باشد، به سمت خود میکشد.
اگر پنبه را از کنار آهن ربا عبور بدهید، آهن ربا کششی نسبت به پنبه ندارد،
اما اگر براده آهن را درون پنبه بگذارید، در این حالت پنبه به سمت آهن ربا کشیده میشود.
در اینجا خود پنبه جذب نمیشود، بلکه براده های آهنی که با خود آهن ربا، هم جنس هستند، به سمت آن کشیده میشوند.
⛔️ معصیتها مثل آهن ربا
و نان حرام مانند آهن است،
🔹وقتی که انسان گوشتش از حرام نروئیده باشد، میتواند از کنار معصیت ها بگذرد.
امّا اگر لقمه حرامی بخورد، از کنار معصیت که میگذرد مجذوب آن میشود!!
این خاصیّت درونیِ لقمه حرام است.
لقمه اگر صد در صد حلال باشد و علاوه بر این اُجرت و حقوق و درآمد طیب و طاهری در مقابل آن گرفته باشد،
از کنار عبادات که میگذرد،
عبادات او را جذب میکنند،
از کنار امامزاده که میگذرد به زیارت آن میل پیدا میکند.
♻️ نه تنها لقمه حلال، بلکه مسکن و لباس حلال هم به همین منوال است.
در محلی هم که از راه حلال به دست آورده اید، نماز که فرا میرسد، نسبت به نماز شوق و رغبت پیدا میکنید،
امّا اگر ملک غصبی باشد،
در آن محل مثلاً غیبت مردم میشود و توان اجتناب از معصیت را ناخودآگاه از دست میدهید.
حلال و حرام وقتی با هم مخلوط شود، طاعت و معصیت هم، با هم مخلوط میشود
🌸