eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2هزار دنبال‌کننده
71.3هزار عکس
74.5هزار ویدیو
2.9هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_703626423.mp3
13.39M
فایل صوتی برنامه سمت خدا 👤 📚 موضوع: شرح خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه ( خطبه قاصعه ) 🗂 حجم : ۱۳ مگابایت 🗓 یکشنبه سی ام آذر ماه ۱۳۹۹
درس یکصد و هفتاد و دوم تفسیر آیه ۱۶۷ سوره از تفسیر نور وَ قالَ الَّذِینَ اتَّبَعُوا لَوْ أَنَّ لَنا کَرَّهً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ کَما تَبَرَّؤُا مِنّا کَذلِکَ یُرِیهِمُ اللّهُ أَعْمالَهُمْ حَسَراتٍ عَلَیْهِمْ وَ ما هُمْ بِخارِجِینَ مِنَ النّارِ (۱۶۷) و(در آن موقع)پیروان گویند:ای کاش! بار دیگری برای ما بود(که به دنیا برمی گشتیم)تا از این پیشوایان بیزاری جوئیم،همانگونه که آنها(امروز)از ما بیزاری جستند.بدینسان خداوند اعمال آنها را که مایه حسرت آنهاست،به آنها نشان می دهد و هرگز از آتش دوزخ،بیرون آمدنی نیستند. نکته ها: * به فرموده روایات،در قیامت مواقف متعدّدی است،در برخی از آنها مُهر سکوت بر لب ها زده می شود وتنها با نگاه های پرحسرت به یکدیگر نگریسته و گریه می کنند. در بعضی موارد،از همدیگر استمداد کرده و در صحنه ای نسبت به هم ناله و نفرین می کنند. در این آیه می خوانیم که پیروان کفر نیز از حمایت ها و عشق ورزی های خود نسبت به رهبرانشان به شدّت پشیمان می شوند،ولی دیگر کار از کار گذشته و تنها حسرتی است که در دل دارند و با زبان می گویند: اگر ما باردیگر برگردیم،هرگز دنباله رو آنها نخواهیم بود. کسانی که اینقدر بی وفا هستند که از ما در این روز تبرّی می جویند،ما هم اگر به دنیا برگردیم،از آنان تبرّی خواهیم جست.آنها حسرت می خورند،ولی مگر از حسرت کاری ساخته است؟ * در آیات متعدّد،کلمه«خلود»در مورد عذاب بکار رفته است.بعضی«خلود»را مدّت طولانی معنا می کنند،ولی از جمله ی «وَ ما هُمْ بِخارِجِینَ مِنَ النّارِ» در این آیه استفاده می شود که«خلود»به معنای ابدیّت است،نه مدّت طولانی. ادامه دارد
1_699696759.mp3
4.47M
🌺شرح خطبه ۱۶ نهج البلاغه 🔴جلسه١-بخش‌دوّم ⏲ زمان 17:30 👆👆👆 🌸شرح خطبه ۱۶نهج البلاغه توسط استاد محمد علی انصاری 👇👇👇👇👇 ✨ اَلا وَ اِنَّ بَلِيَّتَكُمْ قَدْ عادَتْ كَهَيْئَتِها يَوْمَ بَعَثَ اللّهُ نَبِيَّكُمْ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ. 🔹 آگاه باشید که به راستی آزمون‌های شما، به همان حالتش در روزگاری که خداوند پیامبرش را برانگیخت بازگشته است. ✨ و الَّذى بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً، وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً، وَلَتُساطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ حَتّى يَعُودَ اَسْفَلُكُمْ اَعْلاكُمْ، وَ اَعْلاكُمْ اَسْفَلَكُمْ. وَ لَيَسْبِقَنَّ سابِقُونَ كانُوا قَصَرُوا، وَلَيَقْصُرَنَّ سَبّاقُونَ كانُوا سَبَقُوا. وَاللّهِ ما كَتَمْتُ وَشْمَةً، وَلا كَذَبْتُ كِذْبَةً، وَ لَقَدْ نُبِّئْتُ بِهذَا الْمَقامِ وَ هذَا الْيَوْمِ. 🔹سوگند به‌کسی که او را به حق برانگیخت، به یقین سخت درآمیخته می‌شوید و قطعاً نیک غربال می‌گردید و بی‌شک چون زیر و زبر شدن (اندرون) دیگ، زیر و زبر می‌شوید؛ تا اینکه فروترین‌تان برترین‌تان و برترین‌تان فروتنین‌تان می‌شود و به یقین پیشتازانی که واپس مانده بودند، پیش افتند و بسیار پیشی جویانی که پیش تاخته بودند، واپس مانند. به خدا سوگند، هیچ (نکته) خردی را پنهان نکردم و هیچ دروغی نگفتم و بی‌شک به این جایگاه و این روز آگاهانیده شده‌ام. ١۶ 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🍃🌸🌸🍃تفسیر نور،تفسیرآیات ۵۰الی ۶۱سوره 👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_545191025.mp3
4.04M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۶۷ - ۷۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی
📌 متن آیات تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 160 🔖 آیات: ۶۷ - ۷۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۶۷ بقره: «واذ قال موسی لقومه ان الله یامرکم ان تذبحوا بقرة قالوا اتتخذنا هزوا قال اعوذ بالله ان اکون من الجاهلین» و (به یاد آورید) هنگامی را که موسی به قوم خود گفت: «خداوند به شما دستور می‌دهد ماده‌گاوی را ذبح کنید (و قطعه‌ای از بدن آن را به مقتولی که قاتل او شناخته نشده بزنید، تا زنده شود و قاتل خویش را معرفی کند؛ و غوغا خاموش گردد.)» گفتند: «آیا ما را مسخره می‌کنی؟» (موسی) گفت: «به خدا پناه می‌برم از اینکه از جاهلان باشم!» ✅ آیه ۶۸ بقره: «قالوا ادع لنا ربک یبین لنا ما هی قال انه یقول انها بقرة لا فارض ولا بکر عوان بین ذلک فافعلوا ما تومرون» گفتند: «(پس) از خدای خود بخواه که برای ما روشن کند این ماده‌گاو چگونه ماده‌گاوی باشد؟» گفت: خداوند می‌فرماید: «ماده‌گاوی است که نه پیر و از کار افتاده باشد، و نه بکر و جوان؛ بلکه میان این دو باشد. آنچه به شما دستور داده شده، (هر چه زودتر) انجام دهید.» ✅ آیه ۶۹ بقره: «قالوا ادع لنا ربک یبین لنا ما لونها قال انه یقول انها بقرة صفراء فاقع لونها تسر الناظرین» گفتند: «از پروردگار خود بخواه که برای ما روشن سازد رنگ آن چگونه باشد؟ «گفت: خداوند می‌گوید: «گاوی باشد زرد یکدست، که رنگ آن، بینندگان را شاد و مسرور سازد.» ✅ آیه ۷۰ بقره: «قالوا ادع لنا ربک یبین لنا ما هی ان البقر تشابه علینا وانا ان شاء الله لمهتدون» گفتند: «از خدایت بخواه برای ما روشن کند که چگونه گاوی باید باشد؟ زیرا این گاو برای ما مبهم شده! و اگر خدا بخواهد ما هدایت خواهیم شد!»
🔰🔰🔰🔰🔰
📇 خلاصه متنی تفسیر سوره مبارکه 📆 جلسه: 160 🔖 آیات: ۶۷-۷۰ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 1⃣ در بیان شمارش نعم الهی بر بنی اسراییل و کفران آنها و سپس عذاب، به اینجا میرسیم که موسی از طرف خدا به آنها گفت گاوی را کنید. 2⃣همانند همیشه خداوند اصلا در مورد زمان و مکان این داستان هیچ نمیگوید چون اینها نقشی در فهم معارف قرانی ندارند و قرآن، است نه کتاب داستان. 3⃣اگرچه در شروع آیه از ذبح گاو شروع میکند اما فی الجمله این را میفهمیم که اینها کسی را کشتند اما قاتل ناشناس بود. پس پیش حضرت موسی رفتند تا راهی نشان دهد که قاتل شناسایی شود، خدا گوید خاصی را ذبح کنید و گوشتش را به بدن مقتول بزنید تا زنده شده و قاتل را معرفی کند! 4⃣هیچ پیغمبری در مسایل دینی به میل و هوای خود سخن نمیگوید لذا این برای نبوت عامه است. پس وقتی بنی اسراییل به موسی گفتند که با این راه حلت انگار میخواهی ما را مسخره کنی! حضرت میفرماید من به خدا پناه میبرم از اینکه باشم چون اگر جهل در من نبود من معصیتی نخواهم کرد. 5⃣ آن است که «بوسیله آن، خداوند رحمان عبادت شود و بهشت کسب شود»(العقل ما یعبد به الرحمن و یکتسب به الجنان) نه این که افکارش میتواند انسان را بهشتی یا جهنمی کند. لذا موسی فرمود چون من هستم و جهل در من راه ندارد پس استهزاء هم در من نخواهد بود. من این را از جانب خدا میگویم حال چگونه میتوانم به مسخره بگویم. 6⃣یک موحد هیچگاه به پیامبر نمیگوید که از «خدایت» بخواه مشکلاتمان را حل کند اما بنی اسراییل اینطور موسی را خطاب میکردند چنانکه در جهنم هم جهنمیان به خازنان گویند از خدایتان بخواهید ما را برگرداند. 7⃣با این که سخن از بود نه «بقر» یعنی حرف از فرد خارجی و گاو مشخصی بود اما باز هم بنی اسراییل اطاعت نکرده و گفتند این برای ما مشتبه است سپس درباره گاو پرسیدند یعنی «ما هی» به سن بوده نه چیستی ماهیت گاو. خدا به موسی گفت بگو این گاو میانسال است، نه گاوی است که بخاطر آبیاری زمین و شخم زنی، پیر و باشد و نه نوزاد است. او از هر عیبی (بالاتر از سالم) است.(مسلّمة لا شیة فیها) 8⃣سپس خدا گوید بروید انجام دهید! باز هم اطاعت نکردند و گفتند از خدایت بپرس رنگش چه باشد؟ موسی گفت خداوند فرموده این گاو، رنگ است و زردیش خالص است. در روایت است که اگر این همه سوال نمیکردند این همه تکلیف سختتر نمیشد. در آخر گفتند «حالا حق را آوردی». این طرز سخن گفتن با پیامبر صحیح نیست، بجای اینکه بگویند الان برای ما روشن شد گفتند را آوردی! طوری گفتند که انگار تا حالا حضرت، حق نمیگفت. پس گاو را ذبح کردند اما قرآن میفرماید باز هم نزدیک بود حتی همین امر را هم انجام ندهند! 9⃣در ادامه قرآن گوید: شما کسی را کشتید و هر کدامتان گفتید من نبودم!(تَدّارعتم فیها) یعنی توطئه ای دسته جمعی کردید تا درع و شک در شناسایی سبب شود قاتل پنهان بماند اما خدا آن را میفهمد که در باطنتان چیست و قاتل را نشان میدهد. حال مقداری از گاو مرده را به مرده مذکور بزنید تا زنده شود و را ببینید. در پایان میفرماید شما این آیه را هم دیدید اما باز هم برگشتید. اینگونه خدا نشانه هایش را به شما نشان میدهد تا تعقل کنید. 0⃣1⃣چرا را انتخاب کردند؟ چون اینها، طبق رسم معمول مصر، گاو را میپرستیدند و سامری هم از همین عوام سواستفاده کرد. خدا هم در اینجا گاو را انتخاب کرد تا بفهمند که از کشتن گاو آسیبی به اینها نمیرسد. و همچنین از برخورد یک مرده به مرده دیگر ایجاد شد و باطن آنها فاش شد تا قیامت را باور کنند که مرده زنده شده و همه رازها هم فاش میشود. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜