eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
1.9هزار دنبال‌کننده
70.7هزار عکس
73.9هزار ویدیو
2.9هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آیات و احادیثی که در برنامه حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با موضوع " جایگاه قرآن در زندگی انسان (ایمان به نصرت الهی، فکر الهی داشتن و یاری خداوند با زبان) " قرائت شد. 🔸 ولَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ ﴿٤٤﴾ لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ ﴿٤٥﴾ ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ ﴿٤٦﴾ 🔹 اگر او سخنی دروغ بر ما می‌بست، (۴۴) ما او را با قدرت می‌گرفتیم، (۴۵) سپس رگ قلبش را قطع می‌کردیم، (۴۶) ⬅️ سوره حاقه، آیات ۴۴ تا ۴۶ ----------- 🔸 أمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّي يَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتي‏ نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَريبٌ 🔹 آیا گمان کردید داخل بهشت می‌شوید، بی‌آنکه حوادثی همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانان که گرفتاریها و ناراحتیها به آنها رسید، و آن چنان ناراحت شدند که پیامبر و افرادی که ایمان آورده بودند گفتند: «پس یاری خدا کی خواهد آمد؟!» (در این هنگام، تقاضای یاری از او کردند، و به آنها گفته شد:) آگاه باشید، یاریِ خدا نزدیک است! ⬅️ سوره بقره، آیه ۲۱۴ ----------- 🔸 حتَّي إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ کُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا فَنُجِّيَ مَنْ نَشاءُ وَ لا يُرَدُّ بَأْسُنا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمينَ 🔹 (پیامبران به دعوت خود، و دشمنان آنها به مخالفت خود همچنان ادامه دادند) تا آنگاه که رسولان مأیوس شدند، و (مردم) گمان کردند که به آنان دروغ گفته شده است؛ در این هنگام، یاری ما به سراغ آنها آمد؛ آنان را که خواستیم نجات یافتند؛ و مجازات و عذاب ما از قوم گنهکار بازگردانده نمی‌شود! ⬅️ سوره یوسف، آیه ۱۱۰ ----------- 🔸 وقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ 🔹 پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا (دعای) شما را بپذیرم! کسانی که از عبادت من تکبّر می‌ورزند به زودی با ذلّت وارد دوزخ می‌شوند!» ⬅️ سوره غافر ، آیه ۶۰ ----------- 🔸 إنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً وَ لکِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ 🔹 خداوند هیچ به مردم ستم نمی‌کند؛ ولی این مردمند که به خویشتن ستم می‌کند! ⬅️ سوره یونس، آیه ۴۴ ----------- 🔸 فلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّي إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ 🔹 (آری،) هنگامی که (اندرزها سودی نبخشید، و) آنچه را به آنها یادآوری شده بود فراموش کردند، درهای همه چیز (از نعمتها) را به روی آنها گشودیم؛ تا (کاملا) ً خوشحال شدند (و دل به آن بستند)؛ ناگهان آنها را گرفتیم (و سخت مجازات کردیم)؛ در این هنگام، همگی مأیوس شدند؛ (و درهای امید به روی آنها بسته شد). ⬅️ سوره انعام، آیه ۴۴ ----------- 🔸 و ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ کانُوا يَعْلَمُونَ 🔹 این زندگی دنیا چیزی جز سرگرمی و بازی نیست و زندگی واقعی سرای آخرت است، اگر می‌دانستند! ⬅️ سوره عنکبوت، آیه ۶۴ ----------- 🔸 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْکُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ 🔹 ای کسانی که ایمان آورده اید! اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گامهایتان را استوار می‌دارد. ⬅️ سوره محمد، آیه ۷ ----------- 🔸 و أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَي النَّفْسَ عَنِ الْهَوي‏ (۴۰) فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوي (۴۱) 🔹 و آن کس که از مقام پروردگارش ترسان باشد و نفس را از هوی بازدارد ، (۴۰) قطعاً بهشت جایگاه اوست! (۴۱) ⬅️ سوره نازعات، آیات ۴۰ و ۴۱ ----------- 🔸 و أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ 🔹 و نعمتهای پروردگارت را بازگو کن! ⬅️ سوره ضحی، آیه ۱۱ ----------- 🔸 و اتَّقُوا يَوْماً لا تَجْزي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لا يُقْبَلُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا تَنْفَعُها شَفاعَةٌ وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ 🔹 از روزی بترسید که هیچ کس از دیگری دفاع نمی‌کند؛ و هیچ‌گونه عوضی از او قبول نمی‌شود؛ و شفاعت، او را سود نمی‌دهد؛ و (از هیچ سوئی) یاری نمی‌شوند! ⬅️ سوره بقره، آیه ۱۲۳ -----------
🔸 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ وَ مَنْ يَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّيْطانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَکي‏ مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً وَ لکِنَّ اللَّهَ يُزَکِّي مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ 🔹 ای کسانی که ایمان آورده اید! از گامهای شیطان پیروی نکنید! هر کس پیرو شیطان شود (گمراهش می‌سازد، زیرا) او به فحشا و منکر فرمان می‌دهد! و اگر فضل و رحمت الهی بر شما نبود، هرگز احدی از شما پاک نمی‌شد ولی خداوند هر که را بخواهد تزکیه می‌کند، و خدا شنوا و داناست! ⬅️ سوره نور، آیه ۲۱ ----------- 🔸 و الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ 🔹 و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد و خداوند با نیکوکاران است. ⬅️ سوره عنکبوت، آیه ۶۹ ----------- 🔸 و قالَ تَعالى: يَابْنَ آدَمَ! اَكْثِرْ مِنَ الزّادِ اِلى طَريقٍ بَعيدٍ، وَ خَفِّفِ الْحَمْلَ فَالصِّراطُ دَقيقٌ، وَ اَخْلِصِ الْعَمَلَ فَاِنَّ النّاقِدَ بَصيرٌ، وَاَخِّرْ نَوْمَكَ اِلَى القُبُورِ وَفَخْرَكَ اِلىَ الميزانِ وَ لَذّاتِكَ اِلَى الجَنَّةِ، وَ كُنْ لى، اَكُنْ لَكَ. 🔹 خداوند متعال فرمود: اى فرزند آدم! براى راهى طولانى توشه بسيار برگير و بار خود را سبك كن، چرا كه راه، باريك است. و كار و عمل را خالص ساز، چرا كه ارزياب، بيناست. و خواب خود را براى قبر نگهدار و افتخار خويش را براى ميزان و لذّت‌هاى خود را براى بهشت. و براى من باش، تا براى تو باشم. ----------- 🔸 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند : « فبَعَثَ فيهِم رُسُلَهُ و واتَرَ إلَيهِم أنبياءهُ ؛ لِيَستَأدُوهُم مِيثاقَ فِطرَتِهِ ، و يُذَكِّروهُم مَنسِيَّ نِعمَتِهِ ، و يَحتَجُّوا علَيهِم بالتَّبليغِ ، و يُثيروا لَهُم دَفائنَ العُقولِ ، و يُرُوهُم آياتِ المَقدِرَةِ » 🔹 پس [خداوند] رسولان خود را در ميان آنان برانگيخت و پيامبرانش را پياپى سوى ايشان فرستاد، تا از آنان بخواهند عهد الهى را كه در فطرتشان نهاده است، بگزارند و نعمت فراموش شده او را به يادشان آورند و با رساندن پيام الهى حجّت را بر آنان تمام كنند و گنجينه هاى خردهايشان را بيرون آورند و نشانه هاى قدرت [خدا] را به آنها نشان دهند. ----------- 🔸 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند : « إنَّكَ إن أطَعتَ هَواكَ أصَمَّكَ و أعماكَ ، و أفسَدَ مُنقَلَبَكَ و أرداكَ » 🔹 اگر از هوس خويش فرمان برى، تو را كر و كور گرداند و بازگشتگاه (آينده و فرداى قيامت) تو را تباه سازد و به هلاكتت افكند. ----------- 📌 حکمت ۱۳۱ نهج البلاغه : دنیا، زمینۀ سعادت آخرت ----------- 🔸 حضرت امام صادق (عليه السلام) فرمودند : « القلبُ حَرَمُ اللّه ِ ، فلا تُسْكِنْ حَرَمَ اللّه ِ غَيرَ اللّه ِ » 🔹 دل حرم خداست، پس، جز خدا را در حرم خدا مَنِشان!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥یه روستای خاص با تولیدات متفاوت 🔹روستای «نگارخاتون» که بهش میگن ژاپنِ ایران با تولیدات خیلی متفاوتش همه رو شگفت زده کرده 🇵🇸
🔸یکی از عوامل افزایش رزق و برکت در زندگی خواندن نماز شب است که شاید کمی سخت باشد ولی اگر تا به حال نخوانده اید حتما آن را امتحان کنید.👌 🔅صَلاةُ اللَّیل...بَرَکةٌ فِی الرزق (نماز شب رزق را افزایش می‌دهد.) 📚 ارشاد القلوب،ص۱۹۱ 🔸اگر کسی خواندن یازده رکعت نماز شب برایش سخت است می‌تواند سه رکعت پایانی این نماز را که شامل یک نماز دو رکعتی به نام «شفع» و یک نماز یک رکعتی به نام «وتر» است را بخواند تا از برکات نماز شب بهره مند گردد. 🖋حجت الاسلام رفیعی ••✾🌻🍂🌻✾•• 🌻الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 ❄️ پروردگارا ✨بازشب است و.. ❄️باز دلم هوای تو دارد.. ✨بار خدایا! ❄️آرامش دل ✨‌جز با ذکر نام زیبای تو ❄️حاصل نمی شود ✨ای مهربان ترینِ مهربانان ❄️دل های عزیزان را ✨سرشار آرامش گردان شبتون در پناه خدا  ❄️
انقلاب اسلامی هم از نظر فلسفی و ماهوی و هم از نظر ساختاری با همه انقلاب‌های مطرح دنیا، متفاوت بود. نظام برآمده از انقلاب اسلامی، برای نخستین بار وحی و عقل را در سطح حکومت به هم گره زد و نوعی از مردم‌سالاری در قالب دین اسلام ارائه نمود، که در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است. که در قالب آن، هم مردم و هم دین در شکل‌گیری و استمرار حکومت نقش اساسی دارند. بر اساس مبانی نظری انقلاب اسلامی دوگانه‌های دین و سیاست، عقل و علم، معاش و معاد، ماده و معنا، طبیعت و فراطبیعت، هیچ تضادی باهم ندارند.انسان می‌تواند هم دین‌دار باشد و هم مدرن؛ هم معنوی باشد و هم صنعتی. از دیدگاه اسلام سیاسی انقلابی، مکاتب غیر الهی، غاصب حق خدا و انسان می‌باشند زیرا خداوند به‌عنوان خالق انسان حق حاکمیت دارد و حاکمیت انسان در طول حاکمیت خداست و نه در عرض آن. بدین ترتیب ایدئولوژی انقلاب اسلامی با این مشخصات، باعث نگرانی و حساسیت قدرت های شرق و غرب گردید. بر این اساس ایران در چهار دهه گذشته، با چالش‌ها و بحران‌های فراوان داخلی و خارجی مواجه بوده است. در دهه اول انقلاب علاوه بر جنگ‌های داخلی، طولانی‌ترین جنگ پس از جنگ جهانی دوم نیز به ایران تحمیل شد که هشت سال ادامه یافت. در دهۀ دوم انقلاب و پس از ناکامی بحران‌سازان در اسقاط نظام، نقطه تمرکز بحران‌ها بر مهار انقلاب اسلامی و انزوای آن در داخل مرزها متمرکز شد و اَشکال بحران‌ها متنوع گردید. در دهه سوم انقلاب، بحران‌ها با ابزار و سازمان‌دهی جدید مجدداً حالت عملی‌تری به خود گرفت و در قالب جنگ نرم و کودتای مخملی و رنگین ظاهر شد. حوادث و بحران‌هایی که هر یک به‌تنهایی می‌توانست یک حکومت مقتدر را از پای درآورد، اما ملت ایران از این بحران‌ها عبور کرد و راه خود را ادامه داد. ازاین‌رو بازخوانی و بازبینی بحران‌هایی که ایران در دهه‌های پس از انقلاب داشته است و نتایج حاصله از آن برای ادامه مسیر و پرهیز از خطایای احتمالی می‌تواند مفید باشد. این پژوهش در نظر دارد بامطالعه بحران‌های متعدد پس از انقلاب و تأثیر آن‌ها بر جامعه ایران، نحوه مدیریت این بحران‌ها و عوامل مؤثر بر مدیریت بحران‌ها را مورد ارزیابی قرار دهد؛ و به این پرسش پاسخ دهد که مدیریت بحران در ایران پس از انقلاب اسلامی چگونه انجام‌شده است؟
بدان همین یک بند انگشتت ، پاره میکنه.
RA_Volume 5_Issue 17_Pages 151-171.pdf
1.72M
الگوي مدیریت بحران سیاسی در سیره امام خمینی(ره)
دکتر محمدی سیرت در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه امام صادق(علیه السلام): نظام جمهوری اسلامی یک نظام سیاسی موفق در مدیریت بحران ها بوده است
بحران سوم، آشوب در نخبگان سیاسی و به طور کلی آن است . در اوایل انقلاب یک سبدی برای جمهوری اسلامی تربیت کردیم؛ جنگ و دفاع مقدس هم سبد پرباری بود از نیروهای انسانی که از آن ها بهره بردیم اما آن فرایند طبیعی نیروی انسانی دچار بحران زدگی است . اگر در دهه ۶۰و۷۰ جامعه روحانیت بزرگانی در این مملکت تربیت می کردند؛ امروزه نهادهای امنیتی درحال چینش بازیگران سیاسی هستند که این پدیده منفی است. اینکه آقا فرمودند دولت جوان حزب اللهی، این جوان قرار است در کدام بستر تبدیل به دولتمرد حقیقی شود. من فکر میکنم یکی از بحران های حقیقی که جمهوری اسلامی با آن روبرو است فرایند تربیت نیروی انسانی نخبه برای حضور در صحنه سیاسی است که ما این را نداریم. ما مدل دانشگاه ها و مدارس حکمرانی و مدل حزب را برای تربیت نیرو نداریم و پیشنهاد بنده ، ایجاد فرایندهای تربیت نیروی انسانی از جمله دانشگاه ها ، مدارس حکمرانی و ایجاد احزاب عمومی است.
باتوجه به ضرورت پرداختن به بحران هایی که جمهوری اسلامی ایران تا به الآن با آن مواجه بوده، عبرت از آن ها و در نهایت برنامه ریزی برای جلوگیری از بروز اتفاقات مشابه، تصمیم گرفتیم در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مصاحبه‌ای با دکتر محمدی‌سیرت، عضوهیئت‌علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(علیه السلام) درباره بحران های چهل ودوساله جمهوری اسلامی ایران به گفتگو بنشینیم. آنچه در ادامه می آید، ماحصل این گفتگو است: ضمن تشکر از جنابعالی بابت اختصاص وقت برای مصاحبه، به عنوان اولین سوال به نظر شما اکنون که در چهل ودوسالگی انقلاب اسلامی حضور داریم، جمهوری اسلامی با چه بحران‌هایی مواجه بوده است؟ درابتدا باید گفت که خود تعریف بحران هم نکته ای است چرا که برخی کوچکترین تحول سیاسی و اجتماعی را خصوصا در حوزه رسانه، به سرعت تبدیل به بحران می‌کنند و تلاش دارند صحنه سیاست ایران را یک صحنه پربحران معرفی کنند. درست است که فضای سیاسی جمهوری اسلامی ایران یک فضای پرچالش است اما اینکه ما زیست جمهوری اسلامی را پربحران تعریف کنیم، درست نیست و نباید کوچکترین مسأله ای را حمل بر بحران بدانیم. در مورد بحث بحران می‌توان دومطلب را درنظر داشت؛ یکی، دوره زمانی و دومی انواع آن مثل بحران های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و... . درسال های اولیه پیروزی انقلاب بیشتر بحران ها رنگ و بوی سیاسی و امنیتی داشت چرا که جمهوری اسلامی بیشتر در مقام تثبیت بود. بعضی از مهم ترین بحران های سیاسی که در دهه ۶۰ در بعد داخلی و خارجی با آن روبرو بودیم عبارتند از مسئله اولین انتخابات ریاست جمهوری و اختلافاتی که با بنی صدر پیش آمد و حوادث پس از آن، مثل بحث گروگانگیری و تسخیر لانه جاسوسی بود که این‌ها به نوعی باعث ورزیده شدن فضای سیاسی کشور شدند. به شاخص ترین بحران‌های ما در دردهه ۶۰ اما از نوع امنیتی بودند مثل جنگ تحمیلی، غائله های مختلف مثل غائله ترکمن صحرا و کردستان و... و مسئله ترور و ناامنی های شهری که در این دهه ما با آن ها مواجه بودیم که بیشتر ناظر به اصل حیات جمهوری اسلامی بودند. در دهه ۷۰نیز جدی‌ترین آشفتگی که پس از رحلت امام خمینی(ره) و فروپاشی شوروی با آن روبرو بودیم بحران ایده و نظر برای توسعه و سازندگی بود که شاید در این سال ها کمتر به آن پرداخته شده باشد. دولتمردان ما به نوعی فاقد اندیشه و مبانی فکری برای توسعه سیاسی، اقتصادی و نظام سازی برای فضای بعد از جنگ بودند؛ به گونه ای که حتی رئیس جمهور وقت هم اقرار میکند: «ما واقعا نمیدانستیم که باید چه کنیم». همچنین باید تهاجم فرهنگی و مسائل فکری و فرهنگی در این دوره را نیز در همین فضا تحلیل کرد. در دهه ۸۰ نیز شاهد بحران های سیاسی هستیم که به سمت الگوی فروپاشی مدل شوروی سابق می‌روند؛ بحران هایی که در آن ها نقش رسانه و مطبوعات جدی تر بوده و به القای ناکارآمدی نظام سیاسی کشور، تضعیف نهادهای سیاسی و امنیتی کشور پرداخته می‌شود، از جمله این آشوب ها می‌توان به قضیه کوی دانشگاه، قتل های زنجیره ای و... اشاره کرد. از جمله دیگر بحران های دهه ۸۰ موضوع بهره گیری طرف مقابل جمهوری اسلامی از ظرفیت های قانونی بود چرا که به این نتیجه رسیده بودند که نمیتوانند ساختارهای سیاسی جمهوری اسلامی را تضعیف کنند و باید از بسترها و ظرفیت های جمهوری اسلامی برای بحران آفرینی استفاده کنند؛ مثل فتنه سال۸۸ که به نظر من مدل فتنه ۸۸ شبیه انقلاب های رنگی است که طرف مقابل سعی میکند از ظرفیت انتخابات و هیجانات انتخاباتی استفاده کند تا بتواند به اهداف خود برسد. یکی دیگر از این بحران ها نیز نوع اقتصادی و زیستی دارد که امروزه با آن روبرو هستیم و درادامه به بیشتر توضیحش خواهیم داد. با این اوصاف به نظر شما این بحران ها چه تاثیری بر روند انقلاب داشته اند؟ آیا باعث رشد شده اند یا زوال؟ در بحران های سیاسی و امنیتی وضعیت ما ، وضعیت بسیار مطلوب‌تری است و مدیریت این ها باعث تقویت مقاومت سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی شده است. اما در حوزه هایی که مدیریت ناآرامی ها جنس نرم‌تری دارد، برخی از بحران ها کماکان همچون زخم‌های چرکینی در بعد از انقلاب وجود دارند که البته این بدان معنا نیست که این زخم‌ها کاری باشد بلکه بدین گونه است که مداوای خوبی برای آن ها صورت نگرفته؛ به عنوان مثال در سال ۸۸ یکی از ابزارهای بحران‌زا علیه جمهوری اسلامی بحث افکار عمومی بود؛ به نظر میرسد دراین حوزه ها باوجود اینکه ظرفیت هایی ایجاد کردیم اما ضربه هایی را هم خورده ایم که به نظر بنده برخی از این ها مثل حوزه افکار عمومی، هویت فرهنگی و اقتصادی چونان آتش های زیرخاکستری هستند و اگر برخی از آن ها را حل نکنیم و پاسخی نیابیم، ممکن است در نهایت منجر به کاهش سطح مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی شود.
به نظر شما آیا جمهوری اسلامی اکنون و پس از گذشت چهل ودوسال از انقلاب اسلامی توانسته در مدیریت بحران های خود موفق عمل کند؟ قطعا نظام جمهوری اسلامی یک نظام سیاسی موفق در مدیریت بحران ها بوده است. اصلا همین که الآن جمهوری اسلامی ایران در چهل و دوسالگی خود قرار دارد یعنی اینکه یک نظام مقتدر در برابر تلاطم ها بوده، بحران هایی که نظام های سیاسی بسیار ریشه دارتر را هم ظاهرا توانسته شکست بدهد؛ مثلا مشاهده میکنید که مدل گورباچف در شوروی موفق می‌شود اما درجمهوری اسلامی خیر و یا مثلا مدل انقلاب‌های رنگی که در اوکراین، قرقیزستان و... با حداقل هزینه جلو میرود و موفق می‌شود اما در جمهوری اسلامی ثمری نداشته و یا مثلا بحران های امنیتی و پدیده جنگ که دربرخی از کشورها ساختار سیاسی ان ها را کاملا فرسوده می‌کند. اما در نظام کشورمان ناموفق بوده است. به گونه ای که همین جنگ در نظام سیاسی مان تبدیل می‌شود به بستری برای تربیت نیروی انسانی که به تعبیر حضرت امام یک دانشگاه بزرگی بوده که فضا را برای تربیت انسان فراهم نموده. و یا مثلا شکست کشورهای جنوب شرق آسیا در بحران های اقتصادی. من معتقدم جمهوری اسلامی در مدیریت بحران‌های خود موفق بوده است اما اینکه آیا در همه اینها صد درصد موفق بوده؟ خیر؛ همانطور که قبلا هم عرض کردم در بحران هایی که وضعیت امنیتی یا سخت داشته است وضعیت ما بهتر بوده اما در انواع نظری و غیرملموس وضعیت ما ایده آل نیست و میتواند باعث تهدید آینده جمهوری اسلامی در این حوزه ها بشود. به نظر شما چه مولفه‌هایی لازم است تا جمهوری اسلامی بتواند به بهترین نحو بر بحران های خود غلبه کند و همچنین در این راه با چه موانعی روبرو است؟ در نظام سیاسی ما تدوین و انباشت تجربه کم‌رنگ است و جمهوری اسلامی برای اینکه بتواند مشکلات پیش روی خود را مدیریت کند باید تجربه متراکم انقلابی را تدوین و تبدیل به دانش کند وگرنه ما همیشه با یک بحران جدید روبرو هستیم؛ بحرانی که مدیریت جدید آن را جدید می‌پندارد درصورتی که شاید بارها در سال ها و دوره های قبل تکرار شده باشد. نکته دیگری که درمورد تلاطم ها باید به آن اشاره شود این است که حوزه بحران از فضای کاملا سخت خارج شده است(البته من معتقد نیستم که بحران های سخت تمام شده، اتفاقا فضای آبان ۹۸ کامل گویای آن بود که اپوزوسیون خشن کاملا زنده است و برای شورش ها و قتل های شهری برنامه جدی ریخته است) اما نکته اینجاست که جدی ترین حوزه ای که باید به آن پرداخت که ایجاد بحران نکند حوزه رشد آن یا احساس بحران توسط افکار عمومی است که نیازمند بازتعریف آن توسط جمهوری اسلامی است. در همین راستا چند پیشنهاد هم عرض میکنم: اول ،عبور از رویکرد محافظه کارانه سنتی نسبت به مدیریت افکار عمومی که در این حوزه باید سیاستگذاری افکار عمومی جمهوری اسلامی تغییر پیدا کند چرا که ما در جنگ روایت ها قرار داریم و احساس امنیت و احساس بحران نقش جدی تری ایفا می‌کند تا صحنه واقعی آن. دوم، جمهوی اسلامی مجبور به باز روایت خود و عبور از یک روایت سنتی به یک روایت جدیدتر، غیرمحافظه کارانه تر و غیررسمی تر است . امروز مسئله اصلی احساس بحران است و نه اصل بحران و باید از قرائت های رسمی و محافظه کارانه و سنتی از امنیت پرهیز کرد. و سوم، حرکت به سمت امنیت فرایندی به جای کیس محوری در بحث امنیت است چرا که ما در حوزه خطرهای های امنیتی چندان مشکل نداریم اما در مدیریت بسترهای بحران‌ساز امنیتی مشکل داریم مانند مسئله فروش نفت و یا ارز. به عنوان آخرین سوال، به نظر شما باتوجه به واقعیت‌های موجود، احتمال ایجاد چه بحران‌هایی در آینده وجود دارد؟ قطعا زمینه ایجاد بحران فراهم است چرا که ما کشوری در یک خلأ نیستیم یعنی تفاوت جمهوری اسلامی با یک کشوری مثل نیکاراگوئه این است که جمهوری اسلامی در یک رودخانه هموار نیست بلکه در یک رودخانه کاملا مواج قرار داریم و بنابراین کوچکترین ضعفی در کارکردها میتواند بستر یک حادثه شود. به نظرم یکی از جدی ترین بحران های پیش رو جمهوری اسلامی نوع مردم سالاری دینی آن است؛ واقعیت این است که اصلی ترین دغدغه امام خمینی و رهبرانقلاب بحث مردم سالاری دینی به معنای حقیقی آن بوده و هست که آن را امتیاز ویژه ای برای جمهوری اسلامی میدانند. یکی دیگر از بحران هایی که میتوان برای نسل جوان ذکر کرد، بی تفاوتی میان جوانان است. امروز ما در نسل جوان شاهد یک نوع تتلیزم یا تتلیزه هستیم که شخصیتی مانند تتلو و امثالهم جامعه ایرانی و به خصوص نسل جوان را به سمت یک نوع هرزگی ، هرزگی هم نه فقط هرزگی اخلاقی بلکه بی تفاوتی برده است واین صرفا آفت جمهوری اسلامی نیست بلکه آفت دنیای مدرن است
🔻 اینجا فلسطین، یهودی ها به کندن آسفالت ها و خراب کردن جاده ها و کارهایی از این دست در کرانه ی باختری روی آورده اند.... اسرائیل حتی یک گروه تروریستی نیست، یک بیماری روانی است که انگل وار خودش را با بشریت کشانده تا به امروز تاریخ، فلسطین و منطقه ی ما رسیده است. با این بیماری روانی باید مقابله کرد...
دعای اول.mp3
15.9M
📌 📒با موضوع: 📆 ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ 🎤 با سخنرانی: ❇️روزانه 15 دقیقه از ادعیه صحیفه سجادیه لذت ببریم و دیگران را نیز دعوت کنیم تا در ثوابش شریک شویم. 🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻آقا حجاب رو خود آخوندها درست کردن! اصلا تو قرآن نیومده❗️ ⚠️ازدواج‌سفید چه اشکالی داره که مخالفت می‌کنید؟ ⁉️ چرا میگید قربانی اصلی خود زنان هستند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️پخش زنده شبکه یک که غیر منتظره و یکباره پخش شد و صدا و سیما نتوانست سانسورش کنه
Panahian-Clip-ZekrHayeKoodakan.mp3
3.41M
🎵ذکرهای کودکان 🔹ذکرهایی که باید از ۳ سالگی تا ۷ سالگی برای تربیت دینی به کودکان آموزش داد 👶مجموعه کلیپ‌های تربیت فرزند (قسمت ۸)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا