eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2هزار دنبال‌کننده
70.8هزار عکس
74هزار ویدیو
2.9هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥میمونِ مسلمون دیده بودی شما !؟ 🔻بچه مذهبی هایی که خوک‌ و میمون از قبر میان بیرون بخاطر کارهایی که نکردن !😳 🎙دکتر علی تقوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱کلام رهبر: «بخوانید» مذهبی ها حزب الله ی ها مسلمونا این کلام رهبر را بشنوید👇 هیچ کس نباید باشد که روزی بر او بگذرد و...
✌رهبر انقلاب: به دروغ میگویند که «اختلاف ایران و آمریکا از روز سیزده آبان ۵۸ شروع شد»/ آمریکایی‌ها از انقلاب با ملت ایران درافتادند / ساواک را چه کسی درست کرد؟ 🔹️رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان: ✏️ مبارزه‌ی ملّت ایران با استکبار آمریکایی ناشی از سلطه‌گیری ظالمانه‌ی وقیحانه‌ی دولت آمریکا بر ملّت عزیز ما و کشور ایران عزیز ما بود. سعی تاریخ‌نویسان منحرف‌کننده‌ی حقایق این است که بگویند اختلاف بین ایران و آمریکا از روز سیزده آبان ۵۸ شروع شد. این دروغ است. آمریکایی‌ها از اول انقلاب و از پیش از انقلاب و از سالها قبل از انقلاب با ملّت ایران درافتادند، هر چه توانستند علیه ملّت ایران تلاش کردند. ✏️ حالا قبل از ۲۸ مرداد سال ۳۲ هم حضور آمریکایی‌ها و تلاش آمریکایی‌ها داستان مفصّلی است؛ لکن آن چه که جلوی چشم همه وجود داشته است بیست و هشت مرداد است. یک حکومت ملّی مردمی در ایران بر سر کار بود آمریکایی‌ها آمدند با خیانت به حسن اعتماد به آن دولتی که ساده‌لوحانه به آمریکا اعتماد کرده بود وارد میدان شدند آن دولت را سرنگون کردند حکومت ظالمانه‌ی شاه را به وجود آوردند. ملت ایران سالهای متمادی لمس کرد دشمنی آمریکا را. ✏️ آمریکاییها در ایران کودتا کردند، در دهه‌ی ۳۰ ساواک را به وجود آوردند، مرکز شکنجه و فشار بر مبارزان و بر آزادیخواهان. چه قدر جوان، چه قدر انسان مؤمن، چه قدر انسان آزادیخواه در شکنجه‌های عوامل و کارگزاران جنایتکار ساواک شاه، مرکز اطلاعاتی شاه یا مردند یا ناقص‌العضو شدند یا شکنجه شدند. ✏️ ساواک را کی درست کرد؟ ساواک را عوامل آمریکایی درست کردند. شیوه‌های شکنجه را آنها یاد دادند. دهها هزار مستشار را‌ آوردند داخل ایران که هم مفتخوری کنند، هم دخالت کنند در امور ارتش و اطلاعات و دولت و همه چیز، هم جاسوسی کنند، هم نفوذ کنند، هم فرهنگ ملت را تغییر بدهند، سلطه‌ی خودشان را روز به روز، سلطه‌ی آمریکا را بر کشور زیاد کنند. ۱۴۰۳/۸/۱۲ 🖼 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
✌رهبر انقلاب: ایران در مقابله با استکبار جهانی هیچگونه کوتاهی‌ای نخواهد کرد/ این کار صرفاً انتقام نیست، یک مقابله‌ی منطقی منطبق با اخلاق و شرع و قوانین بین‌المللی است 🔹️رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان: ✏️ من قبل از آن که وارد صحبت بشوم، اشاره میکنم به مطالبی که این جوانان عزیز به عنوان پیشنهاد، به عنوان نظر در زمینه‌ی مقابله‌ی با استکبار ذکر کردند، این را من عرض بکنم، همه بدانند، جوانهای عزیزمان بدانند، ما در مقابله‌ی با استکبار همه‌ی آنچه که باید و شاید برای آمادگی ملت ایران انجام بگیرد، چه از لحاظ نظامی، چه از لحاظ تسلیحات، چه از لحاظ کارهای سیاسی، هر آنچه لازم باشد حتماً انجام میدهیم و الان هم بحمداللّه مسئولین مشغول انجام این کارها هستند. ✏️ مطمئناً ملت ایران و مسئولین کشور در حرکت کلی و جهت مقابله‌ی با استکبار جهانی و دستگاه جنایتکار حاکم بر نظم جهانی امروز قطعاً و انصافاً هیچگونه کوتاهی نخواهند کرد. این را مطمئن باشید. ✏️ بحث، بحث صرفاً انتقام نیست. بحث یک حرکت منطقی است، بحث مقابله‌ی منطبق با دین و اخلاق و شرع و قوانین بین‌المللی است و ملت ایران و مسئولین کشور در این جهت هیچگونه تعلّلی و کوتاهی نخواهند کرد. این را مطمئن باشید. ۱۴۰۳/۸/۱۲ 🖼 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا نقاشی دیجیتالی جدید حسن روح الامین بمناسبت سالگرد شهادت 😎دواعش داخلی، در سال ۱۴۰۱👈هفتاد نفره به شهید آرمان علی وردی در اکباتان تهران، حمله کردند و او را به عنوان، طلبه بسیجی و پیرو امام خامنه ای، قطعه قطعه کردند. همین لشگر به شهید حمید پورنوروز در لاهیجان حمله کردند و با ضربات متعدد چاقو، این جانباز و مدافع حرم را در روز روشن مظلومانه شهیدش کردند. ۱۵ حیوان انسان نما، شهید روح الله عجمیان را در کرج  تکه تکه کردند،  بدنش را روی آسفالت خیابان کشیدند، لشگر منافقین داخلی، دیگر شهدای امنیت را نیز یا با ماشین زدند، یا با گلوله و یا با شمشیر و‌ قمه زدند و یا از روی پل هوایی به پایین پرت کردند و ... ... 🔥 آن قدر زیاد است که؛ حتی به _نوه_ها هم می‌رسد. 🔹 🇮🇷حالا معلوم میشه چرا یک عده ای مسلمون داخل جمهوری اسلامی، پارسال در اغتشاشات، مدافعان امنیت را مثل آرمان علی وردی و روح الله عجمیان، شکنجه کردند و سپس آنها را تکه تکه کردن و الان هم در قبال کشتار وحشیانه رژیم کودک کش اسرائیل👈 یا ساکت هستند و یا خفه خون گرفته اند، بله پول حرام، لقمه های حرام و قدرت رسانه و فضای مجازی در بستر شبکه های اجتماعی در تحریف و...
💢پاسخ رهبر معظم انقلاب به درخواست یک دانشجو برای تسلیح ایران به سلاح هسته‌ای: ایران هرآنچه باید برای مقابله با دشمن لازم باشد مجهز می‌شود
🌷🌷مبحث ١۵۴٨ آبان ۱۴۰٣ شمسی باور کنیم: خطر در کمین است! آسیب شناسی باورها در قرآن کریم؟! 💖 یا مومن 🤲 با عرض سلام و امید به داشتن ایمان راسخ پیشگفتار : کلمه ایمان با مشتقاتش ۸۱۱ بار در قرآن مجید آمده است و این کثرت، دلیل بر اهمیت موضوع ایمان (باور خدا) میباشد! دو سوره در قران مجید به نام مومنون (سوره ٢٣) و مومن (سوره۴٠) وجود دارد . مومن ،یکی از صفات خداست. یعنی خداوند ،مخلوقاتش را باور دارد و به زبانی دیگر ،خدا ،آفریده هایش را باور دارد. و مومنون یعنی خدا باوران، یعنی انسانها ،که آخرین و کاملترین موجودات هستی هستند، خدا را باور دارند البته به انحاء مختلف : مانند ایمان فطری، زبانی، قلبی و عملی . [[🦋 نکته : زمانی امام المسلمین،حضرت آیه الله خامنه ای، در دیدار با مدیران صدا و سیما، هشدار دادند و فرمودند: تغییر باورهای مردم ، مهمترین هدف جنگ نرم دشمن است.!!! ]] حال سوال اینست؟ کدام باور قابل تغییر است؟! در پاسخ این سوال اساسی، به سراغ قرآن ( کتاب بهتر زیستن) میرویم. از منظر قران کریم، ۴ نوع باور داریم که سه نوع آن آسیب پذیر و قابل تغییر است و فقط یک نوع آن ،هرگز تغییر پذیر نیست. پس بر امت وفادار ،خاصه نوجوانان و جوانان عزیز ،خصوصا دانش اموزان و دانشجویان و طلبه ها فرض است : دارای باوری باشیم که با هجمه، شبیخون، غارت، تاراج و ناتوی فرهنگی دشمنان در جنگ نرم ،تغییر نکند. ۱-ایمان حرفی یا باور قابل تحریف: وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَٰلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ. حج ١١ ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم هستند ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ در حرف ﻣﻰ ﭘﺮﺳﺘﻨﺪ ، ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺧﻴﺮﻱ [ ﭼﻮﻥ ﺛﺮﻭﺕ ، ﻣﻘﺎم ﻭ فرزند ] ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﺳﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻳﺎﺑﻨﺪ ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻠﺎﻳﻲ [ ﭼﻮﻥ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ، ﺗﻬﻴﺪﺳﺘﻲ ﻭ ﻣﺤﺮﻭﻣﻴﺖ ﺍﺯ ﻋﻨﺎﻭﻳﻦ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ]ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﺳﺪ [ ﺍﺯ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﺧﺪﺍ ]ﻋﻘﺐ ﮔﺮﺩ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ [ ﻭ ﺑﻪ ﺑﻲ ﺩﻳﻨﻲ ﻭ ﺍﺭﺗﺪﺍﺩ ﻣﻰ ﮔﺮﺍﻳﻨﺪ ] ، ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﺯﻳﺎﻥ ﺁﺷﻜﺎﺭ . یعنی باور زبانی، باوری که از گفتار تجاوز نمیکند و هرگز به عمل و قلب نمیرسد! وا اسفا از چنین باوری که با کوچکترین تشر دشمن جنی و انسی به باد میرود و فورا ، تغییر میکند!!! ۲- ایمان فصلی یا مو سمی🌓 فَإِذَا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ يُشْرِكُونَ. عنکبوت ۶۵ پس هنگامیکه سوار کشتی شوند( و امواج حوادث انان را به چپ و راست بلرزاند) فرا میخوانند، خدا را. با اخلاص تمام برایش دیندار شوند. و چون از خطر دریا به ساحل نجات (خشکی) رسیدند، باز ایشان همتا پرست، میشوند و شرک میورزند!!🌾 یعنی: در طوفان حوادث :خدا، آری! در سایه درختان: خدا، هرگز! متاسفانه این نوع از باور مردم، در جنگ نرم دشمن، براحتی در معرض تغییر است. ۳- ایمان نفاق یا باور دو شخصیتی وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ. بقره ١۴ و هنگامیکه منافقان و دو رویان، دیدار کنند خدا باوران را، میگویند: ما نیز ایمان آوردیم و مومن هستیم. و زمانیکه با شیطانهای خود خلوت کنند، میگویند: ما با شمائیم !!... لذا اینگونه باورهای منافقانه به شدت در معرض تغییر است. پناه بر خدا. ۴- ایمان حقیقی و ناب که هرگز قابل تغییر نیست. إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَٰئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ. حجرات ١۵ این است و جز این نیست، خدا باوران راستین کسانی اند: باور دارند خدا و فرستاده اش را، سپس هرگز تردید به دل راه ندهند و تلاش و مجاهدت کنند در راه خدا با دارائی شان و جانشان. آری اینان، خود، راست کردارانند.💞 پس نشانه ایمان و باور حقیقی ،ناب و تغییر ناپذیر به شرح ذیل است : ۱- ایمان به مدیریت معنوی حاکم بر جهان یعنی خدا،یعنی باور راستین مبدا و معاد ۲-باور نبوت و رسالت انبیاء و باور تعالیم رهائی بخش انبیاء و اولیاء.( قرآن و...) ۳- این باور، تردید ناپذیر است ۴-جهاد در راه خدا با مال یعنی: انفاقات واجب( خمس و زکات و نفقه همسر و فرزندان) و انفاقات مستحب (صدقه و احسان و هرنوع کمک به امر خیر و نیازمندان و...) ۵- جهاد در راه خدا با جان یعنی ایثار و شهادت و جانبازی و آزادگی ۶- گرفتن مدال افتخار صداقت در قول و عمل و اخذ مهر تائید از خداوند منان. 🌷سیروس کامران ماوردیانی🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ویدئوی جدید ✌️ 👈 این قسمت: اهل کار و خدمت بود نه بر هم زدن آرامش مردم ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید این خانم که گول شعارهای زن زندگی آزادی رو خورده چی میگه ━━━═━━⊰❀🦋❀⊱━━═━━━
چگونه میگویید رژیم صهیونیستی ضعیف شده؟!.mp3
17.7M
✅چگونه می گویید رژیم صهیونیستی ضعیف شده که هر روز یکی از فرماندهان را ترور میکنه؟ 1⃣مقایسه دو تاریخ قبل و بعد انقلاب این رژیم پاسخ روشنی است به سوال، سوال کننده 2⃣قمه کشی نشانه قوت است یا ضعف؟ |
@tahlilgar_siasi _.mp3
23.24M
بررسی واکنش ایران به حمله اسراییل 👤علی پیروز و پویا داوری |
M2-J06.mp3
21.94M
🎙 بشنوید | صوت درس خداشناسی 📖 درس ششم 👤 استاد احمد سعیدی 📚
صوت پیش نشست خیال به مثابه ساحت وجودی ....mp3
22.23M
🔸️خیال به مثابه ساحت وجودی و فضای مجازی 👤دکتر عبدالله صلواتی استادتمام دانشگاه شهید رجایی 👤ابراهیم معظمی گودرزی دکترای جامعه‌شناسی و پژوهشگر فرهنگی مجازی
D1739053T13628553(Web)-mc.mp3
16.98M
🔘چگونگی تربیت نسل مهدوی 👤استاد تراشیون در عصر غیبت حضرت ولی عصر عجل الله تمام ارکان یک جامعه بایستی پویا و به صورت جدی در مسیر آماده سازی ظهور حضرت حرکت کنند و این مختص یک بخش نیست، بلکه جامعه‌ای که می‌خواهد خود را منتظر ظهور حضرت بداند باید در همه بخش‌ها ورود پیدا کند. |
yylb_تاریخ_اروپا_1.mp3
12.66M
دوره تاریخ اروپا جلسه اول 👤استاد احسان عبادی |
1403.08.06 نشست پنجم فیلترینگ.mp3
31.13M
🔶 فیلترینگ؛ جدی‌بودن یک ساده‌سازی 👤دکتر محمدی‌نیا جایگاه فیلترینگ در جامعه 02:30 فناوری و نابودی سیاست 09:00 آزادی چیست؟ رابطه آزادی و فلسفه 10:20 مذاکره با صاحبان سکو 16:20 👤دکتر آرانی نظر عوام و خواص 26:00 مدیریت افکار جامعه 29:00 👤دکتر مشکی آزادی و داده‌های اطلاعات 42:00 سلطه بر فکر و داده‌ها 47:00 👤دکتر سوزنچی ساده‌سازی، چگونه؟ 51:00 دوگانگی ایران در فیلترینگ 55:00 🖇جمع‌بندی گردش مالی فیلترینگ 01:08:10
آیا ایران مقابل اسرائیل «آرایش جنگی» گرفته؟ - حسین صمصامی.mp3
47.98M
▫️آیا ایران مقابل اسرائیل «آرایش جنگی» گرفته؟ 👤حسین صمصامی |
1403-08-10-OstadElahi.mp3
6.17M
برخورداری از دستگاه محاسباتی صحیح و داشتن بصیرت، عامل بازدارندگی در فتنه‌ها 📑 در این برنامه برخی از مهمترین اختلال‌ها در دستگاه محاسباتی همانند «اعتماد به ظواهر ایمانی»، «یکی دانستن وظیفه امام و امت» و «بزرگ دیدن دشمن و در نظر نگرفتن نصرت الهی» مورد تحلیل قرار گرفته است. 👤 سخنرانی حجت الاسلام دكتر صفدر الهی راد در جمع اساتید، کارکنان و دانش‌پژوهان موسسه امام خمینی ره
🔰آیا رقص در جهنم جایگزینی برای حقیقت و عدالت است؟ ✍🏻رسول لطفی 📍شروین حاجی‌پور خواننده جوانی که این روزها مجدد با ترانه «ستاره‌ها» در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. شعری که در امتداد آثار دیگرش از جمله شعر نمادین «برای...» قرار دارد و جهانی نمادین را می‌سازد که دال مرکزی آن امر روزمره است. شعر شروین، رقصی است در جهنمی که او با واژه‌ها ساخته است؛ جایی که گویا جنگ و مقاومت جای خود را به روزمرگی‌های کوچک، به رقص و بوسه و خنده‌های زودگذر سپرده‌اند.
🔹شروین با انتخاب زیست روزمره به جای مقاومت، جهانی خلق کرده که در آن، عدالت و حقیقت خاموش شده‌اند. او از زندگی روزمره‌ای پست و حقیر می‌گوید که در آن، حقیقت و عدالت قربانی می‌شوند و همه چیز به شعله‌های زودگذری بدل می‌شود که به محض سوزاندن خاموش می‌شوند. زندگی در لحظه و اکنونی چیزی است که جایی برای حقانیت و عدالت باقی نمی‌گذارد و بر هیچ اصل استواری تکیه نمی‌کند. 🔸او در این جهان نمادین، معنای زندگی را نه در مقاومت و حقیقت، بلکه در لحظه‌ای زودگذر از سرخوشی روزمره جست‌وجو می‌کند. اما آیا چنین زیستی، زیست واقعی است؟ آیا زندگی را می‌توان بدون درگیر شدن با حقیقت، بدون مواجهه با سختی‌های مقاومت، تداوم بخشید؟ این روزمرگی، برخلاف جلوه آرام و بی‌تفاوتش، در اصل نوعی فرار است؛ فرار از ضرورت رویارویی با واقعیت، فرار از مسئولیت انسانی، و فرار از ارزش‌های بنیادینی چون عدالت و حقیقت. او به‌ظاهر از زندگی دفاع می‌کند، اما شاید زندگی را به شکل سطحی و سایه‌واری فروکاسته است. 🔹این نگاه که لحظات بی‌پایان شادی و بوسه می‌توانند پناهی برای انسان در برابر جنگ باشند، به نوعی، واقعیت را تحریف می‌کند. شروین از روزمرگی تجلی دیگری می‌سازد، اما در همان حال، شبحی از زندگی را در برابر ما قرار می‌دهد؛ زندگی‌ای که از جوهر مقاومت تهی است، بی‌خبر از عمق حقیقت و عدالت. او در شعری که سروده، گویی ما را دعوت می‌کند به دنیایی که شاید زیبا به‌نظر برسد، اما در واقعیت، معنایی عمیق را در خود پنهان ندارد. آیا روزمرگی و تفریح در میانه جهنم، به ما تسلی واقعی می‌بخشد یا تنها راهی برای فرار از مسئولیت است؟ آیا زندگی روزمره‌ای که شروین ترسیم می‌کند، نه نوعی رهایی بلکه سقوط به بی‌معنایی نیست؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 دشمنان فضای باز 👤محمدعلی غمامی؛ عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم 📍هم مخالفین و هم موافقین فیلترینگ، دشمنان فضای باز هستند یعنی نمی‌توانند ببینند که همزمان هم فضاهای اصیل و هم فضاهای جدید کاملا باز باشند و مردم خودشان در این بین انتخاب نمایند. بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📌افق‌گشایی در جهان روایت‌ها ✍🏻محمدجواد استادی 🔸در جهان کنونی با همه پیچیدگی‌ها، تعارض‌ها و کشمکش‌های فراوانش، تنها زمانی می‌توان بر دیگران تأثیر گذارده و نقش هدایتگر مبتنی بر قدرت را ایفا نمود که در جایگاه راهبری و کنترل افکار عمومی قرار گیریم. ساخت انگاره‌های عمومی در جهان اساسی‌ترین هدف و اصلی است که قدرت‌ها و یا هر ایدئولوژی آن را پیگیری می‌کنند. امروز «روایت» مهم‌ترین ابزار برای تحقق این امر مهم است. از این رو می‌توان گفت جهان کنونی، جهان روایت‌هاست. 🔹امروز روایتی که بر دیگر روایت‌ها غلبه و با توده‌های گسترده مردم ارتباط برقرار کند روایت غالب خواهد بود و این روایت افکار و نگره‌ها را بر اساس اهداف و نگاه‌های صاحب روایت، شکل می‌دهد. مروری بر تاریخ استعمار و جریان‌های بهره‌کش نشان می‌دهد ایشان همواره از عنصر فرهنگ و ابزار روایت به عنوان بستری زمینه‌‌ای برای گسترش اهداف و برنامه‌های خویش بهره برده‌اند. 🔸«مقاومت» کلان‌مفهومی است که امید آزادگان و افق‌گشای حرکت ایشان در راستای رهایی از بندهاست. به همین خاطر است که همواره مستکبران کوشیده‌اند مفهوم مقاومت را تقلیل داده و از آن تصویری معکوس و مبتنی بر خشونت ارائه دهند. در این میان چنانچه اشاره شد بهترین بستر برای تبیین مفهوم مقاومت و توسعه و گسترش معنایی آن، بهره‌مندی از روایت و قالب‌های متنوع آن است. در میان همه قالب‌های روایت مدرن، رمان و ادبیات داستانی به دلیل ویژگی‌های متعدد از جمله برخورداری از زبان حس‌آمیز، عمومی بودن، در دسترس بودن، جذابیت، قصه‌بنیاد بودن و مواردی از این دست بهترین ابزار برای انتقال معناست. 🔹اکنون که یکی از چهره‌های تابناک مقاومت یحیی سنوار به شهادت رسیده، فرصتی برای واکاوی ابعاد پوشیده‌تر این شخصیت است. در کنار همه وجوه شخصیتی سنوار از جمله سیاست‌ورزی، رشادت، شجاعت و امثال آن، توجه و دریافت دقیق او از اهمیت روایت قابل توجه است. یحیی سنوار در طول دورانی که در اسارت رژیم جعلی صهیونیستی بود اقدام به نگارش رمان مهمی به نام «خار و میخک» آن هم به زبان عبری کرد. سنوار به خوبی دریافته بود برای انتقال معنای مقاومت و بازتاب ملموس و قابل درک آنچه بر ملت مظلوم فلسطین گذشته و می‌گذرد باید از زبان داستان بهره برد. سنوار در این رمان به بهانه روایت زندگی جوانی فلسطینی به نام احمد که در مسیر آزادی مبارزه می‌کند تصویری دقیق از زندگی جامعه فلسطین و نوع مبارزه آن‌ها برای دست یافتن به استقلال ارائه می‌کند. 🔸یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این رمان که با استقبال منتقدان ادبی نیز روبه‌رو شده ارائه تصویر واقع‌گرایانه از زیست معاصر و روزمره در فلسطین است. شاید بتوان گفت «خار و میخک» حکم یک سند تاریخی البته در زبان ادبی را دارد. می‌توان مدعی شد خواننده این رمان از منظر تاریخی و اجتماعی با آنچه در سالیان گذشته بر فلسطینیان گذشته آشنا می‌شود و از ارجاعات تاریخی دقیق بهره‌مند است. 🔹سنوار زبانی ساده و روان را برای روایت داستان خویش انتخاب کرده و این زبان امکان برقراری رابطه با طیف وسیع مخاطبان از فرهنگ‌های گوناگون را می‌یابد. از دیگر نقاط قوت این رمان، طرح مسئله مهم فرهنگ فلسطین است. شاید به دلیل شرایط سختی که در همه این سالیان بر فلسطینیان گذشته کمتر به عناصر فرهنگی ایشان توجه شده باشد. خار و میخک با جزئیاتی ارزشمند و جذاب، آداب و رسوم فلسطینیان را بازتاب داده و فرهنگ غنی این سرزمین را به جهانیان معرفی می‌کند. برخی این رمان را عاملی الهام‌بخش برای آزادی‌خواهان و ورود ایشان به عرصه مبارزه و ظلم‌ستیزی می‌دانند. با مروری بر بررسی نشریات ادبی جهان درباره این رمان ویژگی‌های مهمی پدیدار می‌شود. 🔸روایت ملموس و صادقانه، توجه جدی به مسئله نمادپردازی، تقویت ادبیات مقاومت در تراز جهانی، مسئله‌شناسی و تصویرسازی از جمله مهم‌ترین این موارد است. اوج نمادپردازی در نام این رمان هویداست، خار نشان سختی و رنج و میخک نماد شادی و امید است. سنوار می‌خواهد در این رمان تضاد میان رنج و امید در زندگی فلسطینیان را نشان دهد. 🔹سنوار در خار و میخک می‌گوید در سخت‌ترین شرایط نیز می‌توان به امید آینده‌ای پیروز و روشن زندگی کرد. حماس نمونه اعلای این تفکر است که عینیت یافته است. زندگی یحیی سنوار و شهادت حماسی او خود نشان از امکان زندگی آزادی‌خواهانه و سربلند در عین سختی و محدودیت است. امید است به زودی ترجمه این رمان منتشر و در اختیار همه علاقه‌مندان قرار گیرد.
56.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 اسلام سیاسی ۴۵۰ ساله درسگفتار تاریخی و تحلیلی اسلام سیاسی از محقق کرکی تا انقلاب اسلامی 🎙حجةالاسلام علی امیری ♻️ اسلامِ میدان‌دار و تمدن‌سازی که بذر آن را محقق کرکی کاشت، در چند برش و نهضت بزرگ تاریخی رشد کرد و ریشه دوانید و اکنون به درخت تناوری تبدیل شده که دنیا نمی‌تواند در هیچ تحول و کنشگری کلانی آن را نادیده بگیرد. بررسی پنج نهضت بزرگ معاصر(نهضت محقق کرکی، نهضت سید جمال‌الدین اسدآبادی، نهضت تنباکو، نهضت مشروطه، و انقلاب اسلامی ) این تمدن را به عنوان یک موجود زنده واحد در حال تکامل تصویر می‌کند که جریان عظیم اسلام سیاسی کنونی را به نمایش گذاشته است. 🌐 لینک‌ دانلود جلسات دوره 👇 http://m-soda.ir/courses/eslam-siasi/