📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ١٣٣ نهجالبلاغه*
(آیت الله مکارم)
❇️ *قرآن کتاب جاويدان:*
🌴امام (عليه السلام) در اين بخش کوتاه از کلامش، به اهميّت کلام الله، قرآن مجيد مى پردازد و با سه جمله کوتاه و گويا، حق مطلب را ادا مى کند.
🟠در جمله اوّل اشاره به هدايت قرآن در هر زمان و هر مکان و در هر شرايط و هر دوران مى نمايد،
گر چه ظاهراً خاموش است ولى با صد زبان، پيوسته سخن مى گويد و هر کس در کنار آن بنشيند و گوش هوش به آن بسپارد آواز قرآن را مى شنود که درس هاى زندگى سعادت بخش را پيوسته در گوش انسانها فرو مى خواند.
✅جمله «لاَيَعْيَا لِسَانُهُ» (زبانش خسته و ناتوان نمى شود) ممکن است اشاره به اين باشد که گذشت زمان هرگز حقايق قرآن را کهنه نمى کند، و چنانکه در روايات وارد شده همواره تازه و شاداب است.
🟦و در جمله دوّم اشاره به نکته ديگرى مى کند و آن مسأله *حافظيّت قرآن* است،
👈 همان گونه که يک خانه مستحکم که داراى ستون هاى استوار است اهل خود را از گزند حوادث، گرما، سرما، حيوانات درنده و دشمنان و سارقان حفظ مى کند،👈 قرآن مجيد نيز پيروان خود را در چنبر تعليمات خود گرفته و از انحراف و گمراهى و وسوسه خناسان و دستبرد شياطين محفوظ مى دارد
🔰و در سوّمين جمله به اين حقيقت اشاره مى فرمايد که *هر کس در سايه قرآن قرار گيرد و به يارى قرآن برخيزد، قدرتى شکست ناپذير مى شود* ،
👈 چرا که *قدرت هدايت قرآن از قدرت خداوند سرچشمه گرفته و قدرت خداوند شکست ناپذير است،*
🌴 و به مصداق «(إنْ يَنْصُرْکُمْ اللهُ فَلاَ غَالِبَ لَکُمْ)آل عمران، آيه 160.;
اگر خدا شما را يارى کند هيچ کس بر شما چيره نمى شود»، *آنان که مشمول يارى قرآن شوند از هيچ دشمنى شکست نمى خورند.*
🌴💠🌴💠🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ١٣٣ نهجالبلاغه*
(آیت الله مکارم)
❇️ *رسالت خاتم الأنبيا:*
💠 امام (عليه السلام) در اين بخش، در چند جمله کوتاه و پرمعنا از پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله) سخن مى گويد، مى فرمايد : 🔻🔻
*«خداوند او (پيامبر اسلام) را پس از يک دوران فترت و فاصله، از پيامبران پيشين فرستاد، به هنگامى که هر کسى به گونه اى (از مذهب خود) سخن مى گفت (و نزاع در ميان آنها در گرفته بود) »*
💠 تعبيـر به «تَنَـازُع مِـنَ الاَْلْسُنِ» اشاره به اين است که *گفتگوهاى پيروان مذاهب مختلف، اعم از بت پرستان و اهل کتاب و آنان که به هيچ مذهبى ايمان نداشتند، يک گفتگوى منطقى با محتواى فکرى و عقلى نبود،*
👈 بلکه هر کدام براى اثبات حقانيّت خود الفاظى از روى تعصّب به هم مى بافتند، و همين نزاع و اختلافهاى لفظى گاه سرچشمه جنگها و خون ريزيهاى شديدى مى شد.⚠️
💠در اين جا امام (عليه السلام)، به دو نکته اشاره مى فرمايد : 🔻
❇️نخست اين که : 🔻
🌴 پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) مسير پيامبران پيشين را ادامه داد، چرا که مسير همه آنها از نظر کلى يکى است،
💠و ديگر اين که : برنامه هاى آنها را به کمال رسانيد و نبوت را به او ختم کرد.
💠و در پايان اين فراز مى فرمايد : *«پس او در راه خدا با کسانى که به خدا پشت کرده، و آنها که براى او همتايى قرار داده بودند به جهاد پرداخت»*
💠در واقع *کافران دو گروه بودند :*
🟠 *گروهى که به کلى خدا را به فراموشى سپرده و اعتقادى به حق نداشتند*
🟠و *گروه ديگرى که مشرک بوده و براى خداوند همتايانى قرار داده بودند.*
🌴 *پيامبر (صلى الله عليه وآله) با هر دو گروه جهاد کرد، نخست جهاد فرهنگى و تبليغى; سيزده سال تمام به اين جهاد پرداخت و گروه زيادى را از اين طريق به آيين اسلام درآورد. سپس هنگامى که مشاهده کرد گروه معاندان و بندگان زر و زور، سدّ راه مردم پاکدل و مانع پذيرش آيين خدا هستند، دست به جهاد نظامى زد تا مانع را از سر راه بردارد، بى آن که کسى را مجبور به پذيرش آيين خود کند، چرا که (لاَ إکْراهَ فِي الدِّينْ).*
📙کوتاه سخن اين که : امام (عليه السلام) در اين عبارت، *تمام برنامه پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله) را در جهاد خلاصه مى کند، جهادى که مفهوم وسيعى دارد و هرگونه تلاش و کوشش را براى پيشرفت آيين حق شامل مى شود.*
📙تعبير به «جَاهَدَ فِي اللهِ» اشاره لطيفى به اين نکته است که او هرگز نه در بند مال بود، و نه مقام، و نه جاه، و نه جلال، بلکه، تنها براى خدا و نجات بندگان او تلاش و جهاد نمود.
🌴💠🌴💠🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ١٣٣ نهجالبلاغه*
(آیت الله مکارم)
❇️ *دنيا آخرين نقطه ديد کوردلان:*
🌴 امام (عليه السلام) در اين بخش ـ نکات لطيف و جالبى را در عين فشردگى عبارات بيان فرموده و به اصولى که رهگشاى زندگى انسانهاست توجه داده است.
💎نخست مى فرمايد : *«به راستى که دنيا منتهاى ديد کوردلان است»*
🔰و در توضيح و تکميل آن مى افزايد : *«و ماوراى آن چيزى نمى بينند در حالى که شخص بصير و روشن ضمير، ديدش در آن نفوذ مى کند و از آن مى گذرد، و مى داند که سراى جاودان، وراى آن است».*
💠آرى *دنياپرستان* ، به خاطر دلباختگى و شيفتگى، نسبت به زرق و برق دنيا، همچون کسى هستند که در زندانى بدون روزنه، محبوس است، جز داخل زندان چيزى را نمى بينند، يا ديد چشمشانشان ضعيف است و يا حجابها اطراف آنها را گرفته، و يا هر دو.
✅ ولى *حق جويانِ حق طلب، ديدشان نافذ و حجابى در برابر آنها نيست،*
👈به همين دليل سراى آخرت را که منزلگاهِ جاودانى آنهاست، با چشم دل، به روشنى مى بينند، و تمام همّت خود را متوجّه آن مى سازند.
🟦 اساساً اگر دنيا را آن چنان که هست، بشناسيم، ايمان به آخرت به دنبال آن خواهد بود، چرا که دنيا، منهاى آخرت، نامفهوم است،
⁉️ آيا خالقِ حکيم، ممکن است اين همه تشکيلات وسيع جهان را بيافريند براى اين که انسانها چند روزه، در آن بخورند و بنوشند، بخوابند و بيدار شوند و سرانجام بميرند و خاک شوند و به فراموشى سپرده شوند ؟
🛑 در حالى که قسمت آغاز اين عمر کوتاه همانند قسمت پايانش، آميخته با ضعف و ناتوانى است و قسمت ميانى که قابل استفاده است توأم با انواع مشکلات و مصائب و درد و رنجهاست ؟
کدام حکيم، چنين کار غير حکيمانه اى انجام مى دهد؟!
🔰به همين دليل، قرآن مجيد مى فرمايد : *آنها فقط ظاهرى از زندگى دنيا را مى دانند و از آخرت (و پايان کار) غافلند»*
. روم، آيه 7.
❇️در دوّمين نکته که در واقع جنبه نتيجه نسبت به نکته اوّل، دارد مى فرمايد :
« *از اين رو شخص بصير و بينا آماده کوچ کردن از دنياست، حال آن که کوردل اعمى، چشمش را به آن دوخته و به سوى آن حرکت مى کند* »
✅ و در سوّمين و آخرين نکته مى فرمايد : *«انسان بصير و بينا از آن (دنيا) زاد و توشه برمى گيرد در حالى که کوردل براى آن، زاد و توشه مى اندوزد !»*
✅ در اين تعبير لطيف نيز « *متزوّد* » به معنى *کسى است که زاد و توشه مى اندوزد، بينايان از آن براى سراى آخرت زاد و توشه مى اندوزند،*
💠 همان گونه که قرآن مجيد مى فرمايد :
ولى *کوردلان براى زيستن و عيش و نوش در دنيا، زاد و توشه مى اندوزند;*
🔸 تفاوت اين دو مسير کاملاً مختلف، فقط با کلمه «منها» و «لها» مشخص شده است.
بقره، آيه 197.
🌴💠🌴💠🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
خطبه ۱۳۳ از بند ۱ تا ۴.m4a
3.57M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸سهم روز دویست و سی و پنجم
📔 خطبه ۱۳۳ از بند ۱ تا ۴
📣 صوت نهج البلاغه
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸سهم روز دویست و سی و پنجم
📣 خطبه ۱۳۳ از بند ۱ تا ۴
1⃣ عظمت پروردگار
♦️دنيا و آخرت، خدا را فرمانبردار است و سر رشته هر دو به دست اوست. آسمان ها و زمين ها کليدهای خويش را به او سپردند و درختان شاداب و سرسبز، صبحگاهان و شامگاهان در برابر خدا سجده می کنند و از شاخه های درختان، نور سرخ رنگی شعله ور شده به فرمان او ميوه های رسيده را به انسانها تقديم می دارند.
2⃣ ويژگی های قرآن
♦️کتاب خدا، قرآن، در ميان شما سخنگويی است که هيچ گاه زبانش از حق گويی کُند و خسته نشد و همواره گوياست؛ خانه ای است که ستون های آن هرگز فرو نمی ريزد و صاحب عزّتی است که يارانش هرگز شکست ندارند.
3⃣ ويژگی های پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم)
♦️ خدا پيامبر (صلی الله علیه و آله) را پس از يک دوران طولانی که ديگر پيامبران نبودند فرستاد. زمانی که ميان طرفداران مذاهب گوناگون نزاع در گرفته و راه اختلاف می پيمودند. پس او را در پی پيامبران فرستاد و وحی را با فرستادن پيامبر(صلی الله علیه و آله) ختم فرمود. پس پيامبر(صلی الله علیه و آله) با تمام مخالفانی که به حق پُشت کردند و از آن منحرف گشتند به مبارزه پرداخت.
4⃣ روش برخورد با دنيا
♦️ و همانا دنيا نهايت ديدگاه كوردلان است، كه آن سوی دنيا را نمی نگرند، اما انسان آگاه نگاهش از دنيا عبور كرده از پس آن سرای جاويدان آخرت را می بيند، پس انسان آگاه به دنيا دل نمی بندد و انسان كوردل تمام توجه اش به دنياست، بينا از دنيا زاد و توشه برگيرد و نابينا برای دنيا توشه فراهم می كند.
┄═❁❀❈🌿🌸🌿❈❀❁═┄
حق طلبکار.m4a
1.61M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📚 مرحله دوم ختم رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
📔 حق ۳۷ : حق طلبکار
🍀 " و ما حق طلبکار تو این است که اگر دارا هستی به او بپردازی و کارش را راه بیندازی و غنی و بینیازش کنی و او را تاخیر نیندازی و معطل نکنی، زیرا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: " نپرداختن توانگر، بدهکاری خود را، ظلم است". و اگر نداری او را به خوش زبانی خوشنود کنی و از او به آرامی مهلت بخواهی و به خوشی از خود بازگردانی و با اینکه مالش را بردی با او بدرفتاری نکنی، زیرا این پستی است، و قوه ای جز به کمک خداوند نیست " . ❇️
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
❇️ *رساله حقوق امام سجاد علیه السلام (شرح نراقی)*
🔰 *شرح حق طلبکار*
🟠 *حق طلب کار*
🔰حق طلبکار تو این است که *اگر دارا هستی* به او بپردازی و کارش را راه بیندازی و معطلش نکنی.
💎 حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمودند: نپرداختن بدهکاری توانگر، ظلم است.
🔰و *اگر نداری او را به خوش زبانی خوشنود کنی* و از او به آرامی مهلت بخواهی.
🟠 *رسیدگی به حقوق خلق*
🔰 *کسانی که مدیون حقوق خلق اند، گناه مردمی دارند* و نسبت به مال و جان برخی افراد تعدی نمودهاند، خداوند در رسیدگی به گناه آنان سخت گیر و بی گذشت است و اجازه نمی دهد،
کوچکترین حقی از مظلومی ضایع گردد و ظالمی بدون مؤاخذه و کیفر آزاد شود، *اگرچه آن ظالم در دنیا به شکلی جزای عمل خود را دیده باشد.*
⭐ امام علی علیه السلام :
⛔ *گناهانی که بخشیده نمی شود، آن ظلم و ستم بندگان به یکدیگر است.* ❌
📘 کافی جلد ۲ صفحه ۴۴۳
🟠 *توبه و تصفیه حساب*
🔰 همانطور که مجازات های دنیوی گنهکاران را از حقوق مالی مردم بری الذمه نمی سازد، *توبه و استغفار در پیشگاه الهی نیز بعد مردمی گناه را از میان نمی برد*❌ و حساب مخلوق را تصفیه نمی کند.
👈 مگر اینکه در کنار استغفار *حقوق صاحبان حق* را پرداخت نماید و آنها را راضی نماید. 👉
📘 آیات مربوط به موضوع :سوره مبارکه دخان آیه ۴۱ و ۴۲
🔰🔷🔰🔷🔰
🔵 *چگونگی تصفیه حسابها*
🔰 اگر صاحبان حق در روز جزا افراد مدیون را مورد عفو و بخشش قرار ندهند، و حق خویش را از آنها مطالبه کنند، تنها وسیله تصفیه حساب این است که:
☘️ از حسنات فرد مدیون به حساب فرد طلبکار منتقل میکنند.❗
🔰 *و اگر فاقد حسنات باشد، به همان نسبت از سیئات فرد طلبکار به فرد مدیون و بدهکار منتقل می کنند.* ✅
🔵 *ظلم شوهر به زن*
⭐ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
هرکس به همسر خود بابت مهریهاش ستم نماید در پیشگاه الهی همانند زنا کار است.
⭐💎⭐روز قیامت خداوند به وی می فرماید:
بنده من زنی را با *عهد و پیمان خود* به همسریت در آوردم *تو به پیمان من وفا نکردی*👉 و به او ستم کردی.
🔰آن گاه برای تصفیه حساب زن، از حسنات مرد گرفته میشود و در حساب زن منظور میگردد.
و اگر مرد حسنه ای نداشته باشد *به جرم شکستن عهد امر میشود به دوزخش ببرند.*🔥
📘 کافی جلد ۸ صفحه ۱۰۶
🔵 *مسلمان مفلس در قیامت*
💎 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
میدانید مفلس کیست؟
گفتند:
🔷 مفلس نزد ما کسی است که نه پول نقدی دارد و نه متاع،
🔰حضرت *فرمود مفلس امت من کسی است که* با داشتن نماز و زکات و روزه به عرصه محشر می آید و اما کسانی را مورد تعدی و ستم قرار داده است و دیگری را رمی به زنا نموده است و اموال این شخص را برده و خون او را ریخته و دیگری را کتک زده است.🟠
🔰 *برای جبران گناهانش از حسنات وی به این و آن می دهند؛* اگر حسناتش تمام شود، پیش از آنکه بری الذمه گردد از گناهان صاحبان حق می گیرند و به حساب او می گذارند *وسپس در آتش می افکنند.* ❌🔥
🔷🟠🔷🟠🔷🟠🔷
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌹 *رساله حقوق امام سجاد علیه السلام (شرح نراقی)*🌹
در ادامه...👈 *حق طلب کار*
🔴 *دیون مالی*
💠 از جمله حقوقی که متعلق به مردم است و در قیامت شدیداً مورد مؤاخذه و بررسی واقع می شود، *مسئله دیون مالی و اشتغال ذمه است،*
⬅️ *خواه این اشتغال ذمه از مجاری مشروع آمده باشد از قبیل قرض و معامله نسیه و نظایر اینها*
⬅️ و *خواه از مجاری غیرمشروع باشد همانند دزدی و کمفروشی و از این قبیل*
🛑 *در هر صورت خداوند از حقوق مردم نمی گذرد باید صاحبان حق راضی شوند و حسابها تصفیه گردد.*
🌸 *امام باقر علی علیه السلام فرمود :*
🛑 *کشته شدن در راه خدا کفاره هر گناهی است جز بدهی مالی، چون باید مدیون خود، آن را ادا کند یا صاحب حق از حق او بگذرد و مدیون را ببخشد.*
🌺 *رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود :*
⬅️ *مؤمن یا مسلمی که میمیرد و دینی ذمه دارد، در صورتیکه آن دین کارهای ناروا و اسراف نباشد بر امام است که آن دین را بپردازد.*
کافی جلد ۱ صفحه ۴۰۷
🌺 *رسول گرامی اسلام فرموده :*
⚠️ *در قیامت هیچ یک از بندگان، قدم از قدم برنمی دارد تا از وی چهار سوال شود،*
1️⃣ *اول از عمرش که آن را در چه راهی مصرف کرده است* ❓
2️⃣ و *دوم از جوانی اش که چطور گذرانده است* ❓
3️⃣ *سوم از اموالش که از چه راهی به دست آورده و در چه راهی خرج کرده است* ❓
4️⃣ *چهارم از دوستی ما اهل بیت.❓*
خصال صدوق٢۵٣
🌸 *امام باقر علیه السلام فرمود:*
⬅️ *بقای مسلمین و بقای اسلام در این است که گردش ثروت در دست کسانی باشد که حق و قانون را در مورد مال میشناسند و آن را در مجاری صحیح به کار میاندازند.*
🛑 و از جمله علل *فنای مسلمین در این است که گردش اموال در دست کسانی باشد که حق و قانون را رعایت نمی کنند و در مسیر درست مصرف نمی کنند.*
مستدرک جلد ۳ صفحه ۳۹۳
✳️ در مقررات اسلامی هر نوع *کسب و کار که از یک یا چند جهت به سعادت جامعه زیان میرساند و مردم را به فساد می کشد، از مکاسب محرمه شناخته و قانونگذار، آن معاملات را باطل اعلام نموده است.*
⛔ از قبیل *شراب و قمار، فحشا، دزدی، رشوه و نظایر اینها.*
🛑 و بر همین اساس، *پولی که از این مجاری به دست می آید یا در آن راه ها مصرف می شود ممنوع و حرام است.*
و *قرآن مسلمین را از انجام آن بر حذر داشته است.*
سوره مبارکه نسا آیه ۲۹
🔰🌼🔰🌼🔰🌼🔰
🌼☘️ *قرض الحسنه*
✳️ یکی از مسائل بسیار ارزشمند در دین اسلام *قرض دادن و کمک کردن و مهلت دادن به مردم است.*
💫 در این باره در *آیات قرآن* نیز سفارش شده است
✨ سوره مبارکه حدید آیه ۱۱ ✨
✨ سوره مبارکه تغابن آیه ۱۷✨
✨ سوره مبارکه بقره آیه ۲۴۵✨
🌺 *پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود :*
💠 *هرکس به برادر مسلمانش قرض دهد، در مقابل هر درهم، هم وزن کوه احد به او حسنه داده میشود و اگر در بازپرداخت با او مدارا کند از پل صراط می گذرد مثل برق جهنده بدون حساب.*
⬅️ و *کسی که قرض ندهد، خداوند بهشت را بر او حرام گرداند در روزی که به نیکوکاران پاداش می دهد.*
🌸 *امام صادق علیه السلام فرمود*:
⛔ *نزد خداوند گناه یک درهم ربا بالاتر از ۳۰ بار زنا، آن هم با محارمی مثل عمه و خاله است* .
من لا یحضره الفقیه جلد ۳ صفحه ۱۷۴
👈 *مستمند و بینوا کیست؟*
🌺 *رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:*
💠 فقیر و مستمند و بینوا کسی است که *قیامت بیاید و حق اشخاصی به گردن او باشد، به این طریق که یک نفر را زده و دیگری را ناسزا گفته، حق شخص ثالثی را ضایع کرده، یا غضب کرده،*
⬅️ *اگر حسنات و کار خوبی داشته در قبال حقوق مردم از او می گیرند، و به صاحب حق می دهند.*
⬅️ و *چنانچه حسناتی نداشته باشد، از گناهان شخصی که حق با اوست می گیرند، و به شخص کسی که حق او را ضایع کرده میدهند.*
🔰🌼🔰🌼🔰🌼🔰
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *شرح خطبه ١٣٣ نهجالبلاغه*
(آیت الله مکارم)
❇️ *خطبه در يك نگاه:*
🟠با يك نگاه اجمالى به خطبه روشن مى شود كه از *پنج بخش مهم* تشكيل يافته است.
💠 *بخش اوّل* از *عظمت خداوند و قدرت مطلقه او و سجده تمام موجودات در برابر ذات پاكش* سخن مى گويد.
💠در *بخش دوّم* به *عظمت قرآن و دوام و بقاى آن* اشاره مى فرمايد.
💠 *بخش سوّم* در مورد *پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله است كه خداوند او را بعد از يك دوره فترت فرستاد و نبوت را با او پايان داد.*
💠در *بخش چهارم* سخن از *كم ارزش بودن دنيا* به ميان آورده و *همگان را به هوشيارى و شناخت دنيا و گرفتن زاد و توشه از آن دعوت مى فرمايد.*
💠در *پنجمين و آخرين بخش،* *اندرزهاى شايسته و مؤثرى به همه مخاطبان مى دهد و بار ديگر به سراغ قرآن وعظمت آن و لزوم تدبّر در آياتش باز مى گردد،* و به اين ترتيب يك نسخه كامل سعادت براى رهروان راه حق مى نويسد.
🌴 *همه چیز این جهان به فرمان اوست:*
✅در حقیقت دنیا و آخرت را به حیوانهاى راهوار و رامى تشبیه فرموده که زمامش بدست اوست و مى برد هر جا که اراده او تقاضا کند.
✅در دوّمین جمله، همین معنا را به لباس دیگرى آراسته.
✅هر جا را اراده کند مى گشاید و هر جا را اراده کند قفل مى نماید و همه کارهاى او مطابق حکمت است.
✅و در سوّمین جمله به *سجود درختان پر طراوت در برابر ذات پاک او* اشاره کرده.
🟦 بدیهى است تکیه بر اشجار ناضره (درختان سرسبز) به معنى انحصار نیست، بلکه نمونه اى از زیباترین موجودات زنده جهان آفرینش است، که هر ورقش دفترى است معرفت کردگار.
و نیز *صبح و شام اشاره به تمام اوقات* است، همان گونه که گاه مى گوییم ما صبح و شام در خدمت اسلام هستیم یعنى در همه حال.
💠لذا قرآن مجید به طور مطلق مى گوید : (وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ یَسْجُدان)
💠این احتمال نیز وجود دارد که آثار و عظمت خداوند در درختان به هنگام طلوع و غروب خورشید از هر زمان آشکارتر است.
📙این سجده ممکن است با زبان حال باشد چرا که نظام دقیق آفرینش آنها از علم و قدرت بى پایان آفریننده اش حکایت مى کند،
🟪و ممکن است به زبان قال باشد، بنابراین که همه ذرات موجودات جهان از علم و شعورى برخوردارند و خدا را آگاهانه تسبیح مى گویند و براى او سجده مى کنند.
💠در چهارمین جمله :
و *این از عجایب قدرت خداست که از میان آب و خاک، مادّه اى ایجاد مى کند که کانون آتش و نورانیّت است، همان آتش و نورى که بسیارى از مشکلات انسانها در پرتو آن حل مى شود.*
💠و در *آخرین و پنجمین جمله* مى فرماید : «میوه هاى رسیده آنها به فرمان خدا (در هر زمان) غذاى (انسانها) را تقدیم کرده اند»
🌴 *نکته* :
*بر هر چه نظر کردم سیماى تو مى بینم:*
🔰جمله هاى پر معنى بالا که آثار توحید و عظمت خدا را در عبارات مختلف و لباسهاى گوناگون بیان مى دارد، هماهنگ با آیات قرآن است.
از جمله ⬇️
. قصص، آيه 70.
. زمر، آيه 63.
. حج، آيه 18.
. يس، آيه 80 .
. انعام، آيه 141.
🌴💠🌴💠🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ١٣٣ نهجالبلاغه*
(آیت الله مکارم)
❇️ *قرآن کتاب جاويدان:*
🌴امام (عليه السلام) در اين بخش کوتاه از کلامش، به اهميّت کلام الله، قرآن مجيد مى پردازد و با سه جمله کوتاه و گويا، حق مطلب را ادا مى کند.
🟠در جمله اوّل اشاره به هدايت قرآن در هر زمان و هر مکان و در هر شرايط و هر دوران مى نمايد،
گر چه ظاهراً خاموش است ولى با صد زبان، پيوسته سخن مى گويد و هر کس در کنار آن بنشيند و گوش هوش به آن بسپارد آواز قرآن را مى شنود که درس هاى زندگى سعادت بخش را پيوسته در گوش انسانها فرو مى خواند.
✅جمله «لاَيَعْيَا لِسَانُهُ» (زبانش خسته و ناتوان نمى شود) ممکن است اشاره به اين باشد که گذشت زمان هرگز حقايق قرآن را کهنه نمى کند، و چنانکه در روايات وارد شده همواره تازه و شاداب است.
🟦و در جمله دوّم اشاره به نکته ديگرى مى کند و آن مسأله *حافظيّت قرآن* است،
👈 همان گونه که يک خانه مستحکم که داراى ستون هاى استوار است اهل خود را از گزند حوادث، گرما، سرما، حيوانات درنده و دشمنان و سارقان حفظ مى کند،👈 قرآن مجيد نيز پيروان خود را در چنبر تعليمات خود گرفته و از انحراف و گمراهى و وسوسه خناسان و دستبرد شياطين محفوظ مى دارد
🔰و در سوّمين جمله به اين حقيقت اشاره مى فرمايد که *هر کس در سايه قرآن قرار گيرد و به يارى قرآن برخيزد، قدرتى شکست ناپذير مى شود* ،
👈 چرا که *قدرت هدايت قرآن از قدرت خداوند سرچشمه گرفته و قدرت خداوند شکست ناپذير است،*
🌴 و به مصداق «(إنْ يَنْصُرْکُمْ اللهُ فَلاَ غَالِبَ لَکُمْ)آل عمران، آيه 160.;
اگر خدا شما را يارى کند هيچ کس بر شما چيره نمى شود»، *آنان که مشمول يارى قرآن شوند از هيچ دشمنى شکست نمى خورند.*
🌴💠🌴💠🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)(۶)👇
https://chat.whatsapp.com/EwB2NTu5EdF77l2lCbeIVN
🍃🍃🍃🍃
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ١٣٣ نهجالبلاغه*
(آیت الله مکارم)
❇️ *رسالت خاتم الأنبيا:*
💠 امام (عليه السلام) در اين بخش، در چند جمله کوتاه و پرمعنا از پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله) سخن مى گويد، مى فرمايد : 🔻🔻
*«خداوند او (پيامبر اسلام) را پس از يک دوران فترت و فاصله، از پيامبران پيشين فرستاد، به هنگامى که هر کسى به گونه اى (از مذهب خود) سخن مى گفت (و نزاع در ميان آنها در گرفته بود) »*
💠 تعبيـر به «تَنَـازُع مِـنَ الاَْلْسُنِ» اشاره به اين است که *گفتگوهاى پيروان مذاهب مختلف، اعم از بت پرستان و اهل کتاب و آنان که به هيچ مذهبى ايمان نداشتند، يک گفتگوى منطقى با محتواى فکرى و عقلى نبود،*
👈 بلکه هر کدام براى اثبات حقانيّت خود الفاظى از روى تعصّب به هم مى بافتند، و همين نزاع و اختلافهاى لفظى گاه سرچشمه جنگها و خون ريزيهاى شديدى مى شد.⚠️
💠در اين جا امام (عليه السلام)، به دو نکته اشاره مى فرمايد : 🔻
❇️نخست اين که : 🔻
🌴 پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) مسير پيامبران پيشين را ادامه داد، چرا که مسير همه آنها از نظر کلى يکى است،
💠و ديگر اين که : برنامه هاى آنها را به کمال رسانيد و نبوت را به او ختم کرد.
💠و در پايان اين فراز مى فرمايد : *«پس او در راه خدا با کسانى که به خدا پشت کرده، و آنها که براى او همتايى قرار داده بودند به جهاد پرداخت»*
💠در واقع *کافران دو گروه بودند :*
🟠 *گروهى که به کلى خدا را به فراموشى سپرده و اعتقادى به حق نداشتند*
🟠و *گروه ديگرى که مشرک بوده و براى خداوند همتايانى قرار داده بودند.*
🌴 *پيامبر (صلى الله عليه وآله) با هر دو گروه جهاد کرد، نخست جهاد فرهنگى و تبليغى; سيزده سال تمام به اين جهاد پرداخت و گروه زيادى را از اين طريق به آيين اسلام درآورد. سپس هنگامى که مشاهده کرد گروه معاندان و بندگان زر و زور، سدّ راه مردم پاکدل و مانع پذيرش آيين خدا هستند، دست به جهاد نظامى زد تا مانع را از سر راه بردارد، بى آن که کسى را مجبور به پذيرش آيين خود کند، چرا که (لاَ إکْراهَ فِي الدِّينْ).*
📙کوتاه سخن اين که : امام (عليه السلام) در اين عبارت، *تمام برنامه پيامبر اکرم (صلى الله عليه وآله) را در جهاد خلاصه مى کند، جهادى که مفهوم وسيعى دارد و هرگونه تلاش و کوشش را براى پيشرفت آيين حق شامل مى شود.*
📙تعبير به «جَاهَدَ فِي اللهِ» اشاره لطيفى به اين نکته است که او هرگز نه در بند مال بود، و نه مقام، و نه جاه، و نه جلال، بلکه، تنها براى خدا و نجات بندگان او تلاش و جهاد نمود.
🌴💠🌴💠🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
📚 *در ادامه 👈شرح خطبه ١٣٣ نهجالبلاغه*
(آیت الله مکارم)
❇️ *دنيا آخرين نقطه ديد کوردلان:*
🌴 امام (عليه السلام) در اين بخش ـ نکات لطيف و جالبى را در عين فشردگى عبارات بيان فرموده و به اصولى که رهگشاى زندگى انسانهاست توجه داده است.
💎نخست مى فرمايد : *«به راستى که دنيا منتهاى ديد کوردلان است»*
🔰و در توضيح و تکميل آن مى افزايد : *«و ماوراى آن چيزى نمى بينند در حالى که شخص بصير و روشن ضمير، ديدش در آن نفوذ مى کند و از آن مى گذرد، و مى داند که سراى جاودان، وراى آن است».*
💠آرى *دنياپرستان* ، به خاطر دلباختگى و شيفتگى، نسبت به زرق و برق دنيا، همچون کسى هستند که در زندانى بدون روزنه، محبوس است، جز داخل زندان چيزى را نمى بينند، يا ديد چشمشانشان ضعيف است و يا حجابها اطراف آنها را گرفته، و يا هر دو.
✅ ولى *حق جويانِ حق طلب، ديدشان نافذ و حجابى در برابر آنها نيست،*
👈به همين دليل سراى آخرت را که منزلگاهِ جاودانى آنهاست، با چشم دل، به روشنى مى بينند، و تمام همّت خود را متوجّه آن مى سازند.
🟦 اساساً اگر دنيا را آن چنان که هست، بشناسيم، ايمان به آخرت به دنبال آن خواهد بود، چرا که دنيا، منهاى آخرت، نامفهوم است،
⁉️ آيا خالقِ حکيم، ممکن است اين همه تشکيلات وسيع جهان را بيافريند براى اين که انسانها چند روزه، در آن بخورند و بنوشند، بخوابند و بيدار شوند و سرانجام بميرند و خاک شوند و به فراموشى سپرده شوند ؟
🛑 در حالى که قسمت آغاز اين عمر کوتاه همانند قسمت پايانش، آميخته با ضعف و ناتوانى است و قسمت ميانى که قابل استفاده است توأم با انواع مشکلات و مصائب و درد و رنجهاست ؟
کدام حکيم، چنين کار غير حکيمانه اى انجام مى دهد؟!
🔰به همين دليل، قرآن مجيد مى فرمايد : *آنها فقط ظاهرى از زندگى دنيا را مى دانند و از آخرت (و پايان کار) غافلند»*
. روم، آيه 7.
❇️در دوّمين نکته که در واقع جنبه نتيجه نسبت به نکته اوّل، دارد مى فرمايد :
« *از اين رو شخص بصير و بينا آماده کوچ کردن از دنياست، حال آن که کوردل اعمى، چشمش را به آن دوخته و به سوى آن حرکت مى کند* »
✅ و در سوّمين و آخرين نکته مى فرمايد : *«انسان بصير و بينا از آن (دنيا) زاد و توشه برمى گيرد در حالى که کوردل براى آن، زاد و توشه مى اندوزد !»*
✅ در اين تعبير لطيف نيز « *متزوّد* » به معنى *کسى است که زاد و توشه مى اندوزد، بينايان از آن براى سراى آخرت زاد و توشه مى اندوزند،*
💠 همان گونه که قرآن مجيد مى فرمايد :
ولى *کوردلان براى زيستن و عيش و نوش در دنيا، زاد و توشه مى اندوزند;*
🔸 تفاوت اين دو مسير کاملاً مختلف، فقط با کلمه «منها» و «لها» مشخص شده است.
بقره، آيه 197.
🌴💠🌴💠🌴
📲 *جهت عضویت* 👇
خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H
💠🔸🔹🔸💠
خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇
http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
✨﷽✨
*خوردن مسئولیت دارد*
یکی از دستورات قرآن که بدون استثناء، همه به آن عمل می کنیم دستور خوردن است: کُلُوا: بخورید.
همه ما این قسمت از آیه را بلدیم و به آن عمل می کنیم: کُلُوا وَاشْرَبُوا: بخورید و بیاشامید.
اما یادمان باشد که از نظر قرآن، خوردن، مسئولیت دارد. در قرآن چندین بار دستور " *کُلُوا* " آمده است، ولی هیچ کجا نمی فرماید بخورید و بروید دنبال کارتان! هر کجا گفته بخورید، بعد از آن، از ما چیزی خواسته است.
چند تا از این آیات:
۱) کُلُوا وَاشْرَبُوا مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَ لَا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ.
بخورید، ولی گناه نکنید.
سوره بقره، آیه ۶۰
۲) کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَ لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ.
بخورید، ولی دیگه دنبال شیطان راه نیافتید.
سوره بقره، آیه ۱۶۸
۳) کُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَ اشْکُرُوا لِله.
بخورید، ولی شکر خدا رو به جا بیارید.
سوره بقره، آیه ۱۷۲
۴) کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَیِّبًا وَ اتَّقُوا اللهِ.
بخورید، ولی تقوا هم داشته باشید و خدا ترس باشید.
سوره مائده، آیه ۸۸
۵) کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لَا تُسْرِفُوا.
بخورید، ولی اسراف نکنید.
سوره اعراف، آیه ۳۱
۶) کُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَ لَا تَطْغَوْا فِیهِ.
بخورید، ولی طغیان نکنید.
سوره طه، آیه ۸۱
۷) فَکُلُوا مِنْهَا وَ أَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ.
بخورید، ولی دیگران را هم اطعام کنید و فقرا را یادتان نرود.
سوره حج، آیه ۲۸
۸) کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَ اعْمَلُوا صَالِحًا.
بخورید، ولی اعمال صالح هم انجام بدهید.
سوره مومنون، آیه ۵۱
۹) حتی قرآن می فرماید ما به زنبور عسل وحی کردیم: کُلِی مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا.
از شیره گل ها بخور، ولی راه پرودگارت را طی کن.
سوره نحل، آیه ۶۹
یعنی خوردن، برای حیوانات هم مسئولیت دارد. بنابراین، آدم هایی که می خورند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند، از حیوانات هم کمتر هستند. از این به بعد، هر وقت خواستیم غذا بخوریم، با دقت بیشتری غذا بخوریم. با هر غذا خوردنی، یک مسئولیتی روی دوشمان است.
🌹🌹🌹🌹🌹
خطبه ۱۳۳ از بند ۵ تا ۷.m4a
2.55M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸سهم روز دویست و سی و ششم
📔 خطبه ۱۳۳ از بند ۵ تا ۷
📣 صوت نهج البلاغه
📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣
📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه
🔸سهم روز دویست و سی و ششم
📣 خطبه ۱۳۳ از بند ۵ تا ۷
5⃣ اندرزهای جاودانه
♦️ آگاه باشيد، در دنيا چيزی نيست مگر آنکه صاحبش به زودی از آن سير و از داشتن آن دلگير می شود جز ادامه زندگی، زيرا در مرگ آسايشی نمی نگرند. حيات و زندگی چونان حکمت و دانش است، که حيات دلِ مرده و بينايیِ چشم های نابيناست و مايه شنوايی برای گوش های کر و آبی گوارا برای تشنگان می باشد که همه در آن سالم و بی نيازند.
6⃣ شناخت قرآن
♦️ اين قرآن است که با آن می توانيد راه حق را بنگريد و با آن سخن بگوييد و به وسيله آن بشنويد. بعضی از قرآن از بعضی ديگر سخن می گويد و برخی بر برخی ديگر گواهی می دهد. آياتش در شناساندن خدا اختلافی نداشته و کسی را که همراهش شد از خدا جدا نمی سازد.
7⃣ علل سقوط مردم مردم!
♦️مردم! گويا به خيانت و کينه ورزی اتّفاق داريد و در رفتار رياکارانه گياهان روييده از سرگين را می مانيد. در دوستی با آرزوها به وحدت رسيديد و در جمع آوری ثروت به دشمنی پرداختيد، شيطان شما را در سرگردانی افکنده و غرور شما را به هلاکت می کشاند. برای خود و شما از خدا ياری می طلبم.
┄═❁❀❈🌿🌸🌿❈❀❁═┄
حق مدعی.m4a
1.98M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم
📚 مرحله دوم ختم رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
📔 حق ۳۸ : حق مدعی
🍀 " اما حق خصمی که نسبت به تو ادعایی دارد این است که اگر او درست میگوید دلیل او را نشکنی و در ابطال ادعای او نکوشی، بلکه با خودت طرف شوی و بدون شهادت گواهان به نفع او شهادت دهی و علیه خود حکم نمایی که این حق خدا بر تو است و اگر ادعای او باطل است، به نرمی او را از عواقب ادعای باطل بترسانی و به دینش قسم دهی و با یادآوری نام و یاد خدا، از تندی او بکاهی، از زیاده گویی و ناروا پراکنی که این کار، او را از دشمنی تو باز نمی دارد و تو نیز به گناه او آلوده شدهای و حربه دشمنی او را تیزتر کرده ای خودداری کنی، زیرا بدزبانی شر آفرین و فتنه انگیز است و گفتار نیک شر برانداز " . ❇️
🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀